Miten tätä lakimuutosta pitäisi tulkita:
"Työttömyysturvalaki muuttuu 1.4.2019 siten, että sen jälkeen soviteltu päiväraha määritellään maksuperusteisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että osa-aikatyöstä ansaittu palkka vaikuttaa päivärahan määrään sillä hakujaksolla, jolla se maksetaan. Lakimuutoksen jälkeen ei siis enää ratkaise se, milloin työ on tehty.
Hae päivärahaa normaalisti. Ilmoita hakemuksessa hakujaksolla tekemäsi työtunnit. Liitä palkkalaskelma mukaan, kun hakujaksolla on palkka maksettu."
Eli jos minut lomautetaan pitkäaikaisesta vakituisesta PÄÄtyösuhteestani ja nostan kassasta ansiosidonnaista niin voinko kylmästi tehdä SIVUtoimisessa yrityksessäni tunteja ja jättää rahat yrityksen tilille makaamaan ja tehdä vaikka kymppitonnin yksityisoton lomautuksen jälkeen?
Yrittävätkö kommarit silti tulla taskuilleni esim. tilinpäätöksen jälkeen ja maksattaa saatuja päivärahoja takaisin? Täyttyykö jonkinlaisen petoksen merkit?
Ansiosidonnainen ja sivutoiminen yrittäjä
3
286
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tullut sivutoimisen yrityksen yritysmuotosi selville, ja millaisella palkanmaksusopimukselal siellä olet. Kannattaa lukea ajatuksen kanssa Eduskunnan kyseisestä lakiesitykse nsaatetekstiä, etenkin "2 Nykytila" otsikon alta, mitä siellä asiasta sanotaan.
https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2018/20180220
Tuosta saa päävoittoisesti sellaisen kuvan, että saisit tosiaan pitää ne rahasi, kun ne maksetaan kuvaamallasi tavalla. En jaksanut alkanut tutkimaan mitä purkautuu virkkeen: "Palkanmaksukaudesta ja -ajasta säädetään työsopimuslaissa (55/2001). " takaa, ja miten se toisaalta sopii yhteen oman työsopimuksesi palkanmaksukausien kanssa.
Näyttäisi tuon mukaan että sivutoimiyrittäjänä eli yrittäjänä saat itse määritellä milloin palkka itsellesi maksetaan:
"Työaikaa seurataan vain palkkatyön osalta. Jos soviteltua
työttömyysetuutta haetaan yritystoiminnan tai oman työn
perusteella, työaikaa ei seurata eikä se vaikuta etuusoikeuteen."
Saisit sijoittaa sen palkanmaksun vaikka kysymyksessäsi esitetyllä tavalla, itsellesi edullisimpaan ajankohtaan.
. . .
Käytännön tasolla olen näistä uuden ajan yrittämisistä ja rahavirroista täysin pihalla. Siis kun puolet yritystoiminnan palkasta saa yritykseltä ja puolet tuleekin ELY-keskuksen kassasta. Olen sikäli vanhan liiton ihmisiä. Että vain itse yrittämällä tienattuja rahoja on saattanut käyttää, muualta ei tule eikä muut auta. - Anonyymi
Kiinnostaisi kuulla, jos jollakulla on tästä kokemusta: miten liitot reagoineet tähän? Itse PAMin työttömyyskassassa ja aika rankasti rokottivat ansiosidonnaisesta keikkatyöstä tienatusta palkoista. Liiton sivuilla kans melki oletuksena, että eroat, jos ryhdyt yrittäjäksi, tuli aika yrittäjävastainen vaikutelma.
Mitä mieltä, onko mitään järkeä lähteä osa-aikayrittäjäksi, jos on PAMin kassan ansiosidonnaisella vai tippuuko siinä päivärahat ihan naurettavalle tasolle? - Anonyymi
Ja kuka on kommari jos täysipäiväisen yrittäjän pitäisi saada ansiosidonnaista..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818