Lapissa ei ole mitään järkevästi toimivaa julkista liikennettä. Ei ole junia eikä ratikoita. Etäisyydet ovat erittäin pitkät ja pakkaset kovia eikä latauspisteitä ole. Sähköautolla ei tee yhtään mitään lapissa. Diesel on ainoa järkevä vaihtoehto.
Lapissa ei pärjää ilman dieseliä
43
299
Vastaukset
- Anonyymi
Juuri näin. suomi 24 Joensuun saitilla on keskustelu käynnissä sähköautoista, joku mehtäläinen puolustaa sähköautoja. Toimiihan ne kaupungeissa, mutta Lapissa noita pistorasioita on harvemmassa. Kova pakkanen puolittaa akkujen kapasiteetin ja ajomatkan.
- Anonyymi
Lapissa kaikki ajavat Toyotan hybrideillä sillä TM on todennut sen kaikkein lämpimääksi talviaytoksi ja selkosilla liikuttaessa pitää olla luotettava auto.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/15759890/joka-kolmas-kemijarvelainen-auto-on-toyota- Anonyymi
Linkittämässäsi keskustelussa ei mainita mitenkään hybridejä. Lapin Toyotat taitavat siis olla dieseleitä tai bensakoneita.
- Anonyymi
Kemi ei ole vielä laplandia, etelän lämpö vaikuttaa vielä kummasti?
- Anonyymi
Diesel on taloudellisin ja vähiten co2 tuottava moottori. Bensalla ajaminen on kalliimpaa koska syö enemmän. Vastaava sama auto
20 vuotta vanhalla keskiluokan dieselillä pääsee rehelliseen 5.x L matka kulutukseen talvella. Samaan ei pääse 2020 bensa hybdiri.
Co2 voidaan laskea litroista
Verot on aivan kohtuuttomat, varsinkin ajoneuvovero joka dieseleissä pitäisi laskea kuten bensoissa co2 mukaan.
Ilmasto lämpenee vähemmän dieseleillä.- Anonyymi
Mun 1.0 TSI Leon vie neljän molemmin puolin talvella. 50 litran tankilla ajaa 1100-1500 km. Sopii kuin nenä päähän Lapin pitkiin etäisyyksiin eikä tarvi murehtia onko talvidieseliä vai ei. Bensa toimii -40 C pakkasillakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun 1.0 TSI Leon vie neljän molemmin puolin talvella. 50 litran tankilla ajaa 1100-1500 km. Sopii kuin nenä päähän Lapin pitkiin etäisyyksiin eikä tarvi murehtia onko talvidieseliä vai ei. Bensa toimii -40 C pakkasillakin.
Tutulla on tuollainen ja kulutusmittari 6.7 L
Matkaa pääsee 5.x L kun ei 4-5 henkeä kyydissä ja ajaa tarkasti.
Autohan on aika pienikokoinen ja ei optimaalinen hyvää hiljaista kyytiä nauttivalle, tai työmatkaan. Kyläajoon ok. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun 1.0 TSI Leon vie neljän molemmin puolin talvella. 50 litran tankilla ajaa 1100-1500 km. Sopii kuin nenä päähän Lapin pitkiin etäisyyksiin eikä tarvi murehtia onko talvidieseliä vai ei. Bensa toimii -40 C pakkasillakin.
Nimenomaan bensa mielummin kilin-kolin-traktori. Itse tosin ajan sähköllä, mutta asunkin Tampereen lähellä jossa on nyt noin 2, kovalla 30 asteen pakkasella voi lähteä jopa 40% akun antamasta matkasta, mutta hyvin silti pääsen töihin. Oma tökkeli, oman velkatalon pihassa, jos en voisi ladata omasta, niin en olisi hankkinut käytettyä sähköautoa. Diiseliä ei tule tähän talouteen enää ikinä, ei tarvitse ajella 1000km pätkiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun 1.0 TSI Leon vie neljän molemmin puolin talvella. 50 litran tankilla ajaa 1100-1500 km. Sopii kuin nenä päähän Lapin pitkiin etäisyyksiin eikä tarvi murehtia onko talvidieseliä vai ei. Bensa toimii -40 C pakkasillakin.
Eipä siitä kauaa ole kuin tuo auto oli eräässä autoalan julkaisussa testattavana. Kulutus tuossa testissä oli yli 7 l/100 km. Melko paljon 1-litraiselle. Vastannee jotain 3.0 -litraista dieselkonetta.
Miten siellä lapissa pitää murehtia talvidieselin saatavuutta? Ainakaan täällä pk-seudulla ei sellaisia murheita ole. Kuten ei myöskään 40-asteen pakkasia.
Kulkeeko muuten siellä taksit, poliisit, ambulanssit, raskasliikenne, jne bensalla noilla jatkuvilla 40 asteen pakkasilka? Vai onko ne saneerattu pois kokonaan?
- Anonyymi
Sillä kehutulla Tojotan hypriidillä voi ajaa missä vaan loputtomia matkoja, sehän lataa itse itseään samalla kun se polttaa bensiiniä taivaan tuuliin. Matka ei katkea koskaan. Dippiti-dappiti.
- Anonyymi
Kaikkien on pakko ajaa sähköllä.
Kaikkien on pakko asua stadissa.
Kenen rahoilla. Kuka kaiken maksaa ?????
EPÄYHTÄLÖ !!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkien on pakko ajaa sähköllä.
Kaikkien on pakko asua stadissa.
Kenen rahoilla. Kuka kaiken maksaa ?????
EPÄYHTÄLÖ !!!!Pääkaupunkiseudun puunhalaajat ja hipsterit eivät tiedä että kehä 3 ulkopuolella on elämää.
- Anonyymi
ladattavien hybridien ongelma olematon akun koko ja aina tyhjä, pienen kyläajon jälkeen. Ja lisäpaino nostaa kulutusta vs norm auto.
Paljon latauksia ja purkuja = akku huononee nopeasti ja jossakin vaiheessa antaa vikakoodia = auto menee purkuun. Tämä on edessä monissa - Anonyymi
Mutta hallituksen toteuttamien bensan ja diesel polttoaineiden verojen korotuksen jälkeen FlexiFuel autolla on ilmeisesti edullisempaa ajaa alhaisemman Re85 polttoaineen verotuksen takia. Jo nykyisillä tankkaushinnoilla Re85 maksaa paikasta ja polttoaineasemasta riippuen 1-1.20 euroa per litra.
Missään ei ole vielä suoraan mainittu, että polttoaineverojen korotus tapahtuisi myös Re85 polttoaineeseen.- Anonyymi
85% etanolia menee niin paljon enemmän litroja että en näe kannattavaksi.
- Anonyymi
Miten Re85 pärjää lapin 20-40 asteisissa pakkasissa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten Re85 pärjää lapin 20-40 asteisissa pakkasissa?
Kylmäkäynnistysominaisuudet eivät ole etanolilla niin hyviä kuin bensalla. Joillakin saattaa tulla vaikeuksia käynnistyä ilman esilämmitystä -16c ja -20c välillä. Autoissa on isoja eroja ja toiset saattavat lähteä helposti käyntiin ilman esilämmitystä vielä -30c lämpötilassa, ehkä jopa vielä kylmemmässäkin. Mutta FlexiFuel (etanoliauton yleisempi nimitys) autoissa on se hyvä puoli että kuski saa itse päättää että ajetaanko bensalla (esim 95E10) vai Re85 polttoaineella. Eikä sinua ole sidottu ajamaan ympärivuoden yhdellä polttoaineella. Auto tunnistaa itsestään sen että paljonko polttoaineessa on etanolia vai ajetaanko pelkällä bensalla. Auto sitten säätää itse itsensä toimimaan sillä polttoainelaadulla mitä polttoainetankissa on. Dieseliähän näihin ei voi tankata.
Voit hyvin ajaa halutessasi vaikka koko talven bensalla, koska harva haluaa läträillä sekoittaen erikseen Re85 joukkoon esim. 5-10l bensaa varmistaakseen kylmän auton helpon käynnistymisen kovilla pakkasilla. Sitten keväällä, kesällä, syksyllä voit hyvin ajaa pelkällä Re85 polttoaineella.
Tuossa on listaa autoista jotka ovat jo tehtaalta asti FlexiFuel autoja. Käytettynä näitä on ruotsissa paljon myynnissä erityisesti Volvolta ja Fordilta (vieläkin valmistaa uusiakin)
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_flexible-fuel_vehicles_by_car_manufacturer
- Anonyymi
Kiinostaisko ketään pohjoisen henkilöä 160000 tkm ajettu-08 nelivetoinen 530 bmw?
- Anonyymi
Meinaatko pyytää 5 numeroisen summan euroissa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko pyytää 5 numeroisen summan euroissa ?
Ei muuta kuin auto lataukseen. Nyt huomasin uuden latausongelman. Navigaattori oli syönyt puhelimen akun, joka sammui. En saisi enää jatkossa latauksia käyntiin. Tarvitsisin myös navigaattoria vielä ennen tuttua Tampere–Vaasa-väliä, sillä ohiajoihin ei ole varaa. Puhelin meni Lidlin WC-käytävän seinäpistokkeeseen lataukseen auton latausajaksi ja pojalle kaupasta karkkia matkaevääksi.
Sähköauton kyydissä talvella huomaa maantieajon toisen ongelman. Auton lämmitys syö kantamaa. Koska auto oli pakko saada kotiin, tingin lämmityksestä ja säästin kilometrejä. Myös liian raskas kaasujalka pudottaa auton kantamaa. Moottoritiellä satasen rajoituksella sinnittelin yhdeksänkympin tuntumassa, maantiellä niukasti kahdeksaakymppiä.
Tässä vaiheessa oli kuitenkin soitettava kotiin vaimolle, että poika olisi hyvä hakea matkan varrelta, että hän ehtii kouluun seuraavana päivänä. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi myös oman kotiinpääsyni kannalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei muuta kuin auto lataukseen. Nyt huomasin uuden latausongelman. Navigaattori oli syönyt puhelimen akun, joka sammui. En saisi enää jatkossa latauksia käyntiin. Tarvitsisin myös navigaattoria vielä ennen tuttua Tampere–Vaasa-väliä, sillä ohiajoihin ei ole varaa. Puhelin meni Lidlin WC-käytävän seinäpistokkeeseen lataukseen auton latausajaksi ja pojalle kaupasta karkkia matkaevääksi.
Sähköauton kyydissä talvella huomaa maantieajon toisen ongelman. Auton lämmitys syö kantamaa. Koska auto oli pakko saada kotiin, tingin lämmityksestä ja säästin kilometrejä. Myös liian raskas kaasujalka pudottaa auton kantamaa. Moottoritiellä satasen rajoituksella sinnittelin yhdeksänkympin tuntumassa, maantiellä niukasti kahdeksaakymppiä.
Tässä vaiheessa oli kuitenkin soitettava kotiin vaimolle, että poika olisi hyvä hakea matkan varrelta, että hän ehtii kouluun seuraavana päivänä. Tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi myös oman kotiinpääsyni kannalta.Kiinassa, Intiassa, Puolassa ja Brasiliassa on kaikilla sähköautot.
Ha Ha.......Älä unta nää.
Lisää ydinvoimaa ja vesivoimaa . Please. Kiitos. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko pyytää 5 numeroisen summan euroissa ?
EN, sain vaihdossa 13 000€ jote se siitä.
- Anonyymi
Pohjoisen porukan kannattaa pysyä dieseleissä jatkossakin. Se on selvää.
Se ei kuitenkaan juurikaan vaikuta sähköautojen yleistymiseen koska viime vuonna Lapissa rekisteröitiin 2.800 uutta autoa. Samaan aikaan Uudellamaalla rekisteröitiin 52.000 autoa.
Isossa kuvassa on aivan dama millä Lapissa ajetaan, autot ostetaan ja niillä ajetaan etelässä. Siellä on ihmisten ja autojen iso massa. Etelässä syntyvät liikenteen päästöt ja siellä on sähköautojen markkinat.
Jatkakaa pohjoisen pojat dieseleillä ajamista, kyllä korpeen davua mahtuu. Me täällä etelässä hoidamme nämä sähköauto-asiat, teidän ei tarvitse sellaisesta huolehtia.- Anonyymi
Isossa joukossa tyhmyys tiivistyy. Tämä on fakta.
- Anonyymi
Toivottovasti sitä arktista laatua olevaa dieseliä on tarjolla tulevaisuudessakin.
- Anonyymi
Minä vaihdoin bensa-auton dieseliin. (Pikku-) Pakettiautoja ovat. Samankokoisia. Bensa-auto oli 12v vanha ja dieseli uusi. VERO LASKI, vaikka on nyt se käyttövoimavero. Syynä on dieselin pienemmät päästöt. Bensa-auto vei vuodenajan mukaan 6-7 l/100km, dieseli alle 4 l/100 km (toistaiseksi, kirjanpidon mukaan, ajettu nyt 10500 km). Samankokoinen tankki 45 l. Nyt pääsen tankillisella noin 1100 km. Lapissa tankkauspaikat ovat harvassa.
- Anonyymi
No ei pärjää etelässäkään, eikä missään muuallakaan päin Suomea.
Kyllä olisi itku monella herkässä, jos dieselillä kulkeva liikenne yhtäkkiä loppuisi.
Ruoka loppuisi kaupoista, bensa huoltiksilta, vaatteet ja muut tavarat kaupasta. taksit, poliisi, ambulanssit jne lakkaisivat liikkumasta välittömästi. Puolustusvoimat lamaantuisivat, kun ja kun hevosiakaan ei enää löytyisi, niin millään ei liikutettaisi raskaampaa kalustoa. Teollisuus ei saisi raaka-aineitaan eikä voisi viedä tuotteitaan markkinoille. Voimalaitosten sähköntuotanto loppuisi vähitellen kokonaan, osa jopa välittömästi. Kansantalous ja koko yhteiskunta kertakaikkiaan pysähtyisi totaalisesti.
Osa em voisi korvautua ajan kanssa ensialkuun bensoihin, jonka seurauksena päästöt räjähtäisivät käsistä. - Anonyymi
Ei Lappi ole mikään erityisalue. Kustannuksia vähentää kun kuljette esim. kimppakyydillä. Ja miksi pitää omistaa auto? Voisitte naapureiden kanssa ostaa yhteisen. Ja miksi pitää joka päivä ajaa kauas ja tulla illalla takaisin? Eikö ole viisaampaa muuttaa kohteen luoksi. Pärjäätte polkupyörällä. Lopettakaa turha valittaminen!
- Anonyymi
Voi lapsikulta, se mikä toimii kehäkolmosen sisällä ei ihan varmasti toimi Lapin olosuhteissa.
Jutustasi paistaa suuri kokemattomuus ja ymmärtämättömyys! Kyllä se Lappi on ihan eri alue kun pääkaupunkiseutu. Lopeta turha valittaminen! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi lapsikulta, se mikä toimii kehäkolmosen sisällä ei ihan varmasti toimi Lapin olosuhteissa.
Jutustasi paistaa suuri kokemattomuus ja ymmärtämättömyys! Kyllä se Lappi on ihan eri alue kun pääkaupunkiseutu. Lopeta turha valittaminen!Kehä kolmosen sisäpuolella? Kaikki kehä ykkösen ulkopuolella on Lappia. Siis erämaata jossa sudet juoksevat eväsreppu selässä. Siellä ei ole mitään. Et kyllä itse näytä olevan selvillä asioista.
Mikä järki on siinä, että ajaa aamulla kauas ja palaa illalla takaisin? Ja sitten ihmettelee kun koko juttu maksaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kehä kolmosen sisäpuolella? Kaikki kehä ykkösen ulkopuolella on Lappia. Siis erämaata jossa sudet juoksevat eväsreppu selässä. Siellä ei ole mitään. Et kyllä itse näytä olevan selvillä asioista.
Mikä järki on siinä, että ajaa aamulla kauas ja palaa illalla takaisin? Ja sitten ihmettelee kun koko juttu maksaa.Olen varsin hyvin selvillä asioista, vaikka asun vain reilun sadan kilometrin päässä kehä kolmosesta, ymmärrän kovin hyvin Lapin olosuhteita.
Eivät KAIKKI Lapissakaan aja aamulla kauas ja illalla takaisin, tosin noita kauas aamulla ajajia on täällä etelässä paljon enemmän kuin Lapissa. Itsekin tunnustan ajaneeni yli 50km työmatkaa suuntaansa, kas kun ei muutaman viikon homman takia kannata vaihtaa paikkakuntaa, eikä sitä asumusta ole jokapaikassa saatavilla. Perheellisille se muuttokaan ei ole mikään pikkujuttu. Ei tämä maailma ole noin mustavalkoinen.
- Anonyymi
Rakentakaa sinne rautateitä ja ratikoita. Pääsette osaksi tätä mahtavaa ja halpaa julkista liikennettä. Meidänkin naapurissa on metroasema ollut reilut pari vuotta. Nyt se tosin suljetaan ainakin kahdeksi kuukaudeksi kun aseman lattia on alkanut rikkoontua. Onkohan syynä, että sitä käytetään niin paljon?
- Anonyymi
"Voi lapsikulta, se mikä toimii kehäkolmosen sisällä ei ihan varmasti toimi Lapin olosuhteissa."
Mistä kumpuaa tuo halu toitottaa joka päivä sitä että Lapissa ei sähköautolla (muka) pärjää? Ei sillä ole mitään merkitystä sähköautojen yleistymiselle Suomen liikenteessä. Viime vuonna Suomessa rekisteröitiin Lapissa 2.800 uutta autoa ja uusi-Maalla rekisteröitiin 51.000 autoa.
Se on varmaan teille hyvin mielenkiintoista että ette pärjää sähköautolla mutta miksi toitottaa sitä kun sillä ei ole mitään merkitystä. Aivan sama kun minä avautuisin joka viikko siitä että en voi pitää porotokkaa Nurmijärvellä. Tai Hyvikäällä. Tai Turkusessa.
Kommentoikaa te poronhoitoon liittyvissä asioissa ja jättäkää sähköautoilu niille joita se oskettaa. Minä lupaan olla kommentoimatta poronhoitoa.- Anonyymi
Nyt oli hyvä kommentti. Se mikä toimii etelässä ei välttämättä toimi pohjoisessa ja toisin päin. Koko maan päästöjen kannalta ei ole mitään merkitystä, vaikka Lapissa ajettaisiin dieseleillä, kun suurin osa autoista on etelässä. Siellä niitä päästövähennyksiä saadaan aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt oli hyvä kommentti. Se mikä toimii etelässä ei välttämättä toimi pohjoisessa ja toisin päin. Koko maan päästöjen kannalta ei ole mitään merkitystä, vaikka Lapissa ajettaisiin dieseleillä, kun suurin osa autoista on etelässä. Siellä niitä päästövähennyksiä saadaan aikaan.
Jepulista. Pääkaupunkiseudun työ ja asuminen niin lähelle toisiiaan että työmatkat pääsee fillarilla. Siinä vasta säästöjä syntyy ja päästöt vähenevät.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jepulista. Pääkaupunkiseudun työ ja asuminen niin lähelle toisiiaan että työmatkat pääsee fillarilla. Siinä vasta säästöjä syntyy ja päästöt vähenevät.
Pk-seudulla työskentelevien työmatkat ovat keskimäärin toiseksi pisimpiä Suomessa. Lapissa on pisimmät. Näin jonkin aikaa sitten julkaistun uutisen mukaan.
- Anonyymi
"Jutustasi paistaa suuri kokemattomuus ja ymmärtämättömyys! Kyllä se Lappi on ihan eri alue kun pääkaupunkiseutu. Lopeta turha valittaminen!"
Tämä on kaikille hyvin selvä asia ja valittaminen on tullut sieltä pohjoisesta. Jos teille ei sähköauto nappaa niin miksi edes kommentoitte asiaa?
En minäkään kommentoi sitä että joku Temtetation Island ei maistu mulle. Voin jättää katsomatta ja jättää sen tuijattamisen dilleille.- Anonyymi
Tässäkin asiassa enimmän melun pitävät ne jotka sanovat että tämä ei sovi minulle tai meille lappilaisille.
Mitä väliä sillä on täällä etelässä missä uudet autot ostetaan. Lappiin uitetaan vanhoja dieseleitä Ruotsista. Pitäkää te se homma ja pää kiinni asioista jotka eivät koske teitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässäkin asiassa enimmän melun pitävät ne jotka sanovat että tämä ei sovi minulle tai meille lappilaisille.
Mitä väliä sillä on täällä etelässä missä uudet autot ostetaan. Lappiin uitetaan vanhoja dieseleitä Ruotsista. Pitäkää te se homma ja pää kiinni asioista jotka eivät koske teitä.Ketjun otsake on "Lapissa ei pärjää ilman dieseliä". Tämä keskustelu ei siis millään tavalla koske etelän "miehiä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjun otsake on "Lapissa ei pärjää ilman dieseliä". Tämä keskustelu ei siis millään tavalla koske etelän "miehiä".
Onko etelässä paljon sähkörekkoja ?
Lisää ydinvoimaa ja vesivoimaa sätiköille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjun otsake on "Lapissa ei pärjää ilman dieseliä". Tämä keskustelu ei siis millään tavalla koske etelän "miehiä".
Tuppimuna laphalainen, riisseli on olthava, jotta phillule pääsöö jurnutoo.
- Anonyymi
Kaikki ponkivat landelle.
Mutta millä, varmin perillepääsy.
Polttiaista ei mikään korvaa.- Anonyymi
Nyt tehdään pitkiä kotimaanmatkoja.
Mutta millä ? Vastaa viherpeippo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869