Onko minun elettävä ilman lääkettä useita kymmeniä päiviä?

Anonyymi

Yllätyin kun hain apteekista lääkettä, jota olen käyttänyt pitkään. Reseptiin oli tullut uusimisrajoitus: 1X100 kpl iter ter 50 pv 3X100 kpl. Olen käyttänyt 2 tablettia päivittäin pakkaus kestää 50 päivää. Mitä sitten, jos lääkepakkaus esimerkiksi matkalla tai hukkuu muutoin? Onko minun elettävä ilman lääkettä useita kymmeniä päiviä? Onko kenellekään tapahtunut vastaavaa?

28

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei kannata hukata pakkausta.
      Myöskään matkalle ei kannata ottaa koko pakkausta mukaan vaan ainoastaan se määrä lääkkeitä joita matkan aikana tarvitsee.

      Jos kuitenkin hukkaa lääkkeet niin ei auta muu kuin keskustella reseptin kirjoittaneen lääkärin kanssa. Apteekki ei myy enempää kuin on ohjeen/reseptin mukaan määrätty.

    • Anonyymi

      Ota vain yksi tabletti päivässä nii pääset 100 pv eteenpäin.

      • Anonyymi

        Reseptissä lukee 1-2 per päivä, mutta todellinen tarve on ollut viime aikoina 2. Muutos tuli viimeisimpään reseptiin. Miksi minun pitäisi pudottaa annostusta, jos tarve on se mikä on?

        Joudun matkustamaan työssäni, enkä voi vaikuttaa, milloin on mentävä ja minne. Tosin nyt ei ole koronaviruksen levittyä takia matkojani on peruuntunut.

        Reseptin uusiminen esimerkiksi Brasialiasta käsin ei liene kovin helppoa ja halpaa. Lisäksi lääke pitäisi varmaan noutaa Suomessa olevasta apteekista. Matka Brasiliaan kestää melkoisen kauan.

        Matkalle olen aina ottanut sen määrän lääkettä kuin on tarvinnut per päivä ja lisäksi parille lisäpäivälle. On ollut tapauksia, joissa lento on ollut peruttu ja on ollut oltava matkalla ainakin yksi ylimääräinen yö.

        Soitan lääkärille ja kysyn, mistä hän on yhtäkkiä saanut päähänsä, että en tarvikaan lääkettä kuten ennen. Mitään keskustelua ei ole käyty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reseptissä lukee 1-2 per päivä, mutta todellinen tarve on ollut viime aikoina 2. Muutos tuli viimeisimpään reseptiin. Miksi minun pitäisi pudottaa annostusta, jos tarve on se mikä on?

        Joudun matkustamaan työssäni, enkä voi vaikuttaa, milloin on mentävä ja minne. Tosin nyt ei ole koronaviruksen levittyä takia matkojani on peruuntunut.

        Reseptin uusiminen esimerkiksi Brasialiasta käsin ei liene kovin helppoa ja halpaa. Lisäksi lääke pitäisi varmaan noutaa Suomessa olevasta apteekista. Matka Brasiliaan kestää melkoisen kauan.

        Matkalle olen aina ottanut sen määrän lääkettä kuin on tarvinnut per päivä ja lisäksi parille lisäpäivälle. On ollut tapauksia, joissa lento on ollut peruttu ja on ollut oltava matkalla ainakin yksi ylimääräinen yö.

        Soitan lääkärille ja kysyn, mistä hän on yhtäkkiä saanut päähänsä, että en tarvikaan lääkettä kuten ennen. Mitään keskustelua ei ole käyty.

        Jos liikut ulkomailla, pyydä lääkäriltä todistus että tarvitset säännöllistä lääkitystä. EU-alueelle voidaan kirjoittaa suoraan siellä apteekeissa kelpaava eurooppalainen lääkemääräys. Muualla maailmassa pitää mennä paikallisen lääkärin vastaanotolle jossa hän kirjoittaa todistuksen perusteella tarvittavan lääkemääräyksen. Maasta ja lääkkeestä riippuen, todistus voi kelvata sellaisenaan apteekissakin (jos apteekkari ymmärtää todistuksen tekstin).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reseptissä lukee 1-2 per päivä, mutta todellinen tarve on ollut viime aikoina 2. Muutos tuli viimeisimpään reseptiin. Miksi minun pitäisi pudottaa annostusta, jos tarve on se mikä on?

        Joudun matkustamaan työssäni, enkä voi vaikuttaa, milloin on mentävä ja minne. Tosin nyt ei ole koronaviruksen levittyä takia matkojani on peruuntunut.

        Reseptin uusiminen esimerkiksi Brasialiasta käsin ei liene kovin helppoa ja halpaa. Lisäksi lääke pitäisi varmaan noutaa Suomessa olevasta apteekista. Matka Brasiliaan kestää melkoisen kauan.

        Matkalle olen aina ottanut sen määrän lääkettä kuin on tarvinnut per päivä ja lisäksi parille lisäpäivälle. On ollut tapauksia, joissa lento on ollut peruttu ja on ollut oltava matkalla ainakin yksi ylimääräinen yö.

        Soitan lääkärille ja kysyn, mistä hän on yhtäkkiä saanut päähänsä, että en tarvikaan lääkettä kuten ennen. Mitään keskustelua ei ole käyty.

        Uskoisin, että Brasiliassa saat lääkkeesi ilman reseptiä apteekista. En tiedä mistä lääkkeestä on kysymys, joten varma tieto tämä ei ole. Kuitenkin, jos minulta loppuisi jotkin lääkkeet esimerkiksi Brasiliassa, kävelisin suoraan apteekkiin. Jos eivät antaisi, menisin paikallisen lääkärin puheille, joka kirjoittaa reseptin.


    • Anonyymi

      Aivan normaali reseptikäytäntö, ei pitäisi yllättää mitenkään. Resepti kirjoitetaan oikeaan asianmukaiseen käyttöön, eikä siinä varauduta lääkkeiden "hukkaamiseen" (ulos myymiseen).

      • Anonyymi

        Kuvastaa hyvin suomalasta mielenlaatua. Ainoa tykätty kommentti se, jossa oletetaan
        minun myyvän eteenpäin saamani lääkkeet. Kommentoija ja tykkääjä ovat juuri niitä ihmisiä, jotka tekevät elämän vaikeaksi muille ja saavat nautintonsa siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvastaa hyvin suomalasta mielenlaatua. Ainoa tykätty kommentti se, jossa oletetaan
        minun myyvän eteenpäin saamani lääkkeet. Kommentoija ja tykkääjä ovat juuri niitä ihmisiä, jotka tekevät elämän vaikeaksi muille ja saavat nautintonsa siitä.

        100 pilleriä riittää 50:ksi päiväksi. Lääkärisi on määrännyt juuri tarvitsemasi määrän, jota sinun on noudatettava. Jossitellahan voi ihan mitä vaan lääkkeilleen tapahtuvaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        100 pilleriä riittää 50:ksi päiväksi. Lääkärisi on määrännyt juuri tarvitsemasi määrän, jota sinun on noudatettava. Jossitellahan voi ihan mitä vaan lääkkeilleen tapahtuvaksi.

        Ei taida mennä jakeluun. Lääkemääräys on 2 tablettia / päivä, edellä viestissäni oli virhe. Siis 50 päivälle eli alle 1½ kuukaudeksi. Voin hakea 300 tablettia minimissään 150 päivän aikana. Jos lähden matkalle vaikkapa 45 päivää sen jälkeen kun olen noutanut lääkkeen, olen jo käyttänyt lääkkeistä 90. Jäljellä oleva määrä riittää 5 päiväksi. Jos matka kestää 14 vuorokautta, joudun olemaan ilman lääkettä 9 vuorokautta. Tai todennäköisemmin 10 vuorokautta, koska työlentoni saapuvat suureksi osaksi Suomeen myöhään illalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida mennä jakeluun. Lääkemääräys on 2 tablettia / päivä, edellä viestissäni oli virhe. Siis 50 päivälle eli alle 1½ kuukaudeksi. Voin hakea 300 tablettia minimissään 150 päivän aikana. Jos lähden matkalle vaikkapa 45 päivää sen jälkeen kun olen noutanut lääkkeen, olen jo käyttänyt lääkkeistä 90. Jäljellä oleva määrä riittää 5 päiväksi. Jos matka kestää 14 vuorokautta, joudun olemaan ilman lääkettä 9 vuorokautta. Tai todennäköisemmin 10 vuorokautta, koska työlentoni saapuvat suureksi osaksi Suomeen myöhään illalla.

        Ilmeisesti lääkäri on todennut sinun tulevan toimeen vähemmällä pillereitten syönnillä. siinä ei auta nyt muu kuin syödä niitä vähemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmeisesti lääkäri on todennut sinun tulevan toimeen vähemmällä pillereitten syönnillä. siinä ei auta nyt muu kuin syödä niitä vähemmän.

        Kerropa vielä, millä tavalla hän on asian todennut, kun en ole ollut reseptin uusineen lääkärin tutkimuksissa eikä hän ole kuullut minua millään tavalla. Voiko lääkäri mielivalatsesti päättää, että tuolta ihmiseltä pois lääkettä, jota toinen lääkäri on tutkimuksen perusteella määrännyt 2 tablettia per päivä. Jos niin on, kuin kerrot, kyllä tämä maa on henkisesti karmeassa tilassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa vielä, millä tavalla hän on asian todennut, kun en ole ollut reseptin uusineen lääkärin tutkimuksissa eikä hän ole kuullut minua millään tavalla. Voiko lääkäri mielivalatsesti päättää, että tuolta ihmiseltä pois lääkettä, jota toinen lääkäri on tutkimuksen perusteella määrännyt 2 tablettia per päivä. Jos niin on, kuin kerrot, kyllä tämä maa on henkisesti karmeassa tilassa.

        Kyllä voi mielivaltaisesti päättää. Minulla kipulääke 1-3 tablettia päivässä iteroitiin 45pv/80 tablettia eli alle 2 päivässä. Ei keskustelua lääkärin kanssa eikä mitään mainintaa kanta palvelussa. Nyt olen onneksi saanut asian kuntoon. Mutta kyllähän tämmöinen pistää vihaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida mennä jakeluun. Lääkemääräys on 2 tablettia / päivä, edellä viestissäni oli virhe. Siis 50 päivälle eli alle 1½ kuukaudeksi. Voin hakea 300 tablettia minimissään 150 päivän aikana. Jos lähden matkalle vaikkapa 45 päivää sen jälkeen kun olen noutanut lääkkeen, olen jo käyttänyt lääkkeistä 90. Jäljellä oleva määrä riittää 5 päiväksi. Jos matka kestää 14 vuorokautta, joudun olemaan ilman lääkettä 9 vuorokautta. Tai todennäköisemmin 10 vuorokautta, koska työlentoni saapuvat suureksi osaksi Suomeen myöhään illalla.

        Uudesta lääke-erästä voi saada korvausta aikaisintaan:
        3 viikkoa ennen edellisen erän loppumista, kun viime kerralla on ostettu 3 kuukauden lääkkeet.
        2 viikkoa ennen edellisen erän loppumista, kun viime kerralla on ostettu 2 kuukauden lääkkeet.
        1 viikko ennen edellisen erän loppumista, kun viime kerralla on ostettu 1 kuukauden lääkkeet tai vähemmän.

        Kuvaamaasi tilannetta ei siis voi syntyä jos ostat uudet lääkkeet ensimmäisenä mahdollisena ostopäivänä. Ensimmäinen ostopäivä lasketaan edellisen ostopäivän perusteella, kukaan ei tarkasta montako pilleriä sinulla on jäljellä. Oikein ostamalla voi siis koota itselleen "puskurivaraston" lääkkeitä pahan päivän varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudesta lääke-erästä voi saada korvausta aikaisintaan:
        3 viikkoa ennen edellisen erän loppumista, kun viime kerralla on ostettu 3 kuukauden lääkkeet.
        2 viikkoa ennen edellisen erän loppumista, kun viime kerralla on ostettu 2 kuukauden lääkkeet.
        1 viikko ennen edellisen erän loppumista, kun viime kerralla on ostettu 1 kuukauden lääkkeet tai vähemmän.

        Kuvaamaasi tilannetta ei siis voi syntyä jos ostat uudet lääkkeet ensimmäisenä mahdollisena ostopäivänä. Ensimmäinen ostopäivä lasketaan edellisen ostopäivän perusteella, kukaan ei tarkasta montako pilleriä sinulla on jäljellä. Oikein ostamalla voi siis koota itselleen "puskurivaraston" lääkkeitä pahan päivän varalle.

        Iterointi tarkoittaa ettet voi ostaa lääkettä ns. etukäteen. Eli ei onnistu varaston kerääminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Iterointi tarkoittaa ettet voi ostaa lääkettä ns. etukäteen. Eli ei onnistu varaston kerääminen.

        Aivan, kelakorvaus ja reseptin iterointi on aivan eri asia.
        Jos kyse olisi vain kelakorvauksesta, lääkettä voisi ostaa kerralla koko reseptiin kirjoitetun määrän, mutta korvauksen saisi vain 3 kk lääkkeistä. Jotkut törkimykset ovat käyttäneet tätä hyväkseen nykyisessä koronatilanteessa ja hamstrannut lääkkeitä. Siksi se kiellettiin pikaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä voi mielivaltaisesti päättää. Minulla kipulääke 1-3 tablettia päivässä iteroitiin 45pv/80 tablettia eli alle 2 päivässä. Ei keskustelua lääkärin kanssa eikä mitään mainintaa kanta palvelussa. Nyt olen onneksi saanut asian kuntoon. Mutta kyllähän tämmöinen pistää vihaksi.

        Kiitos tiedosta. Eipä siis auta muuta kuin ottaa yhteyttä lääkäriin ja selittää tilanne ja yrittää saada ymmärtämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida mennä jakeluun. Lääkemääräys on 2 tablettia / päivä, edellä viestissäni oli virhe. Siis 50 päivälle eli alle 1½ kuukaudeksi. Voin hakea 300 tablettia minimissään 150 päivän aikana. Jos lähden matkalle vaikkapa 45 päivää sen jälkeen kun olen noutanut lääkkeen, olen jo käyttänyt lääkkeistä 90. Jäljellä oleva määrä riittää 5 päiväksi. Jos matka kestää 14 vuorokautta, joudun olemaan ilman lääkettä 9 vuorokautta. Tai todennäköisemmin 10 vuorokautta, koska työlentoni saapuvat suureksi osaksi Suomeen myöhään illalla.

        Lääkkeenhän saa 2viikkoa ennenkuin viimeinen on popsittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeenhän saa 2viikkoa ennenkuin viimeinen on popsittu.

        Tässä tapauksessa ei saa. Iteroidussa reseptissä uuden annosmäärän saa ostaa täsmälleen niin monen päivän kuluttua kun reseptissä on mainittu.

        Ilman iterointia olevan reseptin lääkkeet voi ostaa vaikka kaikki kerralla, mutta kelakorvauksen saa vain enintään kolmen kuukauden reseptinmukaisesta annosmäärästä. Tuo kuinka paljon aiemmin voi ostaa uuden erän lääkettä korvattuna, vaihtelee sen mukaan kuinka pitkäksi ajaksi lääkettä on kirjoitettu ja mikä on ostoväli kuukausissa (ohjeet löytyy Kelan nettisivulta). Esimerkiksi kolmeksi kuukaudeksi ostettavat lääkkeet voi ostaa korvattuna aikaisintaan kolme viikkoa ennen edellisen erän loppumista.


    • Anonyymi

      Kysyt lääkäriltäsi miten toimia kun matkustat säännöllisesti. Yksi mahdollisuus on olla yhteydessä häneen ennen matkaa ja pyytää ylimääräinen resepti jo olemassa olevan lisäksi. Itse tehnyt näin vastaavassa tilanteessa. Pakkauskoko on määräytynyt reissun ajankohdan, pituuden ja iteroidun reseptin toimitusvälin mukaan. Lääkäri voi laittaa siihen ei uusita -merkinnän, joka takaa sen ettet yritä sitä uusia turhaan.
      Jos reissukomennus tulee yleensä kovin lyhyellä varoitusajalla, asia kannattaa hoitaa heti kun mahdollista.

      • Anonyymi

        Ja jippo, jolla voi koettaa kerätä varapillereitä on laittaa kulutettu resepti uusintaan heti, kun on viimeisen pakkauksen hakenut. Jos lääkäri ei laita kieltoa hakea ennen n.n. päivämäärää, voit hakea sen heti kun uusittu ja saat jokusen viiko kasaan. Tosin jos laittaa uusinnan menemään paria viikkoa ennen koko reseptin loppumista, lääkäri uusii heti, eikä laita rajoitusta, siinä tulee myös puskuria. Näillä konstein olen itse kerännyt oman varastoni, joka toimii yhtenä helpotuskeinona pandemiapaniikissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jippo, jolla voi koettaa kerätä varapillereitä on laittaa kulutettu resepti uusintaan heti, kun on viimeisen pakkauksen hakenut. Jos lääkäri ei laita kieltoa hakea ennen n.n. päivämäärää, voit hakea sen heti kun uusittu ja saat jokusen viiko kasaan. Tosin jos laittaa uusinnan menemään paria viikkoa ennen koko reseptin loppumista, lääkäri uusii heti, eikä laita rajoitusta, siinä tulee myös puskuria. Näillä konstein olen itse kerännyt oman varastoni, joka toimii yhtenä helpotuskeinona pandemiapaniikissa.

        Reseptin uusimien aikaisemmin ei auta. Nytkin on 200 noutamatta. Saan apteeksista tasan sen määrän pillereitä, jotka riittävä seuraavaksi 50 päiväksi. Seuraavan erän saan aikaisintaan vasta, kun nuo 50 päivää ovat kuluneet.

        Muutamia kymmeniä pillereitä on omaa varastoa. Varasto hupenee koko ajan, jos en saa noudetuksi lääkettä tasan 50 päivän välein. Siksi kalenterissa on muistutus lääkkeen hakemisesta 50 päivän välein. Jos joudun lähtemään 10 päivän matkalle esimerkiksi päivää ennen kuin saan hakea seuraavan erän, varasto hupee kerralla 20 pillerillä. Sama juttu, jos sairastun juuri ennen lääkkeen hakemista: varasto hupenee jokaiselta sairaspäivältä. Varsinkin nyt apteekissa käynti jo itsessään sisältää riskin ikäni ja puhkeamassa olevan diabeteksen takia. Tällaisena aikana lääkärin päätös merkitsee sitä, että minun on pakko käydä apteekissa tiuhemmin kuin koskaan.

        Keskustelin työterveyslääkärin kanssa puhelimitse. Resepti tuli ainakaan työterveyshuollosta. Työterveyslääkäri ymmärsi huoleni. Pitää lähettää terveysaseman lääkärille viestin, jossa kerron tilanteen. Tällä viikolla aiemmin soitto sairaanhoitajalle ei ole johtanut mihinkään. Pientä toivoa on, että voisin saada työterveyslääkäriltä uuden reseptin, mutta ilo on kovin lyhytaikainen. Jään eläkkeelle ensi vuonna ja sen jälkeen olen taas saman terveysasemalääkärin armoilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Reseptin uusimien aikaisemmin ei auta. Nytkin on 200 noutamatta. Saan apteeksista tasan sen määrän pillereitä, jotka riittävä seuraavaksi 50 päiväksi. Seuraavan erän saan aikaisintaan vasta, kun nuo 50 päivää ovat kuluneet.

        Muutamia kymmeniä pillereitä on omaa varastoa. Varasto hupenee koko ajan, jos en saa noudetuksi lääkettä tasan 50 päivän välein. Siksi kalenterissa on muistutus lääkkeen hakemisesta 50 päivän välein. Jos joudun lähtemään 10 päivän matkalle esimerkiksi päivää ennen kuin saan hakea seuraavan erän, varasto hupee kerralla 20 pillerillä. Sama juttu, jos sairastun juuri ennen lääkkeen hakemista: varasto hupenee jokaiselta sairaspäivältä. Varsinkin nyt apteekissa käynti jo itsessään sisältää riskin ikäni ja puhkeamassa olevan diabeteksen takia. Tällaisena aikana lääkärin päätös merkitsee sitä, että minun on pakko käydä apteekissa tiuhemmin kuin koskaan.

