Google haut " sähköauto tulipalo " , elbil brand " , " tesla in flames " tuottavat runsaasti osumia.
Tässä alla linkki uutiseen, jossa sähköautosta lähtenyt tulipalo tuhosi rivitalon.
https://www.motormagasinet.se/article/view/673555/elbilsbrand_i_lulea_startade_inne_i_bilen
Tässä uutisessa kerrotaan palokunnalta kuluneen 16 tuntia aikaa sähköautotulipalon sammuttamiseen
https://abcnews.go.com/Technology/tesla-opens-investigation-car-burst-flames-times/story?id=59930420
Kerran sammutettu sähköauto syttyy muutamien tuntien tai jopa parin päivän kuluttua uudelleen liekkeihin . Ainoa varma tapa sammuttaa sähköautopalo on upottaa se veteen vähintään 2 vuorokaudeksi esimerkiksi tätä tarkoitusta varten suuniteltuun vesikonttiin ( ks linkki tässä alla )
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-11-badekar-til-braendende-elbiler
Sähköauton akku on erittäin syttymisherkkä kolaritilanteissa .
Sähköautointoilussa pitäisi pistää jäitä hattuun ja odotella palaturvallisten litium akkujen tuloa markkinoille ehkä jo muutaman vuoden kuluttua. Sitä odotellessa uutiset sähköautopaloista ja kuolonuhreista tulevat lisääntymään. Kahden sähköauton nokkakolari vilkkaasti liikennöidyssä liikennetunnelissa lienee kaikkein kauhein ajateltavissa oleva kauhuskenaario.
Sähköauto syttyy hetkessä ja palaa pitkään ...
31
1760
Vastaukset
- Anonyymi
Mutta kun se ei yleensä pala. Tietysti jos joku sytyttää. Polttomoottoriautot palavat jatkuvasti. Useammin kuin sähköautot.
- Anonyymi
Paljon harvemmin polttis palaa verrattuna autojen määrään. Siten voisi sanoa, että sähköauto palaa jopa erittäin todennäköisesti. Siinä saa tuhkauksen kaupantekijäisinä.
- Anonyymi
Litium akku syttyy palamaan kolaritilanteessa erittäin herkästi, palo leviää nopeasti . Litium akun palo on erittäin vaikeasti sammutettavissa. Kerran sammutettu sähköauto syttyy herkästi uudelleen .
Polttomoottoriauton palo on palokunnalla suhteelisen helposti sammutettavissa . Uudelleen syttymisriskiä ei ole.
Tässä lisäinfoa asiasta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/palavan-sahkoauton-sammuttaminen-on-tyolas-urakka-palopaallikko-mtv-uutisille-voi-kestaa-jopa-48-tuntia/7684934#gs.srwjob - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Litium akku syttyy palamaan kolaritilanteessa erittäin herkästi, palo leviää nopeasti . Litium akun palo on erittäin vaikeasti sammutettavissa. Kerran sammutettu sähköauto syttyy herkästi uudelleen .
Polttomoottoriauton palo on palokunnalla suhteelisen helposti sammutettavissa . Uudelleen syttymisriskiä ei ole.
Tässä lisäinfoa asiasta.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/palavan-sahkoauton-sammuttaminen-on-tyolas-urakka-palopaallikko-mtv-uutisille-voi-kestaa-jopa-48-tuntia/7684934#gs.srwjobhttps://www.youtube.com/watch?v=fFyVNxZ4kHQ
Jos sitä ei pääse jäähdyttämään, niin tulos on tuollainen. Tuhkat pitää analysoida tarkkaan, että selviää oliko kuski sisällä. - Anonyymi
Tässä taannon kokeilimme miten läppärin akku palaa kun sitä kuumentaa ulkopuolelta. Palo oli senverran raju, että voi sanoa että "älä kokeile tätä kotona". Ja kyseessä oli sentään vain läppärin litium-akku.
- Anonyymi
Miten niin jatkuvasti? Mullakin on auto tallissa ja ei pala jatkuvasti, eikä tälläkään hetkellä. Ainoan kerran syttyi autoni palamaan kymmeniä vuosia sitten, kun kaverini veti Valmetin saumaa pohjapeltiin kaasuhitsauspillillä ja ei möhlä katsonut että sisällä oli palavaa äänieristettä vastapuolella ja sekin saatiin sammutettua märällä rätillä huitomalla nopeasti.
- Anonyymi
Jos polttis palaa, on se joku tosi vanha huoltamaton yksilö.
- Anonyymi
Se mikä tässä huolestuttaa on hallitusohjelman kirjaus
"Asetetaan vähimmäismäärät sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamiselle kiinteistöissä laajamittaisten remonttien yhteydessä. Poistetaan sähköautojen latausinfrastruktuurin rakentamisen hallinnollisia esteitä erityisesti taloyhtiöissä "
Sitten on näitä uutisotikoita
https://www.is.fi/autot/art-2000005929751.html
Ennen kuin tapahtuu jotain todella kauheaa , kannattaisi odotella jokunen vuosi, että sähköautoihin saadaan kehitettyä paloturvalliset akut.
Sähköautopalojen ylivoimainen ykkönen on Tesla mutta samantyyppisiä litium akkuja käyttävät myös muut sähköautojen valmistajat, - Anonyymi
Kumit käryää viimeiseksi, toisin kuin kaasassa.
- Anonyymi
Voivoi, hätä on suuri polttisuskovaisilla, kaikkea pitää yrittää keksiä sähköautojen mustamaalaamiseksi. Itsestään ei todistettavasti ole syttynyt ainoatakaan sähköautoa, aina on ollut joku ulkoinen tekijä esim. raju kolari tai kuten kiinan teslapalo parkkihallissa jossa kiinanpojat laitelleet omia virityksiä autoon. Yksi syttyi kun takapenkkiläinen ampui pistoolilla Teslan lattian läpi.
- Anonyymi
Itsestäänhän niitä juuri palaa ja monesti kesken ajon, mutta mulle on sejasama, mitä riskejä itsellee tai perheelleen kukin järjestää. Älä vaan kerro perheellesi näistä riskeistä.
- Anonyymi
Kyse ei ole mustamaalaamisesta vaan paloturvallisuudesta. Norjan Stavangerissa tapahtuneen pysyköintihallitulipalossa ei ole merkitystä, saiko tulipalo alkunsa roskakoriin heitetystä tupakantumpista, diesel-, bensa-, kaasu- tai sähköautosta . Sen sijaan tulopalon voimakkuutta on hyvin todennäköisesti lisänneet parkkihallissa olleet palamaan syttyneet sähköautot. Tulipalojen sammutustehtävissä puhutaan palokuormasta eli siitä, kuinka suuren energiamäärän palamaan syttyneestä materiaalista vapautuu .
http://www.norwaynews.com/fire-at-norway-airport-destroys-hundreds-of-cars-grounds-planes/
Tästä videosta voi maallikkokin todeta, että sähköauton palokuorma on moninkertainen polttomoottoriautoihin verrattuna.
https://www.youtube.com/watch?v=hkPMts4DS3Y
Sähköautoihin liittyvää paloturvallisuusriskiä arvioidaan myös viranomaistahoilla.
https://yle.fi/uutiset/3-11094547
Paloturvallisuuskysymyksissä olisi osattava reagoida ennen kuin pahimmat kauhuskenaariot käyvät toteen. Olisi pystyttävä ratkaisemaan kysymys , miten saadaan sammutettua esim autolautalla syystä tai toisesta palamaan syttynyt sähköauto. Sama koskee kaikkia muitakin suljettuja tiloja kuten taloyhtiöiden, kauppakeskusten ym parkkihallit , joita on sijoitettu kellaritiloihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyse ei ole mustamaalaamisesta vaan paloturvallisuudesta. Norjan Stavangerissa tapahtuneen pysyköintihallitulipalossa ei ole merkitystä, saiko tulipalo alkunsa roskakoriin heitetystä tupakantumpista, diesel-, bensa-, kaasu- tai sähköautosta . Sen sijaan tulopalon voimakkuutta on hyvin todennäköisesti lisänneet parkkihallissa olleet palamaan syttyneet sähköautot. Tulipalojen sammutustehtävissä puhutaan palokuormasta eli siitä, kuinka suuren energiamäärän palamaan syttyneestä materiaalista vapautuu .
http://www.norwaynews.com/fire-at-norway-airport-destroys-hundreds-of-cars-grounds-planes/
Tästä videosta voi maallikkokin todeta, että sähköauton palokuorma on moninkertainen polttomoottoriautoihin verrattuna.
https://www.youtube.com/watch?v=hkPMts4DS3Y
Sähköautoihin liittyvää paloturvallisuusriskiä arvioidaan myös viranomaistahoilla.
https://yle.fi/uutiset/3-11094547
Paloturvallisuuskysymyksissä olisi osattava reagoida ennen kuin pahimmat kauhuskenaariot käyvät toteen. Olisi pystyttävä ratkaisemaan kysymys , miten saadaan sammutettua esim autolautalla syystä tai toisesta palamaan syttynyt sähköauto. Sama koskee kaikkia muitakin suljettuja tiloja kuten taloyhtiöiden, kauppakeskusten ym parkkihallit , joita on sijoitettu kellaritiloihin.Autolautalla sähkärit pitäs jättää muiden vaarallisten kanssa rampin eteen, että saa kipattua hätätilanteessa mereen. Tämä on ihan potentiaalinen uhka tämä sähköautopalo ja jos se tapahtuu keskellä laivaa, joka tupattu täyteen autoja suurpalo on tosiasia sitten alkaa evakuointi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autolautalla sähkärit pitäs jättää muiden vaarallisten kanssa rampin eteen, että saa kipattua hätätilanteessa mereen. Tämä on ihan potentiaalinen uhka tämä sähköautopalo ja jos se tapahtuu keskellä laivaa, joka tupattu täyteen autoja suurpalo on tosiasia sitten alkaa evakuointi.
Wikipedian mukaan täyteen buukattuun Viking Grace alukseen mahtuu 2800 matkustajaa ja aluksessa on 200 hengen miehistö. Onkohan 3000 ihmisen evekuintia palavasta aluksesta koskaan tehty käytännössä ? Pelastusveneitä toki riittää kaikille, mutta jos tulipalo sattuisi yöaikaan, ehtisivätkö kaikki hyteissä nukkuvat asiakkaat kannelle. Kaukaa viisaasti Viking Grace aluksessa ei ole hyttejä autokannen alla . Viking Amorellassa alimmat hytit sijaitsevat autokannen alla mikä voisi voimakkaassa tulipalotilanteessa muodostua kohtalokkaaksi. Amorellan matkustajakapasiteetti on 2480 henkeä miehistö.
Ja vaikka matkustajat ja miehistö saataisiin pelastettua, autokannen valtava palokuorma tuhoiasi matkustaja-aluksen todennäköisesti korjauskelvottomaksi.
Huolimatta matkustaja-alusten paloturvallisuuteenn tehdyistä parannuksista, matkustaja-alusten tulipaloissa on menetetty ihmishenkiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Scandinavian_Star
Niin kauan kun sähköautoja palaa Suomessa ja maailmalla, sähköautoja ei pitäisi päästää autolautoille. Vasta sitten kun saadaan kehitettyä palamaton sähköauton akku ( ehkä muutaman vuoden päästä ) sähköautokiellon voisi purkaa paloturvallisilta sähköautoilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autolautalla sähkärit pitäs jättää muiden vaarallisten kanssa rampin eteen, että saa kipattua hätätilanteessa mereen. Tämä on ihan potentiaalinen uhka tämä sähköautopalo ja jos se tapahtuu keskellä laivaa, joka tupattu täyteen autoja suurpalo on tosiasia sitten alkaa evakuointi.
Wikipedian mukaan täyteen buukattuun Viking Grace alukseen mahtuu 2800 matkustajaa ja aluksessa on 200 hengen miehistö. Onkohan 3000 ihmisen evekuintia palavasta aluksesta koskaan tehty käytännössä ? Pelastusveneitä toki riittää kaikille, mutta jos tulipalo sattuisi yöaikaan, ehtisivätkö kaikki hyteissä nukkuvat asiakkaat kannelle. Kaukaa viisaasti Viking Grace aluksessa ei ole hyttejä autokannen alla . Viking Amorellassa alimmat hytit sijaitsevat autokannen alla mikä voisi voimakkaassa tulipalotilanteessa muodostua kohtalokkaaksi. Amorellan matkustajakapasiteetti on 2480 henkeä miehistö.
Ja vaikka matkustajat ja miehistö saataisiin pelastettua, autokannen valtava palokuorma tuhoiasi matkustaja-aluksen todennäköisesti korjauskelvottomaksi.
Huolimatta matkustaja-alusten paloturvallisuuteenn tehdyistä parannuksista, matkustaja-alusten tulipaloissa on menetetty ihmishenkiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Scandinavian_Star
Niin kauan kun sähköautoja palaa Suomessa ja maailmalla, sähköautoja ei pitäisi päästää autolautoille. Vasta sitten kun saadaan kehitettyä palamaton sähköauton akku ( ehkä muutaman vuoden päästä ) sähköautokiellon voisi purkaa paloturvallisilta sähköautoilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Wikipedian mukaan täyteen buukattuun Viking Grace alukseen mahtuu 2800 matkustajaa ja aluksessa on 200 hengen miehistö. Onkohan 3000 ihmisen evekuintia palavasta aluksesta koskaan tehty käytännössä ? Pelastusveneitä toki riittää kaikille, mutta jos tulipalo sattuisi yöaikaan, ehtisivätkö kaikki hyteissä nukkuvat asiakkaat kannelle. Kaukaa viisaasti Viking Grace aluksessa ei ole hyttejä autokannen alla . Viking Amorellassa alimmat hytit sijaitsevat autokannen alla mikä voisi voimakkaassa tulipalotilanteessa muodostua kohtalokkaaksi. Amorellan matkustajakapasiteetti on 2480 henkeä miehistö.
Ja vaikka matkustajat ja miehistö saataisiin pelastettua, autokannen valtava palokuorma tuhoiasi matkustaja-aluksen todennäköisesti korjauskelvottomaksi.
Huolimatta matkustaja-alusten paloturvallisuuteenn tehdyistä parannuksista, matkustaja-alusten tulipaloissa on menetetty ihmishenkiä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Scandinavian_Star
Niin kauan kun sähköautoja palaa Suomessa ja maailmalla, sähköautoja ei pitäisi päästää autolautoille. Vasta sitten kun saadaan kehitettyä palamaton sähköauton akku ( ehkä muutaman vuoden päästä ) sähköautokiellon voisi purkaa paloturvallisilta sähköautoilta.Pelastulaitos pelkää sähkbiilejä.
Oikosulku ilmeinen.
Sähkötuoli tappaa nopeadti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelastulaitos pelkää sähkbiilejä.
Oikosulku ilmeinen.
Sähkötuoli tappaa nopeadti.Dominikin 3 vuotta sitten ostama sähköauto oli vähällä tappaa hänet. Alemman YouTube linkin alla hieman fixattu google käännös. Hybridiauton ajoakut ovat myös litium akkuja, mutta niiden palokuorma on huomattavasti pienempi. Komeat roihut niistäkintoki tulee
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/833852-juuri-nyt-autopalo-keskella-liikennetta-helsingissa-kuva
( oletan , että tässä on kyseessä Range Rover hybrid )
https://www.youtube.com/watch?v=29Kp4WnzX2I
Dominik Freymuth (Walchsee in Tirol) on järkyttynyt. Kolme vuotta sitten itävaltalainen osti Teslan sähköauton pelkäämällä dieselkäyttöä koskevia kieltoja. Kiinteistönhoitaja lähti Müncheniin ja takaisin joka päivä tyytyväisinä. Tämän vuoden lokakuuhun saakka.
Hän ajautui pois ajoradalta lokakuun alussa ja osui puuhun nopeudella 60 km / h. Sekuntia iskun jälkeen koko auto oli tulessa. Vain muiden kuljettajien nopean toiminnan avulla hänet vedettiin polttavasta hylystä ajoissa.
Kun Dominik Freymuth saapui heti sairaalaan helikopterilla, palolaitoksen oli jäähdytettävä Tesla erityisessä vesikontissa 72 tuntia. Auto siirrettiin sitten paikalliseen hinauspalveluyritykse phaan, missä se seisoi vielä kuusi viikkoa myöhemmin. Syy: Kukaan ei halunnut huolehtia hylystä 600 kg: n litium-ioni-akulla, koska on olemassa vaara, että akku syttyy uudestaan. Dominik Freymuthin terveys on parantunut. Mutta hän etsii edelleen vastauksia kysymykseen, miksi hänen Teslaansa nousi liekissä niin nopeasti. Hän ei ole vielä löytänyt selitystä. Hän on tehnyt päätöksen : ei koskaan enää sähköautoa!
- Anonyymi
"Yhdysvalloissa viranomaiset tutkivat Teslan outoja onnettomuuksia – auton väitetään kiihdyttäneen itsestään"
https://yle.fi/uutiset/3-11164052
"Useat Teslan omistajat kuvanneet äkillisiä kiihdytyksiä" - Anonyymi
Suomessa ~2000 liikennevälinepaloa vuodessa. Norjan parkkihallin palossa yksikään sähköauton akku ei syttynyt vaikka auto paloi akun ympäriltä.
Autopalo uutisia, yhdessäkään ei kyseessä tiettävästi sähköauto...
https://www.aamulehti.fi/a/62866c53-f2db-4750-86a1-1ff032fbf1b8?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=almainternal&utm_campaign=suosittelu_kontekstuaalinen&utm_content=aiheesta-muualla&_ga=2.205618773.7572406.1578551560-2057237611.1526619679
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6181fef1-95b9-47fe-883a-64e4d7f09ba6
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/f28655af-3844-41ae-b767-dac70ae748c1
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/helsingin-uutiset-vantaan-jattimainen-autopalo-ei-tahallaan-sytytetty/7358658#gs.l4qiud
https://kouvolansanomat.fi/uutiset/lahella/ec16573d-9543-404a-a70b-3e3b8a873a16
https://www.ess.fi/uutiset/paijathame/art2546386
https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/6fcc954c-5fcc-479a-9c19-f2c30a294ebd
https://uutisvuoksi.fi/uutiset/lahella/c04860e7-3fbe-421c-9fcf-132c8c162275
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/f1e89269-f35a-4592-8a16-cdeacff205d8
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/17f67c69-acd8-4e79-8765-c41c3806ea82
https://kymensanomat.fi/uutiset/lahella/90a8d10e-de17-4567-ac33-bff007a2ec5c
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/viallisen-jarrusylinterin-vuoto-sytytti-maailman-kalleimman-autopalon-757-mercedesta-187-bmwta-ja-221-muuta-autoa-paloi/971a0205-1ac8-323f-b722-208c13209e97
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/7020ad21-db8e-49d6-a20b-39836d0fbca1
https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/kotimaa/helsingin-uutiset-vantaan-jättimäinen-autopalo-ei-tahallaan-sytytetty/ar-BBVLPwZ
https://www.mantsalanuutiset.fi/artikkeli/669902-mersu-tuhoutui-taysin-autopalossa-lahdentiella - Anonyymi
Sähköautojen lataus ja säilytys asuintalojen kellaritalleissa tullaan kieltämään.
- Anonyymi
Joo ne pitää jättää taajaman ulko puolelle hajottamolle missä saa palaa rauhassa kävellä 10 km töihin
- Anonyymi
http://www.kysy.fi/kysymys/montako-henkiloautoa-suomessa-palaa-vuodessa
Tuossa jo toistakymmentä vuotta sitten (2008) tilastoitiin 1700 autopaloa vuodessa Suomessa. Varmaan olivat sähköautoja kaikki, sillä eihän bensa- ja dieselautot voi syttyä tuleen, hä? Voi noita sähköauton puolustajia, taas ovat heikoilla jäillä kun oikein faktoja ruvettiin tutkimaan.- Anonyymi
Kysymys ei ole siitä, etteikö polttomoottoriauto voisi syttyä tuleen. Olennaisempi asia on miten palavan auton saa sammutettua.
Tilastoista sen verran, että Suomessa on tällä hetkellä liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista täyssähköautoja jotain 3000 kpl ja hybridejä 20000-30000.
Sähköautokanta on hyvin uutta eikä meillä ole kokemuksia siitä, lisääntyykö tulipaloriski sähköauton ikääntyessä vaiko ei. Ja voipa olla niinkin, ettei Suomessa ole tähän mennessä vielä sattunut sähköautoille yhtään onnettomuutta , mistä syystä meillä ei ole tietoa sähköauton syttymisherrkyydestä kolaritilanteessa.
Joka tapauksessa palokuorman vuoksi yksikin sähköauton tulipalo suletussa tilassa ( kellaritiloissa oleva parkkihalli, matkustajalaivan autokansi, maanpäällinen tai vesistön alta kulkeva maantietunneli ym ) voi aikaansaada mittavia tuhoja. Sähköauton akku on tottakai suojassa ulkopuoliselta palolta eikä sähköauton peltien ja renkaiden palaminen välttämättä saa litium akkua syttymään mutta lämpötilan noustessa mikään litiumakun suojaus ulkopuoliselta palolta ei lopulta enää riitä.
Polttomoottoriauton sammuttaminen onnistuu sammutusvaahdolla, vedellä , tukahduttamalla eikä kerran sammutettu polttomoottoriauto syty enää uudelleen.
Sen sijaan vaurioituneessa ja palamaan syttyneessä litium akussa palamisreaktio jatkuu vaikka tulipalo saataisiin sammumaan. Litium akku vaurioituu normaaliajossa erittäin harvoin . Erittäin voimakas auton pohjaan kohdistunut kiveniskeymä mökkitiellä voi teoriassa olla mahdollinen mutta ei todennäköinen. Sen sijaan sähköautoille sattuneet kolarit tulevat lisääntymään sitä mukaa kun sähköautot tulevat yleistymään .
Jos omistaisin sähköauton tai vaikka hybridin , tietoisuus litium akkuihin liittyvistä paloturvallisuusriskeistä tuntuisi tuskalliselta ja mieluusti kieltäisin tai vähättelisin koko ongelmaa. Kukapa sitä haluaa tunnustaa tehneensä " pöljänkaupat ". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys ei ole siitä, etteikö polttomoottoriauto voisi syttyä tuleen. Olennaisempi asia on miten palavan auton saa sammutettua.
Tilastoista sen verran, että Suomessa on tällä hetkellä liikennekäytössä 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joista täyssähköautoja jotain 3000 kpl ja hybridejä 20000-30000.
Sähköautokanta on hyvin uutta eikä meillä ole kokemuksia siitä, lisääntyykö tulipaloriski sähköauton ikääntyessä vaiko ei. Ja voipa olla niinkin, ettei Suomessa ole tähän mennessä vielä sattunut sähköautoille yhtään onnettomuutta , mistä syystä meillä ei ole tietoa sähköauton syttymisherrkyydestä kolaritilanteessa.
Joka tapauksessa palokuorman vuoksi yksikin sähköauton tulipalo suletussa tilassa ( kellaritiloissa oleva parkkihalli, matkustajalaivan autokansi, maanpäällinen tai vesistön alta kulkeva maantietunneli ym ) voi aikaansaada mittavia tuhoja. Sähköauton akku on tottakai suojassa ulkopuoliselta palolta eikä sähköauton peltien ja renkaiden palaminen välttämättä saa litium akkua syttymään mutta lämpötilan noustessa mikään litiumakun suojaus ulkopuoliselta palolta ei lopulta enää riitä.
Polttomoottoriauton sammuttaminen onnistuu sammutusvaahdolla, vedellä , tukahduttamalla eikä kerran sammutettu polttomoottoriauto syty enää uudelleen.
Sen sijaan vaurioituneessa ja palamaan syttyneessä litium akussa palamisreaktio jatkuu vaikka tulipalo saataisiin sammumaan. Litium akku vaurioituu normaaliajossa erittäin harvoin . Erittäin voimakas auton pohjaan kohdistunut kiveniskeymä mökkitiellä voi teoriassa olla mahdollinen mutta ei todennäköinen. Sen sijaan sähköautoille sattuneet kolarit tulevat lisääntymään sitä mukaa kun sähköautot tulevat yleistymään .
Jos omistaisin sähköauton tai vaikka hybridin , tietoisuus litium akkuihin liittyvistä paloturvallisuusriskeistä tuntuisi tuskalliselta ja mieluusti kieltäisin tai vähättelisin koko ongelmaa. Kukapa sitä haluaa tunnustaa tehneensä " pöljänkaupat ".Sähköautojen kolareista ei muista uutisoidun Suomessa, mutta paloja on ollut useita. Jonkinmoista "itsesyttymistaipumusta" tuntuu siis olevan. Tosin onhan tässä lajissa kunnostautuneet taannoin bussit (tyyliin 1 per viikko) ja nykyään BMW:n dieselit. Jossain välissä taas Peugeutin bensakoneet.
Jos sähköauton pohjan karauttaa kiveen ja se johtaa akkupaloon, niin so not? Vakuutukset tätä varten. Ei se kivi tee gutaa öljypohjallekaan.
Todellinen ongelma ja riski on em. "itsesyttyminen" etenkin pysäköintihalleissa ja maanalaisissa pysäköintitiloissa. Palokunta osaa sammuttaa polttomoottorivehkeen palon ja sehän hoituu kertalaakista vaahdottamalla, mutta tulille lähtenyt akku on yleensä aika hyvin suojassa sammutus/jäähdytysvedeltä ja vaahdolta auton pohjassa. Lisäksi vaurioitunut akku kehittää lämpöä ja saattaa syttyä itsekeen. Suomessakin on jo ollut tapaus, missä samaa autoa käytiin sammuttamassa useampaan kertaan. Tämän pohjalta on arvoitu, että paloriski jatkuu 2 vuorokautta. Ellei saa tehtyä jotain radikaalia vetoa, kuten auton upottaminen kokonaan veteen. Se vain on helpommin sanottu kuin tehty jossain vanhan asuinkerrostalon pysäköintihallissa, minne ei edes paloautot mahdu sisälle.
Tällainen "itsesyttymisriski" ei ole mitään haihattelua. Kesällä oli useammallakin merkillä lataushybridit luovutuskiellossa ts. tilatut ja jo maahan saapuneet autot seisoivat maahantuojan varastossa, odottamassa ohjeita akun tarkastukseen, kun oli paloriski havaittu tietyn valmistajan tuotteissa. - Anonyymi
2008 oli varmasti paljon sähköautoja liikenteessä, mutta valtaosa diesel/bensa autoista syttyy sähkövioista, yksi tyypillinen syttymisen syy löytyy mankan tai muun sähkö laitteen kytkeneestä pissiksestä, vähä bilteman rosvoliittimiä, et saadaan äkkiä se jumputin jotenkin pöriseen ja sit nouseekin savu koelaudanalta.
- Anonyymi
Kuka tällaisen uskaltaa jättää asunnon yhteydessä olevaan talliin yöksi lataukseen?
- Anonyymi
Minä en uskalla jättää bemuani talliin, koska näitä on maailmalla syttynyt tuleen satoja. Ahdistaa kyllä hieman että teinkö pöljän ostoksen. Mutta dieselistä en luovu, koska ajan Hangosta Inariin joka päivä.
- Anonyymi
Bensabemu on helppo sammuttaa. mutta sähköteslan palo vaatii uima-altaan sammuakseen. Melko harvalla löytyy uima-allas autotallista.
- Anonyymi
https://yle.fi/uutiset/3-11341995
Tuleen syttynyt sähköauto on vaikea sammuttaa: palokunta kehitti itse ongelmaan ratkaisun, jossa akku upotetaan veteen
Päijät-Hämeen pelastuslaitos on kehittänyt siirrettävän vesitiiviin siirtolavan ensimmäisenä pelastuslaitoksena Suomessa. Mallia sähköautopalojen sammuttamiseen on haettu Euroopasta.
Palamaan syttyneet sähköautot ovat olleet pelastuslaitoksille erittäin hankalia sammutettavia, sillä suljettuun ja eristettyyn akustoon ei päästä ruiskuttamaan sammutusvettä. Akusto onkin voinut syttyä uudelleen jopa vuorokauden kuluttua ja useampaan kertaan.
Näin on käynyt muun muassa Lahdessa runsaan vuoden aikana parikin kertaa. Latauksessa ollut auto on syttynyt palamaan ja sammutuksen jälkeen syttynyt aina uudelleen. Palon sammutus on sitonut henkilökuntaa ja vienyt runsaasti aikaa.
Myös kolaritilanteessa sähköauton akusto voi vioittua ja syttyä palamaan. Yhdestä kennosta alkanut palo etenee ketjureaktion tavoin viereisiin kennoihin.
– Niitä yksittäisiä kennoja voi olla autossa tuhansia kappaleita. Ne on sijoitettu pohjalevyn rakenteisiin, joten kennon sisälle ei saada millään vettä, kertoo Lahden Paavolan pelastusaseman palomies Esa Koskimaa.
Siirrettävä autojen uima-allas
Suomessa Päijät-Hämeen pelastuslaitos on ottanut ensimmäisenä käyttöön itse kehittämänsä vesitiiviin siirtolavan. Palamaan syttynyt auto nostetaan sinne alkusammutuksen jälkeen pelastuslaitoksen omalla kalustolla.
Vettä konttiin laitetaan sen verran, että auton akusto jää veden alle. Kokeilujen jälkeen on osoittautunut, että vasta kahden vuorokauden jälkeen voidaan olla varmoja siitä, että akustopalo on sammunut eikä uutta palovaaraa enää ole.
Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen pelastuspäällikkö Veli-Pekka Niemikallio kertoo, että Lahden yksikkö on nyt valmiudessa auttamaan myös lähellä sijaitsevia pelastuslaitoksia.
– Me ollaan nyt harjoiteltu ja kokeiltu tätä useamman kerran. Siirtolava on toimintakuntoinen ja sinne voidaan jättää auto turvallisesti. Kansi lukitaan, jotta esimerkiksi lapset eivät voi kiipeillä sinne.
Kuopiossa sijaitsee Pelastusopisto, joka on valtakunnallinen pelastusalan ammatillinen oppilaitos ja koulutuskeskus. Yliopettaja Ismo Huttu kertoo, että Pelastusopistolla on vastaava sammutusvaihtolava koulutuksia varten.
– Tällä hetkellä ei ole parempaa keinoa, jollei keksitä muuta tapaa jäähdyttää akkuja, Huttu sanoo. - Anonyymi
https://youtu.be/7KndKJ-COBw
Niin oikosulku on yksi syy mistä ne palot johtuvat :(
Niin ei noi patterit ole alunperin tehty sunnitelttu sähkö autoa tai sähkö skooteria tai sähkö potkulauta tai sähkö pyörä varten vaan ne on sunnitelttu sähkö tupakka ja taskulampua varten :(- Anonyymi
Pitää paikkansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 754321
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans1074050Surullista
Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa582517Muuttunut käytös
Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?672377BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että1452370- 1322077
Väkeä oli liikkeellä
Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik422077- 491949
Kummallista
Oletteko koskaan ihastuneet ihmiseen, joka ei ulkonäöltään vastaa ollenkaan ihannettanne?541718- 611710