Onko kellään muulla samantapaista kipua alavatsassa?

Anonyymi

Tää vaiva on ollut mulla jo ties kuinka kauan ja oon miettinyt, mistä se voi johtua (lääkärissä oon ravannut viime aikoina muista syistä niin usein, etten kehtais sinne taas tämänkin vuoksi mennä - etenkin, kun mun kipuja ei oteta koskaan vakavasti masennuksen yms takia).

Mutta siis: monesti jos esim. nauran (erityisesti tällöin), yskin tai aivastan, niin oikealla alavatsassa tuntuu äkillinen viiltävä/kouristava kipu, joka on aika voimakas. Sitä on itse asiassa suht vaikea kuvailla. Se kestää muutaman sekunnin ja menee sen jälkeen ohi. Usein suunnilleen samaa aluetta myös jomottaa pitkiä aikoja enemmän tai vähemmän ja tätä tylppää kipua on oikeastaan päivittäin.

Mulla epäiltiin aikoinaan tyrää sillä alueella (oon sen verran hoikka, että alavatsassa erottuu ihon alla useampia eri patteja) ja tk-lääkäri laittoi lähetteen ultraan, jossa ei kyllä näkynyt tyrää. Ainoastaan heikompi kohta vatsanseinämässä, joten periaatteessa siihen voi kyl kehittyä tyrä. Oon kans miettinyt mm. divertikuliittia ja suolistosyöpää (etenkin kun kivut monesti alkaa muutama tunti syömisen jälkeen, paitsi tuo nauramisen yms yhteydessä ilmaantuva äkillinen kipu tulee koska vaan), kun kuulemma molempiin saattaa liittyä samanlaisia oireita.

Onko kellään mitään vastaavaa?

9

1302

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tuollaisia hetkellisiä kipuja nyt voi olla vähän jokaisella joskus, eikä ne merkitse mitään vakavaa.

• Anonyymi

Toki, mutta hieman hämmentävää, kun nämä kivut (etenkin nuo äkilliset viiltävät/kouristavat kivut) ovat kestäneet muistaakseni jo lähemmäs kaksi vuotta. Ja ovat siis aina täsmälleen samassa kohdassa.

• Anonyymi

Vatsavaivaa ollut itselläni vuosikausia ja kivun mennessä tuskallisen kovaksi yritän hakea jotain helpotusta lääkäristä, ainakin varmistamassa ettei ole mitään pahempaa tilannetta päällä. Aiemmin on ollut useammankin kerran jopa leikkausta vaativaa ongelmaa.
      Kun ei kuvissa näy mitään ja labrat suht ok niin aina on kyseessä toiminnallinen haitta.
      Vaikka ikinä ei ole todettu minkäänlaista suolistosairautta, toki voi joku ärtynyt suoli-juttu olla.

Mulla myös aina sanotaan että on kiinnikkeiden aiheuttamaa kipua ja vaivaa, sekin ihan ymmärrettävää. Mutta ne kiinnikkeetkin voivat saada aikaiseksi jos vaikka mitä, suollitukoksia myöten ym.

Ei vatsavaivat ole kivoja eikä niistä ole kivaa käydä kellekkään valittelemassa. Monesti tuntuu ettei aina edes uskota tosissaan.
      Tulee usein kamalan turhautunut olo siitä kun yrittää saada jotain helpotusta mutta aina sanotaan että jos pahenee niin tule uudestaan.
      Edestakaisin juoksuttamista, siihenhän se liittyy kustannusten nouseminenkin terveydenhuollon puolella. Jos ja kun tarvitsee niin meneehän sitä uudestaan kun kehotetaan.

Tuntuu olevan nykyään juoksuttaminen yleistä monelle oli vaiva sitten mikä tahansa.

• Anonyymi

Kokeile venytysliikkeitä, vatsalihasliikkeitä yms varovasti siten, mikä tuntuu hyvältä.
      Huomaat kyllä jos se auttaa ja olosi paranee.

