Land Cruiser KZJ95 Diff Lock

Anonyymi

Minä odottelen tässä oman maasturikauteni aloitusta, jos täältä karanteenista joskus vielä pois pääsee.
Päätin tässä lähteä ajan kuluksi selvittelemään tuon otsikon mukaisen auton tasauspyörästön lukon tilannetta.
Tämän hetkinen tilanne on se, että merkkivalo syttyy, mutta mitään ei tapahdu.
Edelliseltä omistajalta kuulin, että se aktuaattori pitäisi uusia. Otin selvää sen hinnasta. Jopa 800€ saattaisi maksaa.
Kysymys kuuluukin, onko kukaan alan miehistä/naisista tuota osaa joutunut uusimaan?

Terveisiä karanteenista. Maakruiseristi

7

292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ole kovin tuttu tuo sinun malli mutta onko kyseessä nyt keski- vai takatasauspyörästön lukko? Etulukkoa tuskin on ainakaan vakiona?

      Valo syttyy mytta mitään ei tapahdu, itsellä oli kerran HDJ:ssä vaan johto katkennut etulukosta.

      Jos se on aktuaattori, niin varmaan joku haarukkasiirtäjä. Kannattaa katsoa johdot, liittimen hapettuminen. Viimeisenä ottaa haarukkasiirtäjän irti ja katsoo miksi ei toimi, onko voitelun puutetta vai oikeasti jotain rikki.

      Jos aktuaattori kääntää ja toimii niin vika on jakolaatikossa/takatasauspyörästössä. Kyllä nuo kaikki mekaaniset hommelit on helppo avata ja katsoa, kun vaan suhtautuu hommaan niin että yhtään kiire ei ole ja pöytä on lakaistu tyhjäksi aikaisemmista rojuista. Jos pelottaa, niin kamerakännykällä kuva jokaisesta purkuvaiheesta. Osat laitetaan vain takaisin samalla tavalla kun ne on ollutkin siellä.

      Itellä on Isuzussa ARB:n lukot, 174l imutuottokompressori ja 12kg palosammutin paineakkuna vararenkaan ja korin välissä. Oli tarkoitus lähteä ajamaan Laatokkaa Adventure-luokassa kesäkuussa mutta alkaa hyvää vauhtia epätoivo koittamaan.

      nm. Täyttä kuormaa 3500kg

      • Anonyymi

        Kiitos taas kun tulit vastaamaan. Se osa on todellakin kiinni takimmaisen perän kyljessä.
        En ole itse siihen koskenut, mutta johdot näyttävät olevan kiinni.
        Koska ajan sillä vain kesällä, eikä veneluiskalla ole ollut mitään ongelmia, niin olen siirtänyt tuon vian selvittelyä.
        Olen lähtenyt siitä, että edellinen omistaja oli käynyt sitä näyttämässä ja saanut tuon vaihtokehotteen.

        Minulla on kuitenkin henkilökohtainen ”ongelma” . Olen sellainen autoilija, joka haluaa että kaikki auton ominaisuudet ovat kunnossa ja aina käytettävissä.
        Nyt on tullut se aika, että täytyisi saada tuo ”pieni” kivi pois kengästä. Ei siis estä kävelyä mutta on kiusallinen D.

        Ajattelin että jos tulevana kesänä jättäisi muutaman venetankkauksen tekemättä ja ohjaisi niitä varoja tämän systeemin kunnostukseen.
        Minulla on onneksi hyvä korjaamo, jossa varmasti osaavat tehdä nuo mainitsemasi selvittelytyöt.

        Toivottavasti pääset sinne suureen seikkailuun mukanaan. Siellä ainakin täytyy lukkojen olla kunnossa D.

        Maakruiseristi


    • Anonyymi

      Suuri päivä koitti vihdoin.
      Sain sen Diff - Lockin korjautettua Toyota liikkeessä.
      Kokonaiskulut menivät yli tonnin (osat ja työt).
      Siihen uuteen lukkomoottoriin tehtiin säätö, joka vaaditaan, että se lähtee toimimaan.
      Eräässä pikkukorjaamossa vaihdettiin tunnistin, putsattiin liittimet ja mitattiin, että sähköt kulkee, mutta heillä oli ilmeisesti silloin kesällä kiire, eivätkä siksi saaneet sitä toimimaan.
      Erinäisistä syistä johtuen en saanut asiaa aikaisemmin vietyä eteenpäin, mutta kuten sanontakin kuuluu ”parempi myöhään kun ei milloinkaan”.
      Maakruiseristi

      • Anonyymi

        Mikä on tuo säätö että alkaa toimimaan.??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on tuo säätö että alkaa toimimaan.??

        Siellä lukkomoottorin sisällä on joku säätösysteemi, joka täytyy olla kohdallaan, että se tunnistin antaa luvan jatkotoimiin.
        Siihen oli jo aikaisemmin asennettu uusi lukkomoottori, mutta sen asentaja ei puhunut mitään säätämisestä.

        Minulta meni se tunnistinkin vaihtoon, koska oli myös ruostunut jumiin.
        Se on ikäänkuin iso öljykello, mutta sen keskellä on liikkuva tappi, joka ilmeisesti osuu siinä lukkomoottorissa olevaan osaan ja mahdollistaa lukon päälle menon.

        Olen ymmärtävinäni, että tämä lukkosysteemi haistelee myös jakolaatikon toimintaa, mutta tämä on minun puoleltani aivan mutua.

        Kun kokeilin sitä lukkoa mökillä ja kurvailin ruohikolla, niin näki selvästi kuinka maastorenkaat laittoivat ruohon ”rullalle”.
        Ohjauksessa ei juurikaan tuntunut vastusta.

        Nyt täytyy vain muistaa käyttää sitä lukkoa, jotta se pysyy ”notkeana” D.
        Maakruiseristi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä lukkomoottorin sisällä on joku säätösysteemi, joka täytyy olla kohdallaan, että se tunnistin antaa luvan jatkotoimiin.
        Siihen oli jo aikaisemmin asennettu uusi lukkomoottori, mutta sen asentaja ei puhunut mitään säätämisestä.

        Minulta meni se tunnistinkin vaihtoon, koska oli myös ruostunut jumiin.
        Se on ikäänkuin iso öljykello, mutta sen keskellä on liikkuva tappi, joka ilmeisesti osuu siinä lukkomoottorissa olevaan osaan ja mahdollistaa lukon päälle menon.

        Olen ymmärtävinäni, että tämä lukkosysteemi haistelee myös jakolaatikon toimintaa, mutta tämä on minun puoleltani aivan mutua.

        Kun kokeilin sitä lukkoa mökillä ja kurvailin ruohikolla, niin näki selvästi kuinka maastorenkaat laittoivat ruohon ”rullalle”.
        Ohjauksessa ei juurikaan tuntunut vastusta.

        Nyt täytyy vain muistaa käyttää sitä lukkoa, jotta se pysyy ”notkeana” D.
        Maakruiseristi

        Ok. Mulla on uusi lukkomoottori paketissa ja merkkivalo anturi. Täytyy koittaa alkaako toimimaan ilman säätöjä nyt kun saatiin sähköt toimiin. 4wd boxi oli hapettunut ja johtoja poikki. Nyt syttyy abs ja lukon merkkivalo mut vanha lukko ei kytkeydy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Mulla on uusi lukkomoottori paketissa ja merkkivalo anturi. Täytyy koittaa alkaako toimimaan ilman säätöjä nyt kun saatiin sähköt toimiin. 4wd boxi oli hapettunut ja johtoja poikki. Nyt syttyy abs ja lukon merkkivalo mut vanha lukko ei kytkeydy.

        Siitä se lähtee vähitellen aukeamaan.
        Minulla meni noin pitkään sen takia, että käytin autoa pikkukorjaamoissa, jotka eivät ymmärtäneet sen systeemin toimintaa tai niitä ei asia oikein kiinnostanut.

        Toyota huollossa ei mennyt kuin tunti kun soittivat perään, että saa tulla hakemaan auto pois.
        Siitä tuli oikein mukava olo kun se vihdoin toimii - vuosien odotuksen jälkeen, vaikka se lukko ei minun käytössäni ole edes tarpeellinen.
        2,4 tonnin venepaketti nousee luiskalta kyllä ilman sitä lukkoa D.
        Maakruiseristi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe