Paljonko pitää ajaa, että auton akku latautuu, kun se on seissyt about kuukauden? Ja paljonko pitää yleensäkin ajaa että akku pysyy latautuneena. Tälläinen peruskysymys. Vai onko se vain akun iästä kiinni. Oma käsitys on, että akku latautuu n 100 km ajossa riittävästi. Onko näin? Vai riittääkö vähempi ajo.
Paljonko pitää ajaa, että akku latautuu?
23
9435
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulin kerran että joku ajeli 300 km yhtä mittaan eikä akku vieläkään ollut täysin latautunut, joten aika paljon pitää ajaa.
- Anonyymi
Kuukauden aikana sun akkus kypsä paska, naapurin pojille annat auton käyttöön!😁😁
- Anonyymi
Tyhjästä täyteen saa tosiaan ajaa monta sataa kilometriä, eikä varmaankaan tule sillä tavalla edes kunnolla ladattua. Paras tapa on käyttää oikeaa laturia tarkoitusta varten.
- Anonyymi
Riippuu ihan autosta. Oma vanha Nissani lähti käyntiin 2 viikkoa pakkasessa ilman esilämmitystä, kaverin E Mersu ei lähtenyt käyntiin ilman apuvirtaa seisottuaan 3 päivää kesällä.
- Anonyymi
Mutta kysyttiin että paljonko pitää ajaa että akku on täysin latautunut. Riippuu tietenkin miten tyhjä se akku on ennen kuin lähdetään ajamaan. Useampi sata kilometriä joutuu ajamaan jotta tyhjä akku on täysin latautunut. Voi miettiä montako tuntia akkulaturilla kestää ja verrata sitä ajo-aikaan.
- Anonyymi
Tuo riippuu ihan kotterostasi, kuten joku jo kirjoitti.
Joku latautuu ihan riittävästi jo parin kilsan pätkäajoissa. Esim. perus yksinkertaiset (halvat) bensa-autot.
Toisaalta lisälämmitin ja hankalampi auto saattaa vaatia joka kerta kymmenien kilsojen ajoa toimiakseen.
100 kilsaa varmaan riittää. Voit myös tyhjäkäyttää, latautuu se siinäkin..- Anonyymi
Tyhmäkäynti on laitonta.
- Anonyymi
Latausaika riippuu siitä, miten paljon vuotovirtaa on auton seisoessa. Jos virtaa ei karkaile ja auto lähtee hyvin käyntiin, niin se latautuu puolessa tunnissa ja kesällä riittää varmaan varttikin. Eihän irtoakkuakaan tarvitse välttämättä ladata, mutta huolellinen ihminen lataa tai ainakin tarkastaa sen älylaturilla esim. 3-4 kk välein.
- Anonyymi
Mikä on älylaturi? Eikö tarvi ladata niillä piuhoilla nk ennen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on älylaturi? Eikö tarvi ladata niillä piuhoilla nk ennen?
Oikea termi on kylläkin ylläpitolaturi. Ylläpitolaturi tarkistaa ensin akun jännitteen,varauksen, koon , kunnon. Sitten akun varauksesta riippuen rupeaa lataamaan akkua joko täydellä latausteholla tai alennetulla teholla. Sitten akun latauduttua täyteen ylläpitolaturi lopettaa akun lataamisen ja siirtyy ylläpitotilaan. Ylläpitotilassa laturi seuraa akun varausta kokoajan ja rupeaa taas lataamaan akkua jos akun varaustaso laskee. Ylläpitolaturissa on se hyvä puoli muihin akkulatureihin verrattuna, että ylläpitolaturi ei ikinä ylilataa/kiehauta akkua pilalle. Pikalatausta(10A) ei voi suositella, koska pikalaturit lyhentävät akun käyttöikää. Hybridiautoihin tai täyssähköautoihin en ota mitään kantaa.
Tässä on syytä tietää jotkut ylläpitolaturit kieltäytyvät lataamasta akkua joka on joko viallinen tai napajännitteeltään liian alijännitteinen esim. alle 3.5 volttia. Ylläpitolatureissa on paljon eroja ominaisuuksissa ja jotkut kykevät jopa elvyttämään lievästi sulfatoituneen akun. Myös käyttölämpötiloissa on eroja ja jotkut laturit eivät sovellu käytettäväksi kovilla pakkasilla. Jos haluaa käyttää ylläpitolaturia auton akun lataamisen ulkona esim. irroittamatta akkua autosta. Niin ylläpitolaturin olisi hyvä olla IP65 luokituksella. IP44 on minimivaatimus eikä sisätiloihin tarkoitettua ylläpitolaturia saa käyttää ulkona, eikä edes auton sisätiloissakaan.
Ylläpitolatureita valmistaa esim. CTEK , Exide, Telwin, Einhell, CRX. Latureita valmistavat myös Defa , Calix ja näiltä kahdeta merkiltä löytyy myös ylläpitolatureita joita voi laillisesti asentaa kiinteästi autoon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikea termi on kylläkin ylläpitolaturi. Ylläpitolaturi tarkistaa ensin akun jännitteen,varauksen, koon , kunnon. Sitten akun varauksesta riippuen rupeaa lataamaan akkua joko täydellä latausteholla tai alennetulla teholla. Sitten akun latauduttua täyteen ylläpitolaturi lopettaa akun lataamisen ja siirtyy ylläpitotilaan. Ylläpitotilassa laturi seuraa akun varausta kokoajan ja rupeaa taas lataamaan akkua jos akun varaustaso laskee. Ylläpitolaturissa on se hyvä puoli muihin akkulatureihin verrattuna, että ylläpitolaturi ei ikinä ylilataa/kiehauta akkua pilalle. Pikalatausta(10A) ei voi suositella, koska pikalaturit lyhentävät akun käyttöikää. Hybridiautoihin tai täyssähköautoihin en ota mitään kantaa.
Tässä on syytä tietää jotkut ylläpitolaturit kieltäytyvät lataamasta akkua joka on joko viallinen tai napajännitteeltään liian alijännitteinen esim. alle 3.5 volttia. Ylläpitolatureissa on paljon eroja ominaisuuksissa ja jotkut kykevät jopa elvyttämään lievästi sulfatoituneen akun. Myös käyttölämpötiloissa on eroja ja jotkut laturit eivät sovellu käytettäväksi kovilla pakkasilla. Jos haluaa käyttää ylläpitolaturia auton akun lataamisen ulkona esim. irroittamatta akkua autosta. Niin ylläpitolaturin olisi hyvä olla IP65 luokituksella. IP44 on minimivaatimus eikä sisätiloihin tarkoitettua ylläpitolaturia saa käyttää ulkona, eikä edes auton sisätiloissakaan.
Ylläpitolatureita valmistaa esim. CTEK , Exide, Telwin, Einhell, CRX. Latureita valmistavat myös Defa , Calix ja näiltä kahdeta merkiltä löytyy myös ylläpitolatureita joita voi laillisesti asentaa kiinteästi autoon.Kiitos tästä katsauksesta siitä on minullekin apua. Oma auto on vanha kunnon bensavehje. Uuden auton akkuun tuskin uskaltaa koskea ilman, että kaikki auton tiedot nollautuu jostain ajotietokoneelta. Akkua ei voi irrottaa hetkeksikään virtalähteestään, niin olen asian ymmärtänyt. Tai on ainakin riskaabelia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos tästä katsauksesta siitä on minullekin apua. Oma auto on vanha kunnon bensavehje. Uuden auton akkuun tuskin uskaltaa koskea ilman, että kaikki auton tiedot nollautuu jostain ajotietokoneelta. Akkua ei voi irrottaa hetkeksikään virtalähteestään, niin olen asian ymmärtänyt. Tai on ainakin riskaabelia.
Monissa ylläpitolatureissa on mahdollisuus syöttää autoa kaapeleista akun vaihdon aikana jossa vaikka radion koodit on hukassa.
- Anonyymi
Perinteisemmät akut, mukaanlukien huoltovapaat akut pitäisi irrallaankin ollessa ladata täyteen vähintään 4 kertaa vuodessa vaikka akkua ei käytettäisi lainkaan vuoden aikana. Laiskat, tietämättömät ihmiset joko eivät lataa akkua lainkaan -tai lataavat akun korkeintaan kaksi kertaa vuodessa. Sitten ihmettelevät että miksi akku 1-2 vuodessa kuoli kokonaan käyttökelvottomaksi- tai vioittui niin että akku ottaa jonkin verran virtaa vastaan, mutta ei lataudu enää koskaan takaisin maksimivaraukseensa. Akuissa on yleensä poikkeuksetta jonkinverran itsepurkautumista.
Sellaisella autolla mikä on harvoin ajossa, mutta akku on kuitenkin kokoajan kytkettynä auton sähköjärjestelmään. Akku pitäisi ladata 3 päivän- 1kk välein riippuen autosta, akun koosta, ulkoilman tai mahdollisen tallin lämpötilasta. Toki auto saattaa lähteä käyntiin kuukauden seisonnan jälkeen ilman akun lataamista, mutta eri asia on sitten koko akun käyttöiän pituus koska tuossa ajassa akun varauksen lisäksi napajännite yleensä ehtii laskemaan noin 12.7v jännitteestä noin 12.1-12.3v jännitteeseen. Tämä olettaen että kyseessä on vähintään 1998 luvun auto jossa on ajonestojärjestelmä. Akun itsepurkautuminen ja auton ottama 50mAh muistivirta tyhjentää hitaasti akkua. Uudemmissa yli vuoden 2010 autoissa tämä muistivirran määrä voi olla hieman suurempikin ja suuntaa antavaa arvoa akun latauksen tarpeesta saa mittaamalla akun napajännitettä esim. yleismittarilla, pihtivirtamittarilla. Kaikista paras olisi akkutesteri joka muistuttaa ulkonäöltään hyvin paljon yleismittaria, mutta akkutesteri on useimpien ihmisten mielestä iiian kallis tuote.
Jos on akku on päältä ja navoista aivan kurassa. On silloin hyvin todennäköistä että akku on kuran aiheuttamassa lievässä oikosulussa jolloin akku tyhjenee vielä nopeammin.
https://www.youtube.com/watch?v=G7USuMn8wfg
Litium ion(LiFePO4), nikkelimetallihybridi(Ni-MH) akuista jotka ovat yleisiä hybridiautoissa ja täyssähköautoissa en sano mitään.
- Anonyymi
Nykyautoissa on myös paljon turhia toimintoja, kuten esim. Saattovalo, jossain maaseudulla pimeään mökkiin tullessa ne voivat olla kivat, mutta yleensä ne sammuu, ennenkuin avainta ehtii räplätä kotioveen, eli siinäkin ne on turha akkusyöppö. 30 kilsaa varmaan riittäisi kerran kuussa, jos pitää sähkölaitteet minimissä.
- Anonyymi
Kun ei ole varaa uuteen (siis alle 10 vuoden ikäiseen) autoon, kannattaa selittää pihlajanmarjat happamiksi.
Saattovalot saa halutessaan palamaan pitempäänkin.
Akun lataus puolestaan varmistetaan ylläpitplaturilla, jos auto on pidempiä jaksoja käyttämättä.
Vanhan ritsan omistajat toki voi ottaa akun irti ja tuoda yöksi sisälle lämpimään. Ei maksa mitään - tämän neuvon annan ilmaiseksi.
- Anonyymi
Jos akku ja laturi ovat ehjiä, niin starttauksen viemä sähkö latautuu n. 5 minuutin ajolla.
Kaikki ajon aikana oleva sähkön kulutus tulee laturista suoraan, ei akulta. - Anonyymi
Mitä kylmempi ilma, sitä paremmin akku pitää virtansa.
- Anonyymi
Mitä kylmempi ilma, sitä enemmän akusta otetaan virtaa.
- Anonyymi
Sulla vippaa ja isosti !
- Anonyymi
Turha keskustelu. 50 euron laturilla saa akun täyteen aina kun sitä tarvitaan. Kesällä ei tarvita jos sähkön käyttö on tavanomaista.
- Anonyymi
Juuri näin. Tarkoitusta varten on syytä olla oikea akkulaturi. Digitaalisia älykkäitä moottoripyörä- ja autonakuille soveltuvia akkulatureita saa jopa halvemmallakin.
- Anonyymi
Oli oikein hyödyllinen keskustelu tälläisen vanhan auton käyttäjälle. Kiitos siitä, Edelleen olen sitä mieltä , että vanha bensakone hakkaa uudemmat hybridit ja sähköautot jos ei muussa niin ainakin kustannuksissa, käytön helppoudessa sekä ajo-ominaisuuksissa. Vähän oli päässyt unohtumaan akkuun liittyvät asiat, kun normaalioloissa autolla tulee ajettua säännöllisesti. Mutta akut ei ihan ketä sitä mitä ennen. Joutuu vähän herkemmin uusimaan.
- Anonyymi
Olen viritellyt ihan halvan lidlin älylaturin puolikiinteästi akkuun kiinni voi olla johdon päässä koko ajan kyllä noissa 2000-luvun autoissakin oli jo sisäänrakennettuna jos jonkinmoista sähkönkuluttajaa vaikka autolla ei ajanut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2576957Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne664524Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1393258- 1562342
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla181890Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1711626Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o311518- 821514
Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https391405Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1121077