        Keskustelin työterveyslääkärin kanssa puhelimitse. Resepti tuli ainakaan työterveyshuollosta. Työterveyslääkäri ymmärsi huoleni. Pitää lähettää terveysaseman lääkärille viestin, jossa kerron tilanteen. Tällä viikolla aiemmin soitto sairaanhoitajalle ei ole johtanut mihinkään. Pientä toivoa on, että voisin saada työterveyslääkäriltä uuden reseptin, mutta ilo on kovin lyhytaikainen. Jään eläkkeelle ensi vuonna ja sen jälkeen olen taas saman terveysasemalääkärin armoilla!

        Eläkkeelle jäätyäsi ilmeisesti nuo ulkomaanmatkat olettaisi loppuvan. Kotioloissa voi käydä apteekissa aina kun on tarvetta. Jos sitten haluaa matkustella, vapaa-ajanmatkat voi ajastaa lääkityksenkin mukaan, ellei pääse yhteisymmärrykseen lääkärien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle jäätyäsi ilmeisesti nuo ulkomaanmatkat olettaisi loppuvan. Kotioloissa voi käydä apteekissa aina kun on tarvetta. Jos sitten haluaa matkustella, vapaa-ajanmatkat voi ajastaa lääkityksenkin mukaan, ellei pääse yhteisymmärrykseen lääkärien kanssa.

        Ei eläkkeelle jääminen muuta mihinkään sitä, että kerralla voin hakea vain ja vain sen määrän lääkettä, joka riittää tasan 50 päivä tarpeeseen.

        Laskin keskikulutuksen reseptimääräysten perusteella: 2,03 tablettia 739 päivän ajalta. Eli tuossa ajassa minulle on kertynyt vain 22 ylimääräistä tablettia. Joudun elämään alle minulle määrätyn annoksen sitten, kun tuo vähäinen puskuri on menetetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eläkkeelle jäätyäsi ilmeisesti nuo ulkomaanmatkat olettaisi loppuvan. Kotioloissa voi käydä apteekissa aina kun on tarvetta. Jos sitten haluaa matkustella, vapaa-ajanmatkat voi ajastaa lääkityksenkin mukaan, ellei pääse yhteisymmärrykseen lääkärien kanssa.

        Näillä näkymin eläkkeelle jäätyäni ulkomaan matkat varmaankin jäävät vähiin, jos muutan tästä maasta pois. Sen verran olen muuallakin maailmassa matkustellut ja elänytkin, että ei muutto huoleta. Eivät paikalliset ja turistit edes tunnista suomalaiseksi suomalaisten suosimissa lomarysissä.


    • Anonyymi

      Jos matka suuntautuu Euroopan unionin alueelle, voit pyytää lääkäriltäsi Eurooppalaista lääkemääräystä. Sillä pitäisi hoitua apteekkiostokset Euroopassa.

      Kelan sivuilla on lisätietoja Eurooppalaisesta lääkemääräyksestä.

      Ja, jos kuljetat mukanasi ns. psykotrooppisia lääkkeitä (punainen kolmio lääkepurkissa), muista pyytää Suomen apteekista ns. Schengen -todistus, joka oikeuttaa sinut kuljettamaan mukanasi kyseisiä lääkkeitä.

      Itse olen tehnyt ulkomaan reissuja varten tällä tavoin monta kertaa, koska se suojaa mahdollisilta tarkistuksilta tullissa tai muualla.

      • Anonyymi

        Aina ei tarvita sitä Eurooppalaista reseptiäkään, jos olet antanut jollekin toiselle maalle luvan katsoa e-resepti tieojasi. Silloin saat ostaa lääkkeesi suoraan ko. maan apteekista (henkkarit toki pitää esittää).

        Tämä järjestelmä ei vielä toimi Suomen kanssa kovinkaan monessa maassa, mutta ainakin Virossa.


    • Anonyymi

      Kyllä on kun on tyhmiä lääkäreitä jotka eivät ymmärrä harvinaisen taudin aiheuttamia vaivoja lääke on läytynyt kokeilujen kautta ja ainoa jok a auttaa asiallinen lääkäri kysyi voiko tämä lääke auttaa.

    • Anonyymi

      Asia järjestyi yhteydenoton jälkeen. Inhimillinen erehdys. Jos vastaava tilanne tulee kohdallenne, niin kysykää syytä. OmaKanta-palvelusta löytyy reseptin uusivan lääkärin nimi, jolta voitte kysyä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1590
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1258
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe