Mitä se tarkoittaa? Mikä se voi olla, joka orjuuttaa maailman alkeivoimien alle? Kuka osaisi vastata, mitä se tarkoittaa?
Maailman alkeisvoimien alle?
33
233
Vastaukset
- Anonyymi
Lainalaisuutta. Lihallista uskonnollisuutta.
- Anonyymi
Alkeisvoimat ovat luonnonilmiöitä, juhlapäiviä ja erilaisia rituaaleja joita pakanat palvoivat ja harrastivat. Jumala oli antanut juutalaisille lain. Mutta nämä olivat lisänneet lakiin omia perinnäissääntöjään, rituaaleja ja juhlapäiviä. Ja vesittäneet lain heikoksi ja voimattomaksi, (Room. 8:3.)
Paavali nuhteli juutalaistaustaisia seurakuntalaisia siitä, että he olivat tulleet tuntemaan Jumalan ja Jeesuksen, mutta harrastivat edelleen perinnäissääntöjä ja rituaaleja. Ja vaativat pakanakristittyiltäkin mm. ympärileikkausta. Koko galatalaiskirje on opetusta lain ja armon suhteesta.
Gal.4:
8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitä vastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.- Anonyymi
kiitos että vastasit :)
ei muuta kysyttävää maailman alkeisvoimiesta mut mitä perinnissäännöt tarkoittaa jos viitsit vastata kiitos
ei trollausta, ei solvausta ja ei asiatonta kommenttia kiitos - Anonyymi
Jakeet Gal 4:8-10 moittii nimenomaan pakanauskontojen alkeisvoimiin palaamisesta. Seurakunnassa oli niitä luopioita, jotka eivät enää jaksaneet uskoa Jeesuksen Kritsukseen ja he palasivat kreikassa harrastettaviin pakanakultteihin.
Gal 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.
Galatailaiskirje ei moiti ketään lain noudattamisesta, mutta moittiin seurakuntaa luopumisesta uskosta Jeesukseen Kristukseen, koska seurakunnassa käännyttiin takaisin joko pakanauskotoihin tai vanha liiton juutalaisuuteen. Itse kirje vaatii seurakuntaa noudattamaan lakia,
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. [1. Tim. 1:9] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei muuta kysyttävää maailman alkeisvoimiesta mut mitä perinnissäännöt tarkoittaa jos viitsit vastata kiitos
ei trollausta, ei solvausta ja ei asiatonta kommenttia kiitos>>>mitä perinnissäännöt tarkoittaa jos viitsit vastata kiitos<<<
Perinnäissäännöt ovat juutalaisten kirjanoppineiden itse asettamia uskonnollisia ohjeita, joilla he pyrkivät varmistamaan sen, että Mooseksen lakia noudatetaan, mutta todellisuudessa perinnäissäännöt olivat keskenään ristiriitaisia ja myös lain vastaisia.
Monet perinnissäännöt itse asiassa muuttivat omavaltaisesti lakia, mistä Jeesus nuhteli kirjanoppineita ankarasti. Itse Mooseksen laki on kevyt kantaa, mutta kirjanoppineiden omavaltaiset perinnäissäännöt olivat monimutkaisia ja raskaita kantaa. Perinnissääntöjä voisi verrata nykyajan kirkkojen katekismuksiin ja kirkollisiin perinteisiin, jotka eivät ole Jumalan käskyjen mukaisia.
Tässä on esimerkki perinnäissäännöstä. Toorassa ei ole käskyä pestä käsiä ennen syömistä. Perinnäissäännön mukaan jos syöt pesemättömillä käsillä ruokaa tai jätät tekmättä rituaalin, jossa vähän kastat sormiaisi veteen, niin ruuasta tulee saastaista ja syömäkelvotonta, mikä on Tooran vastainen säädös. Samoin rahanahneilla kirjanoppineilla oli perinnäissääntö, että jos lahjoitat rahaa temppelille, niin sinun ei tarvitse huolehtia vanhoista vanhemmistaan, mikä rikkoo Jumalan käskyä kunnoittaa äitiä ja isää, mistä Jeesus moitti kirjanoppineita ankarasti Jumalan käskyn kumoamisesta.
