Sairauspäiväraha 27e, sairaalassaolo 48e/pvä; kohtuullistako?

Anonyymi

Lain mukaan sairaalalasku ei saisi vaarantaa ihmisen toimeentuloa, mutta käytännössä se hyvin helposti sen tekee. Työttömän tulot ovat 130 euroa viikossa, sairauspäiväraha on samaa luokkaa. Kun joudut sairaalaan vaikka vain viikoksi, siinä hurahtaa koko kuukauden tulosi. Entä, jos et ole vähistä rahoistasi onnistunut säästämään tällaisia arvaamattomia kuluja varten? Mistä otat rahat noihin laskuihin, jotka tulevat ukaasilla, että ne voidaan ulosmitata ilman oikeudenkäyntiä. Mistä ulosmitata? Selkänahastako? Sairastuminen merkitsee monelle velkavankeuden alkamista tai pahenemista. Ehkä se on sellaista epäsuoraa eutanasiaa?

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Toimeentulotuki on sitä varten. Tosin toimeentulotuessa katsotaan useamman kuukauden tulot ja koko perheen tulot. Yksi vaihtoehto on neuvotella velkojan kanssa osamaksusopimus. Ja jos menee ulosottoon, niin rahaa pitää jäädä ruokaan, vuokraan ja lääkkeisiin. Eli käytännössä minimituista ei saa ulosmitattua.

      Varoitan tässä vaiheessa, että jos olette pienituloisia ja joku pienituloinen omaisenne kuolee, niin älkää ryhtykö pesänhoitajaksi. Olette isossa pulassa. Eli hautajaiset voitte järjestää, jos vainajalla on niihin varat. Muussa tapauksessa älkää tehkö mitään muuta, kuin kieltäydytte "perinnöstä". Siis siitä miinusmerkkisestä. Yleensä kuolema on yllättävä kriisi, ja kukaan ei teitä pelasta, kun ette selviä perunkirjoituksesta ym. Hautausavustusta voi monessa kunnassa hakea vasta perunkirjoituksen jälkeen, eli teille tulee ulosottokirjeitä sekä vainajan laskuista että itse allekirjoittamistanne hautajaislaskuista teille itselle. Jos ette saa julkista oikeusapua (Helsingissä epätodennäköistä), niin joudutte kaiken päälle maksamaan itse asianajokulut. Eli kiertäkää kaukaa kuolinpesät, niistä on vain harmia, ja elämä on pilattu paljon täydellisemmin, kuin mihin itse kykenisitte.

      • Anonyymi

        "Yksi vaihtoehto on neuvotella velkojan kanssa osamaksusopimus."

        Kunta tai sairaanhoitopiiri ei neuvottele osamaksuista. Sairaalalasku on maksettava tai se menee ulosottoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yksi vaihtoehto on neuvotella velkojan kanssa osamaksusopimus."

        Kunta tai sairaanhoitopiiri ei neuvottele osamaksuista. Sairaalalasku on maksettava tai se menee ulosottoon.

        Soittamalla tälle taholle, joka alkaisi ulosmittaamaan maksua voi neuvotella laskun vähittäin maksamisesta.


    • Anonyymi

      Sossu maksaa!
      Pistä sossuun anomus!

      • Anonyymi

        Sairaalan oppaassa sanotaan, ettei Kela maksa julkisen sairaanhoidon laskuja. Samaa sanoi sairaalan sosiaalityöntekijä. Kunnan harkinnanavaraistako pitäisi anoa? Se tuntuu olevan se vihoviimeinen inhottavuus, johon ei millään haluaisi alistua. Kuvitelkaa, että joutuisi näyttämään pikkukunnan sossulle tiliotteensa monen kuukauden ajalta ja kuulla röyhkeitä uteluja ja 'neuvoja' raha-asioistaan, ja perheen muidenkin jäsenten raha-asioista. Jouduin kerran kuulemaan odotushuoneessa istuessani, miten hatarna rakennuksen lautaseinän toisella puolella kunnan sossu kyykytti omaisensa juuri menettänyttä, joka oli rohjennut anoa hautajaisavustusta. Se töykeyden ja omahyväisyyden määrä! Voin kuvitella, että kuntalainen langan toisessa päässä oli kyynelissä tuon puhelun jälkeen. "Tiedätkö, kunnan ei oikeastaan tarvitsisi maksaa yhtään mitään, mutta minä nyt tein viranomaispäätöksen. Loppun maksat itse."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairaalan oppaassa sanotaan, ettei Kela maksa julkisen sairaanhoidon laskuja. Samaa sanoi sairaalan sosiaalityöntekijä. Kunnan harkinnanavaraistako pitäisi anoa? Se tuntuu olevan se vihoviimeinen inhottavuus, johon ei millään haluaisi alistua. Kuvitelkaa, että joutuisi näyttämään pikkukunnan sossulle tiliotteensa monen kuukauden ajalta ja kuulla röyhkeitä uteluja ja 'neuvoja' raha-asioistaan, ja perheen muidenkin jäsenten raha-asioista. Jouduin kerran kuulemaan odotushuoneessa istuessani, miten hatarna rakennuksen lautaseinän toisella puolella kunnan sossu kyykytti omaisensa juuri menettänyttä, joka oli rohjennut anoa hautajaisavustusta. Se töykeyden ja omahyväisyyden määrä! Voin kuvitella, että kuntalainen langan toisessa päässä oli kyynelissä tuon puhelun jälkeen. "Tiedätkö, kunnan ei oikeastaan tarvitsisi maksaa yhtään mitään, mutta minä nyt tein viranomaispäätöksen. Loppun maksat itse."

        Sehän se on "köyhän" osa pyytää apua kunnalta, joka on velvoitettu auttamaan, vaikka itsestä tuntuisi kuinka nöyryyttävältä hyvänsä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe