Aiotko noudattaa hallituksen ohjeita

Anonyymi

25

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ohjeet ovat ohjeita, eivät lakeja.

• Anonyymi

Elän normaalia elämää, käyn töissä, ruokakaupassa ja ulkoilen.

• Anonyymi

Olen tainnut noudattaa noita jo vuosikymmeniä. Ei tule hengailtua kauppakeskuksissa ja pyrin aina tekemään viikon ostokset. Jotkin tuotteet saattavat olla huonoja päiväyksiltään tai loppua kovasta kulutuksesta niin niihin saattaa joutua hakemaan täydennyksiä. Pesuaineita en ole ostanut useampaan kuukauteen, hygieniatuotteitakin useimmiten ostan useamman kerralla. Mm. ylimääräiset hammasharjat ja tahnat eivät vie kauheasti tilaa kaapista.

• Anonyymi

Katos, löysin heimokaverin. Minä nimittäin olen samanlainen tyyppi. Tuota kutsutaan varautumiseksi. Alan harrastajaa kutsutaan prepperiksi. Syvällisemmin "harrastukseen" perehtynyt on survivalisti.

Minä olin keräillyt elintarvikkeita, hygieniatuotteita, yms jo vuosia tietoisesti varastoon, jos tulee ne "huonot ajat". Sitten vuosia myöhemmin netissä surffaillessani törmäsin sanaan survivalismi. Tutkittuani asiaa hetken tajusin, että tämähän on varsin mielenkiintoista. Ja olen ollut survivalisti tietämättäni jo vuosia. Siitä alkoi minun todellinen syventymiseni survivalismiin. Samana vuonna (2009) ilmestyi John Wiseman:in Selviytyjän opas. Se avasi asiaa minulle vielä lisää. Olen siis ollut survivalisti arviolta jo 15 vuotta. Oho.

Nyt, kun tuntuu, että maailma on menossa yhä hullummaksi, niin olen alkanut ajattelemaan, että nyt siitä harrastuksesta on jotain hyötyä. Pystyy tulemaan toimeen poikkeustilassa.

Mitä olen alan nettisivuja tutkinut, niin on tullut ilmi, että survivalismin harrastamisesta ei mieluiten ympäristölle paljon puhuta. Mitä vähemmän elinympäristösi harrastuksestasi tietää, niin sen parempi. Lähipiirini toki tietää harrastukseni, ja kritiikkiä tulee. Tottakai, kun eivät ymmärrä asiasta mitään.

Jo pentuna pidin kotini lähimetsässä seikkailusta. Mummola reissut oli myös kivoja, kun hän asui varmaan 1940 luvulla rakennetussa maalaistalossa. 40 kilometrin päässä lähimmästä kaupungista. Siellä tuli serkkujen kanssa koluttua paikat melko tarkkaan.

Nyt myöhemmällä iällä luonnon merkitys on tullut itselleni yhä tärkeämmäksi. Ja harrastuskin on siihen liittyvä. Onneksi se (luonto) on ihan lähellä. Pikkukaupungin etuja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katos, löysin heimokaverin. Minä nimittäin olen samanlainen tyyppi. Tuota kutsutaan varautumiseksi. Alan harrastajaa kutsutaan prepperiksi. Syvällisemmin "harrastukseen" perehtynyt on survivalisti.

Minä olin keräillyt elintarvikkeita, hygieniatuotteita, yms jo vuosia tietoisesti varastoon, jos tulee ne "huonot ajat". Sitten vuosia myöhemmin netissä surffaillessani törmäsin sanaan survivalismi. Tutkittuani asiaa hetken tajusin, että tämähän on varsin mielenkiintoista. Ja olen ollut survivalisti tietämättäni jo vuosia. Siitä alkoi minun todellinen syventymiseni survivalismiin. Samana vuonna (2009) ilmestyi John Wiseman:in Selviytyjän opas. Se avasi asiaa minulle vielä lisää. Olen siis ollut survivalisti arviolta jo 15 vuotta. Oho.

Nyt, kun tuntuu, että maailma on menossa yhä hullummaksi, niin olen alkanut ajattelemaan, että nyt siitä harrastuksesta on jotain hyötyä. Pystyy tulemaan toimeen poikkeustilassa.

Mitä olen alan nettisivuja tutkinut, niin on tullut ilmi, että survivalismin harrastamisesta ei mieluiten ympäristölle paljon puhuta. Mitä vähemmän elinympäristösi harrastuksestasi tietää, niin sen parempi. Lähipiirini toki tietää harrastukseni, ja kritiikkiä tulee. Tottakai, kun eivät ymmärrä asiasta mitään.

Jo pentuna pidin kotini lähimetsässä seikkailusta. Mummola reissut oli myös kivoja, kun hän asui varmaan 1940 luvulla rakennetussa maalaistalossa. 40 kilometrin päässä lähimmästä kaupungista. Siellä tuli serkkujen kanssa koluttua paikat melko tarkkaan.

Nyt myöhemmällä iällä luonnon merkitys on tullut itselleni yhä tärkeämmäksi. Ja harrastuskin on siihen liittyvä. Onneksi se (luonto) on ihan lähellä. Pikkukaupungin etuja.

Menipäs juttu aika pahasti sivuraiteelle. Piti kertomani, että mulla on myös jonkinlainen kotivara. Jos olis vielä 15 litraa UHT-maitoa, niin pärjäisin varmaan 3 kuukautta kotona käymättäkään ulkona.

Nyt on aikomus pysyä kotona kevääseen saakka. Niin ehkä säästyn Koronaan sairastumiselta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitenkäs olet survivalismia harjoittanut, jos siis on kyse survivalismista eikä preppaamisesta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No mitenkäs olet survivalismia harjoittanut, jos siis on kyse survivalismista eikä preppaamisesta?

Survivalismissa kyse on sopeutumiskyvystä vallitsevaan ympäristöön. Pitää kyetä toimimaan, vaikka tilanne olisi pahakin. Aina käsillä ei ole samaa arsenaalia tavaraa, mitä esim. kotona on. Pitää tulla toimeen niillä, mitä sillä hetkellä sattuu käsillä olemaan.

Viimevuosina en ole päässyt ns. korpeen, josta lähimmälle asfalttitielle olisi matkaa vähintään 100 km. Niinpä en ole päässyt harjoittelemaan lähiaikoina todellista survivalismia, vaan harjoittelu on ollut lähinnä varusteiden täydentämistä, ja uusien ideoiden kehittelyä. Kodin kunnostamista siihen tilanteeseen, kun palaamme ajassa 100 vuotta taaksepäin, eikä ollut sähköä. Silloinkin pitää pystyä toimimaan, eikä mennä paniikkiin.

Nythän elämme poikkeustilaa. Tuntuu, että ihmiset ovat jonkinlaisessa paniikissa, kun normaali elämä on muuttunut Koronaviruksen takia. Minulla tämä ei tunnu missään. Ruokaa on noin kolmeksi kuukaudeksi, lämmin koti, tekemistä riittää, en tule hulluksi tekemisen puutteesta. Sähköttömyyskään ei haittaisi, kun on Trangia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Survivalismissa kyse on sopeutumiskyvystä vallitsevaan ympäristöön. Pitää kyetä toimimaan, vaikka tilanne olisi pahakin. Aina käsillä ei ole samaa arsenaalia tavaraa, mitä esim. kotona on. Pitää tulla toimeen niillä, mitä sillä hetkellä sattuu käsillä olemaan.

Viimevuosina en ole päässyt ns. korpeen, josta lähimmälle asfalttitielle olisi matkaa vähintään 100 km. Niinpä en ole päässyt harjoittelemaan lähiaikoina todellista survivalismia, vaan harjoittelu on ollut lähinnä varusteiden täydentämistä, ja uusien ideoiden kehittelyä. Kodin kunnostamista siihen tilanteeseen, kun palaamme ajassa 100 vuotta taaksepäin, eikä ollut sähköä. Silloinkin pitää pystyä toimimaan, eikä mennä paniikkiin.

Nythän elämme poikkeustilaa. Tuntuu, että ihmiset ovat jonkinlaisessa paniikissa, kun normaali elämä on muuttunut Koronaviruksen takia. Minulla tämä ei tunnu missään. Ruokaa on noin kolmeksi kuukaudeksi, lämmin koti, tekemistä riittää, en tule hulluksi tekemisen puutteesta. Sähköttömyyskään ei haittaisi, kun on Trangia.

Jatkuu...
        Nyt, kun pitää pysytellä kotona, niin aika on mennyt lähinnä valmistautumisessa kesän kalastuskauteen. Olen sitonut erilaisia perhoja. Kesä kun tulee, niin siihen ei ole aikaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli teoreettista on se "survivalismi", ei sen "treenaamiseksi" tarvitse olla 100 kilsan päässä lähimmästä tiestä vaan ihan lähimetsäkin riittää jos haluaa. On niitä kodittomiakin jotka ovat jossain majassa asuneet vuosia. Enemmänkin survivalismi on sitä että tulee mahdollisimman vähällä toimeen, ei sitä että on jotain varusteita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jatkuu...
        Nyt, kun pitää pysytellä kotona, niin aika on mennyt lähinnä valmistautumisessa kesän kalastuskauteen. Olen sitonut erilaisia perhoja. Kesä kun tulee, niin siihen ei ole aikaa.

Tässä oli vastaus kahdessa osassa. Anteeksi siitä.

Miten sinä olet harjoittanut survivalismia, ja kuinka kauan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eli teoreettista on se "survivalismi", ei sen "treenaamiseksi" tarvitse olla 100 kilsan päässä lähimmästä tiestä vaan ihan lähimetsäkin riittää jos haluaa. On niitä kodittomiakin jotka ovat jossain majassa asuneet vuosia. Enemmänkin survivalismi on sitä että tulee mahdollisimman vähällä toimeen, ei sitä että on jotain varusteita.

Ai... Tarkoitit tuota. On tuotakin tullut tehtyä. Tosin vähemmän. Muutama vuosi sitten reissasin puoli vuotta. Elämä oli lähinnä kahdessa 30 litran pyörän takalaukussa, ku reissasin kodin, ja siskon kämpän väliä. Ja nukuin teltassa. Syksyllä, kun tulin kotiin, niin ajattelin, että mitä ihmettä teet näin isolla kämpällä, kun PALJON vaatimattomampikin riittäisi.

Sitten on tullut käytyä Lapissa kaverin kanssa kalastusreissuilla.

Haaveissa on kutistaa tarvittava tavaramäärä minimiin. Sitten joskus 10 vuoden päästä (kun kämppä on maksettu) muuttaa pohjoiseen asuntovaunuun puoleksi vuodekdi (huhti-syyskuu). Loppu vuodesta jossain lämpimässä. Mutta se on haave jossain kaukaisuudessa.

• Anonyymi

En aio. Elämäni on jo muutenkin niin tylsää ja sisältököyhää että lisärajoitteita en noudata ellei aseella uhata.

• "mikäli olet kipeä, pysy kotona"

Tuota nyt noudatan.

• Anonyymi

Ehdottomasti aion.

Olen vähentänyt kaupassa käyntiä ja julkisilla liikkumista huomattavasti.

Käyn kaupassa ja teen ruokaa myös ystävälleni jolla immuniteettia alentava lääkehoito.

Pesen kädet erityisen huolellisesti ja julkisilla paikoilla ja kulkuvälineissä käytän hansikkaita, niitä käyttäessä ei niin helposti koske kasvoihinsa.

Olen ulkoillut ja vähän jumpannut kotona, nyt kun harrastukset ovat kiinni. Selvästi ihmiset ottavat ulkonakin noin metrin väliä toisiinsa, hyvä niin.

En ole hamstrannut enkä tunne oloani pelokkaaksi. Maan rajojen sulkeminen ja lentokielto eivät vaikuta elämääni koska olen luonnonsuojelija enkä harrasta matkustelua.

Vähän on tylsää ja kaipaa harrastuksia ja tuttuja😢😢😢 jo nyt vasta viikon jälkeen. Kysymyksessä on kuitenkin lyhyt aika enkä edes viitsi kiukutella, vaikka karanteeni kestäisi pidempään. Keskityn mieluummin tekemään juttuja, joita voi tehdä kotona ja vain lepäilemään😊

Tavoitteenani on poikkeusajalla tiputtaa painoa pari kiloa ja säästää rahaa.

• Anonyymi

Kai huorissa saa käydä.

• Anonyymi

Kai huorissa saa käydä.

• "vältä turhia ihmiskontakteja
      asioi yleisissä tiloissa vain silloin, kun se on tarpeen"

Mä nyt olen näitä noudattanut jo vuosikymmeniä. Ja hyvin on pandemiat pysyneet loitolla.

• Anonyymi

Joistain saattaa nuo rajoitukset kuulostaa liioitelluilta, mutta kun itse kuljen normaalisti Helsingin ruuhkavuoroilla metrossa ja busseissa ja toisinaan paikallisjunissa ja joka päivä ostoskeskuksissa, niin ymmärtää niiden tarpeellisuuden, koska jengiä on niin paljon, ettei mitenkään voi välttyä 10 cm lähikontaktilta joka ikisenä päivänä. Myöskin kaikki kiertotaudit on tullut koettua, kaksi erityisen pahaakin.

Nyt on ollut hiljaista, kaksi kertaa tullut viikon aikana käytyä julkisilla keskustassa. Edes jouluaattona ei ole ollut niin tyhjää ja hiljaista, en ikinä ole nähnyt mitään vastaavaa, edes keskellä yötä täälä!😱

• Voi jumaliste..

Elän ihan normaalisti..

Ei käyny koronat mielessä tänäkään päivänä..

Duunissa oli helvetin hektistä..

• Anonyymi

Jos kaikki ajattelisi noin niin huh missä tilanteessa olisimmekaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos kaikki ajattelisi noin niin huh missä tilanteessa olisimmekaan.

Kehä kolmosen kuplassa elävät mömmöpää vihervassarit yrittää tartuttaa hysteriaansa muihin..

• Ei vaikuta minun arkeeni mitenkään muuten, kuin että käyn vielä vähemmän missään. Mikä on ihan mukavaa.

• Anonyymi

Noudatan tämän maan hallituksen neuvoja jossa asun.
      Töitä teen kotoa käsin koska firma pantiin kiinni ja työpaikalle ei saa mennä ennen kuin on desinfioitu ja lupa annetaan.
      Kaupassa käyn kerrn viikossa ja ulkoilen kyllä koiran kanssa. Täällä ihmiset ovat fiksuja ja osataan pitää välimatkaa kun kohdataan.
      Vessapaperia en ole hamstrannut! :D :D Vesitilanne on hyvä ja persuuksinsa saa pestyä. Yhteyttä pidetään ystävien kanssa netin ja puhelimen kautta. Perhettä ei minulla täällä ole mutta ei ole Suomessakaan kuin yksi sisko jonka kanssa ollaan yhteyksissä.
      Rauhallisesti tässä elellään ja katsotaan mitä tuleman pitää. Hosumisella ja paniikilla se ei ainakaan parane.

• Anonyymi

No en kyllä aio noudattaa. Jaan pimpeä niinku ennenkin!

• On sanottu, että voi ulkoilla, kunhan ei tee sitä isoissa ryhmissä. Ehkä sinulle tekisi happihyppely ja raitis ilma hyvää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      4974
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      20
      4025
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      27
      2351
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2174
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      1968
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      1858
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1557
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1481
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1205
    10. Kerranki asiat oikein

Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa
      Haapavesi
      10
      1134
    Aihe