Kukaan ei puhunut kielillä helluntaina

Anonyymi

Helluntaina kukaan aposteleista ei puhunut helluntailaisten "sakara,makara,pakara" -kieltä.

Raamatun mukaan apostolit puhuivat helluntaina ihan omaa äidinkieltään.

Mutta Pyhä Henki vaikutti sen, että kuulijat kuulivat puheen omana ymmärrettävänä äidinkielenään .

Vain Paavali puhei sekavia kieliä väittäen niiden olevan enkelien kieltä. Eikä ihme, sillä Paavalissa asusti Saatanan enkeli, jonka Jumala oli häneen lähettänyt.

Eng.kielisessä Raamatussa Paavalissa asuneesta Saatanan enkelistä käytetään nimitystä "The Messenger on Satan".

26

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En minä ainakaan ole puhunut kielillä, en viime helluntaina enkä muinakaan.

Mutta raamatussa puhuttiin eri kielillä, jotka kuulijat ymmärsivät.

• Anonyymi

Et vaan muista mitä olet touhunnut hurmostilassa.

• Anonyymi

Juuri noin. Oikeita kieliä puhuivat helluntaina.

• Anonyymi

Niin, seurakunnassa ymmärrettävää kieltä ja rukouskammiossa sitten hurmoskieli.

• Anonyymi

Joillakin on ymmärrysvaikeuksia.
        Eli seurakunnassa puhutaan ymmärrettävää kieltä, kuten sanassa opetetaan, ettei siellä tule epäjärjestys.
        Sitten siellä KOTONA rukouskammiossa, siellä voi seurustella hurmoskielin.
        Ja se toimii niin Kansanlähetyksen uskovissa, kuin muissakin, sen mukaan kun Herra kullekin armolahjojaan jakaa.

Sitten jotkut hekumoi, että se olisi ikäänkuin helluntalaisten omaisuutta.
        Ottasivat asioista selvää, ennen puheitaan.
        Ennen helluntalaisuutta herännäisissä kirkonpiirissä vaikutti se, että puhuttiin kielillä.
        Tuskin siellä "heinäpellolla" oli eri paikkakunnilta tulleita, ellei nyt sattunut Raumalta, sen murteen alueelta savossa liikunutta uskovaa. Eli olisiko mielestänne kielilläpuhuminen ollut savosta- raumanmurteelle, joka on taas puhevika ; ) ... vai oliko se sittenkin murre.

Savon herännäisyyden alkuna pidetään Lapinlahden Telppäsniityn tapahtumia vuonna 1796. Kesken heinänteon voimakas tuulenpuska kaatoi kuin suurella kädellä niityllä olleet ihmiset maahan. Heinäväki piti tätä Pyhän Hengen työnä ja ihmeenä; ilmeni kielillä puhumista, näkyjen näkemistä ja unissa saarnaamista. Voimakas herätys levisi laajalle. Paavo Ruotsalaisesta kasvoi kahden vuosikymmen kuluessa vähitellen tämän karismaattisen liikkeen originelli sielunhoitaja ja johtaja.

Samoin tekin, koska tavoittelette henkilahjoja, niin pyrkikää seurakunnan rakennukseksi saamaan niitä runsaasti. Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää. Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön. Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni. Sillä jos ylistät Jumalaa hengessä, kuinka oppimattoman paikalla istuva saattaa sanoa "amen" sinun kiitokseesi? Eihän hän ymmärrä, mitä sanot. Sinä kyllä kiität hyvin, mutta toinen ei siitä rakennu. Minä kiitän Jumalaa, että puhun kielillä enemmän kuin teistä kukaan; mutta seurakunnassa tahdon mieluummin puhua viisi sanaa ymmärrykselläni, opettaakseni muitakin, kuin kymmenentuhatta sanaa kielillä.
        (1Ko 14:12-19)

Miettikääs aivan ite. Jos puhutte kielillä vaikka sitä enklantia, tai ruohtia, niin ettekö ihekki tiijä, että mitä sitten siinä puhutte, kun olette opetelleet kielen?!
        Jos puhutte vaikka sitä enklantia, niin voisittehan te savolaisille suomentaa- jos joku ei sitä enklantia ymmärrä, että mitä haastatte vieraalle.
        Okei.
        Mutta, mitä tuo sana sanoo?
        Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
        ts. tässä se idea on. Voi puhua kielillä, mutta ei välttämättä osaakaan puhua sitä savoksi.
        Hoksaatko? kouluoppineena sitä onkleemaa ei ole. Sitä ossoo selitteee, oppimattomalle.
        Siksi seurakunnassa ei pidä lähteä liikaa kielillä vedättelemään, koska kieletkin on armolahjan omistajan hallintavallassa.
        Puhuu siellä rukouskammiossa.
        Ite en ole helluntalainen, mutta tuossa kansanlähetyksessä kyllä oon kuullunna kielilläpuhumista, aivan kirkontyöntekijäns suulla.

Miettikääs tätäkin.
        1Ko 14:2 Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

Kun rukouskammiossa keskustelee Herran edessä, sitä ei välttämättä kukaan ymmärrä, koska se ei ole kenellekään kuulevaiselle tarkoitettua tietoa.

• Anonyymi

Pyhä Henki poistui Paavalista ja tilalle tuli:

"The Messenger of Satan" -niminen Saatanan enkeli

• Anonyymi

Ja taas aloitus jonka tekijä ei ymärrä mitään Raamatun kielestä.

• Anonyymi

Olisi luullut, että ensimmäisenä helluntaina kun Pyhä Henki oli läsnä voimakkaasti, niin kaikki paikalla olleet olisivat puhuneet hurmoskielillä?

• Anonyymi

Tuo on hyvä havainto!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo on hyvä havainto!

Outoa. Helluntailaisen opin mukaan kun hurmoskielillä puhuminen on oikean uskon tunnusmerkki!

Ensimmäisenä helluntaina kun kukaan ei puhunut hurmoskielillä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Outoa. Helluntailaisen opin mukaan kun hurmoskielillä puhuminen on oikean uskon tunnusmerkki!

Ensimmäisenä helluntaina kun kukaan ei puhunut hurmoskielillä!

Daavid ja sotapäälliköt erottivat palvelukseen Aasafin, Heemanin ja Jedutunin pojat, jotka hurmoksissa soittivat kanteleilla, harpuilla ja kymbaaleilla. Ja tämä on luettelo miehistä, jotka tätä palvelustaan toimittivat:
        Hurmoksissa soittaminen oli Vanhan Liiton aikaan palvelutehtävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Daavid ja sotapäälliköt erottivat palvelukseen Aasafin, Heemanin ja Jedutunin pojat, jotka hurmoksissa soittivat kanteleilla, harpuilla ja kymbaaleilla. Ja tämä on luettelo miehistä, jotka tätä palvelustaan toimittivat:
        Hurmoksissa soittaminen oli Vanhan Liiton aikaan palvelutehtävä.

Eivät puhuneet hurmoskieltä. Se on iso ero.

Jeesus ei puhunut hurmoskielillä. Seurataan Jeesusta.

• Pe.ku

Juu, ei tosiaan puhuneet tuntemattomilla kielillä, vaan eri kansat puhuivat omilla äidinkielillään, kuten Raamatussa kerrotaan.

• Anonyymi

Kyllä. Jumalan sanat ovat selkeitä sanoja.

Ei mitään epämääräistä supinaa ja mutinaa (klossaliaa).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä. Jumalan sanat ovat selkeitä sanoja.

Ei mitään epämääräistä supinaa ja mutinaa (klossaliaa).

Pentecostalhurmoskielten tulkkaus?
        Toimiiko?

• Anonyymi

Aloittaja voisi tehdä myös aloituksen siitä kuinka pyöreä on pyörän pyöreä, ja siihen peku & kumpp. voisi sitten sanoa, että Aammen!

Jos vähääkään tuntee Raamatun sisältöä, ei luulis olevan vaikeaa nähdä mitä siellä sanotaan aiheesta, mutta kun kansa ei tiedä mitään vaikka on reilun viissataa vuotta oltu muka kristittyjä ja istua kökötetty kirkon penkissä jopa pariin otteeseen vuoden mitassa!
      huokaa.

• Anonyymi

Onko kielillä puhuva helluntailainen sitten pyhempi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko kielillä puhuva helluntailainen sitten pyhempi?

Jospa se onkin heränneitä, Savosta jotka puhuvat kielillä, eikä ollenkaan helluntalaisia.

• Anonyymi

Eipä osaa helluntailaiset selittää, miksi ensimmäisenä helluntaina, vaikka Pyhä Henki oli voimakkaasti paikalla, kukaan läsnäolijoista ei puhunut helluntailaisten käyttämää sekavaa hurmoskieltä!

• Anonyymi

No, sitä ei siihen ollut tarkoitettu.
        Oletko rukouskammiossasi seurustellut Vapahtajasi kanssa?

• Anonyymi

Kielilläpuhuminen vaatii kunnon hurmostilan saavuttamisen ennen onnistumistaan.

• Anonyymi

Pelastus on Jeesuksessa, Kristuksessa, - ei "ihmeissä ja merkeissä"

• Anonyymi

Joskus hurmostilassa kuuluu kuulemma myös eläinten ääniä ja kiljaisuja ja karjahduksia. Onko siellä myös eläimien henkiä paikalla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus hurmostilassa kuuluu kuulemma myös eläinten ääniä ja kiljaisuja ja karjahduksia. Onko siellä myös eläimien henkiä paikalla?

Ei kannata nyt revitellä, sillä luterilaisuudessa puhutaan myös kielillä, ainakin mitä minä olen Kansanlähetyksen piiristä kuullut, eikä puhuja ole koskaan ollut helluntalainen, vaan aivan kirkon palkkaa saava ihminen, vieläpä lapsikastettu.

• Anonyymi

Paavali rukoili Efesossa uskovien puolesta ja nämä saivat kielilläpuhumisen lahjan ja myös profetoivat. Apt.19. Kaikki osasivat kreikkaa , joten ei ollut kyse tulkkauksesta.

Kielilläpuhumista voi olla ymmärrettävällä kielellä tai sitten hengellisellä kielellä, jota ei ymmärretä, mutta jonka puhuja itse rakentuu.

Kokouksissa jos puhutaan kielillä, joku toinen saa usein selityksen.

Paavali puhui yksin kielillä rukouksessa M IE L U U M M I N (mallon) kuin kukaan korinttolaisista (alkuteksti)

Lahjat eivät kuitenkaan ole pelastuksen ehto , usko Jeesuksen sovitustyöhon on.
      Rakkaus on todiste Hengen vaikutuksesta, siis hedelmä jota uskovissa tulee näkyä.

• Anonyymi

Aloittaja , Raamattu kertoo Apostolien tekojen 2.luvussa jakeet 1-4 että he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi. Eri kansoista olevat ymmärsivät heitä..
      1.Koe 14:2 Raamattu todistaa, että kielillä puhuva ei puhu ihmisille vaan Jumalalle, ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

Paavali oli ihan uskova mies, vaikka Saatanan enkeli oli annettu hänen lihaansa rusikoimaan häntä, ettei hän ylpeilisi..Paavali julisti Kristusta, perusti seurakuntia kaiken ulkoisen ahdistuksen keskellä ja lopulta hän totesi, että olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe