Ensimmäisen luomismyytin mukaan Jumala loi mm. eläimiä, joiden nimistä tulee jo esille luominen, luontokappale, creature. Raamattu käyttää luontokappaleesta nimeä 'nefesh', joka käännetään usein sieluksi.
21 And God created great whales, and every living creature (nefesh) that moveth...
24 And God said, Let the earth bring forth the living creature (nefesh) after his kind...
Toisen luomismyytin mukaan Jumala muovaa miehen savesta ja puhaltaa hänen sieraimiin, jolloin ihmisestä tulee elävä sielu, 'nefesh'. Tällä perusteella Raamattu on ymmärtänyt eläimen liikkuvaksi eläväksi olennoksi eli eläimeksi. Johdonmukaisesti ihmisestä käytetään samaa eläin nimitystä.
7 And the Lord God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul (nefesh).
Raamatun mukaan ihminen on eläin
23
75
Vastaukset
- Anonyymi
Ennen ihmiset olivat paljon viisaampia kuin nykyiset kreationistit. Jo ennen ihmiset tiesivät, että ihminen on eläin.
- Anonyymi
KR 1933/-38, Saarn. 3:18
Minä sanoin sydämessäni:
Ihmislasten tähden se niin on,
jotta Jumala heitä koettelisi
ja he tulisivat näkemään
että
he
omassa
olossaan
ovat
eläimiä.
Toisin sanoen he ateismisesa uskossaan, ovat ja toimivat kuin eläimet konsanaan.
Ja Israelin Kuningas Salomo joka on tuon kirjoittanut antautui eläinten tavoin vieteltäväksi ja havaitsi, että ilman Jumalaa hänkin toimii kuin eläin.
- Anonyymi
Jos mietitään, millainen eläimen määritelmän pitäisi olla, että se sisältäisi kaikki muut eläimet kuin ihmisen, niin vaikea sitä olisi biologian pohjalta tehdä. Tämä kreationistien vastustus sille, että ihminen on yksi eläimistä tuntuu pikemminkin kielestä kuin biologiasta johtuvalta. Käsitetään sana eläin jonkinlaiseksi ihmisen vastinpariksi - eläinkunnan muodostavat ihmiset ja (muut) eläimet.
"...tuntuu pikemminkin kielestä kuin biologiasta johtuvalta."
Kyllä, ja luomiskertomus alkuperäiskielellä ei edes erottele eläintä ja ihmistä kielellisesti vaan kaikki (ihminen mukaanlukien) ovat eläviä, sieluja, eläviä sieluja, eläviä olentoja, luontokappaleita ja eläimiä.- Anonyymi
Sivistyssanakirja:
eläin
Eliöitä joiden ominaispiirteitä ovat muun muassa, muiden muassa orgaaninen ravinnon käyttö, soluseinämien puuttuminen ja tavallinen, tavallisesti kyky liikkua aktiivisesti. "Jos mietitään, millainen eläimen määritelmän pitäisi olla, että se sisältäisi kaikki muut eläimet kuin ihmisen, niin vaikea sitä olisi biologian pohjalta tehdä."
Ei sitä ole tarkoitettukaan määriteltäväksi biologisesti.
Ihmisen ja eläimen ero on siinä, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, toisin kuin eläimet ja ihmiselle annettiin asema, joka on kaikkien eläimien yläpuolella. Hänelle annettiin käsky vallita kaikkia eläimiä.
Ihmisen kutsuminen eläimeksi on siten ihmisoikeusloukkaus.- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"Jos mietitään, millainen eläimen määritelmän pitäisi olla, että se sisältäisi kaikki muut eläimet kuin ihmisen, niin vaikea sitä olisi biologian pohjalta tehdä."
Ei sitä ole tarkoitettukaan määriteltäväksi biologisesti.
Ihmisen ja eläimen ero on siinä, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, toisin kuin eläimet ja ihmiselle annettiin asema, joka on kaikkien eläimien yläpuolella. Hänelle annettiin käsky vallita kaikkia eläimiä.
Ihmisen kutsuminen eläimeksi on siten ihmisoikeusloukkaus.Eli tosiasioista kuten biologiasta viis; ihmisen kutsuminen siksi mitä hän on, on ihmisoikeusloukkaus. Näin siis kuuluu hihhulin uskontulkinta, että kerrankin kun Raamatussa sanotaan jotain, mikä pitää paikkansa, asia pitää tulkita sellaiseksi, mikä ei pidä todellisuuden suhteen paikkaansa.
- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"Jos mietitään, millainen eläimen määritelmän pitäisi olla, että se sisältäisi kaikki muut eläimet kuin ihmisen, niin vaikea sitä olisi biologian pohjalta tehdä."
Ei sitä ole tarkoitettukaan määriteltäväksi biologisesti.
Ihmisen ja eläimen ero on siinä, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, toisin kuin eläimet ja ihmiselle annettiin asema, joka on kaikkien eläimien yläpuolella. Hänelle annettiin käsky vallita kaikkia eläimiä.
Ihmisen kutsuminen eläimeksi on siten ihmisoikeusloukkaus.Välilä tuntuu, että eläimen kutsuminen ihmiseksi (markviideksi) on eläinoikeusloukkaus. Minun silmissäni markviisi on älyllisessä epärehellisyydessään ja tekopyhyydessään kaikkien eläintenkin alapuolella.
- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"Jos mietitään, millainen eläimen määritelmän pitäisi olla, että se sisältäisi kaikki muut eläimet kuin ihmisen, niin vaikea sitä olisi biologian pohjalta tehdä."
Ei sitä ole tarkoitettukaan määriteltäväksi biologisesti.
Ihmisen ja eläimen ero on siinä, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, toisin kuin eläimet ja ihmiselle annettiin asema, joka on kaikkien eläimien yläpuolella. Hänelle annettiin käsky vallita kaikkia eläimiä.
Ihmisen kutsuminen eläimeksi on siten ihmisoikeusloukkaus.Välillä tuntuu, että eläimen kutsuminen ihmiseksi (markviideksi) on eläinoikeusloukkaus. Minun silmissäni markviisi on älyllisessä epärehellisyydessään ja tekopyhyydessään kaikkien eläintenkin alapuolella.
- Anonyymi
Mark5 kirjoitti:
"Jos mietitään, millainen eläimen määritelmän pitäisi olla, että se sisältäisi kaikki muut eläimet kuin ihmisen, niin vaikea sitä olisi biologian pohjalta tehdä."
Ei sitä ole tarkoitettukaan määriteltäväksi biologisesti.
Ihmisen ja eläimen ero on siinä, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi, toisin kuin eläimet ja ihmiselle annettiin asema, joka on kaikkien eläimien yläpuolella. Hänelle annettiin käsky vallita kaikkia eläimiä.
Ihmisen kutsuminen eläimeksi on siten ihmisoikeusloukkaus.Siis jumala on apinan näköinen?
- Anonyymi
Ensin piti kehittyä (äiti) maasta ruumis, johon henki taivaasta (isästä) saattoi asettua. Eräänlainen alusta siis piti olla, johon henki taivaasta asettui. Kesti kauan ennen kuin ilmestyi sopivasti kehittynyt apinamainen olento, johon tuo henkiolento asettui (Aatami ja Eeva). Henkiset ominaisuudet pitää sisällään kielen, musiikin, kauneuteen, luovuuteen liittyvät asiat.
- Anonyymi
Ensimmäinen luomiskertomus on vain lyhyt esipuhe näkyvän maailman luomisesta.
Senjälkeen keskitytään hengelliseen luomiseen eli kehitykseen .
Raamatun maailma luotiin tilapäiseksi joten sillä on alku ja loppu.
Ihmiselle varattiin aikaa 6000 vuotta Aadamista alkaen.
6 tuhatta vuotta kuten 6 luomispäivää.
Tämä maailma toimii ikäänkuin kohtuna jossa me synnymme tuonpuoleisuutta varten.
Eli kun Jumala päätti ihmisen luomisesta, Hän loi tämän maailman rajalliseksi. Kun olemme tuonpuoleiusuudessa kaikki edeltävä on kadonnut ja me ikäänkuin ilmestymme sinne valmiina. Jos joku moittii siellä omaa ilmiasuaan, sen voi selittää olevan Karman tulosta ja edellisestä elämästä johtuvaa.- Anonyymi
Mikä ihmeen tuonpuolisuus?
"Ensimmäisen luomismyytin mukaan "
Raamatussa ei ole mitään luomismyyttejä ja siksi Jumala ei ole luonut mitään minkään MYYTIN mukaan.Kyllä Raamattu obn myyttikokoelma ihan määritelmän mukaisesti.
Myytti eli jumalaistaru (m.kreik. μῦθος, mythos, ’puhe’, ’kertomus’, ’tarina’) on jumalia, yliluonnollisia olentoja, kaikkeuden syntyä tai muuta vastaavaa aihetta käsittelevä kertomus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Myytti- Anonyymi
Kekkonenkin sanoi ettei ole mitään YLEISIÄ SYITÄ.
- Anonyymi
> Tällä perusteella Raamattu on ymmärtänyt eläimen liikkuvaksi eläväksi olennoksi eli eläimeksi.
