Kristikunnassa yksi suurimmista kiistakysymyksista on pyhapaivakasky. suurin osa on sita mielta etta oikea pyhapaiva on sunnuntai. Toiset taas sitamielta etta launtai ja jotkut sita mielta,etta voi valita minka paivan tahansa tai ei tarvi viettaa mitaan paivaa. Mika naista on totuus. Sehan selviaa tietenkin Raamattua tutkimalla, myos tuntemalla hieman historiallisia tosiasioita.
Kun lahdemme tata asiaa tutkimaan, heti alussa voidaan poispyyhkia viimeiset nakemykset. Jeesus opetti vuorisaarnassa,etta laki on aina voimassa, eika siita poistu eika muutu mikaan kasky. (Matt.5:17-21) 10 kaskyssa taas pyhapaiva-sapatti maaritellaan seitsemanneksi paivaksi. Jumala on maaritellyt pyhapaivan, paivan valintaa ei ole jatetty meille. Eli jaljella jaa 2 vaihtoehtoa, joka sunnuntai tai sapatti-lauantai.
Kumpi on oikea pyhapaiva. Kun Jumala julisti 10 kaskyn lain Israelin kansalle Hoorebilta ja kansa alkoi pyhapaivaa viettaa. Mita paivaa he pyhittivat? Samaa paivaa, jota juutalaiset nykyaankin pyhittavat, vaikkakin ehka usein vahan eri tavalla, eli sapatti-lauantaita, joka alkaa perjantain auringonlaskusta ja paattyy lauantain auringonlaskuun. Eli Vanhan Testamentin aikaan Jumalan kansa pyhitti sapatti-lauantaita. Ja vuorisaarnasta luemme etta laista ei katoa yksikaan kirjain, siis ei myoskaan muutu mikaan kasky.
Eli tassa on vastaus: Oikea Raamatullinen pyhapaiva on sapattilauantai, perjantain ja lauantain auringonlaskujen valinen vuorokausi. Vahvana lisatodisteena myos nama, etta Jeesus ja apostolit, myos Paavali pyhittivat sapattia. Jeesus myos sanoi sapatin olevan Herran paivan, ei sunnuntain. Ja kun selaat Uuden Testamentin alusta loppuun, et loyda yhtaan mainintaa, etta pyhapaiva olisi muutettu toiselle paivalle.
Kirkkohistoria kertoo, etta 300-luvun alkupuolella Rooman kirkko muutti pyhapaivan lauantailta sunnuntaille, koska sunnuntai oli silloin Rooman yhteiskunnan virallinen pyhapaiva. Sunnuntai oli alkuaan aurinkopalvontauskonnon pyhapaiva ns.aurinkopaiva, vrt. sunday -- sun-day. Mies muutoksen takana oli paavi Sylvester, joka laati oman viikkokalenterin kirkkonsa kayttoon ja yrittipa sita saada myos Rooman yhteiskunnan viikkokalenteriksi, muttei onnistunut. Tahan kalenteriin han nimesi nykyisen sunnuntain Herran paivaksi, ja maarasi kirkkonsa jasenet tata paivaa pyhittamaan sapatin asemesta. Muutos vahvistettiin vahan myohemmin Laodikean kirkolliskokouksessa, jossa julistettiin myos kirkonkirous sapatinviettajille. Katolinen kirkko pitaa sunnuntaita myos ylivaltansa merkkina ja ihmettelee miksi protestantit ovat erossa katolisesta kirkosta, vaikka viettavat heidan kirkkonsa saatamaa pyhapaivaa. (Huom! ilm.kirjan pedon merkki). Tasta lisaa Ellen Whiten kirjassa Suuri Taistelu, jonka voi kuunnella nykyaan myos Youtubesta (kirjoita youtubeen esim. Suuri Taistelu 8/10)
Jos haluat ikuiseen elamaan, tulee tassakin asiassa totella enemman Jumalaa kuin Katolista kirkkoa ja paavia.
Sapattilauantai Raamatun pyhapaiva
97
106
Vastaukset
- Anonyymi
Ei harhaoppi ole kristikunnan suurimpia kysymyksiä.
Eikä harhaoppi tule siitä että onko se pyhä lauantai vai sunnuntai, vaan siitä miten muotouskonnollisesti se vietetään. Tavalla minkä UT kieltää. Aivan kuten se kieltää pakanoiden mukautumasta juutalaisten tapoihin. Jotka ovat juuri noita ympärileikkauksia, sapatteja ja pukeutumista.
Mutta harhaoppinen vain kiihtyy tästä. On vain tiedoksi valituille.- Anonyymi
Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti:
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Mennäänpäs 300-luvulle 364 jKr. Katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Luterilainen katekismus v.1948. Artikkeli Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa jalkojen alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti:
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Mennäänpäs 300-luvulle 364 jKr. Katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Luterilainen katekismus v.1948. Artikkeli Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa jalkojen alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
1234567---1234567--- on EGW-Iisebeli-naisprofeetan palvelija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567--- on EGW-Iisebeli-naisprofeetan palvelija.
Kiitävi aika vierähtävät vuodet ! Pakene pois harhaopeistasi !
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitävi aika vierähtävät vuodet ! Pakene pois harhaopeistasi !
1234567---Muuten käy niinkuin Lootin vaimolle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muuten käy niinkuin Lootin vaimolle.
Minköhän sulle käy kun opetat totuuden vastaisesti?!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti:
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Mennäänpäs 300-luvulle 364 jKr. Katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Luterilainen katekismus v.1948. Artikkeli Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa jalkojen alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
1234567---Täytyy aina muistaa että adventistit ovat eksyttäjiä niin kuin kirkot, jehovat, hellarit, lestat ym.
Maapallolla on enää piskuinen joukko jotka Jeesus on valinnut valittunsa. Mistä yleensä tiedät mikä päivä on ollut luomisessa seitsemäs päivä? Vuosia on sekaantunut aikojen saatossa. Miksi sitten ei viikonpäivät. Säilyikö se Noah arkissa samana päivänä? Pakkosiirtolaisuudessa ym.
Mutta Jeesus nousi kuolleista viikon ensimmäisenä ja Jeesus on sapatin Herra. APT. 20 : 7. Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
Miksi mainitaan juuri tuo viikon ensimmäinen?
MATT.12: 8. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."- Anonyymi
totuusvoittaaaina kirjoitti:
Mistä yleensä tiedät mikä päivä on ollut luomisessa seitsemäs päivä? Vuosia on sekaantunut aikojen saatossa. Miksi sitten ei viikonpäivät. Säilyikö se Noah arkissa samana päivänä? Pakkosiirtolaisuudessa ym.
Mutta Jeesus nousi kuolleista viikon ensimmäisenä ja Jeesus on sapatin Herra. APT. 20 : 7. Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää, niin Paavali, joka seuraavana päivänä aikoi matkustaa pois, keskusteli heidän kanssansa ja pitkitti puhettaan puoliyöhön saakka.
Miksi mainitaan juuri tuo viikon ensimmäinen?
MATT.12: 8. Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."Itseasiassa säilyi, koska Jumalan kansa on pyhittänyt sapatin halki vuosisatojen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti:
VUODEN 1973 ALUSTA virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET TEHDÄ sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Mennäänpäs 300-luvulle 364 jKr. Katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Luterilainen katekismus v.1948. Artikkeli Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN muodostua kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväksi SYRJÄYTTÄEN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Jesaja kirjoittaa: Maa on saastunut asukkaittensa jalkojen alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt, hyljänneet iankaikkisen liiton.
1234567---Sunnuntai on KEKSITTY pyhäksi !
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti:
KUKA ARVOSTI tätä Piispaa? En tunne koko äijää?
Piispat voivat olla petoja,kuten katolilainen pedofiilit.
Sitä on myös Suomessa,pedofiiliä paljon juuri eri harhojen lahkoissa.En mainitse lahko nimiä,mutta moni tietää.
- Anonyymi
Amerikkailaista hapastusta.
Se teidän akka kolautti päänsä ja nyt levittää harhanäkymää alkaen 1850 jotain..
Samaa roskaa,kuin Jehowat,Mormonit yms..Jenkkien roskaa.
Te inhoatte homoja ja normaalien ihmisten avoliittoa.
Sitten vielä roskat väänäätte lauantai vai sunnuntain välillä,häh??
300-luvun alkupuolella Roomassa alkanut voimakas seurakunnan liittoutuminen ja yhdistyminen poliittisen vallan kanssa johti mm. siihen, että Rooman seurakunta lopetti sapatin vieton ja alkoi viettää lepo- ja pyhäpäivänään sunnuntaita, auringon päivää, joka tähän aikaan oli Rooman valtakunnan virallinen lepo- ja virkistyspäivä.
( ja sinä yrität jonkun jenkki hapatuksen takia loukata meitä )
https://fi.wikipedia.org/wiki/Adventismi- Anonyymi
Elleni ymmärsi, että Jumalan jaottelemat saastaiset eläimet eivät kuulu ruuaksi, kuten siat, koirat, sivettikissat, rotat, hiiret, käärmeet, hevoset, jänikset, karhut, siksontiaiset, mateet, angeriaat, oravat sudet jne.....
Elleni tiesi, että puhtaitakinn eläimiä saastutetaan ihmisten toimesta.
Uskoon tultuaan Elleni ymmärsi, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhäpäivänä.
Elleni sai paljon tietoa Lutherilta mitä tulee Ilmestyskirjan petoon, antikristukseen paaviin, josta 1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Elleni ymmärsi, että Jumalan jaottelemat saastaiset eläimet eivät kuulu ruuaksi, kuten siat, koirat, sivettikissat, rotat, hiiret, käärmeet, hevoset, jänikset, karhut, siksontiaiset, mateet, angeriaat, oravat sudet jne.....
Elleni tiesi, että puhtaitakinn eläimiä saastutetaan ihmisten toimesta.
Uskoon tultuaan Elleni ymmärsi, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhäpäivänä.
Elleni sai paljon tietoa Lutherilta mitä tulee Ilmestyskirjan petoon, antikristukseen paaviin, josta 1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
1234567---Numerokaveri uskoo Elleniin ja Lutheriin ennemmin kuin Jeesukseen. Siis eksyttäjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Numerokaveri uskoo Elleniin ja Lutheriin ennemmin kuin Jeesukseen. Siis eksyttäjä.
Luterilaisuudessa on sentään tunnistettu peto, jota ei ole vieläkään tunnistettu monissa vapaissa suunnissa.
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
Ellenikin sai paljon tietoa Lutherilta.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luterilaisuudessa on sentään tunnistettu peto, jota ei ole vieläkään tunnistettu monissa vapaissa suunnissa.
1700-luvun Luterilaiset virret kertovat.
Ellenikin sai paljon tietoa Lutherilta.
1234567---Ellen White sai tietoa aika monelta muultakin. Siitä voi vakuuttua lukemalla hänen kirjoistaan tehtyjä tutkimuksia, jotka osoittavat hänen käyttäneen suoria lainauksia teoksissaan ilman alkuperäisten tekijöiden lupaa, ja runsaasti. Osasta niistä hän vielä kehtaa väittää Jumalalta saamikseen.
- Anonyymi
Johanneksen opetuslapsi Ingnatius kirjoitti jo 110 luvulla, että kristittyjen pyhäpäivä on sunnuntai.
Se ei ole ihme, että haluttiin erottautua juutalaisista, jotka vainosivat kristittyjä.
Vanha liitto oli lopetettu ja siirryttiin alkuperäiseen liittoon, joka tehtiin Aabrahamin kanssa.- Anonyymi
Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenenkäskyn lain, myöskin sapattikäskyn kahteen kivitauluun.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Sapatti annettiin paratiisisssa, ei vain juutalaisia, vaan kaikkia ihmisiä varten, annettiin 2000 vuotta ennenkuin juutalaisia oli edes olemassa.
Jeesuskin sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus sanoi myöskin: Isäni käskyt minä olen pitänyt.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenenkäskyn lain, myöskin sapattikäskyn kahteen kivitauluun.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Sapatti annettiin paratiisisssa, ei vain juutalaisia, vaan kaikkia ihmisiä varten, annettiin 2000 vuotta ennenkuin juutalaisia oli edes olemassa.
Jeesuskin sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus sanoi myöskin: Isäni käskyt minä olen pitänyt.
1234567---Taas kerran valehtelet. Kymmenen käskyä kuului Jumalan Israelin kanssa tekemään liittoon. Mooseksen laki, johon kymmenen käskyä kuuluu, ei koskenut pakanoita.
Adentismi on porttokirkon uskonto ja lähtoisin katolisesta äitijumala-kultista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenenkäskyn lain, myöskin sapattikäskyn kahteen kivitauluun.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Sapatti annettiin paratiisisssa, ei vain juutalaisia, vaan kaikkia ihmisiä varten, annettiin 2000 vuotta ennenkuin juutalaisia oli edes olemassa.
Jeesuskin sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus sanoi myöskin: Isäni käskyt minä olen pitänyt.
1234567---Kolossalaiskirje:
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kolossalaiskirje:
2:16 Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,Kyllä noita tuomioita on vaan tullut. Ihmisen antamat tuomiot.
Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan OIKEAN SAPATIN VIETTÄJÄT JULISTETTIIN PANNAAN. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat, levättävä silloin kristittynä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja JULISTETTAKOON HÄNET PANNAAN, EROON KRISTUKSESTA. - Index Canonum.
Jumala on antanut tuomiot sanassaan: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa. Myöskin: Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä noita tuomioita on vaan tullut. Ihmisen antamat tuomiot.
Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan OIKEAN SAPATIN VIETTÄJÄT JULISTETTIIN PANNAAN. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä, mieluummin kunnioittaen Herran päivää, ja jos voivat, levättävä silloin kristittynä. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja JULISTETTAKOON HÄNET PANNAAN, EROON KRISTUKSESTA. - Index Canonum.
Jumala on antanut tuomiot sanassaan: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä, ei ole Hänen omansa. Myöskin: Jotka syövät sianlihaa ja muuta inhoittavaa, sekä hiiriä niistä kaikista tulee loppu sanoo HERRA.
1234567---1234567--- ei noudata edes uuden liiton käskyä Kol2:16.
Adventistit herjaavat jatkuvasti sapatista ja ruuista toisen seurakunnan jäseniä. Eli rikkovat tätäkin uuden liiton käskyä "Ulkopuoliset tuomitsee Herra".
Adventisti ovat samanlaisia syyttäjän lapsia kuin toraisti-messiaaniset! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1234567--- ei noudata edes uuden liiton käskyä Kol2:16.
Adventistit herjaavat jatkuvasti sapatista ja ruuista toisen seurakunnan jäseniä. Eli rikkovat tätäkin uuden liiton käskyä "Ulkopuoliset tuomitsee Herra".
Adventisti ovat samanlaisia syyttäjän lapsia kuin toraisti-messiaaniset!Ovatko kaikki advarit samanlaisija ? Ovatko kaikki Suomalaiset ?
kysynpävaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenenkäskyn lain, myöskin sapattikäskyn kahteen kivitauluun.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Sapatti annettiin paratiisisssa, ei vain juutalaisia, vaan kaikkia ihmisiä varten, annettiin 2000 vuotta ennenkuin juutalaisia oli edes olemassa.
Jeesuskin sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus sanoi myöskin: Isäni käskyt minä olen pitänyt.
1234567---Jumala salamoi käskyt Mooseksen kiviin.
Käsittämätöntä on, ettei jännite purkautunut Moosesta virtapiirinä käyttäen maahan. Nykykäsitys sähköstä on, että virta olisi kulkenut ukon pintaa pitkin.
Ihmisen impedanssi on n. 47 kiloohmia. Miksikö? Ameriikassa teloitus joissakin osavaltioissa suoritettiin sähkötuolissa. Oli tulevia vainajia, jotka kipinöivät ennen kuolemaa. Havaittiin, että suuri tasajännite käyttää epäpuhtauksia ihmisen pinnalla.
Sähkön tuli käyttää verisuonia. Kun mittaukset suoritettiin, ei ongelmaa enää ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenenkäskyn lain, myöskin sapattikäskyn kahteen kivitauluun.
Kymmenenkäskyn laki on ikuinen ja muuttamaton. Sapatti annettiin paratiisisssa, ei vain juutalaisia, vaan kaikkia ihmisiä varten, annettiin 2000 vuotta ennenkuin juutalaisia oli edes olemassa.
Jeesuskin sanoi: Sapatti on annettu ihmistä varten. Jeesus sanoi myöskin: Isäni käskyt minä olen pitänyt.
1234567---Missään kohtaa Raamatussa ei lue, että Jumala olisi antanut sapatin ihmisille paratiisissa. EI MISSÄÄN!! Ensimmäisen kerran sapatin antaminen ihmisille mainitaan Raamatussa mannan antamisen yhteydessä ja silloinkin se annettiin nimen omaan vain heprealaisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Missään kohtaa Raamatussa ei lue, että Jumala olisi antanut sapatin ihmisille paratiisissa. EI MISSÄÄN!! Ensimmäisen kerran sapatin antaminen ihmisille mainitaan Raamatussa mannan antamisen yhteydessä ja silloinkin se annettiin nimen omaan vain heprealaisille.
Raamatun mukaanhan tässä mennään eikö?
- Anonyymi
suomalaisille pakanauskoville ei mitkään sapatit merkitse mitään niitä ei ol ekoskaan meille määrätty.
me elämme uutta liittoa joka oli parempi kuin vanha ja siihen ei sapatit kuulu.- Anonyymi
Pakanat ovat pakanoita, ei heille Jumalan antama sapatti todellakaan merkitse mitään.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakanat ovat pakanoita, ei heille Jumalan antama sapatti todellakaan merkitse mitään.
1234567---Sinä olet juuri sellainen pakana j apysyt sellaisena jos olet suomalainen ja sama mikämaalainen paitsi Jumalan kansa, onko tätä nyt vaikeaa käsittää häh.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pakanat ovat pakanoita, ei heille Jumalan antama sapatti todellakaan merkitse mitään.
1234567---Numerokaveri on nupistaan sekaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Numerokaveri on nupistaan sekaisin.
Rauhoitu veli ! Ei täällä kukaan ole täydellinen.
- Anonyymi
Lukeeko Raamatussa näin?
"Sillä niin paljon Jumala on maailmaa rakastanut, että Hän antoi sapattikäskyn, ettei yksikään, joka sitä noudattaa, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä." ???
Jos Joh. 3:16 lukee näin, niin sitä uskokaa, mutta jos ei, niin älkää uskoko adventistien sapattivouhotuksia.
Usko Jeesukseen on se, joka pelastaa ihmisen iankaikkiseen elämään, eikä mikään muu.- Anonyymi
Raamatussa lukee: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa.
Kaupunkiin monet halajavat !
Ilm.22:14 Autuaat ovat ne jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he PORTEISTA KAUPUNKIIN SISÄLLE MENISIVÄT.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatussa lukee: Joka ei pidä Hänen käskyjänsä ei ole Hänen omansa.
Kaupunkiin monet halajavat !
Ilm.22:14 Autuaat ovat ne jotka Hänen käskynsä pitävät, että heidän voimansa elämän puussa olisi, ja he PORTEISTA KAUPUNKIIN SISÄLLE MENISIVÄT.
1234567---Jeesus opetti, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi.
Tämä pitää sisällään kaikki käskyt.
Jeesus ei sanonut, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja pidä sapattikäsky.
Sinä numerosarja et rakasta Jumalaa yli kaiken, etkä lähimmäistäsi, vaan rakastat vouhottaa sapatista ja sunnuntaista pedonmerkkinä.
Vouhotuksesi ei ole kenellekään miksikään hyödyksi, eikä se johda ketään sisälle iankaikkiseen elämään Jumalan valtakunnassa.
Eikä se ole ylipäätäänkään normaalin, terveen ihmisen todiste ja ilmentymä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus opetti, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi.
Tämä pitää sisällään kaikki käskyt.
Jeesus ei sanonut, että rakasta Jumalaa yli kaiken ja pidä sapattikäsky.
Sinä numerosarja et rakasta Jumalaa yli kaiken, etkä lähimmäistäsi, vaan rakastat vouhottaa sapatista ja sunnuntaista pedonmerkkinä.
Vouhotuksesi ei ole kenellekään miksikään hyödyksi, eikä se johda ketään sisälle iankaikkiseen elämään Jumalan valtakunnassa.
Eikä se ole ylipäätäänkään normaalin, terveen ihmisen todiste ja ilmentymä.Rakasta Jumalaa yli kaiken, ja pidä Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä, myöskin rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.
Pedon kumartaminen vie eroon Jumalasta ja Jumalan valtakunnasta.
1234567---
- Anonyymi
Aloittaja huom! Jos siis haluat iankaikkiseen elämään, uskonasiassa tulee totella enemmän Isä Jumalaa ja Raamatun sanaa, kuin Ellen Whiten kirjaa Suuri Taistelu.
- Anonyymi
Oletko lukenut kirjan Suuri Taistelu ?
kysynpävaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletko lukenut kirjan Suuri Taistelu ?
kysynpävaan.Onko se sama kuin meikän nuoruusvuosina ilmestynyt Kansa Taisteli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko se sama kuin meikän nuoruusvuosina ilmestynyt Kansa Taisteli?
Ei sama kirja.
- Anonyymi
Lepopäivä pitää pyhittää silloin, kun se on. Vuorotyötä tekeville se voi olla vaikka keskivikkona.
- Anonyymi
Levätä voi tietenkin kaikkina viikonpäivinä, mutta Jumalan antama pyhäpäivä sapatti lauantai on Jumalan siunaama ja pyhittämä pyhäpäivä. Jumalan antama sapatti kuuluu kaikille kansoille pyhäpäiväksi.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Levätä voi tietenkin kaikkina viikonpäivinä, mutta Jumalan antama pyhäpäivä sapatti lauantai on Jumalan siunaama ja pyhittämä pyhäpäivä. Jumalan antama sapatti kuuluu kaikille kansoille pyhäpäiväksi.
1234567---Sinun kannattaa käydä Specsaversiltä hommaamassa rillit että näkisit. Ja samalla myös voisit pyytää Herralta silmävoidetta, niin aina parempi. Nmittäin Raamatun selkeä ilmoitus on että sapatti on Jumalan ja israelilaisten välinen juttu, eikä koske meitä pakanoita.
"Israelilaisten tulee siis sukupolvesta sukupolveen pitää sapatti, niin että he viettävät sitä ikuisen liiton merkkinä. Se on ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä" 2. Moos 31: 16-17 - Anonyymi
Pyhitätkö keskiviikon? Kuinka pyhäksi saat sen? Et varmaan niin pyhäksi, että joku muukin sen pyhittäisi? Paavissa on paljon enemmän virtaa ja voimaa!
- Anonyymi
Tasta lisaa Ellen Whiten kirjassa Suuri Taistelu, jonka voi kuunnella nykyaan myos Youtubesta (kirjoita youtubeen esim. Suuri Taistelu 8/10)
Miksi uskoisin pään kolauttanutta akkaa? miksi?
Puhut ihan väärin. Islamilla on sapatti lauantaina.
En todellakaan kannata Islamia..
Heillä on eri Jumalansa kuin minulla,mutta ilmeisesti sama kuin teillä joka tahtoo pah.xxx,- Anonyymi
Islamilla on pyhä perjantai, rukouspäivä. Ei lepopäivä. Heidän tulee taistella pakanoita vastaan. Tietääkseni ei kuitenkaan asein, vaan hengellisessä mielessä. Islamissa on yksi Jumala.
Israelille, omalle kansalleen on Herra antanut sapatin, viikon seitsemännen päivän siunaamalla ja pyhittämällä sen.
Pakanoille ja ns.kristityille on Pyhä Suuri Paavi antanut pyhän sunnuntain.
Kukaan muu ei ole saanut viikottaista pyhää aikaiseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Islamilla on pyhä perjantai, rukouspäivä. Ei lepopäivä. Heidän tulee taistella pakanoita vastaan. Tietääkseni ei kuitenkaan asein, vaan hengellisessä mielessä. Islamissa on yksi Jumala.
Israelille, omalle kansalleen on Herra antanut sapatin, viikon seitsemännen päivän siunaamalla ja pyhittämällä sen.
Pakanoille ja ns.kristityille on Pyhä Suuri Paavi antanut pyhän sunnuntain.
Kukaan muu ei ole saanut viikottaista pyhää aikaiseksi.Olet näköjään kallellaan islamin suuntaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet näköjään kallellaan islamin suuntaan.
Herramme Jeesus Kristus on kuollut ja voittanut kuoleman, sovittanut kaikkien omiensa synnit, jotka ottavat pelastuksen vastaan ja tekevät parannuksen synneistään.
Evankeliumi kuuluu kaikille!
- Anonyymi
Jos haluat olla yhdeksän käskyn lain kannattaja, kerro toki missä se on mainittu Raamatussa!
Eikö ole niin että Raamattu puhuu kymmenestä käskystä? Eikö samassa laissa kielletä varastaminen ja tappaminen?- Anonyymi
Käskyjä on satoja, niin että lopeta valehtelu kymmenestä käskystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käskyjä on satoja, niin että lopeta valehtelu kymmenestä käskystä.
Tiedoksi, Raamatusta löytyy 10.käskyä. Erilaisia säädöksiä, käskyjä ja kehoituksia löytyy sitten vaikka kuinka paljon. Muistaakseni helluntalaisilla oli yli 200 käskyn sisältö uudessa testamentissa täyttämistä varten. Tätäkö tarkoitit?
- Anonyymi
Billy Graham, meidän aikamme tunnetuin nyt edesmenyt sananjulistaja: " Uusi testamentti puhuu moraalilaista, joka on pysyvä, muuttumaton luonteeltaan ja josta tehdään yhteenveto Kymmenissä käskyissä"
John Wesley, Eglannin huomattavimpia herätyssaarnaajia, puhuu samalla tavalla.Sitten voisi vielä mainita, Dwight L. Moody, ja Charles Haddon Spurgeon, ja Aapeli Saarisalo, ja Erkki Kaila, Suomen arkkipiispa. ja Jean Calvin, Sveitsin uskonpuhdistaja, ja T.B. Barratt, helluntaiherätyksen uranuurtaja Euroopassa,
He kaikki korostavat, että kymmenen Raamatun käskyä on voimassa tänäkin päivänä.
Historiaa.- Anonyymi
Jos on niin , että Billy Graham, John Wesley, Dwight L. Moody, Charles Haddon Spurgeon, Aapeli Saarisalo, ja Erkki Kaila, Jean Calvin ja T.B. Barratt opettivat kymmenen käskyä olevan voimassa ja pakanoitten täytätäväksi asetettu, niin kaikki nuo suuruudet opettivat palturia ja valhetta ja eksytystä.
Mooseksen lakia ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan lakiliitto annettiin ainoastaan Israelin maassa noudatettavaksi.
Lisäksi Mooseksen lakiin kuuluu koko lain noudattaminen. Kymmenen käskyä ei riitä vaan Mooses sanoi: Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos on niin , että Billy Graham, John Wesley, Dwight L. Moody, Charles Haddon Spurgeon, Aapeli Saarisalo, ja Erkki Kaila, Jean Calvin ja T.B. Barratt opettivat kymmenen käskyä olevan voimassa ja pakanoitten täytätäväksi asetettu, niin kaikki nuo suuruudet opettivat palturia ja valhetta ja eksytystä.
Mooseksen lakia ei ole koskaan annettu pakanoille, vaan lakiliitto annettiin ainoastaan Israelin maassa noudatettavaksi.
Lisäksi Mooseksen lakiin kuuluu koko lain noudattaminen. Kymmenen käskyä ei riitä vaan Mooses sanoi: Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois.Seremonia lait päättyivät ristille, jotka kuvasivat tulevaa Vapahtajaa.
10. Käskyä on voimassa, mutta ne on sovitettu. Tie pelastukseen on valmis.
- Anonyymi
Herra on hyrrä!
Aaman! - Anonyymi
Martti Luther sanoo: "Ihmettelen suuresti, että minua on syytetty kymmenen käskyn lain hylkäämisestä. Voisimmeko pitää synnin olemassaoloa mahdollisena ilman lakia ? Joka poistaa lain, hänen ehdottomasti täytyyy poistaa myös synti. En ole milloinkaan hylänyt lakia." Metodisti John Wesley lausuu dekalogiasta: "Tämän lain jokaisen osan täytyy pysyä voimassa koko ihmiskunnalle ja kaikkina aikoina."
Raamatussa puhutaan kyllä laista, jonka Jeesus kumosi. Tämä laki oli seremonialaki, joka sisälsi määräyksiä Jeesukseen viittaavista uhreista, vuotuisista juhlista. Nämä säädökset on naulittu ristille Kol. 2:14-17) mutta ei suinkaan siveyslakia eli kymmentä käskyä 1. Kor. 7:19) Kymmenen käskyn lain Jeesus tuli tekemään "suureksi ja ihanaksi" Jes. 42:21,
Historiaa - Anonyymi
5.Moos.28:69 tai 29:1
"Nämä ovat sen liiton ehdot, jonka Herra Horebilla tekemänsä liiton lisäksi teki Mooseksen välityksellä israelilaisten kanssa Moabin maassa."
Näemme siis että Jumala teki kaksi liittoa: Yhden Hoorebilla (Siinailla) ja toisen Mooabin maassa.
Kymmenen käskyä annettiin Siinailla, ei muuta. Kun Mooses kertoo tästä liitosta, hän lisää: (5.Moos.5:22)
»Nämä sanat Herra puhui vuorella teille, koko Israelille, tulen ja synkkien pilvien keskeltä mahtavalla äänellä. MUUTA HÄN EI SANONUT. Hän kirjoitti sanansa kahteen kivitauluun ja antoi taulut minulle.
Toinen laki kirjoitettiin pergamenttiin ja ripustettiin lain arkin sivulle hiukan ennen luvattuun maahan tuloa-
5.Moos.31:24Kun Mooses oli kirjoittanut kirjaan koko tämän lain viimeistä sanaa myöten, 25hän antoi leeviläisille, Herran liitonarkun kantajille, tämän käskyn:
26»Ottakaa tämä lain kirja ja pankaa se Herran, Jumalanne, liitonarkun viereen todistuskappaleeksi teitä vastaan. "
Tämä käsinkirjoitettu laki säädäöksineen, joka oli israelilaisia vastaan, tuli tarpeettomaksi Jeesuksen kuollessa.
Paavali kertoo tästä käsikirjoituksesta säädöksineen (kheirografe tois dogmasin, sanoista kheir, käsi grafe, kirjoitus dogma, opinkohta, käsky)
Lue Ef.2:15, Kol.2:14, käytä vuoden -38 käännöstä, koska se on sanatarkka, eikä mikään kääntäjien tulkinta!- Anonyymi
Ef.2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, 15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, 16ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Kol.2:14 "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. 15
Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ef.2:14 Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden, 15 kun hän omassa lihassaan teki tehottomaksi käskyjen lain säädöksinensä, luodakseen itsessänsä nuo kaksi yhdeksi uudeksi ihmiseksi, tehden rauhan, 16ja yhdessä ruumiissa sovittaakseen molemmat Jumalan kanssa ristin kautta, kuolettaen itsensä kautta vihollisuuden.
Kol.2:14 "ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin. 15
Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun."Aivan niin! Kymmentä käskyä ei ole poistettu, nuo muut määräykset kylläkin.
Siksi uskovaisten ei tarvitse välittää kielloista "Älä tartu. älä maista!"
- Anonyymi
Kaunista armon tekstiä löytyy lain orjuuden kahleissa oleville, jotka tahtovat vapautua armoliiton ihanuuteen:
http://ristinvalossa.munfoorumi.com/viewtopic.php?f=1&t=4208- Anonyymi
Mitä tarkoittaa olla lain orjuuden kahleissa ?
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa olla lain orjuuden kahleissa ?
No sitä, jos joku luulee pelastuvansa lakia noudattamalla. Lakia ei silti ole kumottu.
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:17-18- Anonyymi
SAI kirjoitti:
No sitä, jos joku luulee pelastuvansa lakia noudattamalla. Lakia ei silti ole kumottu.
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:17-18Lopetit Raamatun lukemisen Matteukseen. Jos viitsisit muutakin kuin kirjoitella ja valehdella netissä, niin huomasit Herran Jeesuksen sanoneen: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Sanassa on selitetty: Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; - Anonyymi
SAI kirjoitti:
No sitä, jos joku luulee pelastuvansa lakia noudattamalla. Lakia ei silti ole kumottu.
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Matt. 5:17-18Niinpä usko vahvistaa lain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lopetit Raamatun lukemisen Matteukseen. Jos viitsisit muutakin kuin kirjoitella ja valehdella netissä, niin huomasit Herran Jeesuksen sanoneen: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
Sanassa on selitetty: Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi;Tuota uuden liiton maljaa ei löydy vanhimmista Raamatun teksteistä lainkaan. Sen on joku ihminen sinne lisännyt.
- Anonyymi
Onko koskaan mitään muuta viikonpäivää vaihdettu toiseksi? Ei. Vain sapatti, pyhäpäivä, lepopäivä on vaihdettu lauantaista sunnuntaille. Ainakin, jos oletamme, että juutalaisilla on aito ja alkuperäinen tieto viikonpäivistä. Mutta mistä tiedämme varmaksi sanoa, onko heillä alkuperäsitä viikkojärjestystä käytössään, koska he ovat monta muutakin asiaa vääntäneet toiseksi ja lisänneet Jumalan käskyihin ja sanaan omiaan?
Olipa asia miten tahansa, niin Suomessakin vielä 70-luvulla viikko on laskettu alkamaan sunnuntaista, joten ei siitä niin pitkä aika edes ole. Mutta en muista, onko lauantai siltikään ollut mikään pyhäpäivä, vaikka viikko sunnuntaista lähtikin käyntiin.- Anonyymi
Suuri osa on seurannut katolisen kirkon asetusta sunnuntaipyhää. Näin se on 364 jKr. katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan, eroon Kristuksesta.
1234567---
- Anonyymi
Täällä vähän aikauisemmin selitettiin että juutalaisille annettiin kaksi lakia, ja vain toinen poistettiin!
- Anonyymi
Monet ajattelevat, että ennen lain antamista Siinailla sapatista ei ollut annettu sitovaa käskyä ja ettei sitä vietetty. Raamattu kuitenkin osoittaa, että ennen Siinaita sapatista oli annettu sitova käsky ja että sitä vietettiin. Toinen Mooseksen kirjan 16. luku kertoo, että kansa oli nälissään ja Herra lupasi antaa "sataa--ruokaa mannaa taivaasta". Lisäksi hän sanoi panevansa heidät koetukselle nähdäkseen, "noudattavatko he minun lakejani vai eivät" 2. Moos. 16:4) Mitä lakia ? Tähänastisessa raamatullisessa historiassa ei ollut mainittu lain antamista. Juutalaisten oli kuitenkin täytynyt tuntea laki, sillä miten Jumala olisi muuten voinut koetella heidän kuuliaisuuttaan ?
Historiaa.- Anonyymi
Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut sitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut sitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ?
En ole mikään adventisti, mutta totta on se, että 7. päivän pyhittäminen on ilmoitettu jo raamatun alkulehdillä. Sitä ei siis annettu vain juutalaisille tai vasta Siinain vuorella Mooseksen lain yhteydessä.
Aabraham, uskon isämmekin, eli ja vaikutti ennen Mooseksen aikaa ja lain antamista. Hänestä sanotaan, että hän uskoi Jumalaa ja siksi hänet luettiin vanhurskaaksi.
Uuden testamentin mukaan myös omatunto on annettu ihmiselle, joka opastaa oikeaan, ja että Jumalan olemassaolo on ollut nähtävissä maailman luomisesta saakka niin, ettemme voi mitenkään itseämme puolustaa muuta väittämällä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mikään adventisti, mutta totta on se, että 7. päivän pyhittäminen on ilmoitettu jo raamatun alkulehdillä. Sitä ei siis annettu vain juutalaisille tai vasta Siinain vuorella Mooseksen lain yhteydessä.
Aabraham, uskon isämmekin, eli ja vaikutti ennen Mooseksen aikaa ja lain antamista. Hänestä sanotaan, että hän uskoi Jumalaa ja siksi hänet luettiin vanhurskaaksi.
Uuden testamentin mukaan myös omatunto on annettu ihmiselle, joka opastaa oikeaan, ja että Jumalan olemassaolo on ollut nähtävissä maailman luomisesta saakka niin, ettemme voi mitenkään itseämme puolustaa muuta väittämällä.Laki on uuden testamentin mukaan kasvattaja Kristukseen. Se tarkoittaa sitä, että lain onkin tarkoitus herättää kaikenlaista ihmisessä ja saada ihminen huomaamaan, ettei hän voi lakia itse mitenkään pitää, eli noudattaa, eli lain tarkoitus on kasvattaa ihmisen synnin mittaa niin, että omatuntoa alkaa kolkuttamaan ja ihminen alkaa kysellä, kuinka tästä oikein selvitään. Ja niin hän ymmärtää tarvitsevansa Vapahtajaa, välimiestä Jeesusta, joka pystyi lain täyttämään hänen puolestaan Pyhän Jumalan vaatimusten mukaisesti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut sitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ?
Ensimmäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei sano mitään esimerkiksi vanhurskaiden tulevasta palkinnosta. Eivätkö tuossa kirjassa mainitut Jumalan lapset iloinneet Herran antamasta toivosta ja lupauksista ? Hepr. 11:13,16) Mitä heille oli luvattu ? Mikä taivaallinen isänmaa ? Siitä ei Ensimmäinen Mooseksen kirja sano mitään, mutta silti patriarkat uskoivat siihen. Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai ? Tuota oppia ei mainita Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa. Jumalan laki oli niin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta inoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16. luvussa-"kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani ?" jae 28)- ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo. Jollakin tavalla, vaikka Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunnetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla.
Historiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laki on uuden testamentin mukaan kasvattaja Kristukseen. Se tarkoittaa sitä, että lain onkin tarkoitus herättää kaikenlaista ihmisessä ja saada ihminen huomaamaan, ettei hän voi lakia itse mitenkään pitää, eli noudattaa, eli lain tarkoitus on kasvattaa ihmisen synnin mittaa niin, että omatuntoa alkaa kolkuttamaan ja ihminen alkaa kysellä, kuinka tästä oikein selvitään. Ja niin hän ymmärtää tarvitsevansa Vapahtajaa, välimiestä Jeesusta, joka pystyi lain täyttämään hänen puolestaan Pyhän Jumalan vaatimusten mukaisesti.
Valehtelet, lakia ei ole koskaan annettu pakanakansojen täytettäksi, vaan ainoastaan juutalaisille, joille laki oli kavattaja Kristukseen.
Paavali kirjoittaa: Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Pakakansoista on kirjoitettu: Menneitten sukupolvien aikoina hän on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä; Oma tie ei ole yhtä kuin Mooseksen laki.
Pakanoille Jumala on ilmoittanut itsensä hyvyytensä kautta: ja kuitenkaan hän ei ole ollut antamatta todistusta itsestään, sillä hän on tehnyt teille hyvää, antaen teille taivaasta sateita ja hedelmällisiä aikoja ja raviten teidän sydämenne ruualla ja ilolla."
Sana todistaa: etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei sano mitään esimerkiksi vanhurskaiden tulevasta palkinnosta. Eivätkö tuossa kirjassa mainitut Jumalan lapset iloinneet Herran antamasta toivosta ja lupauksista ? Hepr. 11:13,16) Mitä heille oli luvattu ? Mikä taivaallinen isänmaa ? Siitä ei Ensimmäinen Mooseksen kirja sano mitään, mutta silti patriarkat uskoivat siihen. Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai ? Tuota oppia ei mainita Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa. Jumalan laki oli niin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta inoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16. luvussa-"kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani ?" jae 28)- ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo. Jollakin tavalla, vaikka Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunnetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla.
Historiaa.Tapasi mukaan eksytit ja valehtelit ja jätit mainitsematta, mistä laista oli kyse.
Mooses määräsi mm: "Älköön kukaan jättäkö siitä (mannasta) mitään huomiseksi... huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tapasi mukaan eksytit ja valehtelit ja jätit mainitsematta, mistä laista oli kyse.
Mooses määräsi mm: "Älköön kukaan jättäkö siitä (mannasta) mitään huomiseksi... huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi."Mistähän Kain tiesi tehneensä pahaa kun murhasi Aabelin?
Ei kai silloin oltu kielletty tappamasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän Kain tiesi tehneensä pahaa kun murhasi Aabelin?
Ei kai silloin oltu kielletty tappamasta?Aadam ja Eeva olivat syöneet hyvän ja pahan tiedon puusta. Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole mikään adventisti, mutta totta on se, että 7. päivän pyhittäminen on ilmoitettu jo raamatun alkulehdillä. Sitä ei siis annettu vain juutalaisille tai vasta Siinain vuorella Mooseksen lain yhteydessä.
Aabraham, uskon isämmekin, eli ja vaikutti ennen Mooseksen aikaa ja lain antamista. Hänestä sanotaan, että hän uskoi Jumalaa ja siksi hänet luettiin vanhurskaaksi.
Uuden testamentin mukaan myös omatunto on annettu ihmiselle, joka opastaa oikeaan, ja että Jumalan olemassaolo on ollut nähtävissä maailman luomisesta saakka niin, ettemme voi mitenkään itseämme puolustaa muuta väittämällä.Raamatun alkulehtien mukaan viikon 6 ensimmäistä päivää ovat pyhiä, koska silloin luotiin maailma. Seitsemäntenä päivänä ei tehty mitään erityistä, joten kyseessä ei ole pyhä päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aadam ja Eeva olivat syöneet hyvän ja pahan tiedon puusta. Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan.
"Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä"
Meistä, siis jumalista?
Toinen vastaava kohta on 1 moos 6, jossa sanotaan suoraan että Jahve ei ole läheskään ainoa jumala, vaan jumalia on olemassa paljon. Ja heillä on poikia. Tämä ei ole mitään monoteismia, vaan kyseessä on panteistinen uskonto.
"Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei sano mitään esimerkiksi vanhurskaiden tulevasta palkinnosta. Eivätkö tuossa kirjassa mainitut Jumalan lapset iloinneet Herran antamasta toivosta ja lupauksista ? Hepr. 11:13,16) Mitä heille oli luvattu ? Mikä taivaallinen isänmaa ? Siitä ei Ensimmäinen Mooseksen kirja sano mitään, mutta silti patriarkat uskoivat siihen. Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai ? Tuota oppia ei mainita Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa. Jumalan laki oli niin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta inoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16. luvussa-"kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani ?" jae 28)- ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo. Jollakin tavalla, vaikka Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunnetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla.
Historiaa.Lakeja tuli ja lakeja meni. Nuo raamatunpaikat, joihin viittaat eivät kerro mistä laeista juuri niissä raamatunkohdissa on kyse. Ensimmäinen sapattilaki mainitaan Raamatussa vasta mannan antamisen yhteydessä.
Mooseksen kirjat on kirjoitettu satoja vuosia itse tapahtumien jälkeen kuuulopuheiden perusteella. Siksi niitä ei voi pitää täysin luotettavina eikä varsinaisina historian kirjoina vaan ainoastaan kulttuurin ja uskomusten kuvaajina.
HUOM! Ne heijastelevat sen ajan kulttuuria ja tapoja, jonka aikana ne on kirjattu ylös. Mooseksen kirjat kirjoitettiin joskus 1100-800 eKr., joten vaikka ne kertovat tapahtumista, jotka olivat tapahtuneet noin 2500 vuotta taaksepäin, ne kertovat niistä noin 1000-luvulla eKr. eläneitten näkökulmasta ja perustuvat kuulopuheisiin tuhansian vuosien varrelta. Historiakin tuppaa olemaan kirjoittajansa näköinen niin kyllä nämä kulttuurista kertovat tarinatkin ovat kirjoittajansa näköisiä.
Tämä kaikki huomioiden, on parempi jättää pilkuntarkat viilaukset pois siitä, milloin jokin asia on joskus mahdollisesti ekaa kertaa tapahtunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lakeja tuli ja lakeja meni. Nuo raamatunpaikat, joihin viittaat eivät kerro mistä laeista juuri niissä raamatunkohdissa on kyse. Ensimmäinen sapattilaki mainitaan Raamatussa vasta mannan antamisen yhteydessä.
Mooseksen kirjat on kirjoitettu satoja vuosia itse tapahtumien jälkeen kuuulopuheiden perusteella. Siksi niitä ei voi pitää täysin luotettavina eikä varsinaisina historian kirjoina vaan ainoastaan kulttuurin ja uskomusten kuvaajina.
HUOM! Ne heijastelevat sen ajan kulttuuria ja tapoja, jonka aikana ne on kirjattu ylös. Mooseksen kirjat kirjoitettiin joskus 1100-800 eKr., joten vaikka ne kertovat tapahtumista, jotka olivat tapahtuneet noin 2500 vuotta taaksepäin, ne kertovat niistä noin 1000-luvulla eKr. eläneitten näkökulmasta ja perustuvat kuulopuheisiin tuhansian vuosien varrelta. Historiakin tuppaa olemaan kirjoittajansa näköinen niin kyllä nämä kulttuurista kertovat tarinatkin ovat kirjoittajansa näköisiä.
Tämä kaikki huomioiden, on parempi jättää pilkuntarkat viilaukset pois siitä, milloin jokin asia on joskus mahdollisesti ekaa kertaa tapahtunut."Mooseksen kirjat kirjoitettiin joskus 1100-800 eKr."
Mooseksen kirjat on kirjoitettu huomattavasti myöhemmin eli 400 eKr, mutta ne perustuvat neljään eri lähteeseen joista osa on noinkin vanhoja (1100 eKr). Lähteissä olevia tarinoita on lisäksi muokattu pehmeämmiksi ja paremmin ajan henkeen sopivaksi.
Elohistilähteessä esim. Abraham uhraa poikansa Iisakin roviolla, eikä Iisakkia sen jälkeen enää esiinny lähteen tekstissä.
400 eKr tarinaa on muokattu Mooseksen kirjoja kirjoitettaessa, ja on lisätty pelastava Jahven enkeli jota alkuperäistekstissä ei ollut. 1000 eKr aikoihin juutalaisten keskuudessa oli ihan tavallista, että eläinuhrien lisäksi myös omia lapsia uhrattiin jumalille ja sen ajateltiin olevan erityisen lujan uskon merkki, josta palkinnoksi sai myös suuria siunauksia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä"
Meistä, siis jumalista?
Toinen vastaava kohta on 1 moos 6, jossa sanotaan suoraan että Jahve ei ole läheskään ainoa jumala, vaan jumalia on olemassa paljon. Ja heillä on poikia. Tämä ei ole mitään monoteismia, vaan kyseessä on panteistinen uskonto.
"Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita, ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat. "Vanhan testamentin alkukielisessä tekstissä on useita kohtia, joissa Jumala on Elohim. Välillä tuo Elohim on monikossa, välillä yksikössä. Kun se on monikossa, on kyse monista jumalista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valehtelet, lakia ei ole koskaan annettu pakanakansojen täytettäksi, vaan ainoastaan juutalaisille, joille laki oli kavattaja Kristukseen.
Paavali kirjoittaa: Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
Pakakansoista on kirjoitettu: Menneitten sukupolvien aikoina hän on sallinut kaikkien pakanain vaeltaa omia teitänsä; Oma tie ei ole yhtä kuin Mooseksen laki.
Pakanoille Jumala on ilmoittanut itsensä hyvyytensä kautta: ja kuitenkaan hän ei ole ollut antamatta todistusta itsestään, sillä hän on tehnyt teille hyvää, antaen teille taivaasta sateita ja hedelmällisiä aikoja ja raviten teidän sydämenne ruualla ja ilolla."
Sana todistaa: etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen?Pakanoille on levitetty evankeliumia. Ennen evankeliumia on Jumala toiminut tavallaan mikä se sitten lieneekin pakanoiden suhteen. Pakanoillakin on omatunto ja näkivät ja kuulivat Jumalan kansasta.
Laki ja evankeliumi kuuluvat yhteen.
Jumala on rakkaus.
Monet pakanat ovat tulleet uskoon ja toiset jääneet pakanoiksi. Usko ja kääntymys ei ole pakollista. Pakanoita tulee kohdella hyvin, vaikka eivät uskoa ota vastaan. He ovat ihmisiä Jumalan luomia. Jokaista ihmistä Jumala puhuttelee tavalla tai toisella aikanaan.
Mistä sitten johtuu, että Jumalan 10.käskyä vastaan hyökätään ja vallankin Herran sapattia.? Vaikea käsittää, että Pyhä sapatti on jollekin kauhistus. Järjellä aateltuna luulisi olevan mukava olla vapaalla töistä oli sitten uskossa tai ei.
- Anonyymi
Koko patriarkallisen kauden ajalta ei kuitenkaan ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää seitsemäs päivä. Emme myöskään löydä suoraa käskyä, joka kieltäisi varastamisen, tappamisen, aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen. Viidennestä Mooseksen kirjasta Toiseen kuninkaiden kirjaan-jakso, joka kattaa erämaavaelluksen, Kanaanin valloituksen, tuomarien ajan, Saulin, Daavidin ja Salomon hallituskauden, juutalaisten valtakunnan jakaantumisen jne.- ei kertaakaan mainita sapatinviettoa, vaikka koko tuona aikana se oli pakollista kuolemanrangaistuksen uhalla. Joosuasta Nehemiaan saakka lähes tuhat vuotta, vietettiin varmasti myös lehtimajanjuhlaa, vaikkei sitä kertaakaan mainita. Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen, että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä. Patriarkat ilmeisesti tunsivat seitsenpäiväisen viikon. Seitsemän päivän jakso mainitaan Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa useita kertoja. 1. Moos. 7:4,10; 8:10,12) lisäksi Jaakobin häiden yhteydessä puhutaan hääviikosta. Jos kerran sapatti asetettiin luomisessa luomistyön muitoksi, olisiko se pantu jäihin kahdeksituhanneksi vuodeksi ja vasta Egyptistä lähdön jälkeen otettu varoituksetta esiin sitä rikkovien juutalaisten kiusaksi ?
Historiaa.- Anonyymi
Niinkö meinaat? Lait voimassa. Mutta oliko niiden noudattaminen sittenkään niin kovin tärkeää? Jos Jumalan lakien noudattaminen ei ollut tärkeää, (vaikka meidän uskomuksiemme mukaan olikin), niin onko se Raamattu sittenkään mikään historian kirja, joka kertoo sanatarkasti totuuden lain noudattamisesta? Kun Jumala ei välitä omiensa lain noudattamisesta vaan suosii toisia, niin mitä merkitystä tuollaisella Raamattu-kirjalla on lain kuvaajana ollenkaan. Voisi kysyä, että mitkä lait olivat oikeasti voimassa ja mitkä eivät? Ja kenelle ne olivat voImassa?
Abram teki räikeästi Jumalan tahtoa vastaan panemalla toista vaimoaan saadakseen lapsen vaikka Jumala sanoi, että moninkertaistaa hänen sukunsa. Kaksinnaija! Jumalan tahtoa vastaan! Ja silti Jumalan mielen mukainen, josta Jumala piti. Ja varmasti laki oli voimassa tuolloin. Vai oliko? Ja mikä laki kenellekin?
Daavid oli moniavioinen vaikka taatusti kymmenen käskyn laki oli hänellekin voimassa. Vai oliko? Ei sitä erikseen julistettu mutta toisaalta maan tapa oli moniavioisuus ja Jumalalle se sopi aivan mainiosti, sillä Daavid oli Jumalan mieleen. Vai sopiko? Laim rikkominen?
Joosef oli hemmoteltu kakara, joka kohteli veljiään ja isäänsä lähes sydänkohtaukseen asti ilkeästi, suorastaan juonittelevan katalasti ja oli silti Jumalan suosikki. Kännäsi veljiensä kanssa. Ei mainittu lakeja juu. Olivatko ne voimassa vai eivätkö ne koskeneet Joosefia?
Simpson taisteli jatkuvasti Jumalaa ja hänen tahtoaan eli lakejaan vastaan. Täysi kusipää! Ja silti Jumala antoi hänelle supervoimat hajoittaa pylväät ja tappaa niillä ihmisiä. Laki oli voimassa mutta sen noudattaminen ei ollut niin kovi tärkeää. Vai oliko? Ei tarvinnut mainita ei. Tappaminen oli OK?
Nämä Jumalan lait eivät olleet lopulta niin kovin tärkeitä ja ehkä ne eivät olleet edes voimassa....kaikille.
Pitääkö lista jatkaa...?
Sapattia ei asetettu minkään muistoksi. Se on sinun keksintöäsi, mille ei löydy Raamatusta tukea. Sapatti oli Jumalan oma juttu, jonka hän asetti, ei luomisen muistoksi, vaan sen, että hän ei luonut enää. Lue nyt vaan se Raamattusi. Jos se Jumala nyt sapatin joillekin antoi, niin Riemuvuosien kirjasta voimme myös lukea, että Jumala antoi sapatin enkelille mutta ei ihmisille. Kannattaisiko nostaa se pää sieltä pensaasta ja tutkia sitä Raamattua ihan itse?!
- Anonyymi
Jos israelilaiset jo tunsivat Jumalan lain, sapatti mukaan lukien, miksi tämä valtava näytös Siinailla ? 2. Moos. 19:18 2. Moos. 20:19)
- Anonyymi
Kun tiedetään, että tämä kansa oli juuri viettänyt neljä vuosisataa Lähi-idän monijumalaisimpiin ja pakanallisimpiin kuuluvassa kultuurissa. Harva ympäristö olisi ollut vieraampi ja turmelevampi isien uskolle kuin faraoiden Egypti. Voit vain kuvitella, mitä neljä vuosisataa Egyptin epäjumalien ja pyramidien keskellä teki juutalaisille ! Heti kun Jumalan ääni Siinailta oli lakanut kaikumasta heidän korvissaan, he tekivät kultaisen vasikan ja palvoivat sitä ! Tätä eläintä palvottiin Egyptissä yleisesti jumalana, mikä selittää miksi-huolimatta käskystä, joka kielsi epäjumalien valmistamisen ja palvonnan. Jos he kerran olivat niin entisten ympäristönsä vaikutuksen alaisia, että sortuivat epäjumalanpalvelukseen heti Jumalan voimallisen ilmestymisen jälkeen Siinailla, mitä olisikaan tapahtunut, jos Herra ei olisi jyrissyt lakiaan Israelille vaan kysynyt lauhkeasti, halusivatko he kenties noudattaa hänen kymmentä suositustaan ?
Historiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun tiedetään, että tämä kansa oli juuri viettänyt neljä vuosisataa Lähi-idän monijumalaisimpiin ja pakanallisimpiin kuuluvassa kultuurissa. Harva ympäristö olisi ollut vieraampi ja turmelevampi isien uskolle kuin faraoiden Egypti. Voit vain kuvitella, mitä neljä vuosisataa Egyptin epäjumalien ja pyramidien keskellä teki juutalaisille ! Heti kun Jumalan ääni Siinailta oli lakanut kaikumasta heidän korvissaan, he tekivät kultaisen vasikan ja palvoivat sitä ! Tätä eläintä palvottiin Egyptissä yleisesti jumalana, mikä selittää miksi-huolimatta käskystä, joka kielsi epäjumalien valmistamisen ja palvonnan. Jos he kerran olivat niin entisten ympäristönsä vaikutuksen alaisia, että sortuivat epäjumalanpalvelukseen heti Jumalan voimallisen ilmestymisen jälkeen Siinailla, mitä olisikaan tapahtunut, jos Herra ei olisi jyrissyt lakiaan Israelille vaan kysynyt lauhkeasti, halusivatko he kenties noudattaa hänen kymmentä suositustaan ?
Historiaa.Siitä vain sitten osoittamaan Raamatun teksteillä, että nimen omaan sapattia oli vietettävä ennen mannan antamisen ihmettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vain sitten osoittamaan Raamatun teksteillä, että nimen omaan sapattia oli vietettävä ennen mannan antamisen ihmettä.
Heitä pois peite silmiltäsi, niin näet.
1234567--- - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heitä pois peite silmiltäsi, niin näet.
1234567---Itsellesi kirjoitit: "Heitä pois peite silmiltäsi, niin näet." Mutta Sanan mukaan peite katoaa, kun käänttyy Kristuksen puoleen. Sapatinvouhkaaminen ei poista peitettä.
- Anonyymi
Aadam ja Eeva olivat sisällä Elämässä, jonka Jumala oli puhaltanut heihin. 1 Moos. 2:7. Siksi heitä piti varoittaa kuolemasta. 1 Moos. 2:17. Nyt ihmiskunta on kuoleman tilassa ja meidän eläviksi tulleiden tulee kertoa heille Elämän mahdollisuudesta. ”Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikkomuksiinne ja synteihinne.” Ef. 2:1. Synnin ja kuoleman tilasta voi päästä yhteyteen Elämän antajan kanssa. Se edellyttää poistumista Aadamin jälkeläisyydestä. Jumalasta erossa oleva aadamilainen ihminen on kuoleman tilassa.
Ylösnoussut Jeesus on ansainnut meille kaksi asiaa: 1. kuoleman pois synnin tilasta ja 2. ikuisen Elämän Hänen yhteydessään. Room. 6. Tämän armon saa jokainen ottaa vastaan. Joh. 3:3-7. 2 Kor. 6:1. Uskoon tulemisen eli uuden elämän saamisen pitää tapahtua ajallisen elämän aikana. Kuoleman jälkeen ei enää ole mahdollista pelastua. Mk. 2:10. Room. 8:9.
Ylösnousemuspäivänä Jeesus ilmestyi ja "Hän puhalsi heitä kohti ja sanoi heille: ”Ottakaa vastaan Pyhä Henki.” Joh. 20:19-22. –
Voimme olla varmoja, että opetuslapset siinä ottivat vastaan uudestisynnyttävän Jumalan Hengen. ”Hän on Jeesuksen Kristuksen kuolleistanousemisen kautta uudestisynnyttänyt meidät elävään toivoon.” 1 Piet. 1:3. Samoin kuin Elämän Henki puhallettiin Aadamiin (1 Moos. 2:7) samoin tehtiin myös uuden liiton opetuslapsille.
Ristin tapahtumista ja ylösnousemuksesta alkoi uusi aikakausi ja uusi ihmissuku, jonka kantaisä on Jeesus Kristus. Me olemme Jeesuksen verellä ostettu kuningaskunta. Dan. 2:44. Ilm. 1:5,6. ”Sinä olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista, kielistä, kansakunnista ja kansanheimoista. Sinä olet tehnyt heidät kuningaskunnaksi” Ilm. 5:9,10. 1 Piet. 1:18,19.
Nyt tähän armoliiton ja sapatin jälkeisen ylösnousemuspäivän (Matt. 28:1) pelastettujen joukkoon kutsutaan kaikkia ihmisiä. ”Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.” 1 Tim. 2:4.
Miten tämä liittyy sapattiin? Koska uudestisyntyminen on ”uudeksi luomukseksi” tuleminen, siirtyminen Aadamista Kristukseen. ”Jos joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!” 2 Kor. 5:17. ”Jumala on herättänyt meidät yhdessä Hänen kanssaan (Room. 6:4-11) ja asettanut yhdessä Hänen kanssaan istumaan taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa.” Efes. 2:6-10.
Olemme syntyneet Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen Hengestään. Emme enää ole Aadamin jälkeläisiä, vaan uskoon tultuamme katkaistiin siteemme sinne ja siirryimme uuteen sukuhaaraan. Vanha aadamilainen ihmisemme haudattiin upotuskasteessa Jeesuksen nimeen. Nyt meille eivät enää kuulu Aadamin suvun perinnötsapattisääntöineen ja lakeineen. Olemme Kristuksen jälkeläisinä Aabrahamin perillisiä. Gal. 3:16, 26-29. Aabraham eli Jumalan yhteydessä ennen lakiliittoa. Gal. 6:15. Ef. 4:24. ym.
MISSÄ JEESUS VIETTI SAPATTIA? – Haudassa. Hän vei sapatin kanssaan hautaan ja kuoli pois siitä. Viikon ensimmäisenä päivänä Hän nousi kuolleista ”viimeisenä Aadamina” (1 Kor. 15:45), ihmiskunnan uutena kantaisänä niille, jotka tulevat uskoon. Sapatti oli nyt tullut päätökseen, täyttymykseensä, ja uuden liiton ikuisesti pysyvä lepotila tuli vallitsevaksi. ”Tulkaa minun tyköni .. niin minä annan teille levon.” Matt. 11:28-30. Me tulimme Hänen tykönsä ja saimme levon. ”Joka on päässyt Hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan niin kuin Jumalakin omista teoistaan.” Hebr. 4:10. Kuolimme yhdessä Jeesuksen kanssa pois sapatista, kun ”Kristuksen kirkkauden evankeliumi” (2 Kor. 4:4) loisti sydämiimme vapauttaen meidät ”synnin ja kuoleman laista”. Room. 8:2.
Uskoontulemisessa saatu sydämen lepotila on siis uuden liiton sapatinlepo. Siinä ei enää ole viikonpäivillä merkitystä, vaikka niitäkin saa valita (Room. 14:5,6), koska ihminen tarvitsee tässä ajassa lepoa työstään. Ja vaikka meillä on lepo työtä tehdessäkin, niin raskasta ruumiillista työtä tekevä tarvitsee myös fyysisen lepopäivän. Eikä mikään estä meitä valitsemasta lepopäiväksi viikon seitsemättä päivää, lauantaita.
”Nyt, kun te tunnette Jumalan, tai paremminkin, kun Jumala tuntee teidät, miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? Tahdotteko jälleen tulla niiden orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa.” Gal. 4:9-11.
Uudestisyntyneiden ikuinen sapatinlepo on voimassa NYT. Hebr. 4. luku opettaa tästä selvin sanoin. ”Joka on päässyt Hänen lepoonsa, on saanut levon teoistaan niin kuin Jumalakin omista teoistaan”. Hebr. 4:10. ”Jumalan kansalla on siis sapatinlepo voimassa nyt (kreik. apoleipetai = on voimassa.).” Hebr. 4:9. Novum.
Meillä uskoon tulleilla ja upotuskasteella kastetuilla on uuden liiton sapatinlepo sydämissämme 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa, jatkuen ikuisesti.- Anonyymi
Sapatinviettoa on erheellisesti vastustettu myös seuraavilla Paavalin sanoilla: "Kukaan ei siis saa tuomita teitä siitä, mitä syötte tai juotte tai miten noudatatte juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Ne ovat vain sen varjoa, mikä on tulossa" Kol. 2:16,17) Todistavatko nämä jakeet, ettei kristittyjen tule enää viettää sapattia ? Kuten aina, asiayhteys on ratkaiseva.
Kolossalaiskirjeen 2. luvun 16. jakeen tarkastelu osoittaa, ettei Paavali edes suoraan moittinut niitä, jotka viettivät juhla-aikoja ja uudenkuun ja sapatin päiviä. Hän vain sanoi: "Kukaan ei saa tuomita teitä" niiden johdosta. Jos Paavali olisi tässä puhunut seitsemännen päivän sapatista tai muista dekalogin käskyistä, hänen löyhää asennettaan olisi hyvin vaikea ymmärtää, koska hän toisaalla puhui niin voimakkaasti tottelemattomuutta vastaan. Mutta Paavali ei tässä, niin kuin ei myöskään Roomalaiskirjeessä, viitannutkaan seitsemänen päivän sapattiin. Samantapainen raamatunpaikka löytyy Galatalaiskijeestä: "Silloin, kun ette vielä tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalina sellasia, jotka eivät mitään jumalia ole. Mutta nyt te tunnette Jumalan, ja ennen kaikkea Jumala tuntee teidät. Kuinka te nyt jälleen turvaudutte noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin ? Aiotteko jälleen alistua niiden orjiksi ? Te pidätte tarkoin silmällä päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja määrävuosia" Gal. 4:8-10)
Lukiko Paavali seitsemännen päivän sapatin "noihin heikkoihin ja surkeisiin alkuvoimiin" ?
Ei tietenkään, sikäli kuin Jeesus ei kutsunut itseään "heikkojen ja surkeiden alkuvoimien Herraksi" Ja jos seitsemännen päivän sapatin pyhittäminen alisti ihmisen orjaksi, tuliko myös Luojasta, sapatin asettajasta, orja, kun hän vietti luomisen jälkeen maailman ensimmäistä sapattia. 1. Moos. 2:2) ? Entä tuliko Jeesuksesta orja, kun hän vietti sapattia kolmenkymmenenkolmen vuoden ajan ? Paavali ei voinut Galatalaiskirjeessä, kuten ei myöskään Roomalais- ja Kolossalaiskirjeessä, opettaa, että Jumalan laki ja varsinkaan sapattikäsky olisi kumottu, kun Jeesus itse niin järkkymättömästi opetti sapatinviettoa.
Historiaa. - Anonyymi
Kuolit yhdessä Jeesuksen kanssa pois sapatista?
Älä käytä me muotoa, puhu vaan itseatäsi.
Tiedämme, että Jeesus ei vienyt sapattia hautaan, vaikka niin sanot. Mitä järkeä siinä on, viedä päivä hautaan? Kyllä se sapatin päivä jatkui vielä, jos opetuslapsiin ja raamattuun on uskominen ja sapatti on vielä nykyäänkin. Raamattu puhuu, että se sapatin päivä oli suuri.
Jeesuksen tehtävä ei myöskään ollut kuolla poistaakseen sapattinsa.
Poistaa sellainen, jonka ihmistä varten antanut.
Onneksi ei näin käynyt vaan Jeesus kuoli synnin tähden, otti päällensä omiensa synnit ja sovitti ne verellään. Täten on vielä ihmisillä toivoa.
- Anonyymi
Paavi luopui ”Kristuksen sijainen”- tittelistään.
Yleensä sijaisuus päättyy viranhaltijan palatessa.
Mutta nythän oli kyseessä anti-sijainen. Ja anti-viranhaltija ...
http://www.thepukki.fi/blog/post/paavi-fransiskus-luopuu-kristuksen-sijainen--tittelistaan- Anonyymi
Niin, Jumalan Pojan viransijainen on numeroarvoltaan latinassa 666.
VICARIVS FILII DEI V=5 I=1 C=100 L=50 D=500
5 1 100 1 5 1 1 1 500 1 =666
Tämä' perustuu Donatio Constantini - asiakirjaan jossa annetaan paaville valta juuri Jumalan Pojan viransijaisena.
Antikristus ei tarkoita Kristuksen vastustajaa vaan sijaista. Esimerkiksi Herodes Antipater oli hallitsija isänsä sijaisena.
Vuorisaarnassa sanaa anti käytetään sanonnassa "silmä silmästä, ja hammas hampaasta".
Hammas "korvattiin" hampaalla! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, Jumalan Pojan viransijainen on numeroarvoltaan latinassa 666.
VICARIVS FILII DEI V=5 I=1 C=100 L=50 D=500
5 1 100 1 5 1 1 1 500 1 =666
Tämä' perustuu Donatio Constantini - asiakirjaan jossa annetaan paaville valta juuri Jumalan Pojan viransijaisena.
Antikristus ei tarkoita Kristuksen vastustajaa vaan sijaista. Esimerkiksi Herodes Antipater oli hallitsija isänsä sijaisena.
Vuorisaarnassa sanaa anti käytetään sanonnassa "silmä silmästä, ja hammas hampaasta".
Hammas "korvattiin" hampaalla!VICARIVS FILII DEI
V=5 I=1 C=100 L=50 D=500
5 1 100 1 5 1 1 1 500 1 =666
- Anonyymi
Metodisti Adam Clarke kirjoitti: "Mikään ei viittaa siihen, että kristinuskon tulo olisi kumonnut sapatin tai tehnyt sen moraalisesti tarpeettomaksi."
- Anonyymi
Adventisti-toraistit pohjimmiltaan väittävät, ettei Jeesus ole sovittanut syntejä.
- Anonyymi
Metodisti erehtyi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä913010Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3001717Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461597IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4031410- 871401
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4031323Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21139Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381077Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun335917Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden263891