Georg "Jori" Malmsten oli aivan mahtava laulaja, eteenkin 30- ja 40-luvulla. Toinen mahtava saman aikakauden laulaja on A.Aimo. On kyllä niin loistavaa musiikkia. En kaipaa rockia enää yhtään.
Hylkäsin rockin, siirryin Jori Malmsten-faniksi
49
159
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä vikaa Eugenissa oli?
- Anonyymi
Eugen ei oikein nappaa. Ääni ei sytytä. Jorilla se fantastinen. A.Aimolla vieläkin vaikuttavampi ja jylhä. Mutta Jorilla teknisesti parempi ja monissa lauluissa näkee ettei ne sovi A.Aimolle. Olavi Virran laulutyylistä en ole koskaan pitänyt enkä tule koskaan pitämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eugen ei oikein nappaa. Ääni ei sytytä. Jorilla se fantastinen. A.Aimolla vieläkin vaikuttavampi ja jylhä. Mutta Jorilla teknisesti parempi ja monissa lauluissa näkee ettei ne sovi A.Aimolle. Olavi Virran laulutyylistä en ole koskaan pitänyt enkä tule koskaan pitämään.
Selvä. Jorma Lyytinen oli myös hyvä, valitettavan nuorena poistui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Malmstenit, suomen edelläkävijät neniin honottamisessa. Ei jatkoon.
Ääntä olisi ollut jos olisi tullut ulos suun kautta. Vaan ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ääntä olisi ollut jos olisi tullut ulos suun kautta. Vaan ei.Eugen honotti, ei Jori.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ääntä olisi ollut jos olisi tullut ulos suun kautta. Vaan ei.Kyllä Jorin ääni hieman nenästäkin tuli, mutta loistava laulaja hän oli silti ja säveltänyt monet loistokappaleistaan. Itse arvostan eniten Tauno Palon esityksiä 30-luvulta: Mä ruusun tumman, Tuhlaajapoika, Tilda ja minä jne.
Taunolla oli 30-luvulla kaunis ja tunteikas ääni ja Dallapékin oli parhaimmillaan.
A.Aimo huippuesitys oli mielestäni Marusja.
30-luvulla Suomen kevyt musiikki on huipputasolla. Valitettavasti olemme nykyään mitättömällä tasolla, mitä tulee laulajiin, sävellyksiin ja sovituksiin sekä soittoon.
Rock ja muu rämpytys aiheuttaa lähinnä surua musiikkimaun pilaantumisesti, ja että pilaaja oli musiikkiala itse. Mitättömiä kappaleita on helppo tuottaa. Ne käyvät kaupaksi vain koska musiikkimaku on pilattu. Kansainvälinen markkinointi on auttanut tässä suhteessa suuresti.
Surullista on myös suomalaisten musiikintekijöiden henkinen assimiloituminen ulkomaisen matkijoiksi, apinoijiksi. Itsetunto ja itsekunnioitus joka musiikkialan esittäjillä, säveltäjillä ja sanoittajilla oli, on mennyttä. Se meni sananmukaisesti Iltatuulen viestin mukana. Se johti silloin 60-luvun lopulla viimeiseen suureen vastareaktioon rokkirämptystä vastaan.
- Anonyymi
Meikäläinen pitää A.Aimon lauluista koska hänen äänensä on suorastaan mahtava. Malmstenin ehdottomasti paras kausi ajoittuu sota-aikaan. Nämä kaksi suurta laulajaa ovat suoranainen käsite. A.Aimon laulut joista erityisesti pidän ovat "Sinua kaipaava", "Valssi menneiltä ajoilta" ja "Ilta Skanssissa". Jorin parhaita "Olit kerran mun onneni kukka", "Särkynyt onni" ja sitten meikäläisen suosikki "Särkyneitä toiveita"'
- Anonyymi
"Mä kerran uskoin onnehen, ja elin haaveilen toivoen. Mut käsi kylmä kohtalon, pois riisti haaveet kauneimmat mun. Nyt olen yksin, en lohdutusta, en hyväilyä, saa osakseen. Miks täytyi käydä mulle näin, et osattomaks onnesta jäin."
- Georg Malmsten, Särkyneitä toiveita - Anonyymi
Aina on räppi soinut, Veikko Lavi!
- Anonyymi
Minä olen kuunnellut Malmsteenia joka on ruotsalainen kitarasankari.
- Anonyymi
Yngwie osaa kepittää!
- Anonyymi
Mites tämä, Pyöritä pellavapäätä Jori?
- Anonyymi
Kyllä Georg Ots oli mahtava ääni - hyvä kun mainitsit hänen. Muuttuvat laulut jne.
- Anonyymi
Kyllä Malmsteenin pojista Yngve parhaiten tiluttaa.
- Anonyymi
Lieneekö nämä samaa sukua?
- Anonyymi
Kertokaa se Hänelle, Mauno Kuusisto!
- Anonyymi
Kyllä paras on Suomen eka underground bändi Harmony sisters. He kun sjungaa ton romanien kansanlaulun. Sitä kun kuuntelee ja vetää tötsyt nii johan rupee vauhtii riittää.
https://www.youtube.com/watch?v=qiIXitrgB9s - Anonyymi
Stikkasit aika pahan!
- Anonyymi
En koskaan oppinut pitämään Olavi Virrasta. Inhosin hänen laulutyyliää. Liian sliipattua. Ja sitä rataa kaikki nämä rahkoset, einogrönit jne... ei napannut yhtään. Mutta Malmsten eteenkin sota-aikana ja A.Aimo olivat ihan toista maata. Omituisinta tässä on se että olin tuskin enempää kuin 12-13 vuotias kun ensi kerran tämän joskus 1970-luvun puolella tunnistin. Kyllä näissä kahdessa laulajassa oli jotain. Tai sitten se aikakausi synnytti tuon tunnelmalatauksen heidän lauluihinsa.
Kannattaa muuten käydä Youtubessa kuuntelemassa näitä lauluja. Vielä kun Dallape soittaa taustalla niin onpahan siinä todelliset mestarit asialla. Ei ole näistä nykyajan uikuttajista mihinkään heihin verrattuna. Muuten - Georg Malstenilla oli klassisen musiikin koulutettu ääni joten ei ihme että erottuu mäkättäjistä, määkijistä ja uikuttajista.
Ja rock-laulajat nyt ihan surkeita ovatkin. Tuskin kukaan olisi ennen vanhaan saanut lauluopettajalta todistukseen kutosta parempaa numeroa. - Anonyymi
Olipahan kiinnostava avaus juuri siksi että asia on minulle henkilökohtaisesti tuttua. Meikäläisellä ikää 63-v, siirryin äskettäin äskettäin eläkkeelle. Minun kai pitäisi kuunnella jotain Rolling Stonesia, Beatlesia, CCR:ää jne ja joskus teenkin mutta omituisella tavalla olen alkanut kiinnostua yhä enemmän tästä vanhasta suomalaisesta tanssimusiikista ja nimenomaan kolkyt ja nelkytlukujen kappaleista. Ehkäpä syy on että niissä on tämä tunnepuoli jotenkin paremmin säilynyt. Sen sijaan mitä lähemmäs tullaan nykyaikaa niin joku Jamppa Tuominen tai Reijo Kallio aiheuttaa lähinnä myötähäpeää.
- Anonyymi
Mä oon 67 ja must on kliffaa lysnaa sotilas musaa. Tää kersantti Karoliinan esittämä biisi jonka hän sjungas sotkun karaokeillassa kuulostaa tosi kliffalta.
https://www.youtube.com/watch?v=koR6T9WkIFQ
- Anonyymi
Oi oi oi, lauloivat myös Mikki-hiirestä!
- Anonyymi
"Miksi silmäsi nuo, kaipuun rintaani tuo. Hetken onnesta vain, luonas nauttia sain. Kuljen ikävissäin, aattelen usein näin. Miksi silmäsi tummat, aina kaipuun rintaani tuo?"
Kertokaapas mikä laulu ja kuka laulaja sen teki tunnetuksi?- Anonyymi
"Miksi silmäsi nuo, kaipuun rintaani tuo..."
Se on "Muistojen valssi" ja sen lauloi Jori Malmsten.
- Anonyymi
A.Aimo:
"Metsäkukkia" (1944)
"Ilta skanssissa" (1944)
"Aila" (1937, paras versio ikinään, ei vetelä kuten muiden tulkinnat vaan nopea)
Lisäksi muutama vähemmän tunnettu todella hyviä kuten "Carmen Sylva" (1944), "Muistatko vielä metsätien" (1939).
Ja Malmsten tuolla aikakaudella aivan fantastinen. Myöhemmin ei enää. - Anonyymi
Yllättävän moni vanha rokkari muuten pitää noiden kahden suuren laulajan musiikista. Osa salaa, osa ihan julkisesti.
- Anonyymi
Jori Malmstenin kaunein, komein ja koskettavin laulu äänitettiin Välirauhan aikana vuonna 1940. Ja se laulu on "Luoksesi saavuin". Ihmettelen miksi sitä ei soitettu radiossakaan takavuosina niin usein kuin niitä muita. Nykyisinhän nämä laulut on täysin unohdettu. Onneksi on Youtube josta niitä voi käydä kuuntelemassa.
- Anonyymi
On mielenkiintoista että silloin kun ajat ovat olleet todella vaikeat ja köyhyyttä paljon laulettiin koskettavia kauniita kappaleita. Arvostettiin kauneutta. Nyt kun eletään yltäkylläisyydestä ja hyvinvointivaltiossa niin nuoret maailmanparantajat rääkyvät maailman pahuudesta.
- Anonyymi
Wikipediaan on jotenkin älyttömällä tavalla kirjoitettu että "A.Aimo on rinnastettu muun muassa Reijo Taipaleen kaltaisiin ”suomalaisiin perusääniin” ". Mutta kyllä se marssijärjestys niin on että Reijo Taipale pitäisi rinnastaa A.Aimoon. Paitsi että Reijo Taipaleen ääni ei ole alkuunkaan niin syvä ja dramaattinen kuin A.Aimolla.
Minun isäni sukupolvelle (sodassa olleet) A.Aimo ja Georg Malmsten olivat niitä joista pidettiin. Olavi Virta oli taas 1950-luvun ja viinan , Reijo Taipale ja Eino Grön 1960-luvun ja enemmän suurten ikäluokkien juttua. Nuo laulajat eivät koskaan päässeet tunnelmassa ja laulujen syvyydessä lähellekään Malmstenin ja A.Aimon tasolle. - Anonyymi
Niissä sen ajan kappaleissa lauluosuus usein alkoi noin minuutin soitto-osuuden jälkeen ja lauluosuuksia oli kaksi kun myöhemmin siirryttiin kolmeen kertosäkeeseen.
- Anonyymi
Sä olet tosi uskottava. 🤣🤪🤣
- Anonyymi
Ihmiset yleensäkin osasivat laulaa ja lauloivat enemmän 70-80 vuotta sitten. Tämä on muuten tutkittua tietoa. Nykyisin noin 98% suomalaisista lähinnä ynisee ja sitä sitten väitetään laulamiseksi.
- Anonyymi
Minulle mieluisimpia Aimon lauluista on "Laitakaupungin lapsi".
- Anonyymi
G. Malnstenin ja A. Aimon esitykset olivat sen ajan ralleja, eivät oikeaa kunnollista musiikkia.
- Anonyymi
”Ralli se on minun rattoni”, sanottiin. Eikä ”rallilla” tarkoitettu metsäteillä kaahaamista, eikä ”ratolla” miestenlehteä. Tarkoitettiin, että lauleleminen on vaan hauskaa.
- Anonyymi
Nykyisin musiikki, klassista lukuunottamatta, aiheuttaa lähinnä myötähäpeää. Sellaiset tyypit joiden äänestä ei osaa sanoa tuleeko se ylä- vai alapäästä päästetään studioon levyttämään.
- Anonyymi
Klassinen musiikki onkin ainoa musiikki jossa Suomi on eräänlainen pieni suurvalta. Tätähän jumputusta kuuntelevat urpot eivät tajua. Ja Malmsten oli todella hyvä laulaja. Ihmekös tuo kun sai klassisen musiikin pohjakoulutuksen.
- Anonyymi
Dallape on ehdottomasti parempi bändi kuin Hurriganes ja A.Aimo parempi kuin Martti Syrjä.
- Anonyymi
Todella hyvä musiikki testataan sadan vuoden perspektiivillä ja siinä kisassa suuretkin aikansa yhtyeet ja arktistit saattavat painua unohduksiin. Klassinen musiikki kestää ajan patinaa. Nämä iskelmänikkarit eivät. Esim. Beatlesin asema on suorastaan romahtanut. Samoin tulee käymään rollareille. He ovat vain oman aikakautensa (yliarvostettuja) ilmiöitä. Malmsten ja A.Aimo olivat huipulla aikana joka on Suomen historian dramaattisin ja se selittää sen miksi he saattavat jäädä elämään yllättävän hyvin.
- Anonyymi
Nämä Kärjet ynnä Godzynskit olivat turhan ahkeria työssään ja käyttivät kaikki mahdolliset järjelliset nuottikuviot ja sävelkulut kappaleisiinsa. Sen takia nykymusiikki on huonoa.
- Anonyymi
Vanhat suomifilmitkin ovat aidosti hauskoja, Kummeleita paljon hauskempia.
- Anonyymi
Nykyisin musiikki on yhä enemmän koneellista jumputusta. Täysin hengetöntä ja sielutonta. Eikä tässä ole kyse mistään vanhan haikailusta vaan tutkitusta tosiasiasta. Levy-yhtiöt tulivat jo 1980-luvulla siihen tulokseen että tuotettavan musiikin on oltava kustannustehokasta, kuulostaa samalta mössöltä. Sitä vain pitää tunkea joka tuutista että propagandan tavoin ihmiset alkavat siihen tottua.
- Anonyymi
A.Aimon versio "Rantakoivun alla" (1938) on todella upea esitys.
- Anonyymi
A.Aimon "Korholan komiassa talossa" on muuten se laulu jonka Väinö Linna mainitsee Tuntemattomassa sotilaassa. Se on kohdassa jossa Kariluoto harmittelee sitä, että hänen miehensä sen sijaan että laulaisivat Die Wachne Hochia (natsien epävirallista kansallishymniä), rallattelevat "Korholan tyttöjä" jos sille päälle sattuvat.
- Anonyymi
Mä stadin poika oon ohoi.
- Anonyymi
Loistavia laulajia molemmat: Jori ja Aimo.
- Anonyymi
Kuuntelen paraikaa A.Aimon lauluja 1930- ja 1940-luvuilta. Aivan mahtavaa!
- Anonyymi
Sota-aikahan tästä kai taas koittaa...
- Anonyymi
Sanoppa muuta
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662258Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711510Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231497Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851224Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1781157Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬221104Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051074En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9932- 77929