Kaasuauton hankinta

Onko jollakin kokemusta kaasuautosta.? Mielelläni lukisin viestejä mitenkä se toimii pakkasessa millaset käyttökulut ja sun muut jutskat..

10

3092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sama täällä. Mielin ostaa kaasuauton tai sellaiseksi muutetun ja olisi mukava kuulla kommentteja.

    • Anonyymi

      Puolta halvempi ajaa kuin bensalla, "dieselvero" rasitteena, n 4-500e ,asemia harvakseltaan Etelä-Suomessa, pohjoisessa ei sitäkään. Itä-Suomessa kouvola, Lappeenranta, Imatra pohjoisin toistaiseksi. (Koska kaasu tulee putkea pitkin suoraan venäjältä, helppo järjestää Itä-Suomeen.) Saa nähä, vaikuttaako Viron kaasuputki hintoihin, toivottavasti. N 300 km tankkausväli, jos mielii halvalla päästä. Ihmetyttää kyllä, ettei ole sen suositumpi.

      • Hesan alueellahan on useita kaasuauton tankkausasemia kartan mukaan, oulussa on jo muutama asema toiminnassa ja lisää rakentuu kaleva lehden mukkaan, pohjosin tankkausasema piste on piisjärvenkylässä suomussalmi kuusamo välissä vitostien varrella..


      • Anonyymi

        Ihmetyttää, miksen aikaisemmin älynnyt kaasuautoa hankkia. No, ehkä vika siinä, että kyttäsin lähinnä C-segmentin töpöperiä. Kaasusäiliöt vievät tilaa ja pienessä autossa kärsijänä on bensatankin tai tavaratilan koko. Tai sekä että. Golf ja Audi A3 kaasukäyttöisenä tarjoilee vain ihan naurettavaa 9-12 l bensatankkia. Syrjemmällä ei kaasun loputtua uskalla ajaa yhdestäkään huoltoasemasta ohi ilman varikkopysähdystä.

        Lopulta hiffasin, että voin katsella isompaa autoa, käytettynä, koska olin jo ratkaissut ruuhka- ja pysäköintiongelmani siirtymällä käyttämään julkista liikennettä säännöllisillä työmatkoilla. Auton otan alle vain poikkeusreiteille ja pitkille matkoille. Joten alle V60 bifuel Volvo. Tähän käyttöön hyvä peli, maantiekulutus on maltillinen... mutta kaupunkiajoa jos tällä ajaisi kokoajan ja pelkällä bensalla, saisin varmaan joka joulu kiitoskortin öljysheikeiltä. Ruuhkassa kulutus ampuu 10-13 l/100 lukemiiin.

        V60 kaasutankit ovat kontin pohjan alla ja tavaratila on tässäkin n. 100 l normiversiota pienempi. Tosin puute ei farkkukorissa ole samalla lailla fataali kuin 100 l pois töpöperän 350 l kontista. Ja takakontin kokohan on täsmälleen sama kuin D6 lataushybridissä, jossa tilan syö akusto!

        Maantie moottoritieajoa yhdistellen kaasutankillisen toimintasäde on tyypillisesti 320 km (haarukkaa on ollut 250...400) - omalla kohdallani toimintasäde riittää just ja just edestakaiseen mökkimatkaan. Tankkausasemia on pääkaupunkiseudulla jo tusinan verran ja 2 osuu passelisti kodin ja työpaikan nurkille. Kaasutankin saa täyteen biokaasua n. 20 eurolla.

        V60 bensatankki on 67 l ja maantieajon kulutus noin 6,5 l/100 km, joten molemmat tankit täynnä range riittää pitkälti yli 1000 km... ei tule bensa-asemat tämän kanssa kovin tutuiksi ;-D

        Tosin bensaakin kuluu. Kuten jo sanottu, ruuhka-ajon kulutus on 180 kW turbokattilan, mehumaija-automaatin ja painavan (omassa 1800 kg luokkaa) auton yhdistelmällä miehekäs, samoin moottorin kylmäkulutus. Ainakin verrattuna moderniin downsizing bensaturboon kaksoiskytkinautomaattiin, mitä ex autoissani oli. Toisaalta Volvossa on myös webasto eikä sen käytössä tarvi säästellä! Minkä webasto kuluttaa, sen säästän moottorin lämpenemisen nopeutumisena.

        Auto vaihtaa kaasulle vasta moottorin lämmettyä, joten jokainen kylmästartti vie sen puoli litraa tms bensaa. Samoin bensaa on kulunut pitkillä ajomatkoilla kaasun loputtua - etenkään työkeikolla ei kiinnosta lähteä tekemään ylimääräisiä koukkauksia kaasuasemien perään. Tähän mennessä bensaa on palanut 2 l/100 km tahtiin ja kaasua 3,2-3,3 kg/100 km. Kaasulla ajettaessa kulutus on kyllä suurempi (tyyliin 4 kg/100 km), lukemaa painaa alas bensalla ajetut kilometrit.

        Tehdastekoisella autolla "kaasuvero" ei ole lähellekään yhtä paha kuin dieselvero. Aikaisemmat bensaturbot selvisivät noin 150 €/vuosi verolla, kun Volvosta kinutaan 400 €. Tässä mielessä kaasukäyttöisyydestä sakotetaan 250 €/vuosi, mutta pahemminkin voisi olla. Kas kun veroon vaikuttaa polttoaineen lisäksi myös auton virallinen CO2 päästölukema. Tehdastekoisilla kaasuautoilla päästölukema on laskettu maakaasun perusteella ja se on noin neljänneksen bensakäyttöistä pienempi.

        Vähän hölmöä tämäkin, koska biokaasulla päästöt tippuvat vielä reilusti alemmaksi. Oman autoni päästölukema on 108 g/100 km, mutta olen laskenut todellisiksi päästöiksi, todellisten kulutusten pohjalta 50-70 g/100 km (riippuen siitä, minkä verran arvioin biokaasun tuotannolle päästöjä per kilo kaasua).


    • Anonyymi

      Kiinnosti eka mutta jossa Skodassa on niin surkean pieni bensatankki ja omalla kylällä ei ole kaasua niin ei viitsi alkaa leikkimään. Dieselillä pääsee 1000km stinttejä ja päästöt ovat hyvin maltilliset.

      • Itellä on 2 paikkanen tiesel auto ja vero noin 300e vuoteen joten taijan ajella tuolla vielä toistaseksi kun asemia ei juuri ole itäsuomessa ja ei pääse samaa matkaa kaasulla mitä tällä hetkellä..


      • Anonyymi

        Kaasuauton funktio on ajaa kaasulla eikä bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaasuauton funktio on ajaa kaasulla eikä bensalla.

        Niin, onhan kaasulla ajettaessa päästöt melkein yhtä pienet kuin dieselillä ajettaessa.


      • Anonyymi

        Käy kokeilemassa vaikka Opel Zafiraa. Iso kaasusäiliö ja bensatankki riittää pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, onhan kaasulla ajettaessa päästöt melkein yhtä pienet kuin dieselillä ajettaessa.

        Siinä taas nokipaavo valehtele, kuten nokipaavoilla on tapana.

        Nokilekojen "puhtaus" on ollut suuri huijaus. Päästörajoja ei viime vuosikymmenellä ollut lainkaan ja ennen ihan tuoreinta Euro6 päästönormia NOx päästöt saivat olla moninkertaiset.

        Tosi nokilekojen päästöjä ei katsastuksessa mitata. Riippumattomien tutkimuslaitosten testeissä on havaittu, että uudetkin nokilekat usein ylittävät päästörajansa moninkertaisesti ja yksi nokeleka henkilöauto tuottaa NOxeja yhtä paljon kuin 40 tonnin kuorma-auto. Ja nyt puhutaan ehjästä autosta. Se huonostikin toimiva pakokaasujen puhdistustekniikka kasvattaa kulutusta, joten tapana on tyhjätä nokiloukku ja tulpata EGR, minkä varmistaa 100 kertaiset päästöt bensa- tai kaasukäyttöiseen autoon verrattuna.

        CO2 päästöissäkään ei isoa eroa ole. Nokipäät aina vertaavat bensakäyttöistä autoa, jolla ajetaan pääasiassa kaupunkiajoa, ja nokilekaan, jolla jurnutetaan maantiellä max. 90 km/h. Lisäksi verrataan litroja, vaikka litrasta dieseliä syntyy suuremmat CO2 päästöt kuin litrasta bensaa. Kas kun kemiallinen koostumus on erilainen.

        Myös maakaasun koostumus on erilainen ja sen käyttö tiputtaa CO2 päästöä neljänneksen. Eli mentiin kertaheitolla nokilekan tasolle, mutta ilman hirmuisia hiukkas- ja NOx päästöjä. Biokaasuilla laskennallinen CO2 päästö onkin pyöreä nolla, tosin käytänännössä päästöjä tulee sitten sen mukaan, paljonko bensaa palaa käynnistyksissä tai kaasun loputtua. Mutta tason ollessa litra tai 2 per 100 km on CO2 päästö kolmasosa nokilekan päästöstä ja NOx päästö 1/10-1/100 osa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

      Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      130
      3807
    2. Hei! Halusin vain kertoa.

      En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso
      Tunteet
      8
      3099
    3. Riikka on siis suomalaisille velkaa 84 mrd

      Jos kauhukabinetti istuu vaalikauden loppuun. Keskimäärin yli 20 miljardia uutta velkaa rikkaiden veronalennuksiin jokai
      Maailman menoa
      32
      2844
    4. Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?

      Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani
      Rakkaus ja rakastaminen
      12
      2642
    5. Sanna on suomalaisille siis velkaa 24 mrd euroa

      Muistanette vielä kuinka Italian remonttirahoja perusteltiin sillä, että italialaiset ostaa suomalaisilta paidatkin pääl
      Maailman menoa
      132
      2403
    6. Teboili alasajo on alkanut

      Niinhän siinä kävi että teebboili loppuu...
      Suomussalmi
      41
      1848
    7. Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen

      Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es
      Maailman menoa
      61
      1195
    8. "Sanna Marinin kirja floppasi", kertoo eräs median otsikko

      "Miljardien tappio - Sanna Marin vaikenee", kertoo toinen otsikko. Marin ei siis siinä kirjassaan kerro sanallakaan For
      Maailman menoa
      82
      1129
    9. Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän

      Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 🫩
      Ikävä
      77
      1091
    10. Oot kyl rakas

      Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t
      Ikävä
      36
      1089
    Aihe