Kuljettajan seuranta pakolliseksi 2022

Anonyymi

Mitäs tähän sanotte, jotka vastustavat ajoneuvon seurantaa kilometriperäseksi, jolla määrättäisiin autosta maksettava päästömaksu.
Perustellaan autoilijan yksityisyyteen puuttumisena, jos tiedetään autoilijan ajamat matkat.
Vuonna 2022 tulee pakolliseksi kuljettajan seuranta.
Kuljettajaa tarkkaillaan kameralla väsymisen ym. toteamiseski.
Tämä jos mikä on kuljettajan yksityisyyteen puuttumista ja tuo auton kilometrimäärien seuranta ei ole mitään tähän verrattuna.
Autolijaa voi seurata kuka tahansa ulkopuolinen ja seurata, mitä autoilija tekee autossaan, että luulisi autoilijoiden vähintään pillastuvan tällaisesta.
Kuka tahansa voi myös hakkeroida autossa sijaitsevan kameran ja tallentaa videokuvaa autoilijasta.

55

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ne niitä vanhoihin autoihin asenna. Ainakin minulle riittää käytettyjä loppuiäksi.

    • Anonyymi

      Ainahan kamerat voi peittää, oliskin huvittavaa jos pysäyttäisivät ja kertoisivat että kamera peitetty vai pysäyttääkö elektroniikka jos kamera peitetty.

    • Anonyymi

      Palomiiehen ja ulosottomiehen lisäksi autoon voi ottaa kaveriksi yhdenkin miehen.

    • Kuljettajan tarkkailu ja seuranta ovat kaksi kovin eri asiaa. Sitten jos tuon tarkkailun tuloksia tallennetaan johonkin (mahdollisesti sijainti ja nopeus mukana), ollaan syvällä ongelmissa. Niin kauan kuin vain tarkkaillaan, ei ongelmaa ole.

      • Anonyymi

        Jos mikä on mahdollista, se tehdäänkin, myyhän valtio suomalaisten terveystiedotkin ulkomaille. Pelkästään salakatselu kiinnostaa niin taviksia kuin viranomaisia ja kytät myy juttuja juorulehdille, noillahan niitä saisi helposti. Kuukkeli kerää tietoa ihmisten reaktioista, mihin kiinnittävät huomiota jne, mutta todellinen syy niilläkin rahastaminen, tuokin antaa mahdollisuuksia vaikka mihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos mikä on mahdollista, se tehdäänkin, myyhän valtio suomalaisten terveystiedotkin ulkomaille. Pelkästään salakatselu kiinnostaa niin taviksia kuin viranomaisia ja kytät myy juttuja juorulehdille, noillahan niitä saisi helposti. Kuukkeli kerää tietoa ihmisten reaktioista, mihin kiinnittävät huomiota jne, mutta todellinen syy niilläkin rahastaminen, tuokin antaa mahdollisuuksia vaikka mihin.

        Tuo on foliohattuteoria. Virallisia (ja puolivirallisia) toimijoita valvotaan aika tarkkaan ja tuollaisesta kiinnijääminen on sen verran kallista, että sitä käytännössä ei tehdä.

        Esimerkiksi puheluiden salakuuntelu. Soneralla sitä harrastettiin muutamassa tapauksessa, mutta se tuli tekijöille hemmetin kalliiksi ja sen jälkeen lainsäädäntöä vielä uudistettiin sen verran rankasti, että nykyään tuolla saadaan paskahalvaus jo ajatuksen esittämisestä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuo on foliohattuteoria. Virallisia (ja puolivirallisia) toimijoita valvotaan aika tarkkaan ja tuollaisesta kiinnijääminen on sen verran kallista, että sitä käytännössä ei tehdä.

        Esimerkiksi puheluiden salakuuntelu. Soneralla sitä harrastettiin muutamassa tapauksessa, mutta se tuli tekijöille hemmetin kalliiksi ja sen jälkeen lainsäädäntöä vielä uudistettiin sen verran rankasti, että nykyään tuolla saadaan paskahalvaus jo ajatuksen esittämisestä...

