Varmasti monelle on käynyt niin että varpaassa on ollut pieni haava ja sitten siihen on tullut hiljalleen sellaista "kellertävää mönjää" ja se on tulehtunut. Miten tällaista voi hoitaa?
Varpaassa pieni ongelma
3
908
Vastaukset
- kuumaan veteen+sibikort
Pidä jalkaa (tai pelkkää varvasta jos onnistuu) niin kuumassa vedessä, kuin ikinä kehtaat. Saa tehdä kipeääkin, mutta varo, ettet sentään polta jalkaasi. Näin minä teen, kun on kynnenvieri tulehtunut. Astuin myös lapsena ruosteiseen naulaan muutaman kerran.
Jos haava on todella pieni, voit kastaa pyyhkeenkulmaa kuumaan veteen ja hautoa sillä jalkaa. Veden pitää olla niin kumaa, että kunnolla kirpaisee. Se tappaa pöpöt, kuin kuume.
Sitten, kun olet jalkaa pitänyt vedessä n. 10-15 min, kuivaa jalka puhtaaseen pyyhkeeseen ja laita haavan päälle Sibikort -voidetta. Sitä saa apteekista. Myös Bepanthen käy, jos Sibikorttia ei ole.
Anna voiteen imeytyä rauhassa.
Toista seuraavana päivänä, jos tulehdus ei ole jo talttunut. - neuvoja
bebanthenia...tai jos et oo jodille allerginen betadine-salva olis kaikkein paras..sitten vaan kevyt side päälle ja toistetaan sama aamuin illoin kunnes helpottaa..mikäli haavan ympärys alkaa turvota,ja punoittaa..tai nousee kuume,mee lääkäriin hakeen sopiva kuuri
- pipinen
Kuumassa vedessä ei pidemmän aikaa kannata hautoa koska pöpöt jäävät lillumaan veteen ja menevät takaisin varpaaseen. Jos haava-aluetta hoitaa liian kuumalla tai kylmällä nesteellä hidastaa se haavan paranemista, koska haava-alue joutuu lämmittämään verenkierron avulla tai jäähdyttämään haava-alueen takaisin ruumiinlämpöiseksi. ja itse haavan paraneminen hidastuu. Eli tottakai voit kokeilla edellisiä, mutta tässä ohjeet jotka sain sairaalasta:
Suihkuta ihonlämpöisellä vedellä 2-3 minuuttia tulehtunutta kohtaa. Kuivaa sen jälkeen. Laita alueelle tilkka antiseptista ainetta(helosan, bepanthen, betadine)(ei pakko) ja suojaa alue esim harsotaitoksilla. Käytä väljiä jalkineita ja älä rasita aluetta, esim. pitkä lenkki. Tee hoito 2-3 kertaa päivässä. Jos alue pahemmin märkii, punoittaa, on todella kipeä tai alkaa sinertämään laajemmin;hommaa itses lekurille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809