Hiukkasloukun vaikutus kulutukseen

Anonyymi

Nykyisellä WTF-normilla testattuina hybridit pääsevät liian helpolla, mutta myös dieselit, koska testisykliin ei mahdu DPF:n puhtaaksipolttoa, jonka aikana kulutus on helposti kolminkertainen. Pakoputkessa poltettava aine palaa puhtaasti, mutta vaikutus kokonaiskulutukseen on dramaattinen, 4 l sadalla onkin äkkiä 5-6 litraa. Poltossa ei vapaudu hiukkasia vaan suodattimeen kertynyt noki poltetaan pois, merkistä ja moottoriöljystä riippuen suodatin vaihdetaan tai pestään 100-600 tkm välein. Suodattimeen kertyy siis tuhkaa moottorin kulumisesta ja öljyn sekä polttoaineen lisäaineista. Ilman mukana tulleita partikkeleja unohtamatta.

Karrikoiden Euro6 -dieseleiden pakoputkista tulee puhtaampaa ilmaa ulos, kuin moottorin imemä. Tyhjäkäynnillä varsinkin.

28

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja tuota valtavaa kulutusta kestää 2 minuuttia . Voi elämä !

      • Anonyymi

        Nokiloukkua joutuu polttamaan puhtaaksi sitä useammin, mitä enemmän polttoainetta kuluu. Toisin kuin nokipaavot valehtelevat nokilekallakin kulutus kasvaa rajusti kaupunki/pätkäajossa. Esim. jossain taannoisessa TM talviautotestissä mitattiin nokilekoillekin alkumatkasta 12 l/100 km polttoaineenkulutuksia kylmästartin jälkeen kaupunkiajoa simuloineessa testissä.

        Nokilekojen kuskit ovat tyhmiä, joten raportoivat tänne aina
        - vanhoja yhdistettyjä normikulutuksia (todelliset kulutukset nokilekoillakin tyypillisesti 30 % suurempia)
        - vertaavat maantieköröttelyn kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, vaikka oikean vertailukohta olisi maantieajon normikulutus
        - raportoivat vain ajotietokoneen lupauksia, jotka usein reilusti "kotiin päin" jo moottorin osalta ajotietokone ei ota huomioon polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta ... sehän se osasyynä niihin TM mittaamiin lukemiinkin

        Tyypillisessä kaupunkiajossa, missä ajetaan lyhyitä matkoja, kulutusta kasvattaa roimasti sekin, että nokiloukun puhtaaksipoltto saattaa jäädä kesken ja joudutaan käynnistämään monet kerrat uudellee. Jos nyt sittenkään onnistuu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan (kuten mm. parissa HS koeajossa kävi, samoin tästä kaupunkiajoa simuloineesta TM talvitestistäkin lähti pari nokilekaa vikavalot palaen valohoitoon).

        Nokiloukun puhtaaksipolton aikana saatuttava nokileka saastuttaa vielä normaalia enemmän
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        Koska nokiloukku lisää kulutusta, niin poishan se pitää rapsia
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Myös dieselien perisyntiä, suuria NOx päästöjä suitsivat ratkaisut, kuten EGR tuppaavat hieman lisäämään kulutusta, joten pois vaan.

        Sehän ei yllätä, että kuorma-auto tuottaa enemmän saasteita kuin bensakäyttöinen henkilöauto. Mutta dieselkäyttöinen henkilöautopa tuottaa jo ehjänä enemmän saasteita kuin kuorma-auto tai bussi. Tuunauksilla saadaan vielä NOx ja hiukkaspäästöt kasvatettua moninkertaisiksi.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        Koska saastuttaville nokilekoille ei ole päästötestiä, jonka avulla tuunatut saastepommit saisi pois ilmaa pilaamasta, ainoa tolkullinen ratkaisu on hankkiutua kokonaan eroon nokilekoista!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1

        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokiloukkua joutuu polttamaan puhtaaksi sitä useammin, mitä enemmän polttoainetta kuluu. Toisin kuin nokipaavot valehtelevat nokilekallakin kulutus kasvaa rajusti kaupunki/pätkäajossa. Esim. jossain taannoisessa TM talviautotestissä mitattiin nokilekoillekin alkumatkasta 12 l/100 km polttoaineenkulutuksia kylmästartin jälkeen kaupunkiajoa simuloineessa testissä.

        Nokilekojen kuskit ovat tyhmiä, joten raportoivat tänne aina
        - vanhoja yhdistettyjä normikulutuksia (todelliset kulutukset nokilekoillakin tyypillisesti 30 % suurempia)
        - vertaavat maantieköröttelyn kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, vaikka oikean vertailukohta olisi maantieajon normikulutus
        - raportoivat vain ajotietokoneen lupauksia, jotka usein reilusti "kotiin päin" jo moottorin osalta ajotietokone ei ota huomioon polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta ... sehän se osasyynä niihin TM mittaamiin lukemiinkin

        Tyypillisessä kaupunkiajossa, missä ajetaan lyhyitä matkoja, kulutusta kasvattaa roimasti sekin, että nokiloukun puhtaaksipoltto saattaa jäädä kesken ja joudutaan käynnistämään monet kerrat uudellee. Jos nyt sittenkään onnistuu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan (kuten mm. parissa HS koeajossa kävi, samoin tästä kaupunkiajoa simuloineesta TM talvitestistäkin lähti pari nokilekaa vikavalot palaen valohoitoon).

        Nokiloukun puhtaaksipolton aikana saatuttava nokileka saastuttaa vielä normaalia enemmän
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        Koska nokiloukku lisää kulutusta, niin poishan se pitää rapsia
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Myös dieselien perisyntiä, suuria NOx päästöjä suitsivat ratkaisut, kuten EGR tuppaavat hieman lisäämään kulutusta, joten pois vaan.

        Sehän ei yllätä, että kuorma-auto tuottaa enemmän saasteita kuin bensakäyttöinen henkilöauto. Mutta dieselkäyttöinen henkilöautopa tuottaa jo ehjänä enemmän saasteita kuin kuorma-auto tai bussi. Tuunauksilla saadaan vielä NOx ja hiukkaspäästöt kasvatettua moninkertaisiksi.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        Koska saastuttaville nokilekoille ei ole päästötestiä, jonka avulla tuunatut saastepommit saisi pois ilmaa pilaamasta, ainoa tolkullinen ratkaisu on hankkiutua kokonaan eroon nokilekoista!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1

        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla

        Kaikki autot kuluttaa kylmällä enemmän. Polttomoottoriset vielä suhteessa enemmän. Niin se on mennyt koko maailman sivun.

        Kylmä polttomoottori kuluttaa paljon käyntilämpöiseen verraten.

        Taloudellisin kaupungissa on sähkö.

        Saastelaitteiden poistamisesta on tulossa ankarat rangaistukset. Egr ja hiukkasloukkujen ohittaminen tulee johtamaan auton hylkäämiseen katsastuksessa. Asia tarkistetaan diagnostiikan kautta ja jos ohjainlaitetta on manipuloitu on heti hylky. Tämä tulee 5v sisään, koska mm raskas-kalusto on huijannut itsensä liriin.

        Ja uudet bensa autot tulevat saamaan myös samanlaisen hiukkasloukun kuin diesel. Koska bensa päästää nyt paljon hiukkasia ilmaan.

        Kaikki tämä puhtaamman kaupunki ilman vuoksi. Ei se täällä Suomessa paljoa merkkaa. Mutta Euroopan isoissa kaupungeissa kyllä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autot kuluttaa kylmällä enemmän. Polttomoottoriset vielä suhteessa enemmän. Niin se on mennyt koko maailman sivun.

        Kylmä polttomoottori kuluttaa paljon käyntilämpöiseen verraten.

        Taloudellisin kaupungissa on sähkö.

        Saastelaitteiden poistamisesta on tulossa ankarat rangaistukset. Egr ja hiukkasloukkujen ohittaminen tulee johtamaan auton hylkäämiseen katsastuksessa. Asia tarkistetaan diagnostiikan kautta ja jos ohjainlaitetta on manipuloitu on heti hylky. Tämä tulee 5v sisään, koska mm raskas-kalusto on huijannut itsensä liriin.

        Ja uudet bensa autot tulevat saamaan myös samanlaisen hiukkasloukun kuin diesel. Koska bensa päästää nyt paljon hiukkasia ilmaan.

        Kaikki tämä puhtaamman kaupunki ilman vuoksi. Ei se täällä Suomessa paljoa merkkaa. Mutta Euroopan isoissa kaupungeissa kyllä!

        > Kaikki autot kuluttaa kylmällä enemmän. Polttomoottoriset vielä suhteessa enemmän. Niin se on mennyt koko maailman sivun.

        Oho, nyt kääntyi takki. Tähän asti on nokipaavoilla levy jauhanut, että sama 4-5 l/100 menee niin kaupungissa kuin maantielläkin.

        > Saastelaitteiden poistamisesta on tulossa ankarat rangaistukset.

        Valetta. Ei saastelaitteiden poistamisesta rangaista, koska sitä ei päästömittauksen puuttuessa havaita. Dieselskandaalin paljastuttua Suomessakin luvattiin saatuttaville nokilekoille päästömittausta katsastukseen "ensi syksyksi". Ei vaan mainittu, minkä vuoden...

        Syy testin puutteeseen on ilmiselvä. Katalysaattoriautoilta vaaditaan, että auto alittaa iäkkäänäkin tyyppihyväksynnän päästörajat. Vaan kun nokilekat saattoivat tupruttaa 6x päästörajat ylittävän määrät typen oksideja (NOx).... eli valtaosa autoista olisi reputtanut testin! Nokilekat ovat puhtaita vain oikealla tavalla testattuna - pitää ajaa konepelti auki NEDC testisykliä, jotta auto ymmärtää olevansa päästömittauksessa! Ja pitää olla uusi auto, josta ei ole EGR tulpattu ja nokiloukku rautakankituunattu.

        Ei riittänyt rohkeus poliitikoilla eikä viranomaisilla tähän ongelmaan puuttua. Olisi pitänyt säätää nokilekoille pääästörajat tyyliin "puhdas" nokileka saa ylittää katsastuksessa päästörajansa 300 %. Tämäkin olisi parempi kuin ei testiä lainkaan, koska tällä testillä narautettaisiin ne autot, joista on EGR tulpattu. Näitä tulppauksia tehdään reijitetyillä levyilläkin yms. kikoilla, jotka eivät välttämättä vaadi softausta = pelkän ohjelman tarkastuksella ei kaikki löydy.

        Softan version tarkastus on kyllä siinä mielessä huvittava, että siinä narahtaa myös kaikki autonsa lastuttajat ;-D

        > Ja uudet bensa autot tulevat saamaan myös samanlaisen hiukkasloukun kuin diesel. Koska bensa päästää nyt paljon hiukkasia ilmaan.

        Tapansa mukaan nokipaavo velehtelee aina kun suunsa avaa. Hiukkaspäästöongelma koskee ainoastaan suorasuihkutusmoottoreita eikä se niissäkään ole yhtä paha kuin nokilekoissa. Siksi hiukkasloukku vaaditaan vain suorisuihkuttaisiin euro6 päästönormin moottoreihin.

        Tyhmillä nokipäillä ei edes avokapasiteetti riitä sen ymmärtämiseen, ettei suorasuihkutus ole turboahtamisen synonyymi. On suorasuihkutteisin vapareita, on imusarjaruiskutteisia turbokoneita.

        > Kaikki tämä puhtaamman kaupunki ilman vuoksi. Ei se täällä Suomessa paljoa merkkaa. Mutta Euroopan isoissa kaupungeissa kyllä!

        Liikenteen päästöt, etenkin nokilekojen tuottamat pienhiukkaset ovat suurin ilmanlaatuongelma Suomenkin kaupungeissa. Pientaloalueilla myös puunpoltto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokiloukkua joutuu polttamaan puhtaaksi sitä useammin, mitä enemmän polttoainetta kuluu. Toisin kuin nokipaavot valehtelevat nokilekallakin kulutus kasvaa rajusti kaupunki/pätkäajossa. Esim. jossain taannoisessa TM talviautotestissä mitattiin nokilekoillekin alkumatkasta 12 l/100 km polttoaineenkulutuksia kylmästartin jälkeen kaupunkiajoa simuloineessa testissä.

        Nokilekojen kuskit ovat tyhmiä, joten raportoivat tänne aina
        - vanhoja yhdistettyjä normikulutuksia (todelliset kulutukset nokilekoillakin tyypillisesti 30 % suurempia)
        - vertaavat maantieköröttelyn kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, vaikka oikean vertailukohta olisi maantieajon normikulutus
        - raportoivat vain ajotietokoneen lupauksia, jotka usein reilusti "kotiin päin" jo moottorin osalta ajotietokone ei ota huomioon polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta ... sehän se osasyynä niihin TM mittaamiin lukemiinkin

        Tyypillisessä kaupunkiajossa, missä ajetaan lyhyitä matkoja, kulutusta kasvattaa roimasti sekin, että nokiloukun puhtaaksipoltto saattaa jäädä kesken ja joudutaan käynnistämään monet kerrat uudellee. Jos nyt sittenkään onnistuu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan (kuten mm. parissa HS koeajossa kävi, samoin tästä kaupunkiajoa simuloineesta TM talvitestistäkin lähti pari nokilekaa vikavalot palaen valohoitoon).

        Nokiloukun puhtaaksipolton aikana saatuttava nokileka saastuttaa vielä normaalia enemmän
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        Koska nokiloukku lisää kulutusta, niin poishan se pitää rapsia
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Myös dieselien perisyntiä, suuria NOx päästöjä suitsivat ratkaisut, kuten EGR tuppaavat hieman lisäämään kulutusta, joten pois vaan.

        Sehän ei yllätä, että kuorma-auto tuottaa enemmän saasteita kuin bensakäyttöinen henkilöauto. Mutta dieselkäyttöinen henkilöautopa tuottaa jo ehjänä enemmän saasteita kuin kuorma-auto tai bussi. Tuunauksilla saadaan vielä NOx ja hiukkaspäästöt kasvatettua moninkertaisiksi.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        Koska saastuttaville nokilekoille ei ole päästötestiä, jonka avulla tuunatut saastepommit saisi pois ilmaa pilaamasta, ainoa tolkullinen ratkaisu on hankkiutua kokonaan eroon nokilekoista!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1

        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla

        Riittääkö nokilekan 160000 km / 10v keski arvo kulutuksesta. Kone 3l /238hv neliveto ja automaatti lisäävät kulutusta vs ilman niitä noin 1l/100 talvella käytössä webasto joka hieman lisää kulutusta ajoa kaupunki/taajama parikertaa vuodessa muutama sata kilometriä maantiellä.

        Keskikulutus vaihtelee ilman nollausta kesä/talvi 7,8-8,3 l ja tosiaan ei nollattu koskaan, keskinopeus samalta ajankohdalta ajotietokoneelta 36,4km/h eli liikennevaloissa seisty saastuttamassa ilmaa.

        Nyt auto vaihtuu 100% sähköautoon joka saapuu näinä päivinä.

        Tuo sinun hiukkasloukku aloitus on paska juttu!

        Tuota polttoa ei huomaa ajossa mitenkään! Huomaa ainoastaan joskus hajusta, kun kävelee aiton taakse pysäköityään sen, haju on, kuin kumia olisi kärväytetty. Autossa on analogienne polttoaineen kulutus mittari josta näkee reaaliaikaisen kulutuksen ja enpä ole huomannut sen koskaan nousevan oudosti, kuin kiihdytyksissä lisäksi tosiaan ajotietokone josta noi lukemat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Kaikki autot kuluttaa kylmällä enemmän. Polttomoottoriset vielä suhteessa enemmän. Niin se on mennyt koko maailman sivun.

        Oho, nyt kääntyi takki. Tähän asti on nokipaavoilla levy jauhanut, että sama 4-5 l/100 menee niin kaupungissa kuin maantielläkin.

        > Saastelaitteiden poistamisesta on tulossa ankarat rangaistukset.

        Valetta. Ei saastelaitteiden poistamisesta rangaista, koska sitä ei päästömittauksen puuttuessa havaita. Dieselskandaalin paljastuttua Suomessakin luvattiin saatuttaville nokilekoille päästömittausta katsastukseen "ensi syksyksi". Ei vaan mainittu, minkä vuoden...

        Syy testin puutteeseen on ilmiselvä. Katalysaattoriautoilta vaaditaan, että auto alittaa iäkkäänäkin tyyppihyväksynnän päästörajat. Vaan kun nokilekat saattoivat tupruttaa 6x päästörajat ylittävän määrät typen oksideja (NOx).... eli valtaosa autoista olisi reputtanut testin! Nokilekat ovat puhtaita vain oikealla tavalla testattuna - pitää ajaa konepelti auki NEDC testisykliä, jotta auto ymmärtää olevansa päästömittauksessa! Ja pitää olla uusi auto, josta ei ole EGR tulpattu ja nokiloukku rautakankituunattu.

        Ei riittänyt rohkeus poliitikoilla eikä viranomaisilla tähän ongelmaan puuttua. Olisi pitänyt säätää nokilekoille pääästörajat tyyliin "puhdas" nokileka saa ylittää katsastuksessa päästörajansa 300 %. Tämäkin olisi parempi kuin ei testiä lainkaan, koska tällä testillä narautettaisiin ne autot, joista on EGR tulpattu. Näitä tulppauksia tehdään reijitetyillä levyilläkin yms. kikoilla, jotka eivät välttämättä vaadi softausta = pelkän ohjelman tarkastuksella ei kaikki löydy.

        Softan version tarkastus on kyllä siinä mielessä huvittava, että siinä narahtaa myös kaikki autonsa lastuttajat ;-D

        > Ja uudet bensa autot tulevat saamaan myös samanlaisen hiukkasloukun kuin diesel. Koska bensa päästää nyt paljon hiukkasia ilmaan.

        Tapansa mukaan nokipaavo velehtelee aina kun suunsa avaa. Hiukkaspäästöongelma koskee ainoastaan suorasuihkutusmoottoreita eikä se niissäkään ole yhtä paha kuin nokilekoissa. Siksi hiukkasloukku vaaditaan vain suorisuihkuttaisiin euro6 päästönormin moottoreihin.

        Tyhmillä nokipäillä ei edes avokapasiteetti riitä sen ymmärtämiseen, ettei suorasuihkutus ole turboahtamisen synonyymi. On suorasuihkutteisin vapareita, on imusarjaruiskutteisia turbokoneita.

        > Kaikki tämä puhtaamman kaupunki ilman vuoksi. Ei se täällä Suomessa paljoa merkkaa. Mutta Euroopan isoissa kaupungeissa kyllä!

        Liikenteen päästöt, etenkin nokilekojen tuottamat pienhiukkaset ovat suurin ilmanlaatuongelma Suomenkin kaupungeissa. Pientaloalueilla myös puunpoltto.

        Kuulehan suur tietäjä,

        yli kymmenenvuotta jo valmistettu yhteispaine ruiskuja joista ei nokea/mustaa puhise pakoputkesta. Koneita kutsutaan myös nimeltä commnrail ja polttoainetta annostellaan kymmenien parametrien analysoinnilla varsin optimaalisesti oli kone kylmä tai lämmin.

        Pensakoneet ne kylmänä kusevat seoksen pakoputkesta mailmalle raikkaana pensan tuoksuna!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokiloukkua joutuu polttamaan puhtaaksi sitä useammin, mitä enemmän polttoainetta kuluu. Toisin kuin nokipaavot valehtelevat nokilekallakin kulutus kasvaa rajusti kaupunki/pätkäajossa. Esim. jossain taannoisessa TM talviautotestissä mitattiin nokilekoillekin alkumatkasta 12 l/100 km polttoaineenkulutuksia kylmästartin jälkeen kaupunkiajoa simuloineessa testissä.

        Nokilekojen kuskit ovat tyhmiä, joten raportoivat tänne aina
        - vanhoja yhdistettyjä normikulutuksia (todelliset kulutukset nokilekoillakin tyypillisesti 30 % suurempia)
        - vertaavat maantieköröttelyn kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, vaikka oikean vertailukohta olisi maantieajon normikulutus
        - raportoivat vain ajotietokoneen lupauksia, jotka usein reilusti "kotiin päin" jo moottorin osalta ajotietokone ei ota huomioon polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta ... sehän se osasyynä niihin TM mittaamiin lukemiinkin

        Tyypillisessä kaupunkiajossa, missä ajetaan lyhyitä matkoja, kulutusta kasvattaa roimasti sekin, että nokiloukun puhtaaksipoltto saattaa jäädä kesken ja joudutaan käynnistämään monet kerrat uudellee. Jos nyt sittenkään onnistuu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan (kuten mm. parissa HS koeajossa kävi, samoin tästä kaupunkiajoa simuloineesta TM talvitestistäkin lähti pari nokilekaa vikavalot palaen valohoitoon).

        Nokiloukun puhtaaksipolton aikana saatuttava nokileka saastuttaa vielä normaalia enemmän
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        Koska nokiloukku lisää kulutusta, niin poishan se pitää rapsia
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Myös dieselien perisyntiä, suuria NOx päästöjä suitsivat ratkaisut, kuten EGR tuppaavat hieman lisäämään kulutusta, joten pois vaan.

        Sehän ei yllätä, että kuorma-auto tuottaa enemmän saasteita kuin bensakäyttöinen henkilöauto. Mutta dieselkäyttöinen henkilöautopa tuottaa jo ehjänä enemmän saasteita kuin kuorma-auto tai bussi. Tuunauksilla saadaan vielä NOx ja hiukkaspäästöt kasvatettua moninkertaisiksi.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        Koska saastuttaville nokilekoille ei ole päästötestiä, jonka avulla tuunatut saastepommit saisi pois ilmaa pilaamasta, ainoa tolkullinen ratkaisu on hankkiutua kokonaan eroon nokilekoista!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1

        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla

        On sulla kuvitelmat. Mun "nokileka" kuluttaa alle 5 litraa sadalla vuodessa keskimäärin. Ajo on pääasiassa kaupunkiajoa. Työmatka 10 km/sivu. Egr ja hiukkasloukku luultavasti toimivat, kun vikavaloja ei pala. Niiden toimintaa ei huomaa ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki autot kuluttaa kylmällä enemmän. Polttomoottoriset vielä suhteessa enemmän. Niin se on mennyt koko maailman sivun.

        Kylmä polttomoottori kuluttaa paljon käyntilämpöiseen verraten.

        Taloudellisin kaupungissa on sähkö.

        Saastelaitteiden poistamisesta on tulossa ankarat rangaistukset. Egr ja hiukkasloukkujen ohittaminen tulee johtamaan auton hylkäämiseen katsastuksessa. Asia tarkistetaan diagnostiikan kautta ja jos ohjainlaitetta on manipuloitu on heti hylky. Tämä tulee 5v sisään, koska mm raskas-kalusto on huijannut itsensä liriin.

        Ja uudet bensa autot tulevat saamaan myös samanlaisen hiukkasloukun kuin diesel. Koska bensa päästää nyt paljon hiukkasia ilmaan.

        Kaikki tämä puhtaamman kaupunki ilman vuoksi. Ei se täällä Suomessa paljoa merkkaa. Mutta Euroopan isoissa kaupungeissa kyllä!

        "Bensaautot tulevat saamaan hiukkasloukun" joopa joo. Niissä uudemmissa bensakoneissa se on jo pakollinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sulla kuvitelmat. Mun "nokileka" kuluttaa alle 5 litraa sadalla vuodessa keskimäärin. Ajo on pääasiassa kaupunkiajoa. Työmatka 10 km/sivu. Egr ja hiukkasloukku luultavasti toimivat, kun vikavaloja ei pala. Niiden toimintaa ei huomaa ajossa.

        > Niiden toimintaa ei huomaa ajossa.

        Eikä päästömittauksissa. Juuri kulutuksen takiahan ne huijaukset tehtiin. Eli päästöjä suitsitaan vain NEDC ajosyklin yhteydessä tehtävän päästömittauksen aikana.

        Jotkin valmistajat tunnistavat mittaustilanteen siitä, että konepelti on auki. Mittaushan tehdään dynamometrissä.

        Toiset tunnistavat mittauksen ajoprofiilista ... tai yksinkertaisesti suitsivat päästöjä vain vähän aikaa käynnistyksen jälkeen - mittaushan on aika lyhytkestoinen. Varmaan käytössä sekin tieto, että virallinen mittaus tehdään vain uusille autoille. Eli parin tkm ajon jälkee on vapaus tupruttaa niin paljon kuin huvittaa.

        Niipä käytössä olleista autoista onkin sitten mitattu moninkertaisia, pahimmillaan monikymmenkertaisia NOx päästöjä sallittuun nähden. Eri järjestöjen teettämissä testeissä - katsastuksessahan ei nokilekojen päästöjä mitata. Vaikeaa olisikin, jos valtaosa ylittää reilusti päästörajansa. Tämä on se todellinen syy siihen, ettei mittausta ole voitu ottaa käyttöö päästöhuijauksen tultua ilmi - kukaan ei ole uskaltanut päättää, mikä on vaatimustaso. Hylätäänkön ehjiäkin autoja vai laitetaanko niin lepsut kriteerit, että vain pahimmat ranetukset jäävät kiinni.

        Ranetuksiahan edustavat mm. ERG ohjlelmallinen tai fyysinen tulppaus (NOx päästöt tappiin) sekä nokiloukun poisto tai reiän teko sen sisälle. Molemmat ihan vakiosuorituksia - merkkifoorumeilla jaellaan auliisti neuvoja moisiin "ennaltaehkäiseviin huoltotoimenpiteisiin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Niiden toimintaa ei huomaa ajossa.

        Eikä päästömittauksissa. Juuri kulutuksen takiahan ne huijaukset tehtiin. Eli päästöjä suitsitaan vain NEDC ajosyklin yhteydessä tehtävän päästömittauksen aikana.

        Jotkin valmistajat tunnistavat mittaustilanteen siitä, että konepelti on auki. Mittaushan tehdään dynamometrissä.

        Toiset tunnistavat mittauksen ajoprofiilista ... tai yksinkertaisesti suitsivat päästöjä vain vähän aikaa käynnistyksen jälkeen - mittaushan on aika lyhytkestoinen. Varmaan käytössä sekin tieto, että virallinen mittaus tehdään vain uusille autoille. Eli parin tkm ajon jälkee on vapaus tupruttaa niin paljon kuin huvittaa.

        Niipä käytössä olleista autoista onkin sitten mitattu moninkertaisia, pahimmillaan monikymmenkertaisia NOx päästöjä sallittuun nähden. Eri järjestöjen teettämissä testeissä - katsastuksessahan ei nokilekojen päästöjä mitata. Vaikeaa olisikin, jos valtaosa ylittää reilusti päästörajansa. Tämä on se todellinen syy siihen, ettei mittausta ole voitu ottaa käyttöö päästöhuijauksen tultua ilmi - kukaan ei ole uskaltanut päättää, mikä on vaatimustaso. Hylätäänkön ehjiäkin autoja vai laitetaanko niin lepsut kriteerit, että vain pahimmat ranetukset jäävät kiinni.

        Ranetuksiahan edustavat mm. ERG ohjlelmallinen tai fyysinen tulppaus (NOx päästöt tappiin) sekä nokiloukun poisto tai reiän teko sen sisälle. Molemmat ihan vakiosuorituksia - merkkifoorumeilla jaellaan auliisti neuvoja moisiin "ennaltaehkäiseviin huoltotoimenpiteisiin".

        Työnnä se nokilekas jo hanuriis. Syvälle ja mielummin poikittain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Niiden toimintaa ei huomaa ajossa.

        Eikä päästömittauksissa. Juuri kulutuksen takiahan ne huijaukset tehtiin. Eli päästöjä suitsitaan vain NEDC ajosyklin yhteydessä tehtävän päästömittauksen aikana.

        Jotkin valmistajat tunnistavat mittaustilanteen siitä, että konepelti on auki. Mittaushan tehdään dynamometrissä.

        Toiset tunnistavat mittauksen ajoprofiilista ... tai yksinkertaisesti suitsivat päästöjä vain vähän aikaa käynnistyksen jälkeen - mittaushan on aika lyhytkestoinen. Varmaan käytössä sekin tieto, että virallinen mittaus tehdään vain uusille autoille. Eli parin tkm ajon jälkee on vapaus tupruttaa niin paljon kuin huvittaa.

        Niipä käytössä olleista autoista onkin sitten mitattu moninkertaisia, pahimmillaan monikymmenkertaisia NOx päästöjä sallittuun nähden. Eri järjestöjen teettämissä testeissä - katsastuksessahan ei nokilekojen päästöjä mitata. Vaikeaa olisikin, jos valtaosa ylittää reilusti päästörajansa. Tämä on se todellinen syy siihen, ettei mittausta ole voitu ottaa käyttöö päästöhuijauksen tultua ilmi - kukaan ei ole uskaltanut päättää, mikä on vaatimustaso. Hylätäänkön ehjiäkin autoja vai laitetaanko niin lepsut kriteerit, että vain pahimmat ranetukset jäävät kiinni.

        Ranetuksiahan edustavat mm. ERG ohjlelmallinen tai fyysinen tulppaus (NOx päästöt tappiin) sekä nokiloukun poisto tai reiän teko sen sisälle. Molemmat ihan vakiosuorituksia - merkkifoorumeilla jaellaan auliisti neuvoja moisiin "ennaltaehkäiseviin huoltotoimenpiteisiin".

        Autoni valmistaja ei ole käyttänyt kyseisiä huijausmenetelmiä , joten tuo asia ei minua kiinnosta. Egr.n fyysinen tulppaus on tehty toiseen autooni ilmeisesti edellisen omistajan toimesta, kyseessä bensakone.


      • Anonyymi

        Eikä se kulutuslisä polton aikana ole edes kovin merkittävä.
        Minun Passat 2,0TDI CR kuluttaa lämpimänä tyhjäkäynnillä yleensä 0,6l/h. Hiukkasloukun puhdistuspolton aikana tyhjäkäyntikierrokset ovat 150-200r/min korkeammat ja polttoainetta kuluu 1,0-1,1l/h. Kulutuslisä on siten 0,4-0,5l/h sen polton ajan, joka on muutama minuutti. Poltto tapahtuu ajoista riippuen ehkä 500-1500km välein. Auton liikkuessahan sitä ei voi todeta mistään .
        Siitä voi laskutaitoiset laskeskella mikä on vaikutus kokonaiskulutukseen. Itse veikkaisin lisän olevan melko olematon siitä päätellen, että keskikulutus tankkauksista mitattuna pysyy talvellakin alle 5,5l/100km, vaikka autossa on tehdasasenteinen Webasto, joka toimii automaattisesti puolilämpimälläkin moottorilla alle 5asteen lämpötiloissa, jos matkustamoon pyydetään lämpöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nokiloukkua joutuu polttamaan puhtaaksi sitä useammin, mitä enemmän polttoainetta kuluu. Toisin kuin nokipaavot valehtelevat nokilekallakin kulutus kasvaa rajusti kaupunki/pätkäajossa. Esim. jossain taannoisessa TM talviautotestissä mitattiin nokilekoillekin alkumatkasta 12 l/100 km polttoaineenkulutuksia kylmästartin jälkeen kaupunkiajoa simuloineessa testissä.

        Nokilekojen kuskit ovat tyhmiä, joten raportoivat tänne aina
        - vanhoja yhdistettyjä normikulutuksia (todelliset kulutukset nokilekoillakin tyypillisesti 30 % suurempia)
        - vertaavat maantieköröttelyn kulutusta yhdistettyyn normikulutukseen, vaikka oikean vertailukohta olisi maantieajon normikulutus
        - raportoivat vain ajotietokoneen lupauksia, jotka usein reilusti "kotiin päin" jo moottorin osalta ajotietokone ei ota huomioon polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta ... sehän se osasyynä niihin TM mittaamiin lukemiinkin

        Tyypillisessä kaupunkiajossa, missä ajetaan lyhyitä matkoja, kulutusta kasvattaa roimasti sekin, että nokiloukun puhtaaksipoltto saattaa jäädä kesken ja joudutaan käynnistämään monet kerrat uudellee. Jos nyt sittenkään onnistuu -> pääsee marmoritiskiin nojaamaan (kuten mm. parissa HS koeajossa kävi, samoin tästä kaupunkiajoa simuloineesta TM talvitestistäkin lähti pari nokilekaa vikavalot palaen valohoitoon).

        Nokiloukun puhtaaksipolton aikana saatuttava nokileka saastuttaa vielä normaalia enemmän
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/f83f84f3-845d-4509-a267-4036061832ea

        Koska nokiloukku lisää kulutusta, niin poishan se pitää rapsia
        https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/037e10d3-f6e8-49cd-81d4-4a45cdc18e0d

        Myös dieselien perisyntiä, suuria NOx päästöjä suitsivat ratkaisut, kuten EGR tuppaavat hieman lisäämään kulutusta, joten pois vaan.

        Sehän ei yllätä, että kuorma-auto tuottaa enemmän saasteita kuin bensakäyttöinen henkilöauto. Mutta dieselkäyttöinen henkilöautopa tuottaa jo ehjänä enemmän saasteita kuin kuorma-auto tai bussi. Tuunauksilla saadaan vielä NOx ja hiukkaspäästöt kasvatettua moninkertaisiksi.

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005036146.html

        Koska saastuttaville nokilekoille ei ole päästötestiä, jonka avulla tuunatut saastepommit saisi pois ilmaa pilaamasta, ainoa tolkullinen ratkaisu on hankkiutua kokonaan eroon nokilekoista!

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/hengittaminen-liian-vaarallista-oslo-asetti-dieselautot-valiaikaiseen-kieltoon/6266284#gs.x5j5v1

        https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla

        Minä raportoin nyt sinulle oman nokilekani keskikulutuksen/vuosi. Tankkauksista ja ajetuista kilometreistä laskettu . 4,72 litraa/100km. Ajo on enimmäkseen kaupunkiajoa. Auto on vm.15 1,6 eHdi. Ajoa vuodessa n.25tkm.


    • Anonyymi

      Hiukkasloukun eli DPF:n vaikutus dieselin hankkimiseen autoksi VS bensa on heikentävä.

      Ajattele

      Kuka haluaa auton johon pakoputken päähän laitettu tiheää sieni josta pakokaasu eli palamisjätteet ei pääse normaalisti pois ! ja se tukkeituu

      • Anonyymi

        Niinpä tukkeutuu, mullakin meni 85% ; sesti tukkoon jo 205tkm ajettuna kaupunkiajoa. Uusi maksoi 245€. Se tukkeutuu oikeasti. Ajattele. Tuota tukkeutumista ei vielä ajossa mitenkään huomannut, vain merkkivalon syttyminen kertoi asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä tukkeutuu, mullakin meni 85% ; sesti tukkoon jo 205tkm ajettuna kaupunkiajoa. Uusi maksoi 245€. Se tukkeutuu oikeasti. Ajattele. Tuota tukkeutumista ei vielä ajossa mitenkään huomannut, vain merkkivalon syttyminen kertoi asian.

        Meni tukkoon 133 tkm ajettuna, hintaa tuli 600 e, merkkivalo minullekin kertoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meni tukkoon 133 tkm ajettuna, hintaa tuli 600 e, merkkivalo minullekin kertoi.

        Minulla lähenee jo 200tkm mittarissa. Ei hiukkasloukku ole mitenkään vielä ’näyttänyt olemassaoloaan’. Toimii erinomaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla lähenee jo 200tkm mittarissa. Ei hiukkasloukku ole mitenkään vielä ’näyttänyt olemassaoloaan’. Toimii erinomaisesti.

        Firman dieseleissä 150-200 tkm alkaa ongelmat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Firman dieseleissä 150-200 tkm alkaa ongelmat

        Fordeissa pystyy huoltotietsikalla polttamaan sen kunnolla puhtaaksi.


    • Anonyymi

      Niin. Edellinen vajaat 1000 kilometriä sekalaista maantieajoa meni (todellisella) keskikulutuksella 5.4l/100km. Pari kertaa lienee suodattimen putsannut - sisältyvät keskikulutukseen. Ihan hyvä luku 5 metriselle 260 heppaselle tilavalle automaattifarkulle. Hiukkassuodatin ja EGR on aivan alkuperäisessä vireessä.

      • Anonyymi

        > Hiukkassuodatin ja EGR on aivan alkuperäisessä vireessä.

        Eli toimivat vain, kun ajelet NEDC testisykliä konepelti pystyssä.


      • Anonyymi

        Taisi tulla valehdeltua. Kertoisitko auton merkin ja mallin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Hiukkassuodatin ja EGR on aivan alkuperäisessä vireessä.

        Eli toimivat vain, kun ajelet NEDC testisykliä konepelti pystyssä.

        Miten hiukkassuodatin voidaan kytkeä pois toiminnasta, kun pakokaasut menee kokoajan sen kautta ? Eipä sun sepustuksia faktat haittaa !


    • Anonyymi

      Minä tarkkailen kulutusta (kokonaispäästöjä) kirjaamalla kaikki tankkaukset ajopäiväkirjaan. Jokainen polttoainelitra, jonka moottori ottaa tankista muuttuu moottorissa pakokaasuiksi. Kun ajoin bensalla, kulutin 6-7 l/100 km vuodenajasta riippuen ja nyt kun ajan dieselillä, kulutan alle 4 litraa/1ookm. Autot ovat samankokoisia. Pakettiauto yrityskäytössä, ajopäiväkirjan pito on pakolista.

      • Anonyymi

        Ajopäiväkirjan pito ei ole pakollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajopäiväkirjan pito ei ole pakollista.

        Onhan pakollista


      • Anonyymi

        Dieselillä et pääse alle 4L kulutukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Dieselillä et pääse alle 4L kulutukseen.

        Kyllä sillä voi päästä, mutta pakettiauton pitää olla aika pienikokoinen ja vedellä maantiellä alle 80 km/h nopeuksia pitkiä pätkiä.

        Omassa henkilöautossa ajotietokone ilmoittaa 5,2 ja 7,5 litran välille kultuksia ajosta riippuen (yli 5 kilsan matkoille). Ennätys on 4,2 l/100 250 kilsan maantieajossa. Mittausten mukaan tuohon pitää vielä lisätä litran verran, niin ollaan aika lähellä todellisuutta. Vähän pienempi kone, vähän kevyempi auto ja jos vielä viitsii ajaa isolla vaihteella 70 km/h, niin kyllä tuo alle neljän menisi...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      133
      3397
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1341
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1310
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      67
      1156
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1094
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1071
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      999
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      986
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      43
      973
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      47
      877
    Aihe