        Vakuutusyhtiöt valvoo ajotapaa vapaaehtoisilta, pian sekin tulee vramaan pakolliseksi ja tietysti ne käyttää myös kameraa jos asennettu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vakuutusyhtiöt valvoo ajotapaa vapaaehtoisilta, pian sekin tulee vramaan pakolliseksi ja tietysti ne käyttää myös kameraa jos asennettu.

        Ei ainakaan minun kameraani ole halunneet käyttää.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei ainakaan minun kameraani ole halunneet käyttää.

        Ei vielä tai et ole huomannut, taitaa olla myös itseasennettu tai pelkkä liikennekamera eikä kuskin tarkkailuun tarkoitettu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä tai et ole huomannut, taitaa olla myös itseasennettu tai pelkkä liikennekamera eikä kuskin tarkkailuun tarkoitettu.

        Jeps. Paljon hyödyllisempi olisi vakuutusyhtiöille.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuo on foliohattuteoria. Virallisia (ja puolivirallisia) toimijoita valvotaan aika tarkkaan ja tuollaisesta kiinnijääminen on sen verran kallista, että sitä käytännössä ei tehdä.

        Esimerkiksi puheluiden salakuuntelu. Soneralla sitä harrastettiin muutamassa tapauksessa, mutta se tuli tekijöille hemmetin kalliiksi ja sen jälkeen lainsäädäntöä vielä uudistettiin sen verran rankasti, että nykyään tuolla saadaan paskahalvaus jo ajatuksen esittämisestä...

        " tuollaisesta kiinnijääminen on sen verran kallista"

        Jos laiton tarkkailija on yksityishenkilö, niin varmaan tuollaisesta sakot saa.

        Mutta jos laiton tarkkailija on työtään tekevä valtion virkamies, joutuuko tuosta edes johonkin vastuuseen? Kerropa lisää, miten tuollaisen vastuun saisi käytännössä toteutumaan ?

        esim. su po on sellainen taho, että jos he vakoilevat, voi olla äärimmäsen vaikeaa saada heitä mihinkään vastuuseen.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Jeps. Paljon hyödyllisempi olisi vakuutusyhtiöille.

        Ja mitä teet sen kamerasi tallenteilla ?

        Esimerkkitapaus (mitä olisin voinut tehdä, jos minulla olisi asiasta videotallenne ?):

        Ajoin moottoritien ohituskaistaa 122 km/h. Tuosta ei käsittääkseni saa sakkoja, kun poliisi tekee sen 3 km/h varmuusvähennyksen, eli kun se on vähennetty, jää 119 km/h (120 km/h rajoituksen voimassaollessa).

        Etuoikealla ajoivat peräkkäin ensin henkilöauto (arvioitu nopeus 75 km/h) ja sen perässä kuorma-auto. Kuorma-auton kuljettaja lähti ohittamaan edelläajanutta henkilöautoa, jolloin nostin jalan pois kaasulta, mutta tämä ei vielä riittänyt, vaan jouduin painamaan jarrua välttääkseni törmäyksen eteeni ohituskaistalle tulleeseen kuorma-autoon.

        Olettaisin kuorma-autokuskin ajaneen ns. rajoitinta vasten ohittaessaan.
        En ihan odottaisi tuollaista liikennekäytöstä ammattikuljettajalta, jollaisen voi olettaa kuorma-autokuljettajan olevan.

        Joten, TheRat, jos itsellesi kävisi samoin, ja kamerasi tallentaisi tuosta videotallenteen, niin miten toimisit / mihin käyttäisit tallennetta ?

        Ohituksensa jälkeen kuorma-auto siirtyi takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle, minkä jälkeen pystyin jatkamaan ajoa normaalisti.

        Poliisithan käsittääkseni seuraavat nopeusrajoituksen ylityksiä tarkasti ja sakottavat niistä (jos ylitys on yli 3 km/h), mutta muuta liikennevalvontaa poliisit tekevät nykyisin erittäin vähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä teet sen kamerasi tallenteilla ?

        Esimerkkitapaus (mitä olisin voinut tehdä, jos minulla olisi asiasta videotallenne ?):

        Ajoin moottoritien ohituskaistaa 122 km/h. Tuosta ei käsittääkseni saa sakkoja, kun poliisi tekee sen 3 km/h varmuusvähennyksen, eli kun se on vähennetty, jää 119 km/h (120 km/h rajoituksen voimassaollessa).

        Etuoikealla ajoivat peräkkäin ensin henkilöauto (arvioitu nopeus 75 km/h) ja sen perässä kuorma-auto. Kuorma-auton kuljettaja lähti ohittamaan edelläajanutta henkilöautoa, jolloin nostin jalan pois kaasulta, mutta tämä ei vielä riittänyt, vaan jouduin painamaan jarrua välttääkseni törmäyksen eteeni ohituskaistalle tulleeseen kuorma-autoon.

        Olettaisin kuorma-autokuskin ajaneen ns. rajoitinta vasten ohittaessaan.
        En ihan odottaisi tuollaista liikennekäytöstä ammattikuljettajalta, jollaisen voi olettaa kuorma-autokuljettajan olevan.

        Joten, TheRat, jos itsellesi kävisi samoin, ja kamerasi tallentaisi tuosta videotallenteen, niin miten toimisit / mihin käyttäisit tallennetta ?

        Ohituksensa jälkeen kuorma-auto siirtyi takaisin oikeanpuoleiselle kaistalle, minkä jälkeen pystyin jatkamaan ajoa normaalisti.

        Poliisithan käsittääkseni seuraavat nopeusrajoituksen ylityksiä tarkasti ja sakottavat niistä (jos ylitys on yli 3 km/h), mutta muuta liikennevalvontaa poliisit tekevät nykyisin erittäin vähän.

        En jaksa selata niin paljoa taaksepäin, että selviäisi puhuttiinko muinoin kuljettajaa tarkkailevasta vai muita tarkkailevasta kamerasta, mutta tuossa tilanteessa tuskin olisi merkitystä, kun mitään ei tapahtunut, eikä välttämättä edes lakia rikottu...

        Vakuutusyhtiötä alkaa kiinnostamaan siinä vaiheessa kun pelti vääntyy tai veri lentää...


    • Anonyymi

      Tässä on kyse kuljettajan vireystason tarkkailusta ja herättelystä.
      Tällainenhan on jo monessa uudessa autossa. Joskuksi pilkkkii niin auto alkaa muituttelmaan kuskia tauon tarpeesta.

      Miksi ihmeessä itkette jostain isovelivalvoo jutusta kun olette jo antaneet Googlelle ja/tai Applelle luvan seurata kaikkea tekemistänne ja puhumisianne, myös sitä kuinkaa kovaa ajatte ja missä.

      • Anonyymi

        Me "itkijät" teemmekin parhaamme valvonnan vaikeuttamiseksi, anna sinä vaan kuvata itseäsi ties minne, kaikkien ei tarvitse sellaiseen suostua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me "itkijät" teemmekin parhaamme valvonnan vaikeuttamiseksi, anna sinä vaan kuvata itseäsi ties minne, kaikkien ei tarvitse sellaiseen suostua.

        Autoissa on jo nyt vireyttä ja ajotapaa valvova systeemejä. Auto hälyttää jos auto soutaa epämääräisesti kaistan laidasta laitaan, hälyttää jos auto valuu kaistaviivan päälle, hälyttää jos käsi ei ole ratissa, hälyttää jos peruuttaessa auto havaitsee poikittaista liikennettä takana, esteitä edessä jne.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoissa on jo nyt vireyttä ja ajotapaa valvova systeemejä. Auto hälyttää jos auto soutaa epämääräisesti kaistan laidasta laitaan, hälyttää jos auto valuu kaistaviivan päälle, hälyttää jos käsi ei ole ratissa, hälyttää jos peruuttaessa auto havaitsee poikittaista liikennettä takana, esteitä edessä jne.....

        Tuollainen ei haittakaan kameravalvontaan verrattuna.


      • Anonyymi

        "Miksi ihmeessä itkette jostain isovelivalvoo jutusta kun olette jo antaneet Googlelle ja/tai Applelle luvan seurata kaikkea tekemistänne"

        En ole antanut Googlelle tällaista lupaa. Vaikka puhelimeni on Android -pohjainen, siinä ei ole Google -tiliä.

        JA navigointiin käytän erillistä autonavigaattoria, en puhelinta.
        Navigaattorissa ei ole nettiyhteyttä, ainoastaan Bluetooth (koska se toimii myös HandsFree -laitteena / kaiutinpuhelimena) siten, että se on Bluetooth -yhteydessä puhelimeen, jossa on Bluetooth -yhteensopiva ulkoisen HandsFree -laitteen käyttömahdollisuus.

        Ja puhelimen nettiyhteyden jako Bluetoothin kautta on pois päältä, ja toisaalta, vaikka pitäisin puhelimen nettiyhteyden jakoa Wi-Fi -tekniikalla päällä, niin navigaattori ei tiedä Wi-Fi -salasanaa (enkä ole edes varma, onko navigaattorissa myös Wi-Fi -ominaisuus tuon Bluetoothin lisäksi).


    • Anonyymi

      Kuljettajan "vireystasoa" on tarkkailtu jo kuule useita vuosia kunnon autoissa.
      Kyse on ajokyvyn tarkkailusta eli kun värkkäät kännykkää tai olet väsynyt alkaa ajamisse olla epätarkkuuttaa ja autosi vain havaitsee sen. Saat siitä ilmoituksen kuvallisena sekä äänimerkillä joka kehottaa pitämään hetken tauon.

      Seuranta taas on täysin eriasia.

      • Anonyymi

        Aivan turha keksintö. Auto vähän kiemurtelee urissa tai sivutuulessa niin heti alkaa piipitys. Inflaatio iski heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan turha keksintö. Auto vähän kiemurtelee urissa tai sivutuulessa niin heti alkaa piipitys. Inflaatio iski heti.

        Onneksi kyseessä ei ole turha keksintö. Eivätkä autot kuten Volvo, Mercedes, Bmw tai Audi huoju, luikertele tai hytky tuulessa saatika paikallaan ollessaan kuten mm. Skoda, Seat, Ford, Toyota etc muut sikakiikut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kyseessä ei ole turha keksintö. Eivätkä autot kuten Volvo, Mercedes, Bmw tai Audi huoju, luikertele tai hytky tuulessa saatika paikallaan ollessaan kuten mm. Skoda, Seat, Ford, Toyota etc muut sikakiikut.

        No kyl toi nykyinen bemari ainakin nuljuaa siinä missä mamman ooppeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan turha keksintö. Auto vähän kiemurtelee urissa tai sivutuulessa niin heti alkaa piipitys. Inflaatio iski heti.

        Mikään auto ei kiemurtele edes tuulisena päivänä uraisella tiellä niin paljoa että vireystilan valvonta alkaisi huutaa. Kuskista se johtuu, ei autosta.

        Tällä saadaan tulevaisuudessa kaikki ajokyvyttömät kuskit pois liikenteestä kun niihin tehdään ominaisuus että jos kuskin vireys havaitaan riittämättömäksi, tulee ilmoitus ja sitten on 5 minuuttia aikaa ajaa auto parkkiin ennenkuin sammuu. Päästää taas ajamaan kun on 8 tuntia huilattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään auto ei kiemurtele edes tuulisena päivänä uraisella tiellä niin paljoa että vireystilan valvonta alkaisi huutaa. Kuskista se johtuu, ei autosta.

        Tällä saadaan tulevaisuudessa kaikki ajokyvyttömät kuskit pois liikenteestä kun niihin tehdään ominaisuus että jos kuskin vireys havaitaan riittämättömäksi, tulee ilmoitus ja sitten on 5 minuuttia aikaa ajaa auto parkkiin ennenkuin sammuu. Päästää taas ajamaan kun on 8 tuntia huilattu.

        Niin, ehkä kaikki vireystilanvalvontajärjestelmät ei toimi kovin hyvin? Meinaat sitten että tuolla jossain korpitaipaleella auto sammuu jonkun vinkuintialaisen lottologiikan arpomana ja siellä kökötetään kahdeksan tuntia pakkasessa ennen kuin matka jatkuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ehkä kaikki vireystilanvalvontajärjestelmät ei toimi kovin hyvin? Meinaat sitten että tuolla jossain korpitaipaleella auto sammuu jonkun vinkuintialaisen lottologiikan arpomana ja siellä kökötetään kahdeksan tuntia pakkasessa ennen kuin matka jatkuu?

        No voihan sen tehdä niin että auto ei sammu jos pistää ajoissa vaihteen vapaalle, ellei sitten yritä uudestaan laittaa vaihdetta silmään. Pääasia ettei vireystilaltaan tai muuten ajokunnoltaan kelvottomia enää liikenteessä olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan sen tehdä niin että auto ei sammu jos pistää ajoissa vaihteen vapaalle, ellei sitten yritä uudestaan laittaa vaihdetta silmään. Pääasia ettei vireystilaltaan tai muuten ajokunnoltaan kelvottomia enää liikenteessä olisi.

        Mutta pakkasessa ei saa pitää joutokäynnillä ja polttoaine voi loppua joutokäynnilläkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voihan sen tehdä niin että auto ei sammu jos pistää ajoissa vaihteen vapaalle, ellei sitten yritä uudestaan laittaa vaihdetta silmään. Pääasia ettei vireystilaltaan tai muuten ajokunnoltaan kelvottomia enää liikenteessä olisi.

        Eikä tietokone voi tietenkään voi päättää milloin pidettävä tauko, jos on moottoritiellä tai kapea mutkainen tie niin ei siellä voi tiepuoleen pysähtyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään auto ei kiemurtele edes tuulisena päivänä uraisella tiellä niin paljoa että vireystilan valvonta alkaisi huutaa. Kuskista se johtuu, ei autosta.

        Tällä saadaan tulevaisuudessa kaikki ajokyvyttömät kuskit pois liikenteestä kun niihin tehdään ominaisuus että jos kuskin vireys havaitaan riittämättömäksi, tulee ilmoitus ja sitten on 5 minuuttia aikaa ajaa auto parkkiin ennenkuin sammuu. Päästää taas ajamaan kun on 8 tuntia huilattu.

        Ajelin tuossa just 40km pätkän valtatietä. Oli paljon tosi syviä lätäköitä joita piti väistellä. Kolme kertaa auto tarjosi kahvikupin kuvaa. Onneksi ei sentään sammunut tonne korpeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä tietokone voi tietenkään voi päättää milloin pidettävä tauko, jos on moottoritiellä tai kapea mutkainen tie niin ei siellä voi tiepuoleen pysähtyä.

        Minähän kirjoitin että auto varoittaa, että ehtii lähimpään mahdolliseen pysähdyspaikkaan. Lue ensin, vastaa sitten jos oöet lukenut ja myös ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän kirjoitin että auto varoittaa, että ehtii lähimpään mahdolliseen pysähdyspaikkaan. Lue ensin, vastaa sitten jos oöet lukenut ja myös ymmärtänyt.

        "No voihan sen tehdä niin että auto ei sammu jos pistää ajoissa vaihteen vapaalle,"
        -Eikös tuo tarkoita että auto päättäisi sammua tai pysäyttää matkan teon, ei vaihde vapaalla voi ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No voihan sen tehdä niin että auto ei sammu jos pistää ajoissa vaihteen vapaalle,"
        -Eikös tuo tarkoita että auto päättäisi sammua tai pysäyttää matkan teon, ei vaihde vapaalla voi ajaa.

        Sammuu jos ei 5.min. kuluessa ole pysähtynyt ja vaihde vapaalla silloin. 5 min. siis aikaa ajaa johonkin parkkiin. Tämäkin esimerkki, voi se olla kaupungin ulkopuolella vaikka 10 min. jos se on parempi. Pääasia että tekee ajokykyrajoitteisen ajon mahdottomaksi.

        Jos et vieläkään ymmärrä pointtia, en voi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sammuu jos ei 5.min. kuluessa ole pysähtynyt ja vaihde vapaalla silloin. 5 min. siis aikaa ajaa johonkin parkkiin. Tämäkin esimerkki, voi se olla kaupungin ulkopuolella vaikka 10 min. jos se on parempi. Pääasia että tekee ajokykyrajoitteisen ajon mahdottomaksi.

        Jos et vieläkään ymmärrä pointtia, en voi auttaa.

        Ja 5-10 minuutin kuluttua sammuu mihin tahansa vaaralliseen paikkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja 5-10 minuutin kuluttua sammuu mihin tahansa vaaralliseen paikkaan.

        Vain jos kuski on niin tyhmä ettei ole ymmärtänyt sinä aikana ajaa johonkin mihin voi pysähtyä. Jos on niin vähä-älyinen kuski, parempi sitten että pysähtyy vaikka keskelle moottoritietä kuin että ajaisi itse vieläkin.

        Siitä voisi ottaa jo kortin lopullisesti pois jos ei ymmärrä toimia oikein ennenkuin auto sammuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kyseessä ei ole turha keksintö. Eivätkä autot kuten Volvo, Mercedes, Bmw tai Audi huoju, luikertele tai hytky tuulessa saatika paikallaan ollessaan kuten mm. Skoda, Seat, Ford, Toyota etc muut sikakiikut.

        Ihan turha isotella auton merkillä, kesäkelillä yksikään auto ei kiemurtele sivusuunnassa omiaan, liukkaalla talvikelillä taas tuota tekevät kaikki autot, koska renkaiden pito ei vaan ole paras mahdollinen jäisellä tienpinnalla, jossa on vielä sohjokerros päällä. Tässä ei auta edes hyvät nastarenkaat, koska niiden nastat eivät ulotu jäähän asti, kun jäisellä tiellä on se sohjokerros päällä.

        Tuollaisella huonolla ajokelillä ei auta mikään muu kuin erittäin varovainen ajotapa.
        Sekään ei täysin estä sivusuunnassa ylimääräisiä liikkeitä, mutta kun pitää nopeuden riittävän alhaisena mutkissa/kaarteissa, niin pysyy tiellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turha isotella auton merkillä, kesäkelillä yksikään auto ei kiemurtele sivusuunnassa omiaan, liukkaalla talvikelillä taas tuota tekevät kaikki autot, koska renkaiden pito ei vaan ole paras mahdollinen jäisellä tienpinnalla, jossa on vielä sohjokerros päällä. Tässä ei auta edes hyvät nastarenkaat, koska niiden nastat eivät ulotu jäähän asti, kun jäisellä tiellä on se sohjokerros päällä.

        Tuollaisella huonolla ajokelillä ei auta mikään muu kuin erittäin varovainen ajotapa.
        Sekään ei täysin estä sivusuunnassa ylimääräisiä liikkeitä, mutta kun pitää nopeuden riittävän alhaisena mutkissa/kaarteissa, niin pysyy tiellä.

        Enpä kyllä ole kunnon takavetoisen havainnut kiemurtelevan talvellakaan. Perä voi irrota hetkeksi, jos on liikaa kaasua, mutta siitäkin seuraa yleensä vain rauhallinen pieni vedätys...

        Etuvetoisilla, pikkukipoilla ja halpisvehkeillä tilanne on toinen. Ne kiemurtelevat kesälläkin, kun on vähän uria ja kunnon sivutuuli iskee metsäaukealta...


    • Anonyymi

      Juu tästä olen lukenut ja luulin aprillipilaksi mutta ei..

      Lukemani mukaan EU tule vaatimaan että sutot varustetaan kuljettajan seurata laitteilla...

      Jos laite antaa hälytyksen niin auto sammutettaisiin ajossossa automaattisesti ja tämä hälyttäisi poliisin paikalle...

      Ilmeisesti myös turvavyö lukittaisiin ja auton ovet ettei kuljettaja pääsisi poliisia pakoon

      • Anonyymi

        Kasvotunnistuksella rikolliset helppo lukita autoon, ei tarvitse kyttien vaivautua mihinkään kun tietokone hoitaa hommat, muiden yksityisyydellä ei väliä.


    • Anonyymi

      Pakollisuus on kurjuuksista kauheimpia. Elämä vain on, ja vielä sietää odotuttaa.

    • Anonyymi

      Tiedoksi vain, että navigaattorit keräävät jo nyt dataa auton liikkeistä ja lähettävät sitä navigointisoftia ylläpitäville firmoille. Datavirran avulla voidaan havaita ruuhkat reaaliajassa ja laskea parhaat reitit mahdolliset ruuhkat huomioiden.

      • Anonyymi

        No ei lähetä kun ei yhdistä sitä mihinkään.


      • Anonyymi

        Kännykän navigaattoria ei kannata käyttää vaan oikeaa niin ei kuukkelit sun muut vakoile.


    • Anonyymi

      Vapaus voi löytyä PS puolueesta. Siellä tajutaan, että kansalaisten ahdistelu ei ole järkevää eikä ihmisarvoista.
      Itse äänestän PS puoluetta.
      Tehkää muut mitä haluatte.

      • Anonyymi

        Juu tuo porukka onkin ihan valioita täynnä ja niin pirun fiksujakin vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tuo porukka onkin ihan valioita täynnä ja niin pirun fiksujakin vielä.

        Totta, Halla-aho ei tee virheitä ja muutkin puhuu pelkkää faktaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, Halla-aho ei tee virheitä ja muutkin puhuu pelkkää faktaa.

        Todellakin, kuten lepakot räjähtelevät kun joutuvat tuulivoimalan lähelle. Kertoi tuo kuuluisa "työmies", juoppo se on, ei muuta.


    • Anonyymi

      Ei haittaa sillä todellakaan minulla ei ole ikinbä varaa hankkia niin uutta autoa jossa olisi edes ABS jarrut saati sitten muuta :=) Eli ajellaan viewlä 90 luvun laatikoilla lopun ikää tai niin kauan kun kortti on vielä noin 15 v.

    • Anonyymi

      Ja taas ollaan ymmärretty hieman persilleen asiat. Autoihin tulee pakollisiksi kuljettajan tilaa seuraavat ja varoittavat laitteet, kuten kaistaa hakeva ohjaaminen, kaistaviivavaroitin ja automaattinen korjaus, vireystilaa seuraava systeemi jne... näitä on jo nyt uusissa autoissa, joten ei ammuta lepakoita ja haamuja vielä.
      Ihmiset pelkäävät seurantaa ja samalla haluavat, että autossa on netti, navi ja että se voidaan päivittää etänä, eli seurantaa halutaan kunhan sitä ei kerrota suoraan.

      • Anonyymi

        Vanhoihin ei tule ikinä eli jos ei ole "älykäs"auto alla niin ei kukaan kyttää. Ei muuten navigaattorikaan mitään tietoa lähetä kun ei netissä ja sellainen navigaattori joka tarvitsee toimiakseen netin ei ole oikea navigaattori.


    • Anonyymi

      ei tule mun C-mallin Kadettiin ikinä. Sillä ajetaaqn vielä pitkään. Eihän se ole vasta kuin 45 vuotta vanha.

    • Anonyymi

      Onhan usealla kuljettajalla ollut älypuhelin ajossa mukana jo monet vuodet.. sen pitäminen mukana on vapaaehtoista. Mutta se että ihmisiltä viedään yksityisyys kokonaan tekemällä lakimuutoksia ja lisäämällä pakko-valvontaa on jotain paljon enemmän kuin mielenvikaista. Jos tekniikasta mitään ymmärtää niin ei mene tuollainen perustelu/valehtelu läpi jotta tutka ei muka havaitsisi kävelijää/pyöräilijää ilman konenäköä. Hätäjarrutus -järjestelmän ymmärtää ja ihmishenkeä ei korvaa mikään, mutta pitää pysyä asiassa eikä antaa esim hakkereille EDES mahdollisuutta päästä kyyläämään kenenkään menemisiä. Sivussa kärsii nekin autoilijat joilla ei ole kameraa autossaan. Yksi haavoittuvuus yhden auton ohjelmassa niin sillä pystyy valvomaan liikenteessä luvattomasti muitakin tielläliikkujia ja heidän tekemisiään. Hyvä muistutus esim päästöohjelmista ym vahingoista .. että mahdollista on ..

      • Anonyymi

        Mieluummin Suomen valtio saa seurata kuin venäläist, jenkit jne..

        Suuressa osassa uusia telkkuja on mikrofoni ja kamera joita ei saa todellisuudessa pois päältä. Näiden telkkujen suojaus rikollisia vastaan on ollut heikohko.
        Eihän tämäkään haittaa ketään joten miksi haittaisi että valtio keräisi kulkemisesta tietoa verotukseen.

        MUTTA itse pidän tuota vain kalliina ja muutenkin honona tapana hoitaa verotusta. Kyseessä on vain Keskustan (ex-Maalaisliitto ajama juttu jotta maaseudun asukit saisi halvempia kilometrejä.

        Asian voisi hotiaa muutenkin, eikä välttämättä ole kovin viisasta että pidetään väkisin kuluista huolimatta jokanien nimennotko asuttuna. Eihän Ruotsissa tai Norjasakaan juuri asu väkeä Turun pohjoispuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin Suomen valtio saa seurata kuin venäläist, jenkit jne..

        Suuressa osassa uusia telkkuja on mikrofoni ja kamera joita ei saa todellisuudessa pois päältä. Näiden telkkujen suojaus rikollisia vastaan on ollut heikohko.
        Eihän tämäkään haittaa ketään joten miksi haittaisi että valtio keräisi kulkemisesta tietoa verotukseen.

        MUTTA itse pidän tuota vain kalliina ja muutenkin honona tapana hoitaa verotusta. Kyseessä on vain Keskustan (ex-Maalaisliitto ajama juttu jotta maaseudun asukit saisi halvempia kilometrejä.

        Asian voisi hotiaa muutenkin, eikä välttämättä ole kovin viisasta että pidetään väkisin kuluista huolimatta jokanien nimennotko asuttuna. Eihän Ruotsissa tai Norjasakaan juuri asu väkeä Turun pohjoispuolella.

        Juu u, tuo ei vain vaikuta auton valmistajien päätöksiin koota järjestelmiään autoihin. Luottamus kun menee helposti tuommoisiin niin milläs sen takaisin saa? Monessa merkissä jo vakiona noita turhuuksia. Uutisia kun katsoo niin muutaman kerran vuoteen kerrotaan kuinka tietoturva-aukkoja milloin missäkin sovellutuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieluummin Suomen valtio saa seurata kuin venäläist, jenkit jne..

        Suuressa osassa uusia telkkuja on mikrofoni ja kamera joita ei saa todellisuudessa pois päältä. Näiden telkkujen suojaus rikollisia vastaan on ollut heikohko.
        Eihän tämäkään haittaa ketään joten miksi haittaisi että valtio keräisi kulkemisesta tietoa verotukseen.

        MUTTA itse pidän tuota vain kalliina ja muutenkin honona tapana hoitaa verotusta. Kyseessä on vain Keskustan (ex-Maalaisliitto ajama juttu jotta maaseudun asukit saisi halvempia kilometrejä.

        Asian voisi hotiaa muutenkin, eikä välttämättä ole kovin viisasta että pidetään väkisin kuluista huolimatta jokanien nimennotko asuttuna. Eihän Ruotsissa tai Norjasakaan juuri asu väkeä Turun pohjoispuolella.

        mulla on läppärin kamerassakin teippi jatkuvasti sen peittona. Ja turvan pidän kiinni, korkeintaan jokunen pieru saattaa kuulua mahdollisille kyttääjille ja niitä koitankin laukoa mahdollisimman äänekkäästi, kunpa vielä saisivat hajutkin koetuksi...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mulla on läppärin kamerassakin teippi jatkuvasti sen peittona. Ja turvan pidän kiinni, korkeintaan jokunen pieru saattaa kuulua mahdollisille kyttääjille ja niitä koitankin laukoa mahdollisimman äänekkäästi, kunpa vielä saisivat hajutkin koetuksi...

        ajurit vain pois käytöstä niin ei teippiä tarvita 👍🏻


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu u, tuo ei vain vaikuta auton valmistajien päätöksiin koota järjestelmiään autoihin. Luottamus kun menee helposti tuommoisiin niin milläs sen takaisin saa? Monessa merkissä jo vakiona noita turhuuksia. Uutisia kun katsoo niin muutaman kerran vuoteen kerrotaan kuinka tietoturva-aukkoja milloin missäkin sovellutuksessa.

        Pitää paikkaansa. Katselin oman auton näyttämää tietoa appilla. Se näyttää reitiltä erivärillä ylinopeudella ajetut osuudet. En ole tuollaista tietoa antanut valmistajan kerätä mutta silti keräävät.
        Vakuutusyhtiöt varmasti olisivat kiinnostuneita. Hehän voivat evätä kaikki korvaukset syyllisestä riippumatta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2013
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1731
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1634
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe