HS Talous: Dieselin loppu tulee nopeasti

Anonyymi

Dieselin myynti romahtaa yhä kiihtyvällä vauhdilla, hybridit ja sähkö rynnistävät jo dieselin ohi. Jutussa olevaa dieselien myyntikäyrää tarkastemalla on selvää, että dieselin loppu tulee parissa vuodessa.

www.hs.fi/talous/art-2000006361183.html

100

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voi tosiaan ekstrapoloida että 2-3 vuoden kuluttua dieseleitä ei enää myydä käytännössä lainkaan. Samaan aikaan sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvaa jo eksponentiaalisesti. Dieselin loppu on nopea ja karu.

      • Anonyymi

        Ei kyllä mikään ole typerämpää kuin nyt laittaa 15-20 k€ omaa rahaa johonkin ruuvattuun dieselritsaan. Kolmen vuoden kuluttua se on arvoton, kun markkina on kyllästetty vanhoilla dieselromuilla.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ei tule eikä lopu, voit sitäpaitsi käy joskus ulkomailla niin avartaa vähän ettet luule liikoja peräkylästä

      • Anonyymi

        Ihan turha mussuttaa peräkylän uuno, saat uittaa tänne vaikka kuinka monta tuhatta haisevaa diesel mersun romua, niin tämä muutos tapahtuu siitä huolimatta. Juuri alkaen sieltä suuresta maailmasta.

        Ja kohta dieselisi on arvoton.


    • Anonyymi

      Hhöpöhphöphöhphö. Diesel ei kuole. Tulee biodiesel ja muita keksintöjä. Patteriautolla ei pysty pitkiä matkoja ajamaan ilman lataamatta.

      • Anonyymi

        Lässyn lässyn. Biodiesel on vain tapa huijata typeriä uskomaan dieselin tulevaisuuteen. Viivytystaistelua, harhaustusta.


    • Anonyymi

      Mukavaa ! Edullisesti saatava kulkupeli sopi käyttööni hyvin .

      • Anonyymi

        Ihan siittä vaan, mutta parin vuoden kuluttua et saa sitä myytyä mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan siittä vaan, mutta parin vuoden kuluttua et saa sitä myytyä mihinkään.

        Jos minulla on hyväkuntoinen dieseli, miksi haluaisin sen myydä?
        Ostan auton ajoa varten enkä kauppatavaraksi.


    • Anonyymi

      Norjassa, Pohjolan luvatussa sähköautomaassa on jo pulaa käytetyistä dieseleistä. Siksipä ostinkin juuri kalliin premiumin dieselkoneella. Ja ihan sama mitä saan siitä viiden vuoden kuluttu.

      • Anonyymi

        a) Norjassa ei ole mitään pulaa dieselautoista, siellä myydään säköautoja kuin leipää

        b) Sinulla ei ole varaa mihinkään premiumiin

        c) Jos nyt leikitään, että sinulla olisi diesel premiumi, niin 5 vuoden kuluttua sen arvo on jokseenkin 0 (ei kysyntää)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        a) Norjassa ei ole mitään pulaa dieselautoista, siellä myydään säköautoja kuin leipää

        b) Sinulla ei ole varaa mihinkään premiumiin

        c) Jos nyt leikitään, että sinulla olisi diesel premiumi, niin 5 vuoden kuluttua sen arvo on jokseenkin 0 (ei kysyntää)

        Jos omistat arvokämpän jollain muuttotappioalueella, niin vaikka sen arvo olisi mikä teoriassa, niin mikäli käytännössä sitä kukaan ei halua ostaa, on kämppäsi arvo 0.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        a) Norjassa ei ole mitään pulaa dieselautoista, siellä myydään säköautoja kuin leipää

        b) Sinulla ei ole varaa mihinkään premiumiin

        c) Jos nyt leikitään, että sinulla olisi diesel premiumi, niin 5 vuoden kuluttua sen arvo on jokseenkin 0 (ei kysyntää)

        Jos nyt kuitenkin leikitään, että minulla on varaa ostaa premium dieselmaasturi ja että minulle on ihan sama mikä sen arvo on viiden vuoden kuluttua Suomessa.
        Norjassa siitä voi silloinkin saada hyvän hinnan.
        Hypetykset luovat pulaa realitalouteen kaikissa lajeissa.
        https://www.talouselama.fi/uutiset/norjan-sahkoautohype-luonut-maan-pohjoisosiin-huutavan-pulan-vetokykyisista-diesel-farmareista-kertoo-kamuxin-kalliokoski/8154d0bd-f00e-41d5-bb0f-0bb36b01dd99


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        a) Norjassa ei ole mitään pulaa dieselautoista, siellä myydään säköautoja kuin leipää

        b) Sinulla ei ole varaa mihinkään premiumiin

        c) Jos nyt leikitään, että sinulla olisi diesel premiumi, niin 5 vuoden kuluttua sen arvo on jokseenkin 0 (ei kysyntää)

        -Sinulla ei ole mitään autoa!
        -Sinulla ei ole tietoa mistään autoista!
        -Jos leikitään, että sinulla olsi minkäänlaista tietoa autoista ja liikenteestä, et todellakaan voi kertoa faktana, mitä viiden vuoden kuluttua tapahtuu, ei KUKAAN sitä tiedä.

        ps. Norjassa on puute dieselautoista ja sähköautoja myydään edelleenkin vähemmän kuin leipää, huolimatta siitä että siellä on valtion toimet täysin poikkeukselliset muuhun maailmaan verrattuna. Katso vaikka karttaa, ei Norjaa todellakaan voi sähköautoistaa.


    • Anonyymi

      Suomessa rekisteröitiin viime vuonna ulkoa käytettynä tuotuja henkilöautoja noin 45000. Kyllä niistä dieseleitä oli iso osa

      • Anonyymi

        Ja se ei edelleenkään vaikuta siihen, että dieselin loppu koittaa pian. Suomesta voidaan tehdä vaikka maailman johtava dieseltunkio, ja silti diesel on kohta arvoton kapistus. Tai vielä tarkemmin voisi sanoa, että mitä enemmän niitä diesel romuja tänne kyörätään, sitä arvottomammiksi ne muuttuvat muutamassa vuodessa, kun markkina on kyllästetty autotyypillä, jota useimmat eivät halua (ja jollainen kaikilla halukkailla jo on)...

        Käytettyjen diesel premiumien myynti on jo nyt erittäin hankalaa Suomessa. Uusien dieselien valmistaminen loppuu hyvin pian, kun kysyntää ei enää ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se ei edelleenkään vaikuta siihen, että dieselin loppu koittaa pian. Suomesta voidaan tehdä vaikka maailman johtava dieseltunkio, ja silti diesel on kohta arvoton kapistus. Tai vielä tarkemmin voisi sanoa, että mitä enemmän niitä diesel romuja tänne kyörätään, sitä arvottomammiksi ne muuttuvat muutamassa vuodessa, kun markkina on kyllästetty autotyypillä, jota useimmat eivät halua (ja jollainen kaikilla halukkailla jo on)...

