Pitäisikö Leon jäädä eläkkeelle? Kuka seuraajaksi?

Anonyymi

Leo näyttää väsyneeltä, kyllästyneeltä ja raihnaiselta. Alentunut riitelemään Iisalmessa. Olisiko jo aika jättää tehtävät muille? Vai odotteleeko, että jossakin kasvaisi kelpo seuraaja? Mitä näissä nykyisissä on, luterilaisia käännynnäisiä, vallanhaluisia riitelijöitä? Onko yhtään kunnollista?

Leolle kunniaksi on luettava kansanomaisuus, pamisee mummojen kanssa mukavia vatruska toisessa ja kahvikuppi toisessa kädessä, ja näyttää oikeasti viihtyvän tuollaisessa tilanteessa kaipaamatta "parempaan" seuraan. Miinusta oppineisuuden ja johtamistaidon puutteista. Olisi menestynyt paremmin ihan vain tavallisena kirkkoherrana.

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ai jaa...? Ja kukas olisi pitänyt tilalle valita silloin kun valintaa tehtiin? Ambro vaiko Pantse? Toinen ei halunnut ja toinen...noh...ehkä olisi sopinut johtamaan jotakin kristinuskosävytteistä NewAge-yhteisöä. Että silviisiin.

      • Anonyymi

        Miten kummassa ortodoksipalstalla on nykyisin vain tälläisiä keskusteluja?

        Onko itse kristinusko unohtunut kokonaan?
        Ei olla enää yhtikäs kiinnostuneita miten elää nöyrästi, rakastaa lähimmäisiään, auttaa heikkoja ja lohduttaa surevaisia!

        Pelkkää naljailua ja riivimistä koko ajan!

        Tehkää uudenvuoden lupaus ja muuttakaa suuntaa!
        Lopettakaa nälviminen ja riidan rakentaminen, ja jonninjoutava viisastelu!

        Opetelkaa käyttäytymään kuten kristityn ortodoksin sopii!

        Ja te muu-uskoiset, menkää omille palstoillenne vinoilemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kummassa ortodoksipalstalla on nykyisin vain tälläisiä keskusteluja?

        Onko itse kristinusko unohtunut kokonaan?
        Ei olla enää yhtikäs kiinnostuneita miten elää nöyrästi, rakastaa lähimmäisiään, auttaa heikkoja ja lohduttaa surevaisia!

        Pelkkää naljailua ja riivimistä koko ajan!

        Tehkää uudenvuoden lupaus ja muuttakaa suuntaa!
        Lopettakaa nälviminen ja riidan rakentaminen, ja jonninjoutava viisastelu!

        Opetelkaa käyttäytymään kuten kristityn ortodoksin sopii!

        Ja te muu-uskoiset, menkää omille palstoillenne vinoilemaan!

        Samaa mieltä, monet tärkeät asiat unohtuneet kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kummassa ortodoksipalstalla on nykyisin vain tälläisiä keskusteluja?

        Onko itse kristinusko unohtunut kokonaan?
        Ei olla enää yhtikäs kiinnostuneita miten elää nöyrästi, rakastaa lähimmäisiään, auttaa heikkoja ja lohduttaa surevaisia!

        Pelkkää naljailua ja riivimistä koko ajan!

        Tehkää uudenvuoden lupaus ja muuttakaa suuntaa!
        Lopettakaa nälviminen ja riidan rakentaminen, ja jonninjoutava viisastelu!

        Opetelkaa käyttäytymään kuten kristityn ortodoksin sopii!

        Ja te muu-uskoiset, menkää omille palstoillenne vinoilemaan!

        Hih seura tekee kaltaisekseen... esikuviemme mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hih seura tekee kaltaisekseen... esikuviemme mukaan.

        Leo syntyi kesäkuussa 1948 ja yleni piispaksi (apulais) 1979.

        Ongelma on rekrytointipohjan pienuus, koska piispa ei voi olla naimisissa.

        Arseni voisi olla pätevin. Serafim Seppälä on toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kummassa ortodoksipalstalla on nykyisin vain tälläisiä keskusteluja?

        Onko itse kristinusko unohtunut kokonaan?
        Ei olla enää yhtikäs kiinnostuneita miten elää nöyrästi, rakastaa lähimmäisiään, auttaa heikkoja ja lohduttaa surevaisia!

        Pelkkää naljailua ja riivimistä koko ajan!

        Tehkää uudenvuoden lupaus ja muuttakaa suuntaa!
        Lopettakaa nälviminen ja riidan rakentaminen, ja jonninjoutava viisastelu!

        Opetelkaa käyttäytymään kuten kristityn ortodoksin sopii!

        Ja te muu-uskoiset, menkää omille palstoillenne vinoilemaan!

        Palstan nimi on "ortodoksisuus", ei "ortodoksit". Kuka tahansa uskonnostaan riippumatta saa täällä keskustella ortodoksisuudesta. Ortodoksinen kirkko voi varmaan perustaa oman jäsenyyttä edellyttävän palstan, jos haluaa. Tai yksityiset ortodoksitkin voivat niin tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten kummassa ortodoksipalstalla on nykyisin vain tälläisiä keskusteluja?

        Onko itse kristinusko unohtunut kokonaan?
        Ei olla enää yhtikäs kiinnostuneita miten elää nöyrästi, rakastaa lähimmäisiään, auttaa heikkoja ja lohduttaa surevaisia!

        Pelkkää naljailua ja riivimistä koko ajan!

        Tehkää uudenvuoden lupaus ja muuttakaa suuntaa!
        Lopettakaa nälviminen ja riidan rakentaminen, ja jonninjoutava viisastelu!

        Opetelkaa käyttäytymään kuten kristityn ortodoksin sopii!

        Ja te muu-uskoiset, menkää omille palstoillenne vinoilemaan!

        Mitä paimenet edellä, sitä kaitsettavat perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palstan nimi on "ortodoksisuus", ei "ortodoksit". Kuka tahansa uskonnostaan riippumatta saa täällä keskustella ortodoksisuudesta. Ortodoksinen kirkko voi varmaan perustaa oman jäsenyyttä edellyttävän palstan, jos haluaa. Tai yksityiset ortodoksitkin voivat niin tehdä.

        Mùtta valitettavasti valta sokaisee...myös piispoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leo syntyi kesäkuussa 1948 ja yleni piispaksi (apulais) 1979.

        Ongelma on rekrytointipohjan pienuus, koska piispa ei voi olla naimisissa.

        Arseni voisi olla pätevin. Serafim Seppälä on toinen.

        Arseni. Ja mahdollisimman pikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arseni. Ja mahdollisimman pikaisesti.

        "Arseni"

        Ei IKINÄ!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arseni. Ja mahdollisimman pikaisesti.

        Ei tarvita tuota lapsellista, itsekeskeistä koulukiusaajaa piispakis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita tuota lapsellista, itsekeskeistä koulukiusaajaa piispakis.

        Hmmmmmm..hän ON jo piispa.


    • Anonyymi

      Suomen ortodoksikirkossa on varsinkin nykyään kaksi suuntausta. Toinen on putinmielinen, joka haluaisi liittää kirkon Moskovan patriarkaattiin ja toinen pysyä Konstantinopolin patriarkaatissa.

      • Anonyymi

        Ei pidä paikkana. Bäckmanko kirjouttelee.


      • Anonyymi

        Kun ortodoksit tuijottavat vanhoihin perinteisiin, niin eivät välttämättä huomaa, jos sisään ujuttautuu uudempia tuulia, kuten nyt vaikkapa tämä new age-juttu tai esim. menestysteologia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ortodoksit tuijottavat vanhoihin perinteisiin, niin eivät välttämättä huomaa, jos sisään ujuttautuu uudempia tuulia, kuten nyt vaikkapa tämä new age-juttu tai esim. menestysteologia.

        Niin. Tarkkailkaapa läheisiänne. Onko ilmestynyt hienoa mersua pihaan tai meditoidaanko pakkasessa rusina nenässä piikkimatolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Tarkkailkaapa läheisiänne. Onko ilmestynyt hienoa mersua pihaan tai meditoidaanko pakkasessa rusina nenässä piikkimatolla.

        Ort.kirkko on autonominen, ei tietoa mitä se käytänössä tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ort.kirkko on autonominen, ei tietoa mitä se käytänössä tarkoittaa.

        "Palstan nimi on "ortodoksisuus", ei "ortodoksit". "
        Tään kirjoittaja on kyllä harhateillä totisesti.

        "Ortodoksisuus" ei missään nimessä tarkoita samaa kuin "Nälvimisyys", "Panetteluus", "Herjaamisuus", "Juoruilusuus", ym ym.

        Miettikää mitä ortodoksisuus tarkoittaa!
        Jos ette ole minkäänlajin "teologeja" niin olisi parasta pistää pystyyn "Harrastelijoitten viisastelukerho".

        Olen sitä mieltä, että jos palstan "nälvijät" eivät ole ortodokseja, niin pysykööt omissa uskonyhteisöissään "viisastelemassa".

        Jos ovat ortodokseja, niin miettiköör miten kauaksi ovat harhautuneet itse "orodoksisuudesta".

        Tästä samanlaisesta asiasta on Valamon munkki Johannes kirjoittanut kirjassaan.

        Lukekaa se ja luulen että sen jälkeen lopetatte jonninjoutavat viisastelut.

        Tai menkää teologiseen tiedekuntaan, - siellä saatte vastaukset ja ei tartte täällä jahkailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Palstan nimi on "ortodoksisuus", ei "ortodoksit". "
        Tään kirjoittaja on kyllä harhateillä totisesti.

        "Ortodoksisuus" ei missään nimessä tarkoita samaa kuin "Nälvimisyys", "Panetteluus", "Herjaamisuus", "Juoruilusuus", ym ym.

        Miettikää mitä ortodoksisuus tarkoittaa!
        Jos ette ole minkäänlajin "teologeja" niin olisi parasta pistää pystyyn "Harrastelijoitten viisastelukerho".

        Olen sitä mieltä, että jos palstan "nälvijät" eivät ole ortodokseja, niin pysykööt omissa uskonyhteisöissään "viisastelemassa".

        Jos ovat ortodokseja, niin miettiköör miten kauaksi ovat harhautuneet itse "orodoksisuudesta".

        Tästä samanlaisesta asiasta on Valamon munkki Johannes kirjoittanut kirjassaan.

        Lukekaa se ja luulen että sen jälkeen lopetatte jonninjoutavat viisastelut.

        Tai menkää teologiseen tiedekuntaan, - siellä saatte vastaukset ja ei tartte täällä jahkailla.

        Vaikka haukut kovasti täällä kirjoittavia, avauksessa on slti pointtinsa. Yksistään oman papin haastaminen oikeuteen vastoin patriarkan tahtoa (Iisalmi), on sellainen juttu, että Kreikassa saattaisi loppua piispan hommat siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Palstan nimi on "ortodoksisuus", ei "ortodoksit". "
        Tään kirjoittaja on kyllä harhateillä totisesti.

        "Ortodoksisuus" ei missään nimessä tarkoita samaa kuin "Nälvimisyys", "Panetteluus", "Herjaamisuus", "Juoruilusuus", ym ym.

        Miettikää mitä ortodoksisuus tarkoittaa!
        Jos ette ole minkäänlajin "teologeja" niin olisi parasta pistää pystyyn "Harrastelijoitten viisastelukerho".

        Olen sitä mieltä, että jos palstan "nälvijät" eivät ole ortodokseja, niin pysykööt omissa uskonyhteisöissään "viisastelemassa".

        Jos ovat ortodokseja, niin miettiköör miten kauaksi ovat harhautuneet itse "orodoksisuudesta".

        Tästä samanlaisesta asiasta on Valamon munkki Johannes kirjoittanut kirjassaan.

        Lukekaa se ja luulen että sen jälkeen lopetatte jonninjoutavat viisastelut.

        Tai menkää teologiseen tiedekuntaan, - siellä saatte vastaukset ja ei tartte täällä jahkailla.

        Ortodoksisuudesta saavat täällä kirjoittaa kaikki, myös nälvijät ja viisastelijat uskonsuunnasta riippumatta.

        Perustakaa hurskaat oma palstanne, jossa harjoitatte oman mielenne mukaista ortodoksisuutta.


    • Anonyymi

      Mitro jäähyltä puikkoihin...ja sitten: RALLIA!!!!

      • Anonyymi

        Haukkuminen on nykyään muotisana.
        Jos on jotain mieltä, niin sitä kutsutaan haukkumiseksi. Itse ei siis hauku, mutta muuta aina haukkuvat.

        Täällähän on kaksi aihetta meneillään; oikeusjuttu ja sitten myöhemmin tullut käsite mitä ortodoksisuus on ja ei ole.
        Olisi hyvä erottaa nää jutut.
        Aloittajalla on pointtinsa, ei sitä oo kukaan kieltänyt.

