Minulle ei ole vielä selvinnyt, että mitä hyötyä on sähköisestä käsijarrusta, jonka kanssa monilla on ollut ongelmia ja tulee olemaan. Minun Dusterissani ei onneksi sellaista ole.
Onko turhake?
61
178
Vastaukset
- Anonyymi
Myös mekaanisissa kässäreissä on ongelmia ihan yhtälailla, mutta sähköisessä on se hyvä puoli, että ne toimivat automaattisesti halutessa.
- Anonyymi
Selitys ei kelpaa. Keksikää parempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selitys ei kelpaa. Keksikää parempi.
Miksi köyhän pitää keksiä aina joku selitys että parempi ja kalliimpi auto on huonompi kun siinä on paljon hyviä ja käytännöllisiä varusteita? Ja mikä hauskinta, "kun ne hajoaa ja ovat kalliita korjata". No ei ne systeemit hajoa kuin siinä vaiheessa kun köyhällä on vara niitä ostaa loppuun poljettuina, joten kyykkyyn siitä ja nöyryyttä peliin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi köyhän pitää keksiä aina joku selitys että parempi ja kalliimpi auto on huonompi kun siinä on paljon hyviä ja käytännöllisiä varusteita? Ja mikä hauskinta, "kun ne hajoaa ja ovat kalliita korjata". No ei ne systeemit hajoa kuin siinä vaiheessa kun köyhällä on vara niitä ostaa loppuun poljettuina, joten kyykkyyn siitä ja nöyryyttä peliin.
Keskustelu lähtee heti väärille raiteille. Huom. en ole köyhä enkä mene kyykkyyn.
- Anonyymi
Sähköisyys on hyvää, sen toiminta on arpapeliä ja käyttö venäläistä rulettia.
Auto jarruttaa tai kiihdyttää arvaamattomasti, ratti pyörii tyjää. Auto voidaan ohjata metsään tarroilla, ovia ei saa auki, kun ei ola kahvoja...jne.
Sähkön vuoksi boeing dreamlineritkin putoili.
Oi tätä tekniikan ihanuutta :D - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi köyhän pitää keksiä aina joku selitys että parempi ja kalliimpi auto on huonompi kun siinä on paljon hyviä ja käytännöllisiä varusteita? Ja mikä hauskinta, "kun ne hajoaa ja ovat kalliita korjata". No ei ne systeemit hajoa kuin siinä vaiheessa kun köyhällä on vara niitä ostaa loppuun poljettuina, joten kyykkyyn siitä ja nöyryyttä peliin.
Sellainen jota ei ole, ei koskaan hajoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköisyys on hyvää, sen toiminta on arpapeliä ja käyttö venäläistä rulettia.
Auto jarruttaa tai kiihdyttää arvaamattomasti, ratti pyörii tyjää. Auto voidaan ohjata metsään tarroilla, ovia ei saa auki, kun ei ola kahvoja...jne.
Sähkön vuoksi boeing dreamlineritkin putoili.
Oi tätä tekniikan ihanuutta :DAivan paras :-)
Tässä tositarina muutaman päivän takaa: ukkeli myöhästyi duunista tunnin kun ei saanut S-sarjan MB-autoaan käyntiin, koska auto PÄIVITTI ohjelmistoa!!! Kuski oli halunut muuttaa auton ”äänellä käynnistyskomentoa” ja siihen piiputti... No, lopulta kaikki hyvin ja pääsi töihin.
- Anonyymi
Kysymys oli, että onko sähköinen käsijarru ns. turhake. Mielestäni on.
- Anonyymi
Mitä hittoa tässä murehditaan toisten merkkien sähköistä käsijarrua jos itse ajaa Dacian reuhkalla. Jatka ajoa sillä halppiskopilla ja ole hiljaa.
- Anonyymi
Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.
Uudemmissa autoissa on mäkilähtöavustin vaikka ei olisi sähköstä kässäriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä hittoa tässä murehditaan toisten merkkien sähköistä käsijarrua jos itse ajaa Dacian reuhkalla. Jatka ajoa sillä halppiskopilla ja ole hiljaa.
Aloitin tämän ketjun, kun olin tavannut kiroilevan naisen, jonka auto oli jumissa kaupan parkkipaikalla. Auto ei startannut ja syy oli sähköisessä käsijarrussa. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Ei ole olennaista mikä oli auton merkki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitin tämän ketjun, kun olin tavannut kiroilevan naisen, jonka auto oli jumissa kaupan parkkipaikalla. Auto ei startannut ja syy oli sähköisessä käsijarrussa. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Ei ole olennaista mikä oli auton merkki.
Outoa jos ei starttaa tuossa tapauksessa, ettet vaan keksinyt koko juttua??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outoa jos ei starttaa tuossa tapauksessa, ettet vaan keksinyt koko juttua??
Outo juttu se oli minustakin, mutta en keksinyt sitä. Nykyautoissa voi olla ihmeellisiä vikoja, joista ei voinut edes uneksia 30-40 vuotta sitten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outo juttu se oli minustakin, mutta en keksinyt sitä. Nykyautoissa voi olla ihmeellisiä vikoja, joista ei voinut edes uneksia 30-40 vuotta sitten.
Minä en ole koskaan uneksinut auton vioista. Joillakin on outoja tapoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.
Ei ole sähköinen käsijarru mäkilähdön avustimena kuin korkeintaan jossain tojossa.
Hill holderit ja Auto holdit toimivat ajojarruilla. Sähköinen venttiili pidättelee jarrupainetta siihen saakka kun saa käskyn avautua. Käsky tulee automaattivaihteisessa kaasupolkimelta ja manuaalivaihteisessa voi tulla myös kytkinpolkimelta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköinen käsijarru on sitä varten, että taitamattomatkin pystyy tekemään mäkilähdön. Sähköinen kässäri toimii mäkilähtö avustimena.
Mäkilähtöhän tehdään nostamalla jalka jarrulta ja painamalla kaasua. Mihin siinä muka seisontajarrua tarvitaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitin tämän ketjun, kun olin tavannut kiroilevan naisen, jonka auto oli jumissa kaupan parkkipaikalla. Auto ei startannut ja syy oli sähköisessä käsijarrussa. Ei kuulemma ollut ensimmäinen kerta. Ei ole olennaista mikä oli auton merkki.
Tais olla manuaalivaihteinen auto kysessä. Ei muistanut painaa kytkintä pohjaan kun käynisti autoaan.
- Anonyymi
Kyllä se käsijarrukahva ja itse mekanismi vie paljon enemmän tilaa kuin yksi sähköinen kytkin kojelaudassa. Varmasti se vaikuttaa myös muutenkin sisätilojen muotoiluun. Näin esim. penkkien väliin saadaa lisää hyödyllistä tilaa tavaroiden kuljettamiseen tai muuhunkin käyttöön.
- Anonyymi
Ehkä olen liian tottunut siihen kahvaan penkkien välissä. Ei ole tullut mieleenkään, että pitäisi olla joku nappula jossakin. Matka jatkuu tutun mekaanisen kanssa.
- Anonyymi
Siinä penkkien välissä se on hyvin käsillä jos täytyy tehdä käsijarrukäännös. Jos auton suunnittelijan mielestä se ei ole tarpeen niin sitten laitetaan seisontajarru poljinkäyttöiseksi vanhojen Mersujen ja jenkkiautojen tapaan. Auton sähköjärjestelmä ei todellakaan ole niin idioottivarma etteikö siitä täysin riippumatonta seisontajarrua tarvittaisin.
- Anonyymi
Aika mulkku kässäri aina päällä viikkokaupalla, mää hellitän aina pitkäaikases parkis?
- Anonyymi
Sähköisen kanssa voit valita käyttötavat ja onko päällä vai ei. Ei tarvitse kahvasta nykiä turhan takia kun automatiikka hoitaa homman ihan itsellään.
On näköjään olemassa monenlaista käyttösuunnittelua.
Molemmissa E-mersussani, (aikaisemmin W211 ja nyt S212) käsijarru saattoi itsekseen mennä päälle esim. parkkitalossa.
En tiedä, miten tai mistä auto itse päättää jarrun käyttötarpeen. Mainitsin ominaisuudesta huollossa. Sanoivat, että käsijarrun kuuluu toimia näin - kysymyksessä ei siis ole korjattava vika.
Kun lähden liikkeelle se vain ilmoittaa "päälläolevasta käsijarrusta!"
Tätä tapahtuu suuruusluokkaa n. kerran viikossa, mutta haitanneeko tuo?
Itse en jarrua juurikaan polkaise päälle, vaan luotan ns. P-asentoon, että se riittää.
Sellaisenaan erikoista, että auto haluaa itse päättää.- Anonyymi
"Kun lähden liikkeelle se vain ilmoittaa "päälläolevasta käsijarrusta!""
