Akkuteknologia jatkaa nopeaa kehittymistä

Anonyymi

Jälleen läpimurto akkuteknologian kehityksessä, energiatiheys kasvoi 25%:

www.talouselama.fi/uutiset/nyt-tehtiin-tekninen-lapilyonti-autonvalmistaja-keksi-miten-pakata-25-prosenttia-enemman-energiaa-sahkoauton-akustoon/d95cca8e-cfef-4ac7-9d6a-ed4f5f6e7468

Dieselisi on kohta romumetallin arvoinen.

49

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä diäselmiästä taas wituttaah.

      Kohta dieäsel on arvotonta pazkaa.

      • Anonyymi

        Käviskö tuo akku mun pikku diiseliin ? Sitte ei wituttaah ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käviskö tuo akku mun pikku diiseliin ? Sitte ei wituttaah ?

        Ei se käy, romikselle menee sun pikku diesel kohtapuoliin. Eikä uusia valmisteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se käy, romikselle menee sun pikku diesel kohtapuoliin. Eikä uusia valmisteta.

        Juuri tuli Pösö 208 uusi malii bensa maksaan 16000 sähkö 34000 1.5 litrainen diisel tuosta välistä.


    • Anonyymi

      Dieselhomppeli itkee taas verta.

      • Anonyymi

        Itkunsekainen kääkätys kuuluu jostain.


    • Anonyymi

      20 vuotta ja 500 tkm, niin alenee se arvo kaikilla autoilla käyttövoimaan katsomatta.

      • Anonyymi

        Joo, mutta polttomoottorit ovat poistuvaa teknologiaa, joten...


    • Anonyymi

      Dieselaasia ketuttaa faktat. Akkuteknologia kehittyy, autovalmistajat sähköistävät kilvan mallistoaan.

      • Anonyymi

        Ei auta dieselpellen ketkuilut. Diesel kuolee, sähkö senkun porskuttaa.


    • Anonyymi

      "Kyllä diäselmiästä taas wituttaah."
      "Dieselhomppeli itkee taas verta."
      "Dieselaasia ketuttaa faktat."

      Mihin nämä itkijä pojat oikein pyrkivät näillä kommenteilla????

      • Anonyymi

        Niin, ihmettelen mihin dieselpojut tähtäävät? Faktat ovat selviä ja laajasti uutisoituja; dieselin myynti ja kysyntä sakkaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ihmettelen mihin dieselpojut tähtäävät? Faktat ovat selviä ja laajasti uutisoituja; dieselin myynti ja kysyntä sakkaavat.

        "Faktat ovat selviä ja laajasti uutisoituja; dieselin myynti ja kysyntä sakkaavat."

        Mutta kun nuo itkijäpoikien kommentit ovat vailla järkeä. Ne eivät liity mitenkään eikä mihinkään ovat vain trollausta!


      • Anonyymi

        Kun asioita hokee tarpeeksi, niistä tulee totta.


      • Anonyymi

        NO, pyrkivät siihen, että tuovat täydellisen typeryytensä koko kansan tietoon!
        MIKSEI voi kirjoittaa ymmärettävää suomenkieltä noitten "muka" vitsikkäitten typeryyksien sijaan? JOS on jotain sanomista, sen voi sanoa ihan tällä ymmärrettävällä yleiskielellä, jos taas ei, kirjoitetaan noita idioottimaisia homppelijuttuja, muitakin asioita joita ei normaalit ihmiset ymmärrä.


    • Anonyymi

      Lukekaas uusin TM. Siinä on järkeenkäypä artikkeli siitä miten kumpikin, sähkö ja biodisel ovat voittajia ja täydentävät toisiaan.
      Pelkästään Bensalla kulkevat autot se joille jää mustapekka käteen. Höpöhybridit käyvät kalliiksi pitää.

      • Anonyymi

        Biodieselistä ei tule koskaan mitään. Semminkin kun dieselien valmistus lopetetaan, ja polttomoottorit lopulta kielletään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodieselistä ei tule koskaan mitään. Semminkin kun dieselien valmistus lopetetaan, ja polttomoottorit lopulta kielletään.

        Helvetti jäätyy ennenkuin polttomoottori kielletään


      • Anonyymi

        Mazdan uusi bensamoottori saattaa muuttaa tilannetta. Mazda Skyactiv-X. Bensiinin ja dieselin parhaat puolet samassa paketissa.Mazdan uutuusmoottori lupaa paljon.


      • Anonyymi

        Bensamoottorit kulkee alkoholilla ja maakaasulla joten kyllä ne vielä porskuttavat sen sata vuotta.
        Ehkei jossain Suomen kaltaisessa takapajulassa mutta maailmalla kyllä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensamoottorit kulkee alkoholilla ja maakaasulla joten kyllä ne vielä porskuttavat sen sata vuotta.
        Ehkei jossain Suomen kaltaisessa takapajulassa mutta maailmalla kyllä

        Hahhaa, kylläpä on visiot. Sähkömoottori on niin ylivoimainen polttikseen verrattuna, että no contest.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhaa, kylläpä on visiot. Sähkömoottori on niin ylivoimainen polttikseen verrattuna, että no contest.

        Onhan se sähkömoottori toki tooooooosi ylivertainen, olen käyttänyt satoja (tai ainakin useita kymmeniä) sähkömoottoreita työurani aikana, niihin tietysti tuli sähkö valtakunnanverkosta.
        MUTTA mistä niihin ajoneuvoihin saadaan sitä kuuluisaa sähköä? Sähköveturit ja raitiovaunut toki sitä saavat riittävästi ilmajohdoistaan, tieliikenteessä sitä pitäisi kuljettaa enemmän tai vähemmän mukana, se on se ongelma, ei sähkömoottorin ylivoimaisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mazdan uusi bensamoottori saattaa muuttaa tilannetta. Mazda Skyactiv-X. Bensiinin ja dieselin parhaat puolet samassa paketissa.Mazdan uutuusmoottori lupaa paljon.

        Lupaa paljon, kuten nämä kymmenet kerrat nähdyt mullistavat akkukeksinnöt.

        Lupausten täyttäminen onkin sitten vähän eri juttu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biodieselistä ei tule koskaan mitään. Semminkin kun dieselien valmistus lopetetaan, ja polttomoottorit lopulta kielletään.

        Kuulehan lapsikulta, meistä ei enää kumpikaan ole näkemässä sitä päivää, jolloin polttomoottorit kielletään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulehan lapsikulta, meistä ei enää kumpikaan ole näkemässä sitä päivää, jolloin polttomoottorit kielletään.

        Lapsellinen ja typerä lässyttäjä, eli tyypillinen dieselaasi. Faktat ovat kuitenkin kylmiä, sähkö tulee ja polttis lähtee. Itkettääkö pilttiä? Itke toki lisää, minä nautin siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhaa, kylläpä on visiot. Sähkömoottori on niin ylivoimainen polttikseen verrattuna, että no contest.

        Jep, sähkömoottori moottorina on ylivertainen (vähän liikkuvia osia/tehontuotto lähes välitön) verrattuna polttomoottoriin, mutta kun nykyisten oikeitten sähköautojen (täyssähkö) toimintamatka ilman 2-5 tunnin "välilatausta" on vielä riittämätön polttomoottoriautoon verrattuna, jos/kun toimintamatka pitenee ilman välilatausta esim. 25% nykyisestä, niin silloin alkaa olla kohdillaan ja toisaalta hintaa noilla on senverran, että on harvojen hankittavissa.
        Sitten kun n. 40 000€ maksavalla täyssähköautolla pääsee yhdellä latauksella 600-800km, alkaa ne yleistymään todella nopealla tahdilla, taitaa joessa vettä virrata vielä aika paljon, ennenkuin tuohon päästään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se sähkömoottori toki tooooooosi ylivertainen, olen käyttänyt satoja (tai ainakin useita kymmeniä) sähkömoottoreita työurani aikana, niihin tietysti tuli sähkö valtakunnanverkosta.
        MUTTA mistä niihin ajoneuvoihin saadaan sitä kuuluisaa sähköä? Sähköveturit ja raitiovaunut toki sitä saavat riittävästi ilmajohdoistaan, tieliikenteessä sitä pitäisi kuljettaa enemmän tai vähemmän mukana, se on se ongelma, ei sähkömoottorin ylivoimaisuus.

        Upotetaan sähkökaapeli tiehen ja ns. lataustelakka (kännykät) periaatteella ladataan se auto ajon aikana, helppoa ;), kun akku aina "pääväylillä" ladattu täyteen, riittää toimintamatka sivuteille ja vaikka mökin pihaan, no mitä se lataaminen/pääväylien sähköistäminen maksaa, onkin toinen juttu, aurinkokennoja/tuulivoimaloita tienvarsille tuottamaan sähköä "tiekaapeleihin" ja sähkön käyttömaksu siirtomaksu kulutuksen mukaan (interaktiivinen sähkömittari autoon) ja veloitus tunneittain/päivittäin/ kuukausittain sopimuksen perusteella käytetyn sähkön/sähkön siirron mukaan käyttäjän määrittelemältä tiltiltä, jos tilillä ei ole saldoa, ei pysty lataamaan maanteillä.
        Nyt olis infra ja laskutus kunnossa, kuka hoitaa käytännön toteutuksen?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, sähkömoottori moottorina on ylivertainen (vähän liikkuvia osia/tehontuotto lähes välitön) verrattuna polttomoottoriin, mutta kun nykyisten oikeitten sähköautojen (täyssähkö) toimintamatka ilman 2-5 tunnin "välilatausta" on vielä riittämätön polttomoottoriautoon verrattuna, jos/kun toimintamatka pitenee ilman välilatausta esim. 25% nykyisestä, niin silloin alkaa olla kohdillaan ja toisaalta hintaa noilla on senverran, että on harvojen hankittavissa.
        Sitten kun n. 40 000€ maksavalla täyssähköautolla pääsee yhdellä latauksella 600-800km, alkaa ne yleistymään todella nopealla tahdilla, taitaa joessa vettä virrata vielä aika paljon, ennenkuin tuohon päästään.