        Oon ite sitä mieltä, että kyllä ortodoksisen kirkon piirissä pitää asiat sopia keskustelemalla ja toisiaan kunnioittamalla, eikä pidä mennä oikeuteen asti ja kuluttaa seurakuntalaisille ja kirkolle tarkoitettuja varoja.


      • Anonyymi

        Edesmenneen mummoni edesmennyt koira meni itse oma-aloitteisesti sohvan alle katumaan- usein silloinkin kun talonväki ei vielä ollut edes huomannut tämän mitään tehneenkään. Ei se kuitenkaan sohvan alla loputtomiin ollut, eikä kukaan niin olettanutkaan. Mitenkäs ihmisten kanssa...?


    • Anonyymi

      Kaupunkineuvos Martti Harju kysyi Iisalmen Sanomien mielipidekirjoituksessa ortodoksisesta kirkosta ja Leosta seuraavaa: "Tällaisellako etikalla ortodoksista kirkkoa johdetaan. Kun siihen vielä lisätään käskyttäminen ja pelolla johtaminen, ollaan todellakin kirkkoruhtinaitten aikakaudella."

      Myöhemmin samassa kirjoituksessa Harju jatkaa viitaten Iisalmen seisemään oikeudenkäyntiin, jotka kaikki kirkko ja Leo hävisivät ja joissa on poltettu rahaa yli 600 000 euroa ja yli miljoonan euron turha alaskirjaus Artos Oy:n realisoinnista sekä entisen kirkkoherran kohtelusta: "Koko prosessin ikävin tulos on sen kohteen henkinen nujertaminen, terveyden vakava horjuttaminen ja koko seurakunnan toiminnan lamaannuttaminen."

      Ei ihme, että saman lehden aikaisemmassa mielipidekirjoituksessa kotiseutuneuvos Leo Puurunen nimittää Leon "saatanan tunariksi" ja kertoo kaipaavansa arkkipiispa Paavalia: "Olen jäänyt kaipaamaan vuonna 1987 eläkkeelle siirtynyttä entistä arkkipiispa Paavalia, jonka henkistynyt, hauras olemus jo kertoi, ettei piispa tekisi pahaa edes kärpäselle - eikä varsinkaan toiselle ortodoksille."

      Mistä tässä on kysymys? Piispat ovat kateellisia ja itsepäisiä. Ihmisten ja asioiden johtaminen on poikkeuksellisen heikkoa. Ehkä kaapeista myös roikkuu turhia menneisyyden haamuja.

      Miten tästä eteenpäin? Suomen ortodoksisen kirkon tulisi palata alkukirkon käytäntöön ja valita tulevat piispat valkoisesta papistosta eli avioliitossa olevista koulutetuista ja henkistyneistä kirkonpalvelijoista, jos sellaisia sattuu jossakin olemaan. Tästä alkaa kirkon uudelleen rakentaminen pikku hiljaa.

      Pienenä detaljina en pidä myöskään siitä, että arkkipiispa Leon puheet, kannanotot ja kirjoituksen ovat sihteerien kirjoittamia. Jos oma kompetenssi ei riitä, kannattaa olla hiljaa. Toisten tiedoilla ja taidoilla ratsastaminen ei ole uskottavaa.

      • Anonyymi

        Hyvää ja armorikasta uutta vuotta kaikille ortodokseille ja muillekin palstalaisille!

        Eiköhän me jätettäisi nyt 2019 jahkaamiset ja vatvomiset taaksemme ja katsottaisi vuotta 2020 toiveikkaasti, rakastaen toisiamme ja täyttääksemme Herran tahdon vuonna 2020!

        Mennyt vuosi, se joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään!

        Sillä mitä se auttaa jos täällä enää jahkataan ja vellotaan, mikä mennyt niin mennyt.

        Leo saa itse selvittää tilinsä, samoin kaikki muut. Nöyryys ei oo pahitteeksi Leollekaan, eikä kenellekään muulle!
        Emme saa olla täällä tuomiota jakamassa kenellekään, se on Herran homma täysin.

        Meidän tulee elää itse nuhteellisesti, siinäpä sitä työtä riittääkin.
        Kai kaikki huomaa, että nää jutut täällä ovat pelkästään "ukkojen juoruiluja", - sillä suurin osa kirjoittajista on nimenomaan "miehiä". Mietitäänpäs tässä vähän mitä se "miehisyys" on!
        Onko se sitä että juorutaan, panetellaan, haukutaan ja nälvitään?

        Jospa tämä ortodoksi-palsta muuttuisi aidoksi palstaksi, missä toisiamme lohdutamme, neuvomme rakkaudessa kuten ort. kirkko ja Jeesus opettaa!
        Pois kaikki tuomitseminen, naljalu ja riitely, - siinäpä hyvät ohjeet vuodelle 2020!
        Kansanomaisesti sanottuna, - aloitetaan "puhtaalta pöydältä"!

        Hyvää uutta ja armorikasta vuotta kaikille ja Herran siunausta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää ja armorikasta uutta vuotta kaikille ortodokseille ja muillekin palstalaisille!

        Eiköhän me jätettäisi nyt 2019 jahkaamiset ja vatvomiset taaksemme ja katsottaisi vuotta 2020 toiveikkaasti, rakastaen toisiamme ja täyttääksemme Herran tahdon vuonna 2020!

        Mennyt vuosi, se joka vanhoja muistelee sitä tikulla silmään!

        Sillä mitä se auttaa jos täällä enää jahkataan ja vellotaan, mikä mennyt niin mennyt.

        Leo saa itse selvittää tilinsä, samoin kaikki muut. Nöyryys ei oo pahitteeksi Leollekaan, eikä kenellekään muulle!
        Emme saa olla täällä tuomiota jakamassa kenellekään, se on Herran homma täysin.

        Meidän tulee elää itse nuhteellisesti, siinäpä sitä työtä riittääkin.
        Kai kaikki huomaa, että nää jutut täällä ovat pelkästään "ukkojen juoruiluja", - sillä suurin osa kirjoittajista on nimenomaan "miehiä". Mietitäänpäs tässä vähän mitä se "miehisyys" on!
        Onko se sitä että juorutaan, panetellaan, haukutaan ja nälvitään?

        Jospa tämä ortodoksi-palsta muuttuisi aidoksi palstaksi, missä toisiamme lohdutamme, neuvomme rakkaudessa kuten ort. kirkko ja Jeesus opettaa!
        Pois kaikki tuomitseminen, naljalu ja riitely, - siinäpä hyvät ohjeet vuodelle 2020!
        Kansanomaisesti sanottuna, - aloitetaan "puhtaalta pöydältä"!

        Hyvää uutta ja armorikasta vuotta kaikille ja Herran siunausta!

        Ja Suomen oikeuslaitoksen.


    • Anonyymi

      Aina turpa norsun veellä ja käytös muille kuin siirtokarjalaisille hännystelijöille ala-arvoista.

      Jos käppänä on itse traumatisoitunut evakon jälkeläinen niin sillä ei ole mitään metkitystä ortodoksisuuden eikä karjalaisuuden kannalta.

      • Anonyymi

        Karjalaisuus ehkä tarvitsee ortodoksista uskoa, mutta ortodoksinen usko ei tarvitse karjalaisuutta.


    • Anonyymi

      Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leo voisi siirtyä eläkeelle onhan se nostanut isoa palkkaa monta vuotta tulot 90 835 € vuosi.

      Olisi varmasti nuorempiakin arkkipiispan tehtävään

      Esim Isä Mitro arkkipiispaksi

      Arkkipiispa Leo,on ikänsä puolesta valmisjäämään eläkeelle ja antamaan nuoremalle tilaa

    • Anonyymi

      Leksa kyllä joutaa jo ansaitulle eläkkeelle, tuskin jaksaa kunnolla heilutella kirkossa sitä savustuspönttöakään.

      • Anonyymi

        Jaha,
        Taas sama jahkaaminen jatkuu!
        Meinaatteko jahkata tämänkin vuoden tätä samaa?

        Mitä märehtijöitä te täällä olette?

        Uusi vuosi alkoi:

        Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.
        Jes. 43:18-19 KR33/38


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaha,
        Taas sama jahkaaminen jatkuu!
        Meinaatteko jahkata tämänkin vuoden tätä samaa?

        Mitä märehtijöitä te täällä olette?

        Uusi vuosi alkoi:

        Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.
        Jes. 43:18-19 KR33/38

        Ei se piispuus mikään jumalallinen virka siinä mielessä ole, etteivätkö kaitsettavat huonon piispan tunnistaessaan saisi olla sitä mieltä ja jopa toivoa parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se piispuus mikään jumalallinen virka siinä mielessä ole, etteivätkö kaitsettavat huonon piispan tunnistaessaan saisi olla sitä mieltä ja jopa toivoa parempaa.

        Eli miten pitkään tää märehtiminen nyt jatkuu?
        Koko tään vuoden?

        Olette nyt jäkättäneet ihan tarpeeksi, se asia ei sillä parane että juoru-ukot täällä monta kertaa päivässä käyvät jäkättämässä tätä yhtä ja samaa asiaa.

        Annetaan tää asia Jumalan haltuun!

        Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.
        Jes. 43:18-19 KR33/38


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli miten pitkään tää märehtiminen nyt jatkuu?
        Koko tään vuoden?

        Olette nyt jäkättäneet ihan tarpeeksi, se asia ei sillä parane että juoru-ukot täällä monta kertaa päivässä käyvät jäkättämässä tätä yhtä ja samaa asiaa.

        Annetaan tää asia Jumalan haltuun!

        Älkää entisiä muistelko, älkää menneistä välittäkö. Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.
        Jes. 43:18-19 KR33/38

        Lisäys:

        Tai ottakaa asia reilusti seurakunnassa esille ja keskustelkaa Leon kanssa, kyllä hänen on annettava selitys reilusti hänenkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se piispuus mikään jumalallinen virka siinä mielessä ole, etteivätkö kaitsettavat huonon piispan tunnistaessaan saisi olla sitä mieltä ja jopa toivoa parempaa.

        Onhan se jumalallinen virka.

        Jos kaittavan mielestä piispa on huono, ei kannata toivoa vaan rukoilla. Joko parempaa piispaa tai nykyiselle entistä parempaa ymmärrystä, tai itselle ymmärrystä niin että näkee piispansa hyvätkin puolet ja osaa häntä armahtaa niissä vähemmän hyvissä.

        Leo ei ole täydellinen, mutta kukapa olisi? Rukoilemme hänelle viisautta ja pitkää ikää, ja itsellemme ymmärrystä toimia oikein, teki arkkipiispa mitä hyvänsä.


    • Anonyymi

      Raamatun lauseilla ja naivistisilla kannanotoilla ei näin vakavassa asiassa kannata meuhkata. Leon ja Salmisen lähtölaskenta on alkanut.

      Kirkollinenkin demokratia perustuu vanhaan viisauteen, jonka mukaan "kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa ja joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa, mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa" (Abraham Lincoln).

    • Anonyymi

      "Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki." Kuka lie sanonut. Sopis itsekullekin. Silloin ei varmaan ole minkään kirkkokunnan tai uskonsuunnankaan vanki. Menee sinne minne kulloinkin pitää mennä. "Tuuli puhaltaa missä tahtoo, sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se on tulossa tai minne menossa..."

      • Anonyymi

        Tuulahdus se on pierukin ja aiheuttaa aina pahennusta ja huvittuneisuutta ynpäristössään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulahdus se on pierukin ja aiheuttaa aina pahennusta ja huvittuneisuutta ynpäristössään.

        Hyvin lyhyen "prip" kohdalla ihmiset vain ihmettelevät, jotta mikäs se oli. Moni ei edes huomaa mitään.


    • Anonyymi

      Kusta piässä näillä kaikilla.Ei vanhat koirat opi uusia temppuja ainakaan jos ei niistä ole hyötyä itselleensä.

    • Anonyymi

      Pitäisi.

    • Anonyymi

      Mitähän se mahtaa Amproosijus nyt ko on eläkkeellä tehä? Hiihtelööp seorakuntalaesten erjvärisistä lankoloeista neolomassa kokohualarjasusteessa ympärj Sohvijan käötävijä...

    • Anonyymi

      Jo tuassiisa, kyselläänkös sitä viimeisellä tuomiolla, jotta kuka oli arkkipiispana vuonna 378, vuonna 589, vuonna 1972, vuonna 2001, vuonna 2035, vuonna 2067, vuonna 2098,jne.??? Eiköhän siellä kysellä mitä itsekukin on tehnyt- tai jättänyt tekemättä.

      • Anonyymi

        Ja lisäksi täytyy luetella kaikki Titanicissa hukkuneet aakkosjärjestyksessä? Vai?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe