Tekohampaat

Anonyymi

Löytyykö täältä ketään n.40v jolta poistettu kaikki ylähampaat? Ja nyt käytät proteesia, pysyykö ne hyvin? Itselläni pian tuo edessä, jouduitko olemaan kauan ilman hampaita? Auttakaa, kertokaa tuntemuksistanne myös..

21

2782

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikö ketään oo, ollu vastaavassa tilanteessa..mahdanko olla ensimmäinen 🤔🤭😊

      • Anonyymi

        Et ole ensimmäinen mutta ehkä viimeisiä.


    • Anonyymi

      Olin suunnilleen tuon ikäinen, kun jouduin laitattamaan proteesin. Viikon verran olin ilman hampaita, että ikenet ehtivät parantua hampaiden poiston jälkeen. Oudoiltahan proteesi aluksi tuntui, mutta siihen tottui ajan mittaan. Hyvin pysyy paikoillaan ja pestävä hyvin päivittäin samoin kuin myös kitalaki.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti proteesit voidaan tehdä valmiiksi jo ennen kaikkien poistoa..näin olen kuullut, mutta se että pystyyköhän niitä pitämään heti? Kuitenkin kun joutuu töissä käymään vai saakohan siitä sairauslomaa yhtään??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti proteesit voidaan tehdä valmiiksi jo ennen kaikkien poistoa..näin olen kuullut, mutta se että pystyyköhän niitä pitämään heti? Kuitenkin kun joutuu töissä käymään vai saakohan siitä sairauslomaa yhtään??

        Tuskin voi etukäteen valmistaa lopulliseen muotoonsa, koska niitä on soviteltava hampaiden poiston jälkeen. Sairaslomasta en tiedä sanoa mitään.


    • Anonyymi

      Homma voidaan tehdä siten, että ensin poistetaan sivuhampaat ja kuusi etuhammasta jätetään "kulissiksi". Parannellaan muutama viikko. Otetaan tarvittavat jäljennökset ja tehdään proteesi valmiiksi. Sitten poistetaan ne etuhampaat ja samalla käynnillä laitetaan proteesi paikoilleen, Todennäköisesti kipeitä painokohtia tulee, josta proteesia hiotaan. Kun ikenet paranee ja samalla kutistuu, joutuu proteesin pohjaamaan (tiivistämään) ehkä n. 6 kk kuluttua. Näin saa proteesista paremmin pysyvän, eikä tarvitse olla ilman hampaita ollenkaan.

    • Anonyymi

      On varmasti yllättävän paljonkin kohtalotovereita ja nuorempiakin. Googleaa i wear dentures niin löydät englanninkielisiä juttuja nuoristakin tekohampaiden käyttäjistä. Niitä ei esitetä siellä surkeassa valossa vaan parempi mieli tulee kun niitä katsoo.

    • Etpä todellakaan ole ensimmäinen tai viimeinen...

      Itse olen 45v ja kokoproteesit olleet ylhäällä ja alhaalla jo 16v eli 29v poistettiin kaikki. Sain silloin proteesini niin, että en joutunut olemaan yhtään ilman hampaita. Eli ensin poistettiin muutamalla kerralla taka- ja sivuhampaat niin että eteen jäi ylös ja alas etuhampaat kulmahampaasta kulmahampaaseen. Ja sitten siinä välissä otettiin kaikki muotit ja purennat yms, ja tehtiin ns. immediaattiproteesit valmiiksi. Sitten viimeisellä kerralla otettiin kerralla kaikki etuhampaat ja laitettiin samantien samassa istunnossa proteesit suuhun. Oli kyllä aikamoinen kokemus...

      Vaihtoehto olisi ollut otattaa kaikki pois ja parannella 2-3 kk ikeniä, ja sitten ottaa parantuneista ikenistä muotit ja tehdä proteesit. Hammaslääkärini sitä silloin suositteli, mutta en todellakaan halunnut 29v olla kuukausikaupalla täysin hampaattomana. Mutta ehkä nyt jos vielä tulisi toinen kerta, niin valitsisin sittenkin sen. Nuo immediaattiproteesit oli aika huonosti istuvat ja varsin hankalat alusta lähtien. Aika pian ne löystyivät kun ikenistä hävisi turvotus ja sitten alkoi putoilu ja louskuminen yms kivat sivuoireet. Niitä sitten pohjattiin useamman kerran, ja koitin kaikkia kiinnitysvoiteita yms, mutta hankalat ne oli silti. Ja todella ison tuntuiset, kun ne oli tehty turvonneiden ikenien päälle. Eipä sitten tarvinnut salailla että on "tekohampaat" kun sen kyllä kaikki huomasi heti...

      Sitten parin vuoden taistelun jälkeen tehtiin uudet proteesit kokonaan ja kylläpä oli paremmat! Eli varmaan sellaiset olisi tullut heti jos olisin malttanut olla ilman hampaita alkuun. Kuitenkin muutamassa vuodessa pohjauksista huolimatta minulla on proteesit menneet hankaliksi, kun leukaluu on tuntunut häviävän todella nopeasti. Se on siis ongelma varsinkin alhaalla kokoproteesien kanssa. Uudet proteesit on jouduttu siis tekemään noin 5v välein jo, eli minulla on nyt suussa jo neljännet alusta laskien, ja nämä ovat reilun vuoden vanhat.

      Itselläni tuo leukojen madaltuminen on vaikuttanut aika ikävästi jo ihan ulkonäköön, vaikka se vähän korjaantui uusimmilla proteeseilla, joista tehtiin vähän korkeammat. Vähän tulevaisuus tässä hirvittääkin, kun vaikka leukaluun häviäminen on sentään vähän hidastunut, niin en tiedä mitä on jäljellä 10v tai 20v kuluttua? Ja korkeammat proteesit taas tuntuvat aika vähän hankalammilta suussa, vaikka pitkä kokemusta proteeseista minullakin jo on. Tuntuu että näillä on puheessakin ollut entistä pahemmat suhinat alusta lähtien, mutta niihin kokoproteesien kanssa kannattaa varautua aina.

      Joka tapauksessa suosittelen kokoproteesia tai kokoproteeseja, koska kyllä ne aina huonot ja kivuliaat hampaat voittaa! Itselläni ainakin se oli lopulta helpotus, kun vuositolkulla oli harva se päivä melkein istunut hammaslääkärintuolissa porattavana ja kivuliaissa juurihoidoissa jne jne.

      Kysy vaan lisää jos haluat vielä kokemuksia. Ja tsemppiä!

      • Anonyymi

        Ilmeisesti riippuu proteesin tekijästä miten immediate-proteesi onnistuu. Minulla oli pätevä erikoishammasteknikko joka otti itse mallit ennen viimeisten hampaiden poistoa. Valmis proteesi yläleukaan heti hammaslääkärin tuolissa poiston päätteeksi. Proteesi onnistui niin hyvin etten tarvinnut edes kiinnitystahnoja. Jälkitarkastuksessa teknikko totesi että koska proteesi onnistui noin hyvin ja pysyy paikoillaan, kannattaa lykätä pohjausta tavanomaisesta 6 kuukaudesta. Pohjaus tehtiin vasta n. 9 kk kuluttua ja silloinkin lähinnä sen vuoksi että ikeniin oli tullut joitakin kipeitä kohtia, proteesi pysyi paikallaan hyvin vielä silloinkin. Nyt tuosta operaatiosta on kolme vuotta ja proteesia ei ole tarvinnut pohjata tuon yhden kerran jälkeen. Hammaslääkäri tarkasti syksyllä proteesin istuvuuden ja ikenien kunnon, jolloin löysi vain hyvin pienen hiertymäkohdan joka ei tarvitse korjaamista. Odottelen mahdollisesti muutaman vuoden ennen kuin ikenien madaltumisen ja proteesin ikääntymisen vuoksi pitää teettää uusi.


