Tekniikan Maailman vanhat parrat kirjoittavat ylistäviä juttuja V12-moottoreilla varustetuista autoista ja Ferrareista, että pääsisivät ajamaan sellaisilla. Sähköautot on leimattu kalliiksi ja huonoiksi. Polttomoottori on se "oikea" moottori ja saa auton kuulostamaan autolta.
Oletteko huomanneet?
Tekniikan Maailman iäkäs äijäporukka vannoo polttomoottoriem nimeen.
31
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Olen huomannut ihan saman.
Sähköautotesteissä laitetaan kaikki mahdolliset sähköä kuluttavat toiminnot päälle, jotta saadaan varmasti akku tyhjenemään pikavauhtia. Esimerkiksi takalasin ja ratin lämmitin ja muut lämmittimet täysille vaikka on kesä. Kaikki mahdolliset valot myös vaikka pelkät huomiovalot riittäisivät, jne. Eikä ajotapa tietenkään voi olla ennakoiva.
Ja sitten itketään kun akku kestää vain 480km.- Anonyymi
Juu talvella niitä härpäkkeitä ei voi käyttää, jos aikoo liikkua autolla kaupunkia kauemmas.
- Anonyymi
Ei valoilla ja penkinlämmittimillä ole juurikaan vaikutusta ajomatkaan. Jos auton ajamiseen kuluu esim 16 kWh/100 km ja ajetaan 100 km/h, akusta otetaan koko ajan tehoa 16 kW. Ei siinä muutaman sadan watin ylimääräinen kulutus juuri mitään vaikuta.
Toisaalta lämmityslaite syö kovalla pakkasella esim 5 kW ja se jo vaikuttaa ajomatkaan. Ratin- ja penkinlämmittimien käyttö vähentää kulutusta kun lämmitys voidaan pitää pienemmällä. Norjalaisten tekemän testin perusteella yhdelläkään testatuista sähköautoista ei päässyt 480 km. Lähin oli Tesla Model S 469,8 km. Muilla kuin Tesloilla ja Konalla ei päässyt edes 400 km.
- Anonyymi
En tiedä mitä TMn vanhat miehet kirjoittavat eikä edes kiinnosta mutta kylmä tosiasia on se että polttomoottori tulee olemaan vielä satoja vuosia pääasiallinen ajoneuvojen voimanlähde vaikka kuinka itkisitte. Ihmiskunta yksinkertaisesti ei pysty tuottamaan sähköä sellaisessa mittakaavassa että polttomoottori autot voitaisiin korvata.
Duracell lelut tulevat olemaan ihan kiva marginaali leikkikaluja joilla voidaan ajella isompien kylien kieppeillä mutta ei niillä ole minnekään pidemmälle matkalle mitään menemistä. Kodin ja duunin väliä voi sahata jos molemmissa päissä on laturit- Anonyymi
Tässäpä taas kirjoitus missä uskomuksilla, luuloilla ja ennakkoasenteilla on vahva asema. Fakta, eli tutkittu totuus on turhaa löpinää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässäpä taas kirjoitus missä uskomuksilla, luuloilla ja ennakkoasenteilla on vahva asema. Fakta, eli tutkittu totuus on turhaa löpinää.
Maailmassa suurin osa sähköstä tehdään vielä kauan fossiilisilla, siitä ei päästä mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmassa suurin osa sähköstä tehdään vielä kauan fossiilisilla, siitä ei päästä mihinkään.
"Maailmassa suurin osa sähköstä tehdään vielä kauan fossiilisilla, siitä ei päästä mihinkään."
Varmaan juu, mutta aika vähän se liittyy sähköautoiluun. Siitä hiilisähköstä sähköautoaikaankin 90% käytetään muualla kuin sähköautoissa. Siis miksi asiaa tuodaan esiin sähköautoilussa, ei muussa sähkönkäytössä?
Hiilivoimalla tuotettu sähkö sähköauto on kuitenkin hyötysuhteeltaan huomattavasti tehokkaampi kuin polttoaineen jalostus polttoaineen käyttö auton moottorissa. Joten päästötkin ovat hiilisähköllä ja sähköautolla yli puolet pienemmät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässäpä taas kirjoitus missä uskomuksilla, luuloilla ja ennakkoasenteilla on vahva asema. Fakta, eli tutkittu totuus on turhaa löpinää.
"Tässäpä taas kirjoitus missä uskomuksilla, luuloilla ja ennakkoasenteilla on vahva asema. Fakta, eli tutkittu totuus on turhaa löpinää."
Sinun tutkittu todellisuus koskee niin pientä osaa ihmisistä että ei mitään rajaa.
Suurin osa ihmiskunnasta asuu maissa joissa yksinkertaisesti ei ole infrastruktuuria joka mahdollistaisi Duracell ajokkien käytön. Esimerkiksi jossain Intiassa, missä sähkökatkot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus, ei Duracell ajokilla ole mitään käyttöä. Ja ennenkuin edes siellä saadaan mitään aikaan on puoli vuosisataa hujahtanut.
Ja siinä ei suomalaisen viherpiiperon faktat tunnu missään - Anonyymi
"En tiedä mitä TMn vanhat miehet kirjoittavat eikä edes kiinnosta mutta kylmä tosiasia on se että polttomoottori tulee olemaan vielä satoja vuosia pääasiallinen ajoneuvojen voimanlähde vaikka kuinka itkisitte."
Että oikein SATOJA vuosia!....
Olet sie täyel järel?!?!.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tässäpä taas kirjoitus missä uskomuksilla, luuloilla ja ennakkoasenteilla on vahva asema. Fakta, eli tutkittu totuus on turhaa löpinää."
Sinun tutkittu todellisuus koskee niin pientä osaa ihmisistä että ei mitään rajaa.
Suurin osa ihmiskunnasta asuu maissa joissa yksinkertaisesti ei ole infrastruktuuria joka mahdollistaisi Duracell ajokkien käytön. Esimerkiksi jossain Intiassa, missä sähkökatkot ovat enemmän sääntö kuin poikkeus, ei Duracell ajokilla ole mitään käyttöä. Ja ennenkuin edes siellä saadaan mitään aikaan on puoli vuosisataa hujahtanut.
Ja siinä ei suomalaisen viherpiiperon faktat tunnu missäänOletko ajatellut miten se polttoaine intian ajokkeihin valmistetaan? Luuletko ettei halutessa voisi sähköntuotantoa parantaa?
Olen käynyt intiassa ja muualla aasiassa jolloin olen todennut että ajoneuvot ovat pääasiassa mopoja yms. Näistä ne kaupunkien saasteet ja liikenteen päästöt pääasiassa tulevat. Nuo mopot vaihtuvat sähköisiin varsin helposti.
On kummallinen ajatustapa, että meidän tekemisemme ei merkitse mitään koska on aasia.
Totuus kuitenkin on että jokaisen länsimaalaisen ihmisen hiilijalanjälki on kymmenkertainen aasialaisen vastaavaan verrattuna.
Pitäisikö ne miljardit ihmiset pistää pois päiviltä vai mikä olisi sinun lääke ilmasto-ongelmaan. Helppoa tietysti on kieltää koko ongelma ja katsoa itsekkäästi nenänpäähänsä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko ajatellut miten se polttoaine intian ajokkeihin valmistetaan? Luuletko ettei halutessa voisi sähköntuotantoa parantaa?
Olen käynyt intiassa ja muualla aasiassa jolloin olen todennut että ajoneuvot ovat pääasiassa mopoja yms. Näistä ne kaupunkien saasteet ja liikenteen päästöt pääasiassa tulevat. Nuo mopot vaihtuvat sähköisiin varsin helposti.
On kummallinen ajatustapa, että meidän tekemisemme ei merkitse mitään koska on aasia.
Totuus kuitenkin on että jokaisen länsimaalaisen ihmisen hiilijalanjälki on kymmenkertainen aasialaisen vastaavaan verrattuna.
Pitäisikö ne miljardit ihmiset pistää pois päiviltä vai mikä olisi sinun lääke ilmasto-ongelmaan. Helppoa tietysti on kieltää koko ongelma ja katsoa itsekkäästi nenänpäähänsä...Ja mistä se sähkö näihin uusiin sähkömopoihin tulee? Se tulee hiilivoimalasta tai kaasua käyttävästä dieselvoimalasta.
- Anonyymi
No onhan nuo e-formulatkin ihan naurettavia.
- Anonyymi
Sähköautot on suunniteltu ensisijaisesti lyhyeen pätkäajoon!
- Anonyymi
Näin oli joskus ennen. Nyt sähköauton toimintamatka on tyypillisesti luokkaa 350-550km. Pikalatauksella saa noin 250km lisämatkaa puolessa tunnissa.
800km päivässä puolen tunnin lounastaulolla kuulostaa aivan muulta kuin nurkissapyörimiseltä. Milloin sinä ajoit viimeksi päivässä yli 800km? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin oli joskus ennen. Nyt sähköauton toimintamatka on tyypillisesti luokkaa 350-550km. Pikalatauksella saa noin 250km lisämatkaa puolessa tunnissa.
800km päivässä puolen tunnin lounastaulolla kuulostaa aivan muulta kuin nurkissapyörimiseltä. Milloin sinä ajoit viimeksi päivässä yli 800km?Paitsi että ne kansalle hintansa puolesta sopivat sähkikset kulkee sen 200-250 km kerrallaan ja lataus vie aikansa. Kenellä on latauspaikka lounastauolle tms...
Ei kannata väkisin vääntää sellaisia skenaarioita jotka nauretaan heti alas, emme elä sellaisessa ympäristössä jossa kaikilla on vara hankkia kalliita sähkiksiä ja saada ne ladattua ihan joka hetki ja joka paikassa. Anonyymi kirjoitti:
Näin oli joskus ennen. Nyt sähköauton toimintamatka on tyypillisesti luokkaa 350-550km. Pikalatauksella saa noin 250km lisämatkaa puolessa tunnissa.
800km päivässä puolen tunnin lounastaulolla kuulostaa aivan muulta kuin nurkissapyörimiseltä. Milloin sinä ajoit viimeksi päivässä yli 800km?Norjalaisten testin, testissä oli 20 kpl sähköautoja, perusteella yhdelläkään testatuista sähköautoista ei päässyt 500 km.
Lähin oli Tesla Model S 470 km, reilut 400 km pääsi Teslat Model X ja Model 3 ja Hyuandai Kona.
Kaikki muut jäi alle 400 km. 350 km pääsi vain 2 kpl ja kaikki muut alle. Puolet, eli 10 kpl pääsi ainoastaan alle 300 km.
Testissä oli 20 kpl sähköautoja.
Puolen tunnin pikalatauksella 50kW saa lisärangea 180 km.
Kaukana totuudesta on sun mutusi.Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että ne kansalle hintansa puolesta sopivat sähkikset kulkee sen 200-250 km kerrallaan ja lataus vie aikansa. Kenellä on latauspaikka lounastauolle tms...
Ei kannata väkisin vääntää sellaisia skenaarioita jotka nauretaan heti alas, emme elä sellaisessa ympäristössä jossa kaikilla on vara hankkia kalliita sähkiksiä ja saada ne ladattua ihan joka hetki ja joka paikassa.Matka Oulusta Ruotsin Jokkmokkiin, matkaa 404 km. Matkaan menee kokeneelta sähköautoilijalta yli 7 tuntia.
Ei ole tätä päivää useammalle autoilijalle, paitso jos matka on tärkeämpi kuin päästä määränpäähän.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Norjalaisten testin, testissä oli 20 kpl sähköautoja, perusteella yhdelläkään testatuista sähköautoista ei päässyt 500 km.
Lähin oli Tesla Model S 470 km, reilut 400 km pääsi Teslat Model X ja Model 3 ja Hyuandai Kona.
Kaikki muut jäi alle 400 km. 350 km pääsi vain 2 kpl ja kaikki muut alle. Puolet, eli 10 kpl pääsi ainoastaan alle 300 km.
Testissä oli 20 kpl sähköautoja.
Puolen tunnin pikalatauksella 50kW saa lisärangea 180 km.
Kaukana totuudesta on sun mutusi."Lähin oli Tesla Model S 470 km, reilut 400 km pääsi Teslat Model X ja Model 3 "
Teslojen ei tarvitse käyttää hitaita pikalatureita koska sillä omat150 kW laturit.
Se tekeekin monen muun asian lisäksi Teslasta ylivoimaisen sähköauton. Käytännössä pitkä taival hoituu kuin polttiksella. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Matka Oulusta Ruotsin Jokkmokkiin, matkaa 404 km. Matkaan menee kokeneelta sähköautoilijalta yli 7 tuntia.
Ei ole tätä päivää useammalle autoilijalle, paitso jos matka on tärkeämpi kuin päästä määränpäähän."Matka Oulusta Ruotsin Jokkmokkiin, matkaa 404 km."
Kuinka moni autoilija ostaa autonsa tehdäkseen tuon vaelluksen? Kuinka moni autoilija ostaa auton käydäkseen töissä Nurmijärveltä Espooseen? Tai vastaavanmittaisen matkan per päivä.
Teillä jänkäjoonailla on niin hölmö perspektiivi siihen miten valtaosa suomalaisista ajaa autolla per päivä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Matka Oulusta Ruotsin Jokkmokkiin, matkaa 404 km."
Kuinka moni autoilija ostaa autonsa tehdäkseen tuon vaelluksen? Kuinka moni autoilija ostaa auton käydäkseen töissä Nurmijärveltä Espooseen? Tai vastaavanmittaisen matkan per päivä.
Teillä jänkäjoonailla on niin hölmö perspektiivi siihen miten valtaosa suomalaisista ajaa autolla per päivä,"eillä jänkäjoonailla on niin hölmö perspektiivi siihen miten valtaosa suomalaisista ajaa autolla per päivä,"
Se perspektiivi on aivan yhtä oikea kuin teiden hippihipsteriden perspektiivi!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"eillä jänkäjoonailla on niin hölmö perspektiivi siihen miten valtaosa suomalaisista ajaa autolla per päivä,"
Se perspektiivi on aivan yhtä oikea kuin teiden hippihipsteriden perspektiivi!!!!"Se perspektiivi on aivan yhtä oikea kui teiden hippihipsteriden perspektiivi!!!!"
Yhden ihmisen kohdalta joo, mutta kun pitää mielessä sen että Lapissa rekisteröitiin viime vuonna 2.800 autoa ja Uusi-Maalla 51.000 autoa, Ja kummatkin näistä ovat täysin tuppukyliä kun miettii asiaa maailmanlaajuisesti.
Et sillei on aika yks hailee näiden korpitaivaltajien nillitykset. Anonyymi kirjoitti:
"Matka Oulusta Ruotsin Jokkmokkiin, matkaa 404 km."
Kuinka moni autoilija ostaa autonsa tehdäkseen tuon vaelluksen? Kuinka moni autoilija ostaa auton käydäkseen töissä Nurmijärveltä Espooseen? Tai vastaavanmittaisen matkan per päivä.
Teillä jänkäjoonailla on niin hölmö perspektiivi siihen miten valtaosa suomalaisista ajaa autolla per päivä,Moni sähköautoilijahan on kirjoittanut, ettei ole elämässään koskaan käyny yli 100 km päässä kotoa saman päivän aikana, eli ajanut yli 200 km yhden päivän aikana.
Sähköautoryhmässä oli myös monia, jotka ei ymmärtäneet, että kuka/ketkä käyvät mm. Rukalla tai yleensä Lapissa.
Sähköauto sopii mainiosti näille nurkissa pyörijöille.
Minä teen useamman kerran vuodessa 500-600 km päiväajon.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin oli joskus ennen. Nyt sähköauton toimintamatka on tyypillisesti luokkaa 350-550km. Pikalatauksella saa noin 250km lisämatkaa puolessa tunnissa.
800km päivässä puolen tunnin lounastaulolla kuulostaa aivan muulta kuin nurkissapyörimiseltä. Milloin sinä ajoit viimeksi päivässä yli 800km?Viime kesänä ajoin keskimäärin tuon matkan kolmena peräkkäisenä päivänä . Sitähän sä kysyit .
- Anonyymi
On kovin kummallinen ajatus että me täällä rikkaassa maassa saisimme porsastella miten halutaan sillä varjolla että köyhillä Intiassa ei ole mahdolisuutta valita ympäristöystävällistä vaihtoehtoa.
katsokaas nyt vähän peiliin. Jos sinulla on mahdolllisuus valita ympäristöystävällisempi vaihtoehto etkä käytä sitä niin intialaisten esilletuominen on vain hurskastelua. Sinä teet valinnan millaisen maailman jätämme lapsillemme.
Jos jokainen menee sen tekosyyn taakse ettei yksittäisen ihmisen tekemisellä ole merkitystä niin vituksi menee. Sinäkin tiedät sen mutta haluat leikkiä kuuroa ja sokeata.
Mieti sitä.- Anonyymi
Intian teollisuus jne... ei ole köyhää, vaan hyvin varakasta ja heiltä pitäisi vaatia vastuuta saastuttamisesta. Suomi ei ole mitenkään varakas, täällä van toistaiseksi tulotaso ja elintaso on tasaisempaa, koska ei täällä voi pärjätä muuten, pieni kansa ja ankarat olosuhteet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Intian teollisuus jne... ei ole köyhää, vaan hyvin varakasta ja heiltä pitäisi vaatia vastuuta saastuttamisesta. Suomi ei ole mitenkään varakas, täällä van toistaiseksi tulotaso ja elintaso on tasaisempaa, koska ei täällä voi pärjätä muuten, pieni kansa ja ankarat olosuhteet.
"heiltä pitäisi vaatia vastuuta saastuttamisesta"
Vaatiminen toiselta ei muuta mitään. Oma valinta vaikuttaa suoraan kasvihuonepäästöihin.
Tämän asian tajuaminen ei vaadi kovinkaan isoja aivoja.
- Anonyymi
"Norjalaisten testin, testissä oli 20 kpl sähköautoja, perusteella yhdelläkään testatuista sähköautoista ei päässyt 500 km."
Tämän jankuttaminen on aina ollut täysin epärelevanttia hokemista. Maailman autonkäyttäjistä 500 km taival yhtenä päivänä on oleellinen asia vain täysin marginaaliporukalle.
Voitte jatkaa tätä höpötystä mutta ei sillä ole mitään merkitystä sähköautojen myyntiluvuille. Friikkien tarpeet eivät vaikuta massamarkkinoihin.Norjalaisetkaan eivät aja kovin pitkiä päivämatkoja johtuen maan muodosta ja siellähän sähköautot myy hyvin.
Puhun Suomesta. Tammikuussa rekisteröitiin 211 sähköautoa ja autoja rekisteröitiin kaikkiaan 16 335 kpl.
Oikeassa olet sähköautot ovat pieni marginaalinen porukka .
- Anonyymi
"Latauspisteet ovat uhka taloyhtiöille", uutisoi TM. :)
Varmaan nuorempi sukupolvi katsoo tulevaisuuteen ja näkee asian mahdollisuutena ja kilpailuvalttina. Mutta kun TM:n vanhat parrat ovat jämähtäneet jonnekin 80-luvulle... Kun nykyään asunto maksaa 100 000 - 300 000 € ja sähköauto 20 000 - 100 000 €, homma tuskin kaatuu siihen maksaako latauspiste 1 000 vai 3 000 €.
En tiedä miten vanhoja TM:n parrat ovat, mutta toimittajakaartista julkaistuista valokuvista päätellen vanhaa väkeä. Ainahan ne ovat Lappiin matkalla melkein kaikissa autovertailuissa, ties kenen kestitettäväksi.
En tiedä lipsahtavatko nuo polttomoottoria ylistävät kommentit vahingossa vai tarkoituksella. - Anonyymi
Tekniikan Maailman vanhat parrat ovat oikeassa. Siitä lehdestä sai jo isoisäsi neuvoja
auton ostoon,ja moni ostaja sai siitä neuvoja moneen muuhunkin asiaan.
Melkein jokainen kulki tämä lehti kainalossa.
Terveisin vanha autokauppias.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709