Jarrullisen vetäjistä teiden tukko kesällä

Anonyymi

Paketti-, ruumis-, huolto- ja matkailuautoilta poistuu ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus. Niillä noudatetaan tie- tai aluekohtaisia nopeusrajoituksia kuten henkilöautoilla.

Kevytperävaunua vetävän henkilö- tai pakettiauton suurin sallittu nopeus on 100 km/h. Kevytperävaunun massa on enintään 750 kg.
Jarrullisen perävaunun ja matkailuvaunun nopeusrajoitus pysyy 80 km/h.

Upeeta, kun yli 20 vuotias Hiace ajaa motarilla heittämällä kalliista katumaasturi-perävaunu yhdistelmästä ohi

119

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Afrikassa kaikki vanhat 20v,hiacet,älä hyvä ihminen jäätukoksi jos näät jonku ajavan perääsi 120km/ vauhdilla.Ohita aja yhtä lujaa kun muut kuka jalkoihin haluaa jäädä,oli painoa ajoneuvossa miten paljo tahaan,lasti aina kiinnitettävä,kitumaan kukaan jää.Näin mietitty nykyliikenne mitä kovempi vauhti sitä kovempi rysäys,turha lähtö.Lastit kunnolla kiinni kaikissa missä kuljetetaan liikkuvaa,painavaa,tappavaa tavaraa,betonia,kiviä,rautatankoja.Pienikin romu muuttuu painavaksi kun lähtee liikkeelle,äkki jarrutuksella.

      • Anonyymi

        Ruumiaautossakinruumissidotaanliinoillatai autossaonarkkukiinnutys,kukakuljettajahaluaaarkunäkkujarruruksessaetuikkunastaanlasistaulos.Tälleentäälläpitääotraakantaa


      • Anonyymi

        Opettele lukemaan vaikeatkin tekstit.Älykkö.


    • Anonyymi

      On erittäin turvallista kun kuljetan itse ja säästän-kaveri vetää kuution sepelikuorma Kärpän tai Muulin päällä 100km/h. Tai lankkkukuormaa kesämökille telttanarujen kanssa kärryyn kiinnitettynä. Kyllä lainsäätåjän pitäisi pikkasen enemmän miettiä millaisia valopäitä näitä kärrykuormia vetää perässään. Kun ei mitään hajua ole kuorman painosta, puhumattakaan kuorman sidonnasta, niin jälki voi olla todella surullista. Pienin vahinko on kärryn pyöränlaakerien kiinnileikkaaminen tai jousien katkeaminen. Pahimmillaan parin tonnin kuorma peräkärryssä kääntää auton ja kärryn katolleen ojaan. Tai lautakuorma tulee autoon sisälle takalasista, kun ne Bilteman mustekalat ei pitäneetkään lankkukuormaa kiinni.
      No, onpahan lainmuutoksen myötä lisää riskitekijöitä liikenteessä.

      • Anonyymi

        Kuka idiootti vetää enää heijaavaa kärryä auton perässä, kun pakettiautot ja perille toimitukset on keksitty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka idiootti vetää enää heijaavaa kärryä auton perässä, kun pakettiautot ja perille toimitukset on keksitty?

        Kyllä näitä on, eteenkin keväisin kesämökkikauden alkaessa. Olen itse kerran nähnyt kun lautakuormassa ollut peräkärry lähti nk. heijaamaan kahdeksankympin nopeudessa. Kärry ja auto lähti heijaamaan enain ihan vähän mutta parinsadan metrin jälkeen heijjausliike oli jo niin suurta, että mikäli kuljettaja ei olisi ymmärtämyt kaasua painamalla lopettaa heijausta, olisi kärryn pitkä lautakuorma pyöräyttänyt koko "yhdistelmän" ties minne ja miten päin tahansa. Sain seurata tapahtumaa itse ajamastani kuorma-autosta aitiopaikalta.
        Oma lukunsa on vielä nämä mestarit, jotka haluavat viedä mökille kuution mursketta, ymmärtämättä mitä se painaa ja kuinka paljon on kärryn kantavuus. Näitä näkee sitten tienvarsilla rengas räjähtäneenä, akseli poikki tai pyöränlaakeri hajonneena.


      • Anonyymi

        Velvollisuus asettaa nopeus turvalliseksi pysyy laissa edelleen. Eli kärryä saa lain muututtua vetää satasta vain, jos sen voi tehdä turvallisesti.

        Se on toki totta, että niitä sankareita on jatkossakin, joita ei koske mitkään lait. Edes fysiikan. Niillä on tapana hakeutua uutisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velvollisuus asettaa nopeus turvalliseksi pysyy laissa edelleen. Eli kärryä saa lain muututtua vetää satasta vain, jos sen voi tehdä turvallisesti.

        Se on toki totta, että niitä sankareita on jatkossakin, joita ei koske mitkään lait. Edes fysiikan. Niillä on tapana hakeutua uutisiin.

        Niinpä. Ja kun tietää miten erilailla ihmiset ymmärtää turvallisuuden liikenteessä, niin.......
        Ei hyvä lakimuutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näitä on, eteenkin keväisin kesämökkikauden alkaessa. Olen itse kerran nähnyt kun lautakuormassa ollut peräkärry lähti nk. heijaamaan kahdeksankympin nopeudessa. Kärry ja auto lähti heijaamaan enain ihan vähän mutta parinsadan metrin jälkeen heijjausliike oli jo niin suurta, että mikäli kuljettaja ei olisi ymmärtämyt kaasua painamalla lopettaa heijausta, olisi kärryn pitkä lautakuorma pyöräyttänyt koko "yhdistelmän" ties minne ja miten päin tahansa. Sain seurata tapahtumaa itse ajamastani kuorma-autosta aitiopaikalta.
        Oma lukunsa on vielä nämä mestarit, jotka haluavat viedä mökille kuution mursketta, ymmärtämättä mitä se painaa ja kuinka paljon on kärryn kantavuus. Näitä näkee sitten tienvarsilla rengas räjähtäneenä, akseli poikki tai pyöränlaakeri hajonneena.

        Firman autokerholle hankittiin kevytperäkärryjä joiden lava oli niin suuri että rakennuslevy mahtui lappeelleen. Sitten kun oli jouduttu uusimaan renkaita ja akseleitakin, laitettiin mukaan ohjeet että lavalle saa laittaa soraa enintään 15 cm vahvuudelta (silloinkin ollaan jo vähän ylikuormalla). Eipä tuo auttanut kun kärry ei ollut oma niin lastattiin kukkurilleen ja renkaat valitti. Kärryt ei kestänytkään tuollaista rääkkiä kauan ennen kuin jouduttiin uusimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka idiootti vetää enää heijaavaa kärryä auton perässä, kun pakettiautot ja perille toimitukset on keksitty?

        "Kuka idiootti vetää enää heijaavaa kärryä auton perässä, kun pakettiautot ja perille toimitukset on keksitty?"

        Kirjoittaa vuokraluukussa asuva, jolla ei ole mitään kuljetettavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velvollisuus asettaa nopeus turvalliseksi pysyy laissa edelleen. Eli kärryä saa lain muututtua vetää satasta vain, jos sen voi tehdä turvallisesti.

        Se on toki totta, että niitä sankareita on jatkossakin, joita ei koske mitkään lait. Edes fysiikan. Niillä on tapana hakeutua uutisiin.

        Suomalainen ei usko ennenkuin itse kokeilee, katotaan miten käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja kun tietää miten erilailla ihmiset ymmärtää turvallisuuden liikenteessä, niin.......
        Ei hyvä lakimuutos.

        Ei lakimuutos auta yhtään mitään näihin, joille turvallisuus ei nytkään merkitse mitään. Ei paranna eikä heikennä.

        Sen sijaan meille muille se parantaa tilannetta, kun ei enää tarvitse körötellä moottoritielläkään tyhjän peräkärryn kanssa 80 ja katsoa kun nuo laeista vähät välittävät hurauttavat muiden henkilöautojen jonossa 120 km/t vauhdilla ohi. No lakimuutosten jälkeenkin he tekevät sitä samaa, mutta me muut sentään voimme ajaa 100 km/t. Tavallisella masntiellä lisäksi muun liikenteen vauhdissa.

        Ei turvallisuus tuon järkevän lakimuutosten vuoksi heikkene.


      • Anonyymi

        Se oiisi typerää rajoittaa nopeutta siksi että kaikki ei kiinnitä lastia kunnolla.
        Samalla logiikalla alkoholi pitäisi kieltää kokonaan koska jotkut muuttuu aggressiiviseksi juodessaan.
        Tai kiellettäisiin lisääntyminen kaikilta koska kaikki ei hoida vanhemmuuttaan kunnialla.
        Tai kiellettäisiin autoilu kaikilta koska joukossa on idiootteja jotka ajaa kännissä tai huumeissa tai räplää ajaessaan kännykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Ja kun tietää miten erilailla ihmiset ymmärtää turvallisuuden liikenteessä, niin.......
        Ei hyvä lakimuutos.

        Juuri näin, kaikki vetää 100km/h kuormasta/painosta välittämättä, kun sen saa tehdä.


    • Anonyymi

      Onneksi saan vetää matkailuvaunuani edelleen nippnappa 80km/h...........ihanaa kerkee rauhassa katella maisemia.

      • Anonyymi

        Hotelleissa ja huoneistoissa on omat vessat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hotelleissa ja huoneistoissa on omat vessat.

        Haaveile sinä siellä vuokraluukussasi hotellihuoneen vessasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haaveile sinä siellä vuokraluukussasi hotellihuoneen vessasta!

        Vuokraluukkujen vessat on Suomessa lähes poikkeuksetta parempia kuin keskitasoisten hotellien vessat maailmalla. Vittuilusi ei siis ollut tälläkään kertaa kovin onnistunut. Ehkä seuraava vittuilusi internetin suojista onnistuu paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hotelleissa ja huoneistoissa on omat vessat.

        Onhan siinä matkailuvaunussakin oma vessa. Jotkut ei vaan halua käyttää sitä vaan jättää sen seuraavalle omistajalle puhtaana ja käyttämättömänä (eikä saa senttiäkään suurempaa hyvityshintaa). Itse olen saanut tällaisen käyttämättömän osin kiusaksi. Huuhtelupumppu oli käyttämättömyyttään kuivunut pilalle ja meni uusiksi.


      • Anonyymi

        Niin saat, ja kokemuksesta voin sanoa, että matkailuautokuskit nauttii jatkossakin tien tukkona olemisesta. Harvemmin nimittäin näkee nykyäänkään edes niiden matkailuautojen joilla on 100 kmh merkki perässä, ajavan sitä satasta. Vi**umainen ihmisrotu tuo karavaanari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin saat, ja kokemuksesta voin sanoa, että matkailuautokuskit nauttii jatkossakin tien tukkona olemisesta. Harvemmin nimittäin näkee nykyäänkään edes niiden matkailuautojen joilla on 100 kmh merkki perässä, ajavan sitä satasta. Vi**umainen ihmisrotu tuo karavaanari.

        Mikäpä itse luulet rodultasi olevan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hotelleissa ja huoneistoissa on omat vessat.

        Niin on matkailuvaunuissakin ja ei tarvitse "hädän tullessa" etsiä "hotellia" se kun on siinä aisatapissa mukana ;)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin saat, ja kokemuksesta voin sanoa, että matkailuautokuskit nauttii jatkossakin tien tukkona olemisesta. Harvemmin nimittäin näkee nykyäänkään edes niiden matkailuautojen joilla on 100 kmh merkki perässä, ajavan sitä satasta. Vi**umainen ihmisrotu tuo karavaanari.

        Optimikierrokset/vääntö moottorilla on juurikin 86 - 95km/h nopeudella, siis navilla katsottu oikea nopeus, niillä mennään taas koko kesä, ohi pääsee, jos osaa ohittaa, älä turhaa ruikuta, vilkku vasemmalle ja menoksi.


      • Anonyymi

        Ja se viihtyvyys,vähän käytetty keittiö ja sohva,luksus olot,tv tietsikka kaikki mitä ikinä haluut,Maailman parhaat unet,käy monia niinnnn kateeksi,naurattaaa ihan ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hotelleissa ja huoneistoissa on omat vessat.

        Kuka hullu menee hotelliin,ja kehuu wctä,pysy kotona tai mee riulle metsää paskalle.Lomalla hotelliin voi vat..u ,ei ikinä.Paskata saa kotona wcssään miten haluu,betonikopeissa tylsän valkeet..


    • Anonyymi

      Kysymys ei ole siitä, onko 20 -vuotias Hiace lastattuna (kokonaispaino 2800 kg) kevytkäryineen (enintään 750 kg) tai ilman turvallisempi 100 km/h nopeudessa kuin täydessä kuormassa oleva uusi kallis maasturi (esim. Land Cruiser (kokonaismassa 2990 kg) tarilereineen (3000 kg).

      Jarruilla varustettu kärry je sen vetoauto painavat (lue: on mahdollista ottaa laillisesti lastia) huomattavan paljon enemmän kuin jarruton vastaava yhdistelmä. Kysymys on siitä, miten tuo massa ja sen lisääntynyt vauhti saadaan pysähtymään säädyllisellä matkalla. Ei niinkään siitä, kuinka vahva, uusi, kiltävä tai kallis vetoauto on tai kuinka hyvät jarrut siinä on. Tai kuinka hieno luistonhallintajärjestelmä vetoautossa on tai kuinka taitava kuljettaja ratin takana on. Fysiikan lakeja ei voi kumota millään asetuksella.

      Jos myös jarrullisen perävaunun sallittua nopeutta nostettaisiin, yhdistelmän jarrutusmatka pitenisi ja kuljettajan vastuu muista tienkäyttäjistä kasvaisi. Tai jarrullisen kärryn jarrut pitäisi mitoittaa kasvaneen nopeuden mukaan. Tämä voi vaatia kärrylle uuden tyyppihyväksynnän.

      Näissä kärryn nopeus- tai massa-asioissa pelkkä järki ei riitä. Asiat ratkaistaan aina pykälien mukaan.

      Jälkeenpäin selitykset ei auta. Esimerkkinä tämä (hieman off-topicia, koska kyse on tarkasti ottaen kuljettajan ajokortin riittävyydestä ajoneuvoyhdistelmän kuljettamiseen. Liittyy toki perävaunuun).

      https://www.iltalehti.fi/autot/a/2015030119282086

      • Anonyymi

        Toisaalta on aivan sama onko kärryssä jarrut vai ei, tai mikä on suurin sallittu nopeus, kun edelleen kuljetan itse ja säästän - tyypit ylikuormaa kärryn kuten ennenkin ja kiinnittää kuorman ihan yhtä huonosti kuin ennenkin. Satasen nopeudessa tonnin lankkukuorman liike-energia törmäystilanteessa on radikaalisti suurempi kuin kahdeksassa kympissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta on aivan sama onko kärryssä jarrut vai ei, tai mikä on suurin sallittu nopeus, kun edelleen kuljetan itse ja säästän - tyypit ylikuormaa kärryn kuten ennenkin ja kiinnittää kuorman ihan yhtä huonosti kuin ennenkin. Satasen nopeudessa tonnin lankkukuorman liike-energia törmäystilanteessa on radikaalisti suurempi kuin kahdeksassa kympissä.

        Kaikki mikä ei laissa ole kielletty, on sallittu, elikkäs sen matkailuvaunun vetäminen turvallista n. 80km/h nopeutta, mikä siisä "ottaa pattiin"?, se on lainlaatijan määräämä max. nopeus, sillä mennään.


    • Anonyymi

      Joka kesä näkee muutaman muuli / Golf - kokoluokan yhdistelmän lankkukuorman kanssa ojan pohjalla Kärri nurin, joskus koko yhdistelmä katollaan.

    • Anonyymi

      Hoh hoijaa
      Tähänkään asti ei 100tkm vuodessa kärryn kanssa muiden mukana satasta maantiellä tai 110-120 motarilla ole tuonut sakkoa
      Edelleen, pitää ajaa niin ettei aiheuta vaaraa kenellekkään ajotyylillä tai kuorman sijoituksella.
      Kohta voi nostaa vielä entisestään nopeutta, kiitos siitä.
      Terv. Q7 ja koukussa tuleva

      • Anonyymi

        Joku jo edellä totesikin: " niitä sankareita on jatkossakin, joita ei koske mitkään lait"
        Nämäkin sankarit joutuvat joskus myöntämään sen tosiasian, että fysiikan lakeja eivät pysty kiertämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku jo edellä totesikin: " niitä sankareita on jatkossakin, joita ei koske mitkään lait"
        Nämäkin sankarit joutuvat joskus myöntämään sen tosiasian, että fysiikan lakeja eivät pysty kiertämään.

        Juuri nämä itsestään ja ajotaidoistaan liikaa kuvittelevien, itseään keskivertoa parempana kuljettajana pitävien mestareiden taidonnäytteistä saamme usein mediasta lukea. Kun liian kauan ajelee tuurilla ja omien taitojen rajoilla, jossin vaiheessa sitten sattuu ja tapahtuu. Yllä olevan Q7 :lla ajava maanteiden mestari, ellei peräti kuningas, on juuri näitä. Netissä tietysti kuka tahansa voi väittää ajavansa millä tahansa ja miten tahansa,eikä em. Q7-tyyppi tietenkään todellisuudessa aja kuten väittää,mutta jos ajaisi, niin olisi todellinen riskitekijä, vaikkei itse sitä tietenkään ymmärrä, myöntämisestä puhumattakaan.


    • Anonyymi

      Eipä nuo jarrullisten peräkärryjen vetäjät ole sen pahempia teiden tukkoja kuin tähänkään saakka. Onhan niitä muitakin, kuorma-autot suurimpana ryhmänä ja eräät linja-autot. Yleensä näitä jarrullisia ei enää vedetä joillakin nuhapumpuilla, koska auton valmistaja määrittelee suurimman sallitun peräväunupainon ja siinä huomioidaan mm. auton vetokyky että sillä pystytään pitämään esimerkiksi tuo 80 km/h. Lisäksi matkailuvaunuyhdistelmä ei ole sen pidempi kuin linja-auto tai puoliperävaunurekka. Täysperävaunuyhdistelmä on jo pidempi ja vaatii jopa pidemmän ohitusmatkan kuin matkailuvaunuyhdistelmä.

      • Anonyymi

        Noinhan se on. Joissakin kirjoituksissa ihmetyttää kun siitä jarrullista hinaavasta 80 ajavasta ei sitten millään pääse ohi mutta samaa nopeutta liikkuvan rekan ohitus käy noin vaan suit sukkelaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se on. Joissakin kirjoituksissa ihmetyttää kun siitä jarrullista hinaavasta 80 ajavasta ei sitten millään pääse ohi mutta samaa nopeutta liikkuvan rekan ohitus käy noin vaan suit sukkelaan.

        Se on sitä suomalaista kateutta, kun ei ole paikkaa mitä mitä mihinkään vetäisi.


    • Anonyymi

      Tieliikennelain muutokset ovat peräisin samasta paskahautomosta kuin taannoinen taksiuudistus.

      Lähes kaikkien muutosten haitat ja riskit ovat paljon suuremmat kuin niiden kuvitellut hyödyt.

      Bernerin ämmän lahjoja kansalle, kansliapäällikkö persiäisen suosiollisella avustuksella. Harakka pihalla kuin lumiukko.

    • Anonyymi

      Minä ajan edelleen kesällä kärryn kanssa enintään 90 GPS nopeutta (100 ja 120 alueella). Takapuskurissa roikkuja ei häiritse kun on iso kuomu näköesteenä.

      • Anonyymi

        Oikein. Eihän sinua ajossasi sekään häiritse, että hidastat, haittaat ja vaarannat liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikein. Eihän sinua ajossasi sekään häiritse, että hidastat, haittaat ja vaarannat liikennettä.

        Ja sinua puolestasi ei häiritse raskaskalusto, joka ajaa samaista 90 km/h, vaikka ne hidastavat, haittaavat ja varantavat liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinua puolestasi ei häiritse raskaskalusto, joka ajaa samaista 90 km/h, vaikka ne hidastavat, haittaavat ja varantavat liikennettä.

        Ei häritse raskaskalusto koska eivät voi/saa ajaa kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei häritse raskaskalusto koska eivät voi/saa ajaa kovempaa.

        Eli sinua ei häiritse se, että jotkut ajavat hitaammin kuin muut, vaan vain se häiritsee, että jotkut eivät aja niin kovaa kuin lain mukaan saisivat?? Erittäin fiksu ajatustapa. Olet juuri niitä kusipäitä, joiden mukaan kaikkien pitäisi ajaa juuri niin kuin sinäkin. Mistä teitä mulkkuja sikiää???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinua ei häiritse se, että jotkut ajavat hitaammin kuin muut, vaan vain se häiritsee, että jotkut eivät aja niin kovaa kuin lain mukaan saisivat?? Erittäin fiksu ajatustapa. Olet juuri niitä kusipäitä, joiden mukaan kaikkien pitäisi ajaa juuri niin kuin sinäkin. Mistä teitä mulkkuja sikiää???

        Näitä maanteiden suurmestareita ja omasta mielestään keskivertoa parempia kuljettajia on tällä palstalla paljon kommentoimassa. Näiden ajaminen keskittyy vain oman navan ympärille, eli pelkästään oma eteneminen on tärkeää. Kun joku toimii näiden halujen vastaisesti, niin helposti pääsee silloin näiden ihin alle ärsyttämään. Mitään väärää tai laitonta ei välttämättä kukaan tee, mutta kun joku toimii näiden rattivirtuoosien mielestä väärin, niin johan agressiot herää. Kyllä, kyrpiähän nämä ovat, vaikkeivat itse sitä tiedosta. Auton sisällä turvassa löytyy kyllä uskallusta mieltä osoittaa ja opettaa muita ajamaan sekä netissä nillittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä maanteiden suurmestareita ja omasta mielestään keskivertoa parempia kuljettajia on tällä palstalla paljon kommentoimassa. Näiden ajaminen keskittyy vain oman navan ympärille, eli pelkästään oma eteneminen on tärkeää. Kun joku toimii näiden halujen vastaisesti, niin helposti pääsee silloin näiden ihin alle ärsyttämään. Mitään väärää tai laitonta ei välttämättä kukaan tee, mutta kun joku toimii näiden rattivirtuoosien mielestä väärin, niin johan agressiot herää. Kyllä, kyrpiähän nämä ovat, vaikkeivat itse sitä tiedosta. Auton sisällä turvassa löytyy kyllä uskallusta mieltä osoittaa ja opettaa muita ajamaan sekä netissä nillittää.

        Työnnä ne agressiot vaikka prrseeseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sinua ei häiritse se, että jotkut ajavat hitaammin kuin muut, vaan vain se häiritsee, että jotkut eivät aja niin kovaa kuin lain mukaan saisivat?? Erittäin fiksu ajatustapa. Olet juuri niitä kusipäitä, joiden mukaan kaikkien pitäisi ajaa juuri niin kuin sinäkin. Mistä teitä mulkkuja sikiää???

        Poika sinä alat oppia.
        Todellakaan ne ei häiritse jotka ajaa sitä nopeutta mitä ajoneuvolle sallitaan.
        Hyvissä olosuhteissa lain mukaista huomattavasti hitaammin ajaminen on juuri sitä mainitsemaasi kusipäisyyttä ja niiden kohdalla sikiämis ihmettelysi on kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika sinä alat oppia.
        Todellakaan ne ei häiritse jotka ajaa sitä nopeutta mitä ajoneuvolle sallitaan.
        Hyvissä olosuhteissa lain mukaista huomattavasti hitaammin ajaminen on juuri sitä mainitsemaasi kusipäisyyttä ja niiden kohdalla sikiämis ihmettelysi on kohdallaan.

        Sinua ei yhtään häiritse esim. traktori, joka ajaa sille suurinta sallittua rakenteellista nopeutta kilometrikaupalla edessäsi, mutta se häiritsee suuresti, että joku ajaa henkilöautolla 80-alueella 79 km/h. Anna mä arvaan, ajoneuvo-tai tiekohtaisen suurimman sallitun nopeuden ylittäminen, eli ylinopeus, ei tietenkää haittaa sinua yhtään, vaikka sen ajaminen laitonta onkin.Hehe, olet kyllä juuri näitä liikenteen suuria kusipäitä, joiden mielestä liikenteessä jokaisen tulisi ajaa juuri niin kuin sinä haluat. No, teitä kyrpiä on liikenteessä aina ollut ja tulee tietysti aina olemaan. Ei mulkku idiootti miksiköön muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua ei yhtään häiritse esim. traktori, joka ajaa sille suurinta sallittua rakenteellista nopeutta kilometrikaupalla edessäsi, mutta se häiritsee suuresti, että joku ajaa henkilöautolla 80-alueella 79 km/h. Anna mä arvaan, ajoneuvo-tai tiekohtaisen suurimman sallitun nopeuden ylittäminen, eli ylinopeus, ei tietenkää haittaa sinua yhtään, vaikka sen ajaminen laitonta onkin.Hehe, olet kyllä juuri näitä liikenteen suuria kusipäitä, joiden mielestä liikenteessä jokaisen tulisi ajaa juuri niin kuin sinä haluat. No, teitä kyrpiä on liikenteessä aina ollut ja tulee tietysti aina olemaan. Ei mulkku idiootti miksiköön muutu.

        Poika, sinun pitää vielä vähän lisää oppia.
        Joten palaappa luetun ymmärtämiseen, se traktori sen paremmin kuin kilsen alle rajoituksen ajavakaan ei häiritse. Samoin ylinopeutta ajavat, mitä haittaa heistä olisi? Nehän menee ohi heti sopivan tilaisuuden tullen joten minulle ei ongelmaa. Itse toki pitäydyn sallitussa nopeudessa.
        Minun haluilla ei liikenteeseen tietenkään ole mitään vaikutusta, koska aina löytyy kaltaisiasia suuria k-päitä ja miehen sukupuolielimellä itsesi kuvailevia idiootti kuskeja joiden pitää joka herran tilanteessa omaa erinoimaisuuttaan päästä korostamaan ja kertomaan kuinka vaarallista on hyvällä kelillä ajaa ajoneuvolle sallittua tiekohtaista nopeutta. Toki sen ymmärrän ettet "miksiköön" muutu mutta ainahan voisit edes yrittää tapojen parantamista. Luetun ymmärtämisestä ja kielen käytöstä voisit aloittaa. Ei mahdoton rasti eihän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika, sinun pitää vielä vähän lisää oppia.
        Joten palaappa luetun ymmärtämiseen, se traktori sen paremmin kuin kilsen alle rajoituksen ajavakaan ei häiritse. Samoin ylinopeutta ajavat, mitä haittaa heistä olisi? Nehän menee ohi heti sopivan tilaisuuden tullen joten minulle ei ongelmaa. Itse toki pitäydyn sallitussa nopeudessa.
        Minun haluilla ei liikenteeseen tietenkään ole mitään vaikutusta, koska aina löytyy kaltaisiasia suuria k-päitä ja miehen sukupuolielimellä itsesi kuvailevia idiootti kuskeja joiden pitää joka herran tilanteessa omaa erinoimaisuuttaan päästä korostamaan ja kertomaan kuinka vaarallista on hyvällä kelillä ajaa ajoneuvolle sallittua tiekohtaista nopeutta. Toki sen ymmärrän ettet "miksiköön" muutu mutta ainahan voisit edes yrittää tapojen parantamista. Luetun ymmärtämisestä ja kielen käytöstä voisit aloittaa. Ei mahdoton rasti eihän?

        Sisälukutaitosi on ilmeisesti kovasti puutteellisella tasolla, koska kommenteistasi päätellen et ole ymmärtänyt oikein yhtäkään kirjoitustani. Tästä syystä vastauksesikin menevät täysin ohi aiheen. Eli ei jatketa tätä keskustelua tämän pidempään. Yritä nyt kuitenkin muistas, että kaikki liikenteessä ei pyöri sinun ja halujesi ympärillä. Liikenteessä on monia ajoneuvoja jotka eivät voi eivätkä saa ajaa samaa nopeutta kuin sinä. Kun sinulle ikää ja kokemusta kertyy, huomaat ettet sinä ole liikenteessä yksin. Huomaat myös sen, ettet ole muita parempi kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poika sinä alat oppia.
        Todellakaan ne ei häiritse jotka ajaa sitä nopeutta mitä ajoneuvolle sallitaan.
        Hyvissä olosuhteissa lain mukaista huomattavasti hitaammin ajaminen on juuri sitä mainitsemaasi kusipäisyyttä ja niiden kohdalla sikiämis ihmettelysi on kohdallaan.

        Tuollaisen huomattavan hitaasti ajavan ohittaminen on helppoa. Kokeile vaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sisälukutaitosi on ilmeisesti kovasti puutteellisella tasolla, koska kommenteistasi päätellen et ole ymmärtänyt oikein yhtäkään kirjoitustani. Tästä syystä vastauksesikin menevät täysin ohi aiheen. Eli ei jatketa tätä keskustelua tämän pidempään. Yritä nyt kuitenkin muistas, että kaikki liikenteessä ei pyöri sinun ja halujesi ympärillä. Liikenteessä on monia ajoneuvoja jotka eivät voi eivätkä saa ajaa samaa nopeutta kuin sinä. Kun sinulle ikää ja kokemusta kertyy, huomaat ettet sinä ole liikenteessä yksin. Huomaat myös sen, ettet ole muita parempi kuljettaja.

        Poika lisäopiskelu on kohdallasi tarpeen.
        Tuon rakkikoiramainen haukkumisesiko katsot jääneen minulta ymmärtämättä?
        Se ettet suurempaan solvaustulvaan ole kuitenkaan henkisesti valmistaitunut on kohdallasi eduksi laskettava.
        " Liikenteessä on monia ajoneuvoja jotka eivät voi eivätkä saa ajaa samaa nopeutta kuin sinä."
        Juuri noinhan olen kokoajan sanonut. Eikö se kuitenkaan sinulle selväksi tullut?
        Ikäni olen tiennyt ja ymmärtänyt, sinusta poiketen, että liikenteessä ei olla yksin eikä muita parempi kuski. Joten raivoisa purkautumisesi, hyvällä kelillä muita huomattavasti hitaammin ajavia kohtaan osoittamaani kritisointia kohtaan, tuntuu lievästi sanoen erikoiselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisen huomattavan hitaasti ajavan ohittaminen on helppoa. Kokeile vaikka.

        Kuten erikoisen viisaana ja asioista perillä olevana yksilönä tiedät/ymmärrät, se ohittaminen, moninaisista syistä ei aina niin helppoa olekaan.
        Toisaalta, miksi sitä ajoneuvolle ja ko. tielle sattua nopeutta ei hyvällä kelillä voisi ajaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten erikoisen viisaana ja asioista perillä olevana yksilönä tiedät/ymmärrät, se ohittaminen, moninaisista syistä ei aina niin helppoa olekaan.
        Toisaalta, miksi sitä ajoneuvolle ja ko. tielle sattua nopeutta ei hyvällä kelillä voisi ajaa?

        Kuten erikoisen viisaana ja asioista perillä olevana yksilönä tiedät/ymmärrät, se korkeinta kattonopeutta ajaminen, moninaisista syistä ei aina niin helppoa olekaan.
        Toisaalta, miksi sitä ohittamista ei hyvällä kelillä ja hyvissä paikoissa voisi tehdä?


    • Anonyymi

      Heh, kestoaihe taas esillä....

      Kyllä sitä on vaan osattava sopeutua siihen, että aina, ihan aina, nyt ja tulevaisuudessa maanteillä liikkuu eri nopeudella liikkuvia ajoneuvoja siinä kun nopeusrajoituksista, saati muutenkaan turvallisuudesta vähät välittäviä kuumakalleja.

      Ohitustaito, kärsivällisyys ja sääntöjen noudattaminenkin muiden huomioonottamisen lisäksi liittyy keskeisesti ajotaitoon ja osaamiseen, jota voi ja pitääkin opetella. Sitä enemmän harjoittelua ja opettelua se vaatii, jos asennepuolikaan ei ole kunnossa.

      • Anonyymi

        Ei koske minua. Olen sen verran parempi.


      • Anonyymi

        Nuo kuumakalle voisivat siirtyä juniin ja muihin julkisen liikenteen välineisiin, niin ei tarvitsisi purkaa raivoaan ’hakkaamalla päätään puihin’. Eri nopeudella liikkuvat kuuluvat normaaliin maantieliikenteeseen, joten on typerää ’pään hakkaamista puuhun’ rutista siitä. Se ei muutu miksikään. Jos ohittaa ei osaa eikä kärsivällisyys riitä odottaa ohituspaikkaa, niin silloin ei ole syytä lähteä maantielle ajamaan lainkaan.

        Rauhoittuisi maantieliikennekin meidä. taitavampien ja osaavampien liikkujien hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo kuumakalle voisivat siirtyä juniin ja muihin julkisen liikenteen välineisiin, niin ei tarvitsisi purkaa raivoaan ’hakkaamalla päätään puihin’. Eri nopeudella liikkuvat kuuluvat normaaliin maantieliikenteeseen, joten on typerää ’pään hakkaamista puuhun’ rutista siitä. Se ei muutu miksikään. Jos ohittaa ei osaa eikä kärsivällisyys riitä odottaa ohituspaikkaa, niin silloin ei ole syytä lähteä maantielle ajamaan lainkaan.

        Rauhoittuisi maantieliikennekin meidä. taitavampien ja osaavampien liikkujien hyväksi.

        Eri nopeudella liikkuvat kuuluvat liikenteeseen, kuten kuorma-autot ja muut joiden nopeus on rajoitettu rakenteellisesta syystä.
        Miksi siis pitäisi, hyvällä kelillä ajaa rajoitusta humattavasti hitaammin jos/kun sitä rakenteellista rajoitusta ei ole.
        Millähän perusteella se ajokyvyn puutteista kärsivä teiden tukko olisi muita taitavampi ja osaavampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri nopeudella liikkuvat kuuluvat liikenteeseen, kuten kuorma-autot ja muut joiden nopeus on rajoitettu rakenteellisesta syystä.
        Miksi siis pitäisi, hyvällä kelillä ajaa rajoitusta humattavasti hitaammin jos/kun sitä rakenteellista rajoitusta ei ole.
        Millähän perusteella se ajokyvyn puutteista kärsivä teiden tukko olisi muita taitavampi ja osaavampi.

        Jos satasen alueella ajaa 85-90 km/t, niin miksi vaikkapa asuntoauto ärsyttää enemmän kuin rekka? Tai henkilöauto? Kummassakin tapauksessa matkasi edistyy ihan yhtä nopeasti.
        Liikenteessä on oikeus ajaa muutakin vauhtia kuin korkeinta sallittua. Syy voi olla ihan mitä tahansa, ei vain ajokyvyn puute. Jos ohittaminen on liian vaativa toimenpide, niin kannattaa miettiä julkista liikennettä tai onko tarpeen edes lähteä muun liikenteen joukkoon. Ja jos ohi ei pääse ihan heti, niin kohta kuitenkin.

        Yhtä hyvin voi kysyä miksi rajoituksista välittämätön teiden häirikkö olisi muka muita taitavampi ja osaavampi? Mikä muka tekee kuumakallesta taitavamman ja osaavamman? Nuo jos mitkä ovat ajokyvyn puutteista johtuva ominaisuuksia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri nopeudella liikkuvat kuuluvat liikenteeseen, kuten kuorma-autot ja muut joiden nopeus on rajoitettu rakenteellisesta syystä.
        Miksi siis pitäisi, hyvällä kelillä ajaa rajoitusta humattavasti hitaammin jos/kun sitä rakenteellista rajoitusta ei ole.
        Millähän perusteella se ajokyvyn puutteista kärsivä teiden tukko olisi muita taitavampi ja osaavampi.

        Ei kaikki arvioi turvallista nopeutta samoin kriteerein kuin sinä, vaan kukin omin kriteerein.
        Sinun kriteerisi voivat sopia sinulle, mutta ei välttämättä muille eikä sinun kriteerisi ole välttämättä yhtään parempia kuin jonkun toisenkaan.

        Se ohitustaito olisi välttämätön, jos edelläajavan vauhti ei kelpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos satasen alueella ajaa 85-90 km/t, niin miksi vaikkapa asuntoauto ärsyttää enemmän kuin rekka? Tai henkilöauto? Kummassakin tapauksessa matkasi edistyy ihan yhtä nopeasti.
        Liikenteessä on oikeus ajaa muutakin vauhtia kuin korkeinta sallittua. Syy voi olla ihan mitä tahansa, ei vain ajokyvyn puute. Jos ohittaminen on liian vaativa toimenpide, niin kannattaa miettiä julkista liikennettä tai onko tarpeen edes lähteä muun liikenteen joukkoon. Ja jos ohi ei pääse ihan heti, niin kohta kuitenkin.

        Yhtä hyvin voi kysyä miksi rajoituksista välittämätön teiden häirikkö olisi muka muita taitavampi ja osaavampi? Mikä muka tekee kuumakallesta taitavamman ja osaavamman? Nuo jos mitkä ovat ajokyvyn puutteista johtuva ominaisuuksia liikenteessä.

        "Jos satasen alueella ajaa 85-90 km/t, niin miksi vaikkapa asuntoauto ärsyttää enemmän kuin rekka? Tai henkilöauto?"

        Siksi että rekka on hidasteena koska sillä ei ole vaihtoehtoja, se ei ole tukkeena välinpitämättömyyttään tai itsekkyyttään. Eikä siksi että olisi lähtenyt ajamaan niin huonossa kunnossa että suomen alhaiset nopeusrajoituksetkin tuntuu liian hurjilta.

        Jos liikenne on jotenkin sellainen aihe että et pysty ajattelemaan johdonmukaisesti, mietitään työttömiä.
        Sama homma. Ne jotka on työttömiä koska eivät ole työtä saaneet vaikka kaikkensa yrittävät, saavat työttömyyskorvausta eikä varmaan kellään ole mitään sitä vastaan.

        Jos joku toinen on työtön ja nostaa korvauksia koska ei vaan huvita tehdä työtä tai ei ainakaan niitä töitä mitä olisi tarjolla, ne tyypit ärsyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos satasen alueella ajaa 85-90 km/t, niin miksi vaikkapa asuntoauto ärsyttää enemmän kuin rekka? Tai henkilöauto?"

        Siksi että rekka on hidasteena koska sillä ei ole vaihtoehtoja, se ei ole tukkeena välinpitämättömyyttään tai itsekkyyttään. Eikä siksi että olisi lähtenyt ajamaan niin huonossa kunnossa että suomen alhaiset nopeusrajoituksetkin tuntuu liian hurjilta.

        Jos liikenne on jotenkin sellainen aihe että et pysty ajattelemaan johdonmukaisesti, mietitään työttömiä.
        Sama homma. Ne jotka on työttömiä koska eivät ole työtä saaneet vaikka kaikkensa yrittävät, saavat työttömyyskorvausta eikä varmaan kellään ole mitään sitä vastaan.

        Jos joku toinen on työtön ja nostaa korvauksia koska ei vaan huvita tehdä työtä tai ei ainakaan niitä töitä mitä olisi tarjolla, ne tyypit ärsyttää.

        Mutta matkasi ei ole yhtään hitaampaa matkailuauton/henkilöauton perässä ajaessasi kuin rekankaan. Eikö oleellisinta ole perille pääsy, kun autolla liikkuu? Vai sekö, että nimenomaan asuntoauto/henkilöauto sitä hidastaa muutaman minuutin eikä rekka.

        Mikä siis on todellinen ongelma, joka häiritsee? Mikähän se johdonmukaisuus onkaan, jota peräänkuulutat....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta matkasi ei ole yhtään hitaampaa matkailuauton/henkilöauton perässä ajaessasi kuin rekankaan. Eikö oleellisinta ole perille pääsy, kun autolla liikkuu? Vai sekö, että nimenomaan asuntoauto/henkilöauto sitä hidastaa muutaman minuutin eikä rekka.

        Mikä siis on todellinen ongelma, joka häiritsee? Mikähän se johdonmukaisuus onkaan, jota peräänkuulutat....

        Jos vain ne on ohitettavana jotka ei saa suurinta sallittua tiekohtaista rajoitusnopeutta ajaa, on ohitettavia paljon vähemmän.

        Jokainen alle suurimman sallitus ajava lisää matka-aikaa eli alentaa keskinopeutta ellei satu eteen juuri sellaisessa kohdassa missä pääsee hidastamatta ohi.

        Kyllä pari rekkaa on matkalla paljon pienempi haitta kuin pari rekkaa 10 muuta alle suurimman sallitun ajavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos vain ne on ohitettavana jotka ei saa suurinta sallittua tiekohtaista rajoitusnopeutta ajaa, on ohitettavia paljon vähemmän.

        Jokainen alle suurimman sallitus ajava lisää matka-aikaa eli alentaa keskinopeutta ellei satu eteen juuri sellaisessa kohdassa missä pääsee hidastamatta ohi.

        Kyllä pari rekkaa on matkalla paljon pienempi haitta kuin pari rekkaa 10 muuta alle suurimman sallitun ajavaa.

        Ohitettavia on vähemmän silloinkn, jos tyydyt samaan nopeuteen kuin muukin liikenne. Näin kannattaa tehdä, jos ohittaminen on vaikeaa tai se ärsyttää,

        On käytännössä mahdoton ja epärealistinen tilanne, että liikenteessä kaikki ajaisivat suurinta sallittua nopeutta ja sitten rekat, jotka ajavat alle sen.
        Joku ajaa satasen alueella 103 km/t, toinen 99 km/t, kolmas 100 km/t neljäs 96 km/t viides kiireinen jopa 105 km/t, kaahari 111 km/t, peräkärryilijä 85 km/t, hetketksi tielle poikennut paikallinen parin kilometrin päässä olevaan lähikauppaan menijä 75 km/t. Eikä noidenkaan nopeus ole vakio, vaan vaihtelee monista eri syistä ja eri aikaan. Ja sitten vielä rekka, joka ajaa 80 km/t. Jos noista kukaan ei muuta ajotapaansa tuossa em kokolailla normaalitieliikenneheykessä , niin ohitustarve on ilmeinen. Kenen ennenkaikkea noista pitäisi sitten muuttaa ajotapaansa?

        Suurempi haitta on vilkkaassa liikenteessä ylinopeuskaaharit ja niitä riittää. Heidän vuokseen tulee äkkijarrutuksia, epätasaista liikennevirtaa, hidastelua, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitettavia on vähemmän silloinkn, jos tyydyt samaan nopeuteen kuin muukin liikenne. Näin kannattaa tehdä, jos ohittaminen on vaikeaa tai se ärsyttää,

        On käytännössä mahdoton ja epärealistinen tilanne, että liikenteessä kaikki ajaisivat suurinta sallittua nopeutta ja sitten rekat, jotka ajavat alle sen.
        Joku ajaa satasen alueella 103 km/t, toinen 99 km/t, kolmas 100 km/t neljäs 96 km/t viides kiireinen jopa 105 km/t, kaahari 111 km/t, peräkärryilijä 85 km/t, hetketksi tielle poikennut paikallinen parin kilometrin päässä olevaan lähikauppaan menijä 75 km/t. Eikä noidenkaan nopeus ole vakio, vaan vaihtelee monista eri syistä ja eri aikaan. Ja sitten vielä rekka, joka ajaa 80 km/t. Jos noista kukaan ei muuta ajotapaansa tuossa em kokolailla normaalitieliikenneheykessä , niin ohitustarve on ilmeinen. Kenen ennenkaikkea noista pitäisi sitten muuttaa ajotapaansa?

        Suurempi haitta on vilkkaassa liikenteessä ylinopeuskaaharit ja niitä riittää. Heidän vuokseen tulee äkkijarrutuksia, epätasaista liikennevirtaa, hidastelua, jne.

        "Suurempi haitta on vilkkaassa liikenteessä ylinopeuskaaharit"
        Mielestäsi satasen alueella 111km/h ajava on kaahari joka muka olisi haitta ja aiheuttaisi äkkijarrutuksia ja hidastelua.
        Kuten erityisen viisaana yksilönä itsekin ymmärrät, tuo on pelkkää ylivilkkaan mielikuvituksen tuotetta, ilman minkäänlaista kosketuspintaa todellisuuteen.
        Miten se nopeammin liikkuva muka muille aiheuttaisi äkkijarrutuksia ja jopa hidastelua?
        Itselleen saattaa kevyttä nopeuden vaihtelua aiheuttaa mutta, että jotain haittaa muille?
        Minulle ei nopeammin ajavat(sinun määritelmän mukaan kaahari) ole koskaan mainitsemiasi haittoja aiheuttanut. Tosin olen liikenteessä autolla liikkunut vasta vähän yli 50vuotta joten ajankarttuessa kaikkea voi tietysti sattua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suurempi haitta on vilkkaassa liikenteessä ylinopeuskaaharit"
        Mielestäsi satasen alueella 111km/h ajava on kaahari joka muka olisi haitta ja aiheuttaisi äkkijarrutuksia ja hidastelua.
        Kuten erityisen viisaana yksilönä itsekin ymmärrät, tuo on pelkkää ylivilkkaan mielikuvituksen tuotetta, ilman minkäänlaista kosketuspintaa todellisuuteen.
        Miten se nopeammin liikkuva muka muille aiheuttaisi äkkijarrutuksia ja jopa hidastelua?
        Itselleen saattaa kevyttä nopeuden vaihtelua aiheuttaa mutta, että jotain haittaa muille?
        Minulle ei nopeammin ajavat(sinun määritelmän mukaan kaahari) ole koskaan mainitsemiasi haittoja aiheuttanut. Tosin olen liikenteessä autolla liikkunut vasta vähän yli 50vuotta joten ajankarttuessa kaikkea voi tietysti sattua.

        Kyllä jo 111 km/t satasen alueella vilkkaassa liikenteessä aiheuttaa usein häiriöitä jatkuvilla ohituksillaan, kun palaa takaisin vastaantuljoiden vuoksi omalle kaistalle ahtaisiin väleihin. Siinä joutuu se, kenen eteen tuo kaahari tunkee, kärsimään ’kevyestä nopeuden vaihtelusta’ ja jo muutama kauempana takana tuleva auto jarruttaakin jo reippaasti. Näin se menee jo ihan reagointiajan vuoksi. Tämän ymmärtää jokainen, jolla on vähänkin kokemusta vilkkaammasta liikenteestä. Ei siinä tarvi 50 vuoden kokemusta, mutta jos kokemus on hankittu jossain, missä ruuhkat ja vilkas liikenne on tuntematonta, niin sekään ei tietysti riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jo 111 km/t satasen alueella vilkkaassa liikenteessä aiheuttaa usein häiriöitä jatkuvilla ohituksillaan, kun palaa takaisin vastaantuljoiden vuoksi omalle kaistalle ahtaisiin väleihin. Siinä joutuu se, kenen eteen tuo kaahari tunkee, kärsimään ’kevyestä nopeuden vaihtelusta’ ja jo muutama kauempana takana tuleva auto jarruttaakin jo reippaasti. Näin se menee jo ihan reagointiajan vuoksi. Tämän ymmärtää jokainen, jolla on vähänkin kokemusta vilkkaammasta liikenteestä. Ei siinä tarvi 50 vuoden kokemusta, mutta jos kokemus on hankittu jossain, missä ruuhkat ja vilkas liikenne on tuntematonta, niin sekään ei tietysti riitä.

        Miksi se "kaahari" ahtaisiin väleihin palaisi? Katsos ei ne nopeammin liikuvat silmät ummessa ohitukseen lähde. Vai eikö ne alle rajoituksen ajat pidäkkään sitä mainostamaansa turvaväliä?
        Kokemus on tullut suurimmalta osaltaan pk-seudun kehyskunnista ja osin helsingin kaupungissa liikkumisesta. Onko kysymys paikoita joissa esim. vilkas liikenne on tuntomatonta, jääköön jokaisen arvioitavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi se "kaahari" ahtaisiin väleihin palaisi? Katsos ei ne nopeammin liikuvat silmät ummessa ohitukseen lähde. Vai eikö ne alle rajoituksen ajat pidäkkään sitä mainostamaansa turvaväliä?
        Kokemus on tullut suurimmalta osaltaan pk-seudun kehyskunnista ja osin helsingin kaupungissa liikkumisesta. Onko kysymys paikoita joissa esim. vilkas liikenne on tuntomatonta, jääköön jokaisen arvioitavaksi.

        Heh. Mihinkäs se kaahari sitten palaa jonossa, jos ei jonkun eteen, kun vastaantulijoita on? Vaikka turvaväli olisikin se oikea, niin jos siihen tunkeutuu tuo kaahari, niin eikö mielestäsi tapahdu mitään muutosta? Ei se turvaväli säily, jos tunkeutujan perässä tuleva auto ei vähennä nopeuttaan. Ja miten tuo kaahari pitää turvaväliä? Jos hänkin noudattaa ohituksensa jälkeen turvavälisuositusta, niin entistä enemmän koko ohitus ja paluu takaisin jonoon näkyy jonossa muille. Väistämättä jonossa olevien matkanteko häiriintyy.

        Jos taas ohituksessa ei ole kyse vilkkaan liikenteen jonoista, niin palataanpa alkuun. Ohittaminen silloin ei olekaan vaikeaa tai mahdotonta, joten mistä nyt keskustellaan?

        Jos kokemuksesi on tosiaan täältä pk-seudulta, niin se taitaa olla sitten nimenomaan tuon kaaharin kokemusta, kun näköjään et oikein näy ymmärtävän vilkkaan liikenteen perusasioita.


    • Anonyymi

      Jos ajan vaikka 76km/h ei mulla ole mitään velvollisuutta ketään väistellä, pitääkää naama ylinopeutta ajavat kiini.Menee ohi vaan jos saldo piisaa.

    • Anonyymi

      Maksiminopeutta ei ole pakko ajaa. Nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet.

      Kuten näkyy, niin esim. kuorman laatu vaikuttaa sekä muut olosuhteet. Jos olen sitä mieltä, että vaatii hiljemman vauhdin, niin et voi asialle yhtään mitään. Minä kuskina valitse itselleni sopivan nopeuden, jolla vetoni vedän.

      • Anonyymi

        Puhut täyttä asiaa,se vain on näin.


      • Anonyymi

        Jos kuski ja auto on asiallisessa ajokunnossa ja mahdollinen lasti asianmukaisesti lastattu ja kiinnitetty, ei näillä suomen nopeusrajoituksilla ole kuin ehkä pari päivää vuodessa jolloin on niin huono ajokeli että nopeusrajoitusnopeutta ( tai ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusnopeutta ) ajaminen on liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kuski ja auto on asiallisessa ajokunnossa ja mahdollinen lasti asianmukaisesti lastattu ja kiinnitetty, ei näillä suomen nopeusrajoituksilla ole kuin ehkä pari päivää vuodessa jolloin on niin huono ajokeli että nopeusrajoitusnopeutta ( tai ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusnopeutta ) ajaminen on liikaa.

        Se on silti vetoauton kuski joka päättää sen mikä itselle on sopiva ja turvallinen nopeus, olivat sitten sinä, naapurit tai kaikki muu mitä mieltä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on silti vetoauton kuski joka päättää sen mikä itselle on sopiva ja turvallinen nopeus, olivat sitten sinä, naapurit tai kaikki muu mitä mieltä tahansa.

        Näinhän se on. Ajellaan vaikka kännissä, kunhan nopeus on oikea ajokykyyn nähden. Kerrankin asiaa!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän se on. Ajellaan vaikka kännissä, kunhan nopeus on oikea ajokykyyn nähden. Kerrankin asiaa!!!

        Sekoitat laitonta toimintaa tähän. Ei ole hyvä aisa.


    • Anonyymi

      Ja minä hitot välitän näistä nopeus säännöistä, eli ajan niitä alempaa vauhtia sen mukaan, mitä peräkärryssä on kuormaa. Kaikkihan menee maailmassa vain hunompaan suuntan, niin myös näiden liikenne sääntöjen laatijoissa.
      Vauhtia sitä vaan olla pitää, hiljentäminen on kirosana ja sitä vauhdin hiljentämistä vihataan täälläkin näissä kommenteissa. Vai että pitäisi raskaasti lastatun perävaunun kanssa ajaa 100 vauhtia, kun sekin 80 on monesti aivan liikaa. En kyllä noudata tuollaisia typeriä sääntöjä. Harmi ja suru vaan, että kaikki eivä tajua, vaan koheltavat tieltä ulos sen hurjan vauhti sokeutensa takia.

      • Anonyymi

        Toki tiedossa on, että säännöt ei sinua kiinnosta. Ainoa joka kiinnostaa on mäkättäminen sinun ja kaltaistesi jo ajokyvyltään ehtoopuolella olevien teiden tukkoja kritisoivien kirjoittajien muka "tajunnan puutte".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tiedossa on, että säännöt ei sinua kiinnosta. Ainoa joka kiinnostaa on mäkättäminen sinun ja kaltaistesi jo ajokyvyltään ehtoopuolella olevien teiden tukkoja kritisoivien kirjoittajien muka "tajunnan puutte".

        Ylinopeuttako pitäs ajaa älä kuule 18:13 kommentoija mäkätä joutavaa.


      • Anonyymi

        Et taida osata lastata kärryä oikein, kun joudut matelemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeuttako pitäs ajaa älä kuule 18:13 kommentoija mäkätä joutavaa.

        Nopeusrajoitusmerkin osoittama nopeus riittää, kunhan mittarivirhe on huomioitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida osata lastata kärryä oikein, kun joudut matelemaan.

        ahh, ihanaa, kesä tulee ja pääsee reissaamaan suomea pitkin poikin, mutta valitettavasti sopiva matkavauhti matkailuvaunun kanssa on sen 85km/h todellista nopeutta, ohi pääsee aina, ei haittaa mua.


      • Anonyymi

        Ei ole ymmärtänyt tuota tulevaa muutosta oikein. Suurin sallittu nopeus nousee, mutta mitään velvollisuutta ajaa suurinta sallittua ei tule. Tottakai voi ajaa hitaammin jos kuorma tai jokin muu syy sitä edellyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ymmärtänyt tuota tulevaa muutosta oikein. Suurin sallittu nopeus nousee, mutta mitään velvollisuutta ajaa suurinta sallittua ei tule. Tottakai voi ajaa hitaammin jos kuorma tai jokin muu syy sitä edellyttää.

        Jotain on silloin yleensä pahasti pielessä jos on joku " syy " mikä edellyttää ajamaan rajoitusnopeutta ( tie- tai ajoneuvokohtainen) hitaammin. Ellei se ole poikkeuksellisen liukas keli tai paksu sumu, joille ei mitään mahda, pitää se syy korjata ennenkuin lähtee liikenteeseen.
        Jos vika on kuskin kyvyissä, ei pidä lähteä lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on silloin yleensä pahasti pielessä jos on joku " syy " mikä edellyttää ajamaan rajoitusnopeutta ( tie- tai ajoneuvokohtainen) hitaammin. Ellei se ole poikkeuksellisen liukas keli tai paksu sumu, joille ei mitään mahda, pitää se syy korjata ennenkuin lähtee liikenteeseen.
        Jos vika on kuskin kyvyissä, ei pidä lähteä lainkaan.

        Voi kuule.
        Nyt ja tulevaisuudessa , minulle riittää, syyksi että en viitsi ajaa kuin mittarin 90 100'n alueella ja polttoainetta säästyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotain on silloin yleensä pahasti pielessä jos on joku " syy " mikä edellyttää ajamaan rajoitusnopeutta ( tie- tai ajoneuvokohtainen) hitaammin. Ellei se ole poikkeuksellisen liukas keli tai paksu sumu, joille ei mitään mahda, pitää se syy korjata ennenkuin lähtee liikenteeseen.
        Jos vika on kuskin kyvyissä, ei pidä lähteä lainkaan.

        Minulla tulee mieleen vaikka mitä päteviä syitä miksi pitää ajaa rajoitusta hitaammin peräkäryllä tai jopa ilman sitä. Nyt en edes tarkoita keliä tai tien kuntoa vaan syitä löytyy kyllä.

        Toki on kohteliasta ajaa mahdollisimman lähellä suurinta sallittua aina kun se on mahdollista. Aina se ei tosin ole järkevää tai mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla tulee mieleen vaikka mitä päteviä syitä miksi pitää ajaa rajoitusta hitaammin peräkäryllä tai jopa ilman sitä. Nyt en edes tarkoita keliä tai tien kuntoa vaan syitä löytyy kyllä.

        Toki on kohteliasta ajaa mahdollisimman lähellä suurinta sallittua aina kun se on mahdollista. Aina se ei tosin ole järkevää tai mahdollista.

        Jos olet terve ja oikeasti ajokunnossa, autosi ja/ tai peräkärrysi on lastattu oikein ja lainsallimaa kuormaa ylittämättä ja lasti asiallisesti ja oikeaoppisesti lastattuna kiinnitettynä sekä autosi että kärrysi on asiallisessa kunnossa, mitähän päteviä ja järkeviä syitä sinulla on vaikka mitä?

        Luettele nyt edes muutama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylinopeuttako pitäs ajaa älä kuule 18:13 kommentoija mäkätä joutavaa.

        Sinähän se joutavaa mäkätät. ylinopeudella ajamaan ei kukaan ole kannustanut.
        Tosin tuohan se on ajokyvyltään taantuneen ikäkuskin ikiainen vastaus kun kysytään, miksi et pysty, hyvällä kelillä, ajamaan ajoneuvo/tiekohtaista nopeutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ahh, ihanaa, kesä tulee ja pääsee reissaamaan suomea pitkin poikin, mutta valitettavasti sopiva matkavauhti matkailuvaunun kanssa on sen 85km/h todellista nopeutta, ohi pääsee aina, ei haittaa mua.

        Eikös se matkailuperävaunua vetävän yhdistelmän nopeus nyt ja uudenkin lain mukaan ole 80 km/h?
        Miksi siis ajat ylinopeutta ja sillä vielä kehuskelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kuule.
        Nyt ja tulevaisuudessa , minulle riittää, syyksi että en viitsi ajaa kuin mittarin 90 100'n alueella ja polttoainetta säästyy.

        Taidat valehdella ettet viitsi ajaa sallittua nopeutta.
        Eikös todellinen syy ole ettei ajokykysi riitä tai että, jostakin syystä, jota et pysty/uskalla/halua julkaista, mielenlaatusi on sen kaltainen, että muiden kiusaaminen, hidastaminen ja haittaaminen liikenteessä tuotta sinulle niin suurta nautintoa ettet ilman sitä toimeen tule?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet terve ja oikeasti ajokunnossa, autosi ja/ tai peräkärrysi on lastattu oikein ja lainsallimaa kuormaa ylittämättä ja lasti asiallisesti ja oikeaoppisesti lastattuna kiinnitettynä sekä autosi että kärrysi on asiallisessa kunnossa, mitähän päteviä ja järkeviä syitä sinulla on vaikka mitä?

        Luettele nyt edes muutama.

        Ensimmäisenä voi heti mainita kuorman laatu. Ei kaikki kuormat ole sellaisia jotka voi sitoa esim. liinoilla kiinni. Joku joka vaikka toimittaa kakkuja johonkin juhlatilaisuuteen. Monta kakkua farkun peräkompulassa tai vaikkapa useakerroksinen hääkakku. Myös nesteet ovat sellaisia jotka saattavat aiheuttaa pulmia niitä kuskatessa. Tässä oli pari esimerkkiä ja vasta "kuorman laatu" otsikon alta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäisenä voi heti mainita kuorman laatu. Ei kaikki kuormat ole sellaisia jotka voi sitoa esim. liinoilla kiinni. Joku joka vaikka toimittaa kakkuja johonkin juhlatilaisuuteen. Monta kakkua farkun peräkompulassa tai vaikkapa useakerroksinen hääkakku. Myös nesteet ovat sellaisia jotka saattavat aiheuttaa pulmia niitä kuskatessa. Tässä oli pari esimerkkiä ja vasta "kuorman laatu" otsikon alta.

        Jos hoitaa kiihdyttelyt ja risteykset maltilla, ei kakkukaan siitä välitä ajatko maantiellä tasasta satasta vai vaikka kuuttakymppiä.

        Liikennettä kun seuraa, niin vaikuttaa siltä että niitä kakkuja kuskataan ihan käsittämätön määrä. Luulis jo koko kansan kuolleen sokeritautiin.

        Nesteitä ei kuulu avoastioissa kuljettaa, eli ei vaikutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hoitaa kiihdyttelyt ja risteykset maltilla, ei kakkukaan siitä välitä ajatko maantiellä tasasta satasta vai vaikka kuuttakymppiä.

        Liikennettä kun seuraa, niin vaikuttaa siltä että niitä kakkuja kuskataan ihan käsittämätön määrä. Luulis jo koko kansan kuolleen sokeritautiin.

        Nesteitä ei kuulu avoastioissa kuljettaa, eli ei vaikutusta.

        Ei ollut puhetta mistään avoastiasta. Jos et käsitä miten neste käyttäytyy esim. vajaassa isossa astissa kuletuksessa, niin sitten ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut puhetta mistään avoastiasta. Jos et käsitä miten neste käyttäytyy esim. vajaassa isossa astissa kuletuksessa, niin sitten ei voi mitään.

        Sillä ei ole mitään käytännön merkitystä jos sulla on esim. vajaa 200 l öljytynnyri kyydissä. Eikä se sun Virosta ostama pakettiautollinen viinaakaan, koska on osastoitu pienempiin yksiköihin.
        Vapaan nestepinnan vaikutuksesta olen kyllä lukenut ja tiedän sen vaikutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut puhetta mistään avoastiasta. Jos et käsitä miten neste käyttäytyy esim. vajaassa isossa astissa kuletuksessa, niin sitten ei voi mitään.

        Sillä ei ole mitään käytännön merkitystä jos sulla on esim. vajaa 200 l öljytynnyri kyydissä. Eikä se sun Virosta ostama pakettiautollinen viinaakaan, koska on osastoitu pienempiin yksiköihin.
        Vapaan nestepinnan vaikutuksesta olen kyllä lukenut ja tiedän sen vaikutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään käytännön merkitystä jos sulla on esim. vajaa 200 l öljytynnyri kyydissä. Eikä se sun Virosta ostama pakettiautollinen viinaakaan, koska on osastoitu pienempiin yksiköihin.
        Vapaan nestepinnan vaikutuksesta olen kyllä lukenut ja tiedän sen vaikutuksen.

        Minä kuskina päätän kuroman, kaluston ja olosuhteiden perusteella sopivan ja turvallisen vauhdin, huolimatta siitä paljonko sinä näillä palstoilla kitiset aiheesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kuskina päätän kuroman, kaluston ja olosuhteiden perusteella sopivan ja turvallisen vauhdin, huolimatta siitä paljonko sinä näillä palstoilla kitiset aiheesta.

        Oletko nyt aivan varma, että se päättämäsi vauhti on turvallinen?
        Mikä on mittarisi asialle? Siis muu kuin kyvyttömyytesi ajaa muun liikenteen mukaista nopeutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko nyt aivan varma, että se päättämäsi vauhti on turvallinen?
        Mikä on mittarisi asialle? Siis muu kuin kyvyttömyytesi ajaa muun liikenteen mukaista nopeutta?

        Turvallinen se on itseni, oman ajoneuvoni ja lastini näkökulmasta. Se on taas muiden ongelma jos eivät kykene ottamaan hitaampia huomioon omassa ajossaan.

        Laki velvoittaa ajamaan sopivalla nopeudella sään, lastin, ajoneuvon, tilanteet jne. huomioiden. Laki myös kieltää sen että ei saa tarpeettomasti häiritä liikennettä joten sitä en tee koska valitsemaani nopeuteen on perusteltu syy. Omia toimia pitää aina pystyä perustelemaan. Koska huvittaa, ei ole tarpeeksi vahva peruste.

        Vaaran aiheuttavat ne jotka eivät omassa ajossaa on ta tilannetta huomioon oman nopeuden valinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvallinen se on itseni, oman ajoneuvoni ja lastini näkökulmasta. Se on taas muiden ongelma jos eivät kykene ottamaan hitaampia huomioon omassa ajossaan.

        Laki velvoittaa ajamaan sopivalla nopeudella sään, lastin, ajoneuvon, tilanteet jne. huomioiden. Laki myös kieltää sen että ei saa tarpeettomasti häiritä liikennettä joten sitä en tee koska valitsemaani nopeuteen on perusteltu syy. Omia toimia pitää aina pystyä perustelemaan. Koska huvittaa, ei ole tarpeeksi vahva peruste.

        Vaaran aiheuttavat ne jotka eivät omassa ajossaa on ta tilannetta huomioon oman nopeuden valinnassa.

        Turvallinen sinun näkökulmasta. Katsot siis , että jopa tarpeeton hidastelu on ok. kun siihen katsot olevan joku syy. Eikös tuo nyt ole juuri sitä paheksumaasi koska huvittaa....
        Joten kuulutko sittenkin vaaran aiheuttajiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turvallinen sinun näkökulmasta. Katsot siis , että jopa tarpeeton hidastelu on ok. kun siihen katsot olevan joku syy. Eikös tuo nyt ole juuri sitä paheksumaasi koska huvittaa....
        Joten kuulutko sittenkin vaaran aiheuttajiin?

        Laki antaa oikeuden ajaa hilempaa ja se jopa velvolittaa siihen kun syyt siihen ovat olemassa, (tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki antaa oikeuden ajaa hilempaa ja se jopa velvolittaa siihen kun syyt siihen ovat olemassa, (tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet).

        Aivan kun syyt on olemassa. Asian ydin onkin siinä, että kun sinä katsot syytä olevan. Joten kun muiden hidastelua paheksut "Koska huvittaa, ei ole tarpeeksi vahva peruste." niin kuitenkin oma perustelusi on samanlainen, koska sinua huvittaa toimia tavallasi omien näkökohtiesi mukaisesti.
        Joten kuulutko sittenkin vaaran aiheuttajiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kun syyt on olemassa. Asian ydin onkin siinä, että kun sinä katsot syytä olevan. Joten kun muiden hidastelua paheksut "Koska huvittaa, ei ole tarpeeksi vahva peruste." niin kuitenkin oma perustelusi on samanlainen, koska sinua huvittaa toimia tavallasi omien näkökohtiesi mukaisesti.
        Joten kuulutko sittenkin vaaran aiheuttajiin?

        Nimenomaan kun kuski itse katsoo, että perustelu on olemassa. Syy on oltava sellainen, jonka voi perustella virkavallalle/oikeudelle. "Koska huvittaa" ei siellä mene läpi. Tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet ovat sellaisia tekijöitä, joilla asiaa voi perustella.

        "–Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.

        –Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy."

        Lähde --> www.aamulehti.fi/a/201129226


    • Anonyymi

      Mulla vanha matkailuautoromu joka myötätuulessa ja alamäessä justiin kulkee sen 80 ja risat etteks te toopet sitä tajua ? Vittuakos siellä mun takana roikutte ?

      • Anonyymi

        Et ole tosissas, eihän sellanen menis edes katsastuksesta läpi joka on jo niin romu että ei kulje normaalinopeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tosissas, eihän sellanen menis edes katsastuksesta läpi joka on jo niin romu että ei kulje normaalinopeuksia.

        Mikä on se normaalinopeus ? 50km-300km/t , eikös jokainen aja siten kun pystyy, ilman että joku hönö peessaa ja painostaa metrin päässä repusta. Ei kadut tai motarit ole mitään kilparatoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on se normaalinopeus ? 50km-300km/t , eikös jokainen aja siten kun pystyy, ilman että joku hönö peessaa ja painostaa metrin päässä repusta. Ei kadut tai motarit ole mitään kilparatoja.

        Normaali nopeus näkyy nopeusrajoitusmerkissä, yleensä oikea tilannenopeus on suomessa huomattavasti nopeusrajoitusta suurempi, mutta koska ylinopeutta ei saa ajaa, on järkevä normaalinopeus merkissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tosissas, eihän sellanen menis edes katsastuksesta läpi joka on jo niin romu että ei kulje normaalinopeuksia.

        Pilote 470R Vm-1988......bensakone 78 heppaa, ja vielä katsastettu vuodeks etteen päin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et ole tosissas, eihän sellanen menis edes katsastuksesta läpi joka on jo niin romu että ei kulje normaalinopeuksia.

        Meil kans melkein 20 v.Menee ekal läpi, katsastukset ainaja niin vähän ajettu 80 tuhatta,vielä olis kilsoja jäljellä,tuttu ajo yli 400t kevyesti.Vaihtoi uudempaan.On se vaan komee sisältä rouva ottaa sohvan haltuun,vähän käytetty köökki,niin kauniit kaapit ja maailman paras nukkumapaikka,yläpedil ohjaamon yläpyolella olisi paras lukijan tietokoneen räplääjän paikka..Kyllä liikenteessä sattunut kerran kaistalle laskeutu hlöauto trampilta eikun päälle,sitten viimesil kalkkiviivoilla tie yksisuunt.eikun ohi,tie kapee kelt.viivat..miksei ohitellu kun tie pitkään kaksikaistainen.Kumpikohan olisi voittanut törmäyksessä,vauhti normaali maantie.Kyllä noita mulkkuja riittää,äkkijarrutus niin ovat peräänajaneet.Roikkuminen ohi ei vaan osata ajaa.Karavaanarikin ohittaa.Sama kärryn kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meil kans melkein 20 v.Menee ekal läpi, katsastukset ainaja niin vähän ajettu 80 tuhatta,vielä olis kilsoja jäljellä,tuttu ajo yli 400t kevyesti.Vaihtoi uudempaan.On se vaan komee sisältä rouva ottaa sohvan haltuun,vähän käytetty köökki,niin kauniit kaapit ja maailman paras nukkumapaikka,yläpedil ohjaamon yläpyolella olisi paras lukijan tietokoneen räplääjän paikka..Kyllä liikenteessä sattunut kerran kaistalle laskeutu hlöauto trampilta eikun päälle,sitten viimesil kalkkiviivoilla tie yksisuunt.eikun ohi,tie kapee kelt.viivat..miksei ohitellu kun tie pitkään kaksikaistainen.Kumpikohan olisi voittanut törmäyksessä,vauhti normaali maantie.Kyllä noita mulkkuja riittää,äkkijarrutus niin ovat peräänajaneet.Roikkuminen ohi ei vaan osata ajaa.Karavaanarikin ohittaa.Sama kärryn kanssa.

        Tekstisi sekavuuden takia en ole edes niin huolissani koslasi liikennekelpoisuudesta kuin sinun liikennekelpoisuudesta.

        Jos teidän karavaanarien ajatuksenjuoksu on tollasta puuroa, en enää ihmettele teidän liikennekäyttäytymistä.


    • Anonyymi

      Entäpä sitten se, kun kevytperävaunun valmistaja takaa kärryn pyörälaakerien kestävyyden max 80km/t. Eli jos kärryn akseli hajoaa satasen vauhdissa, kun hönö ei tajua, ettei sitä saa hinata ylivauhdilla vaikka laki sallii.

      • Anonyymi

        Mikä valmistaja tollasia myy. Kyllä kärryn rekisteriotteessa on merkintä jos on rajoituksia nopeuden suhteen, eli höpö höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä valmistaja tollasia myy. Kyllä kärryn rekisteriotteessa on merkintä jos on rajoituksia nopeuden suhteen, eli höpö höpö.

        Kertoisitko mikä peräkärri on suunniteltu yli 80km/h nopeuksiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko mikä peräkärri on suunniteltu yli 80km/h nopeuksiin?

        Eikäs 1.6.2020 jälkeen kaikki vuosikatsastusvapaat peräkärrit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoisitko mikä peräkärri on suunniteltu yli 80km/h nopeuksiin?

        Kaikki joissa ei ole tyyppikilvessä tai rekisteriotteessa merkittynä 80 km/h tai sitä alempaa nopeusrajoitusta.


      • Anonyymi

        Majava peräkärrin käyttöohjeessa:
        - perävaunun maksimi vetonopeus on 80 km/h, ellei liikennemerkein ole määrätty alhaisempaa nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Majava peräkärrin käyttöohjeessa:
        - perävaunun maksimi vetonopeus on 80 km/h, ellei liikennemerkein ole määrätty alhaisempaa nopeutta.

        Hyvä esimerkki siitä kun kalusto määrittää maksiminopeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Majava peräkärrin käyttöohjeessa:
        - perävaunun maksimi vetonopeus on 80 km/h, ellei liikennemerkein ole määrätty alhaisempaa nopeutta.

        Onko merkitty tyyppikilpeen tai rekisteriotteeseen, ellei ole, on ohjekirjan teksti vain siksi koska suurin sallittu nopeus on ollut peräkärrylle tähän asti se 80.


    • Anonyymi

      Alkaa ruumistoimituksetkin sujua. Toivottavasti takaluukku ei aukea kiihdytyksessä.

      • Anonyymi

        Itse ajan aina mökille peräkärryn kanssa pienempiä teitä.En käytä moottoritietä koska katson olevani siellä toisten tukkona,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajan aina mökille peräkärryn kanssa pienempiä teitä.En käytä moottoritietä koska katson olevani siellä toisten tukkona,

        Hienoa. Luulin jo olevani ainut joka ei nauti jonosta takanaan. Mulla ei reitti yleensä muutu silloin kun reissaan kärry perässä, mutta kyllä satasen alueella käyn pysäkeillä ja levähdyspaikoilla jos on jonoa kertynyt taakse.

        Onneksi laki muuttuu kesällä eikä tarvitse enää ajella muuta liikennettä hitaammin paitsi moottoritiellä, mutta siellä onkin helppo ohittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajan aina mökille peräkärryn kanssa pienempiä teitä.En käytä moottoritietä koska katson olevani siellä toisten tukkona,

        Moottoritiellähän on aina tilaa ohittaa. Pienemmillä teillä ei niinkään.


    • Anonyymi

      Ruumisautojen kuskien onkin sitten oltava tarkkoina takaluukkujensa suhteen, etteivät jää auki lähdettäessä, jolloin esim. moottoritiellä kiihdytettäessä saattoasiakas voisi arkkuineen tipahtaa tielle.

      • Anonyymi

        Eikö ne ole tähän mennessä osanneet sulkea niitä kunnolla.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      41
      2981
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2844
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      120
      2298
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1326
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1256
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1063
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      912
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      792
    Aihe