Kaasuauton hankinta

Onko jollakin kokemusta kaasuautosta.? Mielelläni lukisin viestejä mitenkä se toimii pakkasessa millaset käyttökulut ja sun muut jutskat..

10

2187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama täällä. Mielin ostaa kaasuauton tai sellaiseksi muutetun ja olisi mukava kuulla kommentteja.

    • Anonyymi

      Puolta halvempi ajaa kuin bensalla, "dieselvero" rasitteena, n 4-500e ,asemia harvakseltaan Etelä-Suomessa, pohjoisessa ei sitäkään. Itä-Suomessa kouvola, Lappeenranta, Imatra pohjoisin toistaiseksi. (Koska kaasu tulee putkea pitkin suoraan venäjältä, helppo järjestää Itä-Suomeen.) Saa nähä, vaikuttaako Viron kaasuputki hintoihin, toivottavasti. N 300 km tankkausväli, jos mielii halvalla päästä. Ihmetyttää kyllä, ettei ole sen suositumpi.

      • Hesan alueellahan on useita kaasuauton tankkausasemia kartan mukaan, oulussa on jo muutama asema toiminnassa ja lisää rakentuu kaleva lehden mukkaan, pohjosin tankkausasema piste on piisjärvenkylässä suomussalmi kuusamo välissä vitostien varrella..


      • Anonyymi

        Ihmetyttää, miksen aikaisemmin älynnyt kaasuautoa hankkia. No, ehkä vika siinä, että kyttäsin lähinnä C-segmentin töpöperiä. Kaasusäiliöt vievät tilaa ja pienessä autossa kärsijänä on bensatankin tai tavaratilan koko. Tai sekä että. Golf ja Audi A3 kaasukäyttöisenä tarjoilee vain ihan naurettavaa 9-12 l bensatankkia. Syrjemmällä ei kaasun loputtua uskalla ajaa yhdestäkään huoltoasemasta ohi ilman varikkopysähdystä.

        Lopulta hiffasin, että voin katsella isompaa autoa, käytettynä, koska olin jo ratkaissut ruuhka- ja pysäköintiongelmani siirtymällä käyttämään julkista liikennettä säännöllisillä työmatkoilla. Auton otan alle vain poikkeusreiteille ja pitkille matkoille. Joten alle V60 bifuel Volvo. Tähän käyttöön hyvä peli, maantiekulutus on maltillinen... mutta kaupunkiajoa jos tällä ajaisi kokoajan ja pelkällä bensalla, saisin varmaan joka joulu kiitoskortin öljysheikeiltä. Ruuhkassa kulutus ampuu 10-13 l/100 lukemiiin.

        V60 kaasutankit ovat kontin pohjan alla ja tavaratila on tässäkin n. 100 l normiversiota pienempi. Tosin puute ei farkkukorissa ole samalla lailla fataali kuin 100 l pois töpöperän 350 l kontista. Ja takakontin kokohan on täsmälleen sama kuin D6 lataushybridissä, jossa tilan syö akusto!

        Maantie moottoritieajoa yhdistellen kaasutankillisen toimintasäde on tyypillisesti 320 km (haarukkaa on ollut 250...400) - omalla kohdallani toimintasäde riittää just ja just edestakaiseen mökkimatkaan. Tankkausasemia on pääkaupunkiseudulla jo tusinan verran ja 2 osuu passelisti kodin ja työpaikan nurkille. Kaasutankin saa täyteen biokaasua n. 20 eurolla.

        V60 bensatankki on 67 l ja maantieajon kulutus noin 6,5 l/100 km, joten molemmat tankit täynnä range riittää pitkälti yli 1000 km... ei tule bensa-asemat tämän kanssa kovin tutuiksi ;-D

        Tosin bensaakin kuluu. Kuten jo sanottu, ruuhka-ajon kulutus on 180 kW turbokattilan, mehumaija-automaatin ja painavan (omassa 1800 kg luokkaa) auton yhdistelmällä miehekäs, samoin moottorin kylmäkulutus. Ainakin verrattuna moderniin downsizing bensaturboon kaksoiskytkinautomaattiin, mitä ex autoissani oli. Toisaalta Volvossa on myös webasto eikä sen käytössä tarvi säästellä! Minkä webasto kuluttaa, sen säästän moottorin lämpenemisen nopeutumisena.

        Auto vaihtaa kaasulle vasta moottorin lämmettyä, joten jokainen kylmästartti vie sen puoli litraa tms bensaa. Samoin bensaa on kulunut pitkillä ajomatkoilla kaasun loputtua - etenkään työkeikolla ei kiinnosta lähteä tekemään ylimääräisiä koukkauksia kaasuasemien perään. Tähän mennessä bensaa on palanut 2 l/100 km tahtiin ja kaasua 3,2-3,3 kg/100 km. Kaasulla ajettaessa kulutus on kyllä suurempi (tyyliin 4 kg/100 km), lukemaa painaa alas bensalla ajetut kilometrit.

        Tehdastekoisella autolla "kaasuvero" ei ole lähellekään yhtä paha kuin dieselvero. Aikaisemmat bensaturbot selvisivät noin 150 €/vuosi verolla, kun Volvosta kinutaan 400 €. Tässä mielessä kaasukäyttöisyydestä sakotetaan 250 €/vuosi, mutta pahemminkin voisi olla. Kas kun veroon vaikuttaa polttoaineen lisäksi myös auton virallinen CO2 päästölukema. Tehdastekoisilla kaasuautoilla päästölukema on laskettu maakaasun perusteella ja se on noin neljänneksen bensakäyttöistä pienempi.

        Vähän hölmöä tämäkin, koska biokaasulla päästöt tippuvat vielä reilusti alemmaksi. Oman autoni päästölukema on 108 g/100 km, mutta olen laskenut todellisiksi päästöiksi, todellisten kulutusten pohjalta 50-70 g/100 km (riippuen siitä, minkä verran arvioin biokaasun tuotannolle päästöjä per kilo kaasua).


    • Anonyymi

      Kiinnosti eka mutta jossa Skodassa on niin surkean pieni bensatankki ja omalla kylällä ei ole kaasua niin ei viitsi alkaa leikkimään. Dieselillä pääsee 1000km stinttejä ja päästöt ovat hyvin maltilliset.

      • Itellä on 2 paikkanen tiesel auto ja vero noin 300e vuoteen joten taijan ajella tuolla vielä toistaseksi kun asemia ei juuri ole itäsuomessa ja ei pääse samaa matkaa kaasulla mitä tällä hetkellä..


      • Anonyymi

        Kaasuauton funktio on ajaa kaasulla eikä bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuauton funktio on ajaa kaasulla eikä bensalla.

        Niin, onhan kaasulla ajettaessa päästöt melkein yhtä pienet kuin dieselillä ajettaessa.


      • Anonyymi

        Käy kokeilemassa vaikka Opel Zafiraa. Iso kaasusäiliö ja bensatankki riittää pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onhan kaasulla ajettaessa päästöt melkein yhtä pienet kuin dieselillä ajettaessa.

        Siinä taas nokipaavo valehtele, kuten nokipaavoilla on tapana.

        Nokilekojen "puhtaus" on ollut suuri huijaus. Päästörajoja ei viime vuosikymmenellä ollut lainkaan ja ennen ihan tuoreinta Euro6 päästönormia NOx päästöt saivat olla moninkertaiset.

        Tosi nokilekojen päästöjä ei katsastuksessa mitata. Riippumattomien tutkimuslaitosten testeissä on havaittu, että uudetkin nokilekat usein ylittävät päästörajansa moninkertaisesti ja yksi nokeleka henkilöauto tuottaa NOxeja yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto. Ja nyt puhutaan ehjästä autosta. Se huonostikin toimiva pakokaasujen puhdistustekniikka kasvattaa kulutusta, joten tapana on tyhjätä nokiloukku ja tulpata EGR, minkä varmistaa 100 kertaiset päästöt bensa- tai kaasukäyttöiseen autoon verrattuna.

        CO2 päästöissäkään ei isoa eroa ole. Nokipäät aina vertaavat bensakäyttöistä autoa, jolla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa, ja nokilekaan, jolla jurnutetaan maantiellä max. 90 km/h. Lisäksi verrataan litroja, vaikka litrasta dieseliä syntyy suuremmat CO2 päästöt kuin litrasta bensaa. Kas kun kemiallinen koostumus on erilainen.

        Myös maakaasun koostumus on erilainen ja sen käyttö tiputtaa CO2 päästöä neljänneksen. Eli mentiin kertaheitolla nokilekan tasolle, mutta ilman hirmuisia hiukkas- ja NOx päästöjä. Biokaasuilla laskennallinen CO2 päästö onkin pyöreä nolla, tosin käytänännössä päästöjä tulee sitten sen mukaan, paljonko bensaa palaa käynnistyksissä tai kaasun loputtua. Mutta tason ollessa litra tai 2 per 100 km on CO2 päästö kolmasosa nokilekan päästöstä ja NOx päästö 1/10-1/100 osa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      7340
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      48
      5370
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      57
      3009
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2493
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1518
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      193
      1370
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1089
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      316
      1028
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      230
      976
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      896
    Aihe