Mielenkiintoinen huomio sinulla. Ianoa ongelma on vaan, ettei yksikään käännös sanalle "nephesh" tarkoita eläintä. Sanan mahdollisia merkityksiä on:
"AV-soul 475, life 117, person 29, mind 15, heart 15, creature 9, body 8, himself 8, yourselves 6, dead 5, will 4, desire 4, man 3, themselves 3, any 3, appetite 2, misc 47"
https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?lex=BDB&ref=1. Moos. 1:1&ent=05315
Eli, väitteesi, että ihminen on Raamatun mukaan eläin, ei ole tosi."Mielenkiintoinen huomio sinulla. Ianoa ongelma on vaan, ettei yksikään käännös sanalle "nephesh" tarkoita eläintä."
Jaa, no etkö vitun tollo ymmärrä, että creature tarkoittaa nimenomaan eläintä? (olento, olio, luontokappale, otus, eläjä)"Mielenkiintoinen huomio sinulla. Ianoa ongelma on vaan, ettei yksikään käännös sanalle "nephesh" tarkoita eläintä."
Kreationistitollon tietämättömyyttä, jälleen kerran. Raamattu puhuu ensimmäisen kerran sieluista (nefesh) eli elävistä olennoista 21 jakeessa (vedessä vilistävät elävät olennot) . Tämän täsmälleen saman kohdan KJV kääntää termiksi "living creature", joka tarkoittaa täsmälleen eläintä.- Anonyymi
Kampelatutkija kirjoitti:
"Mielenkiintoinen huomio sinulla. Ianoa ongelma on vaan, ettei yksikään käännös sanalle "nephesh" tarkoita eläintä."
Kreationistitollon tietämättömyyttä, jälleen kerran. Raamattu puhuu ensimmäisen kerran sieluista (nefesh) eli elävistä olennoista 21 jakeessa (vedessä vilistävät elävät olennot) . Tämän täsmälleen saman kohdan KJV kääntää termiksi "living creature", joka tarkoittaa täsmälleen eläintä.Vain ihmisen sieraimeen kerrotaan puhalletuksi elämän henki, ja NIIN ihmisestä tuli elävä sielu.
Sitäpaitsi Aadam ja Eeva luotiin Edenin paratiisiin eikä tänne maan päälle. Syntiinlankeamisen jälkeen heidät karkoitettiin maan päälle.
Lisäksi ihmiselle annettiin ylempi asema kuin muille luomakunnan jäsenistöille.
Ja siitä edelleen Raamattu loppua kohden selkeästi kertoo eron ihmisen ja elukoiden väliin.
Kiistattoman eron.
- Anonyymi
Tässä äänipätkässä https://areena.yle.fi/1-50319858 asiantuntija sanoo jotain sen tapaista, että ihminen on elikko, syö ja paskoo.
Jokainen laji on ainutlaatuinen, tietysti myös ihminen. - Anonyymi
Tutkin vähän asiaa interlineaarisesta käännöksestä ja en oikein ymmärrä mitä tekemistä sielu ja elukka sanalla on toistensa kanssa.
Nephes = elukka seitsemänraajainen (neljä jalkaa, yksi häntä ja kaksi sarvea) = elukka
Lanephes = elukka neljäraajainen (kaksi jalkaa, kaksi kättä) = ihminen
Mutta mikä sana sitten on sielua tarkoittava sana heprean kielessä niin sitä en tiedä? Se tuskin on sama sana kuin elukka? Vai onko Sielu = elukka. Ainakin suomen kielessä ne ovat eri sanat.
Genesis 1 = Jumala loi seitsenraajaiset elukat kunkin lajinsa mukaan
Genesis 2 = Jumala asetti henkäyksen (tasapainoperiaatteen) ihmisen sieraimiin ja hänestä tuli neliraajainen elukka.
Sen sijaan sielu sanaa ei esiinny mielestäni lainkaan.
Ylipäänsä onko tuo nephes sana elukka vai onko se LUOMUS, OLENTO.
En oikeastaan ymmärrä aloittajan tarkoitusta sillä mitä hän esittää on melko SUMEAA LOGIIKKAA etten sanoisi täysin SOKEAA LOGIIKKAA."En oikeastaan ymmärrä aloittajan tarkoitusta sillä mitä hän esittää on melko SUMEAA LOGIIKKAA etten sanoisi täysin SOKEAA LOGIIKKAA."
Viestisi pohdinta on päin persettä. Raamatussa nefesh esiintyy ensimmäisen kerran kun Jumala luo vedessä vilistävät eliöt (1. Moos 1:21). Niillä ei ole neljää raajaa, sarvia ja häntää.
Kuten avauksessani totesin, nefesh tarkoittaa myös sielua. Aatamin luomisen yhteydessä hänestä tuli elävä sielu.
Tässä on nefesh -sanan esiintyminen VT:ssa.
http://lexiconcordance.com/hebrew/5315.html
Ja tässä Genesis heprean kielellä, translitteroituna ja kuningas Jaakon versiona.
http://www.qbible.com/hebrew-old-testament/genesis/1.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617960- 1334564
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.333837- 213178
- 232732
- 292687
- 502356
- 252200
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3932144- 322089