• Anonyymi

Pieni päivitys tähän, olen siis ap. Kuvaamani kipu alavatsassa ei nähtävästi ole tosiaan normaalia ja liittyy mitä todennäköisimmin tyrään. Viime aikoina kipu oikealla alavatsassa on lisääntynyt ja sitä on melkein koko ajan, mutta kovimmat kipupiikit on juurikin nauraessa (tuntuu siltä, kuin alavatsasta repeytyisi jotain ja tunne kestää muutaman sekunnin), yskiessä, kumartuessa, liikkuessa, venytellessä jne. Ja kaiken lisäksi tuohon kipukohtaan on kasvanut kunnon patti (about 3 cm leveydeltään), joka oli olemassa kaiketi jo aiemmin, mutta huomattavasti pienempänä.

Vietin just tällä viikolla kamalan päivän päivystyksessä iltamyöhään asti. Vatsaan sattui taukoamatta, alavatsan painelu sattui helvetisti ja kirurgi päätti kuvata alavatsan ensin ultralla ja sen jälkeen mut kärrättiin TT-kuvaukseen varjoaineen kanssa. Koska kyse ei ollut kuroutuneesta tyrästä (eli tyrä, jota ei saa painettua enää takaisin sisään), sitä ei kuulemka ois voinutkaan näkyä kuvissa. Mutta samalla etsittiin mahdollisia kasvaimia tms. Olin melko paniikissa, sillä mua osittain valmisteltiin jo päivystykselliseen leikkaukseen. Kuvissa ei tosiaan löytynyt mitään muuta selittävää tekijää kivulle, joten kyse on todennäköisesti kasvaneesta tyrästä ja koska se kipuilee näin voimakkaasti, mun pitäisi kuulemma hakeutua lähiaikoina leikkaukseen.

Pelottaa ja ahdistaa valtavasti, leikkaukset on aina kaikkine tulehdusriskeineen yms olleet mun pahin painajainen. Enkä oikein edes tiedä, miten selviän leikkauksen jälkeen, kun asun yksin ja mulla ei oo myöskään ketään kaveria, joka voisi tarvittaessa auttaa ensimmäisinä päivinä/viikkoina. Onko jollain kokemusta tyräleikkauksesta?

• Anonyymi

Jos olis kyse tyrästä, niin se olisi näkynyt kuvauksessa, joten lopeta toi taivastelu. Vieläkö napaan pistää?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos olis kyse tyrästä, niin se olisi näkynyt kuvauksessa, joten lopeta toi taivastelu. Vieläkö napaan pistää?

No itse asiassa sekä radiologi että kirurgi sanoivat, ettei tyrä näy missään kuvauksissa, ellei se ole kooltaan erittäin suuri tai kuroutunut. Kun ihminen makaa kuvauksen aikana selällään, kuroutumaton tyrä painuu sisälle eli reponoituu ja ei sen vuoksi erotu kuvissa. Tämän vuoksi ei tyrien diagnosoimiseen enää kuulemma käytetä mielellään ultraääntä tms, koska antavat virheellisiä negatiivisia tuloksia. Tyrän toteamiseksi riittää kliininen tutkimus.

• Anonyymi

Vatsani on leikattu kuusi kertaa, alunalkaen hoitovirheen takia.
        Yhden kerran jälkeen kehittyi haavatyrä joka on kyllä erilainen kuin joku ns. tavallinen tyrä. Vaikka ei kai tavallista tyrää ole olemassakaan.
        Mutta leikkauksista sen verran että aika hyvin siitä toipuu, tosin kipuja voi jonkin aikaa olla. Niihin saa lääkkeitä ja leikkauksen jälkeen yleensä saa sairaalasta hyvät kotiohjeet että pärjää kotona.
        Tärkeintä on se ettei nostele mitään painavaa johonkin aikaa, sekin kerrotaan viimeistään kotiutuksen koittaessa.

Haavassa on aina tulehdusriski olemassa mutta kun sitä hyvin hoitaa niin ei välttämättä tule ongelmia. Sairaalasta saa myös haavanhoito-ohjeet ennenkuin lähtee kotiin.

Tsemppiä sulle oikeasti, parempihan se on että juttu hoidetaan niin pääset niistä kivuista eroon.

• Anonyymi

Mulla on tavallaan sama et ku yskin tai nauran nii alavatsaa tietyllä tavalla kouristaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      64
      3225
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3087
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2447
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      99
      2180
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1903
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1800
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1616
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1405
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81