Moi!
Vähän tässä masennuin, kun tein liikesuunitelmaa firmasta mitä haluisin alkaa pyörittämään.
Elikkäs siis töitä tekisin tietokoneella kotoota käsin, freelancer hommia; Graafista suunittelua, videoiden editointia jne. ulkomaille asuville henkilöille.
Esimerkki:
Teen kuukaudessa 4000€ tuloja
tästä menee veroihin sun muihin pakollisiin maksuihin:
- ALV (24%)
- Tulovero (32,8% palkansaajan veroprosentti-taulukon mukaan.)
- YEL (18,79%, aloittavan yrittäjän alennettu YELLI.)
Eli jäljelle jää: 976,40€
Miten on mahdollista, että neljän tonnin tuloilla jään toiminimi-yrittäjän alle kela-tukien alle? Siis aivan helvetin järkyttävää, miten kukaan pystyy tähän?
Joo, tietenkin on vähennykset sun muut, mutta ei ne pal paskaakaan vähennä kun mun yritys ei oo fyysinen, kun työskentelen kotoota.
Menoja mulla ois vuodessa vaan ehkä nyt näin alkuun, tietokone (2500€), pöytä, tuolit sun muut toimistotarvikkeet (350€), työhuonevähennys (4000€). Mulla ei oo mitään edustusmenoja, matkamenoja bensoja sun muita, eikä myöskään mihinkään tietokoneohjelmiin- tai lisensseihin menisi rahaa... eikä myöskään markkinointiinkaan kun multa potentiaaliset asiakkaat löytyis jo.
Pitääkö mun helvetti muuttaa Maltalle kun suomessa freelancerille jää 25% käteen tuloista, vai jäänkö vaan kelan tuitten varaan asumaan, kun kelalta saa enemmän massia mitä multa jäis käteen 4000 eurosta...
Miten voin selvitä pienyrittäjänä?
20
154
Vastaukset
- Anonyymi
Jäi muita kuluja mainitsematta, kun vihaisena tätä kirjoitin;
- Kirjanpito (100-200€/kk)
- Vakuutukset (50-100€/kk)
ei herranjumala todistakaa minut vääräksi, vissiin pitää joku 20K tehä kuukaudessa, että pystyisin elää.- Anonyymi
Yksinkertainen kirjanpito on myös mahdollinen vaihtoehto ja helppo tehdä itse. Säästöä 1000€ vuodessa. Pitääkö vakuutus sisällään henkilövakuutukset, vai mistä summa koostuu?
- Anonyymi
Mihin tarvitset vakuutusta? Ja ulkomaille myynti on alv 0%,.
Kirjanpidonkin voi tehdä itse, jos osaa. Ei ole vaikeaa.
Koko laskelma on outo.
Lasket tuloveron aivan väärin, yrityksen tulo ei ole sinun tulo.
YEL maksun voit määritellä itse pienemmäksi.
Aivan varmasti 4000€ (jos alv 0%/kk) saat tuplat enemmän käteen.
- Anonyymi
Mieti sit työnantajan näkökulmasta myös. Kuinka paljon sinun pitää tuottaa työnantajalle, että hänellä on varaa maksaa sinulle palkkaa. Isossa firmassa pitää lisäksi kantaa muutaman lusmunkin kulut.
4000€ pitää saada laskutettavaa työtä viikossa, niin tuossa on ideaa. Tarkista vielä laskelmat. - Anonyymi
Kannattaa ehkä vielä pariin kertaan miettiä yrittäjäksi ryhtymistä, jos laskutaito on tuota luokkaa.
4000 €/kk ALVillinen myynti tarkoittaa 4000/1,24=3225 €/kk liikevaihtoa. Jos ei mietitä kuluja lainkaa, seuraavaksi lasketaan YEL pois. 3225/1,188=2715. Tuo olisi siis sinun bruttopalkkasi. Ei tuosta menisi veroa kuin ehkä 25%, riippuu kunnasta, kirkollisverosta jne. Itse maksan selvästi suuremmasta tulosta 25%.
25%:lla jäisi käteen 2036 ja 32,8:lla 1824.
Edellä oletettu, että olet ilmoittanut YEL-tulosi vastaamaan todellista palkkaasi. Sen voi ilmoittaa selvästi alemmaksi (tai ylemmäksi), jolloin sen kulukin muuttuu.
Sinä ilmeisesti olit laskenut kaikki prosentit yhteen. Silloin olisit siis ilmoittanut YEL-tuloksesi 4000 €/kk ja maksaisit henkilökohtaista tuloveroa 4000 €/kk palkasta ilman vähennystä YEL-maksusta. Ei palkkasi ole 4000 €/kk! Se on arvonlisäverollinen myyntisi. - Anonyymi
Joo kyllä tuo veron osuus ei tule olemaan kauhea kun niitä kulujakin on tuossa neljässä tonnissa.
En haluaisi masentaa mutta tänä päivänä aika monet joutuu tekeen sen toisen työn että saa rahat kotiutettua.Yleensähän sitä vaan suullisesti sovitaan että tän maksan tai tään saat mutta lukkureita on moneen lähtöön nimimer.40v yrittäjänä ollut ja sen toisen vuoron oon tehnyt rahojen kotiuttamisessa.
Eli jos saat puheet paperille niin ei mitään hätää sun yrittämisessä.Reilu päämies ei edes mieti etteikö kaikkea vois pistää paperille. - Anonyymi
Hienoa että osaat laskea jo vähän menoja/tuloja ennenkuin lähdet suinpäin sukkelaan yrittäjäksi !! Antaa vähän tuntumaa millaista olisi yrittäjänä....
Itsekkin mietin yrittäjäksi lähtemistä 2 vuotta ja pikkuhiljaa huomasinkin että kannattaahan se lähtee yrittäjäksi, kun vaan pääsee kärryille miten tuo homma menee. Kaiken A ja O on se että saat asiakkaita, siis oikeesti niitä jotka tilaavat töitä...muuten se on tosi tosi raskasta ja loppuu homma lyhyeen.
No mutta.... mieti vielä seuraavia asioita:
- yrittäjä maksaa tuloveroa voitto tuloksesta (ei liikevaihdosta), siis
tulot - menot = tulos
ja tästä summasta maksetaan sitten tuloveroa mikäli tulos on positiivinen, jos taas negatiivinen, niin sen saat "käyttää hyväksi" tulevaisuudessa seuraavilla tilikausilla, jos teet silloinkaan voittoa. Itse yritän että voittoa tulisi vain 5 te tilikaudella, jottei tarvitsisi tuloveroa maksaa hirveesti, mutta kuitenkin sen verran että verottajakin saa vähän ja mielekkäämpää touhuu kun tilikausi jäisi edes positiiviselle puolelle. Siis tilikausi kun lähestyy loppua, niin jos on "liikaa" voittoa tulossa, niin sitten vaan tekemään hankintoja yritykselle.
- Kannattaako yel-vakuutusta oikeesti maksaa oikeiden tulojen mukaisesti ainakaan yrittäjän alkutaipaleella.... itse olen jo yli 10-vuotta ollut yrittäjänä ja oikeesti maksan vain sen 13 000 euron vuositulojen mukaan yelliä. Se minimi millä saa sosiaaliturvan. Jos nostan yelliä, niin samassa suhteessa nousee muutkin vakuutusmaksut (tapaturmavakuutus, sairausvakutuus...) Säästän muulla tavoin pahanpäivän/eläkkeen varalle, jos edes sinne ikinä pääsenkään. Mietittävää: Jos kuolet ennen eläkepäiviä, niin saatko maksettuja yel-maksuja ja vakuutusmaksuja takaisin ? entä jos oletkin sijoittanut varallisuutta...hmm..
- laske noi sun tulot ja menot alv 0% summilla ja vuosikohtaisesti (tilikausi), niin saat paremman käsituksen niistä menoista ja tarvittavista tuloista. jotta homma edes pyörii.
Tsemppii !- Anonyymi
"Itse yritän että voittoa tulisi vain 5 te tilikaudella, jottei tarvitsisi tuloveroa maksaa hirveesti"
Ainiin...unohdin sanoo että olen Oy-yrittäjä, joten tuosta tilikauden voitosta on jo nostettu palkat pois. Toiminimi yrittäjällähän on tulos sama kuin yrittäjälle jäävä palkka. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Itse yritän että voittoa tulisi vain 5 te tilikaudella, jottei tarvitsisi tuloveroa maksaa hirveesti"
Ainiin...unohdin sanoo että olen Oy-yrittäjä, joten tuosta tilikauden voitosta on jo nostettu palkat pois. Toiminimi yrittäjällähän on tulos sama kuin yrittäjälle jäävä palkka.Lisäys edelliseen:
Huomioi myös se että, jos teet laskutusta 4 000e /kk /alv 24% ja tämä summa sisältää alveja noin 775 euroa.
jos teet alvillisia hankintoja kuukaudessa esim: 2 000 euroa/alv24%, siis joka sisältää alveja noin. 387 euroa, niin maksatkin verottajalle alveja vain puolet
775e - 387 e = 387 euroa
Siis ett voi vähentää koko liikevaihdosta suoraan tuota 24% - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäys edelliseen:
Huomioi myös se että, jos teet laskutusta 4 000e /kk /alv 24% ja tämä summa sisältää alveja noin 775 euroa.
jos teet alvillisia hankintoja kuukaudessa esim: 2 000 euroa/alv24%, siis joka sisältää alveja noin. 387 euroa, niin maksatkin verottajalle alveja vain puolet
775e - 387 e = 387 euroa
Siis ett voi vähentää koko liikevaihdosta suoraan tuota 24%esimerkkilaskelma tilikaudesta (summat alv 0%):
tulot: 3225e/kk x 12kk = 38 700e
menot:
- kirjanpito 1000 e
- tietokone hankinnat 2100 e
- toimistotarvikkeet 350 e
- vakuutukset 1000e
- yel maksut 2 000 e
32 250 eurosta maksat tuloveron (toiminimessä oman henk. koht. vero prossan mukaan) ja työhuone vähennyksen saat vähentää veroista.
mielstäni ihan hyvin ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainiin...unohdin sanoo että olen Oy-yrittäjä, joten tuosta tilikauden voitosta on jo nostettu palkat pois. Toiminimi yrittäjällähän on tulos sama kuin yrittäjälle jäävä palkka.Mitä järkeä on maksaa 5000 voitosta tonni vatiolle? Ota se ulos palkkana, säästä satasia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa 5000 voitosta tonni vatiolle? Ota se ulos palkkana, säästä satasia.
se kasvattaa yrityksen omapääomaa ja silloin saa enemmän nostettua osinkoja.
Nostan joka vuosi 5 000 euroo matalasti verotettavia osinkoja... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
se kasvattaa yrityksen omapääomaa ja silloin saa enemmän nostettua osinkoja.
Nostan joka vuosi 5 000 euroo matalasti verotettavia osinkoja...Eihän 5000 tuloksesta jää veron jälkeen kuin 4000 yritykselle. Jos nostat 4000 tonnia osinkoa, yrityksen pääoma ei kasva.
Tuon kokonaisverotus on 26%, jos omaa pääomaa on tarpeeksi (50 000 4000 osinkoon).
- Anonyymi
Mitä verottaja sanoo, jos ilmoitan työhuonevähennyksen, eikä minulla ole tiettyä työhuonetta. Saako verottaja siitä minut ja firmani pinteeseen moniksi vuosiksi.
- Anonyymi
Ilmoitat työhuoneen osuuden yrittäjän veroilmoituksessa asunnostasi jossain suhteessa. Jossakin nurkassahan sinun on töitä tehtävä, joka on poissa normaalista asumisesta.
- Anonyymi
Tuskin tulisit saamaan 4000 alvillista myyntiä ainakaan heti alussa, ehkä muutama pikkuprojekti ensimmäisenä vuonna, eikä palkkaa itsellesi ollenkaan. Jos olet muita parempi ja hinnoittelu kohdallaan, töitä alkaa tulemaan lisää, mutta varmaa sekään ei ole. Näin se käytännössä yleensä menee.
Vastaavanlaisia toimijoita on jo nyt riittävästi, niille markkinoille on vaikea tunkeutua, käytännössä pitää viedä joltakin toisesta vanhat asiakkaat. Se ei ole helppoa.
Sen jälkeen voi alkaa laskemaan, mitä käteen jää. Hyvä varallisuus ja velattomuus ovat tärkeitä, kun kilpaillulle alalle lähtee. - Anonyymi
Omistan kaksion ja auton. Velkaa on noin 120t€, varallisuus lähinnä osakesalkuissa, arvoltaan 15t€.
- Anonyymi
Vasemmistovalta käy kalliiksi yrittäjille!
- Anonyymi
niin.. kerro tuo ay-väelle.. saat kuvion toimimaan jotenkin kun jätät eläkkeet ja vakuutukset maksamatta. nin tekevät muutkin koska muuten ei ole lainkaan töitä.
(fiksut näkevät tuossa ongelman joka konkretisoituu tulevaisuudessa).
9v tein toiminimellä ja voin sanoa että jos et erityisesti nauti 12h työpäivistä rakenna sellainen firma joka ei perustu käytettyyn työaikaan. sattuneesta syystä et pysty ylittämään vuorokaudessa tekemiäsi tunteja ainakaan paljoa yli 24 tunnin. jos myyt siis työaikaa sanelee tuo paljon voit tienata.
myy sen sijaan hyötyjä, voittoja ja säästöjä. tai ainakin muiden tuotteita muiden vastuulla.
eli rakenna skaalattava yritys jo heti alussa, yritys jonka tulos ei liity mitenkään työaikaan. näin riku aalto ei määrää palkkaasi, eikä einsteinilainen suhteellisuus.
pääset oman itsesi herraksi eli yhteiskunnan parhaalle paikalle.
sinulle jää valinnanvapaus. sen eteen kannattaa tehdä kovasti työtä.
suuret massat ymmärtävät tämän vasta liian myöhään. moni pettyy kun eläke ei riitä elämiseen ja siirtotyöläinen saa asunnon minkä sinä olisit halunnut.
suomalainen palkansaaja on uskomattoman sinisilmäinen poliittisessa katsannossaan. hänellä on kova kiire uskoutua vihollisilleen. viittaan näihin vappusatashuijareihin joka valehtelemalla pääsivät valtaan heikentämään työssäkäyvän asemaa. miehän on tuomittu useita kertoja, mutta on todennut että ei hän sakkoja itse maksa- hän maksattaa ne muilla!
ay-liikehän oli pohjoismaisen sosialismin kantavaa voimaa, mutta nyt kun on siirrytty pois 1800-luvun käytännöistä olisi tarpeen kertoa kansalle (etenkin duunareille) mistä tässä nykymaailmassa on kyse.
p.s esim palkka ei ole itseisarvo vaan se syntyy yritykselle työntekijän tuottamasta lisäarvosta. työntekijä joka ei tätä saa aikaiseksi korvataan tehokkaammalla. tämä tarkoittaa myös sitä että työpaikka ei ole itseisarvo enää. onkin jo paljon ihmisiä jotka tienaavat huimia summia olematta yrittäjä tai työntekijä, jopa ilman omaisuutta. TÄTÄ PIDETÄÄN PIILOSSA DUUNAREILTA koska orjia tarvitaan yhä, ja jatkossa pienempään palkkaan tyytyviä. useimmat eivät edes tiedä mistä puhun.
tieto on nykyisin jokaisen saatavilla, eli peiliin katsomisen paikka jos kellot ei nyt kilise. uskotko jos sanon että ihan ilmaiseksi on sinunkin ulottuvillasi ilmainen raha?
(no vaatii se opiskelua että ymmärtää mitä pitää tehdä).
intialaiset ja afrikkalaiset ovat paljon paljon pidemmällä kuin keskiverto suomiduunari. se on huolestuttavaa.
tv:tä tölläämällä, äänestämällä viinejä kauppaan ja candycrashia pelaamalla kun ei saa muuta aikaan kuin pelin sisäisiä pisteitä.
said by kekkonen:
"asiat on niinkuin ne näyttää (olevan)".
tuota kannattaa äänestäjän vähäsen pohtia, että mitä se urkki oikein tarkoitti..?? - Anonyymi
Helpoin vaihtoehto on ryhdy kevytyrittäjäksi. Itselleni koitti vapaus yli 20 vuoden yrittäjäputken jälkeen. On lomaa, ei turhia perihommia, saa hyvää palkkaa kun hinnoittelee työnsä niin kuin yrityksen kuulukin. Ja parasta, aina vakuutukset voimassa ja kunnossa, myös luotettava kumppani.
Paras mainospaikka sinulle kevytyrittäjä ja ilmainen. www.kevytyrittäjä.com
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565