Möin dieselin ja ostin bensan

Anonyymi

Entinen diesel myyty ja ostin käytetyn 3 vuotiaan Seat leon st farmarin 1.0TSI 116HV, vetokoukulla. Auto on muotoilultaan todella onnistunut ulkoa ja sisältä todella hyvä.

Maksan ajoneuvoveroa bensa seatista vuodessa 128€

Kulkee pienemmällä kulutuksella kuin edellinen 1.6tdi

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa hyvältä sinulle, onneksi olkoon.

      Itse olen huolissani noista pienitilavuus koneiden kireän viritysasteen vaikutusta elinkaareen pituuteen, no ajele maltillisesti, niin kestää paremmin.

    • Anonyymi

      Varmaan ihan hyvä ostos.
      Aikalailla kehityksen etulinjaan tuo moottori.

    • Anonyymi

      Hyvä homma! Itse ajattelen hankkia joko hybridin tai sähkön. Ehkä hybridin, jos satuis vielä ajamaan joskus pitemmänkin lenkin.

      Kokonaisajaminen (väestötasolla) vähenee väkisinkin, koska ihminen muuttaa keskustoihin pois taajamista.

      Toisaalta, haluaako kukaan enää viettää aikaa autossa? Jos haluaa Oulusta Helsinkiin, junalla pääset heti cityyn ja auto ei ole riesana, koska parkkipaikka maksaa 24 euroa/vrk tai enemmän. Junalippuja saa halvalla jos tietää matkan etukäteen. Viimeksi 29 euroa/suunta.

      • Anonyymi

        Juna toimii jos todella laskee vain sen että ei liiku muualla kuin asema/asema ja niiden läheisyydessä ilman isompia matkatavaroita. Niin ja tilaa liput hyvissä ajoin reissua.
        Autoa kuitenkin tarvitaan usein ja suurin osa ihmisistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juna toimii jos todella laskee vain sen että ei liiku muualla kuin asema/asema ja niiden läheisyydessä ilman isompia matkatavaroita. Niin ja tilaa liput hyvissä ajoin reissua.
        Autoa kuitenkin tarvitaan usein ja suurin osa ihmisistä.

        Ehkä autoa ei oikeasti tarvitsisi, mutta auton käyttömukavuus on ylivertainen paitsi pitkillä matkoilla.
        Ainaki meidän perheen ajoista pystyisi puolet tiputtamaan pois pelkällä paremmalla suunnittelu lla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juna toimii jos todella laskee vain sen että ei liiku muualla kuin asema/asema ja niiden läheisyydessä ilman isompia matkatavaroita. Niin ja tilaa liput hyvissä ajoin reissua.
        Autoa kuitenkin tarvitaan usein ja suurin osa ihmisistä.

        Muutamalla kympillä voit vuokrata auton päiväksi tai pidemmäksi, jolla sitten niitä tavaroita saat siirreltyä 😊


    • Anonyymi

      Oikein sopiva auto lähiajoihin ja vähäisemmille ajomäärille yleensäkin. 1-litraisen moottorin kestävyyskään tuskin on ongelma tuolloin.

      Kulutuksiin, joita valmistajat ilmoittelevat, kannattaa suhtautua melkoisella skeptisyydellä. Juuri tuon Seatin 1-litraisen kulutus uuden auton osalta taannoin erään tunnetun autolehden testissä oli reilut 2litraa isompi kuin valmistajan ilmoittama.
      Oma ajotapa ratkaisee eikä kulutuksella ole vähillä ajokilometreillä mitään taloudellista merkitystäkään.

    • Anonyymi

      mitä maksoit

      • Anonyymi

        Vähintään 2500€ euroa edullisempi kuin aivan vastaavilla kilometreillä ja kunnolla oleva autoliikkeestä oleva tiukka päivän suoran oston hinta, useita kymmeniä tonneja enemmän ajetut olivat liikkeissä kalliimpia, = se lopullinen hinta

        Ostin suoraan ensimmäiseltä omistajalta, pihassa auton pikainen tarkastelu ja kävin koeajolla

        Tilisiirto joka vielä näkyi heti kun samasta pankista.


    • Anonyymi

      Katselin Spritmonitorista Seat Leonin 1,0 TSI - ja 1,6 TDI: n kulutuksia manuaalivaihteisille. Lukumäärää ei ollut kovin montaa. Tulos oli bensa-Leonille 5,74 l/100 km ja dieselille 4,93 l/100 km. Eli keskimäärin bensaversio kuluttanee yli 10 % enemmän polttoainetta. Spritmonitorin käyttäjät lienevät paljolti saksalaisia. Kummatkin luvut ovat joka tapauksessa varsin pieniä. Siihen vaikuttanee Leonin virtaviivainen koppa. Hyvä valinta.
      Vanhalla autolla tuppaa kulutusluvut nousemaan. Jarrut laahaa ja moottorikin väljistyy.

    • Anonyymi

      Kilometrejä tulee joka päivä 50km eli paljon keskimääräistä enemmän

      Lämpenee nopeammin kuin diesel ja ääni miellyttävämpi.
      Kyllä tälläisellä ajaa 300 000 - 400 000km kun huoltaa hyvin. Eli vaihtaa suodattimet riittävän aikaisin, öljyn kanssa


      Dieseliä ennen oli Vw golf IV 1.6 77kw. Mittarissa 360tkm kun auto meni seuraavalle. Vuoden ajoilla en lisäillyt kun pysyi alarajan yläpuolella!

      Aloitin ajamaan silläkun 205 000km oli mittarissa. Sitä ennen vanhemmalla sukulaisellani.

      • Anonyymi

        Sorry tuottaa pettymys mutta se litrainen kone leipoo 100-120tkm välille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry tuottaa pettymys mutta se litrainen kone leipoo 100-120tkm välille.

        Ja tietolähde oli mikä? Esson baari vai kaverin kaveri?


    • Anonyymi

      Loistava valinta, huonoin VW-konsernin halpiksista, jos kovamuovista kapiinissa tykkää, ni sit menettelee.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Heh. Tuossa piheyskilpailussa oli voitti tietysti paras kuljettaja. Siitähän siinä on kysymys, ei muusta. Noilla tuloksilla ei ole mitään tekemistä normielämässä.
        Tämähän taloudellisuusajon, jossa kaiketi Suomen parhaat mittelivät taitojaan, tulokset jo julkaisitkin jokin aika sitten täällä. Sait samat kommentit kuin tuossa alla nyt taas.

        Painavampi 1,6 litrainen dieselOctavian kuljettaja kulutti hieman vajaa 0,3 litraa enemmän kuin kevyempi 1-litrainen Seat Leonin kuljettaja

        Leonia pienempi ja kevyempi samaisella litran moottorilla varustettu Ibitsan kuljettaja kulutti saman verran kuin tuo noin 20% raskaamman ja selvästi isokoisemman 1.6 litraisen dieselOctavian kuljettaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Tuossa piheyskilpailussa oli voitti tietysti paras kuljettaja. Siitähän siinä on kysymys, ei muusta. Noilla tuloksilla ei ole mitään tekemistä normielämässä.
        Tämähän taloudellisuusajon, jossa kaiketi Suomen parhaat mittelivät taitojaan, tulokset jo julkaisitkin jokin aika sitten täällä. Sait samat kommentit kuin tuossa alla nyt taas.

        Painavampi 1,6 litrainen dieselOctavian kuljettaja kulutti hieman vajaa 0,3 litraa enemmän kuin kevyempi 1-litrainen Seat Leonin kuljettaja

        Leonia pienempi ja kevyempi samaisella litran moottorilla varustettu Ibitsan kuljettaja kulutti saman verran kuin tuo noin 20% raskaamman ja selvästi isokoisemman 1.6 litraisen dieselOctavian kuljettaja.

        No just. Osoittaa hyvin tämän ’nokileka’ - ’nokipaavo’- ilmaisuihin rakastuneen kestotrollin tapa toimia. Hänen linkkeihinsä ja varsinkin niistä vetämiin johtopäötöksiin on syytä suhtautua suurella varauksella. Lähes aina niissä pyritään harhauttamaan ja usein jopa vääristelyjä ja suoranaisia valheellisia johtopäötöksiäkin.

        Linkit kannattaa aina lukea ja vertailla niitä tuon kestotrollin niistä vetämiin johtopäätöksiin tai väitteisiin. Tulos voi joitain yllättää, mutta tuskin niitä, jotka ovat hänen tuotoksiinsa aiemmin tutustuneet.
        Jos ylipäänsä hänen kymmeniä kertoja täällä toistamansa jutut kiinnostavat niin paljoa, että niihin viitsii edes reagoida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh. Tuossa piheyskilpailussa oli voitti tietysti paras kuljettaja. Siitähän siinä on kysymys, ei muusta. Noilla tuloksilla ei ole mitään tekemistä normielämässä.
        Tämähän taloudellisuusajon, jossa kaiketi Suomen parhaat mittelivät taitojaan, tulokset jo julkaisitkin jokin aika sitten täällä. Sait samat kommentit kuin tuossa alla nyt taas.

        Painavampi 1,6 litrainen dieselOctavian kuljettaja kulutti hieman vajaa 0,3 litraa enemmän kuin kevyempi 1-litrainen Seat Leonin kuljettaja

        Leonia pienempi ja kevyempi samaisella litran moottorilla varustettu Ibitsan kuljettaja kulutti saman verran kuin tuo noin 20% raskaamman ja selvästi isokoisemman 1.6 litraisen dieselOctavian kuljettaja.

        Kuljettajalla on tottakai merkitys. Tuon TDI Octavian kuljettajat ovat voittaneet kaiken voitettavissa olevan. Monia Suomen mestaruuksia ja ulkomaisia EcoRun kilpailun voittoja. Diesel Octaviaa siis ajettiin niin taloudellisesti kuin vain voi. Silti se kulutti 20% enemmän kuin 1.0 TSI. TSI kuskit näyttävät olevan entuudestaan täysin tuntemattomia. Eli ammattilaiset dieselillä vastaan amtöörit bensalla.

        Painosta ei myönnetä säälipisteitä. Octavia 1.0 TSI moottorilla painaisi saman verran kuin 1.0 TSI Leon. Se ylimääräinen paino tulee vain diesel-moottorin vaatimasta suuremmasta massasta. Dieselissä on turhaa massas hihattavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajalla on tottakai merkitys. Tuon TDI Octavian kuljettajat ovat voittaneet kaiken voitettavissa olevan. Monia Suomen mestaruuksia ja ulkomaisia EcoRun kilpailun voittoja. Diesel Octaviaa siis ajettiin niin taloudellisesti kuin vain voi. Silti se kulutti 20% enemmän kuin 1.0 TSI. TSI kuskit näyttävät olevan entuudestaan täysin tuntemattomia. Eli ammattilaiset dieselillä vastaan amtöörit bensalla.

        Painosta ei myönnetä säälipisteitä. Octavia 1.0 TSI moottorilla painaisi saman verran kuin 1.0 TSI Leon. Se ylimääräinen paino tulee vain diesel-moottorin vaatimasta suuremmasta massasta. Dieselissä on turhaa massas hihattavana.

        Hyvä havainto, että diesel-moottori painaa enemmän kuin bensa-moottori. Vielä surkeampi tilanne sähköautolla, akut painaa 500-1000kg. Ajatella, että joutuu raahaamaan melkein tonnin lisäkuormaa mukanaan, että pystyy liikkumaan muuallakin kuin taajamissa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljettajalla on tottakai merkitys. Tuon TDI Octavian kuljettajat ovat voittaneet kaiken voitettavissa olevan. Monia Suomen mestaruuksia ja ulkomaisia EcoRun kilpailun voittoja. Diesel Octaviaa siis ajettiin niin taloudellisesti kuin vain voi. Silti se kulutti 20% enemmän kuin 1.0 TSI. TSI kuskit näyttävät olevan entuudestaan täysin tuntemattomia. Eli ammattilaiset dieselillä vastaan amtöörit bensalla.

        Painosta ei myönnetä säälipisteitä. Octavia 1.0 TSI moottorilla painaisi saman verran kuin 1.0 TSI Leon. Se ylimääräinen paino tulee vain diesel-moottorin vaatimasta suuremmasta massasta. Dieselissä on turhaa massas hihattavana.

        20% eli siis vajaat 0,3 l/100 tuossa osakilpailussa tuli eroa noiden kilpailijoiden kesken noilla erilaisilla autoilla.
        Ei tietenkään säälipisteitä myönnetä auton painosta, mutta tietysti voisi olla merkityksellistä verrata vaikkapa samanmerkkisiä, yhtä painavia ja samankokoisella moottorilla, samanlaisilla renkailla ja samoilla kuljettajilla ja samoissa olosuhteissa, jos tarkoitus olisi verrata kulutusta eikä kuljettajien taitoa.

        Eli toisin sanoen laboratorio-olosuhteita, joissa tuollainen vertailun täydellisyys on mahdollista. Jos kerran vedät tuosta yhdestä osakilpailuvoitosta sen yleisen johtopäätöksen, että kyse on jostain bensa-dieselmoottorien kulutuseroja.


        Eihän siitä ole kauaa kun eräässä autolehden testauksessa juuri tuo Leon 1- litrainen tsi kulutti testin aikana 7.2l/100km. Tuossa testissä ajetaan jokseenkin normaaliajoa, moottoritie, lähiö jne. Eli kuten taviskuljettaja liikkuessaan yleensä ajaa.
        Tuo kulutus on käytännössä suurempi kuin 2.0 litraiset dieselit vastaavissa testeissä. Huomattavastikin suurempi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä havainto, että diesel-moottori painaa enemmän kuin bensa-moottori. Vielä surkeampi tilanne sähköautolla, akut painaa 500-1000kg. Ajatella, että joutuu raahaamaan melkein tonnin lisäkuormaa mukanaan, että pystyy liikkumaan muuallakin kuin taajamissa!!

        Ilmaston kannalta puhtaasti katsottuna tietysti olennaista on päästöt. Merkitystä ei sen kannalta ole syntyykö päästö kevyestä ja pienikokoisesta bensiinimoottorista vai isokokoisesta raskaasta dieselmoottorista vai mistä.
        Tavallisessa ajossa pienikokoisen bensa-auton päästöt ovat samat tai jopa suuremmat kuin isompikokoisen dieselin, tästähän usein juuri bensa-diesel-päästövertailuissa on kyse. Nuo tuollaiset kisat , joissa alan parhaat harrastajat kisailevat taidoistaan, eivät käytännön elämää hetkauta merkitse yhtään mitään.
        Erohan ei ole nykyisin enää niin valtava kuin takavuosina, joten sillä on merkitystä vain kun ajokilometrejä kertyy runsaasti.

        Jos vain ja ainoastaan nuo päästöt ja niiden vähyys merkitsisivät kaikken, niin auto pitäisi valita nykyisin aivan toisilla perusteilla kuin mitä tapahtuu.
        Nythän autoa valitaan paitsi mieltymysten mukaan, niin myös tarpeen mukaan. Joillekin auton tarve lyhyeen työmatkaan, joillekin pitkään työmatkaan. Joillakin on iso perhe joku elää yksin. Joku tarvitsee vetojuhtaa joku vain kaupassakäyntiä tai muuta asiointia varten. Jne jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20% eli siis vajaat 0,3 l/100 tuossa osakilpailussa tuli eroa noiden kilpailijoiden kesken noilla erilaisilla autoilla.
        Ei tietenkään säälipisteitä myönnetä auton painosta, mutta tietysti voisi olla merkityksellistä verrata vaikkapa samanmerkkisiä, yhtä painavia ja samankokoisella moottorilla, samanlaisilla renkailla ja samoilla kuljettajilla ja samoissa olosuhteissa, jos tarkoitus olisi verrata kulutusta eikä kuljettajien taitoa.

        Eli toisin sanoen laboratorio-olosuhteita, joissa tuollainen vertailun täydellisyys on mahdollista. Jos kerran vedät tuosta yhdestä osakilpailuvoitosta sen yleisen johtopäätöksen, että kyse on jostain bensa-dieselmoottorien kulutuseroja.


        Eihän siitä ole kauaa kun eräässä autolehden testauksessa juuri tuo Leon 1- litrainen tsi kulutti testin aikana 7.2l/100km. Tuossa testissä ajetaan jokseenkin normaaliajoa, moottoritie, lähiö jne. Eli kuten taviskuljettaja liikkuessaan yleensä ajaa.
        Tuo kulutus on käytännössä suurempi kuin 2.0 litraiset dieselit vastaavissa testeissä. Huomattavastikin suurempi,

        Seat Leon on sama auto kuin Skoda Octavia. Vain kuoret ovat erilaiset. Ovat hyvin vertailukelpoiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seat Leon on sama auto kuin Skoda Octavia. Vain kuoret ovat erilaiset. Ovat hyvin vertailukelpoiset.

        Niin, mutta kyse oli kilpailusta, jossa eri kuljettajat kilpailivat siitä kuka pääsee vähimmällä kulutuksella.
        Autot olivat erilaisia sekä kuorten että moottorin ja siihen liittyvän tekniikan osalta. Yhteistä oli sama valmistaja.

        Vertailukelpoisia siis mihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seat Leon on sama auto kuin Skoda Octavia. Vain kuoret ovat erilaiset. Ovat hyvin vertailukelpoiset.

        Mutta Leonia selvästi pienempi ja kevyempi samalla 1.0 tsi-moottorilla varustettu Ibitsa näytti kuluttavan enemmän kuin Leon tuossa samassa kilpailussa. Yhtä paljon kuin selvästi raskaspi 1.6 tdi Octavia.

        Miten selität sen?


    • Anonyymi

      mitä sait dieselistä suorakauppa ja mitä maksoit leosta se on ratkasevaa.

    • Anonyymi

      Pitäisi ostaa asuntoauto. Vieläkö sellaisen uskaltaa ostaa vai kieltääkö hallitus dieselin kokonaan?

      • Anonyymi

        Et varmaan ole tosissasi, taidat provoilla, eikö niin?
        Koko Suomi ja maailma pyörii dieselillä ja jos ne nyt kiellettäisiin, niin Suomi sananmukaisesti pysähtyisi kuin seinään.
        Joskus tulevaisuudessa polttomoottorit voidaan hyvinkin kieltää, mutta tuskin sillä on enää merkitystä sinulle ja asuntoautoilullesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et varmaan ole tosissasi, taidat provoilla, eikö niin?
        Koko Suomi ja maailma pyörii dieselillä ja jos ne nyt kiellettäisiin, niin Suomi sananmukaisesti pysähtyisi kuin seinään.
        Joskus tulevaisuudessa polttomoottorit voidaan hyvinkin kieltää, mutta tuskin sillä on enää merkitystä sinulle ja asuntoautoilullesi.

        Itse asiassa en. Kiitos arviostasi. Kyllä varovaisella ja kokemattomalla on hiukan ihmeteltävää, mitä dieselille oikein tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa en. Kiitos arviostasi. Kyllä varovaisella ja kokemattomalla on hiukan ihmeteltävää, mitä dieselille oikein tapahtuu.

        Ihmetellä saa, mutta ei dieselille tapahdu mitään erityistä, joka poikkeaisi siitä mitä nyt polttomoottoriautoille yleensäkin tapahtuu. Jos pelottaa, niin ei kannata hankkia asuntoautoa laisinkaan. Niitä on helppo vuokrata ihan kohtuuhintaankin ellei tarve ole ihan pakosti sesonkiaikoina.

        Asuntoautojen osalta ei ole näköpiirissä, että dieselin tilalle olisi tulossa mitään vaihtoehtoista käyttövoimaa pitkään aikaan. Kuten ei muillekaan vähän raskaimmille autoille.


    • Anonyymi

      moottorin kesto on n. 150 000km

      saksalainen insinööri jutun asiasta kirjoitti-tarviiko linkin?

      siksi kannattaa ostaa hyundai 10 vuoden takuulla ilman km rajaa

    • Anonyymi

      Näin on i20 on

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4859
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1478
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1228
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      61
      879
    Aihe