Silmäilin "yle.fi/uutiset/tuoreimmat" verkkosivuja ja siellä tuo otsikko kiinnitti huomioni.
Luin artikkelin jossa tuon kähveltämisen lisäksi käytettiin sanoja vohkittu, pihistetty ja näpistetty. Kerran sentään käytettiin sanaa varastettu (ehkä kirjoittaja ei muistanut "nyysiä" verbiä:). "Varastettu" olisi minun mielestäni ollut sopivin sana otsikkoon ja miksei koko juttuunkin. Juridisessa mielessä teot taitavat olla näpistyksiä, sekin ok., mutta nyt olisi mielestäni voinut reippaasti sanoa suoraan, että varastettu on. Toki keventely ja huumorin sävyiset sanavalinnat mahtuvat ja sopivat useimpiin uutisiin, myös korona-aiheisiin juttuihin, mutta tällä kertaa jostain syystä kuitenkin pisti silmään.
Yleensäkin minua enimmäkseen ärsyttää turha kaunistelu, lieventely, kiertoilmaisujen käyttö, lässytys ja lepertely, ylikorrekti kiertely ja kaartelu ja sensellainen, useimmiten siksi, että se on minusta epäkohteliasta.
Mitä mieltä sinä olet, onko käsidesipullot kähvelletty, vohkittu, pihistetty, näpistetty vai varastettu?
Bessie
"Käsidesiä kähvelletty pullotolkulla keskussairaalasta Joensuussa"
12
<50
Vastaukset
Minä en osaa sanoa.
Minulla kun ei desiä ole ollut.
Tai siis...noh.
Desiä käytetään niin moniin tarkoituksiin.
Myönnän auliisti, on kämmenistä valunut joskus runsaasti ylikin.
Aamulla tosin kaupassa piti ensin levitellä kämmeniin kirkasta, viilentävää Geeliä.
-
Maatamme hallitsevat nyt teini-tytöt.
Joten sanailu on sen mukaista.
Varsinkin ottaen huomioon erilaiset johtajat keskusteluissa YLE:ssa.
Tyttösiä ovat hekin.
-
Jospa he imuttelevat?
H.- Anonyymi
Jonkin verran on tullut kuunneltua teinityttöjen sanailua, lapsenlapsieni ja heidän kavereidensa. Sinun teksteistäsi päätellen väitän, että et pystyisi ymmärtämään heidän sanailuaan. Vaikka he kiltteinä ja fiksuina ihmisinä ottaisivat sinut huomioon ja säätäisivät "sanailunsa" sinun tasollesi niin siltikään et ymmärtäisi.
Bessie
- Anonyymi
Kaikenlaista yrittäjyyttä se korona näemmä tuottaa ....Viranomaiset ovat varoittaneet näistä jotka tulevat oven taakse ja sanovat tekevänsä koronatarkastuksen ...poliisi ekä mikään muukaan viranomainen tällaista tee...
mimmimum-..mi - Anonyymi
Varastamista tuo on, täyttää varmaan tuntomerkit. Näpistys tuntuu liian pieneltä sanalta ottaen huomioon tilanteen vakavuuden ja sairaalaympäristön, ei useampi pullo edes näpeissä helposti kulje. Raskauttavana seikkana siihen voi liittyä vielä epäilys eteenpäin myynnistä mustanpörssin hintaan. Nyysiminen, vohkiminen, puhaltaminen, pölliminen ja senkaltaiset ilmaukset eivät kuulu asiayhteyksiin. Anastus ja ryöstö ovat virallisia ilmauksia, mutta pulloja ei kai sentään väkivaltaisesti keneltäkään riistetty.
Varastaminen on melkoisen suosittu, mutta ainakin minua ärsyttävä ilmaus huomion kiinnittämisestä , kun esitellään vaikkapa kuninkaallisten valokuvia tyyliin : taaperoikäinen Leonore varasti kaikkien huomion vilkkaudellaan pikkusisarensa ristiäisissä.
Varastetaanhan sydämiäkin, vaikka eikä valloitus kuulostaisi reilummalta ?
