Parkkitalossa tapahtunut palo oli valtava johtuen sinne pysäköidyistä kymmenistä bensiini- ja dieselautoista. Autojen tankeissa olleet tuhannet polttonestelitrat tekivät palosta valtavan infernon. Jälleen uusi naula polttomoottorien arkkuun.
www.mtvuutiset.fi/artikkeli/norjan-stavangerin-lentoasemalla-roihuava-tulipalo-romahdutti-osittain-parkkihallin-palomiehet-vetaytyivat-hallista-todennakoisesti-se-palaa-viela-huomennakin/7683200#gs.r3knjv
Kymmenet dieselautot paloivat räjähdysmäisesti Norjassa
39
71
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tuollaisen polttomoottoriauton tankissa on sopivassa suhteessa ilmaa (siis tankki ei ole täynnä), se voi jopa räjähtää lähes kuten amerikkalaisissa elokuvissa. Lisäksi polttoneste leviää kolarissa tai muussa palotilanteessa ympäriinsä, ja aiheuttaa valtavan infernon joka sytyttää kaiken lähialueella tuleen. Sähköauton palo ei leviä yhtä helposti, ja on helpommin palokunnan hallittavissa.
- Anonyymi
Tämä Norjan valtava polttomoottiautojen inferno on hyvä muistutus siitä, että polttonesteissä on muitakin ongelmia kuin vain saastutus, mekaaninen monimutkaisuus, huono hyötysuhde jne. jne.
- Anonyymi
Polttonesteitä käyttävien autojen sammuttaminen on erittäin vaikeaa, koska palo on räjähdysmäinen ja palavia nesteitä leviää ympäriinsä. Nämä polttovehkeet ovat oikeastaan kuin keskellemme levitettyjä palopommeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttonesteitä käyttävien autojen sammuttaminen on erittäin vaikeaa, koska palo on räjähdysmäinen ja palavia nesteitä leviää ympäriinsä. Nämä polttovehkeet ovat oikeastaan kuin keskellemme levitettyjä palopommeja.
Tämä yksin jo on riittävä syy kieltää polttomoottrit, puhumattakaan nyt sitten dieselin myrkyllisyydestä ihmisille ja ympäristölle.
- Anonyymi
"Satoja autoja tuhoutui Stavangerissa autohallin palossa: Palon sytytti vanha dieselauto"
www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4ef49707-7165-44d3-a5af-56b7d2a8b764 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Satoja autoja tuhoutui Stavangerissa autohallin palossa: Palon sytytti vanha dieselauto"
www.iltalehti.fi/autouutiset/a/4ef49707-7165-44d3-a5af-56b7d2a8b764No DIESEL se tämänkin infernon aloitti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No DIESEL se tämänkin infernon aloitti.
Ei tällä kertaa kuitenkaan ollut BMW:n diesel. Mutta olisi hyvin voinut olla, ne on kovia itsesyttymään.
- Anonyymi
Ihmettelen miten dieselauto syttyy palamaan ja näkyi olevan vielä vanha Hiace jos kuvien pakettiauto oli alku?????Eihän diesel edes syty vaikka tulitikulla yrität. Ei ole edes sytytys tulppia eli ainoa jos oli vikainen webasto autossa ja lähti käyntiin tai oliko itse laitettu tavaratilan lämmitin mallia Kiina silloin tuli iso lasku ja linnakeikka auton omistajalle sillä norjassa ei saa laittaa mitään polttonesteellä tai kaasulla toimivaa lämmitintä kuin valtuutettu korjaamo muuten. Toivottavasti syy saadaan selville.
- Anonyymi
Hyvin ovat mm. BMW:n dieselit osanneet Suomessakin päästä ostikoihin polttoitsemurhiensa vuoksi. Että osaa se dieselkin palaa, vaikkei kovin syttymisherkkää ole.
- Anonyymi
Voi jessus tosiaan. Diesel autoja palaa joka ikinen päivä. Diesel ei välttämättä syty yhtä herkästi kuin bensiini, mutta se on kuitenkin herkästi syttyvä polttoneste. Eräillä on kyllä melkoisia aukkoja yleissivistyksessä.
