Olen entinen kristitty kristityn kodin kasvatti, mutta nyt olen päässyt irti minua aiemmin sitoneista uskonnollisista kahleista. Samalla katkesivat suhteet puolisoon, perheeseen, sukuun ja ystäviin, mutta se ei haittaa, sillä olen saanut paljon ystäviä työpaikkani uskonnottomista ja ateisteista.
En uskaltanut kristittynä puhua omasta uskostani, koska pelkäsin muiden reaktiota siihen, mutta nyt kun olen ateisti, niin olen puhunut avoimesti uskonnottomuudestani työkavereilleni. Huomasin yllätyksekseni sen, että suurin osa kavereista on uskonnottomia tai ateisteja ihan niin kuin minäkin, mutta en tiennyt sitä uskovaisena, koska kukaan ei tuputtanut uskonnottomuuttaan tai ateismiaan minulle.
Toisaalta on totta sekin, että työpaikkani uskonnottomia ja ateisteja ei kiinnosta pätkääkään se, mihin tai miten joku toinen uskoo, joten he eroavat minusta siltä osin. Minulla on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista muille, koska pidän uskoa typeryytenä ja vahingollisena sekä yksilön että yhteisön kannalta.
Hyvää työyhteisössä on se, että työkaverit kannustavat uskonnoista vapaaseen elämään, vaikka suuri osa heistä kuuluu edelleen kirkkoon samoin kuin heidän lapsensa. Tätä vähän ihmettelen, kun he itse eivät kuitenkaan usko. Miksi pitää kuulua kirkkoon, jos on ateisti tai uskonnoton?
Parasta vertaistukea on oma työyhteisö
15
<50
Vastaukset
Hieno avaus. Kiitos!
- Anonyymi
"...Minulla on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista muille, koska pidän uskoa typeryytenä ja vahingollisena sekä yksilön että yhteisön kannalta..."
Sinusta on siis hienoa se, että ateisteilla on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista uskoville?
- Anonyymi
Aloitus on selvä provo.
Heh hah on taas äänessä vai onkohan se tällä kertaa G4G/G5G? Ota siitä selvää...
Ei kukaan oikeasti ateisti kirjoita tuolla tavalla!
Hei herätyyyyyss!- Anonyymi
No miten ne ateistit sitten "oikeasti" kirjoittavat, jos eivät noin?
En kyllä huomannut mitään hälyttävää avausviestissä enkä osannut yhdistää sitä keneenkään aiemmin täällä kirjoittaneeseen nimimerkkiin olipa Anonyymi tai rekattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miten ne ateistit sitten "oikeasti" kirjoittavat, jos eivät noin?
En kyllä huomannut mitään hälyttävää avausviestissä enkä osannut yhdistää sitä keneenkään aiemmin täällä kirjoittaneeseen nimimerkkiin olipa Anonyymi tai rekattu.Olet röyhkeä trolli!
"...Minulla on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista muille, koska pidän uskoa typeryytenä ja vahingollisena sekä yksilön että yhteisön kannalta..."
Yksikään ateisti ei tunnusta sitä, että hänellä on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista muille, mutta ehkä nimimerkki siino tekee tässä poikkeuksen, koska kehui trollin avausta (sinun avaustasi).
Olen ateisti eikä minulla ole mitään tarvetta tyrkyttää omaa vakaumustani muille, etenkään kristityille tai muille teisteille. Minulle on ihan yhdentekevää se, miten muut uskovat, mutta ihan mielenkiinnosta aiheeseen olen täällä ajoittain kirjoitellut.
Sen verran olen oppinut, että huomaan useimmat vedätykset ja trollien viestit, mutta kaikilla ei näköjään ole yhtä hyvät hoksottimet kuin minulla. Taitaa johtua korkeasta koulutuksestani...? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet röyhkeä trolli!
Yksikään ateisti ei tunnusta sitä, että hänellä on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista muille, mutta ehkä nimimerkki siino tekee tässä poikkeuksen, koska kehui trollin avausta (sinun avaustasi).
Olen ateisti eikä minulla ole mitään tarvetta tyrkyttää omaa vakaumustani muille, etenkään kristityille tai muille teisteille. Minulle on ihan yhdentekevää se, miten muut uskovat, mutta ihan mielenkiinnosta aiheeseen olen täällä ajoittain kirjoitellut.
Sen verran olen oppinut, että huomaan useimmat vedätykset ja trollien viestit, mutta kaikilla ei näköjään ole yhtä hyvät hoksottimet kuin minulla. Taitaa johtua korkeasta koulutuksestani...?Joo, sinun korkeaa koulutustasi ja ateismiasi tukevat seuraavat asiat:
1. toistat sanan "ihan", mikä on harvinaista korkeasti koulutetulle ja suomenkielen taitoiselle ihmiselle
2. saatat toisen ateistin huonoon valoon, kun häpäiset hänet sen vuoksi, että on mennyt halpaan ja uskonut trollin viestin, jota hän kehuu
3. " etenkään kristityille tai muille teisteille" on typerä ilmaisu, sillä ketkä jäävät ulkopuolelle uskovien suuresta joukosta?
4. "olen täällä ajoittain kirjoitellut." Ei kuulosta siltä, että olisit vain ajoittain kirjoitellut: etkö vain olekin palstan ikitrolli G4G vai onko Heh hah alkuperäinen nikkisi?
5. "Taitaa johtua korkeasta koulutuksestani...?" Omakehu haisee eikä yksikään korkeasti koulutettu ateisti siihen tällä palstalla ole koskaan syyllistynyt. Etköhän vain ole se tunnettu koulupudokas, joka tekeytyy välillä ateistiksi ja on kuitenkin kristitty kreationisti?
Heh hah - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, sinun korkeaa koulutustasi ja ateismiasi tukevat seuraavat asiat:
1. toistat sanan "ihan", mikä on harvinaista korkeasti koulutetulle ja suomenkielen taitoiselle ihmiselle
2. saatat toisen ateistin huonoon valoon, kun häpäiset hänet sen vuoksi, että on mennyt halpaan ja uskonut trollin viestin, jota hän kehuu
3. " etenkään kristityille tai muille teisteille" on typerä ilmaisu, sillä ketkä jäävät ulkopuolelle uskovien suuresta joukosta?
4. "olen täällä ajoittain kirjoitellut." Ei kuulosta siltä, että olisit vain ajoittain kirjoitellut: etkö vain olekin palstan ikitrolli G4G vai onko Heh hah alkuperäinen nikkisi?
5. "Taitaa johtua korkeasta koulutuksestani...?" Omakehu haisee eikä yksikään korkeasti koulutettu ateisti siihen tällä palstalla ole koskaan syyllistynyt. Etköhän vain ole se tunnettu koulupudokas, joka tekeytyy välillä ateistiksi ja on kuitenkin kristitty kreationisti?
Heh hah"suomenkielen"
Jäit taas kiinni esihistoriallinen jäännös!
Oikea kirjoitusasu on "suomen kielen".
Et tietenkään matuna voinut sitä tietää?
G4G/ Heh hah Anonyymi kirjoitti:
Olet röyhkeä trolli!
Sen verran olen oppinut, että huomaan useimmat vedätykset ja trollien viestit, mutta kaikilla ei näköjään ole yhtä hyvät hoksottimet kuin minulla. Taitaa johtua korkeasta koulutuksestani...?"Yksikään ateisti ei tunnusta sitä, että hänellä on pakkomielteinen tapa tyrkyttää uskosta luopumista muille, mutta ehkä nimimerkki siino tekee tässä poikkeuksen, koska kehui trollin avausta (sinun avaustasi). "
Ei uskovaisia saa järkiinsä, koska heiltä puuttuu siihen tarvittavat työkalut, mutta ainahan heille voi vittuilla.
- Anonyymi
Oma uskonnottomuuteni lähtee omista kokemuksista ja havainnoista. Se ei ole minkään lähetystyötä tekevän uskonnottoman ansiota.
Kun alkaa tajuamaan kuinka uskonnot ja muut dogmaattiset opit hämärtävät rajan subjektiivisten uskomusten ja objektiivisen havainnoinnin välillä on ottanut ensimmäisen askeleen kohti uskonnottomuutta.
Kun seuraavaksi tajuaa kuinka älytön on uskovaisten harjoittama kaksoisstandardi jonka mukaan omat oman uskonnon mukaiset subjektiiviset uskomukset ovat varmaa tietoa mutta toisten uskontojen harjoittajien subjektiiviset uskomukset valetta, on ottanut seuraavan askeleen kohti uskonnottomuutta.
Kun oppii ymmärtämään itseään ja tajuamaan mikä osa omasta vakaumuksesta perustuu faktoihin ja mikä osa subjektiivisiin uskomuksiin, alkaa olla perillä uskonnottomuudessa.
Kun oppii hyväksymään sen että oman päätöksenteon tulee pohjautua faktoihin subjektiivisten uskomusten sijaan, olivat faktat sitten kuinka epämiellyttäviä tahansa, on perillä.
Vaikka uskonnoilla on tarkoituksenaan parantaa yhteiskuntaa ovat ne aina loppujen lopuksi pitkällä juoksulla vahingollisia. Uskonnoissa ja dogmaattisissa opeissa faktoja korvataan uskomuksilla. Uskomusten ylläpitäminen taas edellyttää tosiasioiden kieltämistä ja oikean tiedon salaamista, pahimmillaan jopa valehteluun ja vääristelyyn. Tämä johtaa puolestaan huonoihin ja vääriin päätöksiin koska uskontojen pohjalta tehdyt päätökset perustuvat liian usein väärään tietoon ja valheellisiin uskomuksiin.
Mielestäni maailmassa missä ihmiset oletusarvoisesti kuuluvat jonkun uskonnon vaikutuspiiriin, pitää uskonnottomuuden lähteä ihmisestä itsestään eikä olla mikään uskonnon kaltainen ulkoa annettu oppijärjestelmä. - Anonyymi
Wannabe-ateisti G4G on näköjään taas ryypännyt ja valvonut koko yön saadakseen turautettua uuden valheellisen ketjunavauksen palstalle.
Poikaparan uskonnollinen ehdollistaminen on vain niin perusteellisesti tehty että hänestä ei tule ikinä oikeaa ateistia.- Anonyymi
Oletko sitä mieltä, että kyseisestä henkilöstä ei voi tulla ateistia?
Hän on siis lopullisesti jämähtänyt jonnekin kreationismin alueelle?
Mistä tiedät, että hän on poika? Kirjoittaa kuin tytöt, joten oletko varma? - Anonyymi
Millainen on oikea ateisti?
Onko wannabe-ateisti G4G jonkin sortin valeateisti?
Mistä tiedät, että hän on ryypännyt ja valvonut koko yön?
Mitä jos hän kirjoittaa New Yorkista?
- Anonyymi
Kuinkas vahvassa se uskonto kulkee perimässäsi, työttömäksi jouduttuasi palaat uskovaisten pariin.
- Anonyymi
Aika monet ihmiset hakevat taloudellista apua seurakunnasta, vaikka he ovat hengellisesti kaukana siitä näkemyksestä, jota apua tarjoava seurakunta edustaa.
Vaikka apua tarjoavat kristityt tietävät tämän asian, antavat he silti aineellista apua sitä tarvitseville.
Yksi asia ihmetyttää:
Missä ovat ateistit, jotka auttavat tarvitsevia?
Ai niin: he ovat tällä palstalla veistämässä viisauksia ja piikittelemässä kristittyjä sen vuoksi, että näiltä puuttuu lähimmäisen rakkaus ja he ovat itse asiassa mitä pahimpia ihmisiä maailmassa - samanlaisia kuin ateistit, jotka eivät auta hädässä olevia kansalaisiaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika monet ihmiset hakevat taloudellista apua seurakunnasta, vaikka he ovat hengellisesti kaukana siitä näkemyksestä, jota apua tarjoava seurakunta edustaa.
Vaikka apua tarjoavat kristityt tietävät tämän asian, antavat he silti aineellista apua sitä tarvitseville.
Yksi asia ihmetyttää:
Missä ovat ateistit, jotka auttavat tarvitsevia?
Ai niin: he ovat tällä palstalla veistämässä viisauksia ja piikittelemässä kristittyjä sen vuoksi, että näiltä puuttuu lähimmäisen rakkaus ja he ovat itse asiassa mitä pahimpia ihmisiä maailmassa - samanlaisia kuin ateistit, jotka eivät auta hädässä olevia kansalaisiaan?touché
Osui ja upposi, mutta annas odottaa hetki, niin ateistit kumoavat sen, mitä sanoit ja kääntävät sen päälaelleen, ikään kuin ateistit olisivat niitä, jotka auttavat puutteessa olevia ja kristityt hengailevat nettipalstoilla tekemättä mitään lähimmäisen auttamiseksi... tms.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6122256- 1081108
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,261096Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki5954Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101865- 86855
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50759Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?89752- 63725
- 65573