Ongelma suurimmalla osalla ihmisistä jotka kutsuvat itseään jollakin uskonnollisella leimalla näyttää olevan on se, että ateismi toisin kuin uskonnollinen nimitys kuten kristitty, juutalainen, islam tai budhalaisuus, ei pidä sisällään kokonaista ideologiaa.
Ateismi on sen sijaan yksittäinen päätelmä johon henkilö on päätynyt sen mainitsemattoman ja määrittelemättömäksi jääneen maailmankatsomuksen ja ideologian kautta jonka seurauksena hän on myös ateisti.
Ateismi ei ole ideologia joka ateistilla on, vaan sen sijaan ateistilla on ideologia joka ei vaadi minkään jumalan olemassaolon olettamista todeksi.
Ja tietääkseen mikä jonkun yksitäisen ateistin ideologia on, täytyy tätä kysyä kultakin yksilöltä henkilökohtaiseti.
Sillä voidakseen olla ateisti, ei ateistin ole välttämätöstä omaksua mitään tiettyä ideologista kokonaisuutta.
Miten ateismi määritellän on olemassa monia muotoja, mutta näin keskustelun avaamiksi esitän itse käyttämäni muodon, jottei asiasta synny väärinkäsitystä. Tämä kun ei ehkä ole se kaikkein tyypillisin muoto.
Itse henkilökohtaisesti määrittelen ateistin seuraavasti.
Ateisti on henkilö joka ei ole vakuuttunut jumaiien olemassaolosta.
Ja oma henkilökohtainen asemani on:
Olen vakuuttunut siitä ettei jumalia ole olemassa.
Voinko olla väärässä? Toki, mutta minä pidän jumalien olemassa olemattomuutta tällä hetkellä yhtä todellisena kun sitä, että itseni ulkopuolinen todellisuus on olemassa.
Mutta koska tunnistan, että tietämys jota minulla on, on rajallinen, pidän aina auki mahdollisuuden, että joku kykenee joskus vakuuttamaan minut siitä, että jokin jumaluus voisi olla olemassa.
En vain ole koskaan kohdannut argumettia jumalan olemassaolon puolesta tai ketään joka olisi kyennyt vakuuttamaan minut minkään jumalan olemassaolosta.
Mutta mikäli joku tahtoo yrittää vakuuttaa minut siitä, että jokin jumala on olemassa tai että minun tulisi muuttaa maailmankatsomustani...
Olet tervetullut kokeilemaan, oli kyse sitten jumaluskosta tai mistä tahansa muusta asiasta.
Ateismi ja kuinka vakuuttaisit ateistin jumalan olemassaolosta?
27
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Uskovaiset eivät ole lainanneet minulle miljoonaa, jonka lupaan maksaa korkoineen suoraan jumalalle kuoltuani. Tämä todistaa aika paljon.
- Anonyymi
Pidätä hengitystäsi tarpeeksi pitkään niin kohtaat jumalat.
- Anonyymi
Siitä vain kokeilemaan ja kun olet osoittanut, että tämä tapa toimii, saatan harkita sitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vain kokeilemaan ja kun olet osoittanut, että tämä tapa toimii, saatan harkita sitä.
Avaaja tosin on sen verran vajaa Jehova tai Luterilainen että hapenpuute ei sitä oliota haittaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Avaaja tosin on sen verran vajaa Jehova tai Luterilainen että hapenpuute ei sitä oliota haittaa!
Mielenkiintoista. Ja uskotko sinä että adhominan hyökkäykset jollakin tapaa mahdollisesti antavat sinusta jollakin tapaa positiivisen kuvan?
Toki kun nimettömänä esiintyy on hieman vaikea sanoa kuka kukin on, mutta sinä, kuka sitten ikinä oletkin valitsit ilmaista itsesä tavalla jonka ilmaisit.
Minä itse, henkilökohtaisesti kokisin tuollaisen käytöksen häpelliseksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista. Ja uskotko sinä että adhominan hyökkäykset jollakin tapaa mahdollisesti antavat sinusta jollakin tapaa positiivisen kuvan?
Toki kun nimettömänä esiintyy on hieman vaikea sanoa kuka kukin on, mutta sinä, kuka sitten ikinä oletkin valitsit ilmaista itsesä tavalla jonka ilmaisit.
Minä itse, henkilökohtaisesti kokisin tuollaisen käytöksen häpelliseksi.Se on tämä G4G / G5G, häiriköi ateisteja ja uskovaisia silloin kun ei yritä kreationismia puolustella.
Kiitos avaajalle todella hyvästä ja ajatuksella kirjoitetusta viestistä :)
Näitä näkyy palstalla valitettavan harvoinUskovaiset ovat aina saaneet minut vakuuttuneiksi tuomitsemisvimmastaan ja vihamielisyydestään. Jumalasta ei ole ikinä ilmennyt merkkiäkään. Outo "rakkaususkonto" tosiaan.
- Anonyymi
Itse kaikkein yleisesti kohtaamani piirre uskonnollisessa henkilössä, jonka vuoksi en erityisemmin pidä uskonnollisista ihmisistä, on ylimielinen omahyvisyys joka esitetään nöyryytenä.
Muodossa: "Oi voi voi kun jumala / Jumala, teki jotakin minun poloisen ihmisen hyväksi. "
Jostain syystä uskonnollisilla ihmisillä ei näytä olevan minkäänlaista kykyä harkita sitä, että he eivät ole anutlaatuisia vaan, että maailmassa on tuhansia ihmisiä jotka ovat heidän kaltaisiaan ja samassa asemassa saamatta minkäänlaista apua tilanteeseensa.
Se, että tilanne kääntyi heidän omaksi edukseen, on vain ja yksinkertaisesti tilanne josta he ovat itsensä löytäneet. Mutta sen sijaan, että he tunnistaisivat tämän he seisovat, jossain tapauksissa kirjaimellisesti, tuhansien ruumiiden muodostaman kukkulan laella heiluttaen lippua joka kertoo siitä kuinka jumala säästi heidät mutta ei muita.
Ja kehtaavat kutsua tätä nöyrtymiseksi.
"Mutta mikäli joku tahtoo yrittää vakuuttaa minut siitä, että jokin jumala on olemassa tai että minun tulisi muuttaa maailmankatsomustani...
Olet tervetullut kokeilemaan, oli kyse sitten jumaluskosta tai mistä tahansa muusta asiasta."
Usko sellaiseen Jumalaan, joka on olemassa, eikä sellaiseen jumalaan, jota ei ole olemassa!- Anonyymi
Ja mikä tällainen jumala joka on olemassa sinun mieletäsi on?
Itse kun en ole vakuuttunut että mitään sellaista jota edes voisi pitää jumalana, tai on mitään syytä kutsua jumalaksi, voisi ylipäätään olla olemassa. Anonyymi kirjoitti:
Ja mikä tällainen jumala joka on olemassa sinun mieletäsi on?
Itse kun en ole vakuuttunut että mitään sellaista jota edes voisi pitää jumalana, tai on mitään syytä kutsua jumalaksi, voisi ylipäätään olla olemassa."Ja mikä tällainen jumala joka on olemassa sinun mieletäsi on?
Itse kun en ole vakuuttunut että mitään sellaista jota edes voisi pitää jumalana, tai on mitään syytä kutsua jumalaksi, voisi ylipäätään olla olemassa."
Usko sellaiseen Jumalaan, jota voidaan ylipäänsä pitää Jumalan, äläkä sellaiseen jumalaan, jota ylipäätään ei voi pitää Jumalana.- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"Ja mikä tällainen jumala joka on olemassa sinun mieletäsi on?
Itse kun en ole vakuuttunut että mitään sellaista jota edes voisi pitää jumalana, tai on mitään syytä kutsua jumalaksi, voisi ylipäätään olla olemassa."
Usko sellaiseen Jumalaan, jota voidaan ylipäänsä pitää Jumalan, äläkä sellaiseen jumalaan, jota ylipäätään ei voi pitää Jumalana.En pidä sellaista olemassa olevana.
- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
Usko sellaiseen Jumalaan, jota voidaan ylipäänsä pitää Jumalan, äläkä sellaiseen jumalaan, jota ylipäätään ei voi pitää Jumalana.Onko se Raamatun murjottava ja mustasukkainen, kostonhimoinen Jahve, todella palvontasi arvoinen?
- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
Usko sellaiseen Jumalaan, jota voidaan ylipäänsä pitää Jumalan, äläkä sellaiseen jumalaan, jota ylipäätään ei voi pitää Jumalana.Ja Raamatussahan sanotaan, että lopuksi Jahve pelastaa itse luomaltaan tuomiolta vain 144 000 juutalaista.
Niin, että ellet ole juutalainen, niin kehnostihan sinulle käy kuitenkin, Raamattusi mukaan. Anonyymi kirjoitti:
En pidä sellaista olemassa olevana.
"En pidä sellaista olemassa olevana."
Usko sellaiseen Jumalaan, jota pidät olemassa olevana, äläkä sellaiseen, jota et pidä olemassaolevana.Anonyymi kirjoitti:
Onko se Raamatun murjottava ja mustasukkainen, kostonhimoinen Jahve, todella palvontasi arvoinen?
"Onko se Raamatun murjottava ja mustasukkainen, kostonhimoinen Jahve, todella palvontasi arvoinen?"
Älä usko sellaiseen jumalaan, joka on murjottava, mustasukkainen ja kostonhimoinen, vaan usko sellaiseen Jumalaan, joka on Rakkaus ja Totuus ja kaiken Luoja.Anonyymi kirjoitti:
Ja Raamatussahan sanotaan, että lopuksi Jahve pelastaa itse luomaltaan tuomiolta vain 144 000 juutalaista.
Niin, että ellet ole juutalainen, niin kehnostihan sinulle käy kuitenkin, Raamattusi mukaan."Niin, että ellet ole juutalainen, niin kehnostihan sinulle käy kuitenkin, Raamattusi mukaan."
Älä usko sellaiseen Jumalaa, joka pelastaa vain 144000 juutalaista, vaan usko sellaiseen Jumalaan, joka pelastaa jokaiseen, joka uskoo Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitustyöhönsä.- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"En pidä sellaista olemassa olevana."
Usko sellaiseen Jumalaan, jota pidät olemassa olevana, äläkä sellaiseen, jota et pidä olemassaolevana.Ymmärrät kai, että se mihin joku uskoo ei ole jotakin mitä voi valita.
- Anonyymi
Mitä olen itse kuullut näitä ns. todisteita.
-Musta tuntuu että juuri se jumala on olemassa jonka kulttuurilliseen piiriin olen syntynyt.
- Jumala tekee taikatemppuja juuri minulle, jotka kyllä ovat sattumanvaraisia.
-Kuulen ääniä pääni sisällä.
-Kuoleman jälkeen saan vastauksen.
- En ymmärrä asiaa, joten jumala.
Nuo eivät ole vakuuttaneet minua minkäänlaisen jumaluuden olemassaolosta.
Harmi sinänsä että hienosta kirjoituksestasi huolimatta ateisteista vääristely ei muutu ollenkaan. Olen huomannut, ettei ainakaan palstan teistejä edes kiinnosta asioiden oikea laita."- Jumala tekee taikatemppuja juuri minulle, jotka kyllä ovat sattumanvaraisia.
Nuo eivät ole vakuuttaneet minua minkäänlaisen jumaluuden olemassaolosta."
Eivät ne saa minuakaan vakuuttuneeksi minkäänlaisen jumalan olemassaolosta, mutta minä uskon sellaiseen Jumalaan, joka saa minut vakuuttuneeksi Hänen olemassaolostaan.
Usko sinäkin sellaiseen Jumalaan, joka saa sinut vakuuttuneeksi, että Hän on olemassa, äläkä usko sellaiseen jumalaan, joka ei saa sinua vakuuttuneeksi Hänen olemassaolostaan.- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"- Jumala tekee taikatemppuja juuri minulle, jotka kyllä ovat sattumanvaraisia.
Nuo eivät ole vakuuttaneet minua minkäänlaisen jumaluuden olemassaolosta."
Eivät ne saa minuakaan vakuuttuneeksi minkäänlaisen jumalan olemassaolosta, mutta minä uskon sellaiseen Jumalaan, joka saa minut vakuuttuneeksi Hänen olemassaolostaan.
Usko sinäkin sellaiseen Jumalaan, joka saa sinut vakuuttuneeksi, että Hän on olemassa, äläkä usko sellaiseen jumalaan, joka ei saa sinua vakuuttuneeksi Hänen olemassaolostaan.Eipä ole vielä näkynyt sitä jumalaa. Se voisikin vakuuttaa jos se jumala tulisi itse vakuuttamaan minua ihan henkilökohtaisesti, mutta joka kerta jumalaa kauppaa joku ulkopuolinen jolla ei ole mitään näyttöä siitä.
- Anonyymi
Harmi sinänsä, minä en edes ole vaatinut ketään osoittamaan välttämättä että jokin jumaluus on olemassa, ainoastaan pyytänyt vakuuttamaan minut siitä että se mihin uskonnolliset henkilöt uskovat pitää paikkansa.
Ja jos joku uskonnollinen henkilö katsoo että syyt joiden perusteella hän itse uskoo mitä uskoo on riittävät ja perusteltavissa olevat, niin miksi nuo samat syyt eivät voisi päteä myös minun kohdallani?
Ja mikäli joku uskonnollinen henkilö katsoo että syyt joiden vuoksi hän itse uskoo, eivät päde minuun, niin kysyms kuuluu: Miksi nämä syyt ovat päteviä jossain tapauksessa kun taas toisessa eivät?
Miksi nämä syyt ovat riittäviä heille? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harmi sinänsä, minä en edes ole vaatinut ketään osoittamaan välttämättä että jokin jumaluus on olemassa, ainoastaan pyytänyt vakuuttamaan minut siitä että se mihin uskonnolliset henkilöt uskovat pitää paikkansa.
Ja jos joku uskonnollinen henkilö katsoo että syyt joiden perusteella hän itse uskoo mitä uskoo on riittävät ja perusteltavissa olevat, niin miksi nuo samat syyt eivät voisi päteä myös minun kohdallani?
Ja mikäli joku uskonnollinen henkilö katsoo että syyt joiden vuoksi hän itse uskoo, eivät päde minuun, niin kysyms kuuluu: Miksi nämä syyt ovat päteviä jossain tapauksessa kun taas toisessa eivät?
Miksi nämä syyt ovat riittäviä heille?Näen ihmisen käden töitä vähän siellä ja täällä. Näen Jumalan käden töitä lähes joka paikassa itseni ja muut mukaan lukien. Kyllä Jumalan teot on sentään jotain valtavaa ja käsittämätöntä Jumalan tekojen rinnalla. Eihän Jumala ja hänen tekonsa miksikään muutu uskoimne tai emme. Turhaa on ihmisen pullikoida ja pitkia tutkainta vastaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näen ihmisen käden töitä vähän siellä ja täällä. Näen Jumalan käden töitä lähes joka paikassa itseni ja muut mukaan lukien. Kyllä Jumalan teot on sentään jotain valtavaa ja käsittämätöntä Jumalan tekojen rinnalla. Eihän Jumala ja hänen tekonsa miksikään muutu uskoimne tai emme. Turhaa on ihmisen pullikoida ja pitkia tutkainta vastaan.
Itse en näe mitään syytä antropomorfisoida luontoa vain ja yksinkertaisesti sen takia että me ihmisinä kykenemme muokkaamaan ympäristömme itsellemme paremmin sopivaan muotoon.
Itseasiassa se että me joudumme muokkaamaan ympäristöämme jotta selviytyisimme siinä, on ennemminkin osoitus siitä että luonto ei ole suunniteltu meitä varten, eikä se välitä millään tavalla ihmisistä.
Minä näen että mikä on, on. Ja se on mitä se on, siksi että se on mitä se on.
Jumalia... niitä en näe missään taikka merkkejä sellaisen olemassaolosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi nämä syyt ovat riittäviä heille?Olen tällä palstalla kirjoittanut aikaisemmin siitä, että kun yrittää vakuuttaa muut omasta uskomuksesta, niin kannattaa testata sitä toisella uskomuksella. Miksi toisen uskonnon edustajan samat argumentit eivät olisi yhtä uskottavia kuin omat?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.31511419- 2174863
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny112558- 1611881
- 1291881
Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos921228Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il91201Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411136Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon391038- 84931