Arvostellaan Suomen psykiatrit

Anonyymi

Moikka. Suomessa ei ole mitään hyvää metodia taikka netti sivua jossa voisi arvostella ja lukea arvosteluita psykiatreista. Laittakaa siis tähän alle arvosteluita. Nämä suomi24 sivut nousevat googlessa tosi ylös joten jos joku googlaa psykiatria niin se pitäisi näkyä siellä näkyä.

49

1404

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niitä kun on sellaisiakin ongelmia, joihin ei edes psykiatrit taidoillaan voi vaikuttaa.

• Anonyymi

Niin onkin! Yhteiskunnallisia ongelmia ei pidä hoitaa sairauksina. Siinä tukkiutuu julkinen sektori eikä psykiatrit ehdi hoitaa varsinaisia sairauksia. Koulutusvaiheessa pitää karsia joukosta pois ne psykiatrioppilaat jotka kuvittelee taidoistaan liikaa.

• Anonyymi

Psykiatrit kärsivät ahdistuksesta, koska pelkäävät potilaiden tappavan heidät. Määräävät toisilleen ahdistukseen lääkkeitä ja se tekee heistä tunteettomia psykopaatteja. Hyötysuhde: työläinen tehtaassa vai pilleri povessa kulkija? Siis hyöty ihmisestä paljonko? Sotilas maksaa hengellään, kerta käyttöistä. Psykiatrian potilas, uusiutuva luonnonvara. Yhteiskunta edelläkävijä, hyötyjä. Eihän hyvää tai huonoa psykiatria voi arvostella vai voiko? Ei ainakaan jos he ovat niin pyytäneet ettet olisi meille vihainen. Eli he ovat silloin poikenneet linjasta, muutoinhan psykiatri elää potilaassa ja hänen ongelmassaan avaten sitä ja oppien siitä eivätkä siten ole tuomittavina teoistaan, kuten eivät kansanedustajatkaan. Työn tekee aina potilas itse tai työläinen, kuhnuri. Kuka sinun palkkasi tänään maksaa, hän on armollinen..

• Anonyymi

Kenen tahansa " hyvyys tai huonous " on aina sen ihmisen pääteltävissä joka hänen kanssaan asioi.
      Aina voi kysellä muilta mielipiteitä esim. psykiatreista mutta kukaanhan ei voi tietää minkälaisesta ihmisestä toinen ihminen pitää tai arvostaa tms.
      Kaikki ihmiset eivät pidä jokainen samasta/samoista tyypeistä. Meistä kukin luo oman näkemyksensä muista.

Joku saattaa haukkua jotain mutta joku toinen taas saattaa pitää tästä haukutusta.
      Ikinä ei voi tietää, eikä voi luottaa muiden mielipiteisiin sokeasti.

• Anonyymi

Sitten on sekin että lääkäri ja potilas pelaavat eri sarjass
        Lääkäri näkee asian lääketieteellisestä vinkkelistä, potlilas taas omista luuloistaan
        Siinä on ero. Siis miten kaksi tälläistä edes voisivat kohdata. Potilaalla ei ole pienintäkään käsitystä miten lääkäri arvioi hänen oireena sen mukaan mitä on arvioinut jo vuosikausia, potilas vaan inttää omiaan eikä ole samalla tasolla mitenkään silloin kun on lääketieteelliset asiat kysymyksessä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitten on sekin että lääkäri ja potilas pelaavat eri sarjass
        Lääkäri näkee asian lääketieteellisestä vinkkelistä, potlilas taas omista luuloistaan
        Siinä on ero. Siis miten kaksi tälläistä edes voisivat kohdata. Potilaalla ei ole pienintäkään käsitystä miten lääkäri arvioi hänen oireena sen mukaan mitä on arvioinut jo vuosikausia, potilas vaan inttää omiaan eikä ole samalla tasolla mitenkään silloin kun on lääketieteelliset asiat kysymyksessä

Potilaan oireilu voi lieventyä, jopa loppua.
        Kun ( usein kyllä jos ) sama lääkäri seuraa potilasta vuosikausia, hän näkee potilaan kehityksen parempaan tai huonompaan suuntaan.
        Kun psykiatri vaihtuu jatkuvasti, lukee uusi lääkäri vain edellisten lääkäreiden kirjoituksia potilaasta ja isoimman osan näkemyksestään muodostaa niiden perusteella.
        Se, että psykiatri tapaa potilaan vain kerran, ehkä kaksi, hän ei saa mitään käsitystä potilaan juuri sen hetkisestä elämästä, elämänlaadusta, elintavoista, tms.
        Potilaan ollessa huonossa kunnossa psyykkisesti, voikin olla erilaisia luuloja jos vaikka mistä, mutta kun alkaa toipumaan, ehkä jopa paranee, on ne kohtaamiset aika lailla erilaisia, joissa potilas voi pärjätä ihan hyvin, eikä ajattele olevansa missään eri sarjassa lääkärin kanssa, vaan pystyy keskustelemaan aivan asiallisesti ja rakentavasti.

• Anonyymi

Sairaanhoitopiirillä ja kaupungilla on Rovaniemellä hyvät psykiatrit ja erikoistuvat niin Muurolassa kuin Valtakadulla.

• Anonyymi

Onko sellaista olemassakaan kuin hyvä psykiatri?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onhan siellä, avan kuin potilaissakin, niin hyviä kuin huonoja. Suurin osa tietenkin keskinkertaisia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On ihan varmasti olemassa, silloin kun ihminen ymmärtää sen mitä lääkäri selittää . Mutta jos ei ymmärrä niin sen tietää miten potilas kertoilee asiat kotonaan . Siis hänessä ei ole mitään vikaa ainoastaan siinä tyhmässä lääkärissä joka ei sitten tehnytkään kuten potilas oli odottanut aiis ei alkanut kaveriksi eikä myöskään kuunnellut jotain pitkää juttua kuinka joku häntä oli haukkunut kylällä ja toinen vainosi höntä ja aikakin on muuttunut kummalliseksi jne
        Hyvä psykiatri näkee niin monesta pikkuseikasta miten potilas voi , ja kun potilas luottaa hoitajansa niin asiat parantuvat

• Anonyymi

Mitä bentso automaattia tässä nyt ollaan etsimässä?

• Anonyymi

Täähän se olis. Lääkäri on paska jos ei bentsoja irtoa. Bonuspisteitä jos kyseessä nuori naislääkäri

• Anonyymi

Auroran sairaalassa oli ainakin siinä mielessä hyviä psykiatreja, että otti mun epämääräiset oireet tosissaan. Olin sairastanut skitsofreniaa jo useita vuosia, mutta pidin kaikki harhat visusti pään sisällä koska ne oli "salaisuuksia". Olin kolme kertaa ennen Auroraa hoitokontaktissa avohoidossa, eikä siellä osattu tarttua mun oireisiin vaan hoidettiin masennusta ja ahdistusta.

Mutta että oliko Auroran psykiatri huono vai hyvä, kun määräsi mulle psykoosilääkkeet (joista ihan hirveet haittavaikutukset) niin on sitten ihan eri asia.

• Anonyymi

Minulla oli kerran kauan sitten yksi tuttava Hämeessä ja oli sairaalassa sisällä sanoi hoidon jälkeen että on taas ihanaa saada olla oma itsensä . Niin että hämeessäkin on hyviä psykiatreja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla oli kerran kauan sitten yksi tuttava Hämeessä ja oli sairaalassa sisällä sanoi hoidon jälkeen että on taas ihanaa saada olla oma itsensä . Niin että hämeessäkin on hyviä psykiatreja

Jotkut hyötyvät hoidosta, usein aika suurikin osa potilaista.

• Anonyymi

Psykiatria on kyllä vähän sellainen ala, että kaikki psykiatrit on tavallaan huonoja, kun määrää niitä lääkkeitä, mitkä on toinen toistaan huonompia paitsi ehkä rauhoittavat.

Oon ite kokeillut viittä psykoosilääkettä ja saman verran eri masennus/ahdistuslääkettä sekä muutamaa rauhoittavaa. Kaikista muista lääkkeistä paitsi rauhoittavista tuli niin paljon haittavaikutuksia, että ne vei työkyvyn. Nyt en pääse lääkkeistä eroon, kun on nii kauheet vieroitusoireet. Siinä mielessä voisin haukkua joka ikisen psykiatrin, joka mulla on ollut.

Mutta pahin oli se, kun yksi määräsi mulle tuplapsykoosilääkityksen. Sen lääkärin nimeä en kyllä valitettavasti muista. Oli joku eläkkeelle jäänyt, joka teki muutaman tunnin viikossa töitä eräässä Helsingin kuntoutusyksikössä. Ei kuunnellut yhtään, kun sanoin että siitä toisesta lääkkeestä tuli pahoinvointia niin määräsi mulle siihen takas edellisen lääkkeen, tuloksena se tuplalääkitys. Sen toisen psykoosilääkkeen olisi muka pitänyt poistaa se pahoinvointi.

• Anonyymi

sinä oot niin tyytymätön ja katkera että oot siitä sairastunu ja ja jatkat sitä tyytymättömyyttä purnaamista vielä hoidossa. ei ihme että et parannu ikinä. pahat ihmiset saa pahoja asioita minä kun en ole paha niin hoito on auttanu ja ei ole pahaa sanaootavaa mistään hoidosta tai hoitajista tai lääkäreistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

sinä oot niin tyytymätön ja katkera että oot siitä sairastunu ja ja jatkat sitä tyytymättömyyttä purnaamista vielä hoidossa. ei ihme että et parannu ikinä. pahat ihmiset saa pahoja asioita minä kun en ole paha niin hoito on auttanu ja ei ole pahaa sanaootavaa mistään hoidosta tai hoitajista tai lääkäreistä.

Sinä olet joko ollut onnekas ja saanut hyvää (harvinaista) hoitoa, tai sitten haluat vain miellyttää psykiatria (auktoriteetti hahmo). Sairautesi saattaa tehdä tämän ilmiön, se on selviytymistä. Jos kritisoit psykiatria niin joudut kohtaamaan ikävän todellisuuden että kaikki ei todellakaan ole hyvin yhteiskunnassa. Se varmasti pelottaa sinua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä olet joko ollut onnekas ja saanut hyvää (harvinaista) hoitoa, tai sitten haluat vain miellyttää psykiatria (auktoriteetti hahmo). Sairautesi saattaa tehdä tämän ilmiön, se on selviytymistä. Jos kritisoit psykiatria niin joudut kohtaamaan ikävän todellisuuden että kaikki ei todellakaan ole hyvin yhteiskunnassa. Se varmasti pelottaa sinua.

meillä on se ero että minä olen älykäs ja aikuinen ja sinä et . aina olen voinu keskustellakaikesta ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu ja lääkkeitä on vaihdettu ku tarvis. jos ei hoito kelpaa niin älä mene sinne!! pysy pois ja auta itse itseäs ja kiukuttele kotona nii ei tartte muita sietää ja sitte haukkua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan niin, kun ymmärtää ja hyväksyy sairautensa niin on plussan puolella, ja saa myös apua sairauteensa.
        Nämä jotka joka päivä haukkuvat psykiatriaa ovat potilaita jotka eivät missään nimessä hyväksy että heillä on saiarsus siksi eivät tule edes terveeksi.
        Ainaiset syyttelyt psykiatriaa kohtaan töyttä heidän päivänsä , tai sitten muita ympäristössä jotka näkevät hänen sairautensa .
        Asia on niin että silloin kun saadaan diagnoosi niin sitä ei mitenkään helpoilla perusteilla anneta . Juntti se vaan ei koskaan hyväksy omaa diagnoosiaan vaan syyttelee psykiatria omasta sairaudestaan . Ja kaikilla näillä potilailla on sama malli joten psykiatrit tietävät jo siitä tavallisesta tarinasta mitä potevat.
        On oltava vastaanottavainen hoitoon nähden silloin kun saa mahdollisuuden hoitoon, siis kaikki eivät saa edes mahdollisuutta .

• Anonyymi

Sellainen virhe on todella vaikea. Olen kuullut samanlaisesta virheestä aikaisemmin ja silloinkin oli joku sijainen vastaanotolla . Että jos itse tietää sairautensa niinsanotut että ovat tarkkoja myös lääkityksen kanssa

• Anonyymi

Hannu Saloheimo, jäänyt jo elääkkeelle mutta tuli sitten silti töihin eikä kyllä yhtään kuunnellut että psykoosilääke aiheuttaa pahoinvointia ja oksentelua.

• Anonyymi

Eikös ne lääkkeet aina alussa aiheuta oksentelua kun vähän aikaa on käyttänyt niin sanovat että voivat paremmin

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eikös ne lääkkeet aina alussa aiheuta oksentelua kun vähän aikaa on käyttänyt niin sanovat että voivat paremmin

Taitaa oksentelut olla aika harvoilla sivuvaikutuksena.
        Ei voi sanoa, että aina alussa.

• Anonyymi

"sinä oot niin tyytymätön ja katkera että oot siitä sairastunu ja ja jatkat sitä tyytymättömyyttä purnaamista vielä hoidossa. ei ihme että et parannu ikinä. pahat ihmiset saa pahoja asioita minä kun en ole paha niin hoito on auttanu ja ei ole pahaa sanaootavaa mistään hoidosta tai hoitajista tai lääkäreistä."

Minä luin tuon kirjoituksen siten, että psykiatria on aina ristiriitaista, että tuskin moni voi kokea sen pelkästään hyvänä. (sitä tukee tuhannet kirjoitukset netissä)

Jos itse ajattelet mustavalkoisesti saamasi psykiatria hoidon vain hyvänä ni kiva juttu sulle :D

• Anonyymi

Sana psykiatri ja psykiatria saa kylmät väreet huonolla tavalla aikaiseksi. Mitä kauempana heistä pysyn sen parempi olla. Ei olisi pitänyt mennä ensimmäisellekään tuon pseudotieteen edustajalle niin ei olisi nyt niitä ongelmia mitä on lääkkeistä. Voisin luetella vaikka mitä nimiä ketkä ovat surkeita vaan koko systeemi on surkea koska psykiatria on pseudotiede. Sain koko hommasta enemmän haittaa kuin hyötyä ja haitan kohdatessa en saanut oikeasti mitään kunnon tukea.

Arvostelkaa te vaan ketkä vielä uskotte koko soopaan.

• Anonyymi

Täällä ei ole lupa luetella kenenkään nimiä koska tämä on yleinen palsta. Ja se voi olla että joku toinen on ihan tyytyväinen saman lääkärin hoitoon .
        Olisko mitään mahdollisuutta että itse sairaus aiheuttaa kaikenlaista ikävää.

• Anonyymi

Sitten kun psykiatrian lääketieteessä toimivat alkavat muuttaa käyttämiään metodeja potilaiden hoidossa ja todella kuunnella potilaitaan ja ymmärtää heitä, niin ehkä sitten on jotakin toivoa muutoksesta parempaan suuntaan.

- Ja kun ihmisen henkisiä ongelmia lähestytään psykososiaalisin keinoin ja ratkaisukeskeisin menetelmin, niin ollaan jo oikealla tiellä.

Psilosybiinit voivat muuttaa ja mullistaa masennuksen hoidon siitä kärsivien kohdalla.

Mutta edelleen hoidon perustan täytyy pohjautua lääkärin/hoitajan versus potilaan kanssa käytyjen keskustelujen kautta.

• Anonyymi

Kuuleppa niiden tarinoiden kertominen ottaa tuntikaupalla ja sitten vaan tiedoksi että eräässä diagnoosissa on kaikilla ihan samanlainen tarina . Miten kuvittelet että jos jokainen kertoo pitkän litanian siitä miten heitä on sorrettu että sairas häipyy sillä . Luota lääkäriin ja lopeta liika ajattelu asioista

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuleppa niiden tarinoiden kertominen ottaa tuntikaupalla ja sitten vaan tiedoksi että eräässä diagnoosissa on kaikilla ihan samanlainen tarina . Miten kuvittelet että jos jokainen kertoo pitkän litanian siitä miten heitä on sorrettu että sairas häipyy sillä . Luota lääkäriin ja lopeta liika ajattelu asioista

Nyt heräsi mielenkiinto.
        Missä diagnoosissa kaikilla on ihan samanlainen tarina ?
        Voisitko kertoa, ja vielä sen, miksi ajattelet noin ?

• Anonyymi

"Voisin luetella vaikka mitä nimiä ketkä ovat surkeita vaan koko systeemi on surkea koska psykiatria on pseudotiede. Sain koko hommasta enemmän haittaa kuin hyötyä ja haitan kohdatessa en saanut oikeasti mitään kunnon tukea. "

Sama!

Itseasiassa olen juuri nyt kärsimässä niistä haitoista, kun yritän vieroittautua lääkkeistä, joista tuli paha olo. Vieroitusoireista tulee erilailla huono olo, mm. loputon väsymys josta lukenut englanninkielisiltä sivustoilta että en ole ainoa. Hermostoon noi lääkkeet ainakin vaikuttaa voimakkaasti.

• Anonyymi

Kunhan lopettaisit ne englanninkieliset lukemiset ja ottaisit asia sellaisena kun se on.
        Kaikki lukeminen netissä on jonkun kirjoittamaa ja ei välttämätä edes totta.
        Kovasti etsitään kaikenlaisia sairausten oireita ja syitä. Eikä ymmärretä ettei pieni teksti mitenkään anna kuvaa viiden vuoden opiskelusta siis asia on niin paljon laajempi , joka ei tule koskaan ilmi netissä olevista teksteistä.
        Paras kun keskustelee oman lääkärinsä kanssa oireista se kun turvautuu netissä oleviin kirjoituksiin.
        Se että lopettaa lääkkeensä on jokaiselle erilainen kokemus, ja ne jotka lopettavat liian aikaisin. Kokevat usein sen työläänä. Vertailuja ei voi mitenkään tehdä ihmisten kokemuksista liioin , koska kaikki ovat erilaisia .

• Anonyymi

Psykiatria on hyvin raskas ja täytyy olla hyvin vahva ihminen, että pystyy toimimaan alalla. Tavallinen tallaaja voi itse sairastua, jos alkaa auttamaan jotain ihmistä, joka on hyvin psykoottinen harhoineen.

• Anonyymi

Onko se oikeasti raskasta työtä, jos tekee omien, ja hoitajien potilaasta tekemien ja jopa tahallisesti tehtyjen väärien päätelmien seurauksena vääriä diagnooseja ja määrää ainoaksi "hoidoksi" lääkkeitä? Ei tarvitse kysellä potilaalta yhtään enempää, mitä hän on kokenut elämänsä aikana. Elämässä tapahtuneet asiat eivät, jostakin kummallisesta syystä kiinnosta alalla olevia. Kaikki, mitä potilas sanoo, sitä katsotaan psykiatrisesta vinkkelistä. Somaattisia oireita ja sairauksia ei tutkita, Ihmisoikeuksia ei psykiatrisen hoidon piiriin joutuneella juurikaan ole. Potilaiden omakohtaisia kertomuksia lääkkeiden haittavaikutuksista ei noteerata, tai sitten niitä pidetään merkkinä "sairauden pahenemisesta".

Tähän vielä lisäksi tulee lääkäreillä on ylimielinen, elitistinen ja jumalasenne. Puhumattakaan potilasta kohtaan osoitetusta autoritäärisestä ja jopa rasistisesta kohtelusta. Tämä kaikki on varmaan hirveän "raskasta"

Julkisella puolella hoito ja hoitoon hakeutuvien ihmisten kohtelu on laaduttoman surkeata. Joutaisi lakkauttaa koko toiminta lopullisesti.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko se oikeasti raskasta työtä, jos tekee omien, ja hoitajien potilaasta tekemien ja jopa tahallisesti tehtyjen väärien päätelmien seurauksena vääriä diagnooseja ja määrää ainoaksi "hoidoksi" lääkkeitä? Ei tarvitse kysellä potilaalta yhtään enempää, mitä hän on kokenut elämänsä aikana. Elämässä tapahtuneet asiat eivät, jostakin kummallisesta syystä kiinnosta alalla olevia. Kaikki, mitä potilas sanoo, sitä katsotaan psykiatrisesta vinkkelistä. Somaattisia oireita ja sairauksia ei tutkita, Ihmisoikeuksia ei psykiatrisen hoidon piiriin joutuneella juurikaan ole. Potilaiden omakohtaisia kertomuksia lääkkeiden haittavaikutuksista ei noteerata, tai sitten niitä pidetään merkkinä "sairauden pahenemisesta".

Tähän vielä lisäksi tulee lääkäreillä on ylimielinen, elitistinen ja jumalasenne. Puhumattakaan potilasta kohtaan osoitetusta autoritäärisestä ja jopa rasistisesta kohtelusta. Tämä kaikki on varmaan hirveän "raskasta"

Julkisella puolella hoito ja hoitoon hakeutuvien ihmisten kohtelu on laaduttoman surkeata. Joutaisi lakkauttaa koko toiminta lopullisesti.

Niin näinhän se aina menee siis eräille tehdään vääriä diagnooseja , ei psykiatria tee mitään vääriä diagnooseja , sinä et edes tiedä sitä miten diagnoosi tehdään ja niitä ei jaella oikein helposti.
        Ja lääkäreillä ei ole mitenkään ylimielinen asenne sinuun, koska kuvittelet ainoastaan niin siksi että hän tekee ainoastaan työtään ja tietää sinua katsellessaan jo hyvin paljon sinusta .
        Haittavaikutuksista kertoo eräät ja silloin saa toisen lääkkeen. Mutta jokaisessa lääkkeessä on aina jotakin pientä haittavaikutuksia alussa ennenkö keho tottuu lääkkeeseen.
        Sitten moni ottaa alkoholia kuten tavallisesti kuvitellen että niin voi tehdä, se on. Niin että niin kauan kun syödään lääkkeitä ei oteta tippaakaan mitään mikä sisältää alkoholia
        Kaikki eivät ota edes lääkkeitään kuten ne on kirjoitettu vaan murentelevat paloja siitä luullen että se on jotain heti vaikuttavaa , mitä se ei ole koska on pitkän tähtäimen lääke.
        Siis potilaan kokemuksia pitäisi kuunnella, vaan kun kukaan ei voi tehdä mitään sille että jollain on ollut kokemuksia jotka ovat vaikeita . Siis keskittyminen omaan hoitoonsa kuten se on suunniteltu voisi auttaa niin monta ihmistä jos lopettaisivat syyttelemästä psykiatriaa ja ihmisiä jotka ovat hänen ympärillään .lääke hoito on se tavallisin hoitokeino sillä aikaisempia kokemuksia ei puheet tee toiseksi. Sitten heillä on sähköhoitokin tarvittaessa .
        Ja jos ihmisellä on rahaa niin hän voisi ehkä mennä johonkin parantolaan pariksi viikoksi lepäilemään , siellä on aina ihmisiä joiden kanssa luontuu se luonnollinen keskustelu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin näinhän se aina menee siis eräille tehdään vääriä diagnooseja , ei psykiatria tee mitään vääriä diagnooseja , sinä et edes tiedä sitä miten diagnoosi tehdään ja niitä ei jaella oikein helposti.
        Ja lääkäreillä ei ole mitenkään ylimielinen asenne sinuun, koska kuvittelet ainoastaan niin siksi että hän tekee ainoastaan työtään ja tietää sinua katsellessaan jo hyvin paljon sinusta .
        Haittavaikutuksista kertoo eräät ja silloin saa toisen lääkkeen. Mutta jokaisessa lääkkeessä on aina jotakin pientä haittavaikutuksia alussa ennenkö keho tottuu lääkkeeseen.
        Sitten moni ottaa alkoholia kuten tavallisesti kuvitellen että niin voi tehdä, se on. Niin että niin kauan kun syödään lääkkeitä ei oteta tippaakaan mitään mikä sisältää alkoholia
        Kaikki eivät ota edes lääkkeitään kuten ne on kirjoitettu vaan murentelevat paloja siitä luullen että se on jotain heti vaikuttavaa , mitä se ei ole koska on pitkän tähtäimen lääke.
        Siis potilaan kokemuksia pitäisi kuunnella, vaan kun kukaan ei voi tehdä mitään sille että jollain on ollut kokemuksia jotka ovat vaikeita . Siis keskittyminen omaan hoitoonsa kuten se on suunniteltu voisi auttaa niin monta ihmistä jos lopettaisivat syyttelemästä psykiatriaa ja ihmisiä jotka ovat hänen ympärillään .lääke hoito on se tavallisin hoitokeino sillä aikaisempia kokemuksia ei puheet tee toiseksi. Sitten heillä on sähköhoitokin tarvittaessa .
        Ja jos ihmisellä on rahaa niin hän voisi ehkä mennä johonkin parantolaan pariksi viikoksi lepäilemään , siellä on aina ihmisiä joiden kanssa luontuu se luonnollinen keskustelu.

Psykiatrit eivät ole erehtymättömiä, Kukaan ei ole, eikä voi olla aina oikeassa. Kyse on siitä, miten potilaan sanomisia ja oireita tulkitaan, tai jopa ylitulkitaan. Omalla kohdallani kaikki oireet tulkittiin virheellisesti psyykkisiksi. Suurin osa oireistani olivat jotakin aivan muuta.

Aloittaessani mt-palveluiden, tai oikeammin julkisen puolen palvelut en olisi ikinä uskonut, miten paljon suoranaista pahuutta voikaan ihmisissä olla. Potilaan sanomisia vääristellään ja raportteihin kirjoitetaan suoranaisia valheita. Jos ei satuta pitämään asiakkaasta. Joillekin potilaille määrätään liian suuriannoksisia lääkemääräyksiä. Ja aivan liian pitkäkestoisesti. Hätävarjelun liioitteluna. Jotta ei tulisi uusia psykooseja.

Alkoholi ei jostakin syystä ollut omalla kohdallani ongelma, kuin vasta sitten, kun olin niitä "hoidoksi" tarkoitettuja lääkkeitä käyttänyt noin kymmenen vuoden ajan. Jatkuvan väsymyksen, anhedonian ja masennuksen pahenemisen seurauksena. Siihen päälle ennätti tulla traumaattisia kokemuksia, jotka vain pahensivat alkoholismia. Kun lopetin lääkkeiden käytön, alkoholi jäi pois kuvioista. Jostakin kumman syystä...

Traumoihin en saanut koskaan mitään apua ja tukea systeemistä. Sen sijaan tuli metabolista oireyhtymää, diabetestä, verenpaineen nousua ja pysyviä vaurioita niin sydämen, kuin aivojen toimintaan. Mm. aikoinaan Leponexin käytön seurauksena. Kävelykykykin katosi ja yritän edelleen kuntoutua lihas ja muista hermovaurioista. Koska mm. lääkkeet veivät toimintakyvyn, niin syrjäydyin pysyvästi tässä yhteiskunnassa.

Lääkkeiden lopettaminen oli elämäni paras, järkevin ja viisain teko.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Psykiatrit eivät ole erehtymättömiä, Kukaan ei ole, eikä voi olla aina oikeassa. Kyse on siitä, miten potilaan sanomisia ja oireita tulkitaan, tai jopa ylitulkitaan. Omalla kohdallani kaikki oireet tulkittiin virheellisesti psyykkisiksi. Suurin osa oireistani olivat jotakin aivan muuta.

Aloittaessani mt-palveluiden, tai oikeammin julkisen puolen palvelut en olisi ikinä uskonut, miten paljon suoranaista pahuutta voikaan ihmisissä olla. Potilaan sanomisia vääristellään ja raportteihin kirjoitetaan suoranaisia valheita. Jos ei satuta pitämään asiakkaasta. Joillekin potilaille määrätään liian suuriannoksisia lääkemääräyksiä. Ja aivan liian pitkäkestoisesti. Hätävarjelun liioitteluna. Jotta ei tulisi uusia psykooseja.

Alkoholi ei jostakin syystä ollut omalla kohdallani ongelma, kuin vasta sitten, kun olin niitä "hoidoksi" tarkoitettuja lääkkeitä käyttänyt noin kymmenen vuoden ajan. Jatkuvan väsymyksen, anhedonian ja masennuksen pahenemisen seurauksena. Siihen päälle ennätti tulla traumaattisia kokemuksia, jotka vain pahensivat alkoholismia. Kun lopetin lääkkeiden käytön, alkoholi jäi pois kuvioista. Jostakin kumman syystä...

Traumoihin en saanut koskaan mitään apua ja tukea systeemistä. Sen sijaan tuli metabolista oireyhtymää, diabetestä, verenpaineen nousua ja pysyviä vaurioita niin sydämen, kuin aivojen toimintaan. Mm. aikoinaan Leponexin käytön seurauksena. Kävelykykykin katosi ja yritän edelleen kuntoutua lihas ja muista hermovaurioista. Koska mm. lääkkeet veivät toimintakyvyn, niin syrjäydyin pysyvästi tässä yhteiskunnassa.

Lääkkeiden lopettaminen oli elämäni paras, järkevin ja viisain teko.

Edelliseen tekstiin vielä jatkoa: mistä pitäisi siis olla psykiatrialle, tai siellä toimineille kiitollisia? Tai mikä on ollut se hyöty, tai on edelleenkään, jos niitä palveluita käyttää? Jos se "hoito" on vain diagnosointia, kategorisoimista, leimaamista ja terveyttä lisää vahingoittavien lääkkeiden käyttöä?

Psykiatria tai sen tarjoamat "palvelut" eivät ole antaneet ja taanneet, etenkään julkisella puolella palveluita tasapuolisesti. Tämän voin sanoa omakohtaisella kokemuksella. Lisäksi muilla terveyssektoreilla mt-diagnosoituja kohdellaan heidän diagnoosinsa perusteella ja vain sen pohjalta. Mikä näkyy eriarvoisena kohteluna mm. päivystystilanteissa ja silloin, kun mt-diagnoosin aiemmin saanut menee lääkäriin kertomaan joko somaattisista, tai neurologisista vaivoista. Kaikkea katsotaan vain psyykkisestä vinkkelistä. Valitettavasti. Somaattisia ja neurologisia sairauksia ei mt-diagnosoitujen kohdalla lähdetä aina tutkimaan asianmukaisella tavalla.

Oma mielipiteeni, noin yli 20 vuoden kokemuksella mt-palveluista on se, että en todellakaan halua, enkä aio profiloitua jonkin diagnoosin edustajaksi. Puhumattakaan siitä, että alkaisin uudestaan käyttää terveyttä vain entisestään tuhoavia lääkkeitä. Ja en suosittele kenellekään käyttämään kyseisiä potilasta kohtaan jo valmiiksi asenteellisia, rasistisia ja koko loppuelämää leimaavia palveluita.

Rakennusalalla, siivoustyössä ja muissa matalapalkka-aloilla toimivatkin ovat rehellisempiä, kuin kyseisellä mt-alalla olevat ja toimivat.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä löysin reseptilääkkeen ulkopuolelta hoidon missä ei ollut mitään haittaa.Ei alussa,Eikä kuurin lopussakaan.
        En psykiatrian mömmöjä naamaan laita.

• Anonyymi

Ihan totta psykiatrian alalla toimivat ihmiset ovat niitä eniten empaattisimpia luonteita halu auttaa toisia ihmisiä.
        Mutta kuten sanoit tavallisesta tallaajasta, niin kaikki ihmiset eivät siihen ammattiin kykenisi edes .
        Ja jsein saavat vaan loskaa päälleen kun yrittävät auttaa potilasta. Sen ainaisen selityksen kera kun huutavat ” en ole hullu” vaikka kukaan ei ole edes hulluksi sanonut vaan antanut diagnoosin oireiden mukaan.
        Joten hattua nostan kaikille psykiatrisella alalla toimiville , että jaksavat .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Edelliseen tekstiin vielä jatkoa: mistä pitäisi siis olla psykiatrialle, tai siellä toimineille kiitollisia? Tai mikä on ollut se hyöty, tai on edelleenkään, jos niitä palveluita käyttää? Jos se "hoito" on vain diagnosointia, kategorisoimista, leimaamista ja terveyttä lisää vahingoittavien lääkkeiden käyttöä?

Psykiatria tai sen tarjoamat "palvelut" eivät ole antaneet ja taanneet, etenkään julkisella puolella palveluita tasapuolisesti. Tämän voin sanoa omakohtaisella kokemuksella. Lisäksi muilla terveyssektoreilla mt-diagnosoituja kohdellaan heidän diagnoosinsa perusteella ja vain sen pohjalta. Mikä näkyy eriarvoisena kohteluna mm. päivystystilanteissa ja silloin, kun mt-diagnoosin aiemmin saanut menee lääkäriin kertomaan joko somaattisista, tai neurologisista vaivoista. Kaikkea katsotaan vain psyykkisestä vinkkelistä. Valitettavasti. Somaattisia ja neurologisia sairauksia ei mt-diagnosoitujen kohdalla lähdetä aina tutkimaan asianmukaisella tavalla.

Oma mielipiteeni, noin yli 20 vuoden kokemuksella mt-palveluista on se, että en todellakaan halua, enkä aio profiloitua jonkin diagnoosin edustajaksi. Puhumattakaan siitä, että alkaisin uudestaan käyttää terveyttä vain entisestään tuhoavia lääkkeitä. Ja en suosittele kenellekään käyttämään kyseisiä potilasta kohtaan jo valmiiksi asenteellisia, rasistisia ja koko loppuelämää leimaavia palveluita.

Rakennusalalla, siivoustyössä ja muissa matalapalkka-aloilla toimivatkin ovat rehellisempiä, kuin kyseisellä mt-alalla olevat ja toimivat.

Itsekin pitkän tien kävin läpi, lääkkeet, päihteet, laitosjaksot ym.
        Ei sitä oikein voinut välillä edes elämäksi sanoa, mutta ehkä se oli vain pakko käydä läpi, tuloksena kuitenkin se, että edelleen olen hengissä ja psyykkisesti menee paremmin kuin aikoinaan.
        Fysiikka ei enää ole kovin hyvä vaivoineen, mutta tässäkin totean taas, että kenties sen vain joutuu kantamaan, jos nyt käyttää sanontaa, että ehkä se on/on ollut kohtaloni.
        Psykiatriassa on ollut sekä hyvää, että huonoa, mutta ilman psykiatriaa en enää olisi täällä maan päällä, sekin on ollut pakko itselleni myöntää.
        Ja tulipahan sekin koettua, jos en olisi käynyt kaikkea läpi, en tietäisi mitä se on/oli.
        Asiat psykiatrian puolellakaan eivät ole ihan mustavalkoisia, sitä voi katsella monelta eri suunnalta, eikä jumittua ainoastaan pohtimaan negatiivisia juttuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minä löysin reseptilääkkeen ulkopuolelta hoidon missä ei ollut mitään haittaa.Ei alussa,Eikä kuurin lopussakaan.
        En psykiatrian mömmöjä naamaan laita.

No sehän on hyvä jos sait avun kuitenkin vaivoihisi . ” mömmöistä” kuitenkin on moni saanu avun huonoon oloonsa.
        Joten kukin tavallaan. Ennakkoluuloista kärsivillä ihmisillä ei tule koskaan auttamaan mikään lääke.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No sehän on hyvä jos sait avun kuitenkin vaivoihisi . ” mömmöistä” kuitenkin on moni saanu avun huonoon oloonsa.
        Joten kukin tavallaan. Ennakkoluuloista kärsivillä ihmisillä ei tule koskaan auttamaan mikään lääke.

Psykiatriassa on potiilaana monenmoista tapausta.
        On se niin että jos väärän diagnoosin pohjalta ruvetaan hoitaan.Ei silloin kyllä hyvinvointi lähe koheneen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ihan totta psykiatrian alalla toimivat ihmiset ovat niitä eniten empaattisimpia luonteita halu auttaa toisia ihmisiä.
        Mutta kuten sanoit tavallisesta tallaajasta, niin kaikki ihmiset eivät siihen ammattiin kykenisi edes .
        Ja jsein saavat vaan loskaa päälleen kun yrittävät auttaa potilasta. Sen ainaisen selityksen kera kun huutavat ” en ole hullu” vaikka kukaan ei ole edes hulluksi sanonut vaan antanut diagnoosin oireiden mukaan.
        Joten hattua nostan kaikille psykiatrisella alalla toimiville , että jaksavat .

Epärehellisempiä ja epäempaattisempaa alaa, kuin mt-ala ja siellä toimivat en tiedä.

Ainoa apua ja hoito, mitä sieltä tarjotaan ovat lääkkeet. Lisäksi tuhotaan apua hakemaan lähteneiden terveyttä pysyvästi markkinoilla olevilla lääkkeillä.

Eettisesti vastuuton ammattiryhmä. Vastuuta ei oteta ja kanneta esim. potilaille aiheutuvista lääkkeiden haittavaikutuksista.

Jos edes myöntäisivät rehellisesti, jota ( rehellisyyttä) ei tietenkään heiltä löydy, että psykiatriassa ja "hoidoissa" on epäkohtia, vikoja ja puutteita ja että palvelut ovat laaduttomia; ja että edes alkaisivat kehittää palveluitaan, niin sitten niitä palveluita voisi ja kannattaakin käyttää. Mutta kun kyseinen ala ei ole kehittynyt moneen vuosikymmeneen ja pohjautuu hierarkiseen ja autoritääriseen systeemiin, niin onhan se vaikea myöntää suoraan ääneen palveluiden kehittämisen tarve.

Ja kuten tällä palstalla on nähty, jotkut alalla olevat mainostavat näitä palveluita virheettöminä ja toimivina. Tai että psykiatrit ovat aina oikeassa. Ja potilas, joka uskaltaa kritisoida psykiatriaa, tai tuo esille epäkohtia on sairaudentunnoton, eikä hoida itseään. Tyypillistä asennoitumista alalla olevilta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kehtaan kyllä väittää että toiminnalisia häiriötiloja on diagnosoitu luulosairaudeksi.
        Oireet on kyllä todellisia,Mutta oireita ei aiheuta fyysinen mutta ei myös psyykkinen sairaus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Epärehellisempiä ja epäempaattisempaa alaa, kuin mt-ala ja siellä toimivat en tiedä.

Ainoa apua ja hoito, mitä sieltä tarjotaan ovat lääkkeet. Lisäksi tuhotaan apua hakemaan lähteneiden terveyttä pysyvästi markkinoilla olevilla lääkkeillä.

Eettisesti vastuuton ammattiryhmä. Vastuuta ei oteta ja kanneta esim. potilaille aiheutuvista lääkkeiden haittavaikutuksista.

Jos edes myöntäisivät rehellisesti, jota ( rehellisyyttä) ei tietenkään heiltä löydy, että psykiatriassa ja "hoidoissa" on epäkohtia, vikoja ja puutteita ja että palvelut ovat laaduttomia; ja että edes alkaisivat kehittää palveluitaan, niin sitten niitä palveluita voisi ja kannattaakin käyttää. Mutta kun kyseinen ala ei ole kehittynyt moneen vuosikymmeneen ja pohjautuu hierarkiseen ja autoritääriseen systeemiin, niin onhan se vaikea myöntää suoraan ääneen palveluiden kehittämisen tarve.

Ja kuten tällä palstalla on nähty, jotkut alalla olevat mainostavat näitä palveluita virheettöminä ja toimivina. Tai että psykiatrit ovat aina oikeassa. Ja potilas, joka uskaltaa kritisoida psykiatriaa, tai tuo esille epäkohtia on sairaudentunnoton, eikä hoida itseään. Tyypillistä asennoitumista alalla olevilta.

Se, että joskus sattuu kohdalle mahdollisesti huono kohtaaminen ( ehkä useampikin ) psykiatrin tai hoitajan kanssa, tai tuntee saaneensa osastolla huonoa kohtelua, ehkä oikeasti voi olla ollutkin huonoa kohtelua, ei tarkoita sitä, että se olisi aina sellaista.
        Psykiatriassa on paljon empaattisia hoitajia sekä lääkäreitä, mitään ei voi yleistää.
        Kun olin pitkään psykiatrian rattaissa, tuli itse huomattua, kuinka erilaista henkilökuntaa sielläkin on. Hekin ovat " vain " ihmisiä ja ovat valinneet työkseen psykiatrian alan.
        Ihmisyys on se, mikä ratkaisee, kohdataanko potilas ihmisenä, vaiko ainoastaan sairaana ihmisenä.
        Ammattilaiset tietävät itsekin niitä epäkohtia, tosin ihmettelen, ettei asioille siltikään saada aikaan muutoksia.

• Anonyymi

Aika huono idea, koska sen tietää etukäteen minkä diagnoosin omaavat tulevat haukkumaan lista on aina sama kaikilla
      Ei kuunnella
      Ollaan ylimielisiä
      En ole hullu
      Jonkun muun syy kun sairastui
      Selästä valitin ei ymmärretty
      Kirjoitti lääkkeitä eikä kuunnellut
      Syötetään vääriä lääkkeitä
      Jne
      Näinhän se olisi se lista, kaikilla joilla on. Eräänlainen diagnoosi ,
      Joten miksi niistä enää mitään listaa pitäisi tehdä koska jokaisella samat jutut,
      Sitten on muutamana jotka todella ovat kuunnelleet mitä lääkäri sanoo syöneet lääkkeensä ja voivat hyvin,
      Joten onhan se nähty palstallakin ettei heissä koskaa; ole sitä vikaa minkä lääkäri siagnostiseeraa vaan heillä on oma signoosi mukana vastaanotolla.
      Sitä ihmettelen miksi yleensä menevät lääkäriin koska jo etukäteen tietävät mitä sairastavat säästyisi sekin lääkärin maksu . Kun ei lääkkeitäkään silloin kukaan kirjoita niin luulen että ovatkin ihan terveitä ———— vai ?

• Anonyymi

Pitää sitä lääkärille mennä että se kirjottaa sairauslomaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      140
      4422
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      350
      2230
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      2114
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1891
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      107
      1820
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      456
      1787
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      483
      1621
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      57
      1479
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      488
      1363
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1338
    Aihe