Onko sähköautossasi nastarenkaat?

Anonyymi

Renkaat ja jarrut suurempi hiukkaspäästöongelma kuin pakokaasu.
Nastarenkailla ajavan sähköautoilijan ei kannata kehuskella vähäpäästöisyydellä. Hengitettävät hiukkaset eivät vähene, jos teiden kulumista ei saada kuriin.
https://yle.fi/uutiset/3-9470466

34

195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sähköauto ei tuota pakokaasupäästöjä. Katupöly jää raitisilmasuodattimeen.

      • Anonyymi

        Onko kevyen liikenteen käyttäjillä raitisilmasuodattimet. Ei sinun vaippasikaan suodata kaikkea.


      • Anonyymi

        " Katupöly jää raitisilmasuodattimeen."

        Kevään katupöly on suurimmalta osaltaan talven hiekoitushiekasta tulevaa pölyä ja tätä pölyä tuottavat kaikki autot myös raska liikenne ja kitkarenkaat. Autojen renkaat jauhavat kovaa asfalttia vasten hiekkaa/mursketta ja se jauhautuu pölyksi samalla asfatti myös kuluu.
        Itse asfaltin kulumista aiheuttaa kylläki eniten nastarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kevyen liikenteen käyttäjillä raitisilmasuodattimet. Ei sinun vaippasikaan suodata kaikkea.

        "Nenäkarvat ovat sieraimissa kasvavia karvoja, joiden päätarkoitus on estää vieraiden hiukkasten kulkeutuminen nieluun ja keuhkoihin."


      • Anonyymi

        sitten päästöt taitaa mennä nollaan kun sillä on ajettu 200 000km sen jälkeen se menee polttomoottoriauton edelle päästöissä ja alkaa säästämään luonnonvaroja mutta käytännössä ostat siihen 12 000 eurolla akkuja ja uudet hankalasti hankitut kilometrit nollautuvat kun polttomoottorinen menee vielä pienemmillä päästöillään ihan tappiiin asti siihen akkuautolla on velä matkaa mutta hujausta tuokin kuin hybridin kultus 1.0 l/ 100km joo kun alun matkaa painaa sähköllä ja loput 15 km sitten polttomoottorilla, niinhän se menee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sitten päästöt taitaa mennä nollaan kun sillä on ajettu 200 000km sen jälkeen se menee polttomoottoriauton edelle päästöissä ja alkaa säästämään luonnonvaroja mutta käytännössä ostat siihen 12 000 eurolla akkuja ja uudet hankalasti hankitut kilometrit nollautuvat kun polttomoottorinen menee vielä pienemmillä päästöillään ihan tappiiin asti siihen akkuautolla on velä matkaa mutta hujausta tuokin kuin hybridin kultus 1.0 l/ 100km joo kun alun matkaa painaa sähköllä ja loput 15 km sitten polttomoottorilla, niinhän se menee.

        Sähköauton akku kestää 800 000 kilometriä. Käytännössä auto lahoaa alta pois aikaisemmin. Autot pitäisi muutenkin romuttaa viimeistään 12 vuoden kohdalla, ja kierrättää materiaalit uusiksi autoiksi.


    • Anonyymi

      Nastarenkaat aiheuttavat valtavia HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖJÄ. Uusi asfaltti kuluu vaihdilla ja asfaltin raaka-aine on yksi raakaöljystä saatava jaloste eli BITUMI. Se on fossiilinen aine kuten muukin osa raakaölystä jota mm. autojen moottoreissa poltetaan. Lisäksi tarvitaan paljon kalliosta louhittavaa kiviainesta ja se ei pyhällä hengellä murene kalliosta murskeeksi ja päädy bitumin sitomana teiden pinnoitteeksi.

    • Anonyymi

      Kylla autoilu pitäisi laittaa pakettiin, kun se on niin saatanan vaikeeta näköjään?

      • Anonyymi

        Tarkoitat "piipertäjät". Ja samaa mieltä täälläkin. Ei noista ole muuta kuin harmia älyttömine sekoiluineen. Jankuttavat samaa asiaa, kuin Greta T: kin. Lieneekö kaikilla sama aspergerin syndrooma näilläkin?


      • Anonyymi

        Tarkoitat "piipertäjät". Ja samaa mieltä täälläkin. Ei noista ole muuta kuin harmia älyttömine sekoiluineen. Jankuttavat samaa asiaa, kuin Greta T: kin. Lieneekö kaikilla sama aspergerin syndrooma näilläkin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat "piipertäjät". Ja samaa mieltä täälläkin. Ei noista ole muuta kuin harmia älyttömine sekoiluineen. Jankuttavat samaa asiaa, kuin Greta T: kin. Lieneekö kaikilla sama aspergerin syndrooma näilläkin?

        On tää hieno palsta kun kaikki pukkaa monikossa....


    • Anonyymi

      En ole käyttänyt nastarenkaita noin kolmeenkymmeneen vuoteen, koska kitkoilla pärjää mainiosti kaikilla keleillä. Siksi uudessa sähköautossanikaan ei ole nastoja vaan kitkat.

      Mielestäni nastarenkaat ovat hyvät ajotaidottomille autoilijoille tuomaan lähinä henkistä tukea.

      • Anonyymi

        Pärjäät kitkoillasi, kun joillakin on varaa ostaa nastarenkaita ja karhentaa jäiset tienpinnat sellaisiksi, että sinunkin on siellä jotenkin turvallista liikkua. Kiitos nastarenkailla ajaville siis...


      • Anonyymi

        Ei siinä auta edes nastarenkaat, kun ajetaan toisen puskurissa ja räplätään kännykkää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjäät kitkoillasi, kun joillakin on varaa ostaa nastarenkaita ja karhentaa jäiset tienpinnat sellaisiksi, että sinunkin on siellä jotenkin turvallista liikkua. Kiitos nastarenkailla ajaville siis...

        Mihin eteläisessä Suomessa on tarvittu tänä talvena nastoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin eteläisessä Suomessa on tarvittu tänä talvena nastoja?

        Henkiseksi tueksi hybridi Toyotan alla, kun muillakin on ja kaikki on sitä mieltä.

        En uskaltaisi ajaa metriäkään millään kitkarenkailla, kun kaikki uskovat nastojen tuomaan autuuteen isän ja pojan sekä nastojen nimeen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjäät kitkoillasi, kun joillakin on varaa ostaa nastarenkaita ja karhentaa jäiset tienpinnat sellaisiksi, että sinunkin on siellä jotenkin turvallista liikkua. Kiitos nastarenkailla ajaville siis...

        Mistä teitä kaikenlaisten nastarengasperustelijoiden ideoita oikeasti löytyy ja selitykset menee niin huvittavaan suuntaan; kyllä on karhennettu, asfaltti oikein syville urille että kiitos suuri kiitos!
        Mutta paskan jauhamine voisi loppua ja kitkarengaskaupoille kun ei enään itsekään usko selityksiä ja perusteluita,,,,,hämeentaipaleentakaatullut..


    • Anonyymi

      Muistakaa, että PIENhiukkaset ovat kooltaan elektronimikroskooppiluokkaa - siis ihan mielettömän pieniä!

      Pienhiukkanen menee raitisilmasuodattimen läpi kuin pölyhiukkanen junatunnelista. Ja ihmisen hengitysteiden läpi kuin tennispallo avaruudesta. Pienhiukkasen massa on käytännössä nolla, mutta ilmanvastus ihan äärimmäisen vähän yli nollan eli ne leijuvat ilmassa lähes rajattoman kauan.

      Erittäin pienestä koostaan johtuen pienhiukkanen mahtuu tunkeutumaan ihmisen solun sisälle vai vaurioittamaan sen DNA:ta. Jossakin harvoissa tapauksissa DNA-vaurioituu siten, että elimistö ei ala hylkimään solua vaan se saa jakautua ja kasvaa väärin eli kyseessä on syöpä.

      Sähköautoilullakin voi tosiaan levittää syöpää ihmisiin, jos erehtyy laittamaan nastarenkaat alle...

      • Anonyymi

        Nastarengas on valitettavasti monille taloudellinen kysymys. Niissä pintaa riittää usealle talvelle vaikka nastat kuluvatkin.


    • Anonyymi

      Sähköautot ovat tavisatoja painavampia, mikä lisää asfaltin kulumista. LVM:n teettämässä tutkimuksessa (LVM julkaisu 72/2004) selvitettiin auton painon vaikutusta. Kun auton omamassa kasvoi 18%, lisääntyi asfaltin kuluminen peräti 25%.

    • Anonyymi

      Kitkakumi on paras, ilmajousitukseen omaavaan kulkuneuvoon sanoi siirakki!

    • Anonyymi

      Olen ajanut kitka renkailla 140 vuotta eikä kertaakaan ole ollut edes lähteltä piti tilannetta.

      Keskustelu voidaan tätä osin lopettaa.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Viimeiset 22 vuotta ajanut pääasiassa nastattomilla renkailla ja kuukausi sitten aloitin sähköautoilun.

        Toisaalta voisin ihan hyvällä omallatunnolla ajella vaikka vanhalla ameriikanraudalla, rampata monta kertaa vuodessa lentäen etelässä ja elää muutenkin ihan ilman murhetta siitä että kuinka ison hiilijalanjäljen aiheutan, koska jokainen ihminen, joka on lisääntynyt eli hankkinut jälkeläisiä, on tehnyt suuremman ympäristöä kuormittavan teon kuin minä.

        Kenelläkään ei ole varaa arvostella sellaisen ihmisen luonnonsaastuttamista jolla on yksikin jälkeläinen vähemmän kuin arvostelijalla itsellään.


      • Anonyymi

        Ennen 1880-lukua polkupyörää kutsuttiin Suomessa velosipediksi, velocipediksi, pikarattaaksi, polkurattaaksi tai pikakulkuriksi. Millaisia ne olivat silloin ajaa, vieläkö muistat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täällä. Viimeiset 22 vuotta ajanut pääasiassa nastattomilla renkailla ja kuukausi sitten aloitin sähköautoilun.

        Toisaalta voisin ihan hyvällä omallatunnolla ajella vaikka vanhalla ameriikanraudalla, rampata monta kertaa vuodessa lentäen etelässä ja elää muutenkin ihan ilman murhetta siitä että kuinka ison hiilijalanjäljen aiheutan, koska jokainen ihminen, joka on lisääntynyt eli hankkinut jälkeläisiä, on tehnyt suuremman ympäristöä kuormittavan teon kuin minä.

        Kenelläkään ei ole varaa arvostella sellaisen ihmisen luonnonsaastuttamista jolla on yksikin jälkeläinen vähemmän kuin arvostelijalla itsellään.

        Suomalaiset ovatkin kiitettävästi lopettaneet lisääntymisen.
        Onneksi ympäristöystävällinen täydennyslähetys Turkista saapuu pikapuolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ovatkin kiitettävästi lopettaneet lisääntymisen.
        Onneksi ympäristöystävällinen täydennyslähetys Turkista saapuu pikapuolin.

        Se on hyvä että hyödynnetään jo olemassa olevia kun meitä riittää jo muutenkin ja on jopa liikaakin maapallolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaiset ovatkin kiitettävästi lopettaneet lisääntymisen.
        Onneksi ympäristöystävällinen täydennyslähetys Turkista saapuu pikapuolin.

        Hyvä. Ympäristöystävällistä käyttää jo olemassaolevat resurssit eikä tehdä niitä lisää tänä ylitarjonnan aikana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen 1880-lukua polkupyörää kutsuttiin Suomessa velosipediksi, velocipediksi, pikarattaaksi, polkurattaaksi tai pikakulkuriksi. Millaisia ne olivat silloin ajaa, vieläkö muistat?

        Olen syntynyt 1950-luvulla. Autoissani on ollut aina neljä rengasta. 4 x 35v = 140v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syntynyt 1950-luvulla. Autoissani on ollut aina neljä rengasta. 4 x 35v = 140v.

        Suvun älykkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen syntynyt 1950-luvulla. Autoissani on ollut aina neljä rengasta. 4 x 35v = 140v.

        "Olen syntynyt 1950-luvulla"
        Jos olet syntynyt 1959, sait kortin 1977. Siihen 35 vuotta, niin elettiin vuotta 2012, kun menetit kortin. Miksi? Määräsikö lääkäri ajokiellon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen syntynyt 1950-luvulla"
        Jos olet syntynyt 1959, sait kortin 1977. Siihen 35 vuotta, niin elettiin vuotta 2012, kun menetit kortin. Miksi? Määräsikö lääkäri ajokiellon?

        Sama pahvikortti on edelleen mikä myönnettiin 1973. Edes yhtään sakkoa en ole koskaan saanut. Olen peruuttanut autolla enemmän mitä useimmat tämän palstan märkäkorvat ajaneet eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama pahvikortti on edelleen mikä myönnettiin 1973. Edes yhtään sakkoa en ole koskaan saanut. Olen peruuttanut autolla enemmän mitä useimmat tämän palstan märkäkorvat ajaneet eteenpäin.

        Oletko vielä ajokunnossa, vai kompensoitko ajokyvyn alenemaa ajelemalla teidentukkona selvästi alle nopeusrajoitusten?
        Sellaisestahan ei saa sakkoja vaikka aiheuttaa vaaraa ja häiriötä.

        Tiedätkö edes paljonko on autossasi mittarivirhettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko vielä ajokunnossa, vai kompensoitko ajokyvyn alenemaa ajelemalla teidentukkona selvästi alle nopeusrajoitusten?
        Sellaisestahan ei saa sakkoja vaikka aiheuttaa vaaraa ja häiriötä.

        Tiedätkö edes paljonko on autossasi mittarivirhettä?

        Olen paremmassa kunnossa kuin moni parikymppinen pullamössösukupolven edustaja.

        Tiedän mittarivirheen, joka on nykyisillä kitkarenkaillani 2 prosenttia ja kesärenkailla 3. Ajan yleensä suurinta sallittua nopeutta, mutta olosuhteiden vaatiessa pudotan vauhtia turvalliselle tasolle. Muistan käyttää tarvittaessa myös takasumuvaloa, joka tuntuu monilta nykyteineiltä unohtuvan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen paremmassa kunnossa kuin moni parikymppinen pullamössösukupolven edustaja.

        Tiedän mittarivirheen, joka on nykyisillä kitkarenkaillani 2 prosenttia ja kesärenkailla 3. Ajan yleensä suurinta sallittua nopeutta, mutta olosuhteiden vaatiessa pudotan vauhtia turvalliselle tasolle. Muistan käyttää tarvittaessa myös takasumuvaloa, joka tuntuu monilta nykyteineiltä unohtuvan.

        Leukanivelet ainakin vaikuttavat vielä oikein hyväkuntoisilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5096
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3616
    3. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2993
    4. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2985
    5. Suuri tulipalo

      Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      9
      2896
    6. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2343
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

      Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

      Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

      enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

      Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      135
      1659
    Aihe