"Sähköautolla ajaminen on erittäin edullista verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Kustannukset sataa ajokilometriä kohden ovat keskimäärin noin kaksi euroa." Viidesosa bensiiniauton kulusta.
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-maksaa-sahkoauton-lataaminen/178/
Sähköauton lataus maksaa viidesosan bensaan verrattuna
67
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mun bensakulut ovat olleet viimeisen 2,5 vuoden ja 50 tkm matkalla 5,79 €/100 km. Kulutus 4,0 l/100 km. Eli vain vajaat kolminkertaiset.
- Anonyymi
Bensa auto maksaa viides osan sähköautosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensa auto maksaa viides osan sähköautosta.
Jos ei pysty lataamaan kotona autoa täyteen, on se jo tänä päivänä tehty kalliiksi julkisissa lataus paikoissa ja taloudellinen hyöty vesittyy lähes täysin.
Vakavasti harkitsin sähköautoon vaihtamista, kun tämän hetkisessä diesel autossa kiinteät kulut melko kovat. Ajoneuvo vero 750€ ja vakuutukset kaskoineen 1100€ ja polttoainetta 8.4 litraa minun ajossa keskimäärin sadalla ja kilometrejä noin 10 000 vuodessa.
Kotona jos latailen ja ottaen huomioon autoveron ja vakuutukset sekä polttoaineet, niin tarvittava väliraha 10 000€ kuolentuisi 5 vuodessa ja jos auto pelittäisi, niin vasta viiden vuoden jälkeen alkaisi tulemaan halvemmaksi.
Jos lataukset tapahtuisivat maksullisista paikoista homma kusee totaalisesti.
Eli onko järkeä vai ei? Siinäpä miettimistä. - Anonyymi
Jaa sulla taitaakin olla manki.
- Anonyymi
On tää sähköautoilu kyllä halpaa.vaihdoin 20 tuhannen euron polon 100 tuhannen euron teslaan.
Ai että..nyt jää fyrkkaa taskuun..taidan vaihtaa 3 vuoden välein uuteen.- Anonyymi
Olis kannattanut vaihtaa 15.000 euroa maksavaan Miihin. Silloin säästäisit sekä hankintahinnassa että kilometrikustannuksissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olis kannattanut vaihtaa 15.000 euroa maksavaan Miihin. Silloin säästäisit sekä hankintahinnassa että kilometrikustannuksissa.
Tuo mii on lapsiperheelle pieni niin siksi isompi auto laitettava.
- Anonyymi
Lapin tai Venäjän matkalla on tosin vaikeampi löytää latauspisteitä kuin bensa-asemia.
- Anonyymi
I agrikaatti mukaan .
Jos teet reiän takaluukkuunvoit ladata ajonkin aikana.
Näppärää.
- Anonyymi
Toisaalta sähköauton tankkaaminen taitaa kestää "hieman" pidempään. Ja jos latauspaikassa on vain yksi pistoke voi varautua jonottamaan aika pitkään.
Hybridissä olisi se etu täyssähköautoon verrattuna, että jos ajaisi pääosan ajasta sähköllä mutta pitäisi tankin mahdollisuuksien mukaan tankin täynnä ei jäisi tien varteen jos akut tyhjenisivät kesken ajon. Vaihtaisi vain polttoaineella ajoon kunnes pääsee takaisin latauspisteelle. - Anonyymi
Halpaa on lataus ja helppoa jos on kotona kunnon latausmahdollisuus tai työpaikalla. No monellako on??
Monellako on mahdollista hankkia sellainen sähköauto jolla pärjää yleisajossa riittävällä ajosuoritteella??
Elokuuta käytännössä sähköautoilija ajaa vain lyhyttä pätkää(vaarit ja äitit) ja pitempiä siivuja varten pitää olla toinen auto. - Anonyymi
Juu olihan se laskelma että jo 10 vuodessa sähkis alkaa tulla halvemmaksi, voihan kiesus kun on halpaa.
- Anonyymi
Joo mut 8 vuoden kohdalla menee 20 000€ akusto ongelmajätteeksi. Halpaa on joo.
Mutta tämähän on tietysti ainoastaan köyhien ongelma. - Anonyymi
Outo oletus ettei sähköauton hintaisia polttomoottoriautoja ostettaisi?
Sähköautosta saa aina paremman auton kuin samanhintaisesta polttomoottoriautosta.
Sähköauto alkaa säästämään heti verrattuna saman hintaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.
Miten kuuluu verrata sähköautoa ja polttomoottoriautoa keskenään. Mihin polttomoottoriautoon vertaat esim. Tesla model 3 LR mallia?
Väitteleekö joku uuden polttomoottoriauton ja vanhan vastaavan hintaerosta, yhtä tyhmää, koska uusi polttomoottoriauto on jo valmiiksi vanha uuteen sähköautoon verrattuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outo oletus ettei sähköauton hintaisia polttomoottoriautoja ostettaisi?
Sähköautosta saa aina paremman auton kuin samanhintaisesta polttomoottoriautosta.
Sähköauto alkaa säästämään heti verrattuna saman hintaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.
Miten kuuluu verrata sähköautoa ja polttomoottoriautoa keskenään. Mihin polttomoottoriautoon vertaat esim. Tesla model 3 LR mallia?
Väitteleekö joku uuden polttomoottoriauton ja vanhan vastaavan hintaerosta, yhtä tyhmää, koska uusi polttomoottoriauto on jo valmiiksi vanha uuteen sähköautoon verrattuna.Moniko 60000-80000 euron auton ostaja miettii autonsa polttoainekuluja ja haluaa suunnitella ja etsiä etukäteen päivittäin auton latausmahdollisuutta. Kokous kahden tunnin päästä Tampereella ja sähkö riittää Hämeenlinnaan, mahtavaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outo oletus ettei sähköauton hintaisia polttomoottoriautoja ostettaisi?
Sähköautosta saa aina paremman auton kuin samanhintaisesta polttomoottoriautosta.
Sähköauto alkaa säästämään heti verrattuna saman hintaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.
Miten kuuluu verrata sähköautoa ja polttomoottoriautoa keskenään. Mihin polttomoottoriautoon vertaat esim. Tesla model 3 LR mallia?
Väitteleekö joku uuden polttomoottoriauton ja vanhan vastaavan hintaerosta, yhtä tyhmää, koska uusi polttomoottoriauto on jo valmiiksi vanha uuteen sähköautoon verrattuna.> Outo oletus ettei sähköauton hintaisia polttomoottoriautoja ostettaisi?
Joo, kyllähän sitä ostellaan 100 k€ autoja, mutta aika harva kuitenkin. Isoilla ja tehokkailla autoilla isot CO2 päästöt ja sitämyöten verot. Sähköautot ovat oikeasti kilpailukykyisiä tässä luokassa.
Vaan jos mennään tavisten 20-40 k€ hintahaarukkaan, niin aika ankeaa on sähköautotarjonta. Muutama vuosi sitten 40 tonnilla sai just ja just Datsun Leafin, joka on 4 paikkainen pikkuauto ja se oli silloin äärimmäisen aneemisesti sisustettu. 20 k€ polttomoottorikäyttöiset pikkuautotkin olivat noin niinkuin kuskin ympäristön kannalta kivempia katsella. 40 tonnilla saisi siis
- yhden sähköauton sijaan samankokoista pikkuautoa
- pikkuauton bensat koko sen eliniän ajaksi
Ero on kyllä tasoittunut, mutta edelleen pitää joko lätkiä kymppitonni enemmän tiskiin tai tyytyä pienempään autoon. Edelleen myös latauksen järjestäminen ongelma. Ei OK taloissa, mutta keskustan kadusnvarsipysäköinnissä sekä vanhoissa taloyhtiöissä, joissa pysäköintipaikkojen tekniikka suoraan 50-80 luvulta...
Vahvasti pitää idealismi edellä mennä, kun se sähköauto on kallimpi ja alkaa tienata ehkä vasta 10 vuoden käytön jälkeen. Todella harva uuden auton ostaja pitää autoaan näin pitkään, joten sähköauto on itselle vain kustannut lahja seuraavalle omistajalle. Siksipä näitä niin vähän myydään, lehdissä vouhottamisesta huolimatta. Jonkin tilaston juuri näin, että viimeisten kuukausien aikana on kaasuautoja myyty tuplamäärä ja tietenkin (lataus)hybridejä vielä enemmän sähköautoihin verrattuna.
Kas kus oma kirjanpitoni on paljastanut, että polttoainekulu on ollut 10-20 % autoilun kokonaiskustannuksista ja arvonalenema suurin menoerä. Helppo päätellä, että eniten säästää ostamalla halvemman auton. Tämä on se tosiasia, jolta sähköautovouhottajat ummistavat silmänsä.
Toki kuvioon kuuluu, että oma idealismi pitäisi maksattaa muilla. Koko ajan vingutaan isompi tukia ja, valitettavasti. valtiovaltakin ajaa sellaista idiotismia, että kaikki liikerakennukset aiotaan velvoittaa pikalatauspisteitä rakentamaan. Tämähän ratkaisee ongelman, jota ei ole. Valtaväylien varrella on jo pikalatauspisteitä huoltoasemilla ym. pitkän matkan tekijöille. Ongelma on siinä, että sähköautot kuuluisi ladata hidaslatauksena oman talon pihalla, mutku ne kaupunkien keskustat ym... toki tämäkin voi korjata maksattamalla kulut naapureilla eli annetaan myöhemmin asunto-osakeyhtiöillekin latauspaikkojen rakentamisesta.
Rahaahan meillä on niin ylenpalttisesti, kun on omaa öljyntuontantoa. Siksi voimme toimia kuten norjalaiset... eiku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mut 8 vuoden kohdalla menee 20 000€ akusto ongelmajätteeksi. Halpaa on joo.
Mutta tämähän on tietysti ainoastaan köyhien ongelma.Köuyhien ongelma .
Suurin osa suomen kansasta on köyhi jotka käyvätjokapäivä ansitöissä ja ylimääräistä rahaa ei ole .
Ei edes sähköautoon.
Porvareita a kokoomuslaisia j otka elävät pääsään t öisesti pääomatuloilla ei suomessa prosentuaalisesti ole paljon. Kaikilla heillä o nkin jo sähkö telat model x - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo mut 8 vuoden kohdalla menee 20 000€ akusto ongelmajätteeksi. Halpaa on joo.
Mutta tämähän on tietysti ainoastaan köyhien ongelma.Siinä se onkin muuten tuo akkujen takuut ne loppuu yleensä 8 vuodessa tai jossain 200 000km. Mitä luulette vakuutusyhtiön sanovan kun auto palaa ja siinä akkupaketti onkin "yliikäinen" Vastasu on ei korvata penniäkään koska olet ajanut suosituksen vastaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä se onkin muuten tuo akkujen takuut ne loppuu yleensä 8 vuodessa tai jossain 200 000km. Mitä luulette vakuutusyhtiön sanovan kun auto palaa ja siinä akkupaketti onkin "yliikäinen" Vastasu on ei korvata penniäkään koska olet ajanut suosituksen vastaisesti.
Miksi polttomoottorin nimeen vannova uskoo sähköauton akun olevan heti loppu kun takuu loppuu? Onko perinteisen auton moottori tai vastaava loppu kahden vuoden takuun jälkeen? Aika tarkka takuun antajan täytyy laskelmissaan olla jos noin olisi.
Taas kerran sähköautojen kammoksujalle: Vuoden 2014 sähköautolla on ajettu taksina 600 000 km jolloin akku meni korjaamolle korjattavaksi, ja tuohon autoon asennettiin korjattu vaihtoakku. Eli akku on modulirakenteinen johon voi vioittuneen modulin vaihtaa ja taas on akku kunnossa.
Tesla arvioi tämän päivän uuden akun kestoksi miljoona mailia, joka on 1 600 000 km.
Saattaa muu auto ympäriltä hapantua ensin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moniko 60000-80000 euron auton ostaja miettii autonsa polttoainekuluja ja haluaa suunnitella ja etsiä etukäteen päivittäin auton latausmahdollisuutta. Kokous kahden tunnin päästä Tampereella ja sähkö riittää Hämeenlinnaan, mahtavaa.
"Moniko 60000-80000 euron auton ostaja miettii autonsa polttoainekuluja"
Kaikki! Sähköautosta saa huomattavasti paremman auton ja vielä pienillä käyttökuluilla. Lisäksi huoltokulut kolmasosa polttiksiin verrattuna. Sähköauto ladataan päivittäin, tai paremminkin öisin kotona nukkuessa, miksi ihmeessä pitäisi latausmahdollisuutta etsiä?
Elämänhallinta on muutenkin pahasti pielessä jos et osaa ennakoida Tampereen matkaasi, vai laukkaako mielikuvituksesi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outo oletus ettei sähköauton hintaisia polttomoottoriautoja ostettaisi?
Sähköautosta saa aina paremman auton kuin samanhintaisesta polttomoottoriautosta.
Sähköauto alkaa säästämään heti verrattuna saman hintaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.
Miten kuuluu verrata sähköautoa ja polttomoottoriautoa keskenään. Mihin polttomoottoriautoon vertaat esim. Tesla model 3 LR mallia?
Väitteleekö joku uuden polttomoottoriauton ja vanhan vastaavan hintaerosta, yhtä tyhmää, koska uusi polttomoottoriauto on jo valmiiksi vanha uuteen sähköautoon verrattuna.Teslaa vois ajo ominaisuksilla verray å a vaikka kibirekeen.
Päät heiluu koeajossa kuin poliisit ww pakussa.
Eliklämerittäin rasittavaa ja epämukavaa ajomatkaa odotettavissa . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi polttomoottorin nimeen vannova uskoo sähköauton akun olevan heti loppu kun takuu loppuu? Onko perinteisen auton moottori tai vastaava loppu kahden vuoden takuun jälkeen? Aika tarkka takuun antajan täytyy laskelmissaan olla jos noin olisi.
Taas kerran sähköautojen kammoksujalle: Vuoden 2014 sähköautolla on ajettu taksina 600 000 km jolloin akku meni korjaamolle korjattavaksi, ja tuohon autoon asennettiin korjattu vaihtoakku. Eli akku on modulirakenteinen johon voi vioittuneen modulin vaihtaa ja taas on akku kunnossa.
Tesla arvioi tämän päivän uuden akun kestoksi miljoona mailia, joka on 1 600 000 km.
Saattaa muu auto ympäriltä hapantua ensin.Miten taksin akun vaihto liittyy moduulien vaihtamiseen?
Teslan arvioilla saat pyyhkiä vittusi. Jenkeissä on noilla kilometreillä Teslassa kolmas akkupaketti menossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teslaa vois ajo ominaisuksilla verray å a vaikka kibirekeen.
Päät heiluu koeajossa kuin poliisit ww pakussa.
Eliklämerittäin rasittavaa ja epämukavaa ajomatkaa odotettavissa .Rasittavaa on tuo tekstisi lukeminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outo oletus ettei sähköauton hintaisia polttomoottoriautoja ostettaisi?
Sähköautosta saa aina paremman auton kuin samanhintaisesta polttomoottoriautosta.
Sähköauto alkaa säästämään heti verrattuna saman hintaiseen polttomoottoriautoon verrattuna.
Miten kuuluu verrata sähköautoa ja polttomoottoriautoa keskenään. Mihin polttomoottoriautoon vertaat esim. Tesla model 3 LR mallia?
Väitteleekö joku uuden polttomoottoriauton ja vanhan vastaavan hintaerosta, yhtä tyhmää, koska uusi polttomoottoriauto on jo valmiiksi vanha uuteen sähköautoon verrattuna.Sähköauton ostajan täytyy ottaa laskelmissa huomioon akun hinnan tuoma riski. Jos kuvittelet vaihtavasi uuteen ennen takuu-ajan päättymistä, niin aivan varmasti autokauppias ottaa sen riskin hyvityshinnassa huomioon. Hyvityshinnoissa tulee mukaan tuon akun vaihdon riskin tuoma arvon alennus. No jos itse otat riskin ja ajat sähköautolla mahdollisimman pitkään, niin saat ajaa yn. 500 000km, jotta olet kuitannut esim 20 000e akunavaihtoriskin -Eli tuon kilometrin jälkeen jos joudut vaihtamaan akun olet samoissa kuluissa kuin polttomoottoriautoilija
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moniko 60000-80000 euron auton ostaja miettii autonsa polttoainekuluja ja haluaa suunnitella ja etsiä etukäteen päivittäin auton latausmahdollisuutta. Kokous kahden tunnin päästä Tampereella ja sähkö riittää Hämeenlinnaan, mahtavaa.
Minä ainakin mietin, ei se raha puussa kasva vaikka sitä käytettävissä onkin.
Miksi luulet, että suurin osa BMW isommista ja tehokkaimista autoista on pieniruokaisempiadieseleitä eikä hanki ta hinnaltaan halvempia bensa autoja, tietysti oma lukjnsa todellisia tykkejä haluavat M sarjan isot bensa koneet v8 ja 10 it mutta noi on marginaaleja.
Syy 3 litrainen diesel kuluttaa puolet vähemmän, kuin bensa ja niillä ajetaan paljon vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moniko 60000-80000 euron auton ostaja miettii autonsa polttoainekuluja ja haluaa suunnitella ja etsiä etukäteen päivittäin auton latausmahdollisuutta. Kokous kahden tunnin päästä Tampereella ja sähkö riittää Hämeenlinnaan, mahtavaa.
Minä ainakin mietin, ei se raha puussa kasva vaikka sitä käytettävissä onkin.
Miksi luulet, että suurin osa BMW isommista ja tehokkaimista autoista on pieniruokaisempiadieseleitä eikä hanki ta hinnaltaan halvempia bensa autoja, tietysti oma lukjnsa todellisia tykkejä haluavat M sarjan isot bensa koneet v8 ja 10 it mutta noi on marginaaleja.
Syy 3 litrainen diesel kuluttaa puolet vähemmän, kuin bensa ja niillä ajetaan paljon vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moniko 60000-80000 euron auton ostaja miettii autonsa polttoainekuluja ja haluaa suunnitella ja etsiä etukäteen päivittäin auton latausmahdollisuutta. Kokous kahden tunnin päästä Tampereella ja sähkö riittää Hämeenlinnaan, mahtavaa.
Minä ainakin mietin, ei se raha puussa kasva vaikka sitä käytettävissä onkin.
Miksi luulet, että suurin osa BMW isommista ja tehokkaimista autoista on pieniruokaisempiadieseleitä eikä hanki ta hinnaltaan halvempia bensa autoja, tietysti oma lukjnsa todellisia tykkejä haluavat M sarjan isot bensa koneet v8 ja 10 it mutta noi on marginaaleja.
Syy 3 litrainen diesel kuluttaa puolet vähemmän, kuin bensa ja niillä ajetaan paljon vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä ainakin mietin, ei se raha puussa kasva vaikka sitä käytettävissä onkin.
Miksi luulet, että suurin osa BMW isommista ja tehokkaimista autoista on pieniruokaisempiadieseleitä eikä hanki ta hinnaltaan halvempia bensa autoja, tietysti oma lukjnsa todellisia tykkejä haluavat M sarjan isot bensa koneet v8 ja 10 it mutta noi on marginaaleja.
Syy 3 litrainen diesel kuluttaa puolet vähemmän, kuin bensa ja niillä ajetaan paljon vuodessa.Eikö muka kasva vai, vaikka puu on setelirahan pääraaka-aine.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö muka kasva vai, vaikka puu on setelirahan pääraaka-aine.
"vaikka puu on setelirahan pääraaka-aine."
Väärin, nykyään paperirahan pääraaka-aine on yleensä puuvillaa tai pelllavaa, lisänä muovia ja metallisia turvalankoja.
- Anonyymi
Entäpä sitten mitä maksaa, ei vaikuta mihinkään.
Tuo tutkimus mikä julkaistiin ja kerrottiin, että vasta 10 vuoden päästä sähköauto alkaa tulla kokonaisuutena edullisemmaksi ja mitähän tuona aikana tulee asian suhteen tapahtumaan? Mikä arvo on 10 vuotta vanhalla sähköautolla(akut) verrattuna bensa-autoon? Kumpi on käyttäjäystävällisempi?- Anonyymi
Äläpä valehtele.
- Anonyymi
Nostaa SÄHKÖVERON polttoaineVERON tasolle, niin ei se sitten niin halpaa ole.
Eli moninkertaistaa hinnan ... arvokkuudelle lisää arvokkuutta ja lisää arvoa...
Jää moni talokin kylmäksi.- Anonyymi
Jotain tällaista siitä seuraa, kun tarpeeksi sähköautoja liikenteessä.
Nyt omakotitalo asukkaat maksavat sähköverkon parannusta jotta verkot kestävät tulevaa kulutusta.
Mitään negatiivista sähköautoissa ei sinänsä ole, mutta ihan paskajuttu tuo co höpötys ja päästöttömyys ja dieselin parjaus ja rankaisumaksut vs bensìni tai sähkö.
Miten Suomalaiset voivat olla niin tyhmiä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotain tällaista siitä seuraa, kun tarpeeksi sähköautoja liikenteessä.
Nyt omakotitalo asukkaat maksavat sähköverkon parannusta jotta verkot kestävät tulevaa kulutusta.
Mitään negatiivista sähköautoissa ei sinänsä ole, mutta ihan paskajuttu tuo co höpötys ja päästöttömyys ja dieselin parjaus ja rankaisumaksut vs bensìni tai sähkö.
Miten Suomalaiset voivat olla niin tyhmiä!> Nyt omakotitalo asukkaat maksavat sähköverkon parannusta jotta verkot kestävät tulevaa kulutusta.
K: Mistä tietää, että patteriuskovainen valehtelee?
P: uskovainen valehtelee aina! Se on uskovaisista sekä sallittua että tarpeellista, koska ovat oikeammassa kuin muut.
Sähkön hinta (siirtomaksut) ovat nousseet, koska sähköyhtiöt on aikalailla pakotettu korvamaan syrjäseuduillakin ilmajohdot maakaapeleilla. Kaupungeissa tämä oli tehty jo iät ajat sitte, mutta niin vaan pääsivät kaupungissakin asuvat mukaan maksutalkoisiin.
Normi tulonsiirto kaupungeista maaseudulle tämäkin.
Patteripetterit kusettavat taas rankasti. Ympäristöministeriöökin heitä on pesiytynyt ja parhaillaan valmistellaan sekä liike- että asuinkiinteistöille, joissa on yli 4 autopaikkaa, velvoitetta rakentaa valmius pikalatauspisteiden asentamiseen. Tätä perustellaan sillä, ettei maksa paljoa... joo, helpostihan ne putket asvaltin alle sujahtaa.
Ja sitten kun niitä varsinaisia latauspisteitä aletaan rakentaa, loppuu hyvin äkkiä vanhan kiinteistön kaapeloinnista tai pääkeskuksesta kapasiteetti kesken. Eiku uusiks vaan kaikki. Maksaahan se muutaman kymppitonnin, mutta patteriautoilijoiden mielestä muiden kuuluukin maksaa heidän kulunsa!
Pari latauspistettä yleensä saa lämpötolppien rinnalle lisättyä ja tällähän yritetään saada päätä auki. Kun muutamalle patteriautoilijalle lupa myönnetään, niin sitten ei voi enää kieltää, kun tulee kolmas, neljäs jne. Kun latauspisteitä on kymmeniä ja jos vaaditaan vielä niihin pikalataus, niin seuraavaksi haetaan kaupasta keskijänniteliittymää ja omaa muuntamoa. Kustannus voi pompata satoihin tuhansiin, mutta patteriautoilijat ovat valmiita uhraamaan moiden rahoja omaksi hyväkseen, vaikka se raskaalta tuntuukin.
- Anonyymi
Sitten kun sähköautoja myyty tietty määrä tulee niille käyttövoimavero. Liikenteen tuottamat verot on noin 8miljardia, kyllä valtio ottaa omansa.
- Anonyymi
Tuohon on aikaa vähintään 20 vuotta. Sitä ennen polttiksien käyttömaksut nousevat vuosi vuodelta. Yksikään poliitikko ei halua lisätä sähköautojen maksuja.
- Anonyymi
Sähköautojen käyttövoimaverohan tulee jo tämän hallituksen aikana. Millä muulla noita höttöunelmia muuten rahoitetaan kun kaikki lupaukset työllisyyden nostosta ym valuvat yksitellen hiekkaan. Ainoastaan kulupuoli kasvaa reippaasti. Kansa ei näytä ymmärtävän koko yhtälön mahdottomuutta vaikka Kok ja Ps ovat varoitelleet jo kauan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohon on aikaa vähintään 20 vuotta. Sitä ennen polttiksien käyttömaksut nousevat vuosi vuodelta. Yksikään poliitikko ei halua lisätä sähköautojen maksuja.
> Yksikään poliitikko ei halua lisätä sähköautojen maksuja.
Aijjaijjain kun on makea katsoa patteripoikasen ilmettä, kun elämän realiteetit alkavat lapselle avautua.
Esim se Bernerin kaavailema kilometrimaksu oli kehitteillä nimenomaan sähköautoja varten. Eli olisi valtakunnan välyliltä peritty km hintaa ja sitten olisi joka kunnan pitäinyt vielä rakentaa omat laskutuksensa paikallisteiden ylläpitoa varten. Ja kaikki olisi tietysti yksityistettyä, koska silloin ei ole pelkoa, että kukaan pyrkisi rahastamaan ja voittoa tekemään ;-D
- Anonyymi
Minkä polttoainekuluissa säästää, sen moninkertaisesti menettää korjauskuluissa
https://aamuset.fi/artikkeli/4804111/Selvitys Sahkoautoilussa uudenlaisia riskeja kolarit tulevat kalliiksi - Anonyymi
Sellainen hybridi on paras vaihtoehto, että on kaksi autoa. Toinen toimii fossiilisella ja toinen sähköllä. Kaupat voi käydä sähköautolla ja mökille vaikka eko-dieselillä.
- Anonyymi
Sähköauton lataus voi tulla kalliiksi vähän ajaville taloyhtiössä. Kun joudut maksamaan kuukausimaksua latauspaikan pitämisestä. Luin juuri, että jotkut sähköyhtiöt yrittävät saada yhtiön asennuksen, huollon, korjaukset ja laskutuksen itselle ja kuukausimaksu on noin 80 €/ kk latauspaikka ja sähköt vielä päälle. Et siis selviä pelkällä sähkönhinnalla.
- Anonyymi
Vanhempiin taloihin joudutaan kaivamaan uudet vahvemmat kaapelit parkkipaikoille, hankkimaan laturit ja asuntokohtaiset mittarit. Työpaikallakaan lataus ei voi olla enää ilmaista. Kyllä se kaikki jotain maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vanhempiin taloihin joudutaan kaivamaan uudet vahvemmat kaapelit parkkipaikoille, hankkimaan laturit ja asuntokohtaiset mittarit. Työpaikallakaan lataus ei voi olla enää ilmaista. Kyllä se kaikki jotain maksaa.
Maksaa, maksaa! Mutta luulisi selviävän kertaluonteisella maksulla ja mahdolliset korjaukset sitten eriseen. Ei mitään kuukausimaksua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksaa, maksaa! Mutta luulisi selviävän kertaluonteisella maksulla ja mahdolliset korjaukset sitten eriseen. Ei mitään kuukausimaksua!
Tässä vielä tämä k-kirjain mikä unohtui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maksaa, maksaa! Mutta luulisi selviävän kertaluonteisella maksulla ja mahdolliset korjaukset sitten eriseen. Ei mitään kuukausimaksua!
Ja sähkönkulutuksen tietysti taloyhtiö perii ja tilittää erikseen.
- Anonyymi
Sähkön hintaa verotetaan jo nyt aika rankasti. Sitäpaitsi, sähköllä on paljon jalompia käyttötarkoituksia, kun autojen lataaminen. On selvää, että sähköautoja tullaan verottamaan yhtäpaljon kuin muitakin autoja. Polttoainevero ei kuitenkaan ole mahdollinen, joten sitten tulee verotus ajosuoritteen mukaan ja lisäksi tietullit.
Se mikä polttoainekuluissa voitetaan, maksetaan käyttömaksuina. Säästöä tuskin syntyy. - Anonyymi
jos bensa auto kuluttaa n. 6 litraa 100 kilometrille niin poltto aine veroa menee n. 6€
jos sähköauto kuluttaa n. 15kW 100 kilometrille niin veroja menee n. 1€
siinä on seuraavaan vero remontin syy - Anonyymi
"Sähköautolla ajaminen on erittäin edullista verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Kustannukset sataa ajokilometriä kohden ovat keskimäärin noin kaksi euroa."
Se on toistaiseksi mahdollista kun sähköautoja on vähän. Jos ne merkittävästi lisääntyvät, tulee hinnan korotuksia, käyttövoimaveroa ja ties mitä hauskaa.- Anonyymi
Niin, Berneri haikaili km maksua nimenomaan siksi, ettei patterieautot pääsisi verottajaa pakoon. Ja tällä maksulla olisi katettu vain valtakunnan tieverkon ylläpito. Kunnallisten ja yksityisteiden ylläpitoa varten olisi vielä sen päälle pitänyt kehittää oma km maksunsa, tietullit tsm tapa.
Kyllä ne sieltä tulee, vaikka kehittely pistetiin muutamaksi vuodeksi jäähylle.
Tällävälin lisätään lainsäädäntöön pakko rakentaa ensin varaus (putkitus) patteriautojen lautauspisteille. Tulee sekä liike- että asuinkiinteistöille, jolla on enemmän kuin 4 pysäköintipaikkaa. Seuraavaksi sitten pikku päivitys eli velvoite rakentaa ne latauspisteekin "kun on jo putket palmiina". Voi vaan monessa paikassa joutua uusimaan myös kiinteistön pääkeskuksen ja sähköliitymänkin, jolloin rahaa palaakin sen mainostetun parin tonnin sijaa 100 000 € ja maksumiehiksi joutuvat kaikki, autottomatkin osakkaat. Mikä on patteriautoista vouhottajien mielestä ihan reilua peliä
Patteriuskovaiset ovat kuten muutkin uskovaiset - omasta mielestään oikealla asialla, mikä antaa myös oikeuden valehdella "vääräuskoisille". Nyt valehdellaan härskisti mm. niästä latauspaikkojen kustannusvaikutuksista.
Temppu menee näin: ensin pitää junailla taloyhtiöön lupa rakentaa pari latauspistettä. Vaikka ao. patteriautojen omistajien omaan piikkiin. Pari patteriautoa menee muiden jatkona, joten riittää pelkän lämpötolpan vaihto lataushärveliin. Kustannus tonni tjsp.
Kun kolmas, neljäs tai viides patteriautoilija haluaa luvan tehdä saman muutoksen, tätä ei voi kieltää, koska osakkaita pitää kohdella yhdenvertaisesti. Nyt loppuu pysäköntialueen kaapelien, kiinteistön pääkeskuksen tai liittymiskaapelin kapasiteetti kesken, mutta latauspisteiden määrää ei voi rajoittaa, kun patteriautoilijat onnistuivat ujuttamaan käyttöön periaatteen "latauspisteen saa rakentaa, kun maksaa itse sen tolpan hinnan".
Kun homma on mennyt tähän pisteeseen, ei auta kuin pistää kaikki remonttiin ja tällaisen kustannusjako menee sitten sen normi osakemäärän tai huoneistoneliöiden mukaan, aivan kuten putkirempan yms. kustannuksetkin jaetaan. Myös autottomat pääsevät osallistumaan talkoisiin monen tonnin panostuksella per kämppä.
Samat vedätykset ovat tietenkin edessä myös liikekiinteistöillä. Ilmaista ei sekään ole - myytävien tuotteiden hinnoissa tämä laskutetaan - vaihtoehtoja ei ole.
No, tietenkin patteriautoilijat saattavat hehkuttaa, että muutoksiin saadaan rahaa valtion kassasta eli taikaseinästä...
Patteriautoilijan haaveena on ostaa itselle sädekehä muiden rahoilla.
- Anonyymi
Sähköauton lataaminen on nyt halpaa, jos joutuu maksamaan vai ladatusta sähköstä. Turha kuvitela, että niin on enää 10 vuoden päästä.
- Anonyymi
on täällä etelä afrikassa halvat lounaat 2e saa syödä hyvin , säästin 6e , ja saan vielä finskin lisäpisteet kun tulin vip luokassa tänne lounaaksi.
haen samalla tuolta paluumatkalla varvastossut grönlannista , sie alennusmyynnit , ainakin 8 e säästö tiedossa.
eihän bensakaan maksa venetzualassa kuin 0.6e ja sähköautolla ajaminenkaan ei onnistu ollenkaan.
asiat saadaan säädettyä miten halutaan että maan kansalaiset pysyy pers aukisina ja työt maistuu vuokrakolhoosissa.
sähkö on autossa edullista kun energiaverot puuttuu vs polttoaine , ,verottomona ei polttoainekaan mitään maksa......kyllä hymy hyytyy akku urpoilta kun autokiike ei hyvitä mitään 3 vuotiaista. vai mitä saat kun kauppaat 3 vuotiasta auton akkua.- Anonyymi
Mulla Asuu naapurissa sähköurpo. Nissan Leaf mies. Auto on 24kwh malli, Kehuu aina kuinka hyvin auto lämpenee -15pakkasella jopa 5min on lasit sulat, jos ajatellaan että takuu 5 vuotta / 100 000 km 24 kWh akulle. Akuston uusiminen Maksaa 5500-6000€ niin ihmettelen vaan miten se voi olla käytännössä edullista, jos joudut 5-6vuotta vanhaan autoon uusimaan akustoa? jos auton arvo liikkunee tällä hetkellä sielä 10-13tuhannen paikkeilla ja kilometrein 120tkm ylöspäin? aika moista riskiä pitää ottaa että tollasta lähtisin itse ostamaan.
Jos esim Leaf akun kapasiteetti olisi 40kwh ja hitaalla latauksella 7.5h eli jos otetaan vaikkapa Carunan alueella asuvan kuten minä,
Lataus 40kwh 7.5h eli Akuston koko (kulutus, kWh) x sähkön hinta (€/kWh) saadaan 40kwh (kertaa) x 0.18€= 7.20€ per lataus. ja se minun ajollani (x) 30päivää kk 216€ ja edelleen en talvi aikaan pääse mökilleni joka on siis 200kilometrinpäässä kotoani.
Mielummin ajelen sillä Tupla turbo Bmw Dieselillä mökilleni (jossa ei ole sähköä) eikä tule. kun Sähköautolla. pääseepä Diesel pelillä perille ja aamulla kotiinkin vielä
- Anonyymi
Halpaa on juu, kun ei laske pääomakuluja ollenkaan eikä vakuutuksia yms.
Äkkiseltään katsottuna Nettiautosta kahta Nissania vuosimalli 2017, molemmilla ajettu 31 000km ja sama varustetaso N-Connecta.
:
Nissan Leaf ; hinta pudonnut n. 15 000 € = 0,48€/km
Nissan Qasqai; hinta pudonnut n. 8 000 € = 0,26 €/km
Kumpikohan on tullut kalliimmaksi?- Anonyymi
Li-ion akun elinikä on noin 1000 sykliä, kun ladataan 80-90 % tasoon. Jos akun hinta on vaikka 20000 euroa, tulee latauskertaa kohden akun vanhenemisen kustannus 20 euroa. Tuolla rahalla melkein ostaa jo ne dieselit, joilla ajaa saman matkan. Osittaisia syklejä tulee myös ajon aikana, kun energiaa otetaan talteen.
- Anonyymi
Tämä sähköautokeskustelu on mielenkiintoista. Mitä sähkö otetaan sitten kun nykyinen noin 25 000 autokanta nousee vuoteen 2030 mennessä 800 000 tuhanteen meillä Suomessa, entäs muualla. Tarvitaan uusia ydinvoimaloita ja jokainen tietää miten pitkään sen rakentaminen kestää. Lisätäänkö nopeasti toteutettavaa hiilivoimaa vai nostetaan sähkönhintaa, jotta saadaan kulutusta vähennettyä mutta mistä vähennetään ja kuka vähentää vapaaehtoisesti. Pelkillä ropeleilla ei tuota määrää voida tuottaa varsinkaan tyynellä ja silloinkin menosähköä tarvitaan ja aurinko paistaa täällä pohjolassa aika harvakseltaan talvisin jolloin tuota sähköä juuri tarvitaan. En ole ihan varma myöskään nykyisen verkoston kestävyydestä ja sitä kun vahvistetaan johan euro pyörähtää ja sähkön siirtohinta nousee. Ilmasto kiittää.
Ajattelija Pohjois-Karjalasta.- Anonyymi
"Mitä sähkö otetaan sitten kun nykyinen noin 25 000 autokanta nousee vuoteen 2030 mennessä 800 000"
Nesteen jalostamo, missä polttoaine sinunkin auton tankkiin tehdään käyttää vuodessa yli 12TWh energiaa, siitä ostosähköä noin 4 TWh.
Suomen kokonais sähkönkäyttö on laskenut vuodesta 2015 tähän päivään 8TWh. johtuen paperiteollisuuden vähenemisestä ym esim. led-lamppujen käyttöönotosta ym.
Jos kaikki autot olisi huomenna sähköautoja, sähkönkulutus nousisi noin 5 TWh joten tuollaista ongelmaa ei ole eikä tule.
Jos asuinseudullasi voi käyttää saunassa sähkökiukaita voi siellä ladata myös sähköautoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitä sähkö otetaan sitten kun nykyinen noin 25 000 autokanta nousee vuoteen 2030 mennessä 800 000"
Nesteen jalostamo, missä polttoaine sinunkin auton tankkiin tehdään käyttää vuodessa yli 12TWh energiaa, siitä ostosähköä noin 4 TWh.
Suomen kokonais sähkönkäyttö on laskenut vuodesta 2015 tähän päivään 8TWh. johtuen paperiteollisuuden vähenemisestä ym esim. led-lamppujen käyttöönotosta ym.
Jos kaikki autot olisi huomenna sähköautoja, sähkönkulutus nousisi noin 5 TWh joten tuollaista ongelmaa ei ole eikä tule.
Jos asuinseudullasi voi käyttää saunassa sähkökiukaita voi siellä ladata myös sähköautoja.Aika paljohan tuo Neste käyttää energiaa. Jos se on sähköä niin n. 1600 Mw tehoinen sähkökamina tarvitaan sen tuottamiseen eli 1 ydinvoimala, jos se kävisi täysillä 365 yötä päivää. Tosin se ei ole mahdollista. Ilmoittamallasi 5 Twh energiamäärällä jos autolla olisi kulutus 20 kwh 100 km ja keskimääräinen ajomatka olisi 20000 km autojen lukumäärä olisi 1250000. Se millä noiden autojen energiatuotetaan on ylimääräistä tai varakapasiteetti energiaa. Olihan meillä jo tänäkin talvena jos pakkasia olisi tullut sähkön säännöstelyuhka. Siitä sitten miettimään mistä olisi säästetty menovettä korvaavasta sähköstä vai mummojen lämpimästä pesuvedestä. No ei ihan näin mutta sähköntuotantokapasiteetti ei riitä kunnolla edes nykykulutukselle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika paljohan tuo Neste käyttää energiaa. Jos se on sähköä niin n. 1600 Mw tehoinen sähkökamina tarvitaan sen tuottamiseen eli 1 ydinvoimala, jos se kävisi täysillä 365 yötä päivää. Tosin se ei ole mahdollista. Ilmoittamallasi 5 Twh energiamäärällä jos autolla olisi kulutus 20 kwh 100 km ja keskimääräinen ajomatka olisi 20000 km autojen lukumäärä olisi 1250000. Se millä noiden autojen energiatuotetaan on ylimääräistä tai varakapasiteetti energiaa. Olihan meillä jo tänäkin talvena jos pakkasia olisi tullut sähkön säännöstelyuhka. Siitä sitten miettimään mistä olisi säästetty menovettä korvaavasta sähköstä vai mummojen lämpimästä pesuvedestä. No ei ihan näin mutta sähköntuotantokapasiteetti ei riitä kunnolla edes nykykulutukselle.
Näin oli tilanne 20v sitten mutta nykyään riittää varsin hyvin.
Sähkön kulutus on laskenut sen verran 20v aikana että erotuksella kaikki SUomen henkilöautot liikkuisi sähköllä. Bonuksen uusi ydinmiilu on aloittamassa toimintansa.
- Anonyymi
Miettikääs sähköautoilijat miten ja mistä puuttuvat veroeurot otetaan, kun polttomoottoriautoja ja polttoainetta ei enää voi verottaa. Luuletteko sähköautoilun olevan halpaa.
- Anonyymi
Suomen kauppatase muuttuisi radikaalisti. Nyt ostetaan suomeen sisään raakaöljyä miljardeilla vuodessa pääasiassa venäjältä. Sähkö on 80% kotimaista.
Valtio hyötyisi tästä paljon, jolloin verotus voisi olla pienempää.
Uskon että tievero on tulossa, se tulee tietenkin kaikille autoille ja autoilijoille maksettavaksi. Eli polttomoottorin käyttäjää rankaistaan lisää varmaankin asuinpaikkakunnasta riippuen..
- Anonyymi
Kolmessa vuodessa olen säästänyt valtavasti rahaa. Lataus on ollut puoleki ilmaista.
- Anonyymi
Polttoaine on minulla ollut vuotuisesta ajomäärästä riippuen 15-20 % autoilun kokonaiskuluista. Jos kelvollinen patteriauto olisi 10 k€ kalliimpi, niin siinä ei paljoa lämmitä parin % säästö käyttökuluissa. Investoinnnin takaisinmaksuaika on yli 10 vuotta.
En varmaan ole ainoa laskutaitoinen... patteriautoja on liikenteessä vasta 5000, kun koko autokanta jotain 2,7 miljoonaa. Hyttysen kusi meressä. Kaikesta vouhotuksesta huolimatta.- Anonyymi
Nyt hieman yli puoli vuotta myöhemmin 7500. Ja kasvu jatkuu rajuna.
Ymmärrät syyn, kun käyt koeajamassa vaikkapa Teslaa.
- Anonyymi
Moni ei vielä tuota aloituksen totuutta tiedä.
- Anonyymi
Kun sähköauto ladataan pelkästään kotona, niin 11 sentin kWh:n hinnalla hinnaksi tulee 1,80 euroa/100 km eli 1,8 senttiä km.
Jos bensiiniauto kuluttaa 7 l/100 km niin 100 km:n hinnaksi tulee noin 10,62 euroa. Sähköauton käyttövoima maksaa näin ollen vain n. viidesosan.
Tässä on laskettu ja verrattu vain käyttövoimakulua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367569Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361843Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251840- 911603
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791525Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104968- 49900
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
- 241717