Autoa kolhittiin

Anonyymi

Autoani kolhittiin parkkipaikalla, kolhija ei jättänyt yhteystietojakaan.. Teenkö rikosilmoituksen, jotta poliisit voi katsoa kolhimisen mahdollisista kameroista? Ja kuinka kauan siinä selvittämisessä menee

15

10765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helpompi varmaan soittaa vakuutukseen ja korjata ja maksaa omavastuu. Vakuutus yhtiö saattaa korvata, toivottavasti sulla on hyvä vakuutus.

    • Anonyymi

      voit tehdä rikosilmoituksen mutta poliisi ei selvitä/katso mitään mahdollisia valvontakameran kuvia jollet niitä itse poliisille toimita.

      • Anonyymi

        Joo, poliisi ei sinua auta, sorry. Mutta jos joku varastaa kaupast vaikka karkin, niin kahden miehen poliisi partio paikalle.

        Kyllä sun vissin tarvii vakutusta varten tehdä tuo rikosilmoitus.

        Kolhijalla on lainsuoma oikeus lähteä paikalta, koska Suomen laissa on itse kriminointi lauseke, joten kolhijan ei tarvitse syylistää itseään.

        Moraalisesti täysin perseestä kadota paikalta


    • Anonyymi

      hahhah rikosilmoitus. ei herranjumala.

      Tee vaan, mutta saat kuukauden sisään kirjeen, missä tutkinta on lopetettu, koska ei ole mitään mitä tutkia.

      Käytät kaskoa ja maksat omavastuun tai jos ei ole kaskoa, teet mitä parhaaksi näet tai et tee mitään.

    • Anonyymi

      Normaaleja parkkispusuja, ei vaikuta mihinkään.
      Yleensä voidaan oikaista ilman maaliin kajoamista että kä maksa ihmeitä.

    • Anonyymi

      Laki sallii ettei tarvitse jättää yhteystietoja, jos kolhit toisen autoa parkkipaikalla.

      • Anonyymi

        Kyllä muuten tarvii ja jos joku sattuu näkemään joudut maksumieheksi ja sakko tulee vielä päälle ja väittämääsi lakia ei ole olemassa. Itse pysäytin tässä yhden kolhijan kuukausi sitten jäi kiltisti odottelemaan kolhitun auton omistajaa, otin molempien rekkarin ylös ja soitin kolhitun omistajalle saitteko hoidettua, oli kaveri odottanut kiltisti paikalla ja vaihtaneet tietoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten tarvii ja jos joku sattuu näkemään joudut maksumieheksi ja sakko tulee vielä päälle ja väittämääsi lakia ei ole olemassa. Itse pysäytin tässä yhden kolhijan kuukausi sitten jäi kiltisti odottelemaan kolhitun auton omistajaa, otin molempien rekkarin ylös ja soitin kolhitun omistajalle saitteko hoidettua, oli kaveri odottanut kiltisti paikalla ja vaihtaneet tietoja.

        Laki sallii häipyä paikalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten tarvii ja jos joku sattuu näkemään joudut maksumieheksi ja sakko tulee vielä päälle ja väittämääsi lakia ei ole olemassa. Itse pysäytin tässä yhden kolhijan kuukausi sitten jäi kiltisti odottelemaan kolhitun auton omistajaa, otin molempien rekkarin ylös ja soitin kolhitun omistajalle saitteko hoidettua, oli kaveri odottanut kiltisti paikalla ja vaihtaneet tietoja.

        Toki joutuu maksumieheksi jos tapahtumalle löytyy todistajat.

        Mutta jos vain häipyy paikalta jättämättä mitään yhteystietoja niin tuo teko itsessään ei ole rangaistava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä muuten tarvii ja jos joku sattuu näkemään joudut maksumieheksi ja sakko tulee vielä päälle ja väittämääsi lakia ei ole olemassa. Itse pysäytin tässä yhden kolhijan kuukausi sitten jäi kiltisti odottelemaan kolhitun auton omistajaa, otin molempien rekkarin ylös ja soitin kolhitun omistajalle saitteko hoidettua, oli kaveri odottanut kiltisti paikalla ja vaihtaneet tietoja.

        Jos ja kun jää kiinni ja käräjät toteavat syylliseksi, jos syyttäjä jaksanut nostaa syytteen, todistajat voivat autta myönteisesti, jos uskaltautuvat todistajiksi, itse en enää ikinä suostu, kuin pakosta.

        Tästä on jo pitkä aika ja tämä on saanut korkeimmasta oikeudesta ennakko päätöksen.

        Ennakkopäätös liittyy tapaukseen, jossa autoilija oli pysäköimässä autoaan ja kolhaisi samalla viereistä autoa. Autoilija poistui paikalta ja jätti ilmoittamatta tapahtuneesta vahinkoa kärsineelle tai poliisille. KKO päätti, että autoilijalla oli oikeus jättää asia omaan tietoonsa. KKO perusteli linjaansa niin sanotulla itsekriminointisuojalla.

        KKO:n käsittelemässä tapauksessa kolhitun auton vauriot jäivät hyvin pieniksi. Rikosoikeuden professori Jussi Tapani Turun yliopistosta tulkitsee itsekriminointisuojan pätevän, vaikka autoilija runttaisi toisen auton lunastuskuntoon.



        Itseppä kärtit saada faktaa vaikka tämän jakaminen on ikävää, joku vitun runkkari jamppe ottaa opiksi taas.

        Itse olen jo huruluokkaa, ihmettelen nuorempien surkeaa tasoa hakea tietoa, mistä moinen johtuu, ei ollut vittuilua voisiko koku avata?


    • Anonyymi

      Varsinkin markettien parkkipaikalla kannattaa jättää auto kauaksi ja kävellä hiukan.
      Jos aina on päästävä ihan oven viereen niin kolhut kyljissä ovat väistämättömiä.
      Oma valinta.

    • Anonyymi

      Lakipykälää ei tähän mainita. Nykyään Suomessa ei tarvitse ilmoittaa kolhaisseensa esim parkkipaikalla toista autoa. Tässähän jo aiemmin mainittiin, että ota yhteyttä vakuutusyhtiöösi ja omavastuun hoitamisesta.
      Tosin oltava kasko ei pelkkä pakollinen liikennevakuutus. Tässä siis se ero, miksi eräät maksavat hieman ylimääräistä vakuutuksesta kun paljon edullisemminkin voisi ajella. Kaskolla korjautat autosi kuntoon, mutta ilman et, ellet saa mahdollista tekijää vastuuseen. Jos saat vastapuolen vastuuseen, niin silloin kolhukustannus menee hänen vakuutuksesta, jolloin vakuutukseesi ei tule mahdollisia yllättäviä korotuksia.

    • Anonyymi

      Korjauttamalla vakuutuksen piikkiin maksat omavastuun ja nostat vakuutuksesi hintaa 20%. Kallista on.

    • Anonyymi

      Rikosilmoitus kannattaa tehdä ihan vain sen takia että saadaan tilastoihin näkymään kuinka iso ongelma on. Ei poliisi tosiaan mitään tee asialle mutta ei sitä ongelmaa kannata piilottaakkaan. Kyseessä toisen omaisuuden tuhoaminen.

      Tuo sama pykälä että laki sallii paikalta paon koskee kaikkia muitakin rikoksia paitsi niitä missä ihmisen terveys jätetään vaaraan. Eli ne jotka puolustelee kolhijaa koska "laki sallii", voisivat yhtä hyvin puolustella kaikkia varkaita, talousrikollisia jne koska ei laki määrää heitäkään ilmoittautumaan.

      Joten ei tuo lain sallima pako paikalta ole mitenkään pelkkien parkkikolhujen pykälä, sisältää kaikki rikokset missä ihmisen terveyttä ei jätetä vaaraan.

      Kaupoille kannattaa jättää palautetta että jos asentavat kunnon videovalvonnan ja auttavat kolhimistapauksissa, siirryt varmasti täysin asioimaan heidän paikassaan.

      • Anonyymi

        Pitkä aika viimeisestä kolhusta, mutta eikö rikosilmoitus ole vakutuus yhtiön vaatimus, kun uhrina haet vakuutuksesta apua?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      115
      926
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      658
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      621
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      566
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      549
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe