Auton pesu

sienellä?

Miksi vidussa autoa neuvotaan pesemään sienellä, kaikki pöly, hiekka ja paska jää sienen huokosiin kiinni ja naarmuttaa ja haalistaa maalipintaa. Eikö harja pesu olisi paras, harjasta lähtee helposti irtonaimen hiekka yms. pois kun nostaa vettä sangosta. Olen siis helvetin huolestunut miten te pesette autojanne, enkä saa nytkään nukuttua.

12

2197

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

huolenpidosta!

Itse pesen niin että ensin huuhtelu letkulla, pesu aineella ja harjalla, pesu aineella ja sienellä, lopuksi huuhtelu.

Hyvää tulee. Harjalla suurimmat kurat pois ettei tule naarmuja ja sitten tarkempi puhdistus sienellä.

• AAA9840

Olis nimittäin Suomeenkin ihan tervetullut sellainen asema, jossa voi pestä järkevään hintaan nopeasti autonsa käsin. Kyllähän vähän tuon tyyppisiä asemia Helsingin seudulla onkin, mutta pienemmiltä paikkakunnita puutuvat täysin.

Pesuasema jolla käyn autot pesemässä on kotonta n. 300 metrin päässä. Yleisin käyttämäni pesusekvenssi:
        - Painepesurista pesuaine vaikuttamaan renkaille.
        - Korkeapaine suihkutus korin yli.
        - Sitten käyttöön pitkävartinen pehmeä harja joka puskee koko ajan runsaasti vaahtoa.
        - Painepesurilla vaahdot pois.
        - Kuumavahaus tai kaksikomponenttivahaus painepesurista.
        - Huuhtelu

Hintaa tuon käsinpesuaseman käytöstä menee 1$/2min. 5 Taalalla auto on pesy ja vahattu 10:ssä minuutissa.

8$ on suurin hinta mitä olen maksanut konepesusta. 20 euron konepesut tuntuvat naurettavilta.

• Kiillotuskone

systeemiä jos ei kunnolla ESIPESTÄ autoa.Se ei ole esipesu et kastelee auton vesiletkulla.
      Kaikki mekaaninen hinkkaaminen on maalipinnalle pahasta.Varinkin jos vielä kurat välissä.
      Puolet autoilioista on täysin kuutamolla auton pesusta ja hoitamisesta.
      Jotain hyvää siinäkin,riittää ammattifixareille töitä hyvin!

• teereeii (tdi)

minä pesen paineella ja liuotinpesuaine mukaan (kuivalle pinnalle) 2 min vaikutusta ja huuhtelu paineella sitten silmäm. tarkistus ja sormella koetus lähtikö hiekka, jos lähti niin sitten sientä käteen.

itse asun kerrostalossa, joten painetta ei ole kuin tee-se-itse asemilla tai harjaton pesu (sumutan liuotinpesun itse ennen pesulaan ajoa). Liuotinpesuainetta ei pidä kuitenkaan käyttää aina vaan sitkeimmälle paskalle ja laimennettuna

tähän sitten vahaus 2 - 4 kertaa vuodesssa niin avot. itse aattelin vetää vm. 2003 Passatin maalipinnan kevyesti cliiner-vahalla sitten värivahaa huokosiin ja lopuksi teflon pintaan suojaavaksi pinnoitteeksi, toimiiko näin - kommentteja???

katso ohjeet www.korrek.fi

• Kiillotuskone
        teereeii (tdi) kirjoitti:

minä pesen paineella ja liuotinpesuaine mukaan (kuivalle pinnalle) 2 min vaikutusta ja huuhtelu paineella sitten silmäm. tarkistus ja sormella koetus lähtikö hiekka, jos lähti niin sitten sientä käteen.

itse asun kerrostalossa, joten painetta ei ole kuin tee-se-itse asemilla tai harjaton pesu (sumutan liuotinpesun itse ennen pesulaan ajoa). Liuotinpesuainetta ei pidä kuitenkaan käyttää aina vaan sitkeimmälle paskalle ja laimennettuna

tähän sitten vahaus 2 - 4 kertaa vuodesssa niin avot. itse aattelin vetää vm. 2003 Passatin maalipinnan kevyesti cliiner-vahalla sitten värivahaa huokosiin ja lopuksi teflon pintaan suojaavaksi pinnoitteeksi, toimiiko näin - kommentteja???

katso ohjeet www.korrek.fi

siihen vähemmistöön joka on oivaltanut oikeat pesutekniikat.Vieläkun peset PAINEELLA,ALHAALTA YLÖSPÄIN,(vaakasuorin vedoin)elikkä aloitetaan helmasta ja katto viimeisenä.
        Tarvittaessa vielä sienipesu YLHÄÄLTÄ ALASPÄIN.
        Ihan viimeinen huuhtelu pelkällä pesuletkulla ja runsaalla vedellä,ylhäältä alas.
        Oikeilla pesutekniikoilla ei tarvi tuskailla ja aina helppoa ja nopeaa ....ja pudas jälki.
        Ei se sen ihmeellisempää ole !

• teereeii (Tdi)
        Kiillotuskone kirjoitti:

siihen vähemmistöön joka on oivaltanut oikeat pesutekniikat.Vieläkun peset PAINEELLA,ALHAALTA YLÖSPÄIN,(vaakasuorin vedoin)elikkä aloitetaan helmasta ja katto viimeisenä.
        Ihan viimeinen huuhtelu pelkällä pesuletkulla ja runsaalla vedellä,ylhäältä alas.
        Oikeilla pesutekniikoilla ei tarvi tuskailla ja aina helppoa ja nopeaa ....ja pudas jälki.

JEP, ja liuotinpesuaine kans alhaalta ylöspäin niin ettei ehdi kuivuun!

Ne joilla on työsuhdeauto niin samahan se sellaisen pesulle lienee, mutta kyllä omaa on mukava pestä oikein kun tietää arvon säilyvän paremmin. Onhan puhdas auto myös mielyttävämpi ja turvallisempi käyttää...

• pöllö
        Kiillotuskone kirjoitti:

kyllähän se noin menee ja varmasti kestää maalipinta huomattavasti kauemmin siistinä. Mutta kyllä tuo sieni/harjapesukin pitää tehdä ALHAALTA YLÖSPÄIN, tällöin vielä parempi tulos:)

• Paavo

Minä pesen näin: ensin huuhtelu painepesurilla, sitten pesu painepesurin harjalla pesuaineen kanssa ja lopuksi kunnon huuhtelu. Aikaa kuluu varttitunti ja suurin piirtein puhdas tulee. Miksi autoa pitäisi kiillottaa viimeisen päälle, kun se kuitenkin kohta likaantuu uudestaan ?

Vahata en viitsi ollenkaan ja miksi viitsisin, kun kuitenkin vaihdan auton kolmen vuoden välein uuteen. Ei maalipinta ehdi siinä ajassa mennä miksikään.

Auto on tehty liikkumiseen eikä naapureille näyttämistä varten.

• harjalla

Ammattilaisen neuvo: Älä pese harjalla! Hiekanjyvät jäävät nimenomaan harjojen harjaksiin ja tekevä pieniä naarmuja auton lakkapintaan. Sieni imee pienet hiekanjyväset sisälleen eikä naarmuja tule. Auton kunnollinen pesu tarvitsee mekaanisen hankaamisen ja sieni on siihen paras.

• H2O

niitä viiruja, eikä muitakaan pöyrrejälkiä, kun vaan käyttää reilusti vettä kaverina ja huudella se sieni riittävän usein.

Se on kyllä taitolaji tuo sienelläpesu.

• Kunnon liuotinpohjaisella eikä eko-vesimaalilla, ei tarvitse muuta, kuin kunnon harjapesua, ei mitään vahauksia tms. Kokemukseni BX 1987 ja Xantia 1997'stä.

• toristi

Huuhtelu, jolla hiekka yms saadaan pois auton päältä REILULLA vedenkäytöllä. Sen jälkeen voi pestä melkein millä huvittaa kun kivistä, hiekasta ja muusta naarmuttavasta on päästy eroon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      365
      7906
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      113
      5583
    3. Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen

Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi
      Maailman menoa
      111
      4643
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      27
      4450
    5. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      175
      4411
    6. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      52
      3957
    7. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3853
    8. Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä

ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan
      Maailman menoa
      77
      3737
    9. Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto

Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava
      Maailman menoa
      37
      3647
    10. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      85
      3471
    Aihe