https://tietokayttoon.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/tutkimus-dieselin-verotuen-poisto-auttaisi-vahentamaan-paastoja-haitalliset-vaikutukset-kotitalouksille-voidaan-kompensoida-eri-tavoilla Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä. Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.
Tutkimus: Dieselin verotuen poisto auttaisi vähentämään päästöjä
4
56
Vastaukset
- Anonyymi
Nyt kun joku noista "asiantuntijoista", jotka tämänkin "tutkimuksen" ovat tehneet, kertoisi minulle: Miten tieliikenteen päästöt vähenevät, jos diesel-autojen tilalle tulee isompi päästöisiä bensiinimoottorilla varustettuja autoja? Helppo kysymys...
- Anonyymi
Huomaa että nämä tutkijat ovat ns. talousmiehiä eikä insinöörejä. Tällaisiakin meidän yhteiskunta jaksaa elättää.
- Anonyymi
Päästät pienenevät, koska uusista autoistas puhuttaessa bensakoneilla on
- hieman pienemmät CO2 päästöt
- valtavasti pienemmät NOx päästöt (dieselsaastimella varustettu henkilöauto tuottaa enemmän NOX päästöjä kuin bussi tai 40 tonnin kuorma-auto)
- myös hiukkaspäästöt ovat nokilekoilla 10-100 kertaiset bensakäyttöisiin autoihin verrattuna
Kas kun päästöt ovat 100 kertaiset nokiloukun puhtaaksipolton aikana. Päästöt kasvavat monikymmenkertaisiksi myös silloin, kun nokipää polttoainaankulutusta pienentääkseen tulppaa NOx päästöjä vähentävän EGR venttiilin ja poistaa hiukkasloukun.
- Anonyymi
On kyllä hieman omituiset perustelut. Tiedossa olevien lukujen perusteellahan näyttäisi käyttövoimaveron poistumisen seurauksena dieselpolttoaineen vero nousevan karvan verran alle 26 senttiä.
Jos se menee suoraan hintoihin, niin dieselin hinta nousisi ja maksaisi suunnilleen saman verran bensaa enemmän kuin mitä bensa maksaa nyt dieseliä enemmän. Ja nyt on lisäksi talvikausi, jolloin bensan ja dieselin hintaero on kaikkein pienin. Kesällähän ero on 5-10-senttiä suurempi, jolloin bensa ja diesel olisivat samanhintaisia.
Ja kun vielä huomioi senkin, että dieselautojen kulutus on yleisesti noin 20%, jopa enemmänkin usein, matalampi kuin vastaavan bensa-auton, niin eihän oikeastaan mitään kummallisempaa kustannustason nousua olisi käytännössä tulossakaan muille kuin ammattiliikenteelle ja todella paljon ajaville.
Ei kai kukaan tosissaan luule, että ammattiliikenne siirtyisi bensaan?
Ja jos bensaan siirtyminen yleensäkin lisääntyisi, niin päästöthän kasvaisivat.
Sehän on jo huomattu keskisessä Euroopassa, jossa dieseleistä on siirrytty bensa-autoihin useiden ja voimallisten kampanjointien ja mm kovasti uutisoidun takavuosien wv-konsernin huijausten vuoksi. No nythän tilanne on taas muuttunut ja dieseleiden osuus on lievässä nousussa sielläkin.
Ehkä tutkijoiden ajatus tuossa olikin, että ihmiset vähentäisivät autoilua ja sitä myöden päästöt vähenisivät. Tai että siirtyminen pois polttomoottoreista lisääntyisi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869