Kesäkuun alusta saa parkkeerata kadun vasemmalle puolelle menosuunt

Anonyymi

Kesäkuun alusta saa parkkeerata kadun vasemmalle puolelle myös menosuuntaan. Saa nähdä miten se sujuu? Onko hyvä uudistus? Voi pelti rytistä ja joku pyöräilijä jäädä vahingossa auton alle.

48

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä pelti rytisee ja ihmiset on vauhkona. Autot karkailevat käsistä ja luisuvat kitkarenkailla toisiiin autoihin. Tämä oli erittäin huono uudistus.

      • Anonyymi

        Ai, pitäisikö käyttää nastarenkaita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, pitäisikö käyttää nastarenkaita?

        Totta kai. Et kai oikeasti ole niin tyhmä, että käytät kitkarenkaita?


    • Anonyymi

      Eipä tuo muuta mitään ainakaan täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa.
      Täällä TLL on niin vähäpätöinen asia, ettei sen rikkomisesta saa edes huomautusta.
      Ei ole yhdeksään vuoteen tarvinnut edes "pilliin" puhaltaa, tiedän toki, että rattijuopumuksesta on rangaistus määrätty rikoslaissa.

      • Anonyymi

        Heh! Itse olen viimeksi puhaltanut pilliin keväällä 2014 eikä sen jälkeen ole poliisi kertaakaan pysäyttänyt. Viime kesänä tosin olin kaverin kyydissä kun poliisi pysäytti hänet. Kyseessä oli ihan rutiininomainen liikennevalvonta. Muuten eivät poliisit ole "häirinneet" viime vuosina.


    • En pidä uudistusta välttämättömänä, mutta kai siihen tottuu. Hyväksymällä autojen pysäköinnin kumminpäin vain, nurkkia tuntematon autoilija menettää mielestäni tärkeän nykytiedon siitä, että onko kyseessä yksisuuntainen katu tai ei.

    • Anonyymi

      Täysin tarpeeton muutos. Aiheuttaa vain turhia riskejä, ei tuota mitään hyötyä.

      Tyypilinen bernerin ajan jäänne, kansliapäällikkö persiäisen ideoitako?

      • Anonyymi

        Juuri niin.
        Miksi muuttaa sääntöjä ellei ole hyviä perusteita muutokseen.
        Suurin osa muutoksista on Berner - tasoa.

        Luulisi liikennevaliokunnalla olevan velvoite arvioittaa ajatuksiaan ammattilaisilla, joita he eivät päätöksien perusteella ole.

        Veio4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri niin.
        Miksi muuttaa sääntöjä ellei ole hyviä perusteita muutokseen.
        Suurin osa muutoksista on Berner - tasoa.

        Luulisi liikennevaliokunnalla olevan velvoite arvioittaa ajatuksiaan ammattilaisilla, joita he eivät päätöksien perusteella ole.

        Veio4

        Polttopullo veijo, katsotko jotenkin olevasi "ammttilaistasoa" joka pystyisi liikennevaliokuntaa paremmin arvioimaan sääntöjen muutosta?


    • Anonyymi

      Noita vasemmalle puolelle nokka menosuuntaa olevia"pysäköintejä" on ainakin ollut täällä kaakon kulmalla jo vuosia, jotka vasta nyt kesällä tulevat sitten laillisiksi. Olisi ollut parkkipirkoille kyllä mehevät tulonsiirrot, jos vaan valvoisivat lakia paremmin. Helsingissä asia varmaan toinen.

      • Anonyymi

        Helsingissä on aivan sama tilanne, porukka on luullut jo pitkään että saa pysäköidä mitenpäin tahansa. Sen vielä ymmärtää että ulkomaalaiset tekee näin (omassa maassa sallittu), mutta kun ihan paikkakuntalaisetkin.

        Kyllä siinä alkaa tulla peltikolareita lisää kun joutuu tuuppaamaan autoa väärältä puolelta liikenteeseen sokkona, vastaantulevan liikenteen kaistankin yli. Voihan tuota testata laillisesti jo nyt kun yrittää lähteä liikenteeseen yksisuuntaisen kadun vasemmalta laidalta.

        Kadun liikennesuuntaa ja ryhmittymissääntöjä ei pidä päätellä pysäköityjen autojen mukaan, se on katsottava aina liikennemerkeistä. Jopa niinkin hassusti kuin millä reunalla suojatietä on suojatiemerkki.


    • Anonyymi

      Nyt pitäisi saada heijastimet myös auton keulaan, takana heijastimet ovat pakollisia juuri pysäköinnin takia.

      Sekaannuksia luvassa, törttöjä liikkeellelähtöjä, kömpelöitä taskuparkkeja väärälle puolelle.

    • Anonyymi

      Täysin turha uudistus. Vaikea hahmottaa menosuuntaa tai onko katu yksisuuntainen. Lisäksi ei ole ihan helppoa alkaa havannoida myös vasemmalta menosuuntaan liikkeelle lähteviä autoja. Miten pyöräilijät selviää molemmilta puolilta tietä liikkeelle lähtevien autojen seassa. Minusta riittää havainnoida omaa kaistaa ja samalle puolelle parkkeeraavia autoja. Täytyy toivona ettei mene kovin vaikeaksi. Ja miten sitten vastaantulevat älyää väistellä.

    • Anonyymi

      Kyllä hinausautot tienaa ainakin! On niin monenlaista parkkeeraajaa,ja pelti kolisee,taskuparkkeeraus on kivaa,onhan puskurit.Vakuutukset eikun nousee.Tällä tavalla kitketään autojen käyttö miniimiin kaupungeissa.

      • Anonyymi

        Suurempi ongelma taitaa tulla siitä, että "kärkikolmion" merkitys muuttuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurempi ongelma taitaa tulla siitä, että "kärkikolmion" merkitys muuttuu.

        Mikä muutos siihen tulee?

        Pitäisiköhän tässä kaivaa kaikki muutokset mitä on tulossa voimaan. Tuosta miniminopeusmerkistä jo alkoikin kirjoittelu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurempi ongelma taitaa tulla siitä, että "kärkikolmion" merkitys muuttuu.

        Millä tavalla se muka muuttuu? Lukaisin sen uuden säädösliitteen, jossa merkit on selostettu, eikä mikään viitannut siihen, että kärkikolmion merkitys olisi muuttumassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla se muka muuttuu? Lukaisin sen uuden säädösliitteen, jossa merkit on selostettu, eikä mikään viitannut siihen, että kärkikolmion merkitys olisi muuttumassa.

        Luepa se vanhakin:
        Nyt:Merkki 231
        Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta

        1.6.2020
        B5
        Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa se vanhakin:
        Nyt:Merkki 231
        Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta

        1.6.2020
        B5
        Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.

        Jahas, palataan vanhaan hyvään sääntöön, että kaikkia muita väistetään. Ennen (siis nyt vielä hetken) ei tarvinnut väistää vastaan tulevaa vasemmalle kääntyvää, vaikka tuli kolmiotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa se vanhakin:
        Nyt:Merkki 231
        Merkillä osoitetaan, että risteykseen tulevan ajoneuvon on väistettävä ajoneuvoja ja raitiovaunuja, jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta

        1.6.2020
        B5
        Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja.

        En nyt oikein löydä tuosta eroa. Selittäisitkö hölmölle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla se muka muuttuu? Lukaisin sen uuden säädösliitteen, jossa merkit on selostettu, eikä mikään viitannut siihen, että kärkikolmion merkitys olisi muuttumassa.

        Kolmion vaikutus muuttuu autojen myötä. Vanhalla autolla ei tarvitse väistellä älyautoja, eteen vaan, kyllä ne nöyrästi jarruttaa. Jes, olen aina etuajo-oikeutettu vanhalla autolla ajaessani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt oikein löydä tuosta eroa. Selittäisitkö hölmölle?

        Vanhan asetuksen mukaan pitää väistää niitä jotka saapuvat risteykseen risteävältä tieltä tai etuajo-oikeutetulta suunnalta. Jos esim. joku saapuu vastakkaisesta suunnasta ja se ei ole etuajo-oikeutettu suunta, niin kolmio ei koske tästä vastapäisestä suunnasta tulevia. Näin siis nykysein, vielä voimassa olevan lain mukaan.

        Uuden kesällä voimaan tulevan lain säädösliitteen määritelmän myötä muiden tulosuunnalla ei enää ole väliä. Jatkossa on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja, riippumatta mistä suunnasta ne tulevat risteykseen.


    • Anonyymi

      Vasemmasta reunasta on paha lähteä tila-autojen ja pakujen välisä kun istuu kuski "ojan puolella" ja ei nää omaa kaistaansa vastaantulevia.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti saa sitten Helsingissä parkkeerata Mannerheimintien vasemmalle puolelle myös. Se tarkoittaa kurvailua yli ratikkakiskojen . Saa nähdä miten autoilijat mieltää leveitten väylien ylityksen vaikka yli kahden vastaantulevan kaistan. Ja siellä sitten parkkipaikan etsimisen. Ihmettelen jotain Mäkelänkatuakin jos siellä lähtee kovaa ajavien vastaantulevien autojen sekaan etsimään parkkipaikkaa.

      • Anonyymi

        Laki ei kuitenkaan tule sallimaan sitä, että muita sääntöjä saa rikkoa, kun pysäköi vastavirtaan. Eli miten tahansa ei saa ajaa pysäköidäkseen, ja parkista ei saa pippeli lähteä liikkeelle, jos ei voi tehdä sitä turvallisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei kuitenkaan tule sallimaan sitä, että muita sääntöjä saa rikkoa, kun pysäköi vastavirtaan. Eli miten tahansa ei saa ajaa pysäköidäkseen, ja parkista ei saa pippeli lähteä liikkeelle, jos ei voi tehdä sitä turvallisesti.

        Miten se turvallisuus määritellään, kun paekkeerataan vasemmalle kovaliikenteisellä kadulla? Joku voi tulla vastaan ja ottaa paikan nenän edestä. Miten sieltä sitten kurvataan takaisin omalle puolelle.


      • Anonyymi

        Mannerheimintiellä on kielletty tien ylittäminen mistä tahansa. Et voi kurvata yli ratikkakiskojen mistä kohdasta vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei kuitenkaan tule sallimaan sitä, että muita sääntöjä saa rikkoa, kun pysäköi vastavirtaan. Eli miten tahansa ei saa ajaa pysäköidäkseen, ja parkista ei saa pippeli lähteä liikkeelle, jos ei voi tehdä sitä turvallisesti.

        Juuri näin. Laki tulee voimaan 1. päivänä kesäkuuta tänä vuonna.

        Uuden lain 36§1: "...Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä."

        Eli aina vasemmalle pysäköitäessä tai siitä liikkeelle lähtiessä pysäköijä vastaa kaikesta.


    • Anonyymi

      Aika urpoja ovat liikenne ministeriössä?

    • Anonyymi

      Yksisuuntaisella kadullakin voi tulla vastasuuntaan pyöräilijöitä vasemmalla puolen katua.

    • Anonyymi

      Ilmeisesti voi risteyksessä kurvata heti vasemmalle puolelle vastaantulevien kaistalle jos näkee siellä tyhjän paikan. Tiedossa kivoja tilanteita.

    • Anonyymi

      Aika turha uudistus.

    • Anonyymi

      Joutuu varautumaan siihen, että omalla kaistalle tulee vastaantulevaa liikennettä jotka etsivät parkkipaikkoja. Täytyy nostaa valppausastetta, koska liikenne muuttuu yksisuuntaisesta kaksisuuntaiseksi omalla kaistalla eikä väistämismahdollisuutta ole. Nokkakolarit lisääntyy.

      • Anonyymi

        No ei kukaan ole niin v**un idiootti että tulee sun eteen etsimään vapaita paikkoja😂


    • Anonyymi

      Oma tulkintani on että liikenne omalla kaistalla muuttuu tosiaan kaksisuuntaiseksi, kun parkkipaikka etsivät liittyy joukkoon.

    • Anonyymi

      Suomalaiset ei tätä osaa. Persut on peet pökässä kun tulee uutta.

    • Anonyymi

      Eikös tuo ole aina ollut laillista??? sama mihin päin kaula on

      • Anonyymi

        Kaula voi olla mihinpäin vaan, mutta ajosuunnassa oikealle on pysäköitävä nykyään, paitsi Kankoonpeessä, jossa TLL ei ole voimassa.


    • Anonyymi

      Mitenhän jos alkais liikkumaan peruuttamalla pitkin kaupunkia

    • Anonyymi

      Lakimuutoksen takana on ilmeisesti yleistyvät sähköajoneuvot joiden latauspistokkeen paikka ei ole standardoitu ja voi sijaita lähes missä vaan. Muutos helpottaa tietyissä tapauksissa sähköauton lataamista kun sen voi ajaa "vastakarvaan" parkkiin.

    • Anonyymi

      Todellakin hyvä uudistus.. En ees tienny että laitonta ennekuin näin että tulossa lailliseksi :D Tyhmä pitää olla jos ei osaa parkkeerata toiselle puolelle tietä.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea UUDISTUS TARKEMMIN...Se koskee esim lähihoitajia ja heillä pitää olla siihen erityslupa...(syy kiireinen työ)...
      EI KOSKE KOKO SUOMEN KANSAA!!!!
      SITÄ MIELTÄ TÄÄLLÄ KUN LUETTE ASIAN TARKEMMIN,NIIN YMMÄRÄTTE...ASIAN.

      • Anonyymi

        Laita linkki faktatietoon, niin on helpompaa tutustua aiheeseen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1. kesäkuuta 2020, pysähtyminen ja pysäköiminen on mahdollista ajosuunnasta katsottuna tien vasemmalla puolella kaksisuuntaisella tiellä.
        https://www.is.fi/autot/art-2000006387032.html

        Kumma ettei Iltis mainitse ollenkaan tämän olevan voimassa vain taajamassa

        "Taajamassa vasemmalle puolelle tietä pysäyttäminen ja pysäköinti on sallittu myös kaksisuuntaisella tiellä, jos se ei vaaranna eikä haittaa liikennettä."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P36


      • Anonyymi

        no eipä ollu


    • Anonyymi

      Eli saa köytönnössä parkeerata minne vaan kun tyhjä kolo löytyy suunnasta viis. Mitenköhän suomalsiet selviää tälläisesta vapaasta sooloilusta ehjin nahoin. Sit vielä kun pitää kohdistaa huomio et saa sen tyhjän paikan niin joku mäntti vaan voi paukautta kylkeen kun siinä oikasen hänen kaistansa kautta, ja oma huomio on et ehdin siihen tyhjään parkkipaikkaan ennenkuin joku muu vie sen.

      • Anonyymi

        Sinä se mäntti olet, kun vaarannat liikennettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1545
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1374
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1277
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1156
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe