Oheinen antaa ajattelemisen aihetta:
Teos nimeltä Tehtaankatu 1 (Otava) herätti Suomessa pienen kohun ilmestyessään 1992 – eli vain vuosi Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen.
Kyseessä oli Tassin eli Neuvostoliiton virallisen uutistoimiston kirjeenvaihtajan Aleksandr Gorbunovin muistiinpanot hänen työskentelystään Helsingissä vuosina 1981-1986.
Kirjassa kerrotaan lukuisia esimerkkejä tavoista, jolla KGB suometti Suomea yhdessä neuvostodiplomaattien kanssa. Gorbunovin mukaan Neuvostoliitto pyrki sotien jälkeisinä vuosikymmeninä laittamaan Suomen ”kuriin” ja onnistuikin siinä niin hyvin, että suomalaiset alkoivat itse rajoittaa itseään.
Kaikki kulminoitui YYA-sopimukseen (Ystävyys, yhteistyö ja avunantosopimus), joka sitoi Suomen Neuvostoliiton etupiiriin sotilaallisesti. Suomen poliitikot sisäistivät YYA-liturgian hämmästyttävän syvästi, Gorbunov ihmetteli.
Suomen jokaikiselle silloiselle poliitikolle olisi voitu tehdä koe: herättää keskellä yötä ja kysyä, mitä he ajattelivat YYA-sopimuksesta. Olen varma, että jokainen heistä olisi ladellut ulkoa sopimuksen pääkohdat ja sitten ehdottanut voimassaoloajan pidentämistä, Gorbunov kirjoittaa.
Gorbunovin mukaan suomalaisten alttius ”itäiselle liturgialle” muistutti ”joukkopsykoosia”.
Moskovan onnistui opettaa suomalaiset poliitikot kuriin niin tehokkaasti, että he käytännöllisesti katsoen kaikessa toiminnassaan ottivat lähtökohdakseen kysymyksen: ”Mitä Neuvostoliitto sanoo tai ajattelee?”
Suomettuminen venäläisen silmin
4
54
Vastaukset
- Anonyymi
Kaikesta päätellen venäläiset todella veivät suomalaisia kuin litan mittaa ja suoraselkäiset suomalaiset olivat todella harvassa!
- Anonyymi
Kertomuksesta päätellen venäläiset pohjimmiltaan naureskelivat ja halveksivat Suomen senaikaista eliittiä ylinotkean selän takia!
- Anonyymi
Mitä sitten, siinähän ovat naureskelleet. Sopimus toi vakautta, joka hyödytti meitä siinä tilanteessa. Ihan samaanhan suomalaiset olivat tottuneet kirkossa käydessään. Kuka niitä juttuja sielläkään uskoi, mutta kaikki nousevat seisomaan palveluksen oikeissa kohdissa ja toistavat liturgiat.
Aloittajan tarkoitus on ilmeisesti yrittää herättää venäläisvihaa uskomalla lapsellisuuteen. Venäläiset ovat saaneet nauraa ihan mille tahansa, suomalaiset nauroivat heidän selkänsä takana sinkkiämpäreille ja monille muille kommunismin "saavutuksille".
Hauskaa oli, puolin ja toisin. Välillä naurettiin yhdessäkin vodkaa ottaen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sitten, siinähän ovat naureskelleet. Sopimus toi vakautta, joka hyödytti meitä siinä tilanteessa. Ihan samaanhan suomalaiset olivat tottuneet kirkossa käydessään. Kuka niitä juttuja sielläkään uskoi, mutta kaikki nousevat seisomaan palveluksen oikeissa kohdissa ja toistavat liturgiat.
Aloittajan tarkoitus on ilmeisesti yrittää herättää venäläisvihaa uskomalla lapsellisuuteen. Venäläiset ovat saaneet nauraa ihan mille tahansa, suomalaiset nauroivat heidän selkänsä takana sinkkiämpäreille ja monille muille kommunismin "saavutuksille".
Hauskaa oli, puolin ja toisin. Välillä naurettiin yhdessäkin vodkaa ottaen."Aloittajan tarkoitus on ilmeisesti yrittää herättää venäläisvihaa uskomalla lapsellisuuteen. "
Ei, kyllä aloittajan tarkoitus on osoittaa se, kuinka lapsellisia ja tyhmiä ME SUOMALAISET olimme!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242421Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3452030Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä261892Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o101703Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581498Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121042Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181019- 55880
- 63875
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?2828