Mark 7:
1 Muutamia lainopettajia tuli Jerusalemista, ja yhdessä fariseusten kanssa he menivät Jeesuksen luo. [Matt. 15:1-9 : Mark. 3:22]
2 He panivat merkille, että jotkut hänen opetuslapsensa aterioivat epäpuhtain, pesemättömin käsin. [Luuk. 11:38]
3 Fariseukset sen paremmin kuin juutalaiset yleensäkään eivät näet käy aterialle ennen kuin ovat pesseet kätensä, vaikkapa vain tilkkasella vettä. Näin he tarkoin noudattavat isien perinnäissääntöä.
4 He eivät myöskään syö mitään torilta tuotua ennen kuin ovat vihmoneet sen. Monia muitakin tapoja he ovat ottaneet noudattaakseen, kuten juomamaljojen, saviruukkujen ja pronssiastioiden pesuja. [Matt. 23:25; Luuk. 11:39]
5 Niinpä fariseukset ja lainopettajat kysyivät Jeesukselta: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät elä isien perinnäissääntöjen mukaan, vaan aterioivat epäpuhtain käsin?"
6 Hän vastasi heille: "Te tekopyhät! Oikein on Jesaja teistä ennustanut. Onhan kirjoitettu: -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. [Jes. 29:13 ]
7 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. [Kol. 2:20-22; Tit. 1:14]
8 Te olette hylänneet Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöjä."
9 Ja hän jatkoi: "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne.
10 Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. [2. Moos. 20:12 ; 5. Moos. 5:16; Ef. 6:2,3 | 2. Moos. 21:17 ; 3. Moos. 20:9; Sananl. 20:20]
11 Mutta te opetatte toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, mitä sinun piti minulta saada, on nyt korban*: olen luvannut sen uhrilahjaksi', [Heprean sana merkitsee 'temppelilahja'. Sellaisen lupaamisesta ks. 4. Moos. 30:3 ja 5. Moos. 23:21.][ Sananl. 28:24]
12 te ette salli hänen enää tehdä mitään isänsä tai äitinsä hyväksi.
13 Näin te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. Ja paljon muutakin te teette, samanlaista." [5. Moos. 4:2] - Anonyymi
>>> Ja vaativat pakanakristittyiltäkin mm. ympärileikkausta. <<<
Mooseksen laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita. Ympärileikkaus on pakollinen vain Abrahamin jälkeiläisille ja heidän perheensä jäsenille. Vanhan liiton juutalaiset lähetystyöntekijät julistivat Kreikassa ympärileikkauta, koska se antaa heidän mielestä sen ottaneelle pelastuksen. Tästä Johannes Kastaja moitti juutalaisia sanomalle, ettei ympärileikkaus heitä pelasta, jos he eivät noudata Jumalan lakia.
1 Moos 17:8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
Matt 3:7 Mutta kun Johannes näki, että hänen kasteelleen oli tulossa myös monia fariseuksia ja saddukeuksia, hän sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan?
8 Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! [Ap. t. 26:20]
9 Älkää luulko, että voitte ajatella: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. [Joh. 8:39; Room. 4:11,12; Room. 9:6-13]
10 Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. [Matt. 7:19; Luuk. 13:7; Joh. 15:2,6; Room. 11:17-22]
11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>> Ja vaativat pakanakristittyiltäkin mm. ympärileikkausta. <<<
Mooseksen laissa ei ole käskyä ympärileikata ulkomailla asuvia pakanoita. Ympärileikkaus on pakollinen vain Abrahamin jälkeiläisille ja heidän perheensä jäsenille. Vanhan liiton juutalaiset lähetystyöntekijät julistivat Kreikassa ympärileikkauta, koska se antaa heidän mielestä sen ottaneelle pelastuksen. Tästä Johannes Kastaja moitti juutalaisia sanomalle, ettei ympärileikkaus heitä pelasta, jos he eivät noudata Jumalan lakia.
1 Moos 17:8 Minä annan sinulle ja jälkeläisillesi pysyväksi perintömaaksi koko Kanaaninmaan, jossa nyt asut muukalaisena, ja minä olen myös sinun jälkeläistesi Jumala."
9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen.
10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
Matt 3:7 Mutta kun Johannes näki, että hänen kasteelleen oli tulossa myös monia fariseuksia ja saddukeuksia, hän sanoi heille: "Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan?
8 Tehkää hedelmää, jossa kääntymyksenne näkyy! [Ap. t. 26:20]
9 Älkää luulko, että voitte ajatella: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. [Joh. 8:39; Room. 4:11,12; Room. 9:6-13]
10 Kirves on jo pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen. [Matt. 7:19; Luuk. 13:7; Joh. 15:2,6; Room. 11:17-22]
11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
12 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu."Sanan mukaan Mooseksen laki kuuluu maailman alkeisvoimiin. Alkeisvoimat ovat monissa uskonnoissa määriteltyjä omia tekoja, joiden kautta saavuttaa pelastuksen.
Usko Jeesukseen ei perustu omiin tekoihin, maailman alkeisvoimiin, vaan Sanan mukaan Jumala pelastaa. Usko Elävään Jumalaa pelastajana, kristinusko eroaa kaikista maailman uskonnoista, sillä kristinuskossa on kirjoitettu:
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Sen sijaa Mooseksen lakiuskonnossa ja kaikissa muissa maailman uskonnoissa pelastuminen ja paremman elämän saavuttaminen perustuu tekoihin, maailman alkeisvoimiin. Mooseksen laista on kirjoitettu: laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä.
Judaistit turvautuvat maailman alkeisvoimiin, ja heillä on oma uskonto, jonka he väittävät oleva laki, mutta joka ei ole toora sillä Sana ei julista judaistien oppia "noudattaa lakia uskossa Jeesukseen". Sanasta löytyy vain joko koko lain pitäminen ja täyttäminen tai armon kautta uskon kautta Jeesukseen pelastuminen.
Sekä juutalaisille että pakanoille on vain yksi tie. Jeesus itse sanoo: Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanan mukaan Mooseksen laki kuuluu maailman alkeisvoimiin. Alkeisvoimat ovat monissa uskonnoissa määriteltyjä omia tekoja, joiden kautta saavuttaa pelastuksen.
Usko Jeesukseen ei perustu omiin tekoihin, maailman alkeisvoimiin, vaan Sanan mukaan Jumala pelastaa. Usko Elävään Jumalaa pelastajana, kristinusko eroaa kaikista maailman uskonnoista, sillä kristinuskossa on kirjoitettu:
Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.
Sen sijaa Mooseksen lakiuskonnossa ja kaikissa muissa maailman uskonnoissa pelastuminen ja paremman elämän saavuttaminen perustuu tekoihin, maailman alkeisvoimiin. Mooseksen laista on kirjoitettu: laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä.
Judaistit turvautuvat maailman alkeisvoimiin, ja heillä on oma uskonto, jonka he väittävät oleva laki, mutta joka ei ole toora sillä Sana ei julista judaistien oppia "noudattaa lakia uskossa Jeesukseen". Sanasta löytyy vain joko koko lain pitäminen ja täyttäminen tai armon kautta uskon kautta Jeesukseen pelastuminen.
Sekä juutalaisille että pakanoille on vain yksi tie. Jeesus itse sanoo: Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.>>>Sanan mukaan Mooseksen laki kuuluu maailman alkeisvoimiin.<<<
Puhut täyttä roskaa. Galatalaiskirje mainitsee pakanauskonnot alkeisvoimiksi. Huomatkaa jae 8:
Gal.4:
8 Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole.
9 Nyt sitä vastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla?
10 Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista.
>>>Usko Jeesukseen ei perustu omiin tekoihin, maailman alkeisvoimiin, vaan Sanan mukaan Jumala pelastaa.<<<
Uskominen on sitä, että noudattaa Jeesuksen käskyjä. Joka ei noudata Jeesuksen käskyjä, hän ei seuraa Jeesusta eikä usko Jeesusta. Usko ilman tekoja on kuollut.
Matt 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Jaak 2:24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
Room 2:13 sillä eivät lain kuulijat ole vanhurskaita Jumalan edessä, vaan lain noudattajat vanhurskautetaan.
Jaak 2:26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.
Jeesus ei pelasta sellaisia uskovia, jotka rikkovat tahallaan lakia vastaan, vaikka he olisivat ylistäneet Jeesusta ja tehneet jopa ihmeitä Jeesuksen nimessä. Jeesus pelastaa parannuksen tehneitä, mutta ei pelasta laittomuuden tekijöitä.
Room 2:18 Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.
Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.
Tämän takia Paavalikin noudatti tarkasti Mooseksen lakia, koska se on evankeliumin vaatimus.
1 Tim 1:8 Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti.
----
11 Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.
Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanan mukaan Mooseksen laki kuuluu maailman alkeisvoimiin. Alkeisvoimat ovat monissa uskonnoissa määriteltyjä omia tekoja, joiden kautta saavuttaa pelastuksen.
Sekä juutalaisille että pakanoille on vain yksi tie. Jeesus itse sanoo: Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani. Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta.Jeesuksen sanojen mukaan Jumalan käskyjen noudattaminen antaa elämän:
Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."
Matt 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, [2. Moos. 20:12-16; 5. Moos. 5:16-20; Room. 13:9]
19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [3. Moos. 19:18 ; Matt. 5:43, Matt. 22:39; Gal. 5:14; Jaak. 2:8] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeet Gal 4:8-10 moittii nimenomaan pakanauskontojen alkeisvoimiin palaamisesta. Seurakunnassa oli niitä luopioita, jotka eivät enää jaksaneet uskoa Jeesuksen Kritsukseen ja he palasivat kreikassa harrastettaviin pakanakultteihin.
Gal 1:6 Olen hämmästynyt, kun te näin pian olette luopumassa hänestä, joka on armossaan kutsunut teidät, ja olette siirtymässä toisenlaiseen evankeliumiin.
Galatailaiskirje ei moiti ketään lain noudattamisesta, mutta moittiin seurakuntaa luopumisesta uskosta Jeesukseen Kristukseen, koska seurakunnassa käännyttiin takaisin joko pakanauskotoihin tai vanha liiton juutalaisuuteen. Itse kirje vaatii seurakuntaa noudattamaan lakia,
Room 3:31 Kumoammeko me siis lain vetoamalla uskoon? Emme suinkaan, me päinvastoin vahvistamme sen mitä laki sanoo.
Gal 5:22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. [1. Tim. 1:9]>>Jakeet Gal 4:8-10 moittii nimenomaan pakanauskontojen alkeisvoimiin palaamisesta. Seurakunnassa oli niitä luopioita, jotka eivät enää jaksaneet uskoa Jeesuksen Kritsukseen ja he palasivat kreikassa harrastettaviin pakanakultteihin.
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. [1. Tim. 1:9]<<
ok. kiitos:) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>mitä perinnissäännöt tarkoittaa jos viitsit vastata kiitos<<<
Perinnäissäännöt ovat juutalaisten kirjanoppineiden itse asettamia uskonnollisia ohjeita, joilla he pyrkivät varmistamaan sen, että Mooseksen lakia noudatetaan, mutta todellisuudessa perinnäissäännöt olivat keskenään ristiriitaisia ja myös lain vastaisia.
Monet perinnissäännöt itse asiassa muuttivat omavaltaisesti lakia, mistä Jeesus nuhteli kirjanoppineita ankarasti. Itse Mooseksen laki on kevyt kantaa, mutta kirjanoppineiden omavaltaiset perinnäissäännöt olivat monimutkaisia ja raskaita kantaa. Perinnissääntöjä voisi verrata nykyajan kirkkojen katekismuksiin ja kirkollisiin perinteisiin, jotka eivät ole Jumalan käskyjen mukaisia.
Tässä on esimerkki perinnäissäännöstä. Toorassa ei ole käskyä pestä käsiä ennen syömistä. Perinnäissäännön mukaan jos syöt pesemättömillä käsillä ruokaa tai jätät tekmättä rituaalin, jossa vähän kastat sormiaisi veteen, niin ruuasta tulee saastaista ja syömäkelvotonta, mikä on Tooran vastainen säädös. Samoin rahanahneilla kirjanoppineilla oli perinnäissääntö, että jos lahjoitat rahaa temppelille, niin sinun ei tarvitse huolehtia vanhoista vanhemmistaan, mikä rikkoo Jumalan käskyä kunnoittaa äitiä ja isää, mistä Jeesus moitti kirjanoppineita ankarasti Jumalan käskyn kumoamisesta.
Mark 7:
1 Muutamia lainopettajia tuli Jerusalemista, ja yhdessä fariseusten kanssa he menivät Jeesuksen luo. [Matt. 15:1-9 : Mark. 3:22]
2 He panivat merkille, että jotkut hänen opetuslapsensa aterioivat epäpuhtain, pesemättömin käsin. [Luuk. 11:38]
3 Fariseukset sen paremmin kuin juutalaiset yleensäkään eivät näet käy aterialle ennen kuin ovat pesseet kätensä, vaikkapa vain tilkkasella vettä. Näin he tarkoin noudattavat isien perinnäissääntöä.
4 He eivät myöskään syö mitään torilta tuotua ennen kuin ovat vihmoneet sen. Monia muitakin tapoja he ovat ottaneet noudattaakseen, kuten juomamaljojen, saviruukkujen ja pronssiastioiden pesuja. [Matt. 23:25; Luuk. 11:39]
5 Niinpä fariseukset ja lainopettajat kysyivät Jeesukselta: "Miksi sinun opetuslapsesi eivät elä isien perinnäissääntöjen mukaan, vaan aterioivat epäpuhtain käsin?"
6 Hän vastasi heille: "Te tekopyhät! Oikein on Jesaja teistä ennustanut. Onhan kirjoitettu: -- Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta sen sydän on kaukana minusta. [Jes. 29:13 ]
7 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä. [Kol. 2:20-22; Tit. 1:14]
9 Ja hän jatkoi: "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne.
10 Mooses on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi' ja 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla'. [2. Moos. 20:12 ; 5. Moos. 5:16; Ef. 6:2,3 | 2. Moos. 21:17 ; 3. Moos. 20:9; Sananl. 20:20]
11 Mutta te opetatte toisin. Jos joku sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, mitä sinun piti minulta saada, on nyt korban*: olen luvannut sen uhrilahjaksi', [Heprean sana merkitsee 'temppelilahja'. Sellaisen lupaamisesta ks. 4. Moos. 30:3 ja 5. Moos. 23:21.][ Sananl. 28:24]
13 Näin te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. Ja paljon muutakin te teette, samanlaista." [5. Moos. 4:2]>>Perinnäissäännöt ovat juutalaisten kirjanoppineiden itse asettamia uskonnollisia ohjeita, joilla he pyrkivät varmistamaan sen, että Mooseksen lakia noudatetaan, mutta todellisuudessa perinnäissäännöt olivat keskenään ristiriitaisia ja myös lain vastaisia.
Mark 7:
13 Näin te perinnäissääntöjä seuratessanne ja opettaessanne teette tyhjäksi Jumalan sanan. Ja paljon muutakin te teette, samanlaista." [5. Moos. 4:2]<<<
kiitos paljon. sä vaikutat tervehenkiseltä helluntailaiselta. olisko herätysliikkeissä perinnäissäännöt joita siel noudatetaan vasten raamattua? mitä mieltä oot? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>Jakeet Gal 4:8-10 moittii nimenomaan pakanauskontojen alkeisvoimiin palaamisesta. Seurakunnassa oli niitä luopioita, jotka eivät enää jaksaneet uskoa Jeesuksen Kritsukseen ja he palasivat kreikassa harrastettaviin pakanakultteihin.
23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki. [1. Tim. 1:9]<<
ok. kiitos:)Judaisti ja valhejuutalainen väittää Mooseksen lain olevan: "kreikassa harrastettaviin pakanakultteihin".
Yritä nyt joulun kunniaksi keksiä parempi valhe. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesuksen sanojen mukaan Jumalan käskyjen noudattaminen antaa elämän:
Joh 12:50 ja minä tiedän, että hänen käskynsä antaa ikuisen elämän. Kun puhun, puhun siis niin kuin Isä on minun käskenyt puhua."
Matt 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?"
17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä."
18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, [2. Moos. 20:12-16; 5. Moos. 5:16-20; Room. 13:9]
19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi." [3. Moos. 19:18 ; Matt. 5:43, Matt. 22:39; Gal. 5:14; Jaak. 2:8]Muuten miksi Jeesus ei vouhkanut ja uhkaillut ihmisiä sapatin pitämisestä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten miksi Jeesus ei vouhkanut ja uhkaillut ihmisiä sapatin pitämisestä?
Jeesus vaati sapatin pitämistä.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus vaati sapatin pitämistä.
Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.Kol2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,
Toraisti jaksaa tuomita meitä näistä asioista.
Lukisi Raamattua eikä vain amerikkalaisen nettiuskontonsa sivuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei trollausta, ei solvausta ja ei asiatonta kommenttia kiitosRaamatussa perinnäissäännöillä tarkoitettiin oppineiden juutalaisten muodostamaa kirjallista tulkintaa laista (Targum). Näitä tulkintoja pidettiin lähes yhtä tärkeinä kuin Mooseksen lakia.
Kristinuskossa (esim. katolilaisuus) perinnäissääntöjä vastaa kirkon traditio, eli kirkkoisien kristinuskoon liittyvät raamatun ulkopuoliset tulkinnat, joita noudatetaan raamatun rinnalla. Esim. pappien selibaatti, pyhimykset, pyhäinjäännökset, aneet jne.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa perinnäissäännöillä tarkoitettiin oppineiden juutalaisten muodostamaa kirjallista tulkintaa laista (Targum). Näitä tulkintoja pidettiin lähes yhtä tärkeinä kuin Mooseksen lakia.
Kristinuskossa (esim. katolilaisuus) perinnäissääntöjä vastaa kirkon traditio, eli kirkkoisien kristinuskoon liittyvät raamatun ulkopuoliset tulkinnat, joita noudatetaan raamatun rinnalla. Esim. pappien selibaatti, pyhimykset, pyhäinjäännökset, aneet jne....Perinnäissäännöt ovat ihmisten keksimiä sääntöjä, jotka ovat usein Mooseksen lain vastaisia. Sen takia Jeesus ei niistä pitänyt.
Jer 8:8 Kuinka te voitte väittää: "Me olemme viisaita, meillä on Herran laki." Totisesti, lainopettajien kynä on väärentänyt Herran lain!
Jes 29:13 Herra sanoi: -- Koska tämä kansa lähestyy minua vain suullaan ja kunnioittaa minua vain huulillaan, koska sen sydän on vetäytynyt minusta kauas ja koska sen kuuliaisuus minua kohtaan on vain opittujen ihmiskäskyjen noudattamista,
Raamatussa on myös selvä kielto laatia perinnäissääntöjä. Tämän takia kirkolla ei ole oikeutta esim. määrätä viettää joulua tai siirtää sapattia sunnuntaille.
5 Moos 12:32 "Noudattakaa tarkoin kaikkia niitä käskyjä, jotka minä annan teille. Älkää lisätkö niihin mitään älkääkä poistako niistä mitään.
Sananl 30:6 Hänen sanoihinsa älä lisää mitään -- hän vaatii sinut tilille, ja petoksesi tulee julki.
Ilm 22:18 Jokaiselle, joka kuulee tämän kirjan ennussanat, minä vakuutan: Jos joku panee niihin jotakin lisää, panee Jumala hänen kärsittävikseen ne vitsaukset, joista tässä kirjassa on kerrottu. [5. Moos. 4:2, 5. Moos. 13:1]
19 Jos joku ottaa pois jotakin tämän ennustusten kirjan sanoista, ottaa Jumala pois hänen osallisuutensa elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kerrottu.
- Anonyymi
Kol2:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
2:21 "Älä tartu, älä maista, älä koske!"
2:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta - ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.- Anonyymi
haluaisin kysyä miten käsität mitä siinä tarkoittaa "ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "älä tartu, älä maista, älä koske!"?
mitä tarkoittaa kun raamatussa sanotaan: tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi? itsevalittu jumalanpalvelus on siis lihan tyydyttämiseksi eikä se johda kristilliseen arvoon?
ei solvausta, ei trollausta, ei asiatonta kommenttia kiitos - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
haluaisin kysyä miten käsität mitä siinä tarkoittaa "ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "älä tartu, älä maista, älä koske!"?
mitä tarkoittaa kun raamatussa sanotaan: tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi? itsevalittu jumalanpalvelus on siis lihan tyydyttämiseksi eikä se johda kristilliseen arvoon?
ei solvausta, ei trollausta, ei asiatonta kommenttia kiitosMooseksen laki on lihan sääntöjä, siis sitä mitä voidaan ulkopuolelta nähdä. Jos noudatti tarkoin lakia, niin sai siunauksen; karjaa ja lapsia ja valtaa.
Mooseksen laki oli: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", ei saanut koskea saastaiseen ei saanut syödä kaikkia ruokia.
Lain käskyjen noudattaminen esti juutalaisia olemasta yhteydessä pakananoihin. Pietari totesi: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä".
Kristinuskon perusta on uudesti syntyminen. Jumala luo ihmisen sydämän, hengen uudeksi luomukseksi. Jeesuksen seuraajan uskovan, sisin, sydän on yhteydessä Jumalan Henkeen ja ihminen muuttuu Jumalan kuvan kaltaiseksi sisältä käsin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei solvausta, ei trollausta, ei asiatonta kommenttia kiitosPitää käyttää maalaisjärkeä.
Jos lähtee toraistien viitantupsujen näpläämiseen, niin peli on menetetty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei solvausta, ei trollausta, ei asiatonta kommenttia kiitosKyseissä kohdassa Paavali kehuu kolossalaisi pakanuskovia siitä, että he ovat hylänneet pakanuskonnon tabut olla syömättää lihaa, koska pakanauskonnoissa palvottiin eläimiä epäjumalina ja sen takia lihan syöminen oli kiellettyä. Vegaanisuuspakko oli lihan sääntö eli ihmisten oma keksintö, jota ei tarvinnut noudattaa, koska Mooseksen lain mukaan puhdasta lihaa saa syödä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mooseksen laki on lihan sääntöjä, siis sitä mitä voidaan ulkopuolelta nähdä. Jos noudatti tarkoin lakia, niin sai siunauksen; karjaa ja lapsia ja valtaa.
Mooseksen laki oli: "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle, milloin siellä, milloin täällä", ei saanut koskea saastaiseen ei saanut syödä kaikkia ruokia.
Lain käskyjen noudattaminen esti juutalaisia olemasta yhteydessä pakananoihin. Pietari totesi: "Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä".
Kristinuskon perusta on uudesti syntyminen. Jumala luo ihmisen sydämän, hengen uudeksi luomukseksi. Jeesuksen seuraajan uskovan, sisin, sydän on yhteydessä Jumalan Henkeen ja ihminen muuttuu Jumalan kuvan kaltaiseksi sisältä käsin.>>>Mooseksen laki on lihan sääntöjä<<<
Tämä ei pidä paikkansa. Mooseksen laki ei ole lihan sääntö, vaan Mooseksen laki on Pyhästä Hengestä. Mooseksen laissa on tietenkin lihaa eli ihmisen puhtautta koskeviä sääntöjä, mutta se on ihan eri asia kuin sellainen väärä väite, että itse laki olisi lihallinen, mitä se ei ole. Mooseksen laki on hengellinen.
Room 7:12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
----
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
>>>Mooseksen laki on lihan sääntöjä<<<
Tämä ei pidä paikkansa. Mooseksen laki ei ole lihan sääntö, vaan Mooseksen laki on Pyhästä Hengestä. Mooseksen laissa on tietenkin lihaa eli ihmisen puhtautta koskeviä sääntöjä, mutta se on ihan eri asia kuin sellainen väärä väite, että itse laki olisi lihallinen, mitä se ei ole. Mooseksen laki on hengellinen.
----
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen,Niin, laista ei voi saada Pyhää Henkeä.
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
( Gal 3)
Paavali todistaa se tuossa.
Usko Toivonen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, laista ei voi saada Pyhää Henkeä.
2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
( Gal 3)
Paavali todistaa se tuossa.
Usko ToivonenSinä sekoitat taas puurot ja vellit sekaisin.
Paavali käyttää termiä laki tarkoittaen asiayteydestä riippuen joko vanhaa liittoa ja siihen liittyviä lain tekoja tai sitten lain noudattamista kaikkinensa.
Paavali moitti galatialaisia siitä, etteivät he halunneet noudattaa laissa olevaa käskyä uskoa Kristusta. Kun asiayhteys oli synti esim. eräissä kohtaa Roomalaiskirjettä, niin Paavali vaati jämäkästi Mooseksen lain noudattamista.
Lain teoista ei voi saada Pyhää Henkeä silloin, kun ei suostu uskomaan Jeesukseen Kristukseen, mikä on asian laita vanhan liiton juutalaisilla. Mutta kun on kyse kristityistä, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen, niin Pyhä Henki kehottaa noudattamaan lakia.
Liha ei alistu noudattamaan lakia, mikä on vihollisuutta Kristusta vastaan. Tämä opetus löytyy Paavalin kirjoituksista, mitä sinä Uskoton Toivoton et siteerannut, koska yrität koko ajan harhauttaa kristityt rikkomaan lakia ja eksymään kadotukseen.
----
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen,
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.
----
13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä sekoitat taas puurot ja vellit sekaisin.
Paavali käyttää termiä laki tarkoittaen asiayteydestä riippuen joko vanhaa liittoa ja siihen liittyviä lain tekoja tai sitten lain noudattamista kaikkinensa.
Paavali moitti galatialaisia siitä, etteivät he halunneet noudattaa laissa olevaa käskyä uskoa Kristusta. Kun asiayhteys oli synti esim. eräissä kohtaa Roomalaiskirjettä, niin Paavali vaati jämäkästi Mooseksen lain noudattamista.
Lain teoista ei voi saada Pyhää Henkeä silloin, kun ei suostu uskomaan Jeesukseen Kristukseen, mikä on asian laita vanhan liiton juutalaisilla. Mutta kun on kyse kristityistä, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen, niin Pyhä Henki kehottaa noudattamaan lakia.
Liha ei alistu noudattamaan lakia, mikä on vihollisuutta Kristusta vastaan. Tämä opetus löytyy Paavalin kirjoituksista, mitä sinä Uskoton Toivoton et siteerannut, koska yrität koko ajan harhauttaa kristityt rikkomaan lakia ja eksymään kadotukseen.
----
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen,
1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.
Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa.
----
13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.Toraisti tulkitsee Raamattua amerikkalaisen nettiuskontonsa mukaan. Hänen juttunsa ovat ala-arvoisia eivät minkään arvoisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei solvausta, ei trollausta, ei asiatonta kommenttia kiitos"haluaisin kysyä miten käsität mitä siinä tarkoittaa "ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä: "älä tartu, älä maista, älä koske!"?"
Kaikessa tekemisessä tärkeintä on motiivi. Jumalan laki on hyvä, mutta ihminen ei pysty lain tai minkään muunkaan suorituksen kautta saavuttamaan pelastusta. Se on mahdollista vain Jeesuksen sovitustyön kautta.
Ihmiset ovat mestareita keksimään armon ulkopuolisia tapoja miellyttää Jumalaa ja ansaita pelastusta. Kuten paastoamista, ruokavalioita jne. Ja näihin raamatun ulkopuolisiin vaatimuksiin suhtaudutaan joskus lähes pakanallisen taikauskoisesti.
Paavali opetti, että mikään ulkoapäin tuleva (kuten ruoka) ei saastuta, vaan ihmisen saastuttavat sydämestä lähtevät pahat ajatukset.
- Anonyymi
Alhaisuuteen sillä vedotaan, ja siellä ihmisen petos tapahtuukin. Samat asiat ei huvita erisyistä, niinkuin kaikkia kerrallaan. On hyväksi seuloa seurakuntia.
- Anonyymi
Lain noudattamisessa kulmakiviä
On lauseet, hengellisen lain arvostamiseksi.
Ne ovat
Älä halveksi Jumalan lakia.
Arvosta Jumalan lakia
Etene hengelliseen lain tuntemisessa
Älä ole halvan armon alla
Nöyryys, johon kuuluu valtavasti lakia
Älä ole epäuskoinen, tekopyhä
Älä ole viihteen kannatta, koska se on lihallista himoa, viihteen palvoja
Älä pelkää
Älä ole jumalattomassa rohkeudessa
Älä kiivailen turhaan - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat
Arvosta Jumalan lakia
Älä pelkää
Älä kiivailen turhaanOn muutakin lakia kuin Mooseksen laki
On muutakin lakia kuin Jeesuksen laki
Muutakin lakia kuin Uuden Testamentin kirjeissä
Jeesus ei ainakaan paljoa lakia asettanut, mutta lain perustuksia Hän antoi tarkoitan Uuden Liiton säädöksiä
Ehtoollislaki, miten tulla uskovsiseksi
Laki uskovaisten maallisesta leivästä Anonyymi kirjoitti:
Ne ovat
Arvosta Jumalan lakia
Älä pelkää
Älä kiivailen turhaanSun spedeily on parasta viihdettä.
- Anonyymi
Alkeisvoimat tarkoittavat ns. psyykkisiä kykyjä, psyykkisiä voimia ja psyykkisillä tasoilla eläviä ”jumalia”, joita joku voi erehdyksessä pitää enkelinä tai Jumalana.
- Anonyymi
Kol2:14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2057054
- 594652
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s404353- 733292
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161955Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271716- 171680
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹401583- 341469
- 1431247