Riittääkö sähkö sähköautoihin?

Anonyymi

Täällä ja muualla on "tiedetty" että sähkö ei riitä jos sähköautot yleistyvät.
On laskettu että jos kaikki suomen autot olisivat huomenna sähköautoja, sähkönkulutus nousisi 10TWh/v

Kuinkas ollakaan Nesteen jalostamon sähkön käyttö on 12,3 TWh/v
CO2 päästöt myös huimaavia, saattaa akkuteollisuus olla sittenkin aika puhdasta.
Mitä tästä voidaan karkeasti päätellä? Sähkön kulutus jopa laskisi sähköautoihin siirtymällä, kasvihuonepäästöistä puhumattakaan.

Lähde: Nesteen vastuullisuusraportti SIVU 63


http://ir-service.funkton.com/download/ahBzfmlyLXNlcnZpY2UtaHJkchsLEg5GaWxlQXR0YWNobWVudBiAgNCxs5L2CQw/Nesteen vastuullisuusraportti 2018.pdf?action=open&fbclid=IwAR3Nef0jDZ4k2Ne6X1m3VlQrcHR8_n7SopTlpWSaUJbs1qBH-0Bo3A7xogY

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Näinhän se on. Vaikka kaikki Suomen autot olisivat sähköautoja huomenna niin silti Suomessa kulutettaisiin huomenna vähemmän sähköä kuin 2015.

      • Anonyymi

        Juuri näin, mitä enemmän s-autoja, niin sitä vähemmän sähköä kuluu, sama kuin kodin lämmityksessä, mitä enemmän pattereita, sitä vähemmän kuluu sähköä, eikö ole näin teidänkin mielestä?


    • Anonyymi

      Aivan. Entäs kansantalous? Ei tarvitsisi työntää miljardeja venäjälle vaan voimme tehdä melkein kaiken energian kotosuomessa. Se taas auttaisi valtion budjettia eli verot vähenisi ja kansalaisilla elintaso nousisi.
      Hölmöä tuo polttoaineiden käyttö.

      • Anonyymi

        Meil o kato nääs ammattiliittos, jotk, pittää duunareit puoles, ettei sorsita.
        Mut ja halutas halval ni ei muut ku polkema hintoi, meitinki komplementis se osattas ku tulisit kaik meitin joukkois, laitetas speelits katoil ja kerättäis fyrkat fikkaan, mul kyl juusteerais, kuis sul?


    • Anonyymi

      Saksassa Fortumin omistaman Uniperin uusi 1.1GW Datteln 4 -hiilivoimalan aloittaa sähkön tuotannon ensi vuonna, saksalaiset saavat lisää sähköä patteriautoihinsa. Ympäristönsuojelijoiden mukaan laitosta ei saisi käynnistää lainkaan.

    • Anonyymi

      "saksalaiset saavat lisää sähköä patteriautoihinsa. "

      Tuskinpa voimalaa rakennetaan sähkön tuottamiseksi autoille. Autojen tarvitsema sähkö on niin marginaalinen verrattuna teollisuuden ja kotitalouksien sähköntarpeeseen.

      • Anonyymi

        Niinpä, se on oikeasti kumma, kun sähköautojen pelkääjät vääntävät kaiken mahdollisen sähköautoista johtuvaksi tai huonoudeksi. Hiilivoimalat sähköauton syy, akkuteollisuus saastuttaa koska sähköautot ym.ym. Akkuja ollut vuosikymmenet eri laitteissa, kas kun kukaan ei ole niistä ollu huolissaan eikä niiden uudelleenkäsittelystä, mutta kun sähköautot... Hui!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, se on oikeasti kumma, kun sähköautojen pelkääjät vääntävät kaiken mahdollisen sähköautoista johtuvaksi tai huonoudeksi. Hiilivoimalat sähköauton syy, akkuteollisuus saastuttaa koska sähköautot ym.ym. Akkuja ollut vuosikymmenet eri laitteissa, kas kun kukaan ei ole niistä ollu huolissaan eikä niiden uudelleenkäsittelystä, mutta kun sähköautot... Hui!

        Hiilivoimalat sähköauton syy, akkuteollisuus saastuttaa koska sähköautot ym.ym. Akkuja ollut


        1. Malmin louhinta kaivoksista
        2. Metallien jatkojalostus
        3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla
        4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä

        5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja



        Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.

        Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.



        Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.

        Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.



        Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.

        Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.


        Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.

        Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.

        Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.

        Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi.
        Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.

        Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.



        Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.

        Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leaf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiilivoimalat sähköauton syy, akkuteollisuus saastuttaa koska sähköautot ym.ym. Akkuja ollut


        1. Malmin louhinta kaivoksista
        2. Metallien jatkojalostus
        3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla
        4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä

        5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja



        Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.

        Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.



        Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.

        Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.



        Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.

        Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.


        Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.

        Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.

        Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.

        Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi.
        Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.

        Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.



        Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.

        Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leaf

        Sähköauto on mielestäni hyvä
        Jos
        Se toi m is muulla k u in ydinenergialla y ai hiilivooimalla.

        Jos sen aky t eivät olisi erittäin vaarallista ympätopätristö jätettä joka mys tuoannossa saastutaa ympäristöään. Huomattavasti.

        No ei h än tosiasiat kiinoosta sähköauto kauppiasta

        Myyjä myy ja proviika kasvaavaikka ilmastonmuutoksen kustannuksella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto on mielestäni hyvä
        Jos
        Se toi m is muulla k u in ydinenergialla y ai hiilivooimalla.

        Jos sen aky t eivät olisi erittäin vaarallista ympätopätristö jätettä joka mys tuoannossa saastutaa ympäristöään. Huomattavasti.

        No ei h än tosiasiat kiinoosta sähköauto kauppiasta

        Myyjä myy ja proviika kasvaavaikka ilmastonmuutoksen kustannuksella

        Kannattaa muuttaa telttaan asumaan, Käytät asumisessa sitä samaa sähköä 20-kertaisen määrän kuin sähköautossa varsinkin jos käytät sähkölämmitystä. Miksi siis sähköautot ovat tuoneet ongelman sähkön käytössä?
        Sähköautot ovat aina puhtaampia kuin polttomoottoriautot sähkön tuotantotavasta riippumatta, Otetaan huomioon sitten myös öljyn/polttoaineen tuotannon päästöt porauspaikalta lähtien. kannattaa muistaa myös muut päästöt kuin co2 ja kaupunkien saastuttaminen.


      • Anonyymi

        Eikös ladattavien sähköautojen lisäätyminen tarkoitakaan sähkön tuottamisen lisäätymistä?, vai vähentääkö ladattavat sähköautot sähkön kulutusta?

        "Autojen tarvitsema sähkö on niin marginaalinen verrattuna teollisuuden ja kotitalouksien sähköntarpeeseen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, se on oikeasti kumma, kun sähköautojen pelkääjät vääntävät kaiken mahdollisen sähköautoista johtuvaksi tai huonoudeksi. Hiilivoimalat sähköauton syy, akkuteollisuus saastuttaa koska sähköautot ym.ym. Akkuja ollut vuosikymmenet eri laitteissa, kas kun kukaan ei ole niistä ollu huolissaan eikä niiden uudelleenkäsittelystä, mutta kun sähköautot... Hui!

        Mistä se sähkö saadaan niille ladattaville "sähköautoille" jotka näyttävät olevan nyt suosittuja, pistorasiastako ilman tuottamista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, se on oikeasti kumma, kun sähköautojen pelkääjät vääntävät kaiken mahdollisen sähköautoista johtuvaksi tai huonoudeksi. Hiilivoimalat sähköauton syy, akkuteollisuus saastuttaa koska sähköautot ym.ym. Akkuja ollut vuosikymmenet eri laitteissa, kas kun kukaan ei ole niistä ollu huolissaan eikä niiden uudelleenkäsittelystä, mutta kun sähköautot... Hui!

        Jollain se sähkö on tuotettava, millä?


    • Anonyymi

      https://www.is.fi/autot/art-2000005601500.html


      "– Jos kaikki Suomen liikenteessä olevat henkilöautot muutettaisiin kerralla sähköautoiksi, sähköenergian kulutus kasvaisi noin 10 prosenttia. Näin ollen 250 000 sähköautoa – noin nyt vaikka aluksi – kasvattaisi sähköenergian kulutusta vain yhden prosentin verran, toppuuttelee asiantuntija Esa Niemelä Energiateollisuus ry:stä."

      Sähköautojen tarvitsema sähkö on pieru Saharassa. Ei muuta mitään sähkön tuotannossa tai jakelussa.

    • Anonyymi

      Suomeen valmistuva uusi ydinvoimala sai lisää jatkoaikaa seisokkiin, uusi käynnistymisarvio on maaliskuu 2021, ei kuulemma ole tarvittavia varaosia ja testauskin on vielä pahasti kesken. Sähkön hinnan piti laskea kun uusi ydinvoimala valmistuu. Yksi ydinvoimala laitetaan ruotsissa kiinni ja suomen uusi ydinvoimala on keskeneräinen, kovan pakkastalven tullessa näillä sähkön saannin resursseilla sähköä joudutaan säännnöstelemään, mutta vanhoja hiilivoimaloita voitaisiin laittaa toimintaan, vaikka ne on suljettu, käytänössä kriisiajan tarpeiksi ihan hyviä laitoksia sähköpulan aikana. Sähköautot vähän huonoja liikkumisvälineitä, jos sähkön säännöstelyyn joudutaan, johon on aika vaikea uskoa. Aika näyttää, Sähkön hinta tulee nousemaan, ei sähköautolla ajo tule olemaan sen halvempaa kuin muillakaan energian lähteillä tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        "Sähköautot vähän huonoja liikkumisvälineitä, jos sähkön säännöstelyyn joudutaan,"

        Jos nyt lukisit tuon aloituksen, ei ilman sähköä polttiksetkaan näytä kulkevan, varmuusvarastotkin täytyy sähköllä pumpata...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot vähän huonoja liikkumisvälineitä, jos sähkön säännöstelyyn joudutaan,"

        Jos nyt lukisit tuon aloituksen, ei ilman sähköä polttiksetkaan näytä kulkevan, varmuusvarastotkin täytyy sähköllä pumpata...

        Osassa bensa-asemia on varageneraattorit, eli ainoat kulkuneuvot jotka pitkässä kriisitilanteessa kulkee on polttikset. Jos esim. viikoksi menisi sähköt poikki suomesta, niin aika vähissä olisi täyssähköautot suomen teillä.


      • Anonyymi

        Luettelepa kaikki tarkoittamasi vanhat hiilivoimalat jotka voitaisiin laittaa toimintaan olettamallasi tavalla? Niitä on nimittäin enää minimaalisen vähän, ne on pääosin kokonaan purettu, esimerkkinä vaikka Inkoon yht. 1000 MW:n tuotantotehon omannut hiili/öljyvoimala. Ja kun esim. Helsinki lopettaa kohta kivihiilen käytön siirtyessään aurinkovoimaan ja muuhun vihreysvoimaan, ei kai niitä vanhoja voimalarakennuksia siihen jätetä törröttämään kalliille tonteille?
        Sähkön hinta on ollut jo vuosia kuluttajille hyvin maltillinen, käytännössä hinta on tuottajille tuotantotavasta riippuen jopa alle omakustannushinnan. Samalla kaukolämpöä tuottava voimala on kannattava koska se voi saada tuloja myös siitä kaukolämmöstä mutta ns. lauhdevoimala, hiilellä/öljyllä/turpeella toimien ei tuota omistajalleen juuri mitään. Sähköä saadaan myös rajojen yli sekä idästä että lännestä niin edullisesti, ettei tuotanto suomessa ole enää kannattavaa.
        Varsinaiseen sähkön säännöstelyyn ei meillä ole vielä laajemmin jouduttu, kiitos osaltaan em. runsaan tuonnin naapureista ynnä useiden leutojen talvien. Jos tulisi talvisodan pakkastalvi ja sähkön tuonti naapureistakin takkuilisi ynnä sattuisi vielä joitain laitevaurioita kotimaassakin samaan aikaan, k_sessa oltaisiin suomessa!


      • Anonyymi

        Mahtaakohan tähän"uuteen" ydinvoimalaan edes saada niitä tarvittavia vara-osiakaan, koska sen parasta ennen-aika on jo umpeutunut vuosikymmen sitten??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luettelepa kaikki tarkoittamasi vanhat hiilivoimalat jotka voitaisiin laittaa toimintaan olettamallasi tavalla? Niitä on nimittäin enää minimaalisen vähän, ne on pääosin kokonaan purettu, esimerkkinä vaikka Inkoon yht. 1000 MW:n tuotantotehon omannut hiili/öljyvoimala. Ja kun esim. Helsinki lopettaa kohta kivihiilen käytön siirtyessään aurinkovoimaan ja muuhun vihreysvoimaan, ei kai niitä vanhoja voimalarakennuksia siihen jätetä törröttämään kalliille tonteille?
        Sähkön hinta on ollut jo vuosia kuluttajille hyvin maltillinen, käytännössä hinta on tuottajille tuotantotavasta riippuen jopa alle omakustannushinnan. Samalla kaukolämpöä tuottava voimala on kannattava koska se voi saada tuloja myös siitä kaukolämmöstä mutta ns. lauhdevoimala, hiilellä/öljyllä/turpeella toimien ei tuota omistajalleen juuri mitään. Sähköä saadaan myös rajojen yli sekä idästä että lännestä niin edullisesti, ettei tuotanto suomessa ole enää kannattavaa.
        Varsinaiseen sähkön säännöstelyyn ei meillä ole vielä laajemmin jouduttu, kiitos osaltaan em. runsaan tuonnin naapureista ynnä useiden leutojen talvien. Jos tulisi talvisodan pakkastalvi ja sähkön tuonti naapureistakin takkuilisi ynnä sattuisi vielä joitain laitevaurioita kotimaassakin samaan aikaan, k_sessa oltaisiin suomessa!

        "Sähkön hinta on ollut jo vuosia kuluttajille hyvin maltillinen", tarkoitat varmaan sitä energian hintaa, mutta mites se siirtohinta?, minun laskussani ainakin sähkön (energia) on pieni verrattuna siirtohintaan (kiitos pekka haaviston vihr. ) aikoinaan ulkomaille siirtoverkon myynnillään, joka on aivan järjetön, mutta ei se mitään, vielä on rahat riittäneet laskun maksuun , mutta jos lisään kulutukseeni (olen 65v) uuden sähkö/hybridi/kevyt hybridi auton hankinnan, johon ei minulla ole tosin varaa, en elämäni aikana pääse edes omilleen, nykyiseen polttomoottoriautoon verrattuva, arvaa kannattaako? ja meitä on paljon samassa tilanteessa olevia.
        No nämä ovat pienen eläkkeen turvin elävien ongelmia, ei hyvätuloisten päättäjien/hännystelijöitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luettelepa kaikki tarkoittamasi vanhat hiilivoimalat jotka voitaisiin laittaa toimintaan olettamallasi tavalla? Niitä on nimittäin enää minimaalisen vähän, ne on pääosin kokonaan purettu, esimerkkinä vaikka Inkoon yht. 1000 MW:n tuotantotehon omannut hiili/öljyvoimala. Ja kun esim. Helsinki lopettaa kohta kivihiilen käytön siirtyessään aurinkovoimaan ja muuhun vihreysvoimaan, ei kai niitä vanhoja voimalarakennuksia siihen jätetä törröttämään kalliille tonteille?
        Sähkön hinta on ollut jo vuosia kuluttajille hyvin maltillinen, käytännössä hinta on tuottajille tuotantotavasta riippuen jopa alle omakustannushinnan. Samalla kaukolämpöä tuottava voimala on kannattava koska se voi saada tuloja myös siitä kaukolämmöstä mutta ns. lauhdevoimala, hiilellä/öljyllä/turpeella toimien ei tuota omistajalleen juuri mitään. Sähköä saadaan myös rajojen yli sekä idästä että lännestä niin edullisesti, ettei tuotanto suomessa ole enää kannattavaa.
        Varsinaiseen sähkön säännöstelyyn ei meillä ole vielä laajemmin jouduttu, kiitos osaltaan em. runsaan tuonnin naapureista ynnä useiden leutojen talvien. Jos tulisi talvisodan pakkastalvi ja sähkön tuonti naapureistakin takkuilisi ynnä sattuisi vielä joitain laitevaurioita kotimaassakin samaan aikaan, k_sessa oltaisiin suomessa!

        Inkoon voimalasta on puolet purettu jäljellä 500 megawattia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luettelepa kaikki tarkoittamasi vanhat hiilivoimalat jotka voitaisiin laittaa toimintaan olettamallasi tavalla? Niitä on nimittäin enää minimaalisen vähän, ne on pääosin kokonaan purettu, esimerkkinä vaikka Inkoon yht. 1000 MW:n tuotantotehon omannut hiili/öljyvoimala. Ja kun esim. Helsinki lopettaa kohta kivihiilen käytön siirtyessään aurinkovoimaan ja muuhun vihreysvoimaan, ei kai niitä vanhoja voimalarakennuksia siihen jätetä törröttämään kalliille tonteille?
        Sähkön hinta on ollut jo vuosia kuluttajille hyvin maltillinen, käytännössä hinta on tuottajille tuotantotavasta riippuen jopa alle omakustannushinnan. Samalla kaukolämpöä tuottava voimala on kannattava koska se voi saada tuloja myös siitä kaukolämmöstä mutta ns. lauhdevoimala, hiilellä/öljyllä/turpeella toimien ei tuota omistajalleen juuri mitään. Sähköä saadaan myös rajojen yli sekä idästä että lännestä niin edullisesti, ettei tuotanto suomessa ole enää kannattavaa.
        Varsinaiseen sähkön säännöstelyyn ei meillä ole vielä laajemmin jouduttu, kiitos osaltaan em. runsaan tuonnin naapureista ynnä useiden leutojen talvien. Jos tulisi talvisodan pakkastalvi ja sähkön tuonti naapureistakin takkuilisi ynnä sattuisi vielä joitain laitevaurioita kotimaassakin samaan aikaan, k_sessa oltaisiin suomessa!

        "Ja kun esim. Helsinki lopettaa kohta kivihiilen käytön siirtyessään aurinkovoimaan ja muuhun vihreysvoimaan, ei kai niitä vanhoja voimalarakennuksia siihen jätetä törröttämään kalliille tonteille?"
        Saadaanko jo helmikuussa edes muutama tunti aurinkovoimaa?


    • Anonyymi

      Tuonpa tänne taas muistin virkistämiseksi totuuksia öljyn matkasta suomalaisten bensatankkeihin.

      Tässä muualta lainattu hyvä kirjoitus suomessa käytetyn polttoaineen synnystä:

      68% Suomeen tuotavasta öljystä tulee Venäjältä Samoflorin öljykentiltä. Nämä kentät sijaitsevat 3700km päässä Primorskin öljysatamasta mihin öljy pumpataan sadoilla pumpuilla putkia pitkin. Nämä putket vuotavat maahan vuosittain 1,5 miljoonaa tonnia öljyä joka vastaa melkein 6 miljoonaa tynnyriä. Primorskista öljy laivataan Porvooseen jossa se puristetaan 100 barin paineeseen, lämmitetään 400 asteen lämpötilaan ja palautetaan jälleen kuljetukseen laivoilla ja rekoilla. Lopulta se pumpataan huoltoaseman tankkiin josta autoilija menee ostamaan sitä korkeaan hintaan. Tämä litra joka lähti tuhansien kilometrien päästä, kuljettaa tavallista autoa noin 10-15km. Kun otetaan huomioon että tässä litrassa on tehoa 10kWh, saadaan selville että 10-15km matkaan tarvitaan 10kWh energiaa. Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla. Tuetko sinäkin tätä öljyteollisuutta? Joka kerta kun ostat polttoainetta, hyväksyt kaikki tuotantovaiheet, ympäristön sotkemisen ja rahan valumisen pois Suomesta.

      • Anonyymi

        Mitä pyrit kertomaan, kommentoija klo 10:24?
        Ihan alkuun, kWh ei ole tehon yksikkö. Toisekseen nykyisillä henkilöautoilla alkaa litralla päästä noin 20 km matkan, polttoaineenkulutus silloin noin 5 litraa tunnissa. mainitsemasi 10 km tarkoittaisi polttoaineenkulutusta 10 litraa per tunti...
        Tuhansien kilometrien päästä lähteneestä raakaöljystä tehdään muitakin tuotteita kuin vain bensaa, käsittelyn lopputuotteesta jopa asvalttia, muoveja jne. Haluaisitko palauttaa tieverkkomme johonkin 1950- luvun kuosiin?

        Ja sitten se olennainen kysymys, millä energialla se ihailemasi sähkö autoihin tuotettaisiin? Ja millä energialla se NYT vielä vähiin sähköautoihin tuotetaan? Pyhällä hengelläkö? Vai tehdäänkö se kuitenkin jopa jonkin verran saastuttavilla menetelmillä. Esim. koko suomen kaikkien aurinkovoimaloiden yhteistehoksi ilmoittaa Fingrid juuri nyt 0 MW, vähän hidasta sillä on akkuja ladata...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä pyrit kertomaan, kommentoija klo 10:24?
        Ihan alkuun, kWh ei ole tehon yksikkö. Toisekseen nykyisillä henkilöautoilla alkaa litralla päästä noin 20 km matkan, polttoaineenkulutus silloin noin 5 litraa tunnissa. mainitsemasi 10 km tarkoittaisi polttoaineenkulutusta 10 litraa per tunti...
        Tuhansien kilometrien päästä lähteneestä raakaöljystä tehdään muitakin tuotteita kuin vain bensaa, käsittelyn lopputuotteesta jopa asvalttia, muoveja jne. Haluaisitko palauttaa tieverkkomme johonkin 1950- luvun kuosiin?

        Ja sitten se olennainen kysymys, millä energialla se ihailemasi sähkö autoihin tuotettaisiin? Ja millä energialla se NYT vielä vähiin sähköautoihin tuotetaan? Pyhällä hengelläkö? Vai tehdäänkö se kuitenkin jopa jonkin verran saastuttavilla menetelmillä. Esim. koko suomen kaikkien aurinkovoimaloiden yhteistehoksi ilmoittaa Fingrid juuri nyt 0 MW, vähän hidasta sillä on akkuja ladata...

        Aloittajan viestiin jatkoa/vastausta laitoin.
        Kun yhdistät aloittajan ja tuon minun viestin niin ehkä ymmärrät, että polttoaine on todellakin kestämätön energialähde autoihin.

        Tuossa on laskettu polttomoottorin kulutukseksi 6,6-10 L / 100km (66-100kWh) joka on aika todellista keskiarvoa. Myös sähköauton kulutukseksi on laskettu 20kWh / 100km joka on ison Tesla model S luokan keskikulutus, ei taida Teslan tehoinen ja kokoinen polttomoottoriauto alle 10 litran kulkea.

        Sähkön tuotanto on suomessa 87% päästötöntä, vain 13% päästöllistä. Päästöttömään lasketaan ydinvoima, tuuli, vesi, ja aurinkovoima. Sähkön kuluttaja voi ostaa suomessa päästötöntä sähköä.
        Kaikki öljy ostetaan ulkomailta, sähkö tuotetaan pääasiassa kotimaassa.
        Biopolttoaineidenkin tuotantoon käytetään runsaasti sitä sinulle ongelmallista sähköä. Miksi sähkö on ongelmallista auton energialähteenä kun myös sinä käytät todennäköisesti enemmän sähköä kotonasi kuin kukaan sähköautoilija autoonsa.

        Vertailussa polttoaineen tuotannon päästöihin ja energiankäyttöön sähköntuotannon päästöt suomessa eivät ole edes mainitsemisen arvoisia, puhumattakaan polttomoottoreiden päästöistä jotka ovat lisäksi paikallisia ja saastuttavat hengitysilman.


      • Anonyymi

        " ... Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla. Tuetko sinäkin tätä öljyteollisuutta? Joka kerta kun ostat polttoainetta, hyväksyt kaikki tuotantovaiheet, ympäristön sotkemisen ja rahan valumisen pois Suomesta. "

        Mielipiteesi on puhdasta toiveajattelua. Jos oletetaan, että on helmikuinen ilta, ja ulkona on pakkasta -20 astetta. Seuraavaksi aamuksi luvataan lämpötilan laskevan -25 asteeseen, jolloin sinun pitäisi lähteä sähköautolla työkeikalle 200 km päähän. Miten pystyt tässä tilanteessa lataamaan pientuottajan aurinkovoimalalla autosi akun niin täyteen, että selviät seuraavana päivänä 400 km työkeikasta? Luuletko ihan tosissasi pääseväsi aurinkovoimalla edes työkohteeseen 200 km päähän ilman välilatausta?

        Minä selviäisin samoissa olosuhteissa hybridi-Tojotallani ilman mitään vaikeuksia työpaikalle 200 km päähän, ja pääsen sieltä takaisin kotiinkin illaksi. Bensaakin kuluisi vain puoli tankillista, ja koko matkan olisin saanut istua lämpimässä autossa.

        Nykyiset sähköautot eivät sovellu talvella keikkamiehen työkäyttöön, vaan niillä voivat elvistellä pelkästään sellaiset henkilöt, joilla on käytössä työnantajan kustantama sähköauto. Loppupeleissä työnantajatkin siirtävät nämä elvistelijöiden sähköautokulut meidän köyhien veronmaksajien piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ... Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla. Tuetko sinäkin tätä öljyteollisuutta? Joka kerta kun ostat polttoainetta, hyväksyt kaikki tuotantovaiheet, ympäristön sotkemisen ja rahan valumisen pois Suomesta. "

        Mielipiteesi on puhdasta toiveajattelua. Jos oletetaan, että on helmikuinen ilta, ja ulkona on pakkasta -20 astetta. Seuraavaksi aamuksi luvataan lämpötilan laskevan -25 asteeseen, jolloin sinun pitäisi lähteä sähköautolla työkeikalle 200 km päähän. Miten pystyt tässä tilanteessa lataamaan pientuottajan aurinkovoimalalla autosi akun niin täyteen, että selviät seuraavana päivänä 400 km työkeikasta? Luuletko ihan tosissasi pääseväsi aurinkovoimalla edes työkohteeseen 200 km päähän ilman välilatausta?

        Minä selviäisin samoissa olosuhteissa hybridi-Tojotallani ilman mitään vaikeuksia työpaikalle 200 km päähän, ja pääsen sieltä takaisin kotiinkin illaksi. Bensaakin kuluisi vain puoli tankillista, ja koko matkan olisin saanut istua lämpimässä autossa.

        Nykyiset sähköautot eivät sovellu talvella keikkamiehen työkäyttöön, vaan niillä voivat elvistellä pelkästään sellaiset henkilöt, joilla on käytössä työnantajan kustantama sähköauto. Loppupeleissä työnantajatkin siirtävät nämä elvistelijöiden sähköautokulut meidän köyhien veronmaksajien piikkiin.

        Puhdasta energiaa voi myös ostaa ihan sähkötuottajalta. Kirjoittaja on olettanut lukijan olevan sen verran fiksu, ettei ala saivartelemaan lillukanvarsilla.
        Fiksu, jo koulun ala-asteen käynyt lukija ymmärtää sanat "voidaan tuottaa" vähän sama kuin "mahdollista tuottaa". Kirjoittaja on uskoakseni olettanut lukijan myös ymmärtävän ettei kaamoksen aikaan talvella tule aurinkoenergiaa ja ei osannut arvata että sitä lukisi niin ymmärtämätön, että se olisi pitänyt erikseen kirjoittaa.

        Sinä ajelet "onnellisena" toy.llasi. Ostat ja maksat kallista bensaa ja veroja iloisena. Samalla tuet veli venäjää mieluummin kuin suku-suomalaista. Mitäpä muuta tuollaisen vastineen kirjoittajalta voisi odottaakaan.


      • Anonyymi

        "Kun otetaan huomioon että tässä litrassa on tehoa 10kWh, saadaan selville että 10-15km matkaan tarvitaan 10kWh energiaa. Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla"

        missä suomessa on nämä aurinkovoimalat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ... Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla. Tuetko sinäkin tätä öljyteollisuutta? Joka kerta kun ostat polttoainetta, hyväksyt kaikki tuotantovaiheet, ympäristön sotkemisen ja rahan valumisen pois Suomesta. "

        Mielipiteesi on puhdasta toiveajattelua. Jos oletetaan, että on helmikuinen ilta, ja ulkona on pakkasta -20 astetta. Seuraavaksi aamuksi luvataan lämpötilan laskevan -25 asteeseen, jolloin sinun pitäisi lähteä sähköautolla työkeikalle 200 km päähän. Miten pystyt tässä tilanteessa lataamaan pientuottajan aurinkovoimalalla autosi akun niin täyteen, että selviät seuraavana päivänä 400 km työkeikasta? Luuletko ihan tosissasi pääseväsi aurinkovoimalla edes työkohteeseen 200 km päähän ilman välilatausta?

        Minä selviäisin samoissa olosuhteissa hybridi-Tojotallani ilman mitään vaikeuksia työpaikalle 200 km päähän, ja pääsen sieltä takaisin kotiinkin illaksi. Bensaakin kuluisi vain puoli tankillista, ja koko matkan olisin saanut istua lämpimässä autossa.

        Nykyiset sähköautot eivät sovellu talvella keikkamiehen työkäyttöön, vaan niillä voivat elvistellä pelkästään sellaiset henkilöt, joilla on käytössä työnantajan kustantama sähköauto. Loppupeleissä työnantajatkin siirtävät nämä elvistelijöiden sähköautokulut meidän köyhien veronmaksajien piikkiin.

        "Nykyiset sähköautot eivät sovellu talvella keikkamiehen työkäyttöön, vaan niillä voivat elvistellä pelkästään sellaiset henkilöt, joilla on käytössä työnantajan kustantama sähköauto. Loppupeleissä työnantajatkin siirtävät nämä elvistelijöiden sähköautokulut meidän köyhien veronmaksajien piikkiin."

        Katellisuus tappaa kalatkin "naapurin" vesistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun otetaan huomioon että tässä litrassa on tehoa 10kWh, saadaan selville että 10-15km matkaan tarvitaan 10kWh energiaa. Sama matka taittuisi sähköautolla kahdella kilowatilla joka voidaan tuottaa puolessa tunnissa keskikokoisella pientuottajan aurinkovoimalalla"

        missä suomessa on nämä aurinkovoimalat?

        Mun katolta löytyy yksi. Kotitalouksien aurinkovoimaloita hankitaan kiihtyvään tahtiin, ja hyvä niin.


    • Anonyymi

      "Osassa bensa-asemia on varageneraattorit, eli ainoat kulkuneuvot jotka pitkässä kriisitilanteessa kulkee on polttikset. Jos esim. viikoksi menisi sähköt poikki suomesta, niin aika vähissä olisi täyssähköautot suomen teillä."

      En muista milloin olisi ollut edes tunnin sähköt pois täällä missä sähkö kulkee maan alla. Aika turhia uhkakuvia nämä itkijämummot kaivelevat.

      • Anonyymi

        "En muista milloin olisi ollut edes tunnin sähköt pois täällä missä sähkö kulkee maan alla. Aika turhia uhkakuvia nämä itkijämummot kaivelevat."

        Suami on laaja maa ja tolpissa kulkee monien sähkö, tais olla kymmeniätuhansia talouksia viime yönäkin (18.12 - 19.12.2019) iliman sähköitä, joten jos ei sitä ihanuutta täyssähköbiiliä voinutkaan ladata, ja aamulla olis matka terveyskeskukseen, (matkaa 30km) millä olis mennynnä?
        Maksatko sinä vai kunta vai valtio vai joku muu?


    • Anonyymi

      Sähköauto ei ole maailmanlaajuisesti ilmasto-ongelmiin mikään ratkaisu. Sen luulisi tyhmemmänkin jo ymmärtävän. Vain tyhmä eurooppalainen uskoo tai siis tyhmä vihreä uskottelee tyhmille äänestäjilleen niin.

    • Anonyymi

      Kuitenkin parkkipaikka raivo tulee latauksista ja kun vielä monasti edes toimi kunnolla monessa paikassa ja sitten metsästäminen vieraassa kohteessa.
      Kotitalouksiin tulee tietenkin aivan varmaan oma tariffimittari latauksille pakollisiksi ja myös yritysten ja teollisuusden lataukset syyniin kun muutoin menisi verotukseen muun käytön ohella.

      • Anonyymi

        Täysin metsään menee tuo kirjoitus. Seuraavat 20 vuotta lisätulot valtiolle haetaan polttiskuskien lompakoista.
        Myös parkkisraivo on täysin typerä ajatus. Mistä tulisi raivo parkkiksien sähköstä kun lataus tehdään kotona yöllä edullisella sähköllä? Enemmän voisi kysyä mikä raivo on polttiskuskilla jonka 100 kilometria maksaa 7-10 euroa enimmäkseen veroa kun sähköllä ajettu 100 km maksaa noin noin euron. Lisäksi sähköautojen hankintaa tuetaan polttiskuskien lompakosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3382
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3192
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2718
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2548
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1495
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1330
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1199
    Aihe