"Dieselöljy on palava neste. Aine syttyy lämmön, kipinöiden ja liekkien vaikutuksesta. Lämpimästä dieselöljystä haihtuva höyry voi muodostaa syttyvän seoksen ilman kanssa. Dieselöljysäiliö voi repeytyä tulipalon kuumentamana."
Tuolta löytyy dieselin OVA-ohjeet (OVA = onnettomuuden vaaraa aiheuttavat aineet):
www.ttl.fi/ova/diesel.html - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin ovat mm. BMW:n dieselit osanneet Suomessakin päästä ostikoihin polttoitsemurhiensa vuoksi. Että osaa se dieselkin palaa, vaikkei kovin syttymisherkkää ole.
Ei näistä oikein ulospäin näe, että onko ne dieseleitä, vai bensoja, mutta palavat kuitenkin ihan iloisesti!....
Saksalaista laatuako?....
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roihu-porvoonvaylalla-tallentui-videolle-liekit-nielevat-bmw-n-keulaa-ja-musta-savu-nousee-taivaalle/7525244#gs.r3wp27
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612082200037586
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201807202201085877
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005053810.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005139427.html
https://www.aamulehti.fi/a/201203833 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei näistä oikein ulospäin näe, että onko ne dieseleitä, vai bensoja, mutta palavat kuitenkin ihan iloisesti!....
Saksalaista laatuako?....
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roihu-porvoonvaylalla-tallentui-videolle-liekit-nielevat-bmw-n-keulaa-ja-musta-savu-nousee-taivaalle/7525244#gs.r3wp27
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612082200037586
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201807202201085877
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005053810.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005139427.html
https://www.aamulehti.fi/a/201203833Saksalaisten autojen säilytys parkkihalleissa pitäisi kieltää, kuten Etelä-Koreassa jo tehtiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei näistä oikein ulospäin näe, että onko ne dieseleitä, vai bensoja, mutta palavat kuitenkin ihan iloisesti!....
Saksalaista laatuako?....
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/roihu-porvoonvaylalla-tallentui-videolle-liekit-nielevat-bmw-n-keulaa-ja-musta-savu-nousee-taivaalle/7525244#gs.r3wp27
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/201612082200037586
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201807202201085877
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005053810.html
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005139427.html
https://www.aamulehti.fi/a/201203833Dieseleitä pääsääntöisesti. Bemarilla on nyt isommassa mitassa ongelmia dieseliensä kanssa. Ilmeisesti imusarjaan kertyy pakokaasujen kierrätyksen (EGR) toimesta reilusti nokea, joka onnistuu lopulta syttymään. Ja se imusarja on muovia...
No, tähän ja moneen muuhun vaivaan on saastuttavilla nokilekoilla ajavilla lääkkeet:
1) tulpataan EGR, minkä tehtävä on pienentää NOx päästöjä -> yksi nokileka saastuttaa enemmän kuin 40 tonnin kuorma-auto, muttei haitta, nokilekojen NOx päästöjä ei mitata katsastuksessa (kuten bensakäyttöisten autojen päästöt) joten voi edelleen paukuttaa henkseleitä aiheesta "ajan vähäpäästöisellä nokilekalla".
2) poistetaan hiukkassuodattesta sisuskalut -> hemmetinmoiset pienhiukkaspäästöt. Tästäkään ei jää kiinni, koska katsastuksessa tehdään vain alkeellinen savutustesti. Pienhiukkaset ovat aikalailla näkymättömiä, joten testi mittaa lähinnä isojen nokihiukkasten määrää. Ja kriteeri on todella lepsu, näkyvyyden käänteisarvo. Savutusarvo 2,0 vastaa 0,5 m näkyvyyttä auton perässään hinaamassa savupilvessä.
- Anonyymi
Joo, ja Ruotsissa palaa aivan yhtä hyvin olippa diesel, bensa tai sähköauto! Omitusista kyllä, palot alkoivat kun sinne muutti kolmansista masita ihmisiä, kai ne eivät pidä autoa yhtä hyvänä kuin aasia tai muulia?
Toisaalta, jos seksinhimo yllättää, aasia voi kyllä "tuupata" eli järkeenkäyvä selitys? - Anonyymi
Dieselin energiatiheys on suuri, eli kun dieselpalopommit palavat, niin seurauksena on juuri tuollainen valtava hallitsematon inferno, jolle palomiehet eivät voi yhtään mitään.
- Anonyymi
Lisäksi myrkyllinen ihmiselle ja ympäristölle:
OVA-ohje: DIESELÖLJY
H226: Syttyvä neste ja höyry.
H304: Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin.
H315: Ärsyttää ihoa.
H332: Haitallista hengitettynä.
H351: Epäillään aiheuttavan syöpää.
H373: Saattaa vahingoittaa elimiä pitkäaikaisessa tai toistuvassa altistumisessa.
H411: Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi myrkyllinen ihmiselle ja ympäristölle:
OVA-ohje: DIESELÖLJY
H226: Syttyvä neste ja höyry.
H304: Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin.
H315: Ärsyttää ihoa.
H332: Haitallista hengitettynä.
H351: Epäillään aiheuttavan syöpää.
H373: Saattaa vahingoittaa elimiä pitkäaikaisessa tai toistuvassa altistumisessa.
H411: Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia.Tuollaiset syöpää aiheuttavat ja ympäristöä tuhoavat paloherkät kemikaalit eivät kuulu autoiluun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset syöpää aiheuttavat ja ympäristöä tuhoavat paloherkät kemikaalit eivät kuulu autoiluun.
Diesel siis on erittäin myrkyllistä ja haitallista jo ennen kuin se muutetaan kaikkialle leviäväksi myrkylliseksi noeksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisäksi myrkyllinen ihmiselle ja ympäristölle:
OVA-ohje: DIESELÖLJY
H226: Syttyvä neste ja höyry.
H304: Voi olla tappavaa nieltynä ja joutuessaan hengitysteihin.
H315: Ärsyttää ihoa.
H332: Haitallista hengitettynä.
H351: Epäillään aiheuttavan syöpää.
H373: Saattaa vahingoittaa elimiä pitkäaikaisessa tai toistuvassa altistumisessa.
H411: Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia.Mikä noista ei päde bensiiniin?
Bensiini on noiden lisäksi erittäin herkästi ja räjähdysmäisesti syttyvä ja siksi huomattavasti pahempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä noista ei päde bensiiniin?
Bensiini on noiden lisäksi erittäin herkästi ja räjähdysmäisesti syttyvä ja siksi huomattavasti pahempi.Nokilekojen ongelmana ovat lähipäästöt. Ne tuottavat enemmän haitalisia pienhiukkasia (periaatteessa päästöille on rajat, mutta valvonnan puuttuessa saastelaitteiden deletointi on yleistä hupia, "ennakoivaa huoltoa").
Diesel myös tuottaa reilummin NOx päästöjä. Periaatteessa autoissa on tekniikka näidenkin päästöjen rajoittamiseen, mutta tämä ratkaisu kun useimmiten on runsas pakokaasujen kierrätys (mikä nokeaa imusarjaa ja aiheuttaa autopaloja), niin sehän on aina ensimmäiseksi poistettavien listalla. Valvonnan puuttuessa saastepommin rakentamisesta ei jää kiinni - nokilekojen päästöjä ei mitata katsastuksessa, toisin kuin bensakäyttöisten autojen kohdalla on toimittu jo vuosikymmenet. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaiset syöpää aiheuttavat ja ympäristöä tuhoavat paloherkät kemikaalit eivät kuulu autoiluun.
Tästä tulikin mieleen... Jokin aika sitten käytiin keskustelua vaihtoehtoisista polttoaineista. Metanolia olisi helpompi tuottaa kuin etanolia, mutta sen käyttö liikennepolttoaineena tyrmättiin myrkyllisyyden vuoksi; kuljettaja saattaisi autoa tankatessaan altistua metanolihöyrylle.
