saan kohta kortin ja olen ajatellut hankkia ensimmäiseksi autoksi jonkun 70-80-luvun STW:n tai sedanin(sopivan hintaisia).Niinpä toivoisin hieman käyttökokemuksia eri koneista,kulutuksista yms. ja onko ne todellakin niin laiskoja kuin väitetään?Alusta on kuulemma hirveän löysä vakiona niin voiko sitä helposti parantaa.
Kiitos
ps:en halua mitään chevy vs. ford tyylisiä kamppailuja vaan kunnon kokemuksia
jenkki ekana autona?
13
2607
Vastaukset
- Egdod
Kannattaa lukea keskusteluja taaksepäin, STW:stä on ollut varmaan eniten juttua tällä palstalla, juuri hankinta-asioista.
Yleinen mielipide on tuntunut olevan että STW on paras käyttöjenkki tässä maassa...
Allekirjoittaneen piti myös ostaa stw, mutta päädyinkin vanhempaan pikkujenkkiin harrastemielessä. Suunnitelmissa olis kuitenkin hankkia stw tulevaisuudessa käyttöautoksi. Niin paljon kehuja se on saanut. - Mokanen
emännällä on v90 caprice käyttöautona ja kulutukset on pysyny siinä 10-12l paikkeilla
koneena oldsin 307 jos oikein muistan niin gm 305 olis kulutukseltaan hieman isompi viisaammat korjatkaa jos olen väärässä tosin vanhemmissa yksilöissä kulutukset voivat olla hieman suurempia
riippuen siitä oikean jalan asennosta mutta muuten
pitäis mennä noilla em luvuilla
ite suosittelisin dsl kärryä
ehtii meinaan silläkin jaloista pois - fisu
itsellä on hyviä kokemuksia ford/mercury -81-84
farkuista, 302 aod=pieni kulutus ja varmatoiminen.
ensimmäisenä katalysaattori pois niin kulutus putoaa entisestään. - rikas harrastaja
Ei oo jenkkiautoilu mitään ihan persaukisten hommaa. Ihmetyttää hiukan kun kaikki amisviiksiset teinit ostelee opintolainoillaan jotain vanhoja loppuunajettuja vaneja tai jotain muita paskoja romuja. Sitten laskeskellaan tarkkaan: ostaisinko kaks kaljaa vai litran pensaa.
Mieti kaks kertaa. Onko sulla varaa ostaa jenkki? maksaa vakuutusmaksut ja tulevat remontit? Riittääkö rahat vielä bensaan? Sen varaan ei kannata laskea että kevyesti kaasutellen kulutus ei ole kun 10l/100km. Todellisuudessa menee paljon enemmän.
Ei se elämä muutu (yleensä) paljoa onnellisemmaksi jenkkiauton ratin takana. Usein päinvastoin kun todetaan että ollaan ostettu viimeisillä rahoilla joku loppuunajettu paska jota ei enää saa kohtuullisilla tappioilla myytyä eteenpäinkään.
Jos ostat jenkin, osta paras jonka pystyt, se tulee yleensä kuitenkin halvimmaksi. Minä kyllä tiedän. Omistan jenkkiauton jossa on 5.2 litrainen moottori. Tiedän bensan kulutukset, vakuutusmaksut ja renkaiden hinnat ihan omakohtaisen kokemuksen kautta. Minä en puhu paskaa.- Dee
No, kyllähän jenkeissä monesti varaosat on aika perhanan paljon halvempia kuin monissa euroissa, varsinkin paremman pään merkeissä. Hankippa vaikka Volvoon O2-sensori, samalla hinnalla saat varmaan puolentusinaa GM-sensoria. Vakuutusmaksut esim. allekirjoittaneen bensavanilla (5.7 bensa) ovat myös paljon halvemmat kuin esim. 2-l perheautolla - ja mihin muuhun vehkeeseen tunget 6 kaveria ja vielä mahtuu mukaan vaikka moottorikelkka sekä viikon talviurheiluvehkeet ja viinat?
Kulutus tosin todellakin on sen tuplat, mutta kun tottuu ettei ajele jokaista lyhyttä reissua autolla, hyvä vaan kun tulee säästettyä ja kuntoiltua. Edelleen menee meinaan sama raha kuussa bensaan kuin ennenkin, sillointällöin vaan hyppään pyörän satulaan.
Sit vielä noin harrasteena. Tuosta kohta 14v. vanhasta vankkurista ei löydä ruostetta hakemallakaan, kun on edes vähän suojattu joskus. Kaikki korjattavat kohteet on todella simppeleitä, ilman ohjeitakin osaa vähän ihmettelemällä vaihtaa termarit ja vaikka käyttöhihnan laakerit ja purkaa ja putsata ruiskusysteemit. Ja netistä löytää asiantuntija-apua pilvin pimein.
Osat on myös kunnon rautaa ja helppo viritellä vaikka pakari itse kun on aikalailla suora putki. Laakeriosia ja sellaisia saa kun vie entisen mukanaan ihan rautakaupasta vaikka, kaikki on jotain standardikokoja. Ja yleensäkin tavan V8 on aika pirun yksinkertainen ja varma kone verrattuna euroihin. - sky
nuori harrastaja ei väittänyt ettei hänella ole fyrkkaa. Ostaa vanhemman auton vrt. uusi niin voi käyttää erotuksen siihen mainitsemaasi bensaan.
- Tbird
Itse hankin aikoinani ensimmäiseksi autokseni ´67 4d Dodge Dartin. Kone oli 225 kutonen ja laatikko automaatti. Vehje oli mielestäni kaikin puolin hyvä ensimmäiseksi USA - autoksi. Helppo korjata, lämmin talvella (ja lähti vielä aina käyntiinkin), meni aika pienellä bensalla (n. 9 - 10 l/100 km) yms. Näyttikin vielä mielestäni kivalta... En noista 80 - lukuisista sitten oikein tiedä. Mulla oli välistä lainassa kaverin ´85 Mercury Colony Park, ja en kyllä käyttöautokseni taitaisi itselleni moista ostaa. Kiva oli kyllä kaikin puoli ajella, varusteita oli vaikka kuinka, eikä se ollut edes huono kuntoinen, mutta... 80- lätkä rupee jurppiin matka - ajossa, ei mikään mahdottoman käytännöllinen (paitsi jos tarvii tilavaa farmaria) laitos, laiska, eikä mennyt talvella edes kovin pienellä kulutuksellakaan. Niin, ja ne kaikki STW:t näyttää aivan samalta. Makuasioitahan on monia, mutta ei semmoista kannata ostaa ainoastaan siksi että se on "jenkki". Eiköhän niitä käytännöllisempiä/paremman näköisiäkin vaihtoehtoja löydy...
- impala67
pieni varoituksen sana; minkä tahansa ostatkin
se mitä suurimmalla todennäköisyydellä aiheuttaa
jonkinasteista riippuvuutta.
siis kuten aiemmin on todettu, osta mahd.hyväkuntoinen- maksa vaikka liikaa, jotta saat niin hyvän kuin sulla vain on varaa. säästät korjaus/varaosakuluissa. toki kulutusosat joutuu kaikkiin aikanaan uusimaan.
ekaksi jenkiksi kelpaa mikä tahansa yleinen ajoneuvomalli corvetesta rampleriin, ei sillä sinänsä ole väliä. pääasia että tulet tyytyväiseksi ja auto on omistamisen arvoinen ja ajaminen sillä on kivaa.
itellä eka auto oli -ja on! nimimerkin mukainen lahna, ja ei oikein muut kiinnostakaan, joten käyttöautokin on jenkki. sairauteni on pysyvä ja vakava. mutta en ole merkkifriikki, mulle kelpaa moppe siinä missä geeämmäkin.
ainakin letukan 305 ja 350cid koneita voi ainakin virittää niin paljon kuin lompsa vaan venyy. siinä sitten samalla saa usein korkeamman kulutuksen... tuulilasi mittasi uutta 89 capricea 305 koneella; vartti meni 17,7 ja eurokiiht.oli 10,5 sekkaa, onko se huono kahden tonnin mammutille? mielestäni se on hyvä ja täysin riittävä.
alusta kannattaa "parantaa" sillä että ostaa uudet iskarit, hyvät renkaat ja vaihtaa kuluneet puslat. jos haluat auton alustalta pemariominaisuuksia, osta pemari. - impala1968
...vaan mutta kuten tuossa jo sanottiin niin budjetti pitää olla kunnossa. Jos luulet että kymppi riittää ympäri vuoden eikä muuhun ole varaa, unohda koko juttu ja palaa sitten asiaan kun rahaa on.
Ruoste alkaa olla pahin ongelma. Suurinta osaa noista ei ole suojattu kunnolla maahan tullessa joten ainakin ovet ja takaluukku mätänee vauhdilla ja ehjiä on vaikea löytää tilalle.
Itse harkitsisin FoMoCon piiloa jos farmari kiinnostaa, ruiskukone ja vahvempi laatikko kuin geeämmäläisissä. Laiskuus on suhteellista mutta ei ne mitään kilpa-autoja kyllä ole. Alusta korjaantuu kun laittaa puslat kuntoon ja iskareiksi vaikka säädettävät konit. - Codeman
Itselläni oli ensijenkkinä Dusteri ja se oli tosi luotettava ja nopeampi kuin useimmat Chevyt.
Satsaa Mopariin ja mielummin 318/904 yhdistelmään. Kukutus on alle 10 satasella vakiokoneissa ja ne kestää kovaakin käyttöä.
Valiantit pyörii siistikuntoisinakin halvoissa hinnoissa ja osia löytyy käytettynäkin.- triniemi
Ostin viikko sitten caprice classic stw mallia -84, bensaa menee kaupungissa 20 ja matkassa 12. Mutta mitä väliä sillä on jos mun auto kuluttaa 3 kertaa enemmän ku naapurin -82 fiesta kun kyyti on 5 kertaa mukavempaa? Eiks se silloin kannata? :)
- Mopar
triniemi kirjoitti:
Ostin viikko sitten caprice classic stw mallia -84, bensaa menee kaupungissa 20 ja matkassa 12. Mutta mitä väliä sillä on jos mun auto kuluttaa 3 kertaa enemmän ku naapurin -82 fiesta kun kyyti on 5 kertaa mukavempaa? Eiks se silloin kannata? :)
Kait sulta ainaki pari nollaa unehtu tuon 5:n perästä?! Siis sehän oli Fiesta(!!!), mistä puhuit? ;)
- Anonyymi
Kyllä aitu Kooriakki ÄrÄs on vakavamielisen ja kethinkiä pashkovan poijaan autuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579157Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123619Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292877Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht832241Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142060Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3641847Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411482FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01231Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu691089