      • Anonyymi

        Nykyään ei vaan enää kokoproteesia saa, oli hampaat kuinka huonossa kunnossa tahansa. Periaate on, että jos juuret on terveet, ei hampaita poisteta. Eli purenta voi olla hyvin pahasti madaltunut omillakin hampailla. Ja kuluneet hampaat ovat oikeasti sekä kärsimys että häpeä. Itse vaihtaisin mieluusti tekareihin, mutta tätä elinkautista on vaan kärsittävä, jollei rohkeus riitä tee se itse -hampaan poistoon (laittakaahan hakuun, esim. Britanniassa ihan tavallista köyhien keskuudessa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään ei vaan enää kokoproteesia saa, oli hampaat kuinka huonossa kunnossa tahansa. Periaate on, että jos juuret on terveet, ei hampaita poisteta. Eli purenta voi olla hyvin pahasti madaltunut omillakin hampailla. Ja kuluneet hampaat ovat oikeasti sekä kärsimys että häpeä. Itse vaihtaisin mieluusti tekareihin, mutta tätä elinkautista on vaan kärsittävä, jollei rohkeus riitä tee se itse -hampaan poistoon (laittakaahan hakuun, esim. Britanniassa ihan tavallista köyhien keskuudessa).

        Kyllä proteesin saa jos hampaat ovat huonossa kunnossa kunhan pyytää hammaslääkäriltä. Hammaslääkärit eivä pysty pakottamaan pitämään huonokuntoisia hampaita, nehän ovat terveysriskikin. Minulla oli ylhäällä edessä 5 hammasta (yhdestä vain juuri) ja yksi poskihampaan vanha juuri. Pyysin hammaslääkäriltä kaikkien poistoa kerralla (sedaatiossa oli helppoa potilaalle) ja poiston jälkeen laitettiin ennakkoon valmistettu kokoproteesi suuhun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään ei vaan enää kokoproteesia saa, oli hampaat kuinka huonossa kunnossa tahansa. Periaate on, että jos juuret on terveet, ei hampaita poisteta. Eli purenta voi olla hyvin pahasti madaltunut omillakin hampailla. Ja kuluneet hampaat ovat oikeasti sekä kärsimys että häpeä. Itse vaihtaisin mieluusti tekareihin, mutta tätä elinkautista on vaan kärsittävä, jollei rohkeus riitä tee se itse -hampaan poistoon (laittakaahan hakuun, esim. Britanniassa ihan tavallista köyhien keskuudessa).

        Juurikin syksyllä otettiin alhaalta 8 hammasta pois ja heitettin vanha siltaproteesi mäkeen. Ylhäältä viimiset kaksi ja osaproteesi mäkeen. Hyvästit hammaslääkärille (ja -keijulle). Nyt teknikon teemät ja sovittamat kokoproteesit, toimii melkein kuin omat, purkkaa en syönyt omilla, enkä näilläkään. Ei enää särkyjä.


    • Anonyymi

      Mummollani oli hammasproteesi hyvin nuoresta. Ylähampaat kyllä pysyivät suussa, mutta alahampaat löytyivät kotoa laatikosta kuoleman jälkeen. Arkussa näytti sitten vähän kurjalta, kun leukaa ei oltu saatu nätisti sidottua sairaalassa kuoleman jälkeen. (Eli vinkki kaikille huonokuntoisten vanhusten omaisille: Ottakaa ne proteesit aina sairaalaan mukaan, niin vainajan leuka saadaan nätimmäksi kuoleman jälkeen).

      Loppujen lopuksi mini-implantit eivät ole kohtuuton kuluerä, jos sellaiset säästää. Niitä voi käsittääkseni asettaa myöhemminkin toimiviin proteeseihin, eli proteeseja ei tarvitse uusia niiden takia. Heti niitä ei tietenkään voi asentaa, koska leuan pitää saada ensin parantua. Siten alaproteesin saa pysymään paikallaan.

      • Anonyymi

        Niin no jollekin hyväpalkkaiselle ihmiselle mini-implanttien asennus ei ehkä olekaan kohtuuton kuluerä, mutta aika monella ei ole varaa usean tuhannen euron kustannuksiin.


    • Anonyymi

      Yläpuolen proteesi pysyy yleensä hyvin, koska imeytyy imukuppimaisesti suulakeen kiinni. Yläleuasta vaikka poistetaan kaikki hampaat, ei leukaluun resorboituminen ts. madaltuminen ole niin nopeaa, kun on koko pääkopan luut yhteydessä. Alaleuan proteesin kanssa eri juttu, niistä tulee ajan kanssa aina väljät, eikä pohjaus auta määräänsä enempää. Olen nähnyt tylni puolesta osastoilla vanhuksia joilla 60 v. vanhoja proteeseja ja edelleen hyvin toimii. Siis yläpuoli. Proteesi voidaan tehdä immediaattina, eli tehdäön prot. valmiiksi ja vasta sitten poistot. Proteesia aletaan pitää heti vaikka poistoalue tuore. Immediaattiproteesi pitää pohjata nopeammin, koska ikenet "kuivuvat" poistojen jälkeen. Riippuu hammaslääkäristä, kauanko suosittelee poistojen jälkeen parantelua, jos proteesi tehdään jälkeenpäin. Yleisesti meillä 3 kk. Tehdään proteesi kummin päin vain, niin hyvästä puhdistuksesta täytyy huolehtia. Jopa 90% proteesin käyttäjistä löytyy hiivasieni-infektio.

      • Anonyymi

        Kolme viikkoa itse odottelin. Alaproteesin joutuu varmaan ens syksynä pohjaamaan uudestaan, kun sieltä lähti noi kahdeksan hammasta, niin muuttuminen on suurempaa. Yläproteesi ei paljoa elä, kun sieltä lähti vain noi kaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolme viikkoa itse odottelin. Alaproteesin joutuu varmaan ens syksynä pohjaamaan uudestaan, kun sieltä lähti noi kahdeksan hammasta, niin muuttuminen on suurempaa. Yläproteesi ei paljoa elä, kun sieltä lähti vain noi kaksi.

        Mulla semmonen ikävä tilanne että mulla tosi huonot hampaat tai "hampaat" mulla ylhäällä tasan kaks etuhammasta vierekkäin kokonaisina ja 7 kohtaa mitkä pitänee leikata pois tai suurin osa koska osa on sillein lähtenyt irti ientä myöten että juuri on ikenen sisällä ja kielellä tunnen ne reunat.

        Suuhun mua ei satu mikä on merkillistä. Kuitenkin alhaalla on hampaat tallessa. Vain 2 pois vedettyä puuttuu mutta sllti alaosa tarvisi valkaisun.

        Mua ei pelota hammaslääkäri. En vain ole vielä kehdannut mennä näyttämään mutta pakkohan se olisi että saa suun kuntoon.

        Se nyt on selvä että ylhäälle proteesi ja haluaisin vain kiinteän proteesin. Sitten se hinta . Kiinteä proteesi tuppaa maksaa niin en halua että mulle tulee sellainen tilanne että menen poistaa kaikki hampaiden jäänteet ja jos ne 2 hammasta ylhäältä lähtee vielä niin oon ilman ylähanpaita kunnes saan säästettyä kiinteään proteesiin. Että tuntuu etten voi mennä ennenkuin on raha proteesiin kasassa ettei homma jää puolitiehen. Proteesiinhan ei saa mitään kelan korvauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla semmonen ikävä tilanne että mulla tosi huonot hampaat tai "hampaat" mulla ylhäällä tasan kaks etuhammasta vierekkäin kokonaisina ja 7 kohtaa mitkä pitänee leikata pois tai suurin osa koska osa on sillein lähtenyt irti ientä myöten että juuri on ikenen sisällä ja kielellä tunnen ne reunat.

        Suuhun mua ei satu mikä on merkillistä. Kuitenkin alhaalla on hampaat tallessa. Vain 2 pois vedettyä puuttuu mutta sllti alaosa tarvisi valkaisun.

        Mua ei pelota hammaslääkäri. En vain ole vielä kehdannut mennä näyttämään mutta pakkohan se olisi että saa suun kuntoon.

        Se nyt on selvä että ylhäälle proteesi ja haluaisin vain kiinteän proteesin. Sitten se hinta . Kiinteä proteesi tuppaa maksaa niin en halua että mulle tulee sellainen tilanne että menen poistaa kaikki hampaiden jäänteet ja jos ne 2 hammasta ylhäältä lähtee vielä niin oon ilman ylähanpaita kunnes saan säästettyä kiinteään proteesiin. Että tuntuu etten voi mennä ennenkuin on raha proteesiin kasassa ettei homma jää puolitiehen. Proteesiinhan ei saa mitään kelan korvauksia.

        Entäpä jos säästät senverran rahaa että pystyt kerralla poistattamaan loput hampaat ja juurentyngät. Samalla kerralla saisi suoraan suuhun ennakkoon valmistetun perinteisen kokoproteesin. Yläleuan perinteinenkin proteesi pysyy aika hyvin paikallaan, joten säästäisi implanttinastojen asentamisen kovan hinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäpä jos säästät senverran rahaa että pystyt kerralla poistattamaan loput hampaat ja juurentyngät. Samalla kerralla saisi suoraan suuhun ennakkoon valmistetun perinteisen kokoproteesin. Yläleuan perinteinenkin proteesi pysyy aika hyvin paikallaan, joten säästäisi implanttinastojen asentamisen kovan hinnan.

        Joo niinhän se pitäis tehdä. Pitäis varmaa kuitenkin eka käydä näyttää et saa hinta arvion.

        Seki ku haluisin suoraan eka soittaa sille hammaslääkärille ja kertoa tilanteen ja lähettää vaikka kuvan et tietää mitä odottaa. Tiedän sanonnan et on me pahempaakin nähny mutta tää on varmaan siinä rajoilla. En halua selittää ajanvaraajalle.

        Täällä yks yksityinen jolle suoraa voi soittaa lääkärille mut ei ota uusia asiakkaita. Seuraavat varmaa 80km päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo niinhän se pitäis tehdä. Pitäis varmaa kuitenkin eka käydä näyttää et saa hinta arvion.

        Seki ku haluisin suoraan eka soittaa sille hammaslääkärille ja kertoa tilanteen ja lähettää vaikka kuvan et tietää mitä odottaa. Tiedän sanonnan et on me pahempaakin nähny mutta tää on varmaan siinä rajoilla. En halua selittää ajanvaraajalle.

        Täällä yks yksityinen jolle suoraa voi soittaa lääkärille mut ei ota uusia asiakkaita. Seuraavat varmaa 80km päässä.

        Ja sitten kun ei tiedä mikä on. Hyvä lääkäri tai kai me kaikki osa hyvin poistaam. Se proteesi varmaa teknikolla kannattaa tehä emt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo niinhän se pitäis tehdä. Pitäis varmaa kuitenkin eka käydä näyttää et saa hinta arvion.

        Seki ku haluisin suoraan eka soittaa sille hammaslääkärille ja kertoa tilanteen ja lähettää vaikka kuvan et tietää mitä odottaa. Tiedän sanonnan et on me pahempaakin nähny mutta tää on varmaan siinä rajoilla. En halua selittää ajanvaraajalle.

        Täällä yks yksityinen jolle suoraa voi soittaa lääkärille mut ei ota uusia asiakkaita. Seuraavat varmaa 80km päässä.

        Kuvat tai soittaminen hammaslääkärille ei auta kovinkaan paljon. Jos hammaslääkäri esittää jonkin arvion noin "sokkona" se on todennäköisesti aika paljon yläkanttiin. Kannattaa maksaa tarkastuskäynnin hinta jolloin hammaslääkärin kanssa keskusteltaessa voi päättää mitä ja miten tehdään. Silloin saat aika tarkan kustannusarvion. Yleensä hammaslääkärillä on "diili" jonkin hammasteknikon tai -liikkeen kanssa ja pystyy kertomaan proteesinkin hinnan summittaisesti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1868
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1808
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1791
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1125
    Aihe