Tarkoitus on, että laitat turvavyön kiinni ennenkuin lähdet liikkeelle. Silloin ei ilmoittele päälläolevasta käsijarrusta, koska se vapautuu automaattisesti, mutta siis vain turvavyön ollessa kytkettynä.- Anonyymi
Että sellainen vika, aika paha.
Kiitos vinkistä, Anonyymi 12:10h tänään!
Olen toistakymmentä vuotta jo ajellut E-mersuilla, mutta tätä en ollut hoksannut.
Nyt vuoden jälkeen uuden kanssa käy vieläkin niin, että kas, tuollainenkin toiminta on.
Kun auto ilmoittaa "käsijarrun muka olevan päällä" mitään jarrutusta ei kylläkään tunnu!
Täytyy kokeilla!- Anonyymi
Juuri noin sen kuuluu toimia ja toimii 10 vuotta vanhassa Paraatissani. Pysäköintijarru menee päälle kun tulet parkkiin, sammutat moottorin ja riisut turvavyön. Kun olet lähdössä parkista, laitat turvavyön päälle ja käynnistät moottorin, pysäköintijarru vapautuu välittömästi kun lähdet liikkeelle.
Ehdottomasti huippuvaruste ja ainakin omassani osoittautunut ehdottoman luotettavaksi, koska ei ensimmäistäkään vikaa tai häiriötä ole ilmennyt. Ajokilometrejä hiukan yli 300tkm. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri noin sen kuuluu toimia ja toimii 10 vuotta vanhassa Paraatissani. Pysäköintijarru menee päälle kun tulet parkkiin, sammutat moottorin ja riisut turvavyön. Kun olet lähdössä parkista, laitat turvavyön päälle ja käynnistät moottorin, pysäköintijarru vapautuu välittömästi kun lähdet liikkeelle.
Ehdottomasti huippuvaruste ja ainakin omassani osoittautunut ehdottoman luotettavaksi, koska ei ensimmäistäkään vikaa tai häiriötä ole ilmennyt. Ajokilometrejä hiukan yli 300tkm.Pahuksen tekstinsyöttö kun tekee omiaan! Paraatissani = Passatissani.
- Anonyymi
Yksi etu on että ainakin omassa autossa tuo toimii myös hätäjarruna, jarruttaa 80% teholla ja kaikilla pyörillä jos sähköisen käsijarrun napista vetäisee vauhdissa.
Kuvitellaan siis tilannetta että kuski saa esim. sairaskohtauksen niin matkustaja voi pysäyttää auton tuolla turvallisemmin ja nopeammin kuin esim. perinteistä käkkäriä käyttämällä.
Muutoin normikäytössä tuo sähköinen käkkäri on ehkä vähän kätevämpi kun esim. vapautuu automaattisesti liikkeellelähdössä jne. Tosin perinteiselläkin mallilla pärjää täysin.- Anonyymi
Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein
- Anonyymi
Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein.
Höpöhöpö kyllä muuten toimii ainakin osassa autoista. Käy kokeilemassa vaikkapa volkkarilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö sähköinen käsijarru ei toimi autolla ajaessa jos toimisi tulisi tahattomia käsijarru käännöksiä turhan usein
Pysäköintijarrunappi toimii ajaessa, mutta ei lukitse pelkästään takapyöriä, vaan tekee täysjarrutuksen kaiklla pyörillä absit ryskyen. Näin ainakin vm. 2010 Passatissa. Fakta.
- Anonyymi
Sähköinen käsijarru EI toimi autolla ajaessa.Ei kässäri käännöksiä
- Anonyymi
Kerran tein käkkärikäännöksen vanhalla sitikalla,
Ojaan mentiin että heilahti.
Oli käsijarru etupyörille! - Anonyymi
Toimii, lue edeltä!
- Anonyymi
Sähköinen käsijarru on ihan näppärä ja toimii hyvin myös mäkilähtöavustimena varsinkin käsivaihteissa; vapautuu automaattisesti liikkeelle lähdettäessä. Automaatillahan mäkilähtö on helppo muutoinkin. Vikaantuessaan kallis. Yleensä koko paketti vaihdettava ja osan hinta tonnista ylöspäin useampaan tonniin ja työt ohjelmointi päälle. Ohjelmointi onnistuu yleensä vain merkkiliikkeessä. Jos on vielä ajellut paljon ennen korjausta, eli jarrut jääneet laahaamaan pitkäksi aikaa, menee jarrupalat, jarrulevyt ja joskus laakeritkin vaihtoon. Siitä sitä hintaa kertyy, eli jos vikaantuu, ei kannata juuri ajella. No samahan se on mekaanisenkin käsijarrun jumittuessa. Älä aja.
Niinhän se on, että moottori/tietokoneyksikössä on vitosen osan vika ja pitää vaihtaa koko yksikkö, niinkuin monessa muussakin osakokonaisuudessa.
Nimimerkillä kokemusta on.- Anonyymi
Noin Toyotassa, koska vain käsijarruvipu on korvattu sähköisellä toimilaitteella. Vanhat vaijeriviritykset on tallella.
Ainakin Volvossa ja Volkswagen-konsernin autoissa takajarrusatuloissa on moottorit, jotka kiristävät jarrupalat levyjä vasten satulassa muutoinkin olevan jarrumännän kautta. Moottorit ovat vaihdettavissa ja maksavat muutaman kympin. Täydellinen jarrusatulakaan ei maksa paljon enempää kuin tavallinen jarrusatula ja niitä löytyy joka varaosaliikkeestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin Toyotassa, koska vain käsijarruvipu on korvattu sähköisellä toimilaitteella. Vanhat vaijeriviritykset on tallella.
Ainakin Volvossa ja Volkswagen-konsernin autoissa takajarrusatuloissa on moottorit, jotka kiristävät jarrupalat levyjä vasten satulassa muutoinkin olevan jarrumännän kautta. Moottorit ovat vaihdettavissa ja maksavat muutaman kympin. Täydellinen jarrusatulakaan ei maksa paljon enempää kuin tavallinen jarrusatula ja niitä löytyy joka varaosaliikkeestä.Lisäystä edelliseen.
Täydellinen jarrusatula Passatiin: https://m.autodoc.fi/ridex/8099914
Täydellinen jarrusatula Volvo S60:een: https://m.autodoc.fi/trw/7018966
- Anonyymi
Sähköinen käsijarru on vain yksi monista lisävarusteista joita sinun romu Dusterissa ei ole.
- Anonyymi
Kiitos tärkeästä tiedosta.
- Anonyymi
Sähköinen käsijarru on täysipaska vempain.Se on hyvä kyllä niin kauan kun se toimii sen myönnän.Mutta auta armias kun se vikaantuu,niin korjaaminen minimissään maksaa 1300 euroa.Ja sitten se harmitus parkkipaikalla,kun ostoskassien kanssa alkaa suunnitella kotimatkaaa ilman autoa.
- Anonyymi
On se köyhälle aina selittelyn paikka kun omassa kinnerissä ei ole mitään nykyaikaista ja kivaa lisävarustetta. Aina pitää selitellä, että kun ne hienot vehkeet hajoaa ja korjaaminen on kallista, no kun ei ne niin vaan aina hajoile, eikä korjaaminen ole aina kallista jos joskus hajoaa.
Ei se kahvallisenkaan korjaaminen ole halpaa, omakohtainen kokemus: 4 vuotias auto ja toinen takapyörän kässärin vivut jumitti, en huomannut kun oli talvi, mutta se söi jarrulevyt ja palat siihen kuntoon, että vaihtoon meni. Vaihdettiin palat, levyt, vaijerit, kustannus vastaantulon jälkeen 850 euroa. Autolla oli ajettu 54tkm.
- Anonyymi
Jos mietitään vuotta 2020 ja sen ikäisiä autoja, niin mihin ihmeeseen enää tarvitaan "käsijarrua"?
Parilla koodinpätkällä autolle voidaan kertoa eri tilanteet ja jarrut on päällä sen mukaan.
Toki siellä valikossa voi olla vastarannan vanhoillisille käsijarrukuvake.
Käsijarru on niin viime vuosituhatta.- Anonyymi
No niinhän nuo automattijarrut toimii.
- Anonyymi
Vastaan tuohon viestin aloitukseen: ON
- Anonyymi
Ihan turha kapistus ja huono on vaan ns "trendikös" mitään oikeaa hyötyä siitä ei ole ja jarrupalatkin kuluu enemmän kuin perinteisessä on muuten faktaa Tojon omistajat ainakin tietää Perinteisen kanssa et joudu yllättäviin ongelmiin kun jarru päättääkin lukita itsensä
- Anonyymi
Mekaaniseen jarruun ei voi tulla sähkövikoja.
- Anonyymi
Kahvallinen käsijarru jumittuu usein ja jää laahaamaan ja se kuluttaa palat ja levyt ennen aikojaan. Sähköisessä osat on paremmin suojattuja ja siksi ne eivät juurikaan jumita ja se taas säästää jarruja.
Tuo pelko että joku hajoaa kun on sähköinen jne... on noloa, sillä kaikki hajoaa joskus.
Tuo hajoamisen pelko on köyhän suomalaisen taakka ja tyhmyys joka ohjaa huonoihin valintoihin, mm. Toyotan hankintaan joka on joskus historiassa ollut viattomampi kuin jotkut muut merkit, mutta silloin elettiin 70-80 lukua kun verrokkeina oli Simca, Lada, Fiat, jne... Nykyautot ovat ihan toista ja Toyota on ihan yhtä vikainen kuin muutkin ja ruostuvat pahiten.
- Anonyymi
Lisää käyttömukavuutta ja helppoutta kun haluttaessa toimii automaattisesti. Makuasia sitten onko se turhake. Toisaalta jos perustelu turhakkeelle on se että "se menee vaan rikki" niin aika monen muunkin varusteen (keskuslukitus, ohjaustehostin jne.) voi luokitella turhakkeeksi.
- Anonyymi
Noin periaatteessa yksikään uusi keksintö tai varuste ei ole turhake, ne kun tulevat ennen pitkää ihan jokaiseen autoon. Siksi kannattaa aina ostaa se, jossa on nämä uudet varusteet jo olemassa.
Jos isot valmistajat ottavat nämä varusteet käyttöön, ne ovat silloin todella perusteellisesti testattu ja toimivat vuorenvarmasti ongelmitta. Niin myös sähköinen käsijarru, en ole kuullut mitään huonoa siitä.- Anonyymi
Mutta kaikki eivät halua niitä uusia varusteita, eikä ne ilmaisia ole. Yksi esimerkki: vävyni autosta hajosi sähköllä toimiva takaluukku. Korjaus maksoi 500 e. Mielestäni sekin on melko turha lelu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kaikki eivät halua niitä uusia varusteita, eikä ne ilmaisia ole. Yksi esimerkki: vävyni autosta hajosi sähköllä toimiva takaluukku. Korjaus maksoi 500 e. Mielestäni sekin on melko turha lelu.
Harva haluaa enää karvalakkimallin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harva haluaa enää karvalakkimallin.
Kuka haluaa ja kuka ei. Minulle auto käyttöesine. Tehkää omat valintanne itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka haluaa ja kuka ei. Minulle auto käyttöesine. Tehkää omat valintanne itse.
Niin tehdään ja harrasteautot on erikseen. Käyttöautona ei voi olla itsellä harrasteauto.
- Anonyymi
Morjesta vaan kaikille keskustelijoille.Siihen sähköiseen käsijarruun sanon 13vuoden kokemuksella,että se on täysi paskatoiminto.Mukava käytössä kun TOIMII.Mutta kun se turhake vikaantuu, niin on äärettömän kallis korjata.Kokemuksesta voin sanoa,että matka loppuu siihen ja jatkuu jollain muulla väkkärällä.Sähkökäsijarruauto vedetään hinurin lavalle,ja korjaamoon.Nykyiseen muutaman kuukauden ikäiseen uuteen autooni ei tuo turhake kuulu,siinä perinteinen käsijarru ja hyvä niin.
- Anonyymi
50v. olen autoillut ilman sähkökäsijarrua, enkä kaipaa sitä. Hyvää matkaa!
- Anonyymi
Voi voi, kohta et saa sitten uutta autoa ostettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi, kohta et saa sitten uutta autoa ostettua.
Kerro milloin se kohta on. kun olet sellainen tietäjä. Piste.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi voi, kohta et saa sitten uutta autoa ostettua.
" Toyotan hankintaan joka on joskus historiassa ollut viattomampi kuin jotkut muut merkit, mutta silloin elettiin 70-80 lukua kun verrokkeina oli Simca, Lada, Fiat, jne.."
Trolli taitaa olla näitä tämän vuosituhannen vapaan kasvatuksen tuloksia kun ei tiedä hölkäyksen pöläystä 70-80 luvusta. Kyllä silloin oli enemmän automerkkejä kuin nykyään.
Vain korealaiset puuttuivat mutta eurooppalaisia olivat kaikki nykyiset, saksalaiset ja englantilaiset jo kartalta hävinneet merkit. Amerikkalaisetkin vielä mukana. Toyota todellakin on aina ollut laadun ja luotettavuuden mittapuu. Saksalaisista vain ja ainoastaan Mersedes Benz dieselinä muta aivan eri hintaisena
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1121752Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551257Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1431207- 48930
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html117884Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä73849- 52814
Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36797Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62762- 56761