Rauhan tervehdys.
Murheekseni olin jonkin aikaa seuraamassa helluntaikirkon perustamaa Retro-ryhmää, jossa naureskeltiin ja pilkattiin vanhaa herätyksen aikaa. Erityisen naurunaiheena oli siveellinen pukeutuminen, rockmusiikin paheksunta ja Jeesuksen paluun sekä ajanmerkkien julistaminen. Monet pastorit liittyivät pilkkajengiin pitäen sitä "terapeuttisena".
"Ja ennen kaikkea tietäkää se, että viimeisinä päivinä tulee pilkkapuheinensa pilkkaajia, jotka vaeltavat omien himojensa mukaan ja sanovat: 'Missä on lupaus hänen tulemuksestansa? Sillä onhan siitä asti, kuin isät nukkuivat pois, kaikki pysynyt, niinkuin se on ollut luomakunnan alusta'. Sillä tietensä he eivät ole tietävinään." - 2. Pietari 3:3-5
Sitä vastoin Raamatun jakeiden laittaminen ja totuudesta puhuminen aiheutti paheksuntaa. Esimerkiksi aborttia ei ryhmässä saanut sanoa synniksi.
Kun tästä ryhmästä oli uutisoitu, välittömästi seuraavana päivänä mediassa nousi kohu popartistin Kristusta pilkkaavasta esiintymisestä. Se oli kuitenkin jotakin, mikä oli vain tuon saman hengen manifestaatio näkyvällä tavalla meille, niin kuin Jumala tuon pilkkaamisen itse näkee.
"Heräjä, heräjä, nouse, Jerusalem, sinä joka olet juonut Herran kädestä hänen vihansa maljan, joka olet päihdyttävän pikarin juonut, tyhjäksi särpinyt." - Jesaja 51:17
Tässä puheessani käsittelen tätä uutta linjaa, jossa naureskellaan ja pilkataan niitä asioita, jotka ennen oli Siionin aarre ja joita vielä käännös arvostaa. Vieläkö joku herää synnin unesta vai sokaiseeko Sodoman värivalot?
https://youtu.be/UBh05HzyMAE
Siunauksin, MM.
Helluntaikirkon Pilkallinen Henki Manifestoitui
28
59
Vastaukset
- Anonyymi
2Moos.4:22-23 Biblia (1776) Ja sinun pitää sanoman Pharaolle: Israel on minun poikani, minun esikoiseni. Ja minä käsken sinulle: päästä minun poikani palvelemaan minua, ja jos et sitä tahdo häntä päästää, katso, minä tapan sinun poikas, sinun esikoises. Hoos.11:1 Kuin Israel nuori oli, pidin minä hänet rakkaana, ja minä kutsuin Egyptistä minun poikani. Matt.2:15 Ja hän oli siellä Herodeksen kuolemaan asti: että täytettäisiin mitä sanottu oli Herralta prophetan kautta, joka sanoo: Egyptistä kutsuin minä poikani.
"Riidelkää äitinne kanssa, riidelkää, sillä ei hän ole minun vaimoni, enkä minä ole hänen miehensä. Poistakoon hän haureutensa kasvoistansa ja aviorikoksensa rintainsa välistä, etten minä riisuisi häntä alasti ja asettaisi häntä, niinkuin hän oli syntymänsä päivänä, etten tekisi häntä erämaan kaltaiseksi, saattaisi häntä kuivan maan kaltaiseksi ja kuolettaisi häntä janoon.
Ja hänen lapsiansa minä en armahda, sillä he ovat haureudesta syntyneitä lapsia. Sillä heidän äitinsä on harjoittanut haureutta, heidän kantajansa on häpeällisesti elänyt, hän on sanonut: 'Minä kuljen rakastajaini perässä, jotka antavat minulle leipäni ja veteni, villani ja pellavani, öljyni ja juomani'.
Sentähden, katso, minä aitaan sinun tiesi orjantappuroilla, minä muuraan muurin hänen eteensä, niin ettei hän löydä polkujansa. Ja hän ajaa takaa rakastajiansa, mutta ei heitä saavuta; etsii heitä, mutta ei löydä. Ja hän on sanova: 'Minä menen takaisin entisen mieheni luokse, sillä parempi oli minulla olo silloin kuin nyt'.
Hän ei ole tajunnut, että minä olen hänelle antanut jyvät ja viinin ja öljyn, olen kartuttanut hänelle hopeata ja myös kultaa, joka on käytetty Baalin hyväksi."
-- Hoosean kirja 2:2-8- Anonyymi
Asiasta toiseen. Toisella videolla Mauno annoit ymmärtää,että Petri Paavola opettaa jotenkin väärin jos ymmärsin oikein niin liittyy jeesukseen.Tutkin asiaa ja löysin Paavolan sivuilta 2018 kirjoitetun tekstin. En havainnut väärää opetusta.
Petri Paavola
Kun olen sanonut ja kirjoittanut Isän olevan yksin Kaikkivaltias Jumala, niin en tarkoita sitä etteikö Jeesus olisi Kaikkivaltias Jumala, sillä Jeesus on Kaikkivaltias Jumala, niin kuin Raamattukin opettaa, mutta tarkoitan sitä, että Jeesus on Isälleen alamainen ja siten Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala. Se, että Isä yksin on Kaikkivaltias Jumala, ei vie pois Jeesuksen Kaikkivaltiutta, sillä Jeesus on iankaikkisesti Kaikkivaltias Jumala luotuihin nähden, mutta ei suhteessa Isäänsä, koska Jeesus on Isälleen alamainen.
Voisitko Mauno ihan lyhyesti tarkentaa miten ja missä asiassa Paavola opettaa väärin? - Anonyymi
Kehoitan veljellisessä rakkaudessa Maunoa, niiin kuin itse kukin, on ajoittain tehtävä tilin tekoa sanoistaan: Herra, kaikki mikä ei ole ollut sinusta, anna anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, kiitos armosta aamen.
- Anonyymi
Että tuollainen tyyli joillakin helluntaikirkossa.
Kuinkas kyseinen ryhmä suhtautuu esim. avoliittoihin ja homosteluun mies- ja naisparien kesken, mikäli helluntaikirkon piireissä moista Raamatun vastaista venkkulanpeliä ilmenee? - Anonyymi
Tästä Danielinkirjan kohdasta on käyty karvasta keskutelua uskonaskel forkassa. Yksi ehdottii jopa hävittäjällä tarkoitettavan häivehävittäjiä :). Aivan erikoisen outoa tulkintaa. Uskonaskelessa on useinkin "minulla on ainoa oikea tieto muut käyttävät ihmisjärkeä" - viestejä. Forkka kuitenkin painottaa aina Paavolan oppeja. Vastakkaisen kannan esittäjää ei hyväksytä mutta nyt tämä vastustaja olikin töykeä ja halveksi naisia kohtuuttomasti ja tyyliltään röyhkeä.
Kaiki nämä keskutelut osoittavat että raamattua voi tulkita miten vain. - Anonyymi
Minäkin luin niitä mielipiteitä. Se on foorumi entisille helluntainuorille, joten onhan siellä paljon kritiikkiä menneitä toimintoja kohtaan, mutta myös paljon vanhempiensa hengellistä työtä kiitollisena muistavia.
Menneessä ajassa oli paljon hyvää, mutta kyllä lakihenkisyys oli välillä absurdia. Mauno Mattilaakin olisi kritisoitu parrasta monessa seurakunnassa menneinä aikoina.
Paljon on ollut puhumattomuuden kulttuuria, josta on päästävä eroon.- Anonyymi
"Menneessä ajassa oli paljon hyvää, mutta kyllä lakihenkisyys oli välillä absurdia."
Tähän voi yhtyä. On myös tärkeää ymmärtää, että ihmisten luomalla hengellisellä kulttuurilla ei ole mitään tekemistä Jumala-suhteen ja uskon kanssa. Avoin keskustelu näistä asioista on tervettä ja jopa terapeuttista. Menneestä on päästettävä irti, jotta voi kasvaa ja mennä eteenpäin.
- Anonyymi
Helluntaikirkosta voi erota netin kautta. Vaatii tunnistautumisen.
https://www.suomi.fi/palvelut/verkkoasiointi/uskonnollisesta-yhdyskunnasta-eroaminen-digi-ja-vaestotietovirasto/e3290e98-bb6c-47ea-b1d3-5eb56fe9df1e - Anonyymi
Sukulaiseni, pastoriniehiä, ei suhtaudu torjuvasti menneiden asioiden puimiseen. Hän näkee asian toisin kuin aloittaja, eikä hän mikään radikaali tyyppi ole. Aika perinteinen ihminen.
- Anonyymi
Se joka haluaa kasvaa ja oppia ei pelkää menneisyyden virheiden käsittelyä. Helluntailaisuudessa - kuten kaikissa muissakin kristillisissä yhteisöissä - on aina myös "astian makua". Ihmisellä on taipumus tuoda myös uskonasioihin ja -yhteisöihin oma pienuutensa ja traumansa. Seurakunta on pakostakin sekalainen, koska sielläkin on eri kehitysvaiheissa olevia ihmisiä.
- Anonyymi
Ihanaa aikaa, joka ei milloinkaan toistu.
- Anonyymi
Onko homosaarnaaja tullut helluntalais kirkkoon.Kertovat että luikertelee kuin käärme
ja pistää tarvittaessa.Sanovat myös että uskovassa ihmisessä käärmeen näkeminen
aiheuttaa pelkoa.- Anonyymi
Pistää ne heterotkin vaimojaan "käärmeellään".
- Anonyymi
Minä en olisi tänään uskossa, jos en olisi suhtautunut 60-luvulla huumorilla siihen että
1) vanhemmistoveljet mittasivat rukoushuoneen portailla tyttöjen hameen helmoja ja nutturan kokoa
2) villapaidat oli miehiltä kokouksissa kielletty
3) pastorin rouva vakoili kylällä fillarilla seurustelevia nuoria pareja
Ja mikä vakavampaa
1) sanan armo perässä oli aina mutta
2) herätyssaarnoissa luvattiin, että uskoon tullessa kaikki ongelmat poistuvat ja Jeesus antaa ikuisen onnen
2) uskoon tulleiden odotettiin pyhittyvän hetkessä ilman uskossa kasvamisen prosessia
3) uskovat jotka eivät puhuneet kielillä, eivät olleet oikeita uskovia
2) seurakunnasta huhujen perusteella kysymättä asianomaiselta itseltään mitään- Anonyymi
Piti sanomani, että seurakunnasta erotettiin huhujen perusteella.
Tuttavalleni ilmoitettiin yllättäen kirjeitse, että hänet oli erotettu seurakunnasta. Nainen kärsi masennuksesta, koska mies oli hänet jättänyt. Kukaan seurakunnasta ei keskustellut asiasta naisen kanssa. 30 vuotta myöhemmin sitten päiviteltiin, että niinkö siinä kävi ja sellainenko se juttu olikin.
Yksittäisissä seurakunnissa saattoi tosiaan olla sairas toimintakulttuuri. Ja tässä samaisessa paikassa se johti mm. useamman nuoren itsemurhaan. Monet ikäpolveni katkeroituivat ja luopuivat uskosta. Ne selvisivät, jotka ymmärsivät, ettei ihmisten sekoiluilla ole mitään tekemistä Jumalan ja uskon kanssa. - Anonyymi
Tais himottaa hameen alukset😂😂niitä mittaajia.
- Anonyymi
Tais himottaa hameen alukset😂😂niitä mittaajia.
- Anonyymi
Miksi tämä MM haluaa keskustella asioista, joista hänellä ei ole henkilökohtaista kokemusta? Eikö nämä retroilijat ole hieman vanhempaa ikäluokkaa?
- Anonyymi
Minäkin luulen, ettei Mattila ollut paikalla. Eikä pysty näin ollen arvioimaan keskustelun aiheellisuutta. Ne, jotka muistavat helluntaiherätykset vanhat ajat, ovat pakostakin iäkkäämpää porukkaa. Menneistä voi puhua sekä huumorilla että kriittisesti, kunhan ei puhu ihmisistä nimeltä. Se ei ole reilua, sillä sukupolvien lähtökohdat ja kokemukset ovat hyvin erilaisia. Vanhat sota-ajan kokeneet hellarit olivat pakostakin oman aikansa tuotteita.
- Anonyymi
Koko lapsuuden aikainen helluntaissa oleminen on lähes sata prosentisesti sitä aikaa jolloin ei voida kehuskella millään muulla kuin epäpätevällä hengellisyydellä.
muistissani ei ole ainuttakaan puhujaa eikä saarnaa jonka voisi sanoa olleen ihmistä viisaaseen uskonelämään ohjaavaa puhetta tai toimintaa.
kaikki oli kuin tulipalon sammutusta retusella vesiämpärillä jossa sammuttajat kastuivat enempi kuin se kohde.- Anonyymi
Pystytkö rukoilemaan Isä meidän rukouksen? Kysy sitä itseltäsi. Suosittelen sinua rukoilemaan sitä joka päivä. Ja kyllä niitä vanhoja hyviä saarnoja voi kuunnella edelleenkin ja vanhoja hyviä kirjoja lukea vieläkin. Niistä saa kuvaa menneistä ajoista.
Voisin linkata tähän yhden hyvän saarnan, joka kumoaa katkerat väitteesi:
http://ristintie.com/files/Heimonen-Niilo-Syntyminen-ja-kasvaminen-140381-Saalem.mp3 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pystytkö rukoilemaan Isä meidän rukouksen? Kysy sitä itseltäsi. Suosittelen sinua rukoilemaan sitä joka päivä. Ja kyllä niitä vanhoja hyviä saarnoja voi kuunnella edelleenkin ja vanhoja hyviä kirjoja lukea vieläkin. Niistä saa kuvaa menneistä ajoista.
Voisin linkata tähän yhden hyvän saarnan, joka kumoaa katkerat väitteesi:
http://ristintie.com/files/Heimonen-Niilo-Syntyminen-ja-kasvaminen-140381-Saalem.mp3Ei minula ole mitään katkeria väitteitä, vaan pelkästään muistoja oman elämän kokemuksista, miksi haluat sammuttaa ne, kerro?!
voisin luetella loputtomiin tapahtuneita asioita joissa ei ol e mitään todellista hengellisyyttä ja hyvin niukasti ajallista järkeä, ilman mitään katkeruutta.
minä olen selvinnyt, mutta edellen voisin luetella rivin ihmisiä joille selviäminen jäi haaveeksi ja syy on yksinkerytaisesti taitamaton uskonelämä.
ja syy on ennenkaikkea maata kiertävissä puhujissa joilla ei ollut mitään ihmistaitoja ja kovin vähän sitä hengenelämän taitoakaan.
siis vastauskoontulleita ei opetettu mihinkään, vaan lyötiin lisää hiilt' pannuun ja kuulemaansa kykenemättömät käsittelemään, menivät ylikierroksille tai sitten sammuivat kokonaan.
sitten on ihan oma asiansa se, että lapsia ja heidän elämäänsä ja tulevaisuuttaan ei ajtellut kukaan, he saivat riepata vanhempien uskonsotien jaloissa selviten miten taisivat, tämä tietenkin kuului aikaan kuten kaikki muutkin asiat, mutta se ei paljoa auta tietenkään.
- Anonyymi
Mutta niistä asioista voivat keskustella VAIN ne jotka ovat sen ajan eläneet ja siitä jääneet henkiin, hengellisesti ja muutenkin.
- Anonyymi
Miusta sairasta miten työ toisten elämää kyttäätte tai tuomitsette. Etenkin toisten seksuaalisuus tuntuu kiinnostavan.
- Anonyymi
- eikä pelkästään seksi, vaan vieläpä, ihan LAILLISET, avioliitot !! Mikäli, jonkun Avioliitto, ei satu miellyttään helluntaiseurakuntaa. . .
- että siis, yleisesti ottaen, KAIKKI yksityisasiat !
- Anonyymi
Aloituksesta tuli mieleen:
" Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani..."Rauhan tervehdys.
"Murheekseni olin jonkin aikaa seuraamassa ...."
"Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?" - 2. Korinttolaiskirje 11:29
Siunauksin, MM.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau677200Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens425003- 893038
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat432169- 192030
- 341933
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil171707Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,121603- 271517
- 181371