        Käytettyjen diesel premiumien myynti on jo nyt erittäin hankalaa Suomessa. Uusien dieselien valmistaminen loppuu hyvin pian, kun kysyntää ei enää ole.

        Ei se tohjolooran myyntiä kasvata, vaikka kuinka manaisit dieselmoottoreita tällä foorumilla. Diesel ei kuole koskaan, päinvastoin sen uusi tuleminen on lähellä, kun politiikot huomaavat tehneensä munauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se ei edelleenkään vaikuta siihen, että dieselin loppu koittaa pian. Suomesta voidaan tehdä vaikka maailman johtava dieseltunkio, ja silti diesel on kohta arvoton kapistus. Tai vielä tarkemmin voisi sanoa, että mitä enemmän niitä diesel romuja tänne kyörätään, sitä arvottomammiksi ne muuttuvat muutamassa vuodessa, kun markkina on kyllästetty autotyypillä, jota useimmat eivät halua (ja jollainen kaikilla halukkailla jo on)...

        Käytettyjen diesel premiumien myynti on jo nyt erittäin hankalaa Suomessa. Uusien dieselien valmistaminen loppuu hyvin pian, kun kysyntää ei enää ole.

        Mikä on pian? Viisikymentä vuotta? Muutaman vuoden päästa dieselien tuhoa ennustavat ovat typeriä haihattelijoita.
        Etkä voi sille yhtään mitään, etteivät polttomoottoriautot muutamassa vuodessa mihinkään häviä. Kyllä niillä kysyntää riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pian? Viisikymentä vuotta? Muutaman vuoden päästa dieselien tuhoa ennustavat ovat typeriä haihattelijoita.
        Etkä voi sille yhtään mitään, etteivät polttomoottoriautot muutamassa vuodessa mihinkään häviä. Kyllä niillä kysyntää riittää.

        Viisikymmentä vuotta? Koita nyt kalkkeutunut dieselaasi lukea tuo aloituksessa mainittu uutinen. Tavaa tarkasti ja katso se uusien dieselien myyntikäyrä. Dieselpolttoainettakaan ei välttämättä myydä kuluttajille 10 vuoden kuluttua. Faktat ovat nämä ja typerä kääkätys ei niitä muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisikymmentä vuotta? Koita nyt kalkkeutunut dieselaasi lukea tuo aloituksessa mainittu uutinen. Tavaa tarkasti ja katso se uusien dieselien myyntikäyrä. Dieselpolttoainettakaan ei välttämättä myydä kuluttajille 10 vuoden kuluttua. Faktat ovat nämä ja typerä kääkätys ei niitä muuta.

        Faktoista puheenollen, niin sinun niihin kannattaisi perehtyä. Dieselit ovat jo käytännössä poistuneet halvimmista autoista ja pikkuautoista. Eli niistä, joita Suomessa entiten ostetaan uutena.
        Isommista ja premiumeistä ei diesel ole mihinkään hävinnyt, tuskin edes vähentynyt oleellisesti. Ja dieseleiden osuushan autokannassa on edelleen nousussa. Tämä on faktaa.
        Uutisia ja käppyröitä voidaan esittää ihan miten haluaa ja mitä kulloinkin halutaan tuoda esiin. Ennustukset perustuvat itse valittuihin kriteereihin ja toteutuneita kriteerejä verrataan usein juuri sellaisiin tietoihin, jotta oma tavoite saadaan mukavasti esille.
        Nykyinen uusmyyntitaso on ehkä vain hieman pienempi kuin ennen vuoden 2008 verouudistusta, joka laski dieseleiden hintoja merkittävästi ja siten nosti myynnin lähelle 50%. Nyt on palauduttu ja palautumassa Suomen ’normaalitasoon’ ja uusmyynti on siis ’romahtanut’ , heh.

        Uutisia dieseleiden kuolemasta on nyt julkaistu useiden vuosien, ehkä kymmenen, ajan ja voimallisesti. Ensialkuun perusteluina käytettiin päästöjä, jotka osin olivatkin bensa-autoja suurempia hiukkas- ja typpioksidien osalta, mutta silloinkin selkeästi pienempiä CO2 ja CO - päästöjen osalta. Nyt tämä perustelu ei enää päde, kun diesel on niissäkin vähäpäästöisempi kuin vastaava bensa, on ollut jo 5-10 vuotta päästöstä riippuen. Bensa-autojen puolustajatkin puolustelevat kantojaan kymmenen vuotta vanhojen päästötietojen perusteella, kun vertailevat dieseleihin, koska vertailu uusiin dieseleihin ja niiden päästöihin lyö pahasti silmille.
        Ja minä kyllä uskon, että päästöt ovat yhä keskeisemmässä roolissa tulevaisuudessa. Ja nimenomaan esiin nousevat kokonaispäästöt koko elinkaaren ajalta. Niissä diesel on vahvoilla, jopa useimpiin sähköautoihinkin verrattuna.
        Päästöthän ovatkin nousseet keskisessä Euroopassa samaa tahtia, kun dieseleiden osuus on vähentynyt. Nythän tosin dieseleiden myynti on siellä ollut nousussa eli suunta kääntynyt. Varsinkin sähköautomyynnit näyttävät hurjia kasvulukuja, mutta kappalemäärät ovat edelleen vähäisiä verrattuna koko automyyntiin. Ja varsinkin autokannan vaihtuminen on jo vuosikymmenten asia, Suomessahan autojen keski-ikä on yli 12 vuotta, joka käytännössä merkitsee että huomattava osa autoista on lähes parikymmentä vuotta vanhoja. Jos mitään ei tehdä, niin vielä parinkymmenenkin vuoden päästä suurin osa autoista on polttomoottoriautoja.

        Polttomoottoriautot, jotka käyttävät mineraaliöljypohjaisia polttoaineita, ovat kyllä väistyvä ryhmä, mutta ei ihan heti.

        Dieseliä myydään niin kauan kun siitä on kysyntää. Ja sitä on varmasti kauemmin kuin bensan kysyntää. Koko Suomen kansatalous liikkuu käytännössä dieselillä, bensan osuus on niin pieni, ettei se taida olla edes mitattavissa. Kaikki hyötyliikenne ja muu hyötykäyttö käyttää dieseliä, samoin merkittävä osa lämmityksestä edelleen. Näiden vaihtuminen joksikin muuksi on useiden vuosikymmenten asia. Bensan jakelukin on täysin riippuvainen dieselistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se ei edelleenkään vaikuta siihen, että dieselin loppu koittaa pian. Suomesta voidaan tehdä vaikka maailman johtava dieseltunkio, ja silti diesel on kohta arvoton kapistus. Tai vielä tarkemmin voisi sanoa, että mitä enemmän niitä diesel romuja tänne kyörätään, sitä arvottomammiksi ne muuttuvat muutamassa vuodessa, kun markkina on kyllästetty autotyypillä, jota useimmat eivät halua (ja jollainen kaikilla halukkailla jo on)...

        Käytettyjen diesel premiumien myynti on jo nyt erittäin hankalaa Suomessa. Uusien dieselien valmistaminen loppuu hyvin pian, kun kysyntää ei enää ole.

        Ja miksi vain se diesel on se jolle loppu koittaa, samalla tavalla käy enemmän saastuttaville bensa-autoille, ehkä nopeamminkin, vai luuletteko että besa-autot, ei ole ongelma?, nyky diesel on vähempipäästöinen kuin vastaavalla teholla oleva bensa-auto.
        Sitä ihmettelen, että miksi kaikki "itselataavat hybridit" on sähkö/bensa versioita, kun diesel olisi vähemmän kuluttava vaihtoehto "itselataavalle" hybridille, onko tämä jokin auto/öljyteollisuuden kikka, joka seuraavaksi otetaan käyttöön ja mainostetaan "uutena tehokkaampana" vaihtoehtona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktoista puheenollen, niin sinun niihin kannattaisi perehtyä. Dieselit ovat jo käytännössä poistuneet halvimmista autoista ja pikkuautoista. Eli niistä, joita Suomessa entiten ostetaan uutena.
        Isommista ja premiumeistä ei diesel ole mihinkään hävinnyt, tuskin edes vähentynyt oleellisesti. Ja dieseleiden osuushan autokannassa on edelleen nousussa. Tämä on faktaa.
        Uutisia ja käppyröitä voidaan esittää ihan miten haluaa ja mitä kulloinkin halutaan tuoda esiin. Ennustukset perustuvat itse valittuihin kriteereihin ja toteutuneita kriteerejä verrataan usein juuri sellaisiin tietoihin, jotta oma tavoite saadaan mukavasti esille.
        Nykyinen uusmyyntitaso on ehkä vain hieman pienempi kuin ennen vuoden 2008 verouudistusta, joka laski dieseleiden hintoja merkittävästi ja siten nosti myynnin lähelle 50%. Nyt on palauduttu ja palautumassa Suomen ’normaalitasoon’ ja uusmyynti on siis ’romahtanut’ , heh.

        Uutisia dieseleiden kuolemasta on nyt julkaistu useiden vuosien, ehkä kymmenen, ajan ja voimallisesti. Ensialkuun perusteluina käytettiin päästöjä, jotka osin olivatkin bensa-autoja suurempia hiukkas- ja typpioksidien osalta, mutta silloinkin selkeästi pienempiä CO2 ja CO - päästöjen osalta. Nyt tämä perustelu ei enää päde, kun diesel on niissäkin vähäpäästöisempi kuin vastaava bensa, on ollut jo 5-10 vuotta päästöstä riippuen. Bensa-autojen puolustajatkin puolustelevat kantojaan kymmenen vuotta vanhojen päästötietojen perusteella, kun vertailevat dieseleihin, koska vertailu uusiin dieseleihin ja niiden päästöihin lyö pahasti silmille.
        Ja minä kyllä uskon, että päästöt ovat yhä keskeisemmässä roolissa tulevaisuudessa. Ja nimenomaan esiin nousevat kokonaispäästöt koko elinkaaren ajalta. Niissä diesel on vahvoilla, jopa useimpiin sähköautoihinkin verrattuna.
        Päästöthän ovatkin nousseet keskisessä Euroopassa samaa tahtia, kun dieseleiden osuus on vähentynyt. Nythän tosin dieseleiden myynti on siellä ollut nousussa eli suunta kääntynyt. Varsinkin sähköautomyynnit näyttävät hurjia kasvulukuja, mutta kappalemäärät ovat edelleen vähäisiä verrattuna koko automyyntiin. Ja varsinkin autokannan vaihtuminen on jo vuosikymmenten asia, Suomessahan autojen keski-ikä on yli 12 vuotta, joka käytännössä merkitsee että huomattava osa autoista on lähes parikymmentä vuotta vanhoja. Jos mitään ei tehdä, niin vielä parinkymmenenkin vuoden päästä suurin osa autoista on polttomoottoriautoja.

        Polttomoottoriautot, jotka käyttävät mineraaliöljypohjaisia polttoaineita, ovat kyllä väistyvä ryhmä, mutta ei ihan heti.

        Dieseliä myydään niin kauan kun siitä on kysyntää. Ja sitä on varmasti kauemmin kuin bensan kysyntää. Koko Suomen kansatalous liikkuu käytännössä dieselillä, bensan osuus on niin pieni, ettei se taida olla edes mitattavissa. Kaikki hyötyliikenne ja muu hyötykäyttö käyttää dieseliä, samoin merkittävä osa lämmityksestä edelleen. Näiden vaihtuminen joksikin muuksi on useiden vuosikymmenten asia. Bensan jakelukin on täysin riippuvainen dieselistä.

        Diesel on bensiinin jalostuksen sivutuote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktoista puheenollen, niin sinun niihin kannattaisi perehtyä. Dieselit ovat jo käytännössä poistuneet halvimmista autoista ja pikkuautoista. Eli niistä, joita Suomessa entiten ostetaan uutena.
        Isommista ja premiumeistä ei diesel ole mihinkään hävinnyt, tuskin edes vähentynyt oleellisesti. Ja dieseleiden osuushan autokannassa on edelleen nousussa. Tämä on faktaa.
        Uutisia ja käppyröitä voidaan esittää ihan miten haluaa ja mitä kulloinkin halutaan tuoda esiin. Ennustukset perustuvat itse valittuihin kriteereihin ja toteutuneita kriteerejä verrataan usein juuri sellaisiin tietoihin, jotta oma tavoite saadaan mukavasti esille.
        Nykyinen uusmyyntitaso on ehkä vain hieman pienempi kuin ennen vuoden 2008 verouudistusta, joka laski dieseleiden hintoja merkittävästi ja siten nosti myynnin lähelle 50%. Nyt on palauduttu ja palautumassa Suomen ’normaalitasoon’ ja uusmyynti on siis ’romahtanut’ , heh.

        Uutisia dieseleiden kuolemasta on nyt julkaistu useiden vuosien, ehkä kymmenen, ajan ja voimallisesti. Ensialkuun perusteluina käytettiin päästöjä, jotka osin olivatkin bensa-autoja suurempia hiukkas- ja typpioksidien osalta, mutta silloinkin selkeästi pienempiä CO2 ja CO - päästöjen osalta. Nyt tämä perustelu ei enää päde, kun diesel on niissäkin vähäpäästöisempi kuin vastaava bensa, on ollut jo 5-10 vuotta päästöstä riippuen. Bensa-autojen puolustajatkin puolustelevat kantojaan kymmenen vuotta vanhojen päästötietojen perusteella, kun vertailevat dieseleihin, koska vertailu uusiin dieseleihin ja niiden päästöihin lyö pahasti silmille.
        Ja minä kyllä uskon, että päästöt ovat yhä keskeisemmässä roolissa tulevaisuudessa. Ja nimenomaan esiin nousevat kokonaispäästöt koko elinkaaren ajalta. Niissä diesel on vahvoilla, jopa useimpiin sähköautoihinkin verrattuna.
        Päästöthän ovatkin nousseet keskisessä Euroopassa samaa tahtia, kun dieseleiden osuus on vähentynyt. Nythän tosin dieseleiden myynti on siellä ollut nousussa eli suunta kääntynyt. Varsinkin sähköautomyynnit näyttävät hurjia kasvulukuja, mutta kappalemäärät ovat edelleen vähäisiä verrattuna koko automyyntiin. Ja varsinkin autokannan vaihtuminen on jo vuosikymmenten asia, Suomessahan autojen keski-ikä on yli 12 vuotta, joka käytännössä merkitsee että huomattava osa autoista on lähes parikymmentä vuotta vanhoja. Jos mitään ei tehdä, niin vielä parinkymmenenkin vuoden päästä suurin osa autoista on polttomoottoriautoja.

        Polttomoottoriautot, jotka käyttävät mineraaliöljypohjaisia polttoaineita, ovat kyllä väistyvä ryhmä, mutta ei ihan heti.

        Dieseliä myydään niin kauan kun siitä on kysyntää. Ja sitä on varmasti kauemmin kuin bensan kysyntää. Koko Suomen kansatalous liikkuu käytännössä dieselillä, bensan osuus on niin pieni, ettei se taida olla edes mitattavissa. Kaikki hyötyliikenne ja muu hyötykäyttö käyttää dieseliä, samoin merkittävä osa lämmityksestä edelleen. Näiden vaihtuminen joksikin muuksi on useiden vuosikymmenten asia. Bensan jakelukin on täysin riippuvainen dieselistä.

        jep, saksassa sähkö tuotetaan pääosin kivihiilellä, joten siellä olevat autot lataa "puhdasta energiaa" eiks vaan, eli mitä enemmän siellä sähköä kulutetaan, jota sähkö/lataushybridit käyttää, niin päästöt vaan kasvaa, ei autojen osalta, vaan sähkön tuotannon osalta, onko se sitten se maailman pelastaja?, no jenkeistä puhumattakaan, V8:lla mennään, että saadaan jytinää ja miehistä värinää.

        "ei me, mutku noi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel on bensiinin jalostuksen sivutuote.

        Sinä et tiedä öljynjalostuksesta mitään. Sivutuote, voi pyhä yksinkertaisuus. Onko suihkumoottorin polttoaine, kerosiini myös sivutuote, kun on lähes samaa ainetta kuin diisel ?


    • Anonyymi

      ..jos tota nyt tarkkaan lukee, niin dieseleitä tuodaan lukumäärällisesti enemmin tuontiautoina kuin ostetaan uutta. Merkillistä autokaupan ohjausta valtiovallalta..

    • Anonyymi

      Se iso ero dieseleiden ja tojon höpöhybridien välillä on se että biodieseliä tehdään uusiutuvista energianlähteistä Suomessa. Tojon höpöhybridit perustuvat täysin fossiiliseen uusiutumattomaan käyttövoimaan.
      Biodieselin päästöt ovat vain 10-20% fossiiliseen dieseliin verrattuna. Sähköautot, ladattavat hybridit, kaasu ja biodiesel. Nämä ovat Suomen liikenteen ja työkoneiden menestyjät. Bensakoneet tapetaan pois käyttömaksuilla

    • Anonyymi

      Ennemmin bensan myynti kielletään sillä sitä ei tarvitse kuin moottorisahat ja ruohonleikkurit ja henkilöautot joille on muitakin vaihtoehtoja.Dieseliä tulee olemaan niin kauan kun raskas liikenne kulkee ja laivat seilaa.

    • Anonyymi

      Eniten arvoaan tulee pudottamaan tänään ostetut sähköautot. Tekniikka kehittyy niin nopeasti että tämän päivän sähköauto on pian jo museotavaraa. Diesel tulee olemaan vielä tien päällä vuosia. Nyt kannattaa hankkia edullisesti sellainen ja nauttia hyvästä autosta kuin kiristellä hampaitaan jossain Leaf sähköritsassa.

      • Anonyymi

        Niin, sähköautojen hinnathan ne kaikkein eniten ovat pudonneet, jopa romahtaneet, kuten täällä jopa normaslista markkinahintojen laskusta kirjoitetaan.

        Aika mielenkiintoista. Aiemmin koko ajan on lähinnä taivasteltu autojen korkeita hintoja ja kun ne nyt ovat jonkinverran laskeneet, niin se vasta huono juttu onkin.


      • Anonyymi

        Tämän päivän sähköauto on kuin plasmatelkkari. Täysin välimalli jonka hinta romahtaa kun tekniikka kehittyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän päivän sähköauto on kuin plasmatelkkari. Täysin välimalli jonka hinta romahtaa kun tekniikka kehittyy.

        Ei pelkäskään sähköautojen, koskee myös hybridejäkin ja bensa-autoja hinnat laske. Juurihan Honda ilmoitti kaikkien (?) uusien autojensa hinnanpudotuksesta heti noin 10%, jopa noin 13%. Ei ihan pieni lasku tuokaan.

        Jos nyt on autonosto mielessä, niin pistäähän nuo jatkuvat hinnanpudotukset miettimään oikeaa ajankohtaa, jos ei halua maksaa autostaan liikaa juuri ennen hinnanpudotusta.

        Ei nämä hinnanlaskut ole enää vain dieselautoa ajattelevien yksinoikeus, vaikka niitä täällä jotkut mielellään hehkuttaa.


    • Anonyymi

      Kyllähän suurin syy dieseleiden uusmyynnin vähenemiseen on, ettei dieseliä enää saa pieniin autoihin eikä edullisiin kansanautoihin. Niitähän uusina kaikkein eniten ostetaan.
      Tämän seurauksenahan on käytettyjen dieseleiden tuonnin kova kasvu. Ne eivät ole mitään pikkuautoja eikä halpoja kansanautoja, joita Suomessa myydään uusina, vaan isompikokoisia ja yleensä vielä premiummerkkejä, niiden hinta uutena Suomessa on useimpien ostajien ulottumattomissa. Niiden vaihtoehtona hinnan puolesta olisi Suomesta ostettuja jokin pieni ja/tai edullinen kansanauto ja niistäkin usein vielä sieltä halvemmasta päästä.

    • Anonyymi

      Taas hs toimittaja ei oikein tiedä missä mennään.
      Ei se diesel autojen myynti koskaan lopu.
      Jos toimittaja olisi hieman enenmän perillä niin ottaisi asiat hieman rauhalliisemmin.

      • Anonyymi

        Varoittava esimerkki.

        Honda luopui dieseleistä ja heti joutui pudottamaan paljon bensa ja hybridiautojensa hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoittava esimerkki.

        Honda luopui dieseleistä ja heti joutui pudottamaan paljon bensa ja hybridiautojensa hintaa.

        Olis kannattanu jatkaa dieseleitä Hondankin. Menivät hyvin kaupaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis kannattanu jatkaa dieseleitä Hondankin. Menivät hyvin kaupaksi.

        Hybridit ja täyssähköautot revitään käsistä, useimmat eivät halua enää vanhanaikaista ja arvottomaksi käyvää polttomoottoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis kannattanu jatkaa dieseleitä Hondankin. Menivät hyvin kaupaksi.

        Missä on Hondan dieseleitä? Enpä ole ikuna nähnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridit ja täyssähköautot revitään käsistä, useimmat eivät halua enää vanhanaikaista ja arvottomaksi käyvää polttomoottoria.

        Ei kannata autokauppiaiden pukea hanskoja tuon "käsistä repimisen" takia, useimmat eivät halua noita keskentekoisia hypridi- tai sähköautoja. Katsotaan nyt, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. "mikään ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, tulevaisuuden varsinkin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olis kannattanu jatkaa dieseleitä Hondankin. Menivät hyvin kaupaksi.

        Diisel Honda ? Mikä se on ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridit ja täyssähköautot revitään käsistä, useimmat eivät halua enää vanhanaikaista ja arvottomaksi käyvää polttomoottoria.

        Kun hybridin tai sähköauton akkutakuu on loppusuoralla, niin voi olla ettei ihan käsistä revitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hybridit ja täyssähköautot revitään käsistä, useimmat eivät halua enää vanhanaikaista ja arvottomaksi käyvää polttomoottoria.

        Suurin osa uusmyynnistä, eli useimmat autonostajat, kohdistuu edelleen bensa-autoihin, siis niihin, joiden päästöt ovat suurimmat verrataanpa mihin tahansa muuhun käyttövoimaan.
        Yksi syy halvempien auton hintojen lisäksi lienee sekin, että vain bensa-autot ovat vapautettuja käyttövoimaverosta. Jokseenkin nurinkurista tuollainen tuki, kun samalla kovaan ääneen puhutaan päästöjen vähentämisestä.


    • Anonyymi

      Aika ajoi polttomoottorin ohi. Kitinät ei siinä auta. Ensin lähtee diesel.

      • Anonyymi

        Ei vielä. Seuraava tekniikka on vielä hakusessa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vielä. Seuraava tekniikka on vielä hakusessa..

        No ei ole missään hakusessa, vaan on aivan selvää että täyssähköt tulevat olemaan se tekniikka.


    • Anonyymi

      Sitä dieseliä tulee raakaöljytonnin jalostamisesta ihan sama määrä kuin aiemminkin ja kaikki on saatu ja saadaan myytyä.

      • Anonyymi

        Sillä nyt ei ole mitään väliä paljonko sitä tulee, kun diesel nyt joka tapauksessa häviää. Tuotantoa kun supistetaan, niin toki saadaan aina kaikki myytyä, kunnes kysyntä on nollassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä nyt ei ole mitään väliä paljonko sitä tulee, kun diesel nyt joka tapauksessa häviää. Tuotantoa kun supistetaan, niin toki saadaan aina kaikki myytyä, kunnes kysyntä on nollassa.

        Polttomoottorit voi kyllä hävitä tulevaisuudessa, mutta sitä aikaa tuskin monikaan, jos kukaan, täällä kirjoittavista näkee.
        Ensin lähteen luonnollisesti bensakäyttöiset, koska niiden hyötyarvokin on vähäinen, lähinnä ’mukavuusajoa’ ja lisäksi päästötkin ovat isoja. Tällainen liikenne on helposti korvattavissa suhteellisen pienin kustannuksin ja lähes olemattomin haittavaikutuksin yhteiskunnassa.

        Sitten voi olla dieselien vuoro, jos hyötyliikenteelle saadaan jokin korvaava käyttökelpoinen voimanlähde ihan oikeasti toimivaksi. Tätä ei ole ihan lähitulevaisuudessa näköpiirissä.

        Dieselautojen kehityshän on ollut huimaa viimeisen vaikkapa kymmenen vuoden aikana, jolloin ne ovat menneet bensa-autojen ohi sekä vasemmalta että oikealta sujahtaen. Ilmaista se tietysti ei ole ollut, joten halpoihin ja pieniin kansanautoihin vanheneva bensamoottori, joiden vastaus uudempiin ja yhä tiukkeneviin päästömääräyksiin onkin oikeastaan vain moottorikokoa pienentäminen tai hybrideissä sähkön rinnalla, jolloin tietyissä olosuhteissa voidaan esittää päästöjen täyttävän uusia määräyksiä.


    • Anonyymi

      Dieselautojen häviämistä nopeuttavat Norjan massiivisen autohallipalon kaltaiset tapaukset. Palon sytytti siis vanha dieselauto.

      • Anonyymi

        Heh heh. Kaikkensa sitä on yritettävä, eikös?

        Dieselauto on polttoaineensa puolesta yksi turvallimmista autoista. Jos tuolla syynä on ollut dieselauton syttyminen, niin tuskinpa siinä kyse on ollut itse polttoaineesta.

        Koitapa saada dieselpolttoaine syttymään, et onnistu. Koitapa sitten bensaa, kaasua, vetyä, jne.

        Sähköautojen paloturvallisuus on kovastikin keskusteltu aihe. Kolareissakin, isommissa, sähköauto on lähes poikkeuksetta hengenvaarallinen.


      • Anonyymi

        Olitko katsomassa paikan päällä, mikä sen palon sytytti?
        Eiköhän odoteta palonsyyntutkijoiden tuloksia?
        En väitä, kuten monet ovat väittäneet, että sähköauto sytytti palon, koska en todellakaan tiedä syttymissyytä sen enempää kuin sinäkään.


    • Anonyymi

      Diesel autojen käyttö ei tule loppumaan, mietipäs esim. bussi/rekka/kuorma-autoja, miten ne saadaan sähköistettyä niin, että voidaan ajaa 500-800km päivässä ilman lataamista?, koska on se aikamoinen ongelma, mites tavarat kulkee "etelästä" lappiin, niin ettei tarvitse viettää yötä lataamossa, kun ei nykyisillä henkilö sähköautoilla ei pääse Hangosta Nuorgamiin ilman yhden yön lataamista.
      Millä tavarat/ihmiset kuljetetaan pitkien matkojen päähän, ilman vähintään yhden yön majoitusta ja kuka sen maksaa.

    • Anonyymi

      Taasko tämä pieni Suomi on johtava autoilun suunnannäyttäjä? Suomessa myydään vuodessa alle 120000 henkilöautoa, maailmanlaajuisesti noin 70 milj. henkilöautoa.

      • Anonyymi

        Ei varmasti ole. Eikä ole ollut tähänkään asti. Suomessa lienee Euroopan vanhin, tai ainakin yksi vanhimmista, autokannoista. Ja vanhenee koko ajan.

        Esim Euroopassa diesel on aina ollut pääasiallinen autojen polttoaine. Massiivisen kampanjoinnin vuoksi siellä nyt on muutaman vuoden aikana tullut notkahdus uusien autojen osalta. Suunta taitaa jo olla kääntynyt.
        Usassa henkilöautot taitavat kulkea lähes kokonaan bensiinillä. Samoin Kiinassa.

        Vaihtoehtoisia voimanlähteitä on tulossa. Kovat puheet ja ennusteet vielä toistaiseksi. Niiden kasvuprosentit ovat kovia, mutta lukumäärät pieniä toistaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti ole. Eikä ole ollut tähänkään asti. Suomessa lienee Euroopan vanhin, tai ainakin yksi vanhimmista, autokannoista. Ja vanhenee koko ajan.

        Esim Euroopassa diesel on aina ollut pääasiallinen autojen polttoaine. Massiivisen kampanjoinnin vuoksi siellä nyt on muutaman vuoden aikana tullut notkahdus uusien autojen osalta. Suunta taitaa jo olla kääntynyt.
        Usassa henkilöautot taitavat kulkea lähes kokonaan bensiinillä. Samoin Kiinassa.

        Vaihtoehtoisia voimanlähteitä on tulossa. Kovat puheet ja ennusteet vielä toistaiseksi. Niiden kasvuprosentit ovat kovia, mutta lukumäärät pieniä toistaiseksi.

        Älä nyt valehtele tollo. Euroopassa ihan kautta autoilun historian pääasiallinen polttoneste henkilöautoissa on ollut bensiini, aivan kuten kaikkialla muualkakin.

        Polttomoottorit häviävät koska ne eivät teknisesti pärjää sähkömoottorille alkuunkaan, ja akkuteknologia on kehittynyt tuotantoprosessienkin osalta varsin riittävälle tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt valehtele tollo. Euroopassa ihan kautta autoilun historian pääasiallinen polttoneste henkilöautoissa on ollut bensiini, aivan kuten kaikkialla muualkakin.

        Polttomoottorit häviävät koska ne eivät teknisesti pärjää sähkömoottorille alkuunkaan, ja akkuteknologia on kehittynyt tuotantoprosessienkin osalta varsin riittävälle tasolle.

        Dieselmoottori on ollut yleisin myös yksityisomisteisissa henkilöautoissa, hyötyliikennehän on sielläkin lähes poikkeuksetta ollut ja on edelleen dieselvetoista.

        Verotus on merkittävä ohjauskeino myös siihen, mikä polttoaine vallitsee. Jatkossa voi perustellusti uskoa, että päästöt nousevat suurempaan rooliin myös autoliikenteen verotuksessa.

        Sähkö todennäköisesti tulee ja kun tekniikka ja erityisesti infra on saatu käytännössä toimivaksi muuhunkin kuin kaupungeissa lyhyisiin asiointimatkoihin ja työmatkoihin, niin portit ovat sille auki.
        Lataus nopeaksi, sujuvaksi ja myös muualla kuin omakotipihoilla ja muutama paikka kauppakeskuksissa. Taloyhtiöissäkin näyttää olevan vaikeuksia saada noita latauspisteitä tai lupaa ladata parkkipaikoille ja nykyinen suuntaus vielä, kun valmistuville uusille asuntoalueille ei edes rakenneta parkkipaikkoja. Ei vatsa kestä sitä kahvin määrää ja jatkuvaa syömistä pidemmillä matkoilla ensin latauspisteen vapautumista odotellessa ja sitten vielä sitä itse latautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselmoottori on ollut yleisin myös yksityisomisteisissa henkilöautoissa, hyötyliikennehän on sielläkin lähes poikkeuksetta ollut ja on edelleen dieselvetoista.

        Verotus on merkittävä ohjauskeino myös siihen, mikä polttoaine vallitsee. Jatkossa voi perustellusti uskoa, että päästöt nousevat suurempaan rooliin myös autoliikenteen verotuksessa.

        Sähkö todennäköisesti tulee ja kun tekniikka ja erityisesti infra on saatu käytännössä toimivaksi muuhunkin kuin kaupungeissa lyhyisiin asiointimatkoihin ja työmatkoihin, niin portit ovat sille auki.
        Lataus nopeaksi, sujuvaksi ja myös muualla kuin omakotipihoilla ja muutama paikka kauppakeskuksissa. Taloyhtiöissäkin näyttää olevan vaikeuksia saada noita latauspisteitä tai lupaa ladata parkkipaikoille ja nykyinen suuntaus vielä, kun valmistuville uusille asuntoalueille ei edes rakenneta parkkipaikkoja. Ei vatsa kestä sitä kahvin määrää ja jatkuvaa syömistä pidemmillä matkoilla ensin latauspisteen vapautumista odotellessa ja sitten vielä sitä itse latautumista.

        Sähkö kulkee jo kaikkialle. Se on enää pipertelyä että saadan jotain pistokkeita enemmän. Infrasta 99,9% on jo valmiina.


    • Anonyymi

      Dieselin loppu tulee varmasti. Norjan autohallipalon kaltaiset tapaukset (palon sytytti dieselauto) jouduttavat sitä.

      • Anonyymi

        Jos se oli dieselauto, jonka sähkölaitteet sytyttivät tulipalon, niin se todennäköisesti vähentää dramaattisesti sähköautojen kysyntää.
        Itse dieselpolttoainehan ei syty itsestään ja sen sytyttäminen ei vahingossa kotikonstein edes onnistu. Diesel on polttoaineista turvallisin tässä mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos se oli dieselauto, jonka sähkölaitteet sytyttivät tulipalon, niin se todennäköisesti vähentää dramaattisesti sähköautojen kysyntää.
        Itse dieselpolttoainehan ei syty itsestään ja sen sytyttäminen ei vahingossa kotikonstein edes onnistu. Diesel on polttoaineista turvallisin tässä mielessä.

        Oli se IKIVANHA dieselauto. Tuota tapausta ei voida käyttää vaatimuksena yhtään mihinkään.


    • Anonyymi

      Mutta kuitenkin. BMW:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlich vakuuttaa Automotive News Europen haastattelussa, että yhtiö tulee jatkamaan neljä- ja kuusisylinteristen dieselmoottoreidensa valmistusta vielä ainakin 20 vuoden ajan. Bensamoottoreiden Fröhlich sanoo pysyvän tuotannossa jopa 30 vuotta.

      • Anonyymi

        Mahtoikohan tuo ennustajaeukko ohittaa ennustuksessaan kokonaan nuo päästöt, jotka nousevat koko ajan entistä enemmän tapetille.
        Australian tulipalot ovat seurausta ilmaston lämpiämisestä, joka Australiassa on ollut melkoista. Liikenteessä nimenomaan bensa-autot ovat suurin syyllinen ilmaston lämpiämiseen. Ja kun bensa-autojen soveltuvuus hyötykäyttöön on melkoisen vähäistä, niin entistä enemmän voi asettaa noita näkemyksiä epäilyksenalaisiksi.

        Ennustusta 20-30 vuoden päähän kyllä sopii muutenkin perustellusti epäillä. Ja ihan vaan kokemukseen perustuen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtoikohan tuo ennustajaeukko ohittaa ennustuksessaan kokonaan nuo päästöt, jotka nousevat koko ajan entistä enemmän tapetille.
        Australian tulipalot ovat seurausta ilmaston lämpiämisestä, joka Australiassa on ollut melkoista. Liikenteessä nimenomaan bensa-autot ovat suurin syyllinen ilmaston lämpiämiseen. Ja kun bensa-autojen soveltuvuus hyötykäyttöön on melkoisen vähäistä, niin entistä enemmän voi asettaa noita näkemyksiä epäilyksenalaisiksi.

        Ennustusta 20-30 vuoden päähän kyllä sopii muutenkin perustellusti epäillä. Ja ihan vaan kokemukseen perustuen...

        Vai ovat bensa-autot suurin syyllinen ilmaston lämpiämiseen. Valehtele enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ovat bensa-autot suurin syyllinen ilmaston lämpiämiseen. Valehtele enemmän.

        Sama torspo juuri kertoi että dieselit ovat ylivoimaisen suosittuja olleet verrattuna bensaan. Nyt kuitenkin jotenkin bensat ovat pääsyyllinen ilmastonmuutokseen. Aika kypsää paskaa suoltaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai ovat bensa-autot suurin syyllinen ilmaston lämpiämiseen. Valehtele enemmän.

        Henkilöautoliikenteen suurimmat päästöt/auto tulee nykyisin bensa-autoista.
        Tästä ei ole epäselvyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilöautoliikenteen suurimmat päästöt/auto tulee nykyisin bensa-autoista.
        Tästä ei ole epäselvyyttä.

        VW ja saksa vei dieselasiat päin helvettiä

        Laita googleen haku= vw saastehuijaus


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa moni ei ymmärrä mitään. Varsinkaan kommentit " tulevaisuudessa dieseliä ei myydä kuluttajille"

      Dieseliä myydään aina kaikille ja aina tulee olemaan diesel moottoreita erilaisissa ajoneuvoissa sekä työkoneissa. Kuten paketiautot, lava-auto, maasturit, matkailuautot. Näissä ei bensaa kannata laittaa koska kulutus tuplaantuu. Kaikki kuorma autot ja työkoneet

      Kaikkia ajaa ja tarvitsee myös täysin yksityiset, pakettiauto on henkilöautoa periaatteessa käytännöllisempi.

      Suomessa on täysin eriarvoinen verotus h autoissa diesel vs bensa jollaista ei ole missään muussa euroopan maassa tai koko maailmassa.

      • Anonyymi

        Voi v*ttu mikä aasi olet. Ei se höyrykonekaan kuule ollut ikuinen, vaikka aikanaan jotkut idiootit niin luulivat.


    • Anonyymi

      Tässä ketjussa on patloginen dieselvihaaja joka keskustelee paljolti itsensä kanssa. Antakaa kaverin olla itsekseen vähän aikaa.

    • Anonyymi

      Dieselmyynti jatkuu ,kohta niistä on pula.

      • Anonyymi

        Dieselromuista ei ole tulossa pulaa, varsinkaan kun niitä on rahdattu tänne tuhansittain. Dieselien jälleenmyyntihinnat ovat jo romahtaneet, eikä niitä tahdo saada kaupaksi.


      • Anonyymi

        Dieselin ylitarjonta ei käänny pulaksi millään silmänkääntötempulla.


    • Anonyymi

      Vuonna 2025 VW, Audi, MB konsernillä ei ole yhtään diesel henkilöautoa tilattavissa uutena suomesta.

      • Anonyymi

        Eikä ole kellään muullakaan.


    • Anonyymi

      Henkilöautoissa on saatu kulutusta laskemaan ja varsinkin niitä tarpeettoman kokoisia moottoreita ostetaan vähemmän.

      70-80kw bensakoneessa riittää teho ja voima vetämään 1500kg-2000kg perässä moitteettomasti kaikki tiet.

      Puhumattakaan ihmisten kuljetuksesta. Jos sataseen kiihtyvyys nollasta on n 10sek niin se on nopeaa, 150km/h on taulussa nopeasti.

      Kokeilkaapa miltä se 80-100 heppanen auto kiihtyy ja kulkee.


      Diesel koneet on painavammissa autoissa tärkeitä eikä niille ole haastajaa. Pakettiautot, työautot, lava-autot, raskaat maasturit, matkailu-autot. Tietysti muut työkoneet ja raskaliikenne. Diesel on näissä aivan ylivoimainen ja ympäristöystävällisin kaikilla mittareilla sekä jakelu ja paikat on valmiia suomessa.

      • Anonyymi

        Diesel on edelleenkin polttomoottori ja hyötysuhde on kurja. Nimenomaan raskaassa liikenteessä sähkö tulee olemaan ylivoimainen, vääntöä piisaa ja veturiin voi laittaa isotkin akut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel on edelleenkin polttomoottori ja hyötysuhde on kurja. Nimenomaan raskaassa liikenteessä sähkö tulee olemaan ylivoimainen, vääntöä piisaa ja veturiin voi laittaa isotkin akut.

        Laittaa rekkaan tarpeeksi isot akut 8 tunnin päivittäiseen ajoon, niinkö ? Taitaa sama hyötykuorma kulkea pakettiauyolla kätevämmin. Etkö tosiaan käsitä akuista mitään ?


    • Anonyymi

      autosi arvo on pian nollassa-TDI

      päästöhuijaus vauhditti asiaa VW

      hakekaa korvauksia kuten saksassa ja usassa

    • Anonyymi

      Etkä sinä voi sille mitään.

    • Anonyymi

      Meinaan kyllä ostaa dieselin kun hinnat tippuu itsekin , ilmanmuuta .

      • Anonyymi

        kyllä ne varaosahinnassa otetaan takasin ja dieselit on kalliita korjata

        jälkimarkkinat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kyllä ne varaosahinnassa otetaan takasin ja dieselit on kalliita korjata

        jälkimarkkinat

        Mulla maksoi bensakoneen polttoainepumppu 1300 € . Niitä on 2 kpl. ruiskutussuuttimet 420 € / kpl. V 6 moottori. Onko diiselissä vielä kalliimmat osat ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla maksoi bensakoneen polttoainepumppu 1300 € . Niitä on 2 kpl. ruiskutussuuttimet 420 € / kpl. V 6 moottori. Onko diiselissä vielä kalliimmat osat ?

        Sinulla on mennyt polttoainepumppuun yhtä paljon kuin minulla bensa-autoon yli 10 vuoden huoltokulut sis joka vuosi öljyt, myös jakopäää.

        Bensassa mittarissa 290000km . Auton ostohinta oli 2010 oli n 5000eur


    • Anonyymi

      Kyllä mulle tollanen Volvo xc60 T8 Polestar bensahybridikin kelpais. On vaan niin helppo keksiä yli 80 000 hyvää syytä miksi minulla ei ole sellaista vaan vanha 30 000 Euron diesel-mersu joka tosin liikkuu sekin riittävän hyvin.

    • Anonyymi

      Olen ihan varma, että jos koronaviruksesta selvitään, niin verottajalle kelpaavat dieselinkin veroeurot vielä pitkään.

    • Anonyymi

      Dieselin suosio Suomeen rekisteröidyistä uusista autoista laski edelleen viime vuonna, selviää Traficomin tilastoista.
      www.is.fi/autot/art-2000006444894.html

      • Anonyymi

        Diesel vetelee viimeisiään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel vetelee viimeisiään.

        Faktat on faktoja vaikka trollit inisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Faktat on faktoja vaikka trollit inisee.

        Ei trollia faktat kiinnosta.

        Bensa-autojen myyntihän on vähentynyt viimeisten kuukausien aikana jo enemmän kuin dieselautojen. Ja tämähän on vasta alkua bensa-autojen uusmyynnin romahdukselle. Se voimistuu jatkuvasti. Tämä on helppo todeta kuukausittaisista ensirekisteröintitilastoista.

        Dieselien uusmyynti on nyt laskenut suunnilleen sille tasolle, jossa se oli ennen v 2008 veromuutoksia, jossa siirryttiin päästöpohjaiseen verotukseen. Se suosi voimakkaasti dieselautoja, jolloin uusmyynti ryöpsähti ylöspäin. Sen jälkeen se on vähitellen palautunut ’ennalleen’ ja pudotus onkin jo tasaantunut, jopa ehkä hieman noussutkin. Pohja on saavutettu.

        Bensa-autot on helppo korvata sähköllä , koska niiden käyttötapa ja -tarve sopii helposti sähkökäyttöisiin autoihin. Ja tietysti sitä vauhdittaa myös autonvalmistajille annetut tiukat päästövaatimukset uusmyytävien autojen osalta, joiden täyttämättä jääminen tuo mittavat sankiot. Bensa-autojen myynti on valmistajille todellinen uhka ellei sitä saada pienennettyä. Siksipä sähköautoja ja hybridejä myydään erittäinkin pienillä katteilla, jotta ne menisivät kaupaksi bensa-autojen sijasta. Se on alkanut jo purra.


    • Anonyymi

      hyvä köyhyys auto kriisissä

      tosin kallis korjailla VWskoda

    • Anonyymi

      Hieno homma kun Suomi siirtyy sähköautoiluun, maailma pelastuu! Sähkö- tai lataushybridi autoilu on todella edullista. Kotona voi ladata taloyhtiön lämmitystolpasta ja työmaalla työpaikan tolpasta, kaupparyhmän hallista ilmaiseksi kun viivyn kuitenkin kaupassa lähes tunnin joka käynnillä, aivan ilmaista käyttövoimaa.

      • Anonyymi

        Tämä on varmaankin vitsi.


    • Anonyymi

      käyrä

    • Anonyymi

      Nyt jo sähköautoilla ranget parhaimmillaan yli 800 km.

      • Anonyymi

        Alkaa jo lähestyä samaa kuin dieselauton tankillisella. Sen jälkeen dieselautoilija tankkaa autonsa minuutissa parissa jossain lukuisista tankkauspisteistä ja jatkaa matkaansa huolettomasti.
        Ai niin, joissain kauppakeskuksissa on muutamia ilmaispaikkoja latausta varten ja kotonakin saattaa olla latausmahdollisuus kuten työpaikallakin. Useinkin huoltoasemilla on ainakin se toinen latauspaikka vapaana, se pikalatauspaikka, jossa homma hoituukin jo alle tunnissa.
        Ja ainahan voi jättää autonsa tuntien ajaksi latautumaan kun syö ja lipittää kahvia odottaessa. Eihän kenelläkään ole aika niin tiukassa, etteikö muutaman tunnin taukoa ehdi pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkaa jo lähestyä samaa kuin dieselauton tankillisella. Sen jälkeen dieselautoilija tankkaa autonsa minuutissa parissa jossain lukuisista tankkauspisteistä ja jatkaa matkaansa huolettomasti.
        Ai niin, joissain kauppakeskuksissa on muutamia ilmaispaikkoja latausta varten ja kotonakin saattaa olla latausmahdollisuus kuten työpaikallakin. Useinkin huoltoasemilla on ainakin se toinen latauspaikka vapaana, se pikalatauspaikka, jossa homma hoituukin jo alle tunnissa.
        Ja ainahan voi jättää autonsa tuntien ajaksi latautumaan kun syö ja lipittää kahvia odottaessa. Eihän kenelläkään ole aika niin tiukassa, etteikö muutaman tunnin taukoa ehdi pitää.

        No onhan tuossa patteripekalla sitten reilusti aikaa viidennen kahvikupposen kera hehkutella mielessään sitä dieselien nopeaa poistumista markkinoilta. Ja vaikka siinä odotellessaan aikansa kuluksi rustata jokin rakentava kommentti tänne someenkin dieselautoilijoiden karmeasta kohtalosta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan tuossa patteripekalla sitten reilusti aikaa viidennen kahvikupposen kera hehkutella mielessään sitä dieselien nopeaa poistumista markkinoilta. Ja vaikka siinä odotellessaan aikansa kuluksi rustata jokin rakentava kommentti tänne someenkin dieselautoilijoiden karmeasta kohtalosta...

        Millä sä dieselpelle meinaat minuutissa tankata, kun tankkauspaikkoja ei kohta ole?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä sä dieselpelle meinaat minuutissa tankata, kun tankkauspaikkoja ei kohta ole?

        Mikä on ”kohta”??

        15-20 vuotta.


    • Anonyymi

      Ja vwskodaudiseat TDI autot arvonlasku muutenkin-saastehuijaus

    • Anonyymi

      huiiiii

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe