Onko jollakin kokemusta kaasuautosta.? Mielelläni lukisin viestejä mitenkä se toimii pakkasessa millaset käyttökulut ja sun muut jutskat..
Kaasuauton hankinta
10
2210
Vastaukset
- Anonyymi
Sama täällä. Mielin ostaa kaasuauton tai sellaiseksi muutetun ja olisi mukava kuulla kommentteja.
- Anonyymi
Puolta halvempi ajaa kuin bensalla, "dieselvero" rasitteena, n 4-500e ,asemia harvakseltaan Etelä-Suomessa, pohjoisessa ei sitäkään. Itä-Suomessa kouvola, Lappeenranta, Imatra pohjoisin toistaiseksi. (Koska kaasu tulee putkea pitkin suoraan venäjältä, helppo järjestää Itä-Suomeen.) Saa nähä, vaikuttaako Viron kaasuputki hintoihin, toivottavasti. N 300 km tankkausväli, jos mielii halvalla päästä. Ihmetyttää kyllä, ettei ole sen suositumpi.
Hesan alueellahan on useita kaasuauton tankkausasemia kartan mukaan, oulussa on jo muutama asema toiminnassa ja lisää rakentuu kaleva lehden mukkaan, pohjosin tankkausasema piste on piisjärvenkylässä suomussalmi kuusamo välissä vitostien varrella..
- Anonyymi
Ihmetyttää, miksen aikaisemmin älynnyt kaasuautoa hankkia. No, ehkä vika siinä, että kyttäsin lähinnä C-segmentin töpöperiä. Kaasusäiliöt vievät tilaa ja pienessä autossa kärsijänä on bensatankin tai tavaratilan koko. Tai sekä että. Golf ja Audi A3 kaasukäyttöisenä tarjoilee vain ihan naurettavaa 9-12 l bensatankkia. Syrjemmällä ei kaasun loputtua uskalla ajaa yhdestäkään huoltoasemasta ohi ilman varikkopysähdystä.
Lopulta hiffasin, että voin katsella isompaa autoa, käytettynä, koska olin jo ratkaissut ruuhka- ja pysäköintiongelmani siirtymällä käyttämään julkista liikennettä säännöllisillä työmatkoilla. Auton otan alle vain poikkeusreiteille ja pitkille matkoille. Joten alle V60 bifuel Volvo. Tähän käyttöön hyvä peli, maantiekulutus on maltillinen... mutta kaupunkiajoa jos tällä ajaisi kokoajan ja pelkällä bensalla, saisin varmaan joka joulu kiitoskortin öljysheikeiltä. Ruuhkassa kulutus ampuu 10-13 l/100 lukemiiin.
V60 kaasutankit ovat kontin pohjan alla ja tavaratila on tässäkin n. 100 l normiversiota pienempi. Tosin puute ei farkkukorissa ole samalla lailla fataali kuin 100 l pois töpöperän 350 l kontista. Ja takakontin kokohan on täsmälleen sama kuin D6 lataushybridissä, jossa tilan syö akusto!
Maantie moottoritieajoa yhdistellen kaasutankillisen toimintasäde on tyypillisesti 320 km (haarukkaa on ollut 250...400) - omalla kohdallani toimintasäde riittää just ja just edestakaiseen mökkimatkaan. Tankkausasemia on pääkaupunkiseudulla jo tusinan verran ja 2 osuu passelisti kodin ja työpaikan nurkille. Kaasutankin saa täyteen biokaasua n. 20 eurolla.
V60 bensatankki on 67 l ja maantieajon kulutus noin 6,5 l/100 km, joten molemmat tankit täynnä range riittää pitkälti yli 1000 km... ei tule bensa-asemat tämän kanssa kovin tutuiksi ;-D
Tosin bensaakin kuluu. Kuten jo sanottu, ruuhka-ajon kulutus on 180 kW turbokattilan, mehumaija-automaatin ja painavan (omassa 1800 kg luokkaa) auton yhdistelmällä miehekäs, samoin moottorin kylmäkulutus. Ainakin verrattuna moderniin downsizing bensaturboon kaksoiskytkinautomaattiin, mitä ex autoissani oli. Toisaalta Volvossa on myös webasto eikä sen käytössä tarvi säästellä! Minkä webasto kuluttaa, sen säästän moottorin lämpenemisen nopeutumisena.
Auto vaihtaa kaasulle vasta moottorin lämmettyä, joten jokainen kylmästartti vie sen puoli litraa tms bensaa. Samoin bensaa on kulunut pitkillä ajomatkoilla kaasun loputtua - etenkään työkeikolla ei kiinnosta lähteä tekemään ylimääräisiä koukkauksia kaasuasemien perään. Tähän mennessä bensaa on palanut 2 l/100 km tahtiin ja kaasua 3,2-3,3 kg/100 km. Kaasulla ajettaessa kulutus on kyllä suurempi (tyyliin 4 kg/100 km), lukemaa painaa alas bensalla ajetut kilometrit.
Tehdastekoisella autolla "kaasuvero" ei ole lähellekään yhtä paha kuin dieselvero. Aikaisemmat bensaturbot selvisivät noin 150 €/vuosi verolla, kun Volvosta kinutaan 400 €. Tässä mielessä kaasukäyttöisyydestä sakotetaan 250 €/vuosi, mutta pahemminkin voisi olla. Kas kun veroon vaikuttaa polttoaineen lisäksi myös auton virallinen CO2 päästölukema. Tehdastekoisilla kaasuautoilla päästölukema on laskettu maakaasun perusteella ja se on noin neljänneksen bensakäyttöistä pienempi.
Vähän hölmöä tämäkin, koska biokaasulla päästöt tippuvat vielä reilusti alemmaksi. Oman autoni päästölukema on 108 g/100 km, mutta olen laskenut todellisiksi päästöiksi, todellisten kulutusten pohjalta 50-70 g/100 km (riippuen siitä, minkä verran arvioin biokaasun tuotannolle päästöjä per kilo kaasua).
- Anonyymi
Kiinnosti eka mutta jossa Skodassa on niin surkean pieni bensatankki ja omalla kylällä ei ole kaasua niin ei viitsi alkaa leikkimään. Dieselillä pääsee 1000km stinttejä ja päästöt ovat hyvin maltilliset.
Itellä on 2 paikkanen tiesel auto ja vero noin 300e vuoteen joten taijan ajella tuolla vielä toistaseksi kun asemia ei juuri ole itäsuomessa ja ei pääse samaa matkaa kaasulla mitä tällä hetkellä..
- Anonyymi
Kaasuauton funktio on ajaa kaasulla eikä bensalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaasuauton funktio on ajaa kaasulla eikä bensalla.
Niin, onhan kaasulla ajettaessa päästöt melkein yhtä pienet kuin dieselillä ajettaessa.
- Anonyymi
Käy kokeilemassa vaikka Opel Zafiraa. Iso kaasusäiliö ja bensatankki riittää pitkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, onhan kaasulla ajettaessa päästöt melkein yhtä pienet kuin dieselillä ajettaessa.
Siinä taas nokipaavo valehtele, kuten nokipaavoilla on tapana.
Nokilekojen "puhtaus" on ollut suuri huijaus. Päästörajoja ei viime vuosikymmenellä ollut lainkaan ja ennen ihan tuoreinta Euro6 päästönormia NOx päästöt saivat olla moninkertaiset.
Tosi nokilekojen päästöjä ei katsastuksessa mitata. Riippumattomien tutkimuslaitosten testeissä on havaittu, että uudetkin nokilekat usein ylittävät päästörajansa moninkertaisesti ja yksi nokeleka henkilöauto tuottaa NOxeja yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto. Ja nyt puhutaan ehjästä autosta. Se huonostikin toimiva pakokaasujen puhdistustekniikka kasvattaa kulutusta, joten tapana on tyhjätä nokiloukku ja tulpata EGR, minkä varmistaa 100 kertaiset päästöt bensa- tai kaasukäyttöiseen autoon verrattuna.
CO2 päästöissäkään ei isoa eroa ole. Nokipäät aina vertaavat bensakäyttöistä autoa, jolla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa, ja nokilekaan, jolla jurnutetaan maantiellä max. 90 km/h. Lisäksi verrataan litroja, vaikka litrasta dieseliä syntyy suuremmat CO2 päästöt kuin litrasta bensaa. Kas kun kemiallinen koostumus on erilainen.
Myös maakaasun koostumus on erilainen ja sen käyttö tiputtaa CO2 päästöä neljänneksen. Eli mentiin kertaheitolla nokilekan tasolle, mutta ilman hirmuisia hiukkas- ja NOx päästöjä. Biokaasuilla laskennallinen CO2 päästö onkin pyöreä nolla, tosin käytänännössä päästöjä tulee sitten sen mukaan, paljonko bensaa palaa käynnistyksissä tai kaasun loputtua. Mutta tason ollessa litra tai 2 per 100 km on CO2 päästö kolmasosa nokilekan päästöstä ja NOx päästö 1/10-1/100 osa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.33584611 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12531Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill692308- 1791935
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161512Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91351- 1121327
Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181771290RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601290Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j421187