Diesel autossa olisi pienimmät verot jos ne lasketaan co2 ja kulutuksesta

Anonyymi

Diesel autossa olisi pienemmät ajoneuvoverot kuin bensassa jos verot laskettaisiin päästöjen mukaan. Eli paljonko litroja auto kuluttaa. Dieselin verot on perusteettoman korkea juuri koska käyttövoimavero! Sitä ei ymmärrä

Kertokaa mikä bensakone ja auto kulkee farmari vw golf kokoluokassa startista 100km jotta litrakulutus alkaa nelosella? Tuohon pääsee 1.9tdi moottorilla ja 20v ajetulla dieselillä jossa 300 000km mittarissa. Bensakoneen litrakulutus ainakin samassa autossa ollut 1.5L jokaiselle sadalle vähintään suurempi.

Sama juttu uudemmissa autoissa. Ajattele jokaisella 100km yhden auton kohdalla tuollainen ero diesel vs bensa. Suomen kaikissa liikenteessä olevissa autoissa iso litrasäästö ja vähemmän co2 jos ne olisi dieselillä.

Nämä on faktoja

- diesel h auton ajoneuvovero suomessa ei perustu päästöihin ja kulutukseen

- diesel h auton moottori on toimii paremmalla hyötysuhteella kuin bensa. Moottori tuottaa saman voiman pienemmillä co2 päästöillä. Tästä tulee kulutusero

7

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Käyttövoimavero perustuu päästöihin dieselautoissa. Todella vanhoissa painoon.

• Anonyymi

Ei perustu.
        Se kompensoi pumpulla myytävän dieselin halvempaa hintaa, kun osa polttoaineverosta peritään kiinteänä käyttövoimaverona. Tällä tuetaan paljon ajavia ja erityisesti ammattiliikennettä ja välillisesti siten myös alempia kuljetuskustannuksia.

Kun nyt on huhujen mukaan dieselin käyttövoimavero poistuu, niin pumppuhintaan tuo vero lisätään, jonka jälkeen dieselin vero nousee reilun 25 senttiä/litra. Se nostaa dieselin pumppuhinnan nykyhintojen perusteella noin kymmenkunta senttiä/litra kalliimmaksi kuin bensan hinta, jos tuo veronkorotus menee suoraan pumppuhintaan. Tietysti markkinat lopullisen hinnan määräävät.

Dieselautojen käyttövero on alhaisempi kuin vastaavan bensa-auton, koska käyttövero perustuu CO2- päästöihin ja ne ovat dieselilla selvästi pienemmät.

• Anonyymi

Öljyjalostuksen sivutuote moottoribensiini on vaikea käyttää muuhun kuin liikenteeseen.
      Dieselpolttoaine on "arvokkaampaa" ja siksi sitä ei pitäisi käyttää henkilöautoissa.

• Anonyymi

Etkö oikeasti ymmärrä mihin tuo polttoainevero perustuu, se on ihan eri asia, kuin Wltp co perusteinen autovero joka määrää auton ja sen varusteiden verotuksen, sekä ajoneuvoveron. Tämä on rakennettu erityisesti luksus hybridiautoille porsaanreiäksi välttää veroja (en puhu karvalakki toypta hybrideistä)

Sähköautossakin on polttoaine vero, kuten dieselissä, omassa se on 0,30ct päivältä vaikka varsinaista polttoainetta ei käytetä vaan sähköä jossa on sähkövero jo olemassa.

No palataan aloitukseesi diesel polttoaine vero tulee siitä, että aikanaan dieselille märiteltiin pienempi veronkanto , kuin bensinille, jotta kuljetukset esim pakettiautot voisivat toimia kustannus tehokkaammin ja samalla tietysti ajateltiin tavallista autoilijaa, jotta se ei pääse hyötymään edullisemmin verotetusta dieselistä ja siksi tämä rankaisu maksu.

Omassa aikaisemmassa dieselissä oli ajoneuvo polttoaine vero 750€ vuodessa ajoin tai en autollani nykyisessä sähköautossa se on bensa-auton luokkaa 153€ ja Co päästöt ajossa 0% kotona ladattaessa minulla on tuulisähkö 100%.!

• Anonyymi

100 % tuulisähkö ok. Et siis lataa autosi jos ei tuule ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

100 % tuulisähkö ok. Et siis lataa autosi jos ei tuule ?

Vitsi miehiä, sähkö yhtiöni jonka kanssa minulla on sopimus ostaa sähköpörssistä tuulisähköä kantaverkkoon minun vuosikäyttöni verran, sähkö jota käytän voi silti olla vaikka hiilellä tuotettua, mutta jotkut muut ovat sitten käyttäneet tilaamani tuulisähkön.

Eli tuulesta riippumatta lataan autoni, milloin haluan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vitsi miehiä, sähkö yhtiöni jonka kanssa minulla on sopimus ostaa sähköpörssistä tuulisähköä kantaverkkoon minun vuosikäyttöni verran, sähkö jota käytän voi silti olla vaikka hiilellä tuotettua, mutta jotkut muut ovat sitten käyttäneet tilaamani tuulisähkön.

Eli tuulesta riippumatta lataan autoni, milloin haluan.

Ja sinä uskot ton kusetuksen... mut hyvä kun sinä maksat sähköstäsi enemmän niin minä saan omani halvemmalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe