Millainen laiva on Rosella?

Anonyymi

Viking Xpress on telakalla ja sen tilalla Tallinnan risteilyitä ajaa Rosella joka on paljon vanhempi ja pienempi laiva. Onko teillä kokemusta Rosellasta, kannattaako sinne mennä risteilylle? Eroaako se jotenkin modernimmista risteilylaivoista?

42

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eroaa siten että Rosella on ja näyttää perinteiseltä matkustajalaivalta;)

    • Anonyymi

      Sen verran pelottava kapistus, että joutuu seuraavat pari viikkoa seilaamaan Tallinkilla.

    • Anonyymi

      Voi lapsiparat! Säälin Teitä!

    • Anonyymi

      Mene ja koe. Sitten tiedät. Vain onko liian tyyristä?

    • Anonyymi

      Mene ja koe. Sitten tiedät. Vain onko liian tyyristä?

    • Anonyymi

      Käyn paljon Tallinnassa. Olen monta kertaa mennyt kun XPRS on ollut telakalla. Mitä väliä onko laiva uusi tai vähän vanhempi. Europa on vuodelta 1994, ei mitään moittimista. Pelottaako ?

    • Anonyymi

      Jos tuulee merellä, Rosella jää maihin kuten Eckerön italialainen aluskin.

      • Anonyymi

        Miten Rosella saadan maihin ? Enko Eckerö hankkinut uutta kalustoa ihan lähiaikoina Italiasta ?


    • Anonyymi

      Hakusanalla "Rosella" löytyi alun toista tuhatta ketjua, missä esiintyy tuo sana.
      Oliko määrä sinulle liian vähäinen, jotta kykenisit muodostamaan asiasta minkäänlaista käsitystä?

    • Anonyymi

      Läkkipellistä taivuteltu sillipurkki.

      • Anonyymi

        Jääluokitus 1A eli on helkatin vahvaa peltiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jääluokitus 1A eli on helkatin vahvaa peltiä.

        Ollut silloin sata vuotta sitten purkkia kasaan niitatessa. Nykyisin vastaa lujuudeltaan erittäin vahvaa aluminifoliota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ollut silloin sata vuotta sitten purkkia kasaan niitatessa. Nykyisin vastaa lujuudeltaan erittäin vahvaa aluminifoliota.

        Ehkä se kuitenkin hitsaamalla tehtiin, ei ole niittaamalla tehty laivoja pian sataan vuoteen. Suurin niittaamalla tehty alus jossa olen käynyt, on Pietarissa museoituna oleva jäänmurtaja Krasin. On siellä kyllä se Aurorakin vissiin niittaamalla tehty, ei vain ole tullut käydyksi.
        Kun tehdään laiva johonkin jääluokkaan, se asia vaikuttaa moneen muuhunkin kuin vain niihin ulompiin levyihin. 1A ja varsinkin 1A super ovat jo tiukkoja vaatimuksia. Kun tuo Krasin poistettiin käytöstä, sen rungossa alkoi olla merkkejä väsymisestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se kuitenkin hitsaamalla tehtiin, ei ole niittaamalla tehty laivoja pian sataan vuoteen. Suurin niittaamalla tehty alus jossa olen käynyt, on Pietarissa museoituna oleva jäänmurtaja Krasin. On siellä kyllä se Aurorakin vissiin niittaamalla tehty, ei vain ole tullut käydyksi.
        Kun tehdään laiva johonkin jääluokkaan, se asia vaikuttaa moneen muuhunkin kuin vain niihin ulompiin levyihin. 1A ja varsinkin 1A super ovat jo tiukkoja vaatimuksia. Kun tuo Krasin poistettiin käytöstä, sen rungossa alkoi olla merkkejä väsymisestä.

        Valmetin ja Wärtsilän telakoilla paukkui niittivasarat vielä 50-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmetin ja Wärtsilän telakoilla paukkui niittivasarat vielä 50-luvulla.

        Jaa, sanopa sitten muutama, tai yksikin, niittaamalla noilla telakoilla 1950- luvulla valmistunut laiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valmetin ja Wärtsilän telakoilla paukkui niittivasarat vielä 50-luvulla.

        Valmet synnytettiin muistaakseni 1951 ja ainakaan tuon ajankohdan jälkeen ei Katajanokan telakalla valmistettu laivoja niittaamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jääluokitus 1A eli on helkatin vahvaa peltiä.

        Ei peltiä vaan laivateräslevyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä se kuitenkin hitsaamalla tehtiin, ei ole niittaamalla tehty laivoja pian sataan vuoteen. Suurin niittaamalla tehty alus jossa olen käynyt, on Pietarissa museoituna oleva jäänmurtaja Krasin. On siellä kyllä se Aurorakin vissiin niittaamalla tehty, ei vain ole tullut käydyksi.
        Kun tehdään laiva johonkin jääluokkaan, se asia vaikuttaa moneen muuhunkin kuin vain niihin ulompiin levyihin. 1A ja varsinkin 1A super ovat jo tiukkoja vaatimuksia. Kun tuo Krasin poistettiin käytöstä, sen rungossa alkoi olla merkkejä väsymisestä.

        Tosin Auroraan liittyy eräs myytti. Vallankumouksen pyörteissä Aurora tuhoutui ja sen paikalle otettiin toinen Pallada-luokan panssariristeilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei peltiä vaan laivateräslevyä.

        Onko levyä käsittelevän työntekijän ammattinimike laivateräsmies?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko levyä käsittelevän työntekijän ammattinimike laivateräsmies?

        Levyseppä-hitsaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin Auroraan liittyy eräs myytti. Vallankumouksen pyörteissä Aurora tuhoutui ja sen paikalle otettiin toinen Pallada-luokan panssariristeilijä.

        Tiedän myytin. On kuitenkin niinkin, että Aurora ei edes ole Pallada- luokan alus. Pallada ja kaksi sisaralustaan olivat Auroraa kookkaampia, Auroran kolmen savupiipun sijaan neljällä savupiipulla varustettuja laivoja.
        Aurora ei tuhoutunut vallankumouksessa, se kylläkin sai pahoja vaurioita pommituksissa sodan aikana 1941 ja upposi, nostettiin sodan jälkeen ja kunnostettiin museoitavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän myytin. On kuitenkin niinkin, että Aurora ei edes ole Pallada- luokan alus. Pallada ja kaksi sisaralustaan olivat Auroraa kookkaampia, Auroran kolmen savupiipun sijaan neljällä savupiipulla varustettuja laivoja.
        Aurora ei tuhoutunut vallankumouksessa, se kylläkin sai pahoja vaurioita pommituksissa sodan aikana 1941 ja upposi, nostettiin sodan jälkeen ja kunnostettiin museoitavaksi.

        Suoraa kopiota: "Aurora (ven. Авро́ра, Avrora) oli Venäjän keisarikunnan laivaston Pallada-luokan panssarikansiristeilijä, joka tuli kuuluisaksi osallisuudestaan lokakuun suureen vallankumoukseen. Laiva on museoitu.

        Kannattaa huomioida, että laiva ja sen sisaralukset sekä alusluokka eivät ole suinkaan yksi ja sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraa kopiota: "Aurora (ven. Авро́ра, Avrora) oli Venäjän keisarikunnan laivaston Pallada-luokan panssarikansiristeilijä, joka tuli kuuluisaksi osallisuudestaan lokakuun suureen vallankumoukseen. Laiva on museoitu.

        Kannattaa huomioida, että laiva ja sen sisaralukset sekä alusluokka eivät ole suinkaan yksi ja sama asia.

        Ai eivät ole yksi ja sama asia, mikä asia ne sitten ovat, mitä sillä alusluokalla sitten ollenkaan tarkoitetaan?
        Minun Pallada- luokkani on se jonka Pallada- niminen laiva makaa pohjassa Hangon edustalla, Aurora edustaa pykälää vanhempaa laivasukupolvea, siinäkin oli Pallada- niminen alus.
        Muuten, montako savupiippua oli Titanicissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai eivät ole yksi ja sama asia, mikä asia ne sitten ovat, mitä sillä alusluokalla sitten ollenkaan tarkoitetaan?
        Minun Pallada- luokkani on se jonka Pallada- niminen laiva makaa pohjassa Hangon edustalla, Aurora edustaa pykälää vanhempaa laivasukupolvea, siinäkin oli Pallada- niminen alus.
        Muuten, montako savupiippua oli Titanicissa?

        Kolme ja yksi kulissipiippu.

        Kuten Suomen armeijassa olivat K-luokan kelirikkoveneet. Koko vaihteli, samoin varustelu ja koneteho. Silti samaa luokkaa. Kuten myös sota-ajan työhevoset VMV-veneet. Sama luokka, erilaiset alukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolme ja yksi kulissipiippu.

        Kuten Suomen armeijassa olivat K-luokan kelirikkoveneet. Koko vaihteli, samoin varustelu ja koneteho. Silti samaa luokkaa. Kuten myös sota-ajan työhevoset VMV-veneet. Sama luokka, erilaiset alukset.

        Jep, joissakin K- kuljetusveneissä oli moottorina Wikström, toisissa jokin muun merkkinen moottori. Miten nuo veneet muutoin erosivat toisistaan? Mitään erityistä varustelua noissa ei ollut missään, ellei sitten ihan käytön loppuvaiheissa johonkin laitettu esim. tutkaa tms, siitä en varmaksi tiedä.
        Aurora on aivan eri sarjan alus kuin mainitsemani Hangon edustalle uponnut Pallada. Tämä Hangon edustalle uponnut Pallada oli siis nimeltään Pallada. Aurora on yksi jo 1800- Luvun puolella rakennetuista laivoista, joista niistäkin yksi oli nimeltään Pallada. Tämä kolmen laivan sarja, johon em. uponnut alus kuului, tehtiin vasta 1900- luvulla. Samalla voidaan väittää että esim. jäänmurtajat Murtaja, Karhu tai Sampo olisivat Tarmo- luokkaa, tai että Tarmo, Apu ja Varma olisivat Urho- luokkaa jne.
        Jos kaikki koskaan tehdyt Pallada- nimiset menneet ja olevat alukset niputetaan samaan luokkaan niin sama se minulle, mutta aika sekalainen kasa siitä tulisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolme ja yksi kulissipiippu.

        Kuten Suomen armeijassa olivat K-luokan kelirikkoveneet. Koko vaihteli, samoin varustelu ja koneteho. Silti samaa luokkaa. Kuten myös sota-ajan työhevoset VMV-veneet. Sama luokka, erilaiset alukset.

        Se kulissipiippukaan ei ollut pelkkä kulissipiippu, sitä käytettiin laivan ilmanvaihdossa, sen sisällä oli useita ohuempia torvia, erityisesti paremman väen tiloja pyrittiin tehokkaasti "raikastamaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jääluokitus 1A eli on helkatin vahvaa peltiä.

        Laivan kyljet eivät ole peltiä vaan laivaterästä. Voi teitä pöljiä!


    • Anonyymi

      En lue vanhoja ketjuja vaan aloitan mieluummin uuden. Kysymykseni ei koskenut Rosellan merikelpoisuutta.

      • Anonyymi

        Mitä sitten?


      • Anonyymi

        Myönnät siis trollauksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnät siis trollauksen.

        Trolaus keskustelut kalastamis palstalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trolaus keskustelut kalastamis palstalle.

        Sinulla paha lukihäiriö?


    • Anonyymi

      Rosellan olisi pitänyt olla Alangin hietikolla jo kymmenen vuotta sitten, mutta korvaajan, ADCC:n, ryöstivät espanjalaiset.

      ADCC seilaa nykyään Välimerellä Espanjan ja Marokon väliä.

      • Anonyymi

        Sisaralus RIGEL III seilaa loistokuntoisena Välimerellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisaralus RIGEL III seilaa loistokuntoisena Välimerellä.

        Onko tuo joku saksalainen keskiolut?


    • Anonyymi

      Itelläni on hyviä muistoja Rosellasta kun se silasi Naantalin ja Kapelsäärin väliä. Bailattiin kello ympäri. Sama jatkui Turun ja Tukholman väliä seilatessa. Alakerrassa oli pieni mutta super hyvä Yökerho joka ei ollut enää pitkään aikaan käytössä. Jos en väärin muista taisi Jari Sillanpää keksiä siellä Salmiakkki Koskenkorvan.

      • Anonyymi

        Muistat osittain väärin. Siltsuhan sen keksi mutta lautta oli Siljan Serenade tai Symphony, en muista kumpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistat osittain väärin. Siltsuhan sen keksi mutta lautta oli Siljan Serenade tai Symphony, en muista kumpi.

        Rosellan historiaa:

        1995 05 29 - 1995 08 23. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

        1995 08 23 - 1996 06 16. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

        1996 06 17 - 1996 08 18. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

        1996 08 18 - 1997 04 18. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

        1997 04 18. Insatt på 24 timmars kryssningar mellan Stockholm - Mariehamn med artistnamnet "DANCING QUEEN". Fanns rykten om att hon skulle sättas in i trafiken på kvarken, men det vart Ålandskryssningar.

        1997 06 15 - 1997 08 18. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal med morgonavgång från Kapellskär. Ankomsten till Åbo var 21,15, en kvart efter ISABELLAs avgång. Då bägge fartygen använde samma kajplats i Åbo och inte kunde mötas i inloppet till hamnen, så kom ROSELLA till Slottshamnen i Åbo ca 20,30 och gjorde en tillfällig förtöjning vid kajplatsen utanför ISABELLA och avvaktade hennes avgång innan ROSELLA förhalades till kajen vid terminalen. Avgången var kl 23,00 men ofta låg fartyget kvar vid kaj en till två timmar innan hon avgick mot Kapellskär för tidtabellen var väl tilltagen och ofta (måndagar) var det livbåtsövningar utanför Granhamn innan ankomst till Kapellskär.


      • Anonyymi

        Noita tarinoitahan on muitakin, keksijästä nimittäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noita tarinoitahan on muitakin, keksijästä nimittäin.

        Keksijäksi voitaneen merkitä SF-line, valmistajaksi Wärtsilä Turku ja kastajaksi Gudmor Agneta Lundqvist.


    • Anonyymi

      Laiva henkii entisten aikojen risteilytunnelmaa. Ei taida nykynuorisoa, jolle kaikki täytyy kantaa eteen valmiina.

      Ruokailuna on vain uffet, ei ala cartea. Sekä pari kuppilaa. Mutta Suomenlahden ylitykseen ei liikoja aikoja kupeksita.

      Laivalla muovi loistaa poissaolollaan. Ei ole Tallink-maista tekomateriaalien kasaa. On aitoutta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe