Englantilaisen autoteollisuuden tuote, jossa moottori savusi, hajosi ja oljy lensi ennen 100 000 kilometriä, Vaihteisto alkoi rusahdella miltei uutena, ja voimansiirto ulisi usein jo tehtaalta ulos ajettua.
Voiko oikeastaan mihinkään Englantilaisen autoteollisuuden tuotteeseen luottaa?
Lada esimerkiksi oli ihan laatupeli ja auto verrattuna Vauxhalleihin, Austineihin. Opelista ja muista nyt puhumattakaan!!
https://www.laakkonen.fi/nostot/mini-electric-nyt-ennakkomyynnissa/?utm_source=is.fi-front&utm_medium=display&utm_campaign=mini-electric-nyt-ennakkomyynnissastya
Vauxhall Viva, auto jolla kaikki meni lopulta vituiksi.
63
2021
Vastaukset
- Anonyymi
Eipä ole ihme jos Thatcher möi aikoinaan tuon valtionyhtiö yksityisille. Ei kannattanut valtion omistaa autotehdasta joka tuotti täyttä sontaa.
- Anonyymi
No ei kuule General Motors ollut mikään valtionyhtiö.
- Anonyymi
Netistä löytyi lista huonommista autoista. En katsonut, olisiko siellä Vivakin ollut mukana.
Vaan tuli mieleen, että miksei ole koeajajia niille uusille malleille. Jos samalla autolla ajettaisiin 24h/vrk, niin sehän tulisi muutamassa kuukaudessa testatuksi. Kyllä tuollaisella testauksella pitäisi vikoja löytyä, varsinkin kun samat testaajat olisivat ajaneet loppuun niitä edellisiä malleja. - Anonyymi
Vauxhall-Bedford kuului GM-autokonsernin Englantilaiseen haaraan!
Se se aikoinaan ihmettelyä aiheuttikin emoyhtiön Saksan pajan jokseenkin samaa tekniikkaa edustaneen Opel Kadetin ollessa ruostumistaan lukuunottamatta laadultaan aivan O.K.
Miten niin pieneen autoon kuin Viva mahtui niin paljon ja isoja vikoja? Miten Vivan sähköt olivat aivan perseestä, kun Opeli kävi ja kukkui oikein hyvinkin?
"Lucas: Pimeyden Ruhtinas."- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Se se aikoinaan ihmettelyä aiheuttikin emoyhtiön Saksan pajan jokseenkin samaa tekniikkaa edustaneen Opel Kadetin ollessa ruostumistaan lukuunottamatta laadultaan aivan O.K.
Miten niin pieneen autoon kuin Viva mahtui niin paljon ja isoja vikoja? Miten Vivan sähköt olivat aivan perseestä, kun Opeli kävi ja kukkui oikein hyvinkin?
"Lucas: Pimeyden Ruhtinas."Luukas oli hyvä saarnamies, mutta huono sähkömies.
- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Se se aikoinaan ihmettelyä aiheuttikin emoyhtiön Saksan pajan jokseenkin samaa tekniikkaa edustaneen Opel Kadetin ollessa ruostumistaan lukuunottamatta laadultaan aivan O.K.
Miten niin pieneen autoon kuin Viva mahtui niin paljon ja isoja vikoja? Miten Vivan sähköt olivat aivan perseestä, kun Opeli kävi ja kukkui oikein hyvinkin?
"Lucas: Pimeyden Ruhtinas."Eipa ollut Vivassa ja Kadetissa mitään yhteistä, muuta kuin GM, vasta myöhempi kadett ja Chevette oli samoilla koneilla kuten Cavallier ja Ascona.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipa ollut Vivassa ja Kadetissa mitään yhteistä, muuta kuin GM, vasta myöhempi kadett ja Chevette oli samoilla koneilla kuten Cavallier ja Ascona.
Joo ne oli omilla kansallisilla teknologioillaan alunperin siitten jostain 70-luvun loppupuolelta ne alkoi olla melko samoja
Anonyymi kirjoitti:
Eipa ollut Vivassa ja Kadetissa mitään yhteistä, muuta kuin GM, vasta myöhempi kadett ja Chevette oli samoilla koneilla kuten Cavallier ja Ascona.
Se siinä olikin, että olivat detaljeja myöten saman konseptin pohjalta tehtyjä, mutta omilla piirustuksilla. Moottoreissakaan ei tainnut olla yhtään keskenään vaihtokelpoista osaa, mutta olivat malliltaan ja tyypiltään aivan samantapaiset pikkupiirteitä myöten.
Lähtökohdat olivat molemmilla aivan samat, mutta lopputulos "vähän" poikkesi.
Myöhemmin, kun Vauxhall oli vain uudelleennimetty Opel, olivat erotkin pienemmät., Vauxhall vain huonommin kasattu. ; )
- Anonyymi
Ja lausuttiinkin "VAIVA"... olisikohan Victor ollut yhtään parempi?
https://en.wikipedia.org/wiki/Vauxhall_Victor- Anonyymi
Laatu oli tuolloin hiukan niin ja näin. Vastaavasta Opelista, esim Racordista tai Commodoresta sai pulittaa käytettynä huomattavastikin enemmän.
Sitten Vauxhall vielä lopetti oman suunnittelun ja alkoi sitten valmistamaan Opelia lisenssillä.
Englannin Ooppelin hinta putosi kuitenkin käytettynä nopeasti, - Anonyymi
Victor oli hyvä laite, taisi olla ensimmäisiä tämä FD-malli missä jakopää hihnalla ja kevytmetalli kansi moottorissa, automaatti oli samalla laatikolla kuin Volvo 142.
- Anonyymi
Minissä oli ainakin aikanaan nerokas ja vallankumouksellinen kumijousitus taka-akselistossa!
- Anonyymi
Kumipamppu takalistossa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kumipamppu takalistossa?
Saattaa se Bobby Austin-Minin omistaa.
Kumijousitus oli palkittu innovaatio. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saattaa se Bobby Austin-Minin omistaa.
Kumijousitus oli palkittu innovaatio.Eikö se ole ollut viimeksi BMW omistuksessa
Niitä mini-look-a-likeja oli muistaakseni useammallakin merkillä tai oliko ne saman konsernin merkkejä joku möhkö-mini oli joku merkki - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö se ole ollut viimeksi BMW omistuksessa
Niitä mini-look-a-likeja oli muistaakseni useammallakin merkillä tai oliko ne saman konsernin merkkejä joku möhkö-mini oli joku merkkiMöhkö-mini on hieno auto, älä irvistele!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Möhkö-mini on hieno auto, älä irvistele!
YepYepYep Möhkö-Mini – Austin 1800
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mohko-mini-austin-1800/ - Anonyymi
Kyllä se jousitus oli Minissä myös edessä mutta oli myös nestejousitus jossakin vuosimallissa.
- Anonyymi
Ei se ollut viva vaan vaiva omistin joskus sellaisen. Sen aikasista autoista hyvä ajaa kestävyys ihan surkea
- Anonyymi
Tehdas alkoi lopulta valmistamaan Opelia.
Vaihteiston synkronointikin saatiin toimimaan hiukan täsmallisemmin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tehdas alkoi lopulta valmistamaan Opelia.
Vaihteiston synkronointikin saatiin toimimaan hiukan täsmallisemmin.Muistikuva että Vauxhallissa jäi vaihdekeppi käteen ja taisi jäädä muitakin asioita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistikuva että Vauxhallissa jäi vaihdekeppi käteen ja taisi jäädä muitakin asioita
Kyllä se oli Taunus missä keppi jäi käteen kun nailonmutterista korkkasi kierre ja siihen sai alumiinimutterin tilalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se oli Taunus missä keppi jäi käteen kun nailonmutterista korkkasi kierre ja siihen sai alumiinimutterin tilalle.
Saatto olla on halunnut aktiivisesti unohtaa nuo autokatastrofit sellaisen muistan että jostakin mossesta tippui vaihdelaatikko tielle pientä säätöä tarvittaisiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se oli Taunus missä keppi jäi käteen kun nailonmutterista korkkasi kierre ja siihen sai alumiinimutterin tilalle.
Jostakin 20M taunuksesta (siinä ei tosin lukenut taunus kuin avaimenperissä) niin siinä saattoi saada oikosulun aikaan jos veti huolimattomasti käsijarrun päälle sieltä jalkatilan syvyyksistä ja ne avaimenperän metalliset osat otti siihen käsijarrun rautaisiin osiin kiinni
- Anonyymi
VAUXHALL on toki toiminnassa tänäänkin...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Vauxhall - Anonyymi
Mutta brittien pienet traktorit Massikat,Fordit ym oli kovia pelejä,kaikki joiden moottorit ei kiertäny paljoa yli 2000r/ min. Massikoilla on Suomessakin käännetty pellot moneen kertaan sotien jälkeen ja käännetään edelleen.
Tosin hyvä oli/on suomalainen Vallukin.
Saksalaisia traktoreita ei Suomessa hirveästi ole ollutkaan,miksiköhän, vaikka heidän autojaan kyllä ja sota-aikaan panssareita?
Eikä nuo Tsekkien ja Puolankaan traktorit mitään hullumpia olleet,mutta Valkovenäläinen Belarus oli muita vähän huonompi vaikka Saksan Deutzin kopio olikin.- Anonyymi
Nuffield eli Leyland edustaa kanssa juuri hitaasti kiertävää Britti-dieseliä.
Harvinaisen paska traktori kaikkine kansivikoineen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuffield eli Leyland edustaa kanssa juuri hitaasti kiertävää Britti-dieseliä.
Harvinaisen paska traktori kaikkine kansivikoineen.Majuri muuten hyvä, mutta kerran alkoivat sylinterinputket nouseskella, korjaaja sanoi että ainut konsti saada nopeasti kuntoon on laittaa toinenkin kannentiiviste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Majuri muuten hyvä, mutta kerran alkoivat sylinterinputket nouseskella, korjaaja sanoi että ainut konsti saada nopeasti kuntoon on laittaa toinenkin kannentiiviste.
Nuhvista, tai siis Leylandista oli puhe. Kannentiivistettä ei saa pitämään millään, kun siinä on suunnitteluvika.
Kiusallinen vika se on. Yritä sitä sitten korjailla, kun olisi kiire saada työtkin valmiiksi.
Ruiskutuspumppukin noissa meni minne sattuu, vaikka ei se nyt tietysti traktorissa niin vakava vika ole.
- Anonyymi
ja tuohon ( MINI Electric alk. 39.108 € tai MINI yksityisleasingillä alk. 353 €/kk*) jokaisella työläisellä on varaa?
- Anonyymi
https://www.nettiauto.com/en/vauxhall/viva/11153403
sammaleinen on, oljyt kuivanu.- Anonyymi
Se on niin kuin sanotaan "PIENTÄ LAITTOA"
- Anonyymi
Osta viva vapuks, niin menee vappu vituiks
- Anonyymi
Vauxhall Viva oli ulkomuodoltaan aika nätti ja virtaviivainen auto. Naiset tykkäsi ostaa noita.
Mutta kyllä se Vauxin maine tosin oli kamala 1970-luvulla.- Anonyymi
Totta. Sisarenikin ehdotuksesta sellainen aikanaan ostettiin. Perheeseen. Lopulta se paloi moottoritilasta, mikä ei ollut kai kovin yleistä, tai vakuutusyhtion mielestä kuitenkaan. Juuri mitään ei korvannut.
Sisarella oli jo siihen aikaan Fiat 128.
Ei mitään ongelmia yli 100 000 km kohdalla, öljyt pysyi puhtaana. Se oli ihan eri auto Vivaan verrattuna. Ja kerrassaan huippu tien päällä. Todella tunnokas. - Anonyymi
Se oli hyvä yritys mutta yritettiin tehdä väkisin liian halvalla laaduntarkkailusta ei voinut juuri puhua
- Anonyymi
Sama auto kuin Opel Kadett.
- Anonyymi
On. Valmistaa Opelia lisenssillä nykyisin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On. Valmistaa Opelia lisenssillä nykyisin!
Myyty ranskalaisille!
- Anonyymi
70-luvun alussa oli sanonta: VIVA vapuksi mutta mitä vapun jälkeen !?
Vauxhalin maanantaipäivän tekeleet synnytti tällaisen sanonnan !- Anonyymi
Se meni lopulta ihan Vituiksi koko tehdas! Opel ja PSA tuli ja otti.
Kun oli laatukin kehnoa.
- Anonyymi
Meidän äidillä oli 1970-luvulla vihreä Viva. Siinä oli nopeusmittari, jossa nopeus näytettiin sekä kilometreissä että maileissa.
- Anonyymi
Itsellä oli viva mallia 1970 valkoinen jarruja siihen ei saanut eikä tullut lämpöä matkustamoon.
- Anonyymi
Vauxhall Victor oli komea kaara 60-luvulla tullessaan. Leveä etupenkki, koko sohva siirtyi eteen ja taakse kun piti hakea hyvä ajoasento.
Mutta halpa se oli verrattuna Opel Recordiin tai Ford Taunukseen.
Mutta laatu oli katastrofaalisen taattua brittiä. Ovien tiivisteet vuotivat niin että kura huljui jalkatilassa ja sähköt reistasi ehkä eniten.
Samanlaiset ovitiivisteet oli myöhemmin Morris Marinassa. Mallin nimi tulikin siitä vesimäärästä lattialla sateella ajaessa.- Anonyymi
Entäs Sunbeam , Sumppi, ei ole vielä analysoitu täällä............
- Anonyymi
Morris Marina minullakin oli.
Kun sain halvalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Morris Marina minullakin oli.
Kun sain halvalla.Se oli muuten hyvä, mutta kun kävin sahalla töissä, niin se lakkasi myös lataamasta. Kaverit antoi parkkipaikalla virtaa.
Hain purkaamosta uuden Lucaksen laturin.
Lataaminen ei vaan alkanut, ja palautin laturin.
Ah aikoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs Sunbeam , Sumppi, ei ole vielä analysoitu täällä............
Impissä oli sellainen taakse taittuva takaikkuna
Vakiovarusteisiin kuuluu myös käynnistyskampi. Impin eturenkaiden aurauskulma kuluttaa renkaiden reunoja. Takalasi on avattava (autowiki) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se oli muuten hyvä, mutta kun kävin sahalla töissä, niin se lakkasi myös lataamasta. Kaverit antoi parkkipaikalla virtaa.
Hain purkaamosta uuden Lucaksen laturin.
Lataaminen ei vaan alkanut, ja palautin laturin.
Ah aikoja.Ne tarvikelaturit olisi ollut paljon parempia niitä ei vain jostakin syystä haluttu käyttää vaikka ei ne yhtään huonompia olleet kuin ne luukakset
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Impissä oli sellainen taakse taittuva takaikkuna
Vakiovarusteisiin kuuluu myös käynnistyskampi. Impin eturenkaiden aurauskulma kuluttaa renkaiden reunoja. Takalasi on avattava (autowiki)Sunbeam Imp oli tiukimpia Englantilaisista autoista. Kiihkeäksi vritetty 900 kuutioinen moottori takana.
Kaverilla oli sellainen. Muuten se oli ok, mutta sumujen saarten kosteus lieni siis kirouksena näin jälkeen päin ajatellen, koska kaaraa ei enää saatu rekisteriin koko etupää ja jousituksen kiinnitys siinä olivat ruosteen vallassa, vaikka niitä oli epätoivoisesti yritetty harsia kasaan MIG-hitsillä.
Työrupeama osoittautui siis liian suureksi näin jälkikäteenkin arvostellen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sunbeam Imp oli tiukimpia Englantilaisista autoista. Kiihkeäksi vritetty 900 kuutioinen moottori takana.
Kaverilla oli sellainen. Muuten se oli ok, mutta sumujen saarten kosteus lieni siis kirouksena näin jälkeen päin ajatellen, koska kaaraa ei enää saatu rekisteriin koko etupää ja jousituksen kiinnitys siinä olivat ruosteen vallassa, vaikka niitä oli epätoivoisesti yritetty harsia kasaan MIG-hitsillä.
Työrupeama osoittautui siis liian suureksi näin jälkikäteenkin arvostellen.Vai että jousituksen kiinnityksiä MIGillä....taisi olla sun huumoria. :D
- Anonyymi
Kyllä ne tahtoi kaikki savuta ja rutista Vivan aikoina. Nyt työstötekniikan ja materiaalin tuntemuksen myötä autot pelaavat todella paljon paremmin.
- Anonyymi
Viva on kyllä tuossa vähän omassa luokassaan? Mitä näitä lukee ja muistelee.
- Anonyymi
Niin. Mulla oli BLMC Marina. Kyllä perä jollotti.
Mutta ei se paljon edes maksanutkaan.
- Anonyymi
Leyland Princess oli nätti auto, muistan yhden noilta ajoilta. Varatuomarilla Seinäjoella.
- Anonyymi
Hieno auto!
- Anonyymi
Leyland kuulostaa hyvältä. Automerkiltä ja muutenkin.
- Anonyymi
Anglia se vasta auto oli!
- Anonyymi
Jos ajatellaan Merkkia Ford, niin esimerkiksi Ford Capri on muuten laatumerkki, paitsi Englantilainen versio 3.0 moottorilla, jossa laatuvikoja, ja siksi ihan aliarvostettu tuote!
Lopulta.
- Anonyymi
Alkuperäisen 1970 luvun Vauxhallin vaihteiston synkronointi rusahtelee edelleen. Jos joku omistaa. Ei toimi, koska ei ole edellytyksiä toimia/ koskaaan toiminut kunnolla. (Ei ole porche-synkronointi) Ja perä jollottaa ja laulaa. Vaikka olisi harraste-auto. Vaatii todella harrastuneisuutta, jos viitsii, yrittää saada muuksi.
Ja jos on OHC, (1600 ja isompi) läpihengittävä kansi, niin venttiileitä ei saa säätoon (kuusiokoloruuvisääto), rapeltelee koko ajan.
A-C:n Männät ovat heikkoa valua, ja saattavat pettää. Silloin rutisee ja sirisee kunnolla.
Kerran kokeillut. Tulihan sanottua.
Oikea tekniikan ihme. Siis todella V*tun pas*ka auto kaiken kaikkiaan! - Anonyymi
Kyllä minä lisäisin tähän paskojen autojen listaan myös Talbotin. Tuli joskus hetki kurvailtua 1510-mallisella tallukalla ja eipä siitä juuri auto paskemmaksi voi muuttua. Jos joku voi mennä autossa hajalle niin kyllä siinä purkissa meni. Aikansa siihen rahaa lykättiin ja lopuksi lykättiin romikselle koko paska ja sinne jäi.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135253
- 675054
- 914124
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753610Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603208- 432791
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521914- 401790
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628