        Käsi pystyyn kuinka moni oikeasti ajaa edes kerran vuodessa yhtä soittoa 600-800km, saati päivittäin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsellinen ja typerä lässyttäjä, eli tyypillinen dieselaasi. Faktat ovat kuitenkin kylmiä, sähkö tulee ja polttis lähtee. Itkettääkö pilttiä? Itke toki lisää, minä nautin siitä.

        Onko sulla kaikki hyvin, auttasko jos oisit vähän aikaa vaikka mahallasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käsi pystyyn kuinka moni oikeasti ajaa edes kerran vuodessa yhtä soittoa 600-800km, saati päivittäin?

        Aika moni muutaman kerran vuodessa, koska yhtäsoittoa tarkoittaa myös sitä, että menen käymään jossain 300-400 kilometrin päässä ja tulen takaisin ilman, että voin ladata välillä.
        Eihän polttisautoilijatkaan aja yhteen menoon sitä 900-1200 km mitä tankillisella pääsee.


    • Anonyymi

      Vety taitaa voittaa sähkön muutaman vuoden kuluttua ja kuka ostaa nyt sähköauton kun ovat kehitysvaiheessa aina on se vanhamalli jota kukaan ei huoli olisivatko jo kehittäneet muun kuin yksittäispakatun patterin hidasta on kehitys ollut.

      • Anonyymi

        Polttokenno (aka. vety) on vain eräänlainen akku, siis sekin omanlaisensa sähköauto. Polttokennoautossa täytyy olla normaali akku polttokennon lisäksi, koska polttokenno tuottaa sähköä vakioteholla. Vedyn valmistus, nesteytys, kuljetus ja säilytys on monimutkainen ja räjähdysaltis operaatio, kun taas sähkö kulkee jo kaikkialle. Vetyautolla ei ole mitään ihmeempää tulevaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttokenno (aka. vety) on vain eräänlainen akku, siis sekin omanlaisensa sähköauto. Polttokennoautossa täytyy olla normaali akku polttokennon lisäksi, koska polttokenno tuottaa sähköä vakioteholla. Vedyn valmistus, nesteytys, kuljetus ja säilytys on monimutkainen ja räjähdysaltis operaatio, kun taas sähkö kulkee jo kaikkialle. Vetyautolla ei ole mitään ihmeempää tulevaisuutta.

        Eikä paljon järkeäkään, jos vedyn valmistukseen käytetty sähkö tehdään fossiilisilla. Energiahyötysuhde sähkö/primääri jää 10 % paikkeille.


    • Anonyymi

      Polttomoottori elää jo jatkoaikaa.

      • Anonyymi

        Miljoona mailia yhdellä akulla riittää.


    • Anonyymi

      No paljonko se energiatiheys nyt sitten on tässä uudessa akustossa? 60 litran diesletankissa on energiaa noin 600kWh.

    • Anonyymi

      Vai että oiken "läpimurto" ... valitettavan yksisilmäistä s-auton aivopesullista lobbausta.

      Vasta sitten akkuteknologian suhteen voidaan käyttää termiä läpimurto, kun kehitetään ekologinen ja ympäristöystävällinen akku, nykyisten ympäristö_pommi_akkujen tilalle.

      Graafenia pidetään lupaavana mahdollisuutana ja johon perustuvaa akkuteknologiaa kehitellään eripuolilla, jonka patenista suurinta osaa hallinnoi Samsung.

      Graafenakut ovat raaka-aineista, valmistuksesta, elinkaareltaan ja kierrätykseltään melko vähän (?) ympäristöä rasittavia.

      Ohesa hyvä artikkeli aiheesta, jossa olisi saanut olla myös kunnon osuus ko. teknologian ekologisuudesta:

      - https://beebom.com/graphene-battery-vs-lithium-ion-battery/

      - https://www.nextsmallcap.com/better-battery-tesla-asx-stock-invests-graphene-battery-tech/

      Lukuisia teknologioita kehitteillä:

      - https://www.pocket-lint.com/gadgets/news/130380-future-batteries-coming-soon-charge-in-seconds-last-months-and-power-over-the-air

      Ps. Tällä hetkellä elinkaarensa ympäristö-jalanajäljeltään mega-saastepommi s-auto kuin pluginitkin ovat huono ostokohde jo arvonsakin säilyttävyyden suhteen. Tekniikka on muutenkin aivan alkumetreillään.

      Kuka olisi valmis ostamaan käytettyä s-autoa vanhoilla akuilla vaikakpa viiden-kymmenen vuoden kuluttua kun akkujen vaihto maksaa maltaita j atekniikka jo vanhentunutta?

      Sama tilanne bluginin suhteen kun sen akut vetelevät viimeisiään ja sillä ei voi katsastettuna ajaa vanhoja ja turvattomia akkuja vaihtamatta.

      • Anonyymi

        Sössön sössön pelle. Akkuteknologia on jo riittävällä tasolla, mutta kehittyy edelleen. Polttomoottorin surkeaakin surkeampi hyötysuhde ei kehity mihinkään, ja dinosaurusmoottori se vasta näissä skaboissa arvonsa menettääkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sössön sössön pelle. Akkuteknologia on jo riittävällä tasolla, mutta kehittyy edelleen. Polttomoottorin surkeaakin surkeampi hyötysuhde ei kehity mihinkään, ja dinosaurusmoottori se vasta näissä skaboissa arvonsa menettääkin.

        Jos sinulle riittää max 10 vuoden käyttö samalla litium-ioni akulla jos sen varauskyky on siihen asti vähintään 63% ,niin kivat sulle. Tuolla kohden akku pitää kuitenkin vaihtaa. Onko sähköautollasi vanhalla akulla mitään arvoa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sinulle riittää max 10 vuoden käyttö samalla litium-ioni akulla jos sen varauskyky on siihen asti vähintään 63% ,niin kivat sulle. Tuolla kohden akku pitää kuitenkin vaihtaa. Onko sähköautollasi vanhalla akulla mitään arvoa ?

        Onko tuolla syytämälläsi hevonpaskaalla mitään arvoa? Kaikissa autoissa ikä tulee vastaan ja arvo alenee. Max. 10 vuoden käyttö? Olet pelkkä paskanpuhuja uuvatti.


    • Anonyymi

      Polttomoottorin häviäminen tapahtuu tämän vuosikymmenen aikana. Myy omasi pois kun vielä voit.

      • Anonyymi

        Muutama vuosi ja polttonesteiden hinnatkin alkavat nousta huomattavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vuosi ja polttonesteiden hinnatkin alkavat nousta huomattavasti.

        Ei kannata kohta ajella säiliöautoilla ympäri Suomea, kun juuri kukaan ei halua ostaa tuotetta...


      • Anonyymi

        Miksi minun pitäis nyt myydä 10-vuotta vanha polttis pois, ei sillä ole muutenkaan, kuin käyttöarvo, jos vielä toiset 10-vuotta kestää ennenkuin se "häviää", ei muuten miun pihalta häviä mihinkään, vai tuukko puhaltaa sen tomuksi avaruuteen juppi sähköpelilläs, TÄH?, odottelen tiäl panoksia lataillessani reissuasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muutama vuosi ja polttonesteiden hinnatkin alkavat nousta huomattavasti.

        Hyvä että nousee, sitten voi "kavereita" moikata tienpäällä ja katsella köyhiä lataustolpilla aikaa kuluttamassa, me varakkaat polttomoottorilla ajavat olemme olleet jo päivän mutkamäessä, ennenkuin lataajahemmot pääsee perille.


    • Anonyymi

      Kivoja nuo kertakäyttöautot, tosi halpaa ajoa. Riittääkö 1 €/km?

    • Anonyymi

      Näitä mullistavia akkukeksintöjä on julistettu jos ei nyt joka vuosi, niin parin vuoden välein viimeiset 30 vuotta.

      Ehdottomasti kannatta patteripetteirin pidätellä hengityst, koska ihan just tulee moiset myyntiin...

      • Anonyymi

        Hihii, tyhmä mussuttaja ei osaa edes tulkita tilastoja ja ymmärtää faktoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hihii, tyhmä mussuttaja ei osaa edes tulkita tilastoja ja ymmärtää faktoja.

        Sellaisia patteripetterit ovat. Julistetaan maailmanvalloitusta, kun viime vuonna myydyistä autoista enää 98 % oli polttomoottorilla varustettuja ja koko autokannasta polttomoottorien osuus romahti 99,8 prosenttiin.

        Nykytahdilla autokannan uusiutuminen kestää n. 20 vuotta.... jep jep. Patteripetterit luulevat, että kaikki ajaa patteriautoilla 2 vuoden päästä ja patteripetterit myös luulevat, että saavat ostatettua sellaisen itselleenkin, valtion piikkiin. Ei kai nyt itse pidä mitään maksaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1950
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe