Tyytyväinen taksien vapauttamiseen

Anonyymi

Olen tyytyväinen kun taksit on vapautettu jostain ikivanhasta sääntelystä. Mutta vaikuttaa siltä että demarit haluaa taas jotain kurinpalautusta, missä taksiliikennettä pitää kuulema valvoa reaaliajassa veroviraston kanssa. Pidän sellaista tosi tyhmänä kontrollina. Ei jaksa innostua ollenkaan. Kaikkien pitäisi saada ajaa missä vaan ja jonottaa missä vain. Hinnat jos saisi oveen niin sitten kaikki ok. Kaikkea turhaa byrokratiaa tulee välttää. Vaikea ymmärtää että meillä valtio haluaa valvoa ihmisen jokaista askelta. Suomesta on kovaa vauhtia tulossa digitaalisen valvonnan mallimaa. Takseista on helppo alkaa.

22

178

    Vastaukset

    • Hinnat löytyy takaoven ikkunasta, pitäskö sulle laittaa isommalla, usein käynti optikolla riittää, vai pitäiskö olla 50x 50 kartio katolla?

      • Takaoven ikkunan hinnat näkee jos on suurennuslasi taskussa. Tallinnassa on tämäkin asia kunnossa. Oikeanpuoleisen takaoven ikkunassa on keltapohjainen sopivalla lukemiskorkeudella oleva lista jossa on lähtöhinta, kilometrihinta ja odotustunnin hinta. Suomessa lappu on värittömällä pohjalla oven alanurkassa tupakkiaskin kokoisena, noin kymmenesosa virolaisen lapun koosta.


    • Timo Harakka puhui ”raaliaikaisesta digitaalisesta valvonnasta” tavoitteena takseille. Kuulostaa vähintääänkin Pohjois Korealle. Siihen kun yhdistetään joka paikkaan suunniteltu videovalvonta niin mitä enää tarkoitetaan kansalaisten oikeudella yksityisyyteen, ei mitään. Siitä halutaan pois ja luopua..

      • Verot pois kaikilta takseilta - ei vain Uberiltä ja Lyftilta. Muuten ei kyydit halpene.
        Verot valtion maksettavaksi!


    • Vain TH kelpaa minulle. Köyhille vinkki, älkää käyttäkö taksia, jos teillä ei ole siihen oikeasti varaa.

      • Se vaan on tyhmää maksaa liikaa.


    • Kannattaa lukea tämänpäivän Iltalehti.

      • "Viraston muistiossa todetaan, että alan suurimmat toimijat Taksi Helsinki ja Lähitaksi muuttivat veloitusperusteitaan pari kuukautta uudistuksen jälkeen syksyllä 2018. Viranomaisten mukaan tämän seurauksena molempien toimijoiden hintataso nousi.

        – KKV:n näkemyksen mukaan nämä toimijat ovat niin merkittäviä pääkaupunkiseudun taksimarkkinoilla, että näiden yritysten hintojen korotus selittää pääosin koko Uudenmaan hintatason nousua, muistiossa todetaan."


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Viraston muistiossa todetaan, että alan suurimmat toimijat Taksi Helsinki ja Lähitaksi muuttivat veloitusperusteitaan pari kuukautta uudistuksen jälkeen syksyllä 2018. Viranomaisten mukaan tämän seurauksena molempien toimijoiden hintataso nousi.

        – KKV:n näkemyksen mukaan nämä toimijat ovat niin merkittäviä pääkaupunkiseudun taksimarkkinoilla, että näiden yritysten hintojen korotus selittää pääosin koko Uudenmaan hintatason nousua, muistiossa todetaan."

        Hyvä Lähitaksi ja Taksi Helsinki. Askeleenne hintojen kohentamiseksi on oikeansuuntainen.
        Vuosia olikin vanhan lain aikana Valtioneuvosto pakottanut hinnat liian alas maksimihinnat määrätessään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä Lähitaksi ja Taksi Helsinki. Askeleenne hintojen kohentamiseksi on oikeansuuntainen.
        Vuosia olikin vanhan lain aikana Valtioneuvosto pakottanut hinnat liian alas maksimihinnat määrätessään.

        Asiakkaan onneksi nuo korjaavat toimenpiteet ovat tulossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Viraston muistiossa todetaan, että alan suurimmat toimijat Taksi Helsinki ja Lähitaksi muuttivat veloitusperusteitaan pari kuukautta uudistuksen jälkeen syksyllä 2018. Viranomaisten mukaan tämän seurauksena molempien toimijoiden hintataso nousi.

        – KKV:n näkemyksen mukaan nämä toimijat ovat niin merkittäviä pääkaupunkiseudun taksimarkkinoilla, että näiden yritysten hintojen korotus selittää pääosin koko Uudenmaan hintatason nousua, muistiossa todetaan."

        Väärin. Lähitaksi kokeili aluksi hinnan alennusta, mutta se ei tuonnut lisää asiakkaita. Kuskien tulot kyllä väheni samassa suhteessa. Kuskit lähti pois ja LT oli pakko nostaa hintoja saadakseen kuskit takaisin.
        AY huutaa palkan korotuksia duunareille ja KIKY tunnit pois.
        Taksin hinnan alas = palkka alas. Taksari tekee huonona vikkokna tämän 24h kikyn ilman palkkaa.


    • Perinteisen taksin käyttäjät haukkuu vapautusta huonoksi ja Uberin käyttäjät kehuvat vapautusta hyväksi. Kannattaisikohan näiden perinteisten taksien käyttäjien ottaa pää pois perseestä ja kokeilla kuinka hyvin ja halvalla taksi todella voi toimia täällä pääkaupunkiseudullakin.

      • Miksi kaikki pitäisi aina saada halvemmalla


      • Tai kannattaisiko sinun sanontasi "kannattaisiko asiakkaiden ottaa pää pois perseestä" mukaan tehdä itse niin. Välityskeskukselliset taksit kuten Taksi Helsinki ja Lähitaksin yrittäjät maksavat kaikki lakisääteiset ammattimaiset maksut kuten alv-ja muut asiaan kuuluvat verot-,vakuutukset (muutkin kuin auton), eläkkeet yms. Lisäksi pitää yrittäjänkin saada ansiotuloa ja tietenkin työntekijäkin jos sellainen mahdollisesti on. Toisin kun nuo "halvat"! Fiksut asiakkaat käyttää luotettavaa palvelua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai kannattaisiko sinun sanontasi "kannattaisiko asiakkaiden ottaa pää pois perseestä" mukaan tehdä itse niin. Välityskeskukselliset taksit kuten Taksi Helsinki ja Lähitaksin yrittäjät maksavat kaikki lakisääteiset ammattimaiset maksut kuten alv-ja muut asiaan kuuluvat verot-,vakuutukset (muutkin kuin auton), eläkkeet yms. Lisäksi pitää yrittäjänkin saada ansiotuloa ja tietenkin työntekijäkin jos sellainen mahdollisesti on. Toisin kun nuo "halvat"! Fiksut asiakkaat käyttää luotettavaa palvelua.

        Taksi Helsingin n. 350€ kk maksu/auto on mielestäni aika iso.


    • Olen löytänyt ihan hyvin hinnoiteltuja takseja. En käytä Taksi Helsinkiä tai Lähitaksia. Käytän pieniä toimijoita. Vapaa kilpailu on parasta. Se on ikävä jos maakunnissa taksitoiminta ei toimi hyvin. Ajan kanssa sekin korjautunee. Hyvä sivutoiminen busines jollekin.

      • Eli halvalla pitää saada, ookkos miettiny kun meet töihin, pomo sanois, että nyt teet halvemmalla


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli halvalla pitää saada, ookkos miettiny kun meet töihin, pomo sanois, että nyt teet halvemmalla

        Kohtuus ja toimivuus on eri asia kuin halpuus. Jos halvalla pitää päästä on julkinen liikenne olemassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kohtuus ja toimivuus on eri asia kuin halpuus. Jos halvalla pitää päästä on julkinen liikenne olemassa.

        Kalleus johtuu ahneista taksiyrittäjistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalleus johtuu ahneista taksiyrittäjistä.

        Kerropa, kuinka mainitsemasi ahneus ilmenee alla olevassa laskelmassa:

        Mitä taksikuittisi on syönyt sentin tarkkuudella?

        Laskelmamme perustuu PP-Tilin arvioihin vuositasolla. Heidän mukaansa taksi saa tuloina 100 000 – 200 000 euroa vuodessa, mutta keskiarvoinen taksiyritys saa vuodessa noin 120 000 euroa tuloina. Tässä jutussa käytetty laskelma perustuu tähän arvioon.

        Kyydin hinta: 20,00 euroa
        Arvonlisävero: 1,81 euroa
        Henkilöstökulut: 9,17 euroa
        Kaluston kuluminen: 1,87 euroa
        Polttoaine: 2,00 euroa
        Vakuutukset (laskettu 6 500 euron vuosimaksun mukaan): 1,08 euroa
        Taksikeskusmaksu ja laitevuokrat: 0,43 euroa
        Taksamittariohjelman ylläpito: 0,10 euroa
        Huollot, renkaat, autoverot ja auton muut kulut: 1,17 euroa
        Pankin kulut ja provisiot, puhelinlaskut ja muut oheiskulut: 0,38 euroa
        Yrittäjäeläkemaksu (laskettu 5 000 euron vuosimaksun mukaan): 0,83 euroa
        Kirjanpitokustannukset: 0,18 euroa
        Taksiyrittäjälle jäävä osuus ennen yrittäjän omia veroja: 0,97 euroa


    • Kyllä kommari maksaa...

    • Erilaisia vyöhykehintoja olisi hyvä kehittää. Juuri hki keksustassa joku taksi ajaa 20 ja se on hyvä juttu. Samoin osa kiinteähintaisista lentokenttäajoista. Hinoittelun selkeys on ratkaseva asia . Sitten on erikseen ilta- ajo jolloin ihmiset ei niin välistä hinnoista vaan pääsystä kapakista kotiin. Mutta noita erilaisia vyöhykkeitä voisi lisätä ja kehittää. Kiinteä hinta on helppo mieltää.

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    SEISKA.FI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin: Meillä on kaksi ongelmaa keskusta ja vihreät

      Hallituksella oli tiukka tammikuu, Marin kiteytti jo omilleen: ”Meillä on kaksi ongelmaa: keskusta ja vihreät” https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b
      Maailman menoa
      146
      4458
    2. Sara Siepin "työt" ?

      Sieppi on lomalla noin kolmen viikon välein. Koska hän tekee töitä ? Mitä työtä? Miten voi siis olla koko ajan lomamatkoilla, ja ei mitää las palmas h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      1163
    3. 2/3 suomalaisista tyytyväisiä Marinin hallitukseen

      Hallitus etenee hallitusohjelmassaan kuin juna – suomalaiset tykkäävät. https://yle.fi/uutiset/3-11220404
      Maailman menoa
      206
      648