Ramoona- Anonyymi
"Varastaminen on melkoisen suosittu, mutta ainakin minua ärsyttävä ilmaus huomion kiinnittämisestä , kun esitellään vaikkapa kuninkaallisten valokuvia tyyliin : taaperoikäinen Leonore varasti kaikkien huomion vilkkaudellaan pikkusisarensa ristiäisissä."
Olen joskus ajatellut itsekin vastaavia lukiessani, että miten niin varastettiin, keneltä muka varastettiin. Se huomio minkä mainitsemasi Leonore sai, se kuului hänelle, siitä ei ole epäilystäkään. Muistaakseni hän päätti pistää ristiäisissä huolella ranttaliksi eli hän vain otti oman osansa vapaasti jaossa olevasta huomiosta, ei siis varastanut vaan otti, omansa.
Valloitus tosiaan kuulostaa reilummalta. Jos joku ei halua antaa minulle sydäntään niin enhän minä sitä mitenkään pystyisi varastamaan. Jos taas joku haluaa antaa sydämensä minulle, niin enhän minä silloin ole sitä varastanut, vaan jollain muulla (rehellisellä?) tavalla saanut.
Bessie
- Anonyymi
Onkohan siellä huomattu, että käsidesia on joka paikassa sairaaloissa nyt tarjolla
nyt, kulutus on suurta, jospa ei olekaan vohkittu ? Kyllä kaikki luvatta ottaminen on varastamista.
Just tänään kävin apteekissa, joku mies kysyi käsidesiä, sanoivat että ei ole, eikä tiedä koska saavat. Ei sitä silti pidä varastaa. Jos on baarikaapissa Wisky tai Konjakkipullo niin käyhän sekin käsidesistä.- Anonyymi
Ainoa Alkosta saatava 60% alkoholi on Koskenkorva 60% pienissä 20 cl pulloissa. Sekin oli lopussa monista myymälöistä, kahdesta kävin ohikulkeissani itsekin kysymässä vaikka ei ollut erityisempää tarvettakaan. Sanoivat, että 19 päivä (tätä kuuta) tulee. Kävin sitten 19 pv joskus puolen päivän jälkeen lähikauppakeskukseni myymälässä. Ei ollut enää kovin montaa pulloa ainakaan siinä telineessä jäljellä, ehkä tusina. Neljä ostin.
Bessie
- Anonyymi
Yletetty
ylen anti on ylenantia - Anonyymi
Saippua ja vesi on ykkös-käsidesi. Tehokkaampi kuin käsidesi.
- Anonyymi
Eikö sitä käsidesiä voisi valmistaa riittävästi ja nopeasti,että kaikille riittäisi.
Voisi jakaa ilmaiseksi,olisi parasta torjuntaa,eikä tarvitsisi varastaa. - Anonyymi
Höpöä
Viruksen pinnalla on rasvakerros
Saippua on rasvaa
Sotkemalla fairylla viruksen pinnan se kuolee
Vesi kuljettaa sen viemäriin
Yle hössöttää, ylevero pois yletv maksukanavaksi se tilaa joka haluaa radio veroista ja vain se
Virusongelma poistumassa Euroopasta
Usa keskuksena nyt
Virustilanne sunnuntai. Kolme latinomaata laskukäänteessä johtaa terveyttä: Italia "selvä" enintään lineaarinen nousu, Espanja "todennäköinen", Ranska "lähes"
Keltit seuraavat parantuen
Saksa, Englanti
Puuhamaa USA on jäljessä, viruskeskus ja vallitseva uutisissa, siksi pelkotila vallitsee
Sunnuntai. ViivotinENNUSTE TÄMÄN PÄIVÄN LOPPUUN. Jos mennään parempaan suuntaan, ILLALLA, siis keskiyöllä ei saisi ylittyä, ta = tuplausaika päiviä, iso on hyvä
1. Italia 98400, ta = 9,6
2. Espanja 80700, ta = 5,3
3. Ranska 42800, ta = 5,2
4. Saksa 66400, ta = 4,7
5. Englanti 20 000, ta = 3,6
6. USA 150000, ta = 3,4
Englannin ja USAn huonouteen vaikuttaa vapaan yhteiskunnan haluttomuus aloittaa rajoituksia alussa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843987
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353011Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992243Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?311978Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian271791- 311780
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell611720Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271547Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91507- 281491