Katsooko peilistä äitisi.

Anonyymi

Joskus aivan hätkähdän kun katson peiliin ...niin äitini sieltä katsoo ... samoja ilmeitäkin usein kasvollaan...Kumma juttu ....
Voi sieltä tietenkin isäkin katsoa ....mutta minulla ilmiselvästi äiti ...
mimmimum-..mi

46

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luin tuollaisen otsikon jostain...ja vahvasti nousi mieleeni juuri sama aihe ...
      Sanotaan että äiti-tytär suhde on harvoin särötön ...ja se varmaankin pitää paikkansa.
      Minulla ei ollut enää mitään sellaisia ristoriitoja äitini kanssa vanhemmiten ...mutta silti kun katsoo peiliin .. niin näkee samankaltaiset kasvot...tulee kuitenkin tunne etten haluaisi muistuttaa "vanhaa" naista...
      mimmimum-..mi

      • Juuri samanlaista olen miettinyt kuin aloittaja.
        Vuosi vuodelta vain enemmän peilistä näkyy äitini. Se on lievästi ärsyttävää, ei voi mitään.
        Tyttäreltä en ole kysynyt näkeekö hän minun piirteitäni peilikuvassaan. On tullut enemmän isänsä sukuun, saa nähdä sitten kun vuosia kuluu alkaako muistuttaa minua enemmän.
        Moni kyllä sanoo että meissä tyttären kanssa on paljon samaa.


    • Kun aloin lähestyä 70v. aloin saada outoja tunteita.
      Eri medioissa kun kerrottiin/näytettiin nuoruuteni poppareta, muusikoita, missejä jne.
      En oikein enää uskonut silmiäni.
      Tänään minä kyllä jo uskon. :)
      Peili on maailman julmin keksintö.
      Ydin-Pommi on siihen verrattuna lasten leikkiä.

      H.

      • Anonyymi

        Kumpaa sinä muistutat ....äitiä vai isää ...mielestäsi.
        Minä en koskaan omasta mielestäni muistuttanut äitiä ...hän oli tummempi tukkainenkin .....ja minä vaalea ...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaa sinä muistutat ....äitiä vai isää ...mielestäsi.
        Minä en koskaan omasta mielestäni muistuttanut äitiä ...hän oli tummempi tukkainenkin .....ja minä vaalea ...
        mimmimum-..mi

        "Anonyymi"

        Hah...
        Kyllä minä isää enemmän muistutan kuin äitiä.
        Paitsi että tukka alkaa olla jo asteen verran isän tukkaa harmaampi. :)
        Isä kuoli ja haudattiin 74v. Mustin tukin.

        H.


    • Itse muistutan enemmän isää ulkonäöltä. Veli taas on enemmän äidin näköinen.
      Joskus katselen noita lapsenlapsia ja mietiskelen muistuttavatko ketään lähisukulaisia.
      On metkaa, että ovat kaikki keskenäänkin melko erinäköisiä sisarukset.

      • Anonyymi

        Tyttärellä on kolme lasta ....ja niinhän se on että ruskea silmien väri on voimakas väri perillisille..mutta aika jännää silti ..kahdella on ruskeat silmät ...toisella tumman ruskeat ja toisella vähän maitosuklaaseen päin ....kolmannella on vihreät silmät...tyttäreni silmät ovat sinivihreät ...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tyttärellä on kolme lasta ....ja niinhän se on että ruskea silmien väri on voimakas väri perillisille..mutta aika jännää silti ..kahdella on ruskeat silmät ...toisella tumman ruskeat ja toisella vähän maitosuklaaseen päin ....kolmannella on vihreät silmät...tyttäreni silmät ovat sinivihreät ...
        mimmimum-..mi

        Muistelisin jostain lukeneeni, että ruskea väri voi periytyä sukupolvien takaa.
        Äidillä oli ruskeat silmät. Muilla perheenjäsenillä ei kenelläkään. Ei myöskään alenevassa polvessa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Muistelisin jostain lukeneeni, että ruskea väri voi periytyä sukupolvien takaa.
        Äidillä oli ruskeat silmät. Muilla perheenjäsenillä ei kenelläkään. Ei myöskään alenevassa polvessa.

        No...ei sekään väittämä sitten pidä paikkaansa ...että ruskea on niin voimakas väri...
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No...ei sekään väittämä sitten pidä paikkaansa ...että ruskea on niin voimakas väri...
        mimmimum-..mi

        Isän kuoleman jälkeen peilistä katsoi kuollut isäni. Istuimme hänen kuolinvuoteensa äärellä, hänen kasvoillaan oli ilme:miksi? Hoitajat olivat sulkeneet hänen silmänsä lopullisesti kun lähdimme kotiin.

        Isä oli hyväntahtoinen,eteenpäin pyrkivä. Hänkin kohtasi sitten maailman pahuuden, monet asiat sitten muuttivat elämän toivon.

        Kuolema vapautti hänet 3 vuotta kestäneestä sairaudesta. Lopultakin vapaa pahuudesta. Suru työ vaatii omansa, osoitus tärkeimmästä. Rakkaudesta.

        Ihmeellistä, henkimaailma on olemassa. Isä sitten vierailee luonamme, kuka nyt rakkainpiaan hylkäisi.


    • Gregor Mendelin oppien mukaan (nyt ehkä jo hieman vanhentuneita) jos toisella vanhemmalla on siniset silmät ja toisella ruskeat niin yksi neljästä lapsesta voi periä siniset silmät. loput ruskeat. Nyt asiaa mutkistuttaa se että sinisilmäinenkin voi kantaa ruskeiden silmien geeniä (allelia) väistyvänä, joten jopa kaksi sinisilmäistä voivat saada ruskeasilmäisiä lapsia. Elikkä sinisilmäisyys on väistyvä ja ruskeasilmäisyys vallitseva.

      • Anonyymi

        Voi vain kuvitella...että jos kaksi sinisilmäistä saa ruskeasilmäisen lapsen .....mitä mies tuumailee ...no voihan isyytensä varmistaa jos on epäuskoinen sen suhteen...
        mimmimum-..mi


      • Kyllä meille vielä koulussa opetettiin, että sinisilmäisyys on piilevä ominaisuus ja ruskeasilmäisyys domonoiva.

        Siis ruskeasilmäisiä lapsia voi saada vain sellaiset, joilla jommalla kummalla vanhemmalla tai molemmilla on ruskeat silmät, mutta ruskeasilmäisillä voi olla sinisilmäisyys piilevänä ja niin ollen voivat kaksi ruskeasilmäistäkin saada sinisilmäisen lapsen.

        Siis:
        Kaksi sinisilmäistä ei voi koskaan saada ruskeasilmäistä lasta, koska ruskeasilmäisyys ei ole piilevä vaan dominoiva ominaisuus.
        Kaksi ruskeasilmäistä voi saada sinisilmäisen lapsen, koska sinisilmäisyys saattaa olla jommalla kummalla piilevänä.


      • Anonyymi

        Me kaksi siniset silmät omaavaa saatiin 4 sinisilmäistä lasta ja se jatkuu lastenlapsissa. Hyvä niin.


      • """Nyt asiaa mutkistuttaa se että sinisilmäinenkin voi kantaa ruskeiden silmien geeniä"""

        Ei voi, koska ruskeasilmäisyys ei voi olla piilevänä ominaisuutena.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        """Nyt asiaa mutkistuttaa se että sinisilmäinenkin voi kantaa ruskeiden silmien geeniä"""

        Ei voi, koska ruskeasilmäisyys ei voi olla piilevänä ominaisuutena.

        Isoäidilläni oli ruskeat silmät, hän sai viisi lasta, joista kolmella oli ruskeat silmät, kahdella siniset. Eikö ruskeasilmäisyys voi olla silloin piilevänä sinisilmäisten perillisillä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isoäidilläni oli ruskeat silmät, hän sai viisi lasta, joista kolmella oli ruskeat silmät, kahdella siniset. Eikö ruskeasilmäisyys voi olla silloin piilevänä sinisilmäisten perillisillä?

        Ei ruskeasilmäisyys voi olla piilevänä ominaisuutena.

        Jos ne sinisilmäiset saavat lapsia toisen sinisilmäisen kanssa ja jollakin lapsista on ruskeat silmät, niin silloin on kysymys syrjähypystä.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei ruskeasilmäisyys voi olla piilevänä ominaisuutena.

        Jos ne sinisilmäiset saavat lapsia toisen sinisilmäisen kanssa ja jollakin lapsista on ruskeat silmät, niin silloin on kysymys syrjähypystä.

        Lapsillani on siniset silmät, miehelläni vihreät, ei syrjähyppyjä.


    • Anonyymi

      Jos katsoo niin kyllä tuplaan ketipinor lääkityksen.

    • Ja joo, peilistä katsoo aina välillä äitini, joskus tätini ja isänkin olen nähnyt, mutta ei mitenkään häritsevästi. Tytär ärsyyntyy siitä kun hänen kaverinsa sanovat että olemme kuin kaksi marjaa (mielestäni se ei pidä alkujankaan paikkaansa, mutta ehkä vieras näkee meissä yhtäläisyyksiä).
      Enemmän kuin ulkonäössä, huomaan iän karttuessa muistuttavani enemmän äitiä kaikissa pienissä arkielämän tottumuksissa ja tavoissa, pedanttisuuden lisääntymisessä, raameihin kangistumisessa (tavarat oltava paikallaan ja ateriat kellonlyömän säännöllisesti) ja kontrollintarpeen lisääntymisen.

      • Anonyymi

        Ei ihme että tyttäresi ärsyyntyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihme että tyttäresi ärsyyntyy.

        Hän varmaan jo kauhulla ajattelee itseään seitenkymppisenä.


      • Anonyymi

        Tyttöparka. Tuo tiukka viiva pieni suu kertoo kyllä paljon.


      • Tellukka kirjoitti:

        Hän varmaan jo kauhulla ajattelee itseään seitenkymppisenä.

        Hän kauhulla ajattelee itseään 45-vuotiaana, mutta se ei johdu siitä että hän muistuttaisi äitiään, vaan siitä että hän pelkää ryppyjä enemmän kuin kuolemaa. Hän ei ole perinyt minun geenejäni siinä suhteessa, koska minulla ei ole juuri mitään ryppyjä ja ihoni paksumpi.


    • Anonyymi

      Minua peilistä katsoo isosiskoni näköinen minä.

    • Anonyymi

      En ole ajatellut noin. Itseni näen peilistä.

    • Anonyymi

      Äitini katsoo omasta peilistään.

      • Anonyymi

        Se oli hyvä taulukko ...piti vaan oiken keskittyä siihen ...
        mimmimum-..mi


      • No se ruskean dominointihan tarkoittaa just sitä, että se on piilevän vastakohta, elikkä ei voi olla piilevänä geeneissä niinkuin sinisilmäisyys ja sitten putkahtaa esiin jälkipolvissa.

        Ja senhän osoittaa tuokin taulukon alimmainen kuva, että 0% kahden sinisilmäisen lapsista on ruskeasilmäisiä.


    • Anonyymi

      Jostain jäänyt mieleeni, että vihreäsilmäisyys on jokin muoto ruskeasta silmien väristä. Siis kai sukua ruskealle ja että vihreä ei ole oikea silmienväri ollenkaan. Itselläni on melko vihreät silmät.
      Peilistä minua katsoo osittain vanha, jo kuollut isäni ja myös olen alkanut muistuttaa enemmän äitiäni. Riippuu kai ilmeistä sun muusta.

    • Kyllä minä ihan arvaamalla laitan, että se olen minä siellä peilissä, koska asun yksin.

      Ei siinä peilikuvassa tosin samaa näköä juurikaan ole kuin vuosia sitten otetuissa valokuvissa, mutta pitää yrittää hyväksyä itkemättä.

      • Anonyymi

        Näetkö sinä jommankumman vanhempasi piirteitä ....sieltä peilistä ..
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näetkö sinä jommankumman vanhempasi piirteitä ....sieltä peilistä ..
        mimmimum-..mi

        Kasvojen malli, kapea leuka, on enemmä isän kun äidin. Äidillä oli sellainen hevosenkengän mallinen leuka.
        En muuten näe itsessäni kummankaan vanhempani, enkä muittenkaan sukulaisteni näköä.
        Voisin yhtä hyvin olla löytölapsi tai vaihdokas.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kasvojen malli, kapea leuka, on enemmä isän kun äidin. Äidillä oli sellainen hevosenkengän mallinen leuka.
        En muuten näe itsessäni kummankaan vanhempani, enkä muittenkaan sukulaisteni näköä.
        Voisin yhtä hyvin olla löytölapsi tai vaihdokas.

        Voihan ne piirteet tulla isovanhemmiltakin...tai sitten et ole vielä katsonut niin tarkasti peiliin ...sillä silmällä ...Itse pidin niin paljon isovanhemmistani ...isän vanhemmista...että ei mitään rajaa....näin kevyesti sanottuna.
        mimmimum-..mi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voihan ne piirteet tulla isovanhemmiltakin...tai sitten et ole vielä katsonut niin tarkasti peiliin ...sillä silmällä ...Itse pidin niin paljon isovanhemmistani ...isän vanhemmista...että ei mitään rajaa....näin kevyesti sanottuna.
        mimmimum-..mi

        Isovanhemmistani olen nähnyt vain vanhoja valokuvia.
        Olivat kaikki jo kuolleet kun synnyin. En heidän kuvissaankaan näe itseäni.


    • Anonyymi

      Miehen mielestä iän karttuessa muistutan yhä enemmän isääni. Tyttäreni näkee aamulla peilistä kertomansa mukaan minut. Toinen lapsi on ilmetty isänsä, työkaveri aikanaan minulle tokaisi, kun ei lapsen isää tuntenut, miten olet voinut saada ton näkösen lapsen. Lapsuudenperheessäni isällä oli ruskeat silmät, yksi lapsi peri, me muuta kahdeksan sinisilmäisiä niin että se siitä ruskean hallitsevuudesta. Muuten kyllä ollaan niin samannäköisiä että kun yhden meistä tuntee, tuntee meidät kaikki.

      • Anonyymi

        Meitsilläkin on harrastekaveri, joka näki poikani ja tokaisi, että nyt olisi mielenkiintoista nähdä isä. - Nm. Komistus


    • Anonyymi

      Kumma juttu? Mitä kummaa tuossa on?

      • Anonyymi

        Kummitus ,hui kamalaa .


      • Anonyymi

        ai ancelikin käy jo tälläkin palstalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ai ancelikin käy jo tälläkin palstalla.

        Anteeksi? Tosiaan siinä ei ole mitään kummaa jos muistutamme vanhempiamme.
        Marketissa tuli vastaan tuttu nainen noin 7 vuotiaan poikansa kanssa. Pikku mies oli aivan äitinsä näköinen elikkä pojatkin voivat saada äitinsä piirteet .


    • Muistutan kasvoiltani enemmän äidin puolen sisäruksia kuin äitiäni, kun katson peiliin.
      Eli sieltä äidin isän puolelta kasvonpiirteeni periytyvät. Äiti taas muistutti omaa äitiään.
      Mutta muuten olemuksessani, sanoissa ja liikkeissä kuin puhetyylissä on kuuleman mukaa paljon omaa äitiäni.
      lapset joskus toteavat, että olet ihan kuin mummo.
      Koskaan en tiedä onko se kehua vai moitetta.
      Moni muukin periytyy kuin silmienväri - vai menevätkö ne tavat ja käyttäytyminen vain opitun ja tiedostamattomasti matkitun piikkiin.

    • Anonyymi

      Minä taas en paljoa hätkähtele, vaikka aina peiliä katsoessani sieltä katsoo takaisin petolinnun paljas perse.

      • Hui kamalaa! Osta uusi peili.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      310
      7041
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2154
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1591
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      26
      1403
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      111
      1113
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      989
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      833
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      47
      818
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe