Miksi helsinkiläisiä vihataan muualla Suomessa?

Anonyymi

Eli miksi helsinkiläisiä vihataan muualla Suomessa.

Johtuisiko se kateudesta? Helsingissä on monin paikoin kaunis (ei toki joka kulmaltaan) ja hiukan isompi kaupunki. Helsinkiläinen arkkitehtuuri on sekä vanhaa, että uutta ja röyhkeää, taatusti vaikuttavaa. Keskusta-alueellakin on useampi puisto ja uimarantoja.

Monet helsinkiläiset ovat hemmetin hyvissä ammateissa eli menestyvät ja heillä on varaa elellä mukavasti. Helsingissä on yliopistot joihin on kaikista kovin kilpailu, joka samalla luo tilanteen, että Helsinkiin pakkautuu älykkäin porukka...sori vaan, alkujaan voi toki olla ihan mistä vaan, mutta usein he helsinkiläistyvä yliopistovuosinaan. Helsinkiläisen tyypillinen ammatti on freelancer, muotoilija, KTM, juristi, peliohjelmoija, näyttelijä, lehtori... luulisin, että nämä nyt ainakin risoavat kansalaisia sitten.

Helsingissä on myös erikoisia ja ihania ravintoloita, eli ei pelkkää Fransmannia ja Amarilloja (tosin nämäkin Helsingissä lisäksi ovat), jotka on ainoita vaihtoehtoja monessa Suomen kolkassa. Helsingissä saa myös hyvää palautetta herkästi, töissä kehutaan ansioista ja ihmisillä on positiivinen vire. Ollaan iloisesti raitapaita päällä ja pulla kädessä Kauppatorin kahviteltassa lauantai-aamuna, kun muualla Suomessa kuljetaan Alkoon hakemaan Suomi-viinaa. Helsinkiläinenhän ostaa oman Pinot Grigio:n tai Rieslingin vietnamilaisten kesärulliensa seuraksi ihan normi-tiistainakin.

Niin elämän laatu on erilainen Helsingissä, kuka nyt sitten valitsee missä asuukin ja millä perusteella. Helsingissä ei morkata muuta Suomea, se kun ei edes ole niin mietinnän alla. Helsinkiläinen piipahtaa mieluusti vaikka Köpiksessä viikonloppuna ja vähäosaisempikin stadilainen istuu piknikillä Suokissa Prosecco-lasi toisessa kädessä luomu-sesamkasvisnuudelit lautasella (ei kertakäyttö).

Helsinkiläiset myös ovat tyylikkäitä arkena- ja juhlana. Naiset näyttävät nuoremmilta, kuin muualla Suomessa, koska panostavat paljon ulkonäköön. Helsinkiläinen on fressi ja siisti, vaatteet on mietitty vastaantulijaa mielyttäväksi. Tumman sininen, musta, valkoinen, beige, helsinkiläinen taitaa hillityn tyylin eikä tepastele pinkissä tuulipuvussaan. Helsinkiläinen juoksee normiviikkona 30-40 km ja käy vielä parina ilta kundalini-joogassa, timmiä porukkaa.

Tässä muutama stereotypia, joka pitää aikalailla myös paikkansa. Helsingissä pyyhkii hyvin ja sehän ärsyttää...

156

3404

Vastaukset

• Ei se vihaa ole. Ette vain suostu juttusille vähänkään vieraamman kanssa, tämä tulkitaan maaseudulla ylpeilyksi. Mistä tietää, että Helsikiläiset tulleet vieraineen kesämökille? Radio huutaa, terassilla yötäpäivää. Pelkäättekö hiljaisuutta?

• Minä ns. hesalaisena ainakin olen aina yrittänyt tehdä tuttavuutta, ihan luonnollisesti enkä todellakaan ole mikään ylpeä. Pohjalainen on (poikkeuksia tietysti on) varautunut ja vakava. Jättää työpaikalla huomioimatta. En antanut periksi. Täällä vielä ollaan. Tietyt pohjalaiset vielä työpaikalla eivät edes tervehdi. Ihme touhua. Minä aina tervehdin. No, ei tässä sokerista olla :D Onneksi on yksi ihminen jonka kanssa inakin kemiat kohtaa vaikkei ollakaan paljoa työmme puolesta tekemisissä vaikka samassa paikassa olemmekin: Toinen hesalainen:D
        Mutta se, että Helsinkiläinen on ylpeä on ihan puppua.

• Taitaa savolaisjuntit ja pohjoiskarjalaiset heittäytyä täysiksi tuppisuiksi muutettuaan Helsinkiin. Sen olen huomannut. Itse olen suorastaan puhelias noihin verrattuna. Olen kuitenkin Forssan juntti, jo yli 40 vuotta Helsingissä asunut, perhekin on.

• Anonyymi kirjoitti:

Minä ns. hesalaisena ainakin olen aina yrittänyt tehdä tuttavuutta, ihan luonnollisesti enkä todellakaan ole mikään ylpeä. Pohjalainen on (poikkeuksia tietysti on) varautunut ja vakava. Jättää työpaikalla huomioimatta. En antanut periksi. Täällä vielä ollaan. Tietyt pohjalaiset vielä työpaikalla eivät edes tervehdi. Ihme touhua. Minä aina tervehdin. No, ei tässä sokerista olla :D Onneksi on yksi ihminen jonka kanssa inakin kemiat kohtaa vaikkei ollakaan paljoa työmme puolesta tekemisissä vaikka samassa paikassa olemmekin: Toinen hesalainen:D

Huomaa samantein että et ole kauaa Helsingissä asunut etkä ainakaan ole paljasjalkainen STADILAINEN kun käytät Helsingissä elämisen ja asumisen sanana(verbinä) sanaa Hesalainen siitä yhdestä sanasta kisaan päätellä 100% varmuudella että olet jostain maalta muuttanut tänne STADIIN.
        Tämä ei ole millään lailla minkäänlaista keulimista, Helsinki on STADI tämä ei ole HESA.
        Yritä nyt muistaa tämä niin olet taas yhden asian viisaampi...

• Anonyymi kirjoitti:

Minä ns. hesalaisena ainakin olen aina yrittänyt tehdä tuttavuutta, ihan luonnollisesti enkä todellakaan ole mikään ylpeä. Pohjalainen on (poikkeuksia tietysti on) varautunut ja vakava. Jättää työpaikalla huomioimatta. En antanut periksi. Täällä vielä ollaan. Tietyt pohjalaiset vielä työpaikalla eivät edes tervehdi. Ihme touhua. Minä aina tervehdin. No, ei tässä sokerista olla :D Onneksi on yksi ihminen jonka kanssa inakin kemiat kohtaa vaikkei ollakaan paljoa työmme puolesta tekemisissä vaikka samassa paikassa olemmekin: Toinen hesalainen:D

Huomaa samantein että et ole kauaa Helsingissä asunut etkä ainakaan ole paljasjalkainen STADILAINEN kun käytät Helsingissä elämisen ja asumisen sanana(verbinä) sanaa Hesalainen siitä yhdestä sanasta kisaan päätellä 100% varmuudella että olet jostain maalta muuttanut tänne STADIIN.
        Tämä ei ole millään lailla minkäänlaista keulimista, Helsinki on STADI tämä ei ole HESA.
        Yritä nyt muistaa tämä niin olet taas yhden asian viisaampi...

• Nyt kyselet väärällä palstalla. Parhaat vastaukset saat tuolta maakunta/ muut kaupunki palstoilta.
      Itse ainakin olen saanut kulkea rauhassa, silloin tällöin kun muualla käyn. Joskus joku kyselee, että mistä päin olen. Ja vastaan, että Helsingistä. Kysyjä saattaa vain vastata, että aha. Tai sitten aloittaa kyselyn, mistä päin hesaa.
      En ole kokenut vihaa, vaan enemmänkin uteliaisuutta. Saattaa johtua siitä, että olen ihan tavallinen työläinen. Enkä heitä slangia, mikä on todella naurettavaa. Tuolla maakunnissa sitä ei ymmärretä. Eikä stadilainen sitä teekkään, ne on ne junantuomat ;0)
      Onhan täällä monen sortin kulkijaa. Itse olen täällä asunut 30 vuotta. En tullut tänne junalla, vaan mersulla, taksi tuo, taksi vie ;o) Eihän tuo Espoo niin kaukana ole.
      Tällaisia mietteitä yön pimeydessä.

• Miksi se on mielestäsi naurettavaa, ettet puhu slangia?
        Slangihan se vasta naurettavaa onkin.

• Anonyymi kirjoitti:

Miksi se on mielestäsi naurettavaa, ettet puhu slangia?

Taitaa nykyinen slangi olla ihan erilaista, kun vanha kunnon slangi. Nuoriso lisännyt ajan saatossa uusia sanoja, mikä on tietysti normaalia. Joskus vuonna -90 olin Iisalmessa opiskelemassa ja kavereitten kanssa kuunneltiin mielellään Savon murretta. Sitä kun muutama 70 vuotias haasteli menemään,kateltu in toisiaan ,että mitähän ne sano. Oli ihan oikeesti vanhaa Savon murretta, sitä oli kiva kuunnella.

• Anonyymi kirjoitti:

Taitaa nykyinen slangi olla ihan erilaista, kun vanha kunnon slangi. Nuoriso lisännyt ajan saatossa uusia sanoja, mikä on tietysti normaalia. Joskus vuonna -90 olin Iisalmessa opiskelemassa ja kavereitten kanssa kuunneltiin mielellään Savon murretta. Sitä kun muutama 70 vuotias haasteli menemään,kateltu in toisiaan ,että mitähän ne sano. Oli ihan oikeesti vanhaa Savon murretta, sitä oli kiva kuunnella.

Osaan sen verran venäjää ja ruotsia, että ymmärrän stadin slangia vaikka en koskaan ole asunut lähelläkään Helsinkiä.
        Täällä iäkkäimmät suomalaiset puhuvat fingliskaa, mikä on aika hupaisaa. Kenellekään ei tulisi mieleenkään ylpeillä sillä, että ympärillä asuu miljoonia ihmisiä. Naurettavaahan se vain olisi.

• Anonyymi kirjoitti:

Mitä naurettavaa Stadilaisten tavasta puhua on ?
        Kyllä kun kuulee jonkun esim.Savonlinnasta tms. tänne muuttaneen puhumista on lähinnä mielenkiintoista kuunnella muttei se ole mitenkään naurettavaa lähinnä hymähtelen korkeintaan...

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä kun kuulee jonkun esim.Savonlinnasta tms. tänne muuttaneen puhumista on lähinnä mielenkiintoista kuunnella muttei se ole mitenkään naurettavaa lähinnä hymähtelen korkeintaan...

• Anonyymi kirjoitti:

• Vihatkoon kunhan pelkäävät.....

• Helsinkiläiset ovat lähes kaikki muualta metsästä muuttaneita. Aitoja stadilaisia ei oo paljon. Ei teitä kukaan vihaa tehän rahoitatte muukalaisten elämää,hyvä niin.

• Ei ole mitään uutta että helsinkiläisiä vihataan muualla. Voisi myös kysyä miksi muualta olevia vihataan Helsingissä. Tai miksi ylipäätään joka paikassa vihataan sitä joka ei ole itse juuri sieltä.
      Tää on näitä ikuisuuskysymyksiä, johon ei varmaan ikinä löydy vastausta.

• Itse asiassa siihen on hyvin yksinkertainen vastaus. Ihminen on aikoinaan oppinut elämään pienryhmissä. Aikojen alusta ihminen oppi selviytymään pienissä yhteisöissä, olemme siis laumaeläimiä. Suuremmissa laumoissa ihmiset jakaantuvat edelleen pienyhteisöihin. Ulkopuoliset ovat aina olleet uhka sille pienyhteisölle. Sitä samaa käytöskaavaa toistamme tiedostamatta edelleenkin. Esim. poliittiset puolueet käyttävät asiaa hyväkseen korostamalla me-henkeä puolueiden sisällä. Sama toimii paikkakuntien kesken ja maiden kesken jne.

• Ennemminkin voisi kysyä, että miksi turkulaisia vihataan koko maassa?

• Miten Intia liittyy Helsinkiin?

• Olen asunut Pohjanmaalla 23 vuotta (syntynyt ja kasvanut Helsingissä) ja en vieläkään ymmärrä pohjalaisten juoruamista, en siis tajua, miksi soitellaan tuttujen tutuille kyselläkseen (siis täällä todella soitellaan toisille kysyäkseen asioita)mikä se ja se homma on. Myös työpaikoilla ihmetellään ääneen kun joku on tehnyt sitä tai ollut tekemättä, aivan mitättömiä asioita. Jopa kännyköistä tarkistetaan (aikuiset ihmiset) mitä ko. juorun kohde pitää sisällään (Fb ja muut) ja informoidaan muille äänekkäästi. Tämä peli ei vetelisi Helsingissä.

• Kuinka kestät sitä? En ole hki, mutta en ole koskaan ymmärtänyt tuota pienten piirien toimintaa.

• Kyllä katsottais toiseen suuntaan jos joku tällainen juoruakka/ukko pitäisi tällaista yllä. Siellä katsotaan "mikä helv**in juoruämmä toi on"..sanokaa, jos olen väärässä.

• Tekisi mieli oikeasti sanoa joskus näille "ootteko kuullut sitä ja sitä ja tunnekko sää tai tieräkkö kun se ja se teki tätä ja sitä.." että: Ketä oikeasti kiinnostaa?!

• Vain Pohjalaisia.

• Ja nimet..ne on tärkeitä kahvipöydässä. Ne sanotaan ääneen ja päivitellään kun sen veli/sisko/äiti (nimeltä hekin) on elämässään tehnyt sitä ja tätä. Meinaa oikeasti usko kohta loppua vaikka kuinka haluisi sulkea korvansa. Onneksi en täällä tunne monia vieläkään (asunut tässä paikassa 7 vuotta) ainakaan nimeltä. Säästyn tästä juoruamiselta paljolti.

• Katsokaa Prisma: Genetiikan vallankumous TV1, ke 15.1. klo 19.00.
        Todella törkeää, oliko se Sveitsissä, pitää beagle-koiria huonoissa oloissa koe-eläimiminö, jotta idiooiiti-urheilijat saisivat isommat lihakset!!!

Tämä on laitonta ja järkyttävää!!!!

• Liikaa pormestareita ja apu sellaisia. Helsinki ei tarvii niitä mutta kokoomus tarvii suojatyöpaikkoja laiskoille puoluetovereillen.
      Helsinki ei ole muuta kuin kaupunki

• Homoja ja lesboja paljon siellä om kiva elää.

• Siksikö ei tule uusia vauvoja?

• Provinssissa on lyhyempi matka yhtyä.

• Suomen metsistä muuttaneita juntteja koko alue täynnä.
      Ja lisää tulee arabimaita myöten ja se tekee kaupungista todella kivan asua onnee sinne.
      Suomen cityyn.

• Niin, juuri tuomittiin eräs pommi-iskua Helsinkiin suunnitellut. Lisää Iltalehdessä.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, juuri tuomittiin eräs pommi-iskua Helsinkiin suunnitellut. Lisää Iltalehdessä.

Se on nyt selvinnyt, tyyppi oli Latviasta. Hän suunnitteli kai iskua johonkin mutisten (matujen) paikkaan.

• En tiedä, kuvittelenko, mutta joskus tulee vaikutelma että "hesalaiset" vähättelisivät muualla asuvia. Suomess moni asia (koulutus, kulttuuri, maan hallinto....) on keskittynyt Helsinkiin. Helsinki on myös n. miljoonan ihmisen keskittymä, joten kaikki toimii hektisemmin ja tavalla, jota pienemmiltä paikkakunnilta tulevat vierastavat. Ulkolaiset virtaukset myös niin hyvässä kuin pahassa kulkevat paljolti pääkaupunkimme kautta. Olisi ehkä ihme, jos tämä kaikki ei näkyisi ihmisten elämäntavoissa ja asenteellisissa eroissa muun Suomen kanssa.

Helsingissä on oma leimansa ja siellä omat tavat elää ja käyttäytyä. Samoin on muualla Suomessa. Oloihin on sopeuduttava ja opittava tietämään, mitkä asiat missäkin ärsyttävät tai vastaavasti saavat kanssaihmiset hyvälle tuulelle. Se, että asuu jossakin ei saisi olla syy käyttäytyä ylimielisesti toisia kohtaan tai toisaalta omaa asuinpaikkakuntaa ei pidä naureskelle taivähätellä, kuten olen nähnyt esim. omalta kotiseudulta Helsinkiin muuttaneiden julkkisten tekevän.

Ikävää alamaailman toimintaa on joka puolella Suomea ja vastaavasti ihmiset tekevät hienoja asioita kaikkialla maassamme. Erilaisuuttamme tulisi pitää rikkautena, eikä esim. helsinkiläisyyden ihannointi puheessa, käytöksessä ja nuorisokulttuurissa pitäisi olla tavoiteltavaa. Asiat taitavat mennä kuitenkin omalla painollaan.

Hyvää päivänjatkoa hesalaisille, saamelaisille ja kaikillle muillekin!

• Näkemykseni mukaan kun ihminen muuttaa hesaan, hän ylpistyy kun saa olla ns. parempaa väkeä. Ei kaikki mutta iso osa varmaan. Itse paljasjalkaisilla ei tätä taipumusta ole.

• Asiaa kirjoitat. Ja ajattelen myös niin, että jos hesalaisella tai muualla Suomessa asuvalla on itsetunto kunnossa, hän ei puutu lillukanvarsiin. Me jokainen tarvitsemme ns. sydämen sivistystä ja toistemme kunnioitusta sekä oikeanlaista, reilua kohtaamista. Kateudesta on joku sanonut, että se on eräänlaista ihailua. Siis ihailkaamme erilaisia toisiamme!

Vanha sanonta, hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas. Eli voisimme miettiä mieluummin hyvän puhumista, jolloin kansaamme voisi sanoa onnelliseksi kansaksi.

• Toivotaan et persut pääsee valtaan niin mekin saadaan ajaa autolla.
      Persut pelastaa suomen
      T juntti Kuusamosta joka muutti stadiin 2002

• Se olis Suomen tuhontie.

• Anonyymi kirjoitti:

Se olis Suomen tuhontie.

Eikä oo.

• Anonyymi kirjoitti:

Se olis Suomen tuhontie.

Väärin. Nykyiset hallituspuolueet tuhoavat Suomen. IMF tulee ja ryöstää loput.

• Anonyymi kirjoitti:

Se olis Suomen tuhontie.

Miksi niin ajattelet ?

• Ei kannattais vihata Helsinkiläiset maksat tulonsiirtoina ison kasan rahaa maakuntiin Valtionverona.Mut eihän ne böndet snaijaa,

• Älä skakaa,skruudaa gutaa lättyy.

• Anonyymi kirjoitti:

Älä skakaa,skruudaa gutaa lättyy.

Mä skuutaan aina gutaa sjaggaa enkä ole skagi vaikka olisin sen itse duunannu;)

• Ei tämä ole rahakysymys. Kysy vaan moniko rahansiirtoon pakollisesti osallistuva (hesalaiset) tekevät sen mielellään. Ei varmaan yksikään.

• Anonyymi kirjoitti:

Mä skuutaan aina gutaa sjaggaa enkä ole skagi vaikka olisin sen itse duunannu;)

Ja siinähän se vastaus jo kolmessa kommentissa tulikin...

• No just tuossa tuli esille se ylimielinen asenne miksi hesalaisista ei tykätä muualla.

• Oon pöhölö joka muutti Helsinkiin 2010 akaan mettäperältä
      Nyt oon niin stadilaista. Mutta lähen heti akaaseen jos sieltä töitä saan,lähen joka aamu töihin eväitten kans ja esitän ilmastoystävällistä,vaikka siitä v....t veisaan,
      Mutta se on trendikästä ja äänestän varmaan arvaatte ketä,vaikka esitänkin kokoomuslaista tai vihreää.. oon hetero vaikka esitänkin bi sex kaveria. Ja syön makkaraa ja teen kirjoitusvirheitä?

Eli olen perus helsinkiläinen maalta tullut juntti.🍿🍔🧀🍞🍳

• Mites se menisikään jos media "muuttaisi" Ouluun? Uutiset olisivat Oulu seudun painotteisia.
      Esim. Kun suuri risteilyalus saapuisi tänne, siitä olisi maininta kolmen vuorokauden kuluttua jossain pienellä, ehkä jopa kuvan kanssa. Ja sen jälkeen kun Jyväskylästä tulisi pääkaupunki...
      Johan olisi täällä itku ja hammastenkiristys vallalla.. ja muualla suomessa "ihmeteltäisiin" mikä siellä hesassa nyt kaivertaa.. :)

• ''Kun suuri risteilyalus saapuisi tänne, ....''
        Miksi suuri risteilyalus saapuisi peräkylään ??

• Anonyymi kirjoitti:

''Kun suuri risteilyalus saapuisi tänne, ....''
        Miksi suuri risteilyalus saapuisi peräkylään ??

"Miksi suuri risteilyalus saapuisi peräkylään ??"
        Tarkoitatko Oulua vai Helsinkiä?.. Mutta jos se tulee Helsinkiin, niin ketä kiinnostaa?

• Anonyymi kirjoitti:

"Miksi suuri risteilyalus saapuisi peräkylään ??"
        Tarkoitatko Oulua vai Helsinkiä?.. Mutta jos se tulee Helsinkiin, niin ketä kiinnostaa?

Risteilyaluksen matkustajia.

• Muualla Suomessa minä vihaan espoolaisia turisteja jotka ovat niin saatanan stadilaisia.

• Hei, sinä Espoolais-vihaaja...täällä lakeuksilla Espoo ja Vantaa ovat Helsinkiä. Revi siitä. *lol*

• Anonyymi kirjoitti:

Hei, sinä Espoolais-vihaaja...täällä lakeuksilla Espoo ja Vantaa ovat Helsinkiä. Revi siitä. *lol*

Ja täällä stadissa on sanonta...lappi alkaa ogelista....

• Anonyymi kirjoitti:

Hei, sinä Espoolais-vihaaja...täällä lakeuksilla Espoo ja Vantaa ovat Helsinkiä. Revi siitä. *lol*

Ei ne kyllä ole helsinkiä.

• Samaa mieltä eivät kehtaa sanoa että ovat Espoosta tai Vantaalta
        Mikä siinä on kun pitää tulla pohjoiseen sikailemaan ja esittämään helsinkiläistä
        Monesti kysynyt täällä no mistäs päin olet nii vastaus on Stadista no mistä päin vittumainen vastaus että tiksistä meikä nauraa ja sanoo että ei se ole Stadia nähnytkään vastaus mulle mistäs sä sen muka voit tietää hmm no vittu asunut stadissa 30 vuotta niin eiköhän tiedä 🤣😂 ja nämä ovat yleensä lähtöisin muualta kuin Stadista

• Anonyymi kirjoitti:

Ja täällä stadissa on sanonta...lappi alkaa ogelista....

Täälläpäin sanotaan Helsinkiä Suomen persreiäksi, ei muuten, mutta kartan mukaan.

• Jyväskylässä on ainoa oikeasti eurooppalaisittain iso tapahtuma, Helsinkiläiset eivät edes tajua sitä.

Helsingissä iloitaan kun kaupungissa on yksi iso artisti ja seotaan, kun uusi metro linja avataan.. No onhan se pienikin ilo kivaa.

Isossa tapahtumassa on oikeasti ihan eri meno.

• Mainitse yksi iso taphtuma jypinkylässä viimeisen 3kk aikana.
        (Jypin matsi ei ole iso taphtuma)

• Anonyymi kirjoitti:

Mainitse yksi iso taphtuma jypinkylässä viimeisen 3kk aikana.

Rallit on aika tosi jätti tapahtuma.

• Anonyymi kirjoitti:

Mainitse yksi iso taphtuma jypinkylässä viimeisen 3kk aikana.

Taisi olla provo viesti.
        Mutta kyllä, maailman tähdet pitävät yllätys keikkoja ja bongaa väkeä, joita ei Helsingissäkään aina näe, Esim. formula tähtiä. Ja tapahtumia riittää.

• Moips, arvaa olenko sanonut täällä Pohjanmaalla oman mielipiteeni turkistarhauksesta. No, ei sen enempää, mutta ei varmaan yllätä, että miltein kaikki täällä lakeuksilla hyväksyvät turkistarhauksen. Tästä asiasta ei voi keskustella pohjalaisten kanssa. Mutta niinkuin tuossa jo aiemmin mainitsin, olen ollut Pohjanmaalla nyt 23 vuotta. Olen oppinut sen, että kestää kauan, kun pääset pohjalaisen tutuksi, saatika ystäväksi. Työtäni rakastan kovasti ja sen takia täällä olen ja muiden syiden.

• Tuleekohan vielä 1918 takaisin,

• Koska meilla on niin paljon rahaa että me kustaan shampanjaa!

• Työkkärikorvaukukset on samat koko maassa

• Olen Karjalaisverinen molemmilta puolilta ja sotilaan tyttö eli isä oli töissä Puolustusvoimien alaisuudessa siellä Hesassa, tiedätte varmaan ne saaret.
      Välillä on ikävä sinne ytimeen, ei voi kieltää. Ikävöin suoraselkäisiä, loppujen lopuksi suoria Helsinkiläisiä joka itse olen. Halit sinne etelään <3

• P.s. Aina tullut hyvin juttuun ns. ulkopaikkakuntalaisten kanssa, ei mitään ongelmaa, päinvastoin :-) Tosin Oulun murre kerran nauratti ja siitä mainitsin ;D Mutta Pohjalaiset...huhhuh.

• Ei hitto, mä oon budjannu tääl landel ny 23 egee ja funtsin koko ajan et pitääks mun olla ihan daiju kun yleensä lähin tänne budjaa mut niinku Tuomari Nurmio tsungaa niin klabbit kuljettaa vaikkei hiffaa mihin se hima loppujen lopuks jää.

• "Budjannu 23 egee"????

• Ei kai tavallisia ihmisiä vihata.Mutta tämä koko kansaa nykyään alentava polittiikan tekotapa kulminoituu pääkaupunkiin .Asuuhan siellä :niin sanottu irvikuva kokokansan Presidentistä: ja hallitus toimii Arkaadian mäeltä.

• Laitakaa kaikki politiikot Brysseliin Kataisen kaveriksi.

• Syitä on lukuisia, yleisesti ottaen "böndenä" ottaa päähän että stadilaiset elävät kaikukammiossa ja ovat yli-liberaaleja ja kaikki järkipuhe on "rasismia". Menevät mukaan kaikkiin typeriin juttuihin: kommunismi, mamujen ylisuojelu, feminismi, veganismi/ilmastopaasaus, soijapoikailu jne.. lista jatkuu.

Helsinkiläiset pitävät itseään Suomen "parhaimpina" ja kaikki muu ylpeily, tietynkaltainen elitismi ärsyttää ja kallis hintataso

• Ja kaiken muun hölmöilyn lisäksi käyvät töissä ja veroeuroilla elätetään juntit.

• Niin haukutut juntitkin:ovat työssä käyviä valtion veronsa maksavia ihmisiä.

• Ei ole mitään tietoo, täytyy kysyy Saulilta mistä yleensäkin viha kumpuaa.

• Me ei haluta mitää pride kulkue hinureita Lapualle

• Lapualle ei halua kukaan.

• Lapualla niin kuin muuallakin Suomessa asuu monenlaisia ihmisiä.Itsestähän se hyväksyntä täytyy kaivaa esiin.

• En kyllä tiedä miten voit kirjoittaa noin. Ei hesalaiset eroa muista ihmisitä pätkän vertaa. Annoit meistä Helsinkiläisistä aika fiinin kuvan. Se ei vaan ollut totta.

Tiedät sen itsekkin että turha enempää perustella.

• Juuri noi,! Jokainen ollaan jossain synnytty ja se koti jo ehkä muutamassakin sukupolvessa!
        Perhe ja se, no olen täältä!
        Oikeasti kukaan Helsinkiläinen ei vihaa muualla maassamme asuvia!
        Päinvastoin, kaikki ostaa kaupoista mielummin kotimaista ruokaa, katsoo onko kotimaista
        Mutta olen myös aika kyllästynyt välillä näihin ne Helsinkiläiset tekee milloin mitäkin ja on heiltä pois
        Eihän se niin mene!Ne Helsingin herrat ym tyyliin..ne herrat ja päättäjät joista suurin osa on muualta, sieltä maalta!
        Peace!

• En minä hesalaisia vihaa. Olen käynyt muutaman kerran siellä. Ei se mitenkään erityisen kaunis kaupunki ole. Matkustin raitiovaunun romulla ja kävin festareilla. Panin merkille ettei siellä ole oikeaa keskustaa ns. toria kuin esim- Turussa tai Tampereella. Sekava paikka mutta ihan miten haluatte. Ei Turussakaan nykyään toria ole vaan työmaa mutta ehkä parin vuoden päästä...

Samannäköisiä ihmisiä siellä on kuin muuallakin. Joka nurkassa on jokin spurku.

• En usko ihan hyvää sakkia, yleensä paikat, kaupungit missä yliuteliaita ihmisiä ovat naurettavia. En ole mihinkään paikkaan vielä kunnolla kotiutunut,etsintä jatkuu.. terveisiä pohjois- savosta

• Kaikki asumme Suomessa. Mulle ihan sama mistä kukakin on, mistä muuttanut minne🥰.. Suomi on pieni maa.. Ite asun ympäri suomee ja hienoja mukavia ihmisiä kaikki! 😍 Love päk jns

• Oli hienoa lukea näin hienosti kirjoitettu kirjoitus. Kyllä maaseudulla ja korvessa myös kelpaa asua. Ilman kiirettä, ja tekemällä tehtyä kaupunki stressiä.

• Jopa on kehumista hesalaisista :D Kaikkea muuta kuin timminä kaikki on pötykirjotusta... Tiijän että oulussakin esim on nuorekkaita naisia joita luullaan alle 18v ja ovat +40ikäsiä että se siittä sinun kehuista :) En minä vihaa hesan aluetta millään tavoin...

• Pohjanmaallal on niin tilaa asua ja elää, on isot talot ja tontit, on metsää ja peltoa, ei naapurit kurki ikkunoista jne jne..!

omall apihalla saa olla vaikka ilman vaatteita, ei tule kukaan natisemaan, siksi pohjanmaalla on mukavaa!

Ei maksa kalliita vuokria, ei penniäkään vaikka on tilaa satoja neliöitä tepastella parketilla ja laittaa takkaan tulta, ei kiitos mihinkään betonikaappiin ja maksamaan siitä tuhatta euroa hui hai mitä hassuutta!

• Saa valita lähteekö liikenteeseen isomalla vaiko pienemmällä autolla, vai menekö traktorilla metsään, pilkille sama mihin, taikka ajaa autolla suoraan järvelle verkon päähän ja vetää takuutuoreet kalat pannulle päivän ratoksi, sellaist aon elämä pohjanmaalla.

muuten pohjanmaa on aika lailla iso ja laaja käsite, on aivan eri asia asua eteläpohjanmaalla keskellä' taikka pohjoisemmassa, ranniikopohjanmaa aivan oma juttunsa ruotsalaisineen ja muine kummineen!

• Anonyymi kirjoitti:

Saa valita lähteekö liikenteeseen isomalla vaiko pienemmällä autolla, vai menekö traktorilla metsään, pilkille sama mihin, taikka ajaa autolla suoraan järvelle verkon päähän ja vetää takuutuoreet kalat pannulle päivän ratoksi, sellaist aon elämä pohjanmaalla.

muuten pohjanmaa on aika lailla iso ja laaja käsite, on aivan eri asia asua eteläpohjanmaalla keskellä' taikka pohjoisemmassa, ranniikopohjanmaa aivan oma juttunsa ruotsalaisineen ja muine kummineen!

Junttilassa budjaat,bilikalla rantsuu

• Pohjanmaalla jos jätät rahapussin kaupan kassalle niin se tuodaan vaikka taksilla kotiin kiireen vilkkaa, ei näy homoja ei lesboja ei matuja eikä njaa aasialaisia näkyy ja heistä ei ol e mitään huonoa sanottavaa, ovat ahkeria ja työtäpelkäämättömiä,kukaan ei moiti heitä mistään !

ei örise juopot nurkissa eikä käy kukaan kimppuun, sellaist aon pohjanmaalla!

• Sen takia kun Helsinki ja helsinkiläiset kahmivat kaiken hyödyn maakunnista, mutta toisinpäin ei tule muuta kuin lunta tupaan. Kaikki virastot ja muut keskeiset työpaikat ovat Helsingissä ja pysyvät siellä, koska virkamiehet ovat lähes kaikki jo monen polven kaupunkilaisia. Heitä ei näe muualla kuin lomien, ruskaretkien ja keväthankien tutustumassa valtakunnan menoon.

• En vihaa...Ne on mulla ihan yhdentekeviä. Parasta elää vaan omaa elämäänsä ja keskittyä lähimmäisiin. Viis muista :) Mukavaa päivää sullekin sinne Helssinkiin.

• Ei vihaa!! Helsinkiläiset vain on pahimpia luonnontuhoajia . Ei yhtään luonnonsuojelijaa -betonin suojelijoita ne on.

• Vihata tsadilaisia? Ei o tarvetta. Kehäteiden sisällä ei asu "aitoja" helsinkiläisiä kuin murto-osa väestä. Ovat vähän kuin alkuperäiskansa Pohjois-Amerikassa, sulautuvat pikkuhiljaa savolaisiin, pohjalaisiin ja lappalaisiin. Sulautumisen myötä ollaan niin tsadilaista, että oikke kauhistuttaa.

• Stadilaista*

• Jep näin on

• moskova ja helsinki kumassakin maassa asuu valtion elätteja ilman teollista toimintaa ja tuottavaa työtä suomi kehätien kohdalta poikki luovutetaan ruotsille samaa kauppaan ahvenanmaa kyllä hurreilla riittä elätettäviä samaan pakettiin sähköverkon kemiranapulanta valtion osakkeen myyjät niin tehdään isanmaallinen teko

• Totta. Elämä pääkaunkissa on sama kuin elämän kulku muurahaiskeossa. Kaikilla kova kiire eivätkä ajattele mihin he kiirehtivät. Päästä muurahaiskeon huipulle on tavoite . ja kun pääsee sinne , sieltä helposti vierii alas. Ja ihmetellään miten tässä näin kävi?

• No justiinsa, ajatteleppa ihan ite kokonaisuutta miten esm. ruokatuontanto, viljely ym ketkä ovat suurimpia ostajia? Helsingissä asuu kuitenkin porukkaa aika paljon, oikeasti he kaikki aina sen kotimaisuuden tarkistavat, se on tärkeää meille helsinkiläisille!

• Siksi kun ovat kehä kolmosen si

• Ei helsinkiläisiä vihata. Elämäntapa, juoksemalla liikkuminen paikasta toiseen aiheuttaa ehkä vihan tunnetta? Stressi tarttuu.

• Yksi syy voisi olla takavuosina kun Helsinki läinen meni muualle Suomeen niin olivat olevinaan jotain parempaa mitä muut ja käytös oli huonoa näin se on ollut ja tulee olee ei se muutu

• Mitä tulee tohon että on ylpeä jos ei rupea juttelemaan ei se niin ole jos ei kiinnosta tai tahdo onko se ylpeilyä

• Suomi on kuin pullo, jossa sakka on vajunut pohjalle.

• Tulimme vaimon kanssa laivalta ja jouduimme odottelemaan jonkun aikaa jatkokyytiä. Silloin näimme aitoja hesalaisia. Paljon oli sellaisi suhteellisen tumma hipiäisiä nuoria miehiä käyttäytyen kuten tyypilliset hesalaiset konsanaan. Erotuimme joukosta vaaleampina. Että sellaisia ovat tämän päivän stadilaiset ja rehellisesti sanottuna olimme helpottuneita, kun kyytimme saapui.

• Helsinkihän on Espoolaisten ryyppykaupunki

• Kummallista tämä kateilu tässä maassa. Se on faktaa että Helsinkiin nyt vain voi muuttaa ne jotka pärjäävät muita paremmin. Ovat älykkäämpiä eli pääsevät niihin parhaisiin kouluihin, ovat taitavia ammatillisissa töissään, eli saavat työpaikan etelästä. Huonoa työpaikkaa ei voi ottaa, sielä on niin kova hintataso, että vain parhaat pärjää. On sitä muitakin kaupunkeja, joissa ne vähän huonommat voivat työllistyä ja viettää ihan jees elämää. Kaikilla vain ei ole varaa nousta huipulle asti. Pitää sitä olla maassa yksi paras paikka, jonne pyrkii parhaat, ja jossa heille suodaan parhaat elinmahdollisuudet. muut asukoot muualla ja käykööt vain turistina kylässä kun pitää lentää tai lähteä laivalla jonnekin matkoille.
      Ihan tasa-arvoa tämä on. Tulkaa sitten kaupunkiin kun rahkeet riittää. Ihan kommentoinnistakin jo näkyi miten korpipitäjissä homovastaisuus ja rasismi kukkii. ei sellainen sovi Helsinkiin laisinkaan! Pysykää sielä korvessa elämässä sitä itsenne valitsemaa elämänmuotoa, se ei silloin haittaa ketään. se ei todellakaan sovi sivistyneeseen elämään, jota suurkaupungit parhaiten edustavat.
      Muutenkin tuntuvat perustelevan jollain luontoarvoilla ettei edes kaupunkiin halaja. Eivät ymmärrä mitään arkkitehtuurin ja muodin päälle, niin on kuviteltava että kuusikin kaunis olisi. Tai lettosuo tuoksuisi hyvältä.

• Ilmankos siellä näkyy paljon myös tuota tummahipiäistä porukkaa. Hieman hermostutti illalla pimeällä liikkua, kun niitä näkyi lusmuilemassa ihan jengeissä epämääräisen näköistä sakkia..

• Arkkitehtuuri on kuin kommunismin ajan Neuvostoliitosta. Ennen kaikki Neuvostoliittoa esittävät elokuvat kuvattiin Helsingissä. Rumaakin rumempaa betonikuutiota.

• Taidat olla alunperin Savolainen homo

• Maalta muuttaneet luulevat olevansa parempia kun tulevat stadiin asumaan,ei kaikki mut osalle nousee pissi päähän.

• Viha kohdistuu varmaan niihin junan tuomiin,jotka luulee muutaman vuoden jälkeen olevansa Helsinkiläisiä. Minulla on kaveri asunut yli 30 vuotta Helsingissä. Hän on edelleen sydämeltään Kainulainen, eikä koe Helsinkiläiseksi itseään. Kainuun murrekin pysyny mukana. Kaveri tuntee tosissaan alkuperäisiä Helsinkiläisiä, ovat ihan oikeasti mukavia,eivätkä yritä olla parempia kuin muut.

• Ne alkuperäiset helsinkiläiset juuri ovat niitä koppavia paskiaisia. Luulevat olevansa jotain, kun osaavat sössöttää kieltä josta raumalaiset eivät ymmärrä kaikkea.

• Pitää paikkansa. Helsinkiläisten ja Espoolaisten kunnallisveroista maksetaan maksetaan
        500 miljoonaa euroa vuodessa ja köyhemmät kunnat saa ne. Valtionosuus järjestelmä!

• Helsinkiläinen, kyllä me ollaan tavallista junttia aika paljon fiksumpia.
      Ei me oikein ymmärretä muusta kuin paskasta ja asfaltista. Lähes kaikki ollaan
      velkaannuttu yli äyräitten, mutta täällä sit vaan dallaillaa.
      Ei oteta mistään vastuuta ollaan vaan, kyllä se siitä, toiset hoitaa.

• Helsikiläinen ei elätä ketään, on oma hyväinen itsekäs, ylpeä, lehka, luulee olvansa
      jopa jollakin asteella nokkela, on oikeesti aika pönttö.

• Asuuko Helsingissä enää helsinkiläisiä vai pelkkiä muuttajia, jotka luulevat olevansa stadilaisia?

• Ei kukaan varsinaisia alkuperäisiä helsinkiläisiä vihaa..

Siis niitä, jotka on asuneet siellä koko ikänsä, vaan lähinnä vihataan helsinkiin muuttaneita "maalaisia" , ja jotain ulkomaalaisia, jotka vain kuvittelee olevansa helsinkiläisiä...
      Ja käytös on usein sen mukaista....

Kuitenkin, helsinki on esim poliittisesti ja muutenkin niin erilainen, kuin muu maa. Jopa ilmastollisestikin...

Punavihervasemmisto tyylinen politiikka, seksuaalivähemmistöt, monikulttuurisuus...

Yhdistettynä siihen, että kuvitellaan asuvansa jossain koko maailman keskipisteessä...

Samanlaisessa metropolissa kuin joku lontoo tai new york...

Voihan v...

• Eihän stadi mikään city ole mutta ainoa edes vähän kaupungin näköinen mesta suomessa.

• Helsinkiläiset on itse itsensä määrittäneet pääkaupungiksi. Esim. Hämeenlinna on perustettu Tukholmasta ja se on pääkaupunki ja tulee aina olemaan.

• No mitä sinä sekoat. Venäjähän meidän pääkaupungin muutti Turusta Helsinkiin.

• Hömpsön pömpsön, kuka nyt hesalaisia vihaa se on vain kuvitelmaa.
      Joitakin hesalaisia pidetään ylpeinä ja he vetää itse railoa maaseudun ja kehä kolmosen välille. Väittävät että he elättää maaseutua vaikka maaseutu elättää heitäkin. Maaseudulta virtaa etelään ruoka ja usein metsien tuotot ym. Maaseudullakin maksetaan veroja mutta se ei mene aina jakeluun vaan syyllistetään maaseutua.
      Kaupunkilaiset pyrkii neuvomaan maaseudun asukkaita asioissa joista eivät mitään tiedä kun ei ole kokemustakaan. Tekovihreitä joilta puuttuu aito vihreys. Poikkeuksia voi olla he jotka ovat itse maalta muuttaneet kaupunkiin. Toisinaan maalta muuttaneista tulee tekoylpeitä kun muuttavat Helsinkiin. Kaikki ei edes halua asua kehä kolmosen sisäpuolella hälinässä ja likaisemmassa ympäristössä kun maalla on puhdas ilma ja muutenkin mukavempaa.

• Kai sitä on ylpeä kun jokaista vastaantulijaa ehdi tervehtiä kun niin paljon heitä.
        Siis maalla eri asia kun tuntevat toisensa!

• Tästä en ole samaa mieltä kanssasi!
        Ei jos helsinkiläisestä joka syntyjään..ei kukaan vihaaq muuta matamme!
        Ehkä tänne muuttaneet ovat enemminkin tuota mieltä ja pitkin nettiä latelevat menemään kaikenlaista. Miksi, en tiedä, joitain perintöhommia taijotain!

• ite syntyny Helsingissä..ollut töissä siellä.. asunut Suomessa monessa eri paikassa..kyllähän suoraan sanottuna suomalaiset noin ylipäätään on melko sisä siittoista porukkaa...asupa missä tahansa...tää vain mun kokemus..ikää kun tulee lisää ..kavereita -ystäviä -tuttuja kuollu..vaikee saada tuttava piiriä laajennettua...alkuperäiset Hesalaiset on musta mukavia - puheliaita...onhan niitä ihmisiä niin erilaisia.. suurin osa taitaa olla kuitenkin suomalaisista melko tuppi suita...on tullu maailmaa nähtyy muuallakin kuin vain suomea...

• Samaa mieltä kanssasi!

Hassua ettei ymmärretä maailma muuttuu..kiva on kuitenkin niitä ystäviään tavata, ikävöidäkkin jo pois menneitä asunut sitten missä tahansa tai asuu!
        Maallkin on kivaa, mukavaa näin maalta naimisiin menneen mieheni kanssa!
        Jokapaikassa on joitakin joista ei pidä siellä su täällä pitkin maailmaa!

• En minä ainakaan Hämeenlinnalaisena inhoa Helsinkiläisiä. Paitsi sillon kun on joku ylimielinen pelle joka luulee asuvansa maailman navassa. Sillon suosittelen lähetämään käymään vaikka Tukholmassa tai Moskovassa katsomassa mikä on oikea suurkaupunki. Helsinki on kaunis kaupunki siltikin.

• Minkä muun takia jotain vihataan kuin huonoista kokemuksista? Helsinkiläiset ovat umpimielisiä juntteja. Edes naapuria ei tervehditä rapussa, saati kadulla.

Maalla saatetaan pölähtää ilmoittamatta kylään vaikka keskellä päivää ja viiden minuutin päässä nauretaan vedet silmissä.
      Helsingissä sanojaan täytyy varoa, koska vähän jokainen tuntuu olevan kerrostalokyylä.

Helsingin ilmapiiri on kaurismäkeläinen, puhua saa vain juovuksissa.

• Paskaiset rannat, paitsi nyt, meneppä nauttimaan, elämästäsi rantojen jakorasijana.

• Tuossa aiemmin tsädiläiset jo innostuivat tilaamaan risteily ohjusiskua paskaiseen kyläpahaiseensa. Kannattaa mennä Triplaan surffaamaan, on pommisuojassa samantien.

• Kyllähän se hieman huvittaa ja vihastuttaa kun "stadilainen" joka on vast'ikään muuttanut Etelä-Suomeen ja tulee sillä velka-audillaan leveänä kesälomalle sukulaistensa nurkkiin.
      Muutamassa kuukaudessa murre muuttunut niin ettei ymmärrä enää kotikuntansa murretta. Ollaan niin stadilaisia vaikka asutaan Korsossa, Keravalla tai Riihimäellä, ovat kuitenkin puheittensa mukaan Helsingistä!! Kaikki on kuulemma siellä suurta ja mahtavat ruuhkat jne. Ei ihme että heitä katsotaan vähän kieroon. Kummasti se tuo muutto Etelä-Suomen ihmisiä muuttaa!!

• Mistä ajatus, että Helsinkiläisiä vihataan? Käyn itse siellä silloin tällöin, eikä ole puheita missään piireissä kuulunut Helsinkivihasta. Tosin kirjoituksesi oli kuin puolustuspuhe. Sellaista ei tarvita, jos sinulla on kaikki hyvin.

• Aletaanko nyt siten jutella ja monenessako polvessa syhtyperästä ja muista tosiasijoista ja lopetetaan valehteleminen sekä itte jotta mui.. jo alkutekijöihinsä?

Kattokaas syntyperä o pikkase semmonen asia jottei sitä voi opiskella eikä muuksi muuttaa vaikka muuttas mihinkä ja koittas esittää vaikka mitä muuta kun on.

Jos ei oo syntyny senenempää kätilöllä taikka vähempää naistenklinikalla nii missäs päin stadia sitte ?

Kandeiskoha tehä niiku pöndeltä tulleet yleensä joka joulu ja juhannus missä heitte kotinsa on kuten siel missä maksavat asuntovelkaa ynnä muuta jota höynäytettäviltä ketkä o pakotettu muuttaa "töitten" peräs peritään.

Vituttaako ketää jos joku tulee haukkumaan ja vitsailemaan jonkun kotipitäjään jostain hevonvitusta snaijaamatta mitää asijoita?

Naurettavinta o ku he koittaa sitte vientää jo iät sit unohtunutta "murretta" entises kyläs ja käyttäytyä kute paikalliset nii et paikalliset meinaa revetä nauraa,,

Tämä kaikki siis ennen perunkirjotusta ja riitaa jopa sukulaisten kesken.

Vaikkei ne entiset maatilat nykyää juuri minkään senkäänarvosia aina oo mitä luulevat..ainakaan verrattuna kalliisiin alueisiin.

• Ei kukaan vihaa puolin ei toisin. Ehkä pitää katsoa omaan itseen, sieltä ne ajatukset muihin usein yhdistyy.

• Yllätyin, 65% Hesalaisista on junan tuomia. Aika paljon.

• Ei Helsinkiläiset ärsytä, mutta mitä tekee viikonloppuisin siellä köpiksessä? Olen kyllä itsekin ollut siellä kerran.

• Juu muutama stereotypia ja muutama yleistys - typerää!

Helsingissä pyyhkii hyvin joillakin, ihan niin kuin missä päin Suomea tahansa - on niitä, joilla menee hyvin ja he pärjäävät ja niitä, joilla ei mene ihan niin hyvin tai ei lainkaan hyvin; näitäkin Helsingissä on luultavimmin suhteessa enemmän kuin muualla Suomessa.

Minä, ja arvelen ettei moni muukaan, en ole kateellinen helsinkiläisille, miksi ihmeessä olisin? Ei heillä ole tietääkseni mitään sellaista mitä haluaisin tai mitä ilman olen. Arvelen, että minulla vastaavasti on paljon sellaista, mitä ei helsinkiläisellä ole.

Asun pienehkössä kaupungissa, ydinkeskustassa. Kaikkialle on lyhyt matka, myös kesämökillemme, marjametsään, liikekeskuksiin jne.jne. Ei tarvitse istua elämästään suurimman osan ajasta ratikassa tai bussissa vaan asiat voi hoitaa kävellen paikasta toiseen. Täällä on myös turvallista, voi lenkkeillä milloin ja missä vain, lapset voi päästää kävelemään yksinään iltaisinkin. Huumehörhöjä on vähän,samoin leipäjonoja tai kerjäläisiä.

Kaikki mukavuudet löytyy ja ajanviettomahdollisuudet. Merkkiliikkeita ei ole, mutta niitä tuskin kukaan kaipaakaan. Ja se joka kaipaa, sille tuskin kukaan on kateellinen, ehkä häntä pitäisi sääliä.

Mutta kukin tykkää siitä, mistä tykkää. Helsingissä on elämää ja kiireen tuntu aina, siitäkin voi joku tykätä. Onhan siellä paljon tapahtumia sun muita verrattuna vaikka minun kotikaupunkiini, mutta junat kulkevat ja bussit ajavat ristiin rastiin SUomea!

• Lue toi oma juttusi ja katso peiliin.taitaa olla sukujuures savossa

• Helsinki on Euroopan juntein kaupunki,

• Totta. Asukkaista n.65% on stoge tuonut Pönttövuoren takaa.....

• Helsinkiläinen jatkaa olemassaoloaan,muut vain piipahtavat kaupungissa työvuosinaan. Kiirehtivät lähiöihin nukkumaan. Siltikään helsinkiläinen ei ole muita kummempi. Uusimaa on minusta kokonaisuutena enemmän,jossa jo pääsee liikkumaan autolla ja on aikainen kevät ja pitkä kesä.

• Aloittajan juttu täytyy olla trolli... :DD

• Mutta?! Mistä erottaa valehelsinkiläisen tosi helsinki loisesta?
      Miten muuten on mahdollista että osa helsingin kaupunkin valtuustosta
      =valtuutetuista tutuista asuu tosta vaa espoossa taikka vandaalla Siis itse ei ton enempää maalla ku helsingin kaupunkiskaan?
      Oks he joteski jäävejä vai kunnon kunnalispolitikkoi?
      Helsinginkaupungin työntekijöitte sähköposti osotteet taitaa muute olla muotoa www//hell.fi kysykää sieltä tai neuvola numerosta jos uskallatte...tai jokin seikka helsinkis viellä askarruttaa..
      Moni muu pitäjä ottaa asujia vaikka ilmaSEKSI neuvoo opastaa ja maksaa viellä vähempi.

• johtuu siitä että hesalaiset on nii hölömöjä

• Kyllä siitä johtuu.

• Ei paljon tuolla tyylillä säästetä ympäritöä.
      Ulkonäkökeskeisyys aiheuttaa paljon turhaa jätettä.
      Niin vaatetus kuin meikit ja kampaukset.
      Vesistö saastuu ja mitä sitten juodaan?

• Bööna, stikkaa eldistä

• Jos Suomen maahanmuuttopolitiikka ei muutu, ei kyllä muutaman kymmenen vuoden päästä käy Helsinkiläisiä kateeksi.

• Mitähän tämä Helsinki olisi,jos ei tätäkin paikka kuntaa olisi yhteisellä Suomenmaan sisukkudella puolustettu sodan aikoina ?Stadilaisten pitäisi tutustua tavalliseen arkielämään kautta Suomen.

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kesämökkien hinnat romahtaneet

koska nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita mökkeilystä. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/d0e0b3ed-85bf-4388-ac02-3d6d1ef5a79b
      Maailman menoa
      216
      5867
    2. MOT mustamaalaa ja valehtelee.

Olen hetken jo katsellut näitä YLEN MOT ohjelmia ja olen huomannut kuinka paljon he antavat väärää tietoa ihmisille. Väärän informaation antamiseen r
      Yhteiskunta
      157
      5406
    3. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      207
      3834
    4. Ysäribileet Töpärillä

Ihan vastaisuuden varalta pikku vinkki järjestäjille: varatkaa sitä kaljanlitkua sen verran, että bailaajilla ei tarvi menomestaa vaihtaa. Bileet lopp
      Suomussalmi
      10
      512