Parikymmentä vuotta sitten halvat tuulilasinpesunesteet sisälsivät runsaasti metanolia. Vielä edelleenkin löytyy sankareita, jotka haikailevat sen perään (kestää paremmin pakkasta yms. essonbaarin legendoja). Tuulilasin pesussa toki se ero, ettei ole pelkoa metanolihöyryn pääsystä auton sisälle ;-D
- Anonyymi
Vaikka syylliseksi nyt "löydettiinkin" vanha Diesel auto NIIN oliskohan totuus kumminkin toisenlainen?
Kyllä se todellinen riksi taitaa olla nämä akkuautot, tiedä vaikka joku olis tuollakin lataillu autoaan!
https://yle.fi/uutiset/3-11094547- Anonyymi
Syyllinen oli vanha dieselauto, ja koko inferno johtui polttomoottoriautojen palamisesta.
- Anonyymi
Onhan taas jutuuja...hohhoijaa. Ahdistaako taas?
- Anonyymi
Mitä sinä dieselapina itket? Teikäläisiähän nämnä jutut ahdistavat niin paljon, että pitää jatkuvasti valehdellakin.
Palon syynä siis vanha dieselauto ja muut polttomoottoriautot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sinä dieselapina itket? Teikäläisiähän nämnä jutut ahdistavat niin paljon, että pitää jatkuvasti valehdellakin.
Palon syynä siis vanha dieselauto ja muut polttomoottoriautot.Kyllä valehtelu on juuri sinunkaltaisten trollien ominaisuus. Ja sitähän jaksat harrastaa 24/7 ja vuosikausia.
Toisin sanoin ahdistuksesi on jo sairaanloista... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä valehtelu on juuri sinunkaltaisten trollien ominaisuus. Ja sitähän jaksat harrastaa 24/7 ja vuosikausia.
Toisin sanoin ahdistuksesi on jo sairaanloista...Sinähän se trolli olet, yrität jatkuvasti mm. valehdella tuon Norjan palon alkusyystäkin. Palo alkoi vanhahkosta dieselautosta:
"police later confirmed to NRK that the fire started in a 2005 model diesel car."
www.thelocal.no/20200108/norway-airport-flights-held-as-hundreds-of-cars-burn-in-fire
- Anonyymi
Kyllä dieselautokin voi palaa, mutta tuskin syynä on ollut dieselpolttoaine. Sen syttyminen on jo isompi juttu eikä se onnistu ihan tavallisissa olosuhteissa. Millään tulitikulla tai pikkukipinästä tms ei diesel syty toisin kuin bensa, joka on erittäin herkkä syttymään.
Vanha ja huonosti pidetty auto on aina herkempi syttymään ihan polttoaineesta riippumatta.- Anonyymi
Dieseleitä syttyy itsestään joka päivä, eikä ole väliä lähteekö palo juuri polttonesteestä itsestään.
Diesel on kuitenkin erittäin tulenarkaa ja sopivissa oloissa erittäin herkästi syttyvää myrkyllistä nestettä, joka sytyttyään palaa infernaalisella voimalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieseleitä syttyy itsestään joka päivä, eikä ole väliä lähteekö palo juuri polttonesteestä itsestään.
Diesel on kuitenkin erittäin tulenarkaa ja sopivissa oloissa erittäin herkästi syttyvää myrkyllistä nestettä, joka sytyttyään palaa infernaalisella voimalla.Ettei vaan olis terroristi ollut asialla ja paennut takaisin Kuubaan, lentäen?
- Anonyymi
"Parkkitalossa tapahtunut palo oli valtava johtuen sinne pysäköidyistä kymmenistä bensiini- ja dieselautoista. Autojen tankeissa olleet tuhannet polttonestelitrat tekivät palosta valtavan infernon. Jälleen uusi naula polttomoottorien arkkuun."
Nimen omaan sähköautojen takia paloa oli niin vaikea sammuttaa:
https://www.thedrive.com/news/31763/norwegian-airport-parking-garage-fire-torches-hundreds-of-cars-grounds-flights
Ei sähköautoja saisi mihinkään suljettuun halliin parkkeerata vaan ulos riittävän kauaksi toisistaan.- Anonyymi
Siellä paloivat nimenomaan polttomoottoriautot, ja niiden sisältämät tuhannet polttonestelitrat, joiden takia palosta tuli hallitsematon ja nopeasti leviävä inferno. Jos parkkitalo olisi ollut täynnä pelkkiä sähköautoja, ei tuli olisi levinnyt ja palo olisi saatu hallintaan.
- Anonyymi
> Ei sähköautoja saisi mihinkään suljettuun halliin parkkeerata vaan ulos riittävän kauaksi toisistaan.
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen kysymys. Jo pelkkä sähköpotkulaudan tai polkupyörän akku palaa sille päälle sattuessaan melkoisena soihtuna, joten on esitetty semmoistakin, ettei moisia saisi säilyttää eikä ainakaan ladata asuintalojen ulkoiluvälinevarastoissa.
Luonnollisesti on ehditty jo heittää ilmaan kysymyksiä myös maanalaisiin pysäköintitiloihin sijoitettujen latauspisteiden mielekkyydestä. Sähköauotojen akut ovat suht hyvin mahan alla suojassa, joten palokunnan on vaikeaa saada niitä hukutettua sammutusvaahtoon. Eli voivat olla aiempaa suurempi haaste, vaikka akuston energiasisältö periaatteessa onkin murto-osa bensatankillisesta. On vaan helpompaa stopata se nestemäisen polttoaineen energian purkautuminen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Ei sähköautoja saisi mihinkään suljettuun halliin parkkeerata vaan ulos riittävän kauaksi toisistaan.
Tämä on tosiaan mielenkiintoinen kysymys. Jo pelkkä sähköpotkulaudan tai polkupyörän akku palaa sille päälle sattuessaan melkoisena soihtuna, joten on esitetty semmoistakin, ettei moisia saisi säilyttää eikä ainakaan ladata asuintalojen ulkoiluvälinevarastoissa.
Luonnollisesti on ehditty jo heittää ilmaan kysymyksiä myös maanalaisiin pysäköintitiloihin sijoitettujen latauspisteiden mielekkyydestä. Sähköauotojen akut ovat suht hyvin mahan alla suojassa, joten palokunnan on vaikeaa saada niitä hukutettua sammutusvaahtoon. Eli voivat olla aiempaa suurempi haaste, vaikka akuston energiasisältö periaatteessa onkin murto-osa bensatankillisesta. On vaan helpompaa stopata se nestemäisen polttoaineen energian purkautuminen...Jaa, mitenkähän se polttomoottorien käyttämä polttoneste nyt sitten paloikaan? Liäksi se leviää nesteenä ja sytyttää kaiken ympäriltään.
- Anonyymi
Kyllä kirjotetaa taas melkosta puppua.Laittakaa diiseliä tai löpöä ämpäriin ja koittakaa miten syttyy?Auton,rekan tai muun koneen palaminen johtuu aina jostain teknisestä viasta tai ulkoisesta tekijästä(turvepöly tai muu lika).Itse diiseli ei syty herkästi.
- Anonyymi
Hybrid LEXUS kärähti lento parkkihallissa siinä meni arvokkaat diesel autot
jopa 300 kpl- Anonyymi
Kauhistus mikä inferno.
- Anonyymi
Kauhistus mikä inferno.
- Anonyymi
Sähkö autot pitää ajaa kauas asuintiloista voi vielä palaa talot jne
https://www.youtube.com/watch?v=9-p5svf3jRU
https://www.youtube.com/watch?v=CdaFk3w6rUY
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toyota-kutsuu-takaisin-yli-miljoona-hybridiautoa-tulipalovaaran-vuoksi/7060056#gs.stnv25
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491175Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä211057- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2081026Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk308935- 42909
- 72885