Väitöskirja: Syrjäytyneiden joukossa paljon diagnosoimattomia kehitysvammaisia

Anonyymi

Ylen juttu tänään:

https://yle.fi/uutiset/3-11251794

"Kerätär on työskennellyt työttömien työkyvyn arvioinnissa 20 vuotta, ja hän on väitöskirjassaan todennut, että työttömien joukossa on lukuisia kehitysvammaisia, joita ei ole aiemmin tunnistettu.

Kerättären mukaan ilman diagnoosia olevat lievästi kehitysvammaiset ovat usein syrjäytyneitä ja työttömiä. Tällainen ihminen ei välttämättä pysty itse hahmottamaan tilannettaan, saati osaa etsiä ratkaisuja vaikeuksiinsa.

Diagnoosin saaminen on tärkeää, koska kehitysvammaisille on laissa määrätty etuja ja palveluja. Jos diagnoosia ei ole, näitä ei saa.

Suomessa on tällä hetkellä diagnosoitu arviolta 25 000 lievää kehitysvammaa. Kerättären mukaan liian moni heistä jää tukipalveluiden ulkopuolelle kokonaan. Osa saa diagnoosin Sonja Koskelon tapaan vasta aikuisena. "

8

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Varaa heti aika neuvolaan!!

• Löytyihän se selitys viimein minullekin. Olin tuota osannut jo pitkään odottaakin. Tosin samaan lopputulokseen päätyivät natsitkin, joskin päinvastaisen päättelyn kautta.

• Anonyymi

Aloituksen linkki koskee tieteellistä tohtorinväitöskirjaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Aloituksen linkki koskee tieteellistä tohtorinväitöskirjaa.

Dokkari tulee yleltä heti hinntiperunoiden jälkeen.

• Anonyymi

Logged in jossa nämä tyypit esiintyivät.

• Anonyymi

Hallitus taas, yhä uudeleen yrittää ohittaa vakavan massa-työttömyys ongelman,,, syrjäyttämällä.
      Vihapuhumalla ja nimittelemällä työttömät vammaisiksi ja sairaiksi.

- aika kätevää propagandaa !!!.
      Mutta nyt on uusia suuria ongelmia,, -tautivaara kasvatta massa-työttömyyttä, ja nyt on hankala koko kansaa vihapuhua ongelmaisiksi !!

• Anonyymi

jooooooooo mie oonnnnn hiukan lievästi keyhivytysvaummainen outokumpulainen iso nenäinen

• Anonyymi

Konavirus tekee paljon syrjäytyneitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1399
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      68
      1197
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      205
      1192
    4. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      214
      1184
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1039
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      993
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      913
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      129
      894
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      788
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      765
    Aihe