Kiirastorstaina ”sinä yönä, jona hänet kavallettiin” (1. Kor. 11:23), Jeesus asetti ehtoollisen.
Ennen ehtoollista Jeesus pesi opetuslastensa jalat .
Pietarin ihmetellessä tätä, Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"(Joh. 13:10).
Mitä Jeesus tarkoitti kylpemisellä ja jalkojen pesulla?
Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:1-20)
32
2109
Vastaukset
- eepu*
Vapahtaja tarkoitti uskon mukaista upotuskastetta, sillä; "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." (Mark.16:16 )
"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." (Apt.2:38)
"Ja kaikki kansa, joka häntä (Vapahtajaa) kuuli, publikaanitkin, tunnustivat Jumalan vanhurskaaksi ja antoivat kastaa itsensä Johanneksen kasteella.
Mutta (monet, luterilaiset, tänä päivänä, niin kuin ) fariseukset ja lainoppineet tekivät turhaksi Jumalan AIVOITUKSEN heitä kohtaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.” (Luuk.7:24-30) - eepu*
Jalkojen pesu on pesua/puhdistusta, upotuskasteen jälkeen tulleista synneistä, Vapahtajan Nimeen!
Hei
Vastaan:
Siihen aikaan ei koskan ryhdytty aterialle ilman jalkojen pesua.
Jalkojen pesu oli palvelijoiden tehtävä.
Tässä Jeesuksen opetuslapset kiistelivät kuka on suurin?
Eli siis halvimman olisi siten pitänyt pestä kaikkien aterialle osallistujien jalat.
Mitä teki Jeesus?
Hän vyötti itsensä ja pesi opetuslasten jalat itse, vaikka oli heidän mestari ja opetaja.
Jeesus näytti heille esimerkin, että se joka on suurin on palvelija.
Koska Pietari oli kylpenyt, ei hän tarvinnut koko pesua. Aterialla oli kysymykessä vain jalkojen pesu aina, mutta Pietari oli onnellinen Vapahtajan palvelusta että olisi tahtonut tulla enemmänkin pestyksi.
Kaste on sitten aivan toinen juttu. Siinä haudataan vanha elämä ja aloitetaan uusi Kristuksessa ja kastaudutaan kokonaan.
Tässä Jeesus antoi jalkojen pesun asetuksen.
Hän näytti esimerkin ja antoi asetuksenkin.
Minä olin tänään ehtoollisella jossa pesin jalat ja minun jalkani pestiin.
Tämä on nöyryyden asetus ja mukava siihen osallistua muutaman kerran vuodessa.
Minun seurakuntani ehtoolliseen kuuluu jalkojen pesu osana ehtoollista. Se on Jeesuksen esimerkki, asetus ja kehotus.
Siunausta- selvä se
Niin, vältit kahvia, lihaa, noudatit 1800-luvun sapattia ja osallistuit jalkojen pesuun - olet siis seitsemännen päivän adventisti.
selvä se kirjoitti:
Niin, vältit kahvia, lihaa, noudatit 1800-luvun sapattia ja osallistuit jalkojen pesuun - olet siis seitsemännen päivän adventisti.
Hei
Kyllä seurakuntani arvasit.
Vastaan samalla asioihin mitä mainitsit.
Kahvi: - Kyllä minä kahvin jätin joskus pois, mutta en uskon vuoksi, vaan luin aivan muuta
tutkimustietoa.
Liha: - Minä ryhdyin syömään kasvivoittoista ruokaa jo 10 vuotta ennen kuin liityin seurakuntaani terveyssyistä. En uskonnollisista syistä.
Syön valkoista lihaa hiukan ja lintuja hiukan joissa näissä kaikissa on terveelliset rasvat.
Se miksi adventistinen suositus on kasviruoka johtuu siitä että lopun aikana eläintaudit yleistyvät ja jo nyt saa lihasta paljon saasteita.
saasteet kertyvät kasveihin, mutta ihminen syö niitä vain vähän. Eläin syö niitä paljon ja siksi niitä on lihassa paljon paljon enemmän.
Liha on ihmisen ravintoa. Adventtiusko ei lihan syöntiä kiellä, eikä kahviakaan, mutta terveysasioista huolehditaan yleensä hyvin.
Tutimuksissa adventisteilla oli selvästi pidempi elinikä.
Sapatti: - MIstähän sait 1800 luvun sapatin?
Ensimmäinen sapatti oli luomisviikon seitsenmäntenä päivänä jolloin Jumala lepäsi ja pyhitti sen. Siitä lähtien sapattia on vietetty jo noin 6 000 vuotta.
Raamattu opettaa, että uudesti luodussa patiisimaassakin vietetään sapattia. Niin pyhä asia sapatti on.
Vastailen mielelläni kaikessa kristillisessä rakkaudessa
Jumalan runsasta siunausta
Ystävällisesti terveisin
Jari- J.Hynninen
selvä se kirjoitti:
Niin, vältit kahvia, lihaa, noudatit 1800-luvun sapattia ja osallistuit jalkojen pesuun - olet siis seitsemännen päivän adventisti.
Seuraava artikkeli käsittelee lyhyesti tällaisia asioita:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/lopu.html
"Meillä ei ole nöyryyden sakramenttia, jalkojen pesua. Vaikka joku pesisi kaikki jalat maailmassa, ei hän sillä tulisi nöyräksi. Vapahtajamme lausuu: "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että te myös niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt" (Joh. 12:14- 15). Näin hän jätti esikuvan, ei muuta."
Luterilaisten pastoreiden opetuksia eri aiheista löytyy lisää sivulta:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/krist.html - Kyselijä
Olen kuullut (lukenut?) jostain, että ortodoksiset piispat ovat pesseet pappien jalat. Onko näin tapahtunut luterilaisten parissa?
J.Hynninen kirjoitti:
Seuraava artikkeli käsittelee lyhyesti tällaisia asioita:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/lopu.html
"Meillä ei ole nöyryyden sakramenttia, jalkojen pesua. Vaikka joku pesisi kaikki jalat maailmassa, ei hän sillä tulisi nöyräksi. Vapahtajamme lausuu: "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. Sillä minä annoin teille esikuvan, että te myös niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt" (Joh. 12:14- 15). Näin hän jätti esikuvan, ei muuta."
Luterilaisten pastoreiden opetuksia eri aiheista löytyy lisää sivulta:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/krist.htmlKiitos.
imenomaan esimerkin nöyryydestä.
Juuri sitä tarkoitin.
Ei kai kukaan kuvittele että jalkojen pesulla koko ihminen sillä tavalla tulisi nöyräksi?
- J.Hynninen
Ajattelen, että tuo kylpeminen voisi tarkoittaa sitä kun omatunto on puhdistettu Kristuksen verellä.
Kun ihminen uskoo, että Kristus Jeesus, Jumalan Poika – tosi Jumala ja tosi ihminen– on tahrattomasta sikiämisestään Pyhästä Hengestä ja syntymästään neitsyt Mariasta aina katkeraan kärsimiseensä Golgatan ristille täyttänyt Jumalan lain puolestamme ja avannut tien taivaaseen. Jumala herättäessään Kristuksen kuolleista julisti hyväksyvänsä tuon uhrin ja maailma on vanhurskautettu Kristuksessa.
Niin ajattelen tuon kylpemisen olevan sitä kun ihminen Pyhän Hengen vaikutuksesta armonvälineissä (Evankeliumin Sana, Kaste ja Ehtoollinen) uskoo Kristukseen syntiensä sovittajana. Kristuksen veri on pessyt kaikki syntimme pois. Kaikki taivaan aarteet on jo Pyhässä Kasteessa lahjoitettu ja niitä uskon kautta nautitaan. Synnit on pesty pois – kasteen vesi johon Jumalan voimallinen Sana on yhdistynyt on Kristuksen verellä punattu.
Myös evankeliumin Sana ja ehtoollisen sakramentti, jossa Kristus Sanansa voimasta antaa tosi ruumiinsa ja tosi verensä (siellä missä ehtoollista Kristuksen asteuksen mukaan vietetään) tuovat ja antavat samat taivaan aarteet- syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän. Pyhän Hengen vaikuttaman uskon kautta ihminen näitä armonaarteita nauttii.
Jalkojen pesu? mitä se voisi tarkoittaa? ajattelen että se tarkoittaa sitä että Pyhä Jumala palvelee meitä kurjia syntisiä armonvälineissään, niissä Hän on läsnä ja synnyttää ja vahvistaa uskoa Vapahtajan armotyöhön. Me emme voi itse tehdä pelastuksemme hyväksi mitään- korkeitaan omat tekomme vievät asian "pakkasen puolelle".
Niinpä nytkin Herra Jeesus tulee ensin lain sanassa, joka on Hengen vierasta työtä ja näyttää ihmiselle synnin, mitä tulee tehdä ja mitä ei ole tehty. On rikottu Jumalan tahto ja ansaittu kadotus. Lain sana tulee ja murskaa ihmisen omat kuvitelmat taivaan ansaitsemisesta.
Tässä ei kuitenkaan jäädä "Juudaksen katumukseen"- epätoivoon– vaan mennään "Pietarin katumukseen". Sanotaan kuten Pietari jonka Herra Johanneksen evankeliumin loppupuolella uudestaan kutsuu saarnavirkaan apostoliksi (kieltämisen jälkeen), että "Herra sinä tiedät kaiken, sinä tiedät että olet minulle rakas" Laki jota uskova tarvitsee myös ohjeeksi vaelluksessaan kurittaa Kristuksen luo- evankeliumin sanaan joka julistaa ehdottomasti että kaikki on tehty, tie taivaaseen on avoin. "Se on täytetty"
Ajattelen myös että jalkojen pesulla Kristus antoi esimerkin, että palvelisimme lähimmäisiämme. Uskonveljiä ja kaikkia ihmisiä. Ensin on kuitenkin usko, sen seurauksena ovat hedelmät. Hengen hedelmät- ihminen haluaa palvella Jumala ja lähimmäistään. Näillä ei ansaita pelastusta, ne ovat uskon seurausta. Hyviä tekoja joilla kristityt kaunistavat Kristuksen evankeliumin.
Mitään jalkojen peus käskyä ei Kristus antanut ja sitonut tällaiseen toimitukseen mitään sanaa ja käskyä –sakramentin kaltaista asiaa– ei, Hän antoi vain esikuvan.- Totisesti
Totisesti Hän antoi käskyn Ehtoollisyhteyteen: "olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. "
Joh.13:14 "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
13:17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette." - J.Hynninen
Totisesti kirjoitti:
Totisesti Hän antoi käskyn Ehtoollisyhteyteen: "olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat. "
Joh.13:14 "Jos siis minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvolliset pesemään toistenne jalat.
13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt.
13:16 Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei ole palvelija herraansa suurempi eikä lähettiläs lähettäjäänsä suurempi.
13:17 Jos te tämän tiedätte, niin olette autuaat, jos te sen teette."En löydä tästä käskyä ehtoollisenviettoon. Ehtoolliseen kuuluu Raamatun mukaan se, että otetaan esiin leipää ja rypäleviiniä, lausutaan Kristuksen asetussanat näiden aineiden yli (konsekraatio), Kristuksen tosi ruumis ja tosi veri leivässä ja viinissä jaetaan, vastaanotetaan ja nautitaan.
Seurakunnan kutsuma pastori(soveltuva mies) toimittaa ehtoollisen, konsekraatiossa hän lausuu Kristuksen asemassa sanat leivän ja viinin yli ja Kristuksen alkuperäisen asetuksen voimasta sana yhdistyy aineisiin ja Kristuksen tosi ruumis ja veri jaetaan ja vastaanotetaan leivässä ja viinissä todella läsnäolevana (siellä missä vietetään ehtoollista Kristuksen asetuksen mukaan ja on tunnettua että alttarin sakramentti on Kristuksen ruumis ja veri)
Siunatussa leivässä ja viinissä Herra antaa tosi ruumiinsa ja verensä ja sen ottavat vastaan niin hurskaat kuin epäuskoisetkin suullaan sakramentillisella tavalla. Uskova nauttii ne autuudekseen – onhan ehtoollisen pääkohta se, että Herra antaa siinä ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamukseksi. Epäuskoinen nauttii ne tuomiokseen.
Tästä toimituksesta Herra sanoi: "Tehkää tämä..."
Ei puhuta mitään jalkojen pesemisestä.
Emme teoillamme mitään aikaansaakkaan pelastuksen asiassa- menee vain pakkasen puolelle ne teot. Vaikka minä pesisin kaiken maailman jalat en tulisi siitä hullua hurskaammaksi. Muuten tykkään kyllä pestä jalkani päivittäin mahdollisuuksien mukaan, sillä en pidä pahanhajuisista jaloista.
Totisen torvensoittajan ylläoleva sitaatti p.Johanneksen evankeliumista puhuukin selkeästi esikuvasta:
"13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan"
Jumalaa palvelee meitä sanassaan ja sakramenteissaan, uskon hedelmänä me haluamme palvella uskonveljiä ja kaikkia lähimmäisiä.
Johanneksen evankeliumi ei muuten sanallakaan puhu ehtoollisen sakramentista. Lutherin ja Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Joh.6 luku ei puhu ehtoollisen sakramentista vaan hengellisestä syömisestä ja juomisesta jota uskova tekee kaiken aikaa- siis uskossa turvaa Kristukseen Vapahtajanaan kuoleman, synnin ja perkeleen vallasta. Tämä havaitaankin kun luetaan Johanneksen evankeliumi tarkkaan eikä kehrätä ihmisajatuksia sanan sekaan.
Jalkojen pesun vaatiminen osana ehtoollista on lahkojen tapaa tulkita Raamattua omaan korvasyyhynsä. Heillä puuttuu lain ja evankeliumin erottamisen lahja ja Pyhät Kirjoitukset ovat heiltä tämän johdosta hämärän peitossa- he kun tulkitsevat niitä ihmisen turmeltuneen järjen mukaan– ihmisjärki kun ei luonnostaan ymmärrä kuin lakia ja sitäkin vajavaisesti. Lahkot mieluusti korostavatkin jotain omaa erityisoppiaan ja hävittävät Raamatun yhteinäisyyden- kun on vanhurskautus oppi väärä on menee kaikki muukin pieleen sen siliän tien.
Jalkojen pesu ei kuulu kristillisen seurakunnan ehtoolliseen, vaan lakihenkisten lahkojen väärää tulkintaa Raamatusta. Jalkojen pesu noin muuten kuuluu yleiseen hygieniaan konkreettisesti. Vertauskuvallisesti se taas kertoo että kristittyjen tulee palvella toisiaan. Tämä palvelu on uskon hedelmää eikä sillä ansaita autuutta.
Jalkojen pesuun ei liity lupausta syntien anteeksiantamuksesta- se ei ole sakramentin kaltainen säädös, jossa Jumalan sana yhdistyy aineeseen ja jossa lahjoitetaan syntienanteeksiantamus. - Tapio53
Kiitos J.H.
Kylpemisen minäkin ymmärrän tarkoittavan kastetta.
Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.
Uusi Testamentti "lyhyesti selitettynä ,SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”. Hei
Ei ollut aikaa kovin syvällisesti paneutua, mutta pikaisesti lukien olet aivan oikeassa mitä kirjoitat. saivartelemaan on turha ryhtyä ja siksi
lukemiseni riittäköön.
Minusta Jeesuksen esimerkki on aina hyvä, turvallinen ja viisasta seurata ja kun Jeesuksen seuraajista puhutaan, niin varsinkin silloin.
Onhanmyös uskonnollisuutta monenlaista ja tasoista.
En toki väittänytettä kyseessä olisi ehdoton käsky miten menetellä ehtoollisella, mutta kuten mainitsin Jeesuksen esimerkki kaikessa kuluu asiaan jos mielii olla Jeesuksen seuraaja.
Ei käytännön jalkojen pesussa mitään arvelluttavaa ole.
jarlauTapio53 kirjoitti:
Kiitos J.H.
Kylpemisen minäkin ymmärrän tarkoittavan kastetta.
Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.
Uusi Testamentti "lyhyesti selitettynä ,SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.Hei
Kiitos.
Kaste ja ehtoollinen ovat kaksi eri asiaa.
Eivät korvaa toinen toistaan.
jarlau- Velvollinen
J.Hynninen kirjoitti:
En löydä tästä käskyä ehtoollisenviettoon. Ehtoolliseen kuuluu Raamatun mukaan se, että otetaan esiin leipää ja rypäleviiniä, lausutaan Kristuksen asetussanat näiden aineiden yli (konsekraatio), Kristuksen tosi ruumis ja tosi veri leivässä ja viinissä jaetaan, vastaanotetaan ja nautitaan.
Seurakunnan kutsuma pastori(soveltuva mies) toimittaa ehtoollisen, konsekraatiossa hän lausuu Kristuksen asemassa sanat leivän ja viinin yli ja Kristuksen alkuperäisen asetuksen voimasta sana yhdistyy aineisiin ja Kristuksen tosi ruumis ja veri jaetaan ja vastaanotetaan leivässä ja viinissä todella läsnäolevana (siellä missä vietetään ehtoollista Kristuksen asetuksen mukaan ja on tunnettua että alttarin sakramentti on Kristuksen ruumis ja veri)
Siunatussa leivässä ja viinissä Herra antaa tosi ruumiinsa ja verensä ja sen ottavat vastaan niin hurskaat kuin epäuskoisetkin suullaan sakramentillisella tavalla. Uskova nauttii ne autuudekseen – onhan ehtoollisen pääkohta se, että Herra antaa siinä ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamukseksi. Epäuskoinen nauttii ne tuomiokseen.
Tästä toimituksesta Herra sanoi: "Tehkää tämä..."
Ei puhuta mitään jalkojen pesemisestä.
Emme teoillamme mitään aikaansaakkaan pelastuksen asiassa- menee vain pakkasen puolelle ne teot. Vaikka minä pesisin kaiken maailman jalat en tulisi siitä hullua hurskaammaksi. Muuten tykkään kyllä pestä jalkani päivittäin mahdollisuuksien mukaan, sillä en pidä pahanhajuisista jaloista.
Totisen torvensoittajan ylläoleva sitaatti p.Johanneksen evankeliumista puhuukin selkeästi esikuvasta:
"13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan"
Jumalaa palvelee meitä sanassaan ja sakramenteissaan, uskon hedelmänä me haluamme palvella uskonveljiä ja kaikkia lähimmäisiä.
Johanneksen evankeliumi ei muuten sanallakaan puhu ehtoollisen sakramentista. Lutherin ja Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Joh.6 luku ei puhu ehtoollisen sakramentista vaan hengellisestä syömisestä ja juomisesta jota uskova tekee kaiken aikaa- siis uskossa turvaa Kristukseen Vapahtajanaan kuoleman, synnin ja perkeleen vallasta. Tämä havaitaankin kun luetaan Johanneksen evankeliumi tarkkaan eikä kehrätä ihmisajatuksia sanan sekaan.
Jalkojen pesun vaatiminen osana ehtoollista on lahkojen tapaa tulkita Raamattua omaan korvasyyhynsä. Heillä puuttuu lain ja evankeliumin erottamisen lahja ja Pyhät Kirjoitukset ovat heiltä tämän johdosta hämärän peitossa- he kun tulkitsevat niitä ihmisen turmeltuneen järjen mukaan– ihmisjärki kun ei luonnostaan ymmärrä kuin lakia ja sitäkin vajavaisesti. Lahkot mieluusti korostavatkin jotain omaa erityisoppiaan ja hävittävät Raamatun yhteinäisyyden- kun on vanhurskautus oppi väärä on menee kaikki muukin pieleen sen siliän tien.
Jalkojen pesu ei kuulu kristillisen seurakunnan ehtoolliseen, vaan lakihenkisten lahkojen väärää tulkintaa Raamatusta. Jalkojen pesu noin muuten kuuluu yleiseen hygieniaan konkreettisesti. Vertauskuvallisesti se taas kertoo että kristittyjen tulee palvella toisiaan. Tämä palvelu on uskon hedelmää eikä sillä ansaita autuutta.
Jalkojen pesuun ei liity lupausta syntien anteeksiantamuksesta- se ei ole sakramentin kaltainen säädös, jossa Jumalan sana yhdistyy aineeseen ja jossa lahjoitetaan syntienanteeksiantamus."Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."
…siis esikuva on yhtä kuin käsky ja Hän antoi meille Ehtoollismallin/esikuvan kuinka meidän tulee toimia viettäessämme yhdessä seurakuntana Ehtoollista!
Totisesti Hän antoi käskyn Ehtoollisyhteyteen sanoen: "olette tekin VELVOLLISET pesemään toistenne jalat. " Joh.13:14
Velvollinen - J.Hynninen
Velvollinen kirjoitti:
"Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."
…siis esikuva on yhtä kuin käsky ja Hän antoi meille Ehtoollismallin/esikuvan kuinka meidän tulee toimia viettäessämme yhdessä seurakuntana Ehtoollista!
Totisesti Hän antoi käskyn Ehtoollisyhteyteen sanoen: "olette tekin VELVOLLISET pesemään toistenne jalat. " Joh.13:14
VelvollinenKatson olevani velvollinen karttamaan Raamattua säädöskokoelmana pitävien lahkolaisten alttareita, joilla puuttuu oikea lain ja evankeliumin tuntemus ja sen myötä kaikki.
Tämä onkin mielestäni yksi osa todellista jalkojen pesua. Pidetään kiinni Jumalan Sanan puhtaasta opista ja varoitetaan muitakin väärän opin vaaroista ja kutsutaan terveelle opille kuuliaisiksi.
Niinpä katson olevani velvollinen kiertämään kaukaa sellaiset seurakunnat joissa pestään jalkoja ehtoollisen yhteydessä. "Eikö teillä ole muita huoneita jalkojanne pestäksenne?"
Kaikenlaista humpuukia sitä ihmismieli on valmis uskomaankin Raamatullisena totuutena, silloin kun on peite silmillä. Huh-huijaa...
Esiintuotu Johanneksen evankeliumin kohta ei puhu sanaakaan ehtoollisesta, mistä ihmeestä jotkut vetävät johtopäätöksen, että ehtoollisella tulisi suorittaa jalkojen pesu. Voi mielettömyyttä!
Mitä todenäköisimmin nämä samaiset lahkot opettavat ehtoollisesta väärin. Katsoinpa hiukan esim. Adventtikirkon ehtoollistunnustusta:
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/ehtoolli.htm
siellä sanotaan heti aluksi:
Perusopinkohdat - Herran ehtoollinen
"Perusluonteiset opinkohdat 15
HERRAN EHTOOLLINEN
Herran ehtoollisella osallistumme Jeesuksen ruumiin ja veren vertauskuvista ja siten ilmaisemme uskomme häneen, Herraamme ja Vapahtajaamme."
Karmeata harhaa heti kättelyssä- Raamattu sanoo: "TÄmä on minun ruumiini, tämä on minun vereni"
Raamattu EI sano: tämä on vertauskuva minun ruumiistani....
Vertauskuvat ovatkin tehty tutkittaviksi ei syötäväksi tai juotavaksi.
Lisäksi kun tutkin Adventtikirkon ehtoollistunnustusta hiukan niin tulee pian se vaikutelma, että keskipisteenä on se mitä ihmiset tekevät.- ei se mitä Jumala on jo tehnyt meidän puolestamme.
Ehtoollisen pääkohta on "syntien anteeksiantamiseksi"- Herra antaa ehtoollisessa tosi ruumiinsa ja tosi verensä syntien anteeksiantamiseksi. Adventtikirkon tunnustus ei puhu mitään tästä. Miksi? Tuleekin vaikutelma, että kun ehtoollisesta on otettu sen todellinen sisältö pois - siis että Kristus antaa siinä leivässä ja viinissä tosi ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamiseksi- on täytynyt keksiä yhtä sun toista tilalle, jalkojen pesuja ja vertauskuvia kaikenlaista turhaa ihmistekoa ja hääräilyä.
Voi, voi!
Tulee näin pääsiäisenä mieleen tyhjä hauta ja kysymys "minne ovat vieneet minun Herrani ja Vapahtajani, täällä hän ei ole?"
No- sanassaan ja pyhissä sakramenteissaan Kristus tulee luoksemme synnyttäen ja vahvistaen uskoa valmistamaansa syntien anteeksiantamukseen. - upotettu.
Velvollinen kirjoitti:
"Sillä minä annoin teille esikuvan, että myös te niin tekisitte, kuin minä olen teille tehnyt."
…siis esikuva on yhtä kuin käsky ja Hän antoi meille Ehtoollismallin/esikuvan kuinka meidän tulee toimia viettäessämme yhdessä seurakuntana Ehtoollista!
Totisesti Hän antoi käskyn Ehtoollisyhteyteen sanoen: "olette tekin VELVOLLISET pesemään toistenne jalat. " Joh.13:14
VelvollinenPitääkö täällä pohjolan oloissakin ulkoisesti pestä jonkun jalat jotta voi esittää toiselle "nöyrää palvelijaa"?
Silloin kun Jeesus tämän suoritti opetuslapsilleen, niin hän antoi esimerkin olla nöyrä lähimääistään kohtaan! Jalkojen pesu siihen aikaan "esikuvaksi" oli hyvä vertauskuva olla lähimmäiselleen "palvelija" vaikka oltaisiin muuten suurempia esim, jossain maailmallisessa arvossa tai ammatissa!
Kyse tässä on sisäisestä "asenteesta" lähimmäistä kohtaan, ei siitä, että pesee konkreettisesti jonkun jalat ulkonaisesti!
Silloiseen aikaan kun Jeesus tämän esimerkin suoritti, se oli yleensä palvelijoiden tai orjien tehtävä pestä vieraitten jalat. Se oli hyvä teko lähi-idän olosuhteissa ja samalla vilvoittava ja virvoittava vaikutus vieraaseen joka koki hyvää oloa mukavasta vastaanotosta häntä kohtaan.
Ei ulkoinen pesusuoritus ole se oikea nöyryyden näyttö! Vaan suoraan sydämestä aidosti lähtevä lähimmäistä rakastava näyttö käytännön asioissa!
Sellainen ei ole ulkonaista suoritetta, vaan sisäistä Jumalan Hengessä tapahtuvaa nöyryyttä ja palvelemista aidosti Kristuksen hengessä!
Kun seurakunnassa pestään ulkoisesti toistensa jalat, niin se ei vielä osoita mitä tämän pesijän sydämessä todellisesti on lähimmäistään kohtaan! Jalkojen konkreettinen pesu on ulkoinen muotomeno jolla ei ole todellisesti aitoa nöyrtymisen näyttöä. Jeesuksen aikaisessa kultturissa sillä kyllä oli kun isäntä "nöyrtyneenä" polvistui vieraansa eteen ja pesi hänen jalkansa! Täällä pohjolan kulttuurissa sillä ei ole lainkaan samaa merkitystä.
Mikäkö olisi tämän Raamatun kohdan sovellus tänä päivänä meidän keskellämme kun joissakin seurakunnissa pestään konkreettisesti toistensa jalkoja.
Onko Jeesuksen tarkoitus todellakin itämaiseen ilmastoon kuuluvien toimien yksityiskohtainen käyttöön ottaminen kaikkialla maailmassa? Tai olisiko palvelevan mielenlaadun - "omaksuminen", toinen toistamme kohtaan meidän käyttäytymisessämme ennemminkin paikallaan jolla me heti suoraan voimme osoittaa sydämestämme lähtevää aitoa palveluhenkeä lähimmäisiämme kohtaan?
Kun palvelet "sydämelläsi" lähimmäistäsi, ja teet veljesi tai sisaresi puolesta asioita joilla osoitat rakkautta kaikilla käytännön tavoilla heitä kohtaan, niin sillätavoin harjoitat oikeaa Raamatun tulkintaa olla lähimmäisesi palvelija!
Se olisi sitä oikeaa "jalkojen pesua" kun pesuvati on Kristuksen hengessä "sydämemme tasolla"!
Kristuksen rakkaudella!
Siunausta! Toiv, Jeesukseen "upotettu". ;) - Ohittaja
J.Hynninen kirjoitti:
Katson olevani velvollinen karttamaan Raamattua säädöskokoelmana pitävien lahkolaisten alttareita, joilla puuttuu oikea lain ja evankeliumin tuntemus ja sen myötä kaikki.
Tämä onkin mielestäni yksi osa todellista jalkojen pesua. Pidetään kiinni Jumalan Sanan puhtaasta opista ja varoitetaan muitakin väärän opin vaaroista ja kutsutaan terveelle opille kuuliaisiksi.
Niinpä katson olevani velvollinen kiertämään kaukaa sellaiset seurakunnat joissa pestään jalkoja ehtoollisen yhteydessä. "Eikö teillä ole muita huoneita jalkojanne pestäksenne?"
Kaikenlaista humpuukia sitä ihmismieli on valmis uskomaankin Raamatullisena totuutena, silloin kun on peite silmillä. Huh-huijaa...
Esiintuotu Johanneksen evankeliumin kohta ei puhu sanaakaan ehtoollisesta, mistä ihmeestä jotkut vetävät johtopäätöksen, että ehtoollisella tulisi suorittaa jalkojen pesu. Voi mielettömyyttä!
Mitä todenäköisimmin nämä samaiset lahkot opettavat ehtoollisesta väärin. Katsoinpa hiukan esim. Adventtikirkon ehtoollistunnustusta:
http://www.adventtikirkko.fi/opetus/ehtoolli.htm
siellä sanotaan heti aluksi:
Perusopinkohdat - Herran ehtoollinen
"Perusluonteiset opinkohdat 15
HERRAN EHTOOLLINEN
Herran ehtoollisella osallistumme Jeesuksen ruumiin ja veren vertauskuvista ja siten ilmaisemme uskomme häneen, Herraamme ja Vapahtajaamme."
Karmeata harhaa heti kättelyssä- Raamattu sanoo: "TÄmä on minun ruumiini, tämä on minun vereni"
Raamattu EI sano: tämä on vertauskuva minun ruumiistani....
Vertauskuvat ovatkin tehty tutkittaviksi ei syötäväksi tai juotavaksi.
Lisäksi kun tutkin Adventtikirkon ehtoollistunnustusta hiukan niin tulee pian se vaikutelma, että keskipisteenä on se mitä ihmiset tekevät.- ei se mitä Jumala on jo tehnyt meidän puolestamme.
Ehtoollisen pääkohta on "syntien anteeksiantamiseksi"- Herra antaa ehtoollisessa tosi ruumiinsa ja tosi verensä syntien anteeksiantamiseksi. Adventtikirkon tunnustus ei puhu mitään tästä. Miksi? Tuleekin vaikutelma, että kun ehtoollisesta on otettu sen todellinen sisältö pois - siis että Kristus antaa siinä leivässä ja viinissä tosi ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamiseksi- on täytynyt keksiä yhtä sun toista tilalle, jalkojen pesuja ja vertauskuvia kaikenlaista turhaa ihmistekoa ja hääräilyä.
Voi, voi!
Tulee näin pääsiäisenä mieleen tyhjä hauta ja kysymys "minne ovat vieneet minun Herrani ja Vapahtajani, täällä hän ei ole?"
No- sanassaan ja pyhissä sakramenteissaan Kristus tulee luoksemme synnyttäen ja vahvistaen uskoa valmistamaansa syntien anteeksiantamukseen.Kierrätkö kaukaa myös Ortodoksisen kirkon,
ja saat kiertää myös Katoliset kaukaa,
matkasi pitenee kovasti, hyvä "ystävä."
Herran ateria,liittyy pääsiäisateriaan,Luuk.22:14-
27, viitaus John.13:14
Se ennakoi myöskin suurta juhlaa ajan lopussa.
Kirjoitit myös karmeasta harhasta,kysyn siksi
nautitko sinä ehtoollisella todellista Jeesuksen
ruumista ja tosiaankin Jeesuksen verta,minusta
ainakin leipä ja viini ovat siitä vertauskuvia. - J.Hynninen
Ohittaja kirjoitti:
Kierrätkö kaukaa myös Ortodoksisen kirkon,
ja saat kiertää myös Katoliset kaukaa,
matkasi pitenee kovasti, hyvä "ystävä."
Herran ateria,liittyy pääsiäisateriaan,Luuk.22:14-
27, viitaus John.13:14
Se ennakoi myöskin suurta juhlaa ajan lopussa.
Kirjoitit myös karmeasta harhasta,kysyn siksi
nautitko sinä ehtoollisella todellista Jeesuksen
ruumista ja tosiaankin Jeesuksen verta,minusta
ainakin leipä ja viini ovat siitä vertauskuvia.Kartan myös roomalaiskatolisen kirkon, sekä ortodoksisen kirkon tilaisuuksia, koska niissäkin julistetaan Jumalan Sanan seassa vääriä ihmiskeskeisiä teko-oppeja.
Mitä tulee ehtoollisen, uskon todella Raamatun sanan perusteella nauttivana suullani ihmeellisellä sakramentillisella tavalla Kristuksen todellisen ruumiin ja veren siunatussa leivässä ja viinissä.
Asia perustuu selkeille Raamatun sanoille:
"Tämä on..." Hoc est!
Kuten pyhä apostoli Paavali toteaa:
"sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."
Ei hän puhu mitään vertauskuvista, eikä tekstin asiayhteys anna oikeutta puhua vertauskuvista.
Olen koonnut sivulle:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/hpe.html
opetuksia Herran Pyhästä ehtoollisesta.
Ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen. STLK:n julkaisema "Kristinoppi" opettaa niistä:
"349.
Kuinka monenlainen syöminen ja juominen tapahtuu pyhässä ehtoollisessa?
Pyhässä ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen: luonnollinen, hengellinen ja sakramentillinen.
Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin."
Mainitsemastani kirja on oivallinen apuneuvo uskonasioissa. Siinä on Raamatunlausein selitettynä kristinuskon perusasiat:
http://www.luterilainen.com/kroppi/krnoppi.htm - hei
J.Hynninen kirjoitti:
Kartan myös roomalaiskatolisen kirkon, sekä ortodoksisen kirkon tilaisuuksia, koska niissäkin julistetaan Jumalan Sanan seassa vääriä ihmiskeskeisiä teko-oppeja.
Mitä tulee ehtoollisen, uskon todella Raamatun sanan perusteella nauttivana suullani ihmeellisellä sakramentillisella tavalla Kristuksen todellisen ruumiin ja veren siunatussa leivässä ja viinissä.
Asia perustuu selkeille Raamatun sanoille:
"Tämä on..." Hoc est!
Kuten pyhä apostoli Paavali toteaa:
"sillä joka syö ja juo erottamatta Herran ruumista muusta, syö ja juo tuomioksensa."
Ei hän puhu mitään vertauskuvista, eikä tekstin asiayhteys anna oikeutta puhua vertauskuvista.
Olen koonnut sivulle:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/hpe.html
opetuksia Herran Pyhästä ehtoollisesta.
Ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen. STLK:n julkaisema "Kristinoppi" opettaa niistä:
"349.
Kuinka monenlainen syöminen ja juominen tapahtuu pyhässä ehtoollisessa?
Pyhässä ehtoollisessa tapahtuu kolmenlainen syöminen ja juominen: luonnollinen, hengellinen ja sakramentillinen.
Luonnollinen syöminen ja juominen tarkoittaa tavallista syömistä. Ehtoollisessa leipä ja viini syödään luonnollisella tavalla kuten ruoka.
Hengellinen syöminen ja juominen tarkoittaa uskoa Kristukseen. Uskossa näet me nautimme Kristuksen lunastustyön hedelmää, syntien anteeksiantamusta. Lue Joh. 6:47-58. Tätä hengellistä syömistä on aina harjoitettava. Huomio: Joh. 6:47-58 ei puhu ehtoollisen nauttimisesta, vaan vain tästä hengellisestä syömisestä.
Sakramentillinen syöminen ja juominen tapahtuu ainoastaan pyhän ehtoollisen sakramentissa, sillä vain siinä saamme suullamme ottaa vastaan ja yliluonnollisella tavalla syödä ja juoda Kristuksen tosi ruumiin ja veren. Tämä tapahtuu samalla, kun syömme leivän ja juomme viinin."
Mainitsemastani kirja on oivallinen apuneuvo uskonasioissa. Siinä on Raamatunlausein selitettynä kristinuskon perusasiat:
http://www.luterilainen.com/kroppi/krnoppi.htmKatsoin sivuasi ja voi olla ihan hyvää asiaa, mutta en jaksanut lukea, koska kirjaimet olivat vaihtuneet muiksi. Esim. Ä on s ja suhumerkki päällä.
Eikö ohjelmani lue kyseistä tekstiä vai mikä vikana - J.Hynninen
hei kirjoitti:
Katsoin sivuasi ja voi olla ihan hyvää asiaa, mutta en jaksanut lukea, koska kirjaimet olivat vaihtuneet muiksi. Esim. Ä on s ja suhumerkki päällä.
Eikö ohjelmani lue kyseistä tekstiä vai mikä vikanaJoo, siinä oli jotain outoa.
Latasi tiedoston uudestaan sinne ja pitäisi olla kunnossa nyt.
Mikäli kiinnostaa niin, seuraavan sivun kautta löytyy paljonkin koottuna luterilaisten pastorien opetuksia ajankohtaisista aiheista:
http://www.netlife.fi/users/jarmohyn/krist.html - J.Hynninen
J.Hynninen kirjoitti:
En löydä tästä käskyä ehtoollisenviettoon. Ehtoolliseen kuuluu Raamatun mukaan se, että otetaan esiin leipää ja rypäleviiniä, lausutaan Kristuksen asetussanat näiden aineiden yli (konsekraatio), Kristuksen tosi ruumis ja tosi veri leivässä ja viinissä jaetaan, vastaanotetaan ja nautitaan.
Seurakunnan kutsuma pastori(soveltuva mies) toimittaa ehtoollisen, konsekraatiossa hän lausuu Kristuksen asemassa sanat leivän ja viinin yli ja Kristuksen alkuperäisen asetuksen voimasta sana yhdistyy aineisiin ja Kristuksen tosi ruumis ja veri jaetaan ja vastaanotetaan leivässä ja viinissä todella läsnäolevana (siellä missä vietetään ehtoollista Kristuksen asetuksen mukaan ja on tunnettua että alttarin sakramentti on Kristuksen ruumis ja veri)
Siunatussa leivässä ja viinissä Herra antaa tosi ruumiinsa ja verensä ja sen ottavat vastaan niin hurskaat kuin epäuskoisetkin suullaan sakramentillisella tavalla. Uskova nauttii ne autuudekseen – onhan ehtoollisen pääkohta se, että Herra antaa siinä ruumiinsa ja verensä syntien anteeksiantamukseksi. Epäuskoinen nauttii ne tuomiokseen.
Tästä toimituksesta Herra sanoi: "Tehkää tämä..."
Ei puhuta mitään jalkojen pesemisestä.
Emme teoillamme mitään aikaansaakkaan pelastuksen asiassa- menee vain pakkasen puolelle ne teot. Vaikka minä pesisin kaiken maailman jalat en tulisi siitä hullua hurskaammaksi. Muuten tykkään kyllä pestä jalkani päivittäin mahdollisuuksien mukaan, sillä en pidä pahanhajuisista jaloista.
Totisen torvensoittajan ylläoleva sitaatti p.Johanneksen evankeliumista puhuukin selkeästi esikuvasta:
"13:15 Sillä minä annoin teille esikuvan"
Jumalaa palvelee meitä sanassaan ja sakramenteissaan, uskon hedelmänä me haluamme palvella uskonveljiä ja kaikkia lähimmäisiä.
Johanneksen evankeliumi ei muuten sanallakaan puhu ehtoollisen sakramentista. Lutherin ja Luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan Joh.6 luku ei puhu ehtoollisen sakramentista vaan hengellisestä syömisestä ja juomisesta jota uskova tekee kaiken aikaa- siis uskossa turvaa Kristukseen Vapahtajanaan kuoleman, synnin ja perkeleen vallasta. Tämä havaitaankin kun luetaan Johanneksen evankeliumi tarkkaan eikä kehrätä ihmisajatuksia sanan sekaan.
Jalkojen pesun vaatiminen osana ehtoollista on lahkojen tapaa tulkita Raamattua omaan korvasyyhynsä. Heillä puuttuu lain ja evankeliumin erottamisen lahja ja Pyhät Kirjoitukset ovat heiltä tämän johdosta hämärän peitossa- he kun tulkitsevat niitä ihmisen turmeltuneen järjen mukaan– ihmisjärki kun ei luonnostaan ymmärrä kuin lakia ja sitäkin vajavaisesti. Lahkot mieluusti korostavatkin jotain omaa erityisoppiaan ja hävittävät Raamatun yhteinäisyyden- kun on vanhurskautus oppi väärä on menee kaikki muukin pieleen sen siliän tien.
Jalkojen pesu ei kuulu kristillisen seurakunnan ehtoolliseen, vaan lakihenkisten lahkojen väärää tulkintaa Raamatusta. Jalkojen pesu noin muuten kuuluu yleiseen hygieniaan konkreettisesti. Vertauskuvallisesti se taas kertoo että kristittyjen tulee palvella toisiaan. Tämä palvelu on uskon hedelmää eikä sillä ansaita autuutta.
Jalkojen pesuun ei liity lupausta syntien anteeksiantamuksesta- se ei ole sakramentin kaltainen säädös, jossa Jumalan sana yhdistyy aineeseen ja jossa lahjoitetaan syntienanteeksiantamus.Hei
Erehdyin yllä kirjoittamaan, että Johanneksen evankeliumi ei sanallakaan puhuisi ehtoollisen sakramentista. Muistin asian väärin, kyllähän 13. luvussa mainitaan: "Ja ehtoollisella oltaessa, kun perkele jo oli pannut Juudas Iskariotin, Simonin pojan, sydämeen, että hän kavaltaisi Jeesuksen, niin Jeesus, tietäen, että Isä oli antanut kaikki hänen käsiinsä ja että hän oli lähtenyt Jumalan tyköä ja oli menevä Jumalan tykö, nousi ehtoolliselta ja riisui vaippansa, otti liinavaatteen ja vyötti sillä itsensä. Sitten hän kaatoi vettä pesumaljaan ja rupesi pesemään opetuslastensa jalkoja ja pyyhkimään niitä liinavaatteella, jolla oli vyöttäytynyt."
Tämä havaintoni ei sinänsä vaikuta asiaan muuten mitään. Muistin valitettavasti asian yksityiskohdan väärin.
Tästä jalkojen pesu kohdasta löysin muuten oivallisen saarnan seuraavasta linkistä:
http://www.luterilainen.com/markun/paastona/kto2ev.htm
- älyttömistä
Adventisteilla tätä jalkainpesua pohditaan ja pohditaan. Amerikkalaisessa adventistien lehdessä oli juttua, että osa naisista menee jalkainpesulle sukkahousut jalassa ja vettä vain ripautetaan muutama pisara sukkien päälle. On näitä puolueita: Ellen White käski pestä perin pohjin ja toiset taas Ellen White käski vain vähän ripauttaa vettä.
..on myös kiistellä kastetavoista ja muodoista.
Raamatusta ei löydy yksityiskohtaista säädöstä kastetavasta ja veden määrästä.
On sama valellaanko, vihmotaanko tai upetetaanko.
Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa.
Kastamista tarkoittava kreikankielinen sana "babtidzein" tarkoittaa mm.
-peseytymistä: Mark. 7:4,Joh. 13:10, Hebr. 9:10.
-kastua roiskuvasta merestä tai pilvisumusta: 1. Kor.10:1,2.
-pestä astioita: Mark. 7:4
----
Kirjassa DIDAKE (Kahdentoista apostolin oppi) noin vuodelta 100, sanotaan:
"Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä.
Mutta jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt.28:19).
Tämä osoittaa sen, kuinka vapaa alkukirkko oli kastepaan nähden.
Olkaamme mekin samoin.
Kasteen muotoseikat eivät ole siis pääasioita, vaan kasteen (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) hengellinen sisältö.
Mikähän siinä onkaan, että me kiinnitämme niin paljon huomiota muotoseikkoihin ja erilaisiin tapoihin kaikessa muussakin kanssakäymisessä?- Kyselijä
Tapio522 kirjoitti:
..on myös kiistellä kastetavoista ja muodoista.
Raamatusta ei löydy yksityiskohtaista säädöstä kastetavasta ja veden määrästä.
On sama valellaanko, vihmotaanko tai upetetaanko.
Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa.
Kastamista tarkoittava kreikankielinen sana "babtidzein" tarkoittaa mm.
-peseytymistä: Mark. 7:4,Joh. 13:10, Hebr. 9:10.
-kastua roiskuvasta merestä tai pilvisumusta: 1. Kor.10:1,2.
-pestä astioita: Mark. 7:4
----
Kirjassa DIDAKE (Kahdentoista apostolin oppi) noin vuodelta 100, sanotaan:
"Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä.
Mutta jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt.28:19).
Tämä osoittaa sen, kuinka vapaa alkukirkko oli kastepaan nähden.
Olkaamme mekin samoin.
Kasteen muotoseikat eivät ole siis pääasioita, vaan kasteen (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) hengellinen sisältö.
Mikähän siinä onkaan, että me kiinnitämme niin paljon huomiota muotoseikkoihin ja erilaisiin tapoihin kaikessa muussakin kanssakäymisessä?"Säilytä tapa, niin tapa säilyttää sinut". Jotekin noinhan se taisi mennä. Asia kuitenkin tärkein. Jos joka asiassa ajatellaan, että tarkoitus riittää, mitähän jäisi jäljelle. Joutaisi kirkot pois, voisihan muualla kokoontua. Virret ja yhdessäolot pois, voisihan rukoilla kotona. Miten on? Kai tavoilla on merkityksensä.
- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
..on myös kiistellä kastetavoista ja muodoista.
Raamatusta ei löydy yksityiskohtaista säädöstä kastetavasta ja veden määrästä.
On sama valellaanko, vihmotaanko tai upetetaanko.
Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa.
Kastamista tarkoittava kreikankielinen sana "babtidzein" tarkoittaa mm.
-peseytymistä: Mark. 7:4,Joh. 13:10, Hebr. 9:10.
-kastua roiskuvasta merestä tai pilvisumusta: 1. Kor.10:1,2.
-pestä astioita: Mark. 7:4
----
Kirjassa DIDAKE (Kahdentoista apostolin oppi) noin vuodelta 100, sanotaan:
"Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä.
Mutta jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" (Matt.28:19).
Tämä osoittaa sen, kuinka vapaa alkukirkko oli kastepaan nähden.
Olkaamme mekin samoin.
Kasteen muotoseikat eivät ole siis pääasioita, vaan kasteen (Joh. 3:5, Tiit. 3:5) hengellinen sisältö.
Mikähän siinä onkaan, että me kiinnitämme niin paljon huomiota muotoseikkoihin ja erilaisiin tapoihin kaikessa muussakin kanssakäymisessä?"Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa."
...minusta tuntuu, että luterilaiset ovat vapaat vähän kaikesta?! ..neljännestä käskystä; sapatista! niin kuin myös toisesta käskystä, sekä oikeasta uskovaisten kasteesta, kiellettyjen ruokien syömisestä jne... hih heh....voi surkeus minä sanon teille! :( - Luterilaisia
eepu* kirjoitti:
"Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa."
...minusta tuntuu, että luterilaiset ovat vapaat vähän kaikesta?! ..neljännestä käskystä; sapatista! niin kuin myös toisesta käskystä, sekä oikeasta uskovaisten kasteesta, kiellettyjen ruokien syömisestä jne... hih heh....voi surkeus minä sanon teille! :(On todella vaikea löytää, missä he ovat?
vai ovatko kaikki oikeat siirtyneet niihin viiteen
lahkoon?....Ai niin,eiväthän ne ole lahkoja,
mutta kaikki muut kirkkokunnat, suuremmat tai
pienemmät ovat, onko näin? eepu* kirjoitti:
"Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa."
...minusta tuntuu, että luterilaiset ovat vapaat vähän kaikesta?! ..neljännestä käskystä; sapatista! niin kuin myös toisesta käskystä, sekä oikeasta uskovaisten kasteesta, kiellettyjen ruokien syömisestä jne... hih heh....voi surkeus minä sanon teille! :(Muistakaamme:
"Älköön siis kukaan teitä tuomitko:
- syömisestä tai juomisesta,
- älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta",(Kol. 2:16).
Näitä noudattamalla emme ansaitse Jumalan mielisuosiota emmekä pelastusta.- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
Muistakaamme:
"Älköön siis kukaan teitä tuomitko:
- syömisestä tai juomisesta,
- älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta",(Kol. 2:16).
Näitä noudattamalla emme ansaitse Jumalan mielisuosiota emmekä pelastusta.Jus joo luterilaisilla on omanlainen tulkinta kaikkeen .. mutta Raamatun tutkimisen jättävät sikseen; ei oteta selvää mistä ko. Raamatuin kohta puhuu?!
Hih heh :D hehhee.. Oi te älyttömät luterilaiset! :( … voi hyvät veljet, kuka on vietellyt saanut teidät noin järjettömiksi, mielettömyyteen??! niin kuin uskovaisten kasteessa, mutta se ei kelpaa luterilaisille vaan he ovat vääntäneet oman opin siitä vauvavalelu-opin? mutta …
-- RAAMATTU EI TUNNE VAUVA-VALELUA! (eikä kaste ole tullut ympärileikkauksen tilalle, vaan kaikille uskovaisille Jumalan avun- ja anteeksisaamiseksi! ks. Apt.2:38!) .. ja ymmärtäkää, että pienellä vauvalla ei ole USKOA/tietoa/ymmärrystä valita! ... ja Raamattu sanoo: "Kaikki mikä ei tapahdu USKOSTA on syntiä"! eepu* kirjoitti:
"Olkaamme siis vapaat tässäkin asiassa."
...minusta tuntuu, että luterilaiset ovat vapaat vähän kaikesta?! ..neljännestä käskystä; sapatista! niin kuin myös toisesta käskystä, sekä oikeasta uskovaisten kasteesta, kiellettyjen ruokien syömisestä jne... hih heh....voi surkeus minä sanon teille! :(Älkäämme kuunnelko niitä, jotka tekevät sapatinvietosta (pyhäpäivästä) autuuden asian!
Ellen G. White (1827-1915), oli Seitsemännen päivän adventistien profeetta.
Hän oli myös näkyjen näkijä.
White julisti sapatin pyhittämisen (kolmas käsky) Jumalan käskyistä tärkeimmäksi.
Olen kuullut, että sunnuntain vietto lepo- ja pyhäpäivänä (merkitsee adventistien mielestä antikristuksen eli pedon merkin ottamista.
Pitäneekö paikkansa, Eepu?
Alkukirkko piti kaikkialla viikon ensimmäistä päivää l. sunnuntaita (1.Kor. 16:2, Apt. 20:7-12) erityisenä jumalanpalveluspäivänä.
Tästä on meidänkin hyvä pitää kiinni!- eepu*
Tapio522 kirjoitti:
Älkäämme kuunnelko niitä, jotka tekevät sapatinvietosta (pyhäpäivästä) autuuden asian!
Ellen G. White (1827-1915), oli Seitsemännen päivän adventistien profeetta.
Hän oli myös näkyjen näkijä.
White julisti sapatin pyhittämisen (kolmas käsky) Jumalan käskyistä tärkeimmäksi.
Olen kuullut, että sunnuntain vietto lepo- ja pyhäpäivänä (merkitsee adventistien mielestä antikristuksen eli pedon merkin ottamista.
Pitäneekö paikkansa, Eepu?
Alkukirkko piti kaikkialla viikon ensimmäistä päivää l. sunnuntaita (1.Kor. 16:2, Apt. 20:7-12) erityisenä jumalanpalveluspäivänä.
Tästä on meidänkin hyvä pitää kiinni!Jospa lukisit Tapio Raamattua, sillä Lepopäivä Käsky on Neljäs käsky?!
*
Oikea Sapatinpäivä, ("kaiken maan elämän Luomisen muistopäivä") viikon seitsemäs (7) päivä on lauantaipäivä!
"Ja Jumala päätti seitsemäntenä päivänä työnsä, jonka hän oli tehnyt, ja lepäsi seitsemäntenä päivänä kaikesta työstänsä, jonka hän oli tehnyt.( 1.Mooseksen kirja: 2:2)
*
Jumalan antama neljäs käsky ilmoittaa kuka on Luoja; tämä sapattikäsky alkaa sanoin "muista" ja jatkuu alkuperäisessä muodossaan "sapatin päivää, että sen pyhität". Kyse on nimenomaan sapatin päivän pyhittämisestä, (viikon seitsemännestä) ei muista päivistä. Miksi? Koska sapatin päivä julistaa vielä tänä evoluution aikakaudella, että taivaassa on Jumala, joka loi kaiken kuudessa päivässä, ja siksi hän asetti seitsemännen päivän sapatiksi. "Siunasi ja pyhitti sen".
--- Kyseessä on Jumalan arvovalta!
...(Tapio, sunnuntain pyhittämisessä on kysymys ihmisen/Roomankirkon kumartamisesta)
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
MARANATA!
*
Jk.:
Ihmisten tekemän kalenteri uudistuksen (standardijärjestelmän tultua hyväksytyksi kalenteriin) myötä (vuonna 1973) on Sapatinpäivä, (joka on lauantaipäivänä), muutettu viikon viimeisestä päivästä ensimmäiselle päivälle; sunnuntaille.
Mutta korjaa sinä tämä ihmisten tekemä muutos omaan kalenteriisi ja aseta tämä Sapatinpäivä sille Raamatun mukaiselle oikealle paikalle viikkojärjestyksessäsi; viikon viimeiseksi päiväksi, Oikeaksi Sapatinpäiväksi, siis (pe illasta -- la iltaan) lauantaipäivälle ........ja ALOITA työ-viikko sunnuntaista!
*
Muista siis sinäkin pyhittää Lepopäivä, joka Israelissa alkaa n. klo. 18.00 pe. iltana.
Minä aloitan, täällä Suomessa, Sapatin viettämisen kesäaikana klo 19.00 (talviaikana tuntia aikaisemmin klo. 18.00) perjantai-illasta - lauantai-iltaan!
*
Ystäväiseni, Anokaa (, Apt.2:37,38; 8:36,37,38 jälkeen toki sitä) Viisautta niin sitä annetaan... "Ylhäällä missä kasvaa Öljypuu"! :)
(katso mm. Jaak.1:5). Kyselijä kirjoitti:
"Säilytä tapa, niin tapa säilyttää sinut". Jotekin noinhan se taisi mennä. Asia kuitenkin tärkein. Jos joka asiassa ajatellaan, että tarkoitus riittää, mitähän jäisi jäljelle. Joutaisi kirkot pois, voisihan muualla kokoontua. Virret ja yhdessäolot pois, voisihan rukoilla kotona. Miten on? Kai tavoilla on merkityksensä.
Hyviä tapoja on minunkin mielestäni tarpeen korostaa.
Jeesuskin meni ”tapansa mukaan” sapattina synagoogaan.
Eilen työpaikallani eräs kehitysvammainen työtoverini, joka käy ahkeraan kirkossa ja ehtoollisella, kyseli ristinmerkin teosta.
Hyvin moni tekee sellaisen ehtoollispöydästä noustessaan.ja hänkin on opetellut sen ja hänelle se on tärkeä tapa.
Syyksi hän sanoi sen, että haluaa varjeltua kadotukselta.
Vähän aikaa jouduin miettimään, mitähän tuohon vastaisin.
En alkanut kovin perusteellisesti selittämään, mistä risinmerkin teossa on kyse.
Olisinko edes siihen pystynykkään.
Sanoin, että ehtoollispöydässä kohtaamme Kristuksen.
Ristinmerkin teolla osoitamme kunniaa ja kiitollisuutta Jumalaa kohtaan. Se on hyvä tapa.
Me emme kuitenkaan pelastu tekojen kautta (esim. tekemällä ristinmerkin), vaan yksin armosta.
Kaveri jäi mietteliääksi.
Lopuksi vielä sanoin hänelle meille kaikille tutun Raamatun jakeen:
”Niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä” (Joh. 3:16).
Eräs toinen kehitysvammainen poika tuli eteisestä työsaliin todeten, että ”ompa täällä mielenkiintoiset keskustelut”
Itse en koskaan tee ristinmerkkiä, mutta yritän olla väheksymättä niitä, joille tämä tapa on tärkeä.
Oliskohan jollakin tietoa siitä, mihin ristinmerkin teko perustuu?
Millaisissa eri tilanteissa sitä käytetään ja onko sinulla tapana käyttää sitä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 226766
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04697- 613786
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292958Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362763Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452546Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262